65 Búbánat 2009-07-09 23:10:56
Igaz valóság, időtlen szépség... Beszélgetés Ileana Cotrubassal /Új Ember, 2009. július 5./ Hogy férkőzött közel a muzsika egy kis iskoláslányhoz Gelati városában? - Annak bizony több mint fél évszázada! Édesapámnak kellemes tenorhangja volt, és egy műkedvelő énekkarban énekelt. Nemegyszer belopóztam a próbáikra, a dallamok könnyen befészkelték magukat a fülembe. Apámnak sem kellett több, engem is elhelyezett egy ifjúsági kórusban, ahol szinte azonnal szólót énekelhettem. Érettségi után már Bukarestben tanultam, a Ciprian Porumbescu Konzervatóriumban. Szinte azonnal megbízást kaptam Debussy Pelléas és Mélisande című operájának egyik mellékszerepére, majd Verdi Álarcosbáljának Oscarja következett. A Rigoletto Gildájáról pedig már szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy főszerep volt, az első. Mely eseménytől számítja a világkarriert? - Megnyertem a hollandiai Hertogenboschban egy énekversenyt, majd 1966-ban elsődíjas lettem a Bajor Rádió által meghirdetett versenyen. Ezután érkeztek a telefonhívások. Tudomásom szerint Anglia volt az első külföldi állomáshelye, ahol hosszabb ideig tartózkodott. Mely szerepekkel bővült itt a repertoárja? - A Pelléas és Mélisande női főszerepével, méghozzá a Glyndenbourne-i Fesztiválon, 1970-ben pedig Londonban, a Covent Gardenben énekeltem az Anyegin Tatjánáját. A bécsi közönséggel mégis szorosabb volt a kapcsolata, mint az angollal... - Ha arra gondol, hogy Ausztria a második hazám lett, és újabban itt is lakom, igaza van. Az is igaz, hogy 1970 és 1973 között rendszeresen felléptem a Staatsoperben, ahol Paminaként debütáltam. Ha Bécs, akkor Mozart... - És Richard Strauss! Szinte játszva tanultam, muzsikája vonzott, mint a mágnes. Mozart szinte valamennyi szopránszerepét énekeltem: Blondét, Konstanzét, Susannát, Paminát, Zerlinát, később pedig az Idomeneo Iliája következett. Majd a többi szerző művei, Mimi és Gilda szerepe. Violetta pedig egészen személyes húrokat pendített meg a lelkemben. Ezzel debütáltam a Scalában is, amikor a hirtelen megbetegedett Mirella Freni helyett kellett beugranom. Két évvel később, 1977-ben pedig a Metropolitanben José Carreras oldalán léptem fel, aki Rodolfot énekelte, Renata Scotto pedig Musettát. Azokban az években egész sorozatot énekeltem Gildából és Violettából Plácido Domingo partnereként, Carlos Kleiber zenei vezetése mellett. Kleiber instrukciói mindig világosak és egyértelműek voltak. Karrierjének húsz éve alatt intenzív, hiteles ábrázolásmódjával és a művészi igényesség felsőfokával gyönyörködtette nemzetközi közönségét. Néhány operaigazgató mégis kritikusan ítélte meg. Nem tartott attól, hogy szókimondásával ellenségeket, rosszakarókat szerez magának? - Az emberek nem szeretik, ha a szemükbe mondják az igazat. Én pedig gyakran éreztem szükségét, mi több, szinte dühöngő kényszerét a leleplezésnek, hogy kimondjam a színtiszta valóságot az operai nagyüzemről, a rendezői színház elterjedésének fénykorától mindmáig tapasztalható rendezői képtelenségekről, azokról a kényszerekről, melyeket magukat megvalósítani kívánó vagy feltűnni vágyó rendezők rónak az énekművészre. Az ilyenek semmit sem értenek a muzsikából, csak betévednek az opera műfajába, ahol aztán el is tévednek. A színpadtól vett korai búcsúja után megjelent Operai igazságok című önéletrajzi könyvében sem kímélte áldozatait... - Nem a megszokott önéletrajzról van szó. Inkább vallomásnak és hitvallásnak szántam, mintsem életem bemutatásának. Nem akartam sokat panaszkodni, de a színpad világától való idő előtti búcsúzáshoz talán hozzájárultak a háború utáni nyomorúság sebei is, az egészségtelen életmód, a maradandó nyomokat hagyó betegség - ami később segített például Mimi vagy Violetta színpadi halálának őszinte átérzésében. Lelkiismeretem nyugodt, mert soha nem vállaltam el érthetetlen, értelmetlen, felelőtlen rendezésű szerepeket. Soha nem fogom megérteni, miért kell mesterműveket tudatosan meghamisítani. Miért