Fried Péter operaénekes a Bartók-Pásztory-díj kitüntettje 2022-ben.
https://kultura.hu/fried-peter-es-viragh-andras-gabor-kapta-iden-a-bartok-pasztory-dijat/
Fried Péter ma 35 éve lépett fel elöször a Magyar Állami Operaházban
Gratulálok!
https://m.facebook.com/Operahaz/photos/a.386893123180/10158852215658181/?type=3
Talán még nem késő csatlakoznom a gratulációhoz:
Isten éltesse sokáig Fried Péter művész urat!
A tekintélyt parancsoló, méltóságot sugárzó alkata és nagy terjedelmű basszus hangja első sorban a "király-figurák", „főpapok" megformálására predesztinálja, mégis kiemelnék néhány nagy sikert aratott vígoperai szerepet alakításai közül amely azt bizonyítja, hogy szinte „polihisztora” az operai stílusoknak.
- Purcell: A tündérkirálynő „A részeges költő”,
- a Rossini: A sevillai borbély „Don Basilio-jának” egyedi megformálója,
Fried Péter. A magyar operaszínpadnak ez a markáns egyénisége először kapott az Operában olyan típusú jelentős szerepet, amelyben a "bel canto"-hoz közel álló értelemben kell jól és szépen énekelni, holott ezt már régen kiérdemelte. Érett énektudással és alakító-készséggel lép elénk - alkatilag és felfogás tekintetében egyaránt Begányi Ferenc Basiliójának örökébe -, s plasztikusan ábrázolja a démont: a pózoló bemutatkozás és a cselekmény folyamán lelepleződő mérhetetlen gyávaság kontrasztját”.(Fodor Géza kritikájából))
- Nem felejthető Haendel: Xerxes „Ariodante-jának” különleges parodisztikus humora.
- Ránki Gy.: Pomádéjának „ Nyársatnyelt Tóbiás szerepének ” kabinet alakításával szerepeit különleges színpadi látásmóddal a megszokottól eltérő szarkasztikus dimenzióba képes emelni.”(Tallián Tibor-kritikájából)
- Ligeti Gy: Le grand Macabre „Astradamors"-ának fanyar keserédes figurája, amellyel „ Fried Péter fellépésének pillanatában megszerzi és végig élvezi rokonszenvemet…Az est és eddigi pályája legnagyobb sikerét aratja…Mintha sem első, sem második védvonalat nem építene ki személyisége körül, gátak és gátlások nélkül játszik a színpadon… Mégis - vagy emiatt - ment marad a közönségességtől” (Tallián Tibor kritikájából)
Gratuláció Fried Péternek, akit kerek születésnapján köszönt a Papageno.hu,
többek között Bartók Kékszakállújának élő koncertfelvételével Jessye Normann és Pierre Boulez partnereként. Bár szerepeiből néhányat felsorolnak, mégis a legjelentősebbek kimaradtak, bár igaz a Kékszakállú szerepével igazi világjáró művész lett. Ha jól számolom, legalább 33 éve magánénekese az Operaháznak.
Emlékezetes alakításai, amelyeket hamarjában összegyűjtöttem
-Seneca/ l’incoronazione di Poppea (Először ebben hallottam a művész urat)
-Sarastro/ A varázsfuvola
- Commendatore/ Don Giovanni
-Rocco / Fidelio
-Gremin/ Anyegin
- Madarász Henrik/ Lohengrin
-Hermann őrgróf/ Tannhauser
- II.Fülöp/ Don Carlos
-Banquo/ Macbeth
- Verdi/ Requiem
-Ramfis: Aida
-Raimondo/ Lucia di Lammermoor
-Basilio: A sevillai borbély
-Timur/ Turandot
-Főpap/ A sába királynője
- sok-sok XX.sz-i és kortárs zenei bemutató
Mostanában sajnos ritkábban hallhattuk zengő basszusát, én legalábbis remélem, hogy a jövőben gyakrabban lehet őt színpadon látni-hallani!
Érdekesnek igérkező hangverseny:
Bartók Rádió április 12.19h30
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara,
km:Fried Péter (basszus), vez.:Vajda Gergely
Rimszkij-Korszakov: Nagyorosz Húsvét – nyitány
Muszorgszkij: A halál dalai és táncai
Rimszkij-Korszakov: Sadko - Varjág vendég dala
Muszorgszkij: Hovascsina - Előjáték
Muszorgszkij: Hovascsina - Doszifej áriája
Csajkovszkij: Anyegin - Polonéz
Csajkovszkij: Anyegin - Gremin áriája
Muszorgszkij: A szorocsinci vásár - Gopak
Borodin: Igor herceg - Koncsak kán áriája
Borodin: Igor herceg - Polovec-táncok
https://port.hu/esemeny/zene/magyar-radio-szimfonikus-zenekara-km-fried-peter-basszus-vez-vajda-gergely/event-5405927#
2017 feb. 19-én öt CD Kékszakállú felvételét hasonlitották össze a Bartók Rádióban. Miután az Eötvös Péter vezényelte Cd is élő előadás felvétele, ez a tavaly Youtubra feltöltött koncert is közte lehetetett volna. [url]https://www.youtube.com/watch?v=CxbhDLGOMPg;Bartók : A kékszakállú herceg vára-BOULEZ-NORMAN-FRIED (Paris 2008)[/url]
Gratulálok Fried Péter művész úrnak az október 29-i, A Bánya c. opera előadásában való alakitásához. Azért alakitásról irok,mert nála éneklés és szinészet szorosan eggyé vált. (Ahogy igértem, külön is írok, mert Fried megkerülhetetlen művészi kiteljesedést mutatott ebben az operában is.) A szép basszus hang csak egy olyan alap, amelyhez elmaradhatatlan megemliteni széles dinamikai árnyalást, a hangszinekkel való remek bánásmódot, a hangi magasságok és mélységek törésmentes tudatos!, ha kell puha, ha kell „erőteljes“ éneklését, - egy deklaráltan dodekafon szerzeményben. Nem beszélve a szövegről, amelyet oly módon artikulált, hogy a néző számára az ismeretlenül hangzó finn szöveg értelmet kap. A Spotify-on meghallgattam az eredeti finn felvételt, KAIVOS címmel, és szerintem a a magyar előadás zenei megvalósitása jobban sikerült . Fried pedig szivet, lelket beleadva egyszerűen főszerepet varázsolt a szerepből.Talán a szerep van úgy megirva, hogy alkalmat ad arra a szerepformálásra, hogy az egyébként általában statikusnak gondolt "Pap - szerepnek" is lehet szerepfejlődése, sorsa és másokra ható sorsformáló ereje. Csak néhány példa : eleinte az emberi józan itélőképességre hivja fel a figyelmet, illetve a lázadáskor még offenziv a magatartása, de nem marad ki a szerepből Marko forradalmár (Kiss B. Atilla)sebesülése miatti karitativ megnyilvánulása sem, szemrehányó szigora Irával szemben(akit a végén mintegy „feloldoz“, de tud gunyuros és ironikus lenni, pl. Simonnal való jelenetében, ahol minden mondata külön értelmet és szint kap, majd komoly eszmei és lelki mélységekbe bocsátkozik, a forditás alapján nézve a bibliai igére utalva adva értelmet az egész „bánya szituációnak“. Az opera legvégén énekelt áriája kivételes pillanatot szerez, amely záró sorának megrázó értelmezésével, először egy pap által szokásos Isten felé magasztalással, ebből egy az Urat számonkérő mozdulattal majd –értelmezésem szerint- a saját magát ütlegelő (sanyargató) mozdulattal hatásos megdöbbentő és megható pillanatokat szerezve követi a forradalmárokat……-az ismeretlenbe. (Nem tudom nem ideírni, hogy a Polgár László által képviselt és meghonositott magasfokú intellektussal átszőtt zenei – szinpadi megfogalmazás és énekiskola átörökitője ő, azon talán még túl is mutat (meg ne kövezzenek érte), egy korunkban eltűnőben lévő gyönyörű basszus cantabile és profondo hangmetéria tudatos ‘használatával’, széles érzelmi skálán mozogva; Aztán csak költői kérdés marad: de hol van számára egy ‘A Végzet hatalma’: Padre Guardian-ja,’ Tristan: Marke királya’, de miért nem énekel Fülöp királyt,(amelyben oly kiváló volt),Fiescot, na és ott hordozza magában Boris Godunov, Gurnemanz szerepének összes hangi és szinészi lehetőségének teljes skáláját.)
Születése napján Isten éltesse Fried Pétert!
Nagyon örültem, hogy hallhattam a MÜPA Lohengrin előadásának Henrik király szerepében Fried Pétert(VÉGRE MEGINT!!). Viszont a Youtube-on találtam az Erkel Színházban Kat.Wagner rendezéséből részletet, ami főleg a Marton-féle koncepció "eredetiségét" "leplezi le"!/ha jól sejtem, itt Eric Honecker paródia van(pártkatonák,parlamentszerűség,diszlet,egyenszürkeség, stb) http://www.youtube.com/watch?v=FyCaYF939e8 http://www.youtube.com/watch?v=4xSHznNVOrk
Kedves Parampampoli,belinkeltem: http://operavilag.net/kiemelt/az-operahaz-2013-2014-es-evadja/
Lsd '17/18 _Spangel bejegyzést!
Honnan tudod, hogy fellép jövőre? Valahol már olvasható a jövő évi program?
Nagyon örülök, hogy újra fellép Fried művész úr az M.Á.O jövő évadi produkcióiban! Nagy hiátusa volt az idei operaházi programnak az ő távolmaradása, mert a szerepeiben helyette fellépők ,-finoman szólva - sem hangi kvalitásban, sem szerepformálásban meg sem közelítették színpadi jelenlétét. (Most nem példálóznék részletesen)
Köszönöm, közben én is rátaláltam a hírek közt...
Mert a sajtótájékoztató szerint újragondolja az 1990-es rendezését. Egyébként Fried Péter a jövő évi Gluck-premierben is szerepet kap a tervek szerint.
Szinetár Tannhäusere miért lenne premier?
Fried Péter a jövő évadban két premier-előadásban, a Tannhauserben és a Varázsfuvolában énekel a tervek szerint. Mindkettőt a tervek szerint Szinetár Miklós jegyzi rendezőként.
Mi van Fried Péterrel? Hiányzik az Operából...
A Don Giovanni premier kapcsán írok ide.Mert a Commendatore szerepében a bemutató egyetlen , (nem is akármilyenre) értékelhető basszus hangja szólalt meg Fried személyében.
[url]http://www.quincenamusical.com/programacion/eventos/detalle-evento/e/orquesta-sinfonica-de-radio-colonia-wdr-1/;BÉLA BARTÓK: EL CASTILLO DE BARBA AZUL, OP. 11[/url]
Übertragung aus der Kölner Philharmonie [url]http://www.koelner-philharmonie.de/veranstaltung/106043/;Petra Lang, Peter Fried, WDR Sinfonieorchester Köln, J. Saraste: Bartók, Beethoven[/url] 17.06.2011 Freitag | 20:05 Uhr | [url]http://www.listenlive.eu/germany.html;WDR 3[/url] | (Web/Astra 19.2°E) Petra Lang Mezzosopran Peter Fried Bariton, Sprecher WDR Sinfonieorchester Köln Jukka-Pekka Saraste Dirigent Schicksalhafte Begegnungen Béla Bartók A kékszakállú herceg vára (Herzog Blaubarts Burg) Sz 48 op. 11 (1911, rev. 1912, 1918) Oper in einem Akt. Libretto von Béla Balász Konzertante Aufführung in ungarischer Sprache
1396 • Haandel Válasz erre 2011-08-27 09:03:47 Quincena Musical de San Sebastián Transmisión directa desde el Auditorio Kursaal BÉLA BARTÓK: EL CASTILLO DE BARBA AZUL, OP. 11 Sábado 27 de agosto de 2011 | 20.00 | Radio Clásica | (Web/Hot Bird 13°E) Jeanne-Michèle Charbonnet, mezzosoprano Peter Fried, narrador y barítono Orquesta Sinfónica de Radio Colonia-WDR Jukka-Pekka Saraste, director
A május 13-i Semele előadást csak a második felvonásától látram . .Ez épp Somnus nagyjelenetével kezdődött,amelyet Fried P. énekelt csodás zengő hangon,és a régebbi bemutatóhoz képest sokkal színesebb szerepet formált. Egyébként sok minden változott , mert a kórus nem vett részt most a cselekményben,tagjai kottából ,jobb szélről állva énekeltek-kicsit furcsa volt a régit ismerve.Szintèn oldalról kottábol énekelt a beugró Mester Viktória,aki fölényesen győzte hanggal is..González Mónika kitett magáért,csábos , bájos volt , lehengerlő,de bizonyos helyeken nem szabadon árad a hangja.Meggyesi Jupiterénél Timothy Bench-é annak idején jobban tetszett.Bakos Kornélia is jo volt.A kontratenor Hegyi Barnabás hangereje, hangszine sokat fejlődött ,kár hogy itthon nem érvényesülhet egy ilyen hang.A karmester Németh Pál inkább a biztonságra törekedett a zenekar is hozhatott volna több árnyalