Bejelentkezés Regisztráció

Johann Sebastian Bach


304 Búbánat 2021-04-02 14:24:22

Bartók Rádió, ma este 19:35 - 21.36

Johann Sebastian Bach: János passió BWV 245 

Evangélista - Tuomas Katajala (tenor),

Jézus - Aarne Pelkonen (basszus),

Pilátus, Péter - Elja Puukko (bariton), Helena Juntunen (szoprán),

valamint: Monica Groop (alt), Tommi Niskala (tenor), Tuuli Lindeberg (szoprán),Eira Karlson (alt),

Antti Tikkanen (hegedű), Seidi Palonen (oboa), Kaisa Kortelainen (fuvola), Markus Malmgren (orgona)

(Helsinki, Kallio templom, 2020. április 10.)


303 Corvette 2020-06-13 23:30:04

Egy izgalmas histórikus lemez érkezik 1977 (!) -ből.

J.S: Bach: BWV 56 és 82-es kantáták

Előadók: Max van Egmond, Frans Brüggen és a Baroque Orchestra

Recorded in the "Lutherse Kerk", Haarlem, Holland, June 21-23, 1977.

Bach a kantátáit hétről hétre feszített tempóban írta, sokszor még arra sem volt ideje, hogy a templomi előadás előtt elpróbálja őket a zenészekkel. Amit tudtak leblattolták a helyszínen majd mise után mindenki ment tovább a dolgára. Öt perc múlva nagyjából már senki sem emlékezett a dallamokra, sem a közönség sem pedig az a pár muzsikus akik részt vettek ebben a hakni hangulatú performanszban. Innen nézve nem is értem igazán Harnoncourt heroikus erőfeszítését kantáta ügyben, hiszen akkor járt volna el "histórikusan" helyesen hogyha félvállról veszi a dolgot vagy minimum olyan körülményeket teremt a muzsikusainak mint amilyenben Bach kortársai is éltek és dolgoztak. :)

Hallgassunk bele a legemblematikusabb áriába amely a 82-es kantátából van és a címe "Ich habe genug"!

Ugyanez az ária itt hallható Jaroussky előadásban a 2016-os Bach-Telemann Sacred Cantatas lemezéről.

Volt lényegi különbség a kettő között? Felfogását tekintve alapvetően nem. Jaroussky kicsit lassabbra veszi a tételt de ennyi. A frazeálás, a központozás, a tétel értelmezése viszont egyforma és ha figyelembe vesszük, hogy a két kiadvány között eltelt 39 év akkor azt kell mondjuk, hogy Brüggenék fantasztikusan jó munkát végeztek és évtizedekkel megelőzték a korukat.

Brüggen lemezén két döbbenetesen nagy oboista játszik: Paul Dombrecht és Bruce Haynes. Az első pultban Haynes ül így a szólókat végig ő játsza. Azért Jarousskynak sem kell panaszkodnia mert őt  meg Ann-Kathrin Brüggemann kíséri - ha szabad egyáltalán ezzel a kifejezéssel élnem, hogy kíséri mert  itt az a fura helyzet állt elő, hogy a nagy  Jaroussky egyszerűen csak kullog az elképesztően nagyot játszó Brüggeman után. Ez, lássuk be, ritka jelenség. :)


Ami különösen furcsa a Brüggen féle albumon az a bariton szólista jelenléte. Egyszerűen nem illik a képbe sem hangi sem pedig technikai felkészültség tekintetében. Dombrecht és Haynes, meg úgy általában az egész zenekar túl nagy falat neki. A Schlummert ein, ihr matten Augen c. áriát pl. úgy énekli mintha azt Schubert írta volna. Mondjuk ez nem csoda mert van Egmond bár igyekezett 40 év alatt régizene specialistává válni mellette sok romantikus művet is énekelt. Csak hát olyan vicces egy Bach lemezen Schubertre asszociálni... Mert ha mondjuk ez az ária a Szép molnárlány ciklusból az a jelenet volna amikor a molnárlegény bánatában a patakba öli magát akkor az tök hiteles volna...na de itt? Ez mai füllel hallgatva egyszerűen stílustalan.

Aki tudja az hallgassa meg a lemezt, a zenekar és legfőképp Haynes miatt feltétlen érdemes. Ha Brüggen nem ragaszkodik van Egmondhoz akár még kult kiadvány is lehetett volna belőle. De így...


302 Corvette 2020-06-13 21:05:20

J.S. Bach: Concertos for Organ and Strings - Les Muffatti · Bart Jacobs

Az album 2019 februárjában jelent meg a Ramee gondozásában. Négy versenymű valamint három egyéb rövidebb mű átirata hallható a felvételen. Ez a kis video nagyon informatív a felvételi körülményeket illetően és aki megnézi nagyjából ki is pipálhatja az albummal való ismerkedést. :)

A műveket Bart Jacobs ( orgona ) rekonstruálta. Hurrá! Végre valami új amit eddig még nem hallottunk a lipcsei mestertől. Már bontanám is a pezsgőt amikor egyszer csak azon kapom magam, hogy ezt itt mind ismerem csak nem orgonán hanem valamilyen más billentyűs vagy fafúvós hangszeren előadva.