kell az operát - ahogy mondják - „innovatív módon aktualizálni"? Már e szavaktól is kiráz a hideg! A partitúrák önmagukért beszélnek, no persze, tudni kell bennük olvasni! A karmester felelősségének ki kellene terjednie a produkció összességére. Ugyanakkor a legtöbben beletemetkeznek a partitúrába, és tekintetüket fel sem emelik a színpadig. Wolfgang Sawallisch volt olyan bátor, hogy ezt ki is merte mondani. A karmesterek egy része nem érez felelősséget a szenzációhajhászó rendezések miatt, melyeknek szinte prédaként dobják oda a műfajt. E kérdésről bizonyára gyakran cserélt véleményt a férjével, Manfred Ramin karmesterrel is... - 1972-ben kötött házasságunk során természetesen volt időnk alaposan kimeríteni a témát. Büszke vagyok rá, hogy ő is egyetért velem. „Operai igazságaiban" még a pártpolitika kulturális bűnei is sorra kerülnek. - Amennyiben befolyásolják olyan operai vezetők kinevezését, akik kellő szakmai ismeret hiányában tönkretesznek értékeket, melyeket zsenik hoztak létre. Az opera örök életű műfaj, csak tudni kell alázattal és szívvel rendezni, mint Ponnelle, Strehler vagy Otto Schenk. Kulturális értelemben az ifjúság szenvedi meg, ha nem ismerheti meg a csodás operaműfajt a maga igazi valóságában és időtlen szépségében. Tudja, hogy mire tanítsa az ifjú operaénekes utánpótlást... - A humornak, a mosolynak és tréfának is helye van az életben, a könyvben is írtam erről. De a művész legfontosabb dolga a szorgalom, a kitartás és hogy okosan gazdálkodjon a hangjával. A felelős posztokon lévőknek pedig érdemes elgondolkodni a mai kultúrpolitika esendőségén... A törékeny primadonna, aki a kollégákkal szemben érzett kötelességből teljesítette ugyan a feladatot, és eljátszotta az emlékezetes zürichi Traviatát, melynek szemléletével nem értett egyet, előadás után a függöny elé lépve határozottan elutasította az éppen látott koncepciót. E tettétől még a botrány sem riasztotta vissza. Érzékeny művészegyéniségét több filmszerepben is bizonyította. Okos és megnyerő ember, igazmondásába a sikertelenségek, az elkövetett hibák beismerése éppúgy belefér, mint az örömöket megosztó lelkesedés. Könyvének üde, szórakoztató stílusa is bizonyára növelni fogja tisztelőinek népes táborát. Reviczky Katalin (Bécs)
Igaz valóság, időtlen szépség... Beszélgetés Ileana Cotrubassal /Új Ember, 2009. július 5./ Hogy férkőzött közel a muzsika egy kis iskoláslányhoz Gelati városában? - Annak bizony több mint fél évszázada! Édesapámnak kellemes tenorhangja volt, és egy műkedvelő énekkarban énekelt. Nemegyszer belopóztam a próbáikra, a dallamok könnyen befészkelték magukat a fülembe. Apámnak sem kellett több, engem is elhelyezett egy ifjúsági kórusban, ahol szinte azonnal szólót énekelhettem. Érettségi után már Bukarestben tanultam, a Ciprian Porumbescu Konzervatóriumban. Szinte azonnal megbízást kaptam Debussy Pelléas és Mélisande című operájának egyik mellékszerepére, majd Verdi Álarcosbáljának Oscarja következett. A Rigoletto Gildájáról pedig már szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy főszerep volt, az első. Mely eseménytől számítja a világkarriert? - Megnyertem a hollandiai Hertogenboschban egy énekversenyt, majd 1966-ban elsődíjas lettem a Bajor Rádió által meghirdetett versenyen. Ezután érkeztek a telefonhívások. Tudomásom szerint Anglia volt az első külföldi állomáshelye, ahol hosszabb ideig tartózkodott. Mely szerepekkel bővült itt a repertoárja? - A Pelléas és Mélisande női főszerepével, méghozzá a Glyndenbourne-i Fesztiválon, 1970-ben pedig Londonban, a Covent Gardenben énekeltem az Anyegin Tatjánáját. A bécsi közönséggel mégis szorosabb volt a kapcsolata, mint az angollal... - Ha arra gondol, hogy Ausztria a második hazám lett, és újabban itt is lakom, igaza van. Az is igaz, hogy 1970 és 1973 között rendszeresen felléptem a Staatsoperben, ahol Paminaként debütáltam. Ha Bécs, akkor Mozart... - És Richard Strauss! Szinte játszva tanultam, muzsikája vonzott, mint a mágnes. Mozart szinte valamennyi szopránszerepét énekeltem: Blondét, Konstanzét, Susannát, Paminát, Zerlinát, később pedig az Idomeneo Iliája következett. Majd a többi szerző művei, Mimi és Gilda szerepe. Violetta pedig egészen személyes húrokat pendített meg a lelkemben. Ezzel debütáltam a Scalában is, amikor a hirtelen megbetegedett Mirella Freni helyett kellett beugranom. Két évvel később, 1977-ben pedig a Metropolitanben José Carreras oldalán léptem fel, aki Rodolfot énekelte, Renata Scotto pedig Musettát. Azokban az években egész sorozatot énekeltem Gildából és Violettából Plácido Domingo partnereként, Carlos Kleiber zenei vezetése mellett. Kleiber instrukciói mindig világosak és egyértelműek voltak. Karrierjének húsz éve alatt intenzív, hiteles ábrázolásmódjával és a művészi igényesség felsőfokával gyönyörködtette nemzetközi közönségét. Néhány operaigazgató mégis kritikusan ítélte meg. Nem tartott attól, hogy szókimondásával ellenségeket, rosszakarókat szerez magának? - Az emberek nem szeretik, ha a szemükbe mondják az igazat. Én pedig gyakran éreztem szükségét, mi több, szinte dühöngő kényszerét a leleplezésnek, hogy kimondjam a színtiszta valóságot az operai nagyüzemről, a rendezői színház elterjedésének fénykorától mindmáig tapasztalható rendezői képtelenségekről, azokról a kényszerekről, melyeket magukat megvalósítani kívánó vagy feltűnni vágyó rendezők rónak az énekművészre. Az ilyenek semmit sem értenek a muzsikából, csak betévednek az opera műfajába, ahol aztán el is tévednek. A színpadtól vett korai búcsúja után megjelent Operai igazságok című önéletrajzi könyvében sem kímélte áldozatait... - Nem a megszokott önéletrajzról van szó. Inkább vallomásnak és hitvallásnak szántam, mintsem életem bemutatásának. Nem akartam sokat panaszkodni, de a színpad világától való idő előtti búcsúzáshoz talán hozzájárultak a háború utáni nyomorúság sebei is, az egészségtelen életmód, a maradandó nyomokat hagyó betegség - ami később segített például Mimi vagy Violetta színpadi halálának őszinte átérzésében. Lelkiismeretem nyugodt, mert soha nem vállaltam el érthetetlen, értelmetlen, felelőtlen rendezésű szerepeket. Soha nem fogom megérteni, miért kell mesterműveket tudatosan meghamisítani. Miért kell az operát - ahogy mondják - „innovatív módon aktualizálni"? Már e szavaktól is kiráz a hideg! A partitúrák önmagukért beszélnek, no persze, tudni kell bennük olvasni! A karmester felelősségének ki kellene terjednie a produkció összességére. Ugyanakkor a legtöbben beletemetkeznek a partitúrába, és tekintetüket fel sem emelik a színpadig. Wolfgang Sawallisch volt olyan bátor, hogy ezt ki is merte mondani. A karmesterek egy része nem érez felelősséget a szenzációhajhászó rendezések miatt, melyeknek szinte prédaként dobják oda a műfajt. E kérdésről bizonyára gyakran cserélt véleményt a férjével, Manfred Ramin karmesterrel is... - 1972-ben kötött házasságunk során természetesen volt időnk alaposan kimeríteni a témát. Büszke vagyok rá, hogy ő is egyetért velem. „Operai igazságaiban" még a pártpolitika kulturális bűnei is sorra kerülnek. - Amennyiben befolyásolják olyan operai vezetők kinevezését, akik kellő szakmai ismeret hiányában tönkretesznek értékeket, melyeket zsenik hoztak létre. Az opera örök életű műfaj, csak tudni kell alázattal és szívvel rendezni, mint Ponnelle, Strehler vagy Otto Schenk. Kulturális értelemben az ifjúság szenvedi meg, ha nem ismerheti meg a csodás operaműfajt a maga igazi valóságában és időtlen szépségében. Tudja, hogy mire tanítsa az ifjú operaénekes utánpótlást... - A humornak, a mosolynak és tréfának is helye van az életben, a könyvben is írtam erről. De a művész legfontosabb dolga a szorgalom, a kitartás és hogy okosan gazdálkodjon a hangjával. A felelős posztokon lévőknek pedig érdemes elgondolkodni a mai kultúrpolitika esendőségén... A törékeny primadonna, aki a kollégákkal szemben érzett kötelességből teljesítette ugyan a feladatot, és eljátszotta az emlékezetes zürichi Traviatát, melynek szemléletével nem értett egyet, előadás után a függöny elé lépve határozottan elutasította az éppen látott koncepciót. E tettétől még a botrány sem riasztotta vissza. Érzékeny művészegyéniségét több filmszerepben is bizonyította. Okos és megnyerő ember, igazmondásába a sikertelenségek, az elkövetett hibák beismerése éppúgy belefér, mint az örömöket megosztó lelkesedés. Könyvének üde, szórakoztató stílusa is bizonyára növelni fogja tisztelőinek népes táborát. Reviczky Katalin (Bécs)
64 Sesto 2008-08-09 17:03:17
Chr.W. Gluck: Paride ed Elena (Musikdrama in fünf Akten, 1770) * Ileana Cotrubas (Elena, Königin von Sparta - Sopran) * Franco Bonisolli (Paride, Sohn des trojanischen Königs Priamus - Tenor) * Sylvia Greenberg (Amore, unter dem Namen Erast, Vertrauter der Elena - Sopran) * Gabriele Fontana (Pallade - Sopran) Arnold Schönberg Chor (Chor) ORF-Chor (Chor) ORF-Symphonieorchester (Orchester) Lothar Zagrosek (Dirigent) (Orfeo 1986)
Chr.W. Gluck: Paride ed Elena (Musikdrama in fünf Akten, 1770) * Ileana Cotrubas (Elena, Königin von Sparta - Sopran) * Franco Bonisolli (Paride, Sohn des trojanischen Königs Priamus - Tenor) * Sylvia Greenberg (Amore, unter dem Namen Erast, Vertrauter der Elena - Sopran) * Gabriele Fontana (Pallade - Sopran) Arnold Schönberg Chor (Chor) ORF-Chor (Chor) ORF-Symphonieorchester (Orchester) Lothar Zagrosek (Dirigent) (Orfeo 1986)
63 Sesto 2008-05-03 16:44:04
\"kikapcsolódásképpen\" - csak összehozom még ma du.! :-0)
\"kikapcsolódásképpen\" - csak összehozom még ma du.! :-0)
62 Sesto 2008-05-03 16:40:10
\"p\"
\"p\"
61 Sesto 2008-05-03 16:36:31
...kikapcsolódás képpen: \"könnyed\" és nagyon jó, Cotrubas (szokás szerint) remekel! :-) \"Famous opera arias\" - Ileana Cotrubas - soprano * Donizetti, \"Don Pasquale\" * Mozart, \"Le nozze di Figaro\" * Mozart, \"Die Zauberflöte\" * Mozart, \"Die Entführung aus dem Serail\" * Puccini, \"Turandot\" * Puccini, \"La Rondine\" * Puccini, \"La Bohème\" * Verdi, \"Rigoletto\" * Verdi, \"La forza del destino\" * Charpentier, \"Louise\" * Donizetti, \"L´elisir d´amore\" * Puccini, \"Gianni Schicchi\" (Sony 1976/1977/1998)
...kikapcsolódás képpen: \"könnyed\" és nagyon jó, Cotrubas (szokás szerint) remekel! :-) \"Famous opera arias\" - Ileana Cotrubas - soprano * Donizetti, \"Don Pasquale\" * Mozart, \"Le nozze di Figaro\" * Mozart, \"Die Zauberflöte\" * Mozart, \"Die Entführung aus dem Serail\" * Puccini, \"Turandot\" * Puccini, \"La Rondine\" * Puccini, \"La Bohème\" * Verdi, \"Rigoletto\" * Verdi, \"La forza del destino\" * Charpentier, \"Louise\" * Donizetti, \"L´elisir d´amore\" * Puccini, \"Gianni Schicchi\" (Sony 1976/1977/1998)
60 Sesto 2007-03-27 09:35:24 [Válasz erre: 59 juhfark 2007-03-27 08:07:57]
...igen, remek Cotrubas!!! Nagyon tetszik! ;-))) Talán a Giulini által vezényelt \"Rigoletto\" az az egyetlen felvétel, ahol -sajnos- nem tetszik; Gilda-t nem hiszem el neki, s ott sem a \"szivével\" van baj: az ott is nagyon de nagyon helyén,...vokális szempontból nekem nem jön be!... Mindegy! Leila viszont \"nagyon jól fekszik neki\"!... ;-))) \"Limonádé-fach\" ez a javából, de még mindig a kellemesebb fajtából,...különösen igy a háttérben,...aztán ha jön Cotrubas valóban érdemes jobban fülelni!...
...igen, remek Cotrubas!!! Nagyon tetszik! ;-))) Talán a Giulini által vezényelt \"Rigoletto\" az az egyetlen felvétel, ahol -sajnos- nem tetszik; Gilda-t nem hiszem el neki, s ott sem a \"szivével\" van baj: az ott is nagyon de nagyon helyén,...vokális szempontból nekem nem jön be!... Mindegy! Leila viszont \"nagyon jól fekszik neki\"!... ;-))) \"Limonádé-fach\" ez a javából, de még mindig a kellemesebb fajtából,...különösen igy a háttérben,...aztán ha jön Cotrubas valóban érdemes jobban fülelni!...
59 juhfark 2007-03-27 08:07:57 [Válasz erre: 57 Sesto 2007-03-26 19:44:11]
Cotrubas a múlt század legkiemelkedőbb énekeseinek egyike. És ezen belül is kimagasodik azzal, hogy SZÍVVEL énekelt.
Cotrubas a múlt század legkiemelkedőbb énekeseinek egyike. És ezen belül is kimagasodik azzal, hogy SZÍVVEL énekelt.
58 parampampoli 2007-03-26 23:12:22 [Válasz erre: 57 Sesto 2007-03-26 19:44:11]
Ezt a felvételt nem ismerem, de Vanzot hallottam Pesten a Faustban, és akkor remekül énekelt. Gyönyörű hangszínnel, jó magasságokkal. Sajnos a Gyönyghalászok csábítja a tenorokat a falzettelésre, még az isteni Gedda is így oldja meg a híres románcot, így szinte ez az egyetlen felvétele, amelyet minden zenei finomsága ellenére se igazán szeretek.
Ezt a felvételt nem ismerem, de Vanzot hallottam Pesten a Faustban, és akkor remekül énekelt. Gyönyörű hangszínnel, jó magasságokkal. Sajnos a Gyönyghalászok csábítja a tenorokat a falzettelésre, még az isteni Gedda is így oldja meg a híres románcot, így szinte ez az egyetlen felvétele, amelyet minden zenei finomsága ellenére se igazán szeretek.
57 Sesto 2007-03-26 19:44:11
...mielött ez a topic is teljesen elsüllyed a feledés homályában, ime egy felvétel az akkoriban valóban remek(!) Ileana Cotrubas-sal: Bizet, \"Les Pecheurs de perles\" * Cotrubas * Vanzo * Sarabia A Párizsi Opera Kórusa- és Zenekara- G. Pretre (1978) EMI PS.: A férfiak -sajnos- meg sem közelitik Cotrubas-t, különösen a tenor ritka gyenge eresztés, minden magasságot falzettban fog meg etc., de a román szoprán valóban nagyon kellemes meglepetés ebben a szerepeben (is).
...mielött ez a topic is teljesen elsüllyed a feledés homályában, ime egy felvétel az akkoriban valóban remek(!) Ileana Cotrubas-sal: Bizet, \"Les Pecheurs de perles\" * Cotrubas * Vanzo * Sarabia A Párizsi Opera Kórusa- és Zenekara- G. Pretre (1978) EMI PS.: A férfiak -sajnos- meg sem közelitik Cotrubas-t, különösen a tenor ritka gyenge eresztés, minden magasságot falzettban fog meg etc., de a román szoprán valóban nagyon kellemes meglepetés ebben a szerepeben (is).
56 Búbánat 2006-10-02 11:14:29 [Válasz erre: 16 orlandofurioso 2006-09-25 01:43:24]
Köszönöm a segítséget, Köln volt (2002), valóban. Rossini - La Gazza Ladra Bartoletti vezényelt, José Montes-Baquer rendezte a produkciót. Ileana Cotrubas - Ninetta Alberto Rinaldi - Il podestà Nucci Condò - Lucia Carlos Feller - Fabrizio Eberhard Katz - Antonio Ulrich Hielscher - Ernesto David Kuebler - Giannetto Elena Zilio - Pippo Brent Ellis -Fernando
Köszönöm a segítséget, Köln volt (2002), valóban. Rossini - La Gazza Ladra Bartoletti vezényelt, José Montes-Baquer rendezte a produkciót. Ileana Cotrubas - Ninetta Alberto Rinaldi - Il podestà Nucci Condò - Lucia Carlos Feller - Fabrizio Eberhard Katz - Antonio Ulrich Hielscher - Ernesto David Kuebler - Giannetto Elena Zilio - Pippo Brent Ellis -Fernando
55 Alvaro 2006-10-02 09:48:11
Közben eszembe jutott, hogy a Levine vezényelte \'83 - as előadásról van szó, amelyben Freni énekelte Erzsébetet.
Közben eszembe jutott, hogy a Levine vezényelte \'83 - as előadásról van szó, amelyben Freni énekelte Erzsébetet.
54 Alvaro 2006-10-02 08:22:31
Ez melyik felvétel?
Ez melyik felvétel?
53 Heiner Lajos 2006-10-01 17:44:55 [Válasz erre: 52 Alvaro 2006-10-01 17:31:26]
Számomra Domingo (a Metes DVD-n).
Számomra Domingo (a Metes DVD-n).
52 Alvaro 2006-10-01 17:31:26
A legadekvátabb Carlos: José Carreras
A legadekvátabb Carlos: José Carreras
51 orlandofurioso 2006-10-01 16:52:33
Cotrubas csak annyival unalmasabb Erzsébet Lima konzseniális Carlosa mellett, mint amennyivel izgalmasabb lehet Freni egy, a szerephez személyiségében és alkatában inadekvát, egyébkén \"csak\" zseniális Carlos mellett.
Cotrubas csak annyival unalmasabb Erzsébet Lima konzseniális Carlosa mellett, mint amennyivel izgalmasabb lehet Freni egy, a szerephez személyiségében és alkatában inadekvát, egyébkén \"csak\" zseniális Carlos mellett.
50 Alvaro 2006-10-01 15:27:57
Úgy emlékszem, tényleg ott született.
Úgy emlékszem, tényleg ott született.
49 mauscherika 2006-10-01 00:37:25 [Válasz erre: 44 Alvaro 2006-09-30 16:34:04]
Ha az internet nem hazudik, akkor: Galati
Ha az internet nem hazudik, akkor: Galati
48 bemaria 2006-09-30 19:52:11 [Válasz erre: 47 Sesto 2006-09-30 19:40:38]
Csak mert az a Giuditta szerintem egész jó volt!
Csak mert az a Giuditta szerintem egész jó volt!
47 Sesto 2006-09-30 19:40:38 [Válasz erre: 46 bemaria 2006-09-30 19:34:12]
...hááát persze!... ;-))) igy már minden világos!
...hááát persze!... ;-))) igy már minden világos!
46 bemaria 2006-09-30 19:34:12 [Válasz erre: 45 Sesto 2006-09-30 18:55:39]
Mármint ma, de én 96-ot kérdeztem? :)
Mármint ma, de én 96-ot kérdeztem? :)
45 Sesto 2006-09-30 18:55:39 [Válasz erre: 43 mauscherika 2006-09-30 15:13:54]
...egy tizessel azért talán több!... :-)
...egy tizessel azért talán több!... :-)
44 Alvaro 2006-09-30 16:34:04
Igy van, 1939 -ben született Romániában, de a várost most meg nem mondom...
Igy van, 1939 -ben született Romániában, de a várost most meg nem mondom...
43 mauscherika 2006-09-30 15:13:54 [Válasz erre: 42 bemaria 2006-09-30 14:28:10]
Azt hiszem 1939-ben született, de nem esküszöm meg rá, tehát akkor 57. De sose voltam jó matekos...
Azt hiszem 1939-ben született, de nem esküszöm meg rá, tehát akkor 57. De sose voltam jó matekos...
42 bemaria 2006-09-30 14:28:10 [Válasz erre: 40 mauscherika 2006-09-29 23:33:18]
Tényleg aranyos ebben az interjúban, főleg mikor beszólt, hogy I\'m nervous. Hát ez látszott! Megnéztem még az imént Antionia-ját, meg egy Lehár Giuditta részletet is találtam. Hány éves volt, amikor ez utóbbit énekelte 96-ban?
Tényleg aranyos ebben az interjúban, főleg mikor beszólt, hogy I\'m nervous. Hát ez látszott! Megnéztem még az imént Antionia-ját, meg egy Lehár Giuditta részletet is találtam. Hány éves volt, amikor ez utóbbit énekelte 96-ban?
41 frushena 2006-09-29 23:39:48
Jut eszembe. Cotrubas nagyon jó még Charpentier : Louise c. operájában. [url]http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000279H?v=glance;Ez az[/url]
Jut eszembe. Cotrubas nagyon jó még Charpentier : Louise c. operájában. [url]http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000279H?v=glance;Ez az[/url]
40 mauscherika 2006-09-29 23:33:18
Jajj de aranyos... [url]http://www.youtube.com/watch?v=sZ9lTkYf_zw;Caro Nome[/url]
Jajj de aranyos... [url]http://www.youtube.com/watch?v=sZ9lTkYf_zw;Caro Nome[/url]
39 mauscherika 2006-09-29 01:03:26
Most esett le, mi van meg nekem Cotrubassal, hát az Alzira!!! Ideje lenne előkeresni...
Most esett le, mi van meg nekem Cotrubassal, hát az Alzira!!! Ideje lenne előkeresni...
38 Szilgyo 2006-09-28 17:16:46 [Válasz erre: 18 Alvaro 2006-09-25 11:45:45]
Nekem egy kicsit unalmas Cotrubas Erzsébete, akkor már sokkal inkább Freni vagy még inkább Izzo d\'Amico a Karajan-féle DVD-n.
Nekem egy kicsit unalmas Cotrubas Erzsébete, akkor már sokkal inkább Freni vagy még inkább Izzo d\'Amico a Karajan-féle DVD-n.
37 orlandofurioso 2006-09-28 16:48:22
Nem kiadott felvétel, de létezik.
Nem kiadott felvétel, de létezik.
36 Sesto 2006-09-27 09:57:52 [Válasz erre: 33 orlandofurioso 2006-09-27 00:19:55]
...ez aztán a meglepetés!... Hmmm,...nem rossz!... ;-)))
...ez aztán a meglepetés!... Hmmm,...nem rossz!... ;-)))
35 mauscherika 2006-09-27 09:24:38 [Válasz erre: 33 orlandofurioso 2006-09-27 00:19:55]
Éljen, éljen, éljen, imádom Az alvajárót és akkor még hozzáadjuk Cotrubast is, vááá!!!!
Éljen, éljen, éljen, imádom Az alvajárót és akkor még hozzáadjuk Cotrubast is, vááá!!!!
34 frushena 2006-09-27 06:23:29 [Válasz erre: 33 orlandofurioso 2006-09-27 00:19:55]
Nahát! Gőzöm nem volt róla! Köszi Orlando.
Nahát! Gőzöm nem volt róla! Köszi Orlando.
33 orlandofurioso 2006-09-27 00:19:55
Vincenzo Bellini La Sonnambula London, Royal Opera House Covent Garden, 10 novembre 1981 Amina Ileana Cotrubas Lisa Elisabeth Gale Elvino Dennis O’Neil Conte Rodolfo Robert Lloyd Teresa Felice Canon Alessio Roderick Earl un notaro John
Vincenzo Bellini La Sonnambula London, Royal Opera House Covent Garden, 10 novembre 1981 Amina Ileana Cotrubas Lisa Elisabeth Gale Elvino Dennis O’Neil Conte Rodolfo Robert Lloyd Teresa Felice Canon Alessio Roderick Earl un notaro John
32 frushena 2006-09-26 23:16:01
Manonként is tetszett!
Manonként is tetszett!
31 Sesto 2006-09-26 23:13:04 [Válasz erre: 30 mauscherika 2006-09-26 23:08:59]
...Cotrubas annak ellenére, hogy legendás Traviata volt és sikerrel énekelte Gilda-t, Norina-t, Adina-t etc. összeségében mégis kikerülte a nagy és hochvirtuóz belcanto-szerepeket, igy nem énekelt tk. Lucia-t, Amina-t etc.-viszont ha ezek nem is tartoztak repertoárjához, mégis maradandót tudott nyújtani pl. Mozart-interpretációival!... ;-))) (Remek Despina, Susanna etc.)
...Cotrubas annak ellenére, hogy legendás Traviata volt és sikerrel énekelte Gilda-t, Norina-t, Adina-t etc. összeségében mégis kikerülte a nagy és hochvirtuóz belcanto-szerepeket, igy nem énekelt tk. Lucia-t, Amina-t etc.-viszont ha ezek nem is tartoztak repertoárjához, mégis maradandót tudott nyújtani pl. Mozart-interpretációival!... ;-))) (Remek Despina, Susanna etc.)
30 mauscherika 2006-09-26 23:08:59 [Válasz erre: 29 frushena 2006-09-26 22:41:05]
Akkor el is szállt a lelkesedésem...
Akkor el is szállt a lelkesedésem...
28 Sesto 2006-09-26 22:40:49 [Válasz erre: 27 mauscherika 2006-09-26 22:33:34]
...ha nem tévedek, akkor nincs... :-(
...ha nem tévedek, akkor nincs... :-(
27 mauscherika 2006-09-26 22:33:34 [Válasz erre: 25 orlandofurioso 2006-09-26 01:54:44]
Van vele alvajáró?????????????????????????
Van vele alvajáró?????????????????????????
26 Alvaro 2006-09-26 14:34:27
A Rigoletto amiben Cotrubas is énekel, elsöprően erőteljes. Cappuccilli, Domingo, és a karmester: Carlo Maria Giulini. Engem azonnal megragadott, lehet, hamarosan újra hallgatom.
A Rigoletto amiben Cotrubas is énekel, elsöprően erőteljes. Cappuccilli, Domingo, és a karmester: Carlo Maria Giulini. Engem azonnal megragadott, lehet, hamarosan újra hallgatom.
25 orlandofurioso 2006-09-26 01:54:44
A Don Carlos beszerezhető a magyar piacon is. Warner kiadvány. A Metes Idomeneo és Rigoletto szintén hozzáférhető DVD-n. Egyike a legnagyobbaknak. (Különlegesség Az alvajáró felvétele - nem szokták vele említeni a művet, aztán a Pelléas és Mélisande...)
A Don Carlos beszerezhető a magyar piacon is. Warner kiadvány. A Metes Idomeneo és Rigoletto szintén hozzáférhető DVD-n. Egyike a legnagyobbaknak. (Különlegesség Az alvajáró felvétele - nem szokták vele említeni a művet, aztán a Pelléas és Mélisande...)
23 Heiner Lajos 2006-09-25 16:07:38
Tizenéve Londonban a CG-ban beszélgetett egy szombat délután Cotrubasszal egy kedves zenekritikus barátom, ott voltam, nem találta egyikük sem a \"Lied\" kifejezést, de nem ez az érdekes, a \"hivatalos\" rész után be lettem mutatva, mint \"magyar barát\", mire Cotrubas: \"Kezzet csokkolom\". Aranyos volt. És C. nagyon, nagyon nagy művész.
Tizenéve Londonban a CG-ban beszélgetett egy szombat délután Cotrubasszal egy kedves zenekritikus barátom, ott voltam, nem találta egyikük sem a \"Lied\" kifejezést, de nem ez az érdekes, a \"hivatalos\" rész után be lettem mutatva, mint \"magyar barát\", mire Cotrubas: \"Kezzet csokkolom\". Aranyos volt. És C. nagyon, nagyon nagy művész.
22 Megén 2006-09-25 13:42:48 [Válasz erre: 21 muzsika 2006-09-25 12:08:53]
Most belegondolva, nekem Rigoletto Gilda van vele......... de azt senki sem keresi.
Most belegondolva, nekem Rigoletto Gilda van vele......... de azt senki sem keresi.
21 muzsika 2006-09-25 12:08:53 [Válasz erre: 20 mauscherika 2006-09-25 11:59:40]
Persze nem akarok okoskodni, nem biztos hogy úgy van, ahogy gondolom, de: Elisabetta szerepe szerintem nem kimondottan lírai szerep, inkább drámai szopránok szokták énekelni. Így líraibb felfogásban sokkal, de sokkal tetszett, nekem több mindent elmondott a szerepről ezáltal.
Persze nem akarok okoskodni, nem biztos hogy úgy van, ahogy gondolom, de: Elisabetta szerepe szerintem nem kimondottan lírai szerep, inkább drámai szopránok szokták énekelni. Így líraibb felfogásban sokkal, de sokkal tetszett, nekem több mindent elmondott a szerepről ezáltal.
20 mauscherika 2006-09-25 11:59:40 [Válasz erre: 19 muzsika 2006-09-25 11:50:59]
Ohhh, dícsérje csak Mindenki, hogy én nagyon nagyon boldog legyek :-))))
Ohhh, dícsérje csak Mindenki, hogy én nagyon nagyon boldog legyek :-))))
19 muzsika 2006-09-25 11:50:59 [Válasz erre: 18 Alvaro 2006-09-25 11:45:45]
De jó hogy láttad, azóta is keresem DVD-n, de itthon ezidáig nem találtam meg... Pontosan az tetszett nekem is, hogy líraian formálta meg, miért is ne, hiszen Cotrubas nem drámai szoprán. Annyi érzelmet vitt bele... nem győzöm dícsérni...
De jó hogy láttad, azóta is keresem DVD-n, de itthon ezidáig nem találtam meg... Pontosan az tetszett nekem is, hogy líraian formálta meg, miért is ne, hiszen Cotrubas nem drámai szoprán. Annyi érzelmet vitt bele... nem győzöm dícsérni...
18 Alvaro 2006-09-25 11:45:45
Én láttam azt a Covent Garden - beli Don Carlost, amelyiket Bernard Haitink vezényelt. Cotrubas tényleg remekül énekelt, mint lírai és nem drámai karakterként alalkította Erzsébetet.
Én láttam azt a Covent Garden - beli Don Carlost, amelyiket Bernard Haitink vezényelt. Cotrubas tényleg remekül énekelt, mint lírai és nem drámai karakterként alalkította Erzsébetet.
17 muzsika 2006-09-25 10:33:59
Nagyon, de nagyon szeretem Cotrubas-t, kitűnő énekesnő. Én is úgy jellemezném, hogy nagyon poétikus, nemes az éneklése. Vártam sokáig, vajon említi-e valaki azt a bizonyos Don Carlos-t (Covent Garden), ahol Luis Lima partnereként remek Elisabetta. Kedvenc felvételeim egyike, átlényegülten, csupa szívvel formálja meg a szerepét... Egy másik felvétel, amit őrzök Cotrubas-tól, az egy Figaro, ahol temészetesen ő Suzanna, zseniálisan és olyan légiesen énekel, fantasztikus. Nagyon tud bánni a hangjával. :-)
Nagyon, de nagyon szeretem Cotrubas-t, kitűnő énekesnő. Én is úgy jellemezném, hogy nagyon poétikus, nemes az éneklése. Vártam sokáig, vajon említi-e valaki azt a bizonyos Don Carlos-t (Covent Garden), ahol Luis Lima partnereként remek Elisabetta. Kedvenc felvételeim egyike, átlényegülten, csupa szívvel formálja meg a szerepét... Egy másik felvétel, amit őrzök Cotrubas-tól, az egy Figaro, ahol temészetesen ő Suzanna, zseniálisan és olyan légiesen énekel, fantasztikus. Nagyon tud bánni a hangjával. :-)
16 orlandofurioso 2006-09-25 01:43:24 [Válasz erre: 15 mauscherika 2006-09-24 21:28:28]
Nekem, véletlenül. (A szarka szerintem kölni felvétel.)
Nekem, véletlenül. (A szarka szerintem kölni felvétel.)