Sinfonia in D Major After BWV 120a and BWV 29 miatt azért megéri beszerezni a lemezt "valahogy". 


301 Corvette 2020-06-13 09:51:47

Ki hallott a Zenph Studióról?

Kár is őket keresni mert már rég bezárták a boltot, viszont volt egy nagyon érdekes projektjük amely - bár az ötlet üdvözlendő volt - gyorsan hamvába halt. Találtam a neten erről egy egész informatív cikket, érdemes elolvasni.

https://sg.hu/cikkek/tudomany/36681/ujj ... ra-nagyjai

Röviden összefoglalva a lényeg ez: " Számos felvétel van, amit soha nem adtak ki valamilyen hiba miatt, mint például a háttérzaj, vagy egy lehangolódott zongora. A Zenph reményei szerint a lemezcégek használni fogják az új technikát, hogy az ilyen jellegű anyagaikat kiadhassák, vagy a zajos felvélteket megtisztítsák"

Nemes gondolat, nem? Én szimpatizálok vele. Sikerült is újjáéleszteniük Rachmaninov, Oscar Peterson és Glenn Gould egy-egy legendás lemezét. Nekem a két komolyzenei album van meg és Glenn Gould előadásán már át is rágtam magam.

Infó a lemezről:
https://www.discogs.com/Bach-Glenn-Goul ... e/12157901
Ez meg itt egy fotó a hangszerről: https://www.nytimes.com/2007/03/12/arts ... 2conn.html
Aki többet szeretne tudni a hangszerről itt nézelődjön:
https://usa.yamaha.com/products/musical ... index.html

Zenetöri órán, 16 évesen hallottam először ezt az 1955-ben rögzített mono felvételt. A tanterem jó nagy volt. Egy tégla építésű régi zenedét képzeljünk el 4 méteres belmagassággal. Az akusztikára nem lehetett panasz mert úgy voltak a falak csillapítva, hogy zongoraórát is lehessen közöttük tartani. A lejátszó lánc a következő volt: egy Pioneer PL 600-as lemezgyalu, Videoton erősítő + 2 nagy Videoton hangsugárzó. 30 évvel ezelőtt ez jónak számított. És amikor szólt a zene mindannyian arra a megállapításra jutottunk, hogy nagyszerű hangja van a zongorának. Még a mellettem ülő zongorista srác is erősen bólogatott. Én azonnal beleszerettem az előadásba és rögtön megvettem kazettán. Akkoriban volt egy oda-vissza játszós Aiwa walkmanem, így amikor csak tehettem hallgattam. Utcán, buszon, suliban, mindenütt. A végén megnyúlt a szalag és ki kellett dobni.

Mikor már erősen tombolt nálam a hifis láz hozzájutottam egy 24/96-os Sony kiadásához és megdöbbenve tapasztaltam, hogy az mennyire zajos. Ez LP-én és kazettán nem volt ennyire nyilvánvaló, daccal és fejhallgatóval viszont már-már kellemetlen volt. Sőt, kiderült, hogy a zongorának nincs is mesés fémtőkés hangja hanem pont, hogy a pudvás fatőkésre emlékeztet.

Nagyon megörültem amikor hozzájutottam ehhez a Zenph kiadványhoz. Végre egy felvétel amelyen őt, a nagy Gouldot hallhatom egy nagyszerű hangú versenyzongorán - mert a Yamaha zongorák piszkosul jók - és nem kell többé szenvednem a sistergéstől és az előadó hangnembe nem illeszthető dudorászásától. :)

Hát hogyne. Ahogyan azt a kis nyúl elképzeli. A zongora tényleg mesésen szól. A felvétel nagyszerű még így, 16 bites kiadásban is. Sőt, binaurálisan is rögzítették az előadást (!), így aki fejhallgatós vonalat visz külön örömködhet mert az is rajta van a lemezen. Csak hát amit hallunk - függetlenül a 2 felvétel tökéletes időbeli egyezőségtől - mégsem Glenn Gould játéka. Hasonlít rá de mégsem az. Kb olyan ez mint a bonobó és az ember DNS állományának a hasonlósága. Papíron alig van eltérés de ha elmegyünk az állatkertbe a különbséget mégis látványosnak fogjuk ítélni. Az 1955-ös felvétel mikrodinamikája egy az egyben ugrott ahogyan az ujjak határozott billentése és a hangok közötti pillanatnyi megtorpanások is, vagyis mindaz ami Gould felvételét annyira szerethetővé tette. A Zenph valósággal kiherélte ezt a legendás előadást és miután elmaradt a várt siker ( ők a 16 bitre fogták, kevésnek találták utólag ) csak néztek értetlenül maguk elé.

A gépzongora régi találmány, lyukkártyás rendszerrel még ma is sokat találni belőlük a padláson. A digitális zongora lényegesen korszerűbb és állítólag azokat az előadásokat amelyeket élő személy játszott fel kísérteties pontossággal tudják visszajátszani bárhol és bármikor. Így fordulhat elő pl az hogy Herbie Hancock egyszerre 30 helyen is fel tud lépni ugyanabban az órában és bár a széke üres mégiscsak ott van. Csak hát itt most nem erről van szó. A program amit felhasználtak Gould játékának feltérképezéshez nem adott elég infót a zongorának. Először kielemezték a felvételt majd átültették zongorára. Sajnos túl nagy volt a hibafaktor hát nem is sikerült a projekt. Bele se kellett volna fogni. Utólag persze könnyű okosnak lenni.

Szívem szerint tiltanám a kiadvány terjesztését mert ez így, ebben a formában Gould művészi hagyatékának a megszentségtelenítése az alapvetően jó szándék ellenére is. Ebben a Zenph kiadványban nincs semmi említésre méltó. Kár. Nagy kár.

A felvétel meghallgatható itt.

 


300 macskás 2019-12-19 19:45:04

300


299 macskás 2019-12-19 19:44:55

298 Búbánat 2019-12-18 20:56:22

Az  M5 csatorna sugározza ma éjjel:

2019. december 18. szerda 21:50 - 00:00

MüpArt Classic

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Johann Sebastian Bach: h-moll mise BWV 232

Koncertfilm (2019) (130')

Vezényel: Vashegyi György

Közreműködők:

  • szoprán: Sunhae Im, Pintér Ágnes
  • kontratenor: Damien Guillon
  • tenor: Szigetvári Dávid
  • bariton: Peter Harvey
  • Purcell Kórus
  • Orfeo Zenekar

A zenetörténet egyik legnagyobb remekműve, Bach egyik legnagyobb szabású kompozíciója rejtélyes alkotás. Az, hogy a lutheránus zeneszerző teljes misét komponál a katolikus liturgia tételei szerint és ez a mű terjedelmével szétfeszíti egy egyházi szertartás kereteit, önmagában kérdéseket vet fel: milyen célra szánta Bach ezt az alkotást, melyet különböző időszakokban komponált tételekből állított össze. Bár életében teljességében ez a mű nem hangzott el, minden bizonnyal összegzésnek szánta, mintegy egész életművének legtökéletesebb esszenciáját, összefoglalását.


297 Ardelao 2018-07-28 00:40:34

 

268 éve hunyt el ezen a napon Johann Sebastian BACH a zeneművészet egyik legnagyobb alakja.

(1685.III.31. – 1750.VII.28.)

Emlékére:
 

― "Eisenach város lakói énekkel, zengő orgonaszóval, fúvós zenekarral köszöntötték az újesztendőt. Az utcákon végigvonultak a latin iskola (gimnázium, megj., A.) énekes diákjai. Meg-megálltak a tereken, hogy latin és németnyelvű karénekkel szórakoztassák a város közönségét. Kétszáz éves hagyomány volt már akkoriban Eisenachban, hogy a latin iskola növendékei ünnepnapokon énekelve járták végig a várost. A diákok nemzedékről nemzedékre örökölték ezt a feladatot s szívesen folytatták a hagyományt, mert számukra ez jó jövedelmet biztosított. A zenekedvelő eisenachiak ugyanis mindig megjutalmazták őket a műélvezetért. Most is, ezen a fagyos téli napon kendőkbe burkolózva, prémes kabátokban hallgatták a fiúk énekes térzenéjét. A kórusban a nagyobbak már komoly férfihangon, a kisebbek pedig üde gyermekhangon énekeltek. A latin iskolában a kántor szigorúan fogta őket zenei oktatás dolgában. Meg is látszott, azazhogy inkább hallatszott rajtuk a jó képzés: tisztán énekeltek, könnyed technikával. Bár látszólag fagyoskodtak – időnként körmüket, fülüket melengették, – mégis a jutalom reményében jókedvűen fújták műsorukat. Különösen feltűnt közöttük egy kisfiú áthatóan csengő, fényes szopránja. A gyermek erős volt, de jóval kisebb, mint a többi. Amikor befejezték éneküket, egy prémbundás férfi odament hozzá és megkérdezte tőle:

 Hát te hogy kerülsz ide a latiniskolás nagy fiúk közé?

Én is a latin iskolába járok! – felelte a gyermek önérzetesesen.

Ugyan hány éves vagy, fiacskám?

Már elmúltam nyolc!

A gyermek olyan öntudatos komolysággal mondta ezt, hogy a felnőtt férfi akaratlanul is elmosolyodott.

Dajkálni kellene még téged, te gyerek! – mondta, s kedveskedve végigsimította a hidegben kipirult arcocskát. Korai még neked a latin tudomány!

Pedig nagyon jól tanul szóltak közbe a fiúcska társai védelmezően.

No, jól van – mondta a prémbundás férfi. Most nem akarlak itt a hidegben vizsgáztatni a latin tudományból, inkább elhiszem, hogy kitűnő tanuló vagy. Hanem hogy énekelni igen szépen tudsz, azt magam hallottam!

A dicsérő szót tett követte: a kis énekes zsebébe csörömpölve gurult be egy maroknyi aprópénz. Az idegen férfi elmenőben még megkérdezte

Ugyan, ki fia vagy?

Johann Ambrosius Bach városi zenészé.

No, akkor azért vagy olyan ügyes, mert apádtól tanulod a muzsikát. És téged hogy hívnak?

Az énekkar ekkor már tovább vonult s egy fiú kézen fogva húzta maga után a legkisebb énekest, aki tovahaladtában emelt hangon kiáltotta vissza a kérdezőnek:

Johann Sebastian Bach a nevem. 

* 

Bach 23 éves korában Weimarba került, mint udvari orgonista és kamarazenész. Néhány év múlva koncertmesterré léptették elő, s ezzel nemcsak rangja, tekintélye, hanem fizetése is jelentősen emelkedett. Itt Weimarban fejlődik messze-földön híres orgonaművésszé, itt írja legszebb orgonadarabjainak és kantátáinak jó részét.

Weimari tartózkodásának kilencedik évében Cöthenbe hívták meg udvari karmesternek. A magasabb fizetés, az akkoriban muzsikusok számára elérhető legmagasabb rang, s egy kitűnő zenészekből álló zenekar vezetése olyan csábítóan hatottak rá, hogy minden habozás nélkül elfogadta a felajánlott állást.

A weimari nagyherceg azonban nem egykönnyen engedte el kitűnő udvari orgonistáját és koncertmesterét. Hiúságát is sértette, hogy Bach, anélkül, hogy az ő engedélyét kikérte volna, egyszerűen el akar távozni egy másik hercegi udvarhoz. Ezért, hogy megmutassa hatalmát, Bachot négyheti szobafogságra ítélte, s csak annak kitöltése után mehetett el Cöthenbe.

*

Kayserling gróf gyakran küldte el kamarazenészét Drezdából Lipcsébe Bachhoz, hogy tovább képeztesse a csembalójáték művészetében. Egy-ízben Bach Drezdában jártakor felkereste tehetséges tanítványát és gazdáját, Kayserling grófot. Beszélgetés közben megtudta, hogy a gróf szeretné, ha olyan zenedarabokat komponálna, amelyek szelíd, kellemes hangulatúak s mégis frissítőleg hatnak.

Bach hazatérve Lipcsébe egy variációs sorozatot készített zongorára. A darabnak különös rendeltetése volt. Kayserling gróf ugyanis sokat betegeskedett, s álmatlan éjszakáin, hogy elűzze unalmát, ezeket a variációkat játszatta kamarazenészével. Hogy sikere volt Bach variációinak, azt abból is megítélhetjük, hogy a gróf egy aranyszelencével jutalmazta meg a zeneköltőt, amelyben száz Lajos arany volt.

Az örökszép Bach-mű mégsem gavallér grófról, hanem a mű kitűnő előadójáról, Bach legtehetségesebb csembaló tanítványáról kapta nevét. Címe: Goldberg-variációk.

*

Bach nagyon szerény ember volt. Amikor egyszer megkérdezték tőle, minek köszönheti magas művészi tudását, így felelt:

«Szorgalmas voltam. Aki hasonlóan szorgalmas, épp annyira viheti!»"

 

Péterffy Ida

Kis történetek nagy zeneszerzőkről.

Móra Ferenc Könyvkiadó Budapest,.

1959.

 


296 Búbánat 2018-03-21 09:56:32

Játék a számokkal:

 

Ma 333 éve született Johann Sebastian Bach


295 Búbánat 2017-04-07 13:26:25
A Classica TV-csatornán épp most megy a Máté passió felvétele, de 20 órától a teljes oratórium ismétlésre kerül: BACH: ST MATTHEW PASSION, BWV 244 Duration: 03:19:04 Conductor: Karl Richter Soloist: Peter Schreier (Evangelist) Horst Laubenthal (Tenor-Arien) Julia Hamari (Alt-Arien) Helen Donath (Sopran-Arien) Ernst Gerold Schramm (Jesus) Walter Berry (Bass-Arien) Siegmund Nimsgern (Judas-Pilatus) Münchner Bach-Chor Münchner Chorknaben Münchner Bach-Orchester Country, year of production: D, 1971

294 Búbánat 2016-03-22 21:28:45
Ma éjjel a Duna televízió sugározza 2016. március 22. kedd 22:55 - 01:20 MüpArt Classic J.S. Bach: Máté passió BWV 244 Mendelssohn 1841-es lipcsei változatában (2015) Előadják: Baráth Emőke (szoprán) Balogh Eszter (alt) Bernhard Berchtold (tenor) Megyesi Zoltán (tenor) Christoph Pohl (basszus) Cser Krisztián (basszus) Purcell Kórus Orfeo Zenekar Vezényel: Vashegyi György (145') Bach legnagyobb szabású, drámai oratorikus művének témája Jézus Krisztus szenvedésének és halálának elbeszélése Máté evangéliuma alapján. A protestáns egyházzene csúcspontját jelentő alkotás ősbemutatója 1727. április 11-én a lipcsei Tamás-templomban volt. A Bach halála után feledésbe merült műve száz évvel ezután, 1829-ben szólalt meg újra Felix Mendelssohn vezényletével, aki Bach működésének egykori helyszínén, a lipcsei Tamás-templomban, 1841 virágvasárnapján is előadta. Ez a változat hangzik el a magyar historikus zene legavatottabb előadója, Vashegyi György vezényletével. Rendezte: Gémes Katalin Műsorvezető: Bősze Ádám Időtartam: 145 perc

293 Búbánat 2015-12-25 14:29:21
A Bartók Rádió esti műsorsávjában hallhatjuk 19.35 – 20.52 Bach: Karácsonyi oratórium (I-III. kantáta) Ea. a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar Vez. Vashegyi György Km. Szabóki Tünde – szoprán Németh Judit – mezzoszoprán Megyesi Zoltán – tenor Kovács István - basszus 1. I. kantáta - Am ersten Weihnachtsfeiertage 2. II. kantáta - Am zweiten Weihnachtsfeiertage 3. III. kantáta - Am dritten Weihnachtsfeiertage (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2010. január 8.) (IV-VI. kantáta: január 6., 12.05)

292 Búbánat 2014-12-28 11:37:37
Bartók Rádióban délben hallható 12.05 Bravissimo! Ez történt ezen a héten a világ hangversenytermeiben Az első műsorszámként lesz hallható: 1. Bach: 110. kantáta - Unser Mund sei voll Lachens (Korondi Anna, Meláth Andrea, Megyesi Zoltán, Cser Péter - ének, MR Énekkara és szimfonikus zenekara, vez: Helmuth Rilling - Zeneakadémia nagyterme, 2008. december 22.

291 Haandel 2014-05-28 15:40:03
[url]http://allofbach.com/en/;All of Bach[/url] All of Bach is een bijzonder en ambitieus project van de Nederlandse Bachvereniging. Het ensemble begon in september 2013 met het uitvoeren en opnemen van alle werken van Bach. De eerste concertregistraties zijn op 2 mei vanaf 20 uur beschikbaar via allofbach.com. Daarna volgt elke vrijdag een nieuw stuk van Bach. De opnames en andere inhoud zijn gratis beschikbaar, het project wordt gefinancierd met particuliere gelden en fondsen.

290 Búbánat 2013-12-24 12:19:02
Ma éjjel a Duna TV-ben 23.40-1.25: MüpArt classic - Karácsony: Bach ünnepi kantátái és Magnificat Elhangzik: - J. S. Bach: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget, BWV 64 - J. S. Bach: Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63 - J. S. Bach: Christum wir sollen loben schon, BWV 121 - J. S. Bach: Magnificat, BWV 243 Közreműködik: Vashegyi György, Orfeo Zenekar Purcell Kórus, Zádori Mária, Németh Judit, Raimund Nolte, Julien Podger. „Lenyűgöző nyitókórusok, a valaha volt legnagyobb Bach-zenekar négy trombita fényével, csillogásával, bensőséges recitatívók és áriák - különleges ünnepi program a MüpArt Classic műsorán. A korabeli hangszereken játszó zenekar, a stílusban kiemelt jártasságot szerzett szólisták és kórus művészeti koncepcióját az a magyar karmester alakítja, aki egész pályafutását a régmúlt ismert és mára ismeretlenné vált műveinek hiteles feltárására, népszerűsítésére fordítja.”

289 frushena 2013-10-01 17:44:14
csodaszép! [url]http://www.youtube.com/watch?v=Nih914KuFPw;Johann Sebastian BACH: "Herr Gott, dich loben alle wir" - Cantata[/url] (BWV 130) Montréal Baroque Eric Milnes -Monika Mauch, soprano -David DQ Lee, alto -Jan Kobow, tenor -Stephen MacLeod, Bass Choral: Herr Gott, dich loben alle wir Recitativo (alto): Ihr heller Glanz und hohe Weisheit zeigt Aria (bass): Der alte Drache brennt vor Neid Recitativo (soprano, tenor): Wohl aber uns, daß Tag und Nacht Aria (tenor): Laß, o Fürst der Cherubinen Choral: Darum wir billig loben dich

288 Búbánat 2013-04-04 11:44:24
[url] http://www.momus.hu/article.php?artid=6534; Ezt hallani kellett! (Herreweghe Bach Máté-passiójával a Műpában) [/url] Momus, Varga Péter, 2013-04-04 [ Budapesten ]

287 kugli 2013-04-02 11:36:57 [Válasz erre: 286 Búbánat 2013-04-02 11:14:51]
János passió egyik "kedvence" volt Vaszy Viktornak is. Érdekesség: egy egészen fiatal énekesre bízta az egyik szólamot, aki ebben mutatkozott be Pesten.

286 Búbánat 2013-04-02 11:14:51
[url] http://www.momus.hu/article.php?artid=6531; Írás egy leírhatatlan koncertről (János-passió / Prégardien) [/url] Momus, Johanna, 2013-04-02 [ Budapesten ]

285 zalbarna 2013-03-31 22:50:02 [Válasz erre: 283 kugli 2013-03-31 20:30:59]
Tényleg nem ismertem, kösz...:)

284 Búbánat 2013-03-31 21:20:40
Vannak kötött előadóhelyek, és vannak hagyományos alkalmak, ahol, és amikor szükséges "meghúzni" a Máté-passiót; a templomi koncerteken jellemzően kimaradnak tételek, pld. az első részt lezáró korál. Általában, kihagynak recitativókat, egy-két áriát. Feltételezik: az "egyszerű hívő ember" tűrőképessége maximum 2 és fél óra. . (Emlékeim szerint egyetlen Wagner-zenedrámában nem hosszabb egy felvonás 150 percnél, míg a Máté-passió szünet nélkül, csonkítatlan formában való előadása több mint három óra időtartamot jelent.) Ennél hosszabb időt végigülni a kemény padban (esetleg nem fűtött körülmények között) az már-már a kínszenvedéssel lehet egyenértékű; ki lehet próbálni, milyen érzés - bárminő magasztos remekmű is az a passió – egy ültében maradni ilyen sokáig. Egy idő után a figyelem lankad, a koncentráló-készség, a befogadás csökken. Van egy befogadási küszöb, amire tekintettel kell(ene) lenniük a szervezőknek, előadóknak – de még a koncerttermekben is, ahol a legtöbbször a teljes, csonkítatlan mű elhangzik. Annyival könnyebb egy lemez lejátszása, vagy rádió-tévé mellett hallgatni bármely darabot, hogy közben felállhatunk, mozoghatunk, de akár közben ki is kapcsolhatjuk a készüléket… Persze, kivételek is mindig adódnak; vannak, akik bírják, bírnák napestig, a végkimerülésig is. Végül is, a Máté-passió csodálatos remekmű, az egyházi zeneirodalom – a h-moll mise mellett – legnagyobb alkotása. Magam példáját mondhatom: mondjuk, a XIX. századi korai romantikus operák (pld. a belcanto- szerzők alkotásai) a történet fordulatai és az ének-zene együttesen, inkább ébren tartanak, mint a barokk-zene olykor száraz, monoton recitálás-szerű részei, még akkor is, ha utóbbiak jelentősége a cselekmény követésében, megértésében megkerülhetetlen. Mégis inkább ezekből hagynak el, mert az állapotot tükröző, kifejező korál, ária önmagában kis ékszerdarabok, melyek szerintem kihagyhatatlanok – szemben az evangélista, vagy a „nép, a tömeg” szavaival, melyeknek számát lecsökkentve még mindig maradandó, emlékezetes zeneélmény és áhitat, megrendültség jut kifejezésre bennünk.

283 kugli 2013-03-31 20:30:59 [Válasz erre: 282 zalbarna 2013-03-31 20:08:08]
Nem ismered a sztorit! Otto Strasser könyve a 171 és 178. oldalon tárgyalja az esetet. Következménye, hogy Furtwängler nem lépett fel 1950 után soha a bécsi "Gesellschaft der Musikfraunda" rendezvényein.

282 zalbarna 2013-03-31 20:08:08 [Válasz erre: 281 kugli 2013-03-31 19:50:47]
Egyszer engem is kiélezett...:) Naqyon hosszú, mindenkit próbára tesz...

281 kugli 2013-03-31 19:50:47 [Válasz erre: 280 Búbánat 2013-03-31 13:14:45]
Ez a ( csodálatos ) mű végsőkig kiélezte Furtwängler és Karajan közötti "ellentétet" 1950-ben.

280 Búbánat 2013-03-31 13:14:45
Ma éjjel az M1 csatornán (23:20) MüpArt koncertek J. S. Bach: Máté-passió (172 perc) Bartók Béla Nemzeti hangversenyterem, 2010. október 26. Operatőr: Homonnay Viktor Rendező: Kecskés G. László "Johann Sebastian Bach Máté-passiója az európai zenetörténet felmérhetetlen jelentőségű és súlyú kompozíciója, az egész bachi életműben is talán elsőszámú Opus Magnum. A Máté-passió mostani előadásában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar partnere lesz két kiváló vendég-együttes is, a Debreceni Kodály Kórus és a szombathelyi Capella Savaria. A magyarországi régizenei koncertek történetében e négy együttes közös fellépésére eddig még nem volt példa: e ritka találkozás remélhetőleg különleges inspirációt nyújt majd mindannyiunknak.” Vashegyi György Közreműködik: Zádori Mária Németh Judit Kálmán László Megyesi Zoltán Kovács István Cser Krisztián Valamint az Orfeo Zenekar, a Capella Savaria, a Purcell Kórus, a Debreceni Kodály Kórus Vezényel: Vashegyi György

279 Orfeusz 2013-03-29 12:51:09
Keresnék jegyet a jövő szerdai, április 3-i bazilikai Máté passióra (Dohnányi bérlet); szeretnék elmenni, akinek van jegye kérem írjon mailt, köszönöm szbzs82@gmail.com

278 Haandel 2013-03-29 08:40:41
[url]http://www.lugano-tourism.ch/de/85/kirche-santa-maria-degli-angioli.aspx?idActivity=51&idMod=164;Matthäus-Passion[/url] aus der Kirche Santa Maria degli Angeli, Lugano, 2012 29. März 2013 | 9.20 | 3sat / 3sat HD Chor: Radiotelevisione Svizzera Orchester: I Barocchisti, L'Orquesta Barroca de Sevilla Musikalische Leitung: Diego Fasolis

277 Búbánat 2013-03-27 15:47:52
BELVÁROSI SZENT MIHÁLY TEMPLOM (Angolkisasszonyok (CJ) temploma) 1056 Budapest, Váci utca 47/b. 2013. március 28. Nagycsütörtök 19.00 J. S. Bach: Máté-passió Kriszta Kinga Megyesi-Schwartz Lúcia Molnár András Cser Péter Cser Ágoston Sirák Péter - orgona Budapesti Victoria Kamarakórus Liszt Ferenc Kórus és Zenekar Vezényel: Farkas Mária

276 Haandel 2012-04-06 08:53:15
Live aus der [url]http://en.wikipedia.org/wiki/St._Thomas_Church,_Leipzig;Thomaskirche Leipzig[/url] [url]http://www.br.de/radio/br-klassik/programmkalender/sendung257796.html;Johann Sebastian Bach: "Matthäus-Passion"[/url] 06.04.2012 | 19:05 bis 22:00 Uhr | [url]http://www.listenlive.eu/germany.html;BR-Klassik[/url] | (Web/Astra 19.2°E) BR Klassik überträgt am Karfreitag die Matthäus-Passion BWV 244 live aus der Thomaskirche, wo sie vor [url]http://de.wikipedia.org/wiki/Matth%C3%A4us-Passion_(J._S._Bach);285 Jahren zum ersten Mal aufgeführt wurde[/url] - als ein Werk, das in seiner doppelchörigen, mit Solisten und zwei Orchestern ausgestatteten Konzeption bis heute Seinesgleichen sucht. Solisten: Christina Landshamer, Sopran; Stefan Kahle, Countertenor; Wolfram Lattke, Tenor; Klaus Mertens, Gotthold Schwarz, Bass Thomanerchor Leipzig Gewandhaus Orchester Leipzig Leitung: Georg Christoph Biller ***** [url]http://sites.google.com/site/oratoriumszovegkonyv/;Szövegkönyv[/url] [url]http://www.bach-cantatas.com/Texts/BWV244-Eng3.htm;Bach-cantatas.com[/url] [url]http://imslp.org/wiki/Matth%C3%A4uspassion,_BWV_244_(Bach,_Johann_Sebastian);Scores[/url]

275 pszí 2010-02-11 14:46:46
Partiták szólóhegedűre: I. (h-moll), II. (d-moll) és III. (E-dúr), BWV 1002, 1004 és 1006 Shlomo Mintz (DG)

274 Spangel Péter 2010-02-05 23:03:12
Vashegyiék remek Karácsonyi oratóriuma után már nagyon várom a márciusi János passiót a MÜPÁ-ban.

273 pszí 2010-02-05 19:49:32
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) I. (g-moll), II. (a-moll) és III. (C-dúr) szólószonáta hegedűre, BWV 1001, 1003 és 1005 Shlomo Mintz DG CDs | DDD Stereo 44 kHz 16 Bit | Rec.: 1983. I. | Studio

272 pszí 2010-01-24 13:57:04
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) I(*). (a-moll) & II. (E-dúr) hegedűverseny, BWV 1041&1042 versenymű két hegedűre, vonósokra és csembalóra, d-moll, BWV 1043 Hilary Hahn, Margaret Batjer, Los Angeles Chamber Orchestra, Jeffrey Kahane A fúga művészete(**), BWV 1080 Emerson String Quartet DG CDs | DDD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 2002. X. & 2003. I.(*); 2003. II.(**) | Studio

271 macskás 2009-06-07 23:43:03 [Válasz erre: 268 Sesto 2009-03-06 11:01:31]
Ez lemez? Érdekel a dolog:)

270 Búbánat 2009-06-07 23:11:33
A ma esti hangversenyen végül nem Wiedemann Bernadett énekelte az altszólamot, hanem az Operaház másik magánénekese: Várhelyi Éva. Bach: h-moll mise Belvárosi Szent Mihály-templom, 19 óra Budapesti Victoria Kamarakórus, Liszt Ferenc Kórus és Zenekar Szabóki Tünde, Várhelyi Éva, Molnár András, Cser Péter (ének) Vez.: Farkas Mária

269 virius 2009-06-05 09:21:13
Ott voltam a h-moll misén, érdekes, hogy most először jutottam hozzá, hogy a Lutheránia előadásában halljam a másutt és másoktól már sokszor hallott művet. Csak gratulálni tudok a nagyszerűen megszólaltatott műhöz. Bár elismerem, hogy annak idején Farkas Éva jobb levegővétellel tudta elénekelni az Agnus Dei-áriát, mint most Meláth Andrea, aki túl sokszor vett közben levegőt... Megyesi Zoltán is inkább ebben a műfajban érvényesül igazán, operaelőadásokon elég gyengének érzem

268 Sesto 2009-03-06 11:01:31
J. S. Bach, "h-Moll-Messe" (BWV 232) * KINCSES VERONIKA - soprano * BOKOR JUTTA - alto * Daróczy Tamás - tenor * Fokanov Anatolij - baritone MR Énekkar - Failoni Kamarazenekar - Jurij Szimonov (live)

267 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-24 11:19:08 [Válasz erre: 266 frushena 2009-01-24 10:36:49]
Így van ez a fuvolánál is. A barokk (fából készült) fuvolának sokkal puhább, finomabb, felharmónikusokban dúsabb hangja van...

266 frushena 2009-01-24 10:36:49 [Válasz erre: 254 Sesto 2009-01-13 09:36:04]
netán mégis jobban tudják/ismerik az adott müvet a komponistánál? Kedves Sesto! Talán valamelyest jobban beleássák magukat jelen esetben Bach művészetébe és megpróbálkoznak egy olyan hangzást elérni, ahogy anno - anno megszólaltak ezek a muzsikák. Valóban senki nem ismerhettem Bachot, viszont a ránkmaradt korabeli hangszereket még fellelhetik. Legyen az barokk hegedű, harántfuvola, blockflöte ... stb. Pl. mondjuk egy Brandenburgi versenyt blockflöte nélkül (ami ugye kimondottan barokk hangszer, vagy Vivaldi Blockflöte Concertoit) nem nagyon tudok elképzelni más esetleg modern hangszer (furulya) tolmácsolásában. A régizenét tolmácsoló karmesterek és zenészek, szerintem igenis ragaszkodjanak egy olyan előadásmódhoz, ami a legközelebb áll mondjuk egy barokk zenekarhoz. Hallottam én is jó pár nem korhű előadást, ami tetszett. Viszont a magam részéről egy barokk oboa és egy romantikus oboán egészen másként szólalnak meg ezek a művek. Händel : Feltámadás oratóriumából láttam/hallottam részleteket még Ausztriában régebben teljesen mai hangszereken. Hát nem tudom! Ha már az oboát emlegettem, közel s távol nincs olyan puha és finom hangja a modern - hangosabb oboának, mint a barokk testvérének.

265 frushena 2009-01-15 08:57:13 [Válasz erre: 254 Sesto 2009-01-13 09:36:04]
Sextus! Látom bejegyzésed meg fogom válaszolni, de sztm. csak 7végén! 'Havazik'

264 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-14 20:45:52
voilá: [url]http://www.greatjsbach.net/bachscore/bwv1048_af.pdf;http://www.greatjsbach.net/bachscore/bwv1048_af.pdf[/url]

263 partitúra 2009-01-14 20:02:28
Tisztelt Mindenki! Bach: 3. Brandenburgi versenyének 3. tételét szeretném megszerezni. Még holnapra szükségem lenne rá. Egyszerűen elég lenne egy egyszólamú változatban, de még jobban örülnék partitúra változatban. Csak az első 35-40 másodperc kellene. Aki tud segíteni, az kérem írjon!

262 Sesto 2009-01-14 10:52:02 [Válasz erre: 261 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 18:56:35]
...és az oroszok, az általad ajánlott/emlegetett "Dido"-felvételen? (Gondolom ök inkábbb a "historikus/autentikus" besorolásnak örvendenek; de valóban kellemes meglepetés volt - vagyis a kivétel erösíti a szabályt?!?)

261 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 18:56:35
Ők pl. szuperül játszanak régi zenét [u]modern[/u] hangszereken: [url]http://www.youtube.com/watch?v=sF2L8PLkaBw;http://www.youtube.com/watch?v=sF2L8PLkaBw[/url]

260 macskás 2009-01-13 18:55:52 [Válasz erre: 259 tiramisu 2009-01-13 16:24:02]
Így igaz!

259 tiramisu 2009-01-13 16:24:02 [Válasz erre: 258 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 15:27:03]
Aki ügyes és az elsők között volt , annak bizony az. No, jó nem kincsesbánya, de kincsesláda. De tudod, kell némi tehetség is, Szünyűkém! Ha tudod,hogy mi az!

258 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 15:27:03 [Válasz erre: 257 tiramisu 2009-01-13 14:25:12]
Hú de nagyot mondtál, sütike, csak azt ne mondd, hogy egy kincsesbánya!

257 tiramisu 2009-01-13 14:25:12 [Válasz erre: 256 Sesto 2009-01-13 10:20:23]
Sztem nem mentes az üzlettől, és a nyereségtől a histórikus irányzat ily mértékű renaissance-sza.

256 Sesto 2009-01-13 10:20:23 [Válasz erre: 255 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 10:08:22]
...szó sincs róla Monyó, csupán annyi - ha már Te is ilyen sarkalatosan fogalmaztál - én meg nem hiszem (szintén sarkalatosan kifejezve!) hogy minden karmester dilettáns lenne, urambocsá - "az ujjából szopta ki" - hogy miként "kell"/lehet/szabad barokkot dirigálnia, ha esetleg mégsem az ún. "autentikus irányzatot" képviseli,...............nem abból a "sarokból érkezik",........... Az ún. historikus elöadásmód létjogosultságát egy percig nem vontam kétségbe, ez evidens - csak számomra, mint mezei halandónak kissé sok a köd és a hókuszpókusz körülötte. S ahogy említettem is, különösen egyes elöadók - lásd Harnoncourt - arroganciája ("spanyol viasz") kissé nevetséges... (Mindegy - valóigaz az historikus irányzatot nem kötelezö szeretni - én egyáltalán nem szeretem, de elismerem: kétségtelen, hogy volt már kellemes meglepetésben is részem!)

255 Hétszünyű Kapanyányimonyók 2009-01-13 10:08:22 [Válasz erre: 254 Sesto 2009-01-13 09:36:04]
Sesto, úgy csinálsz, mintha az "autentikus irányzat képviselöi" mindent az ujjukból szopták volna (tudományos megalapozottság nélkül) és semmi alapja nem lenne annak, amit csinálnak. Lehet, hogy nem 100%-os a "korhűség", csak 90, de a historikus zenei gyakorlat létjogosultságát, objektív megalapozottságát tagadni nem lehet, legfeljebb valakinek nem tetszik.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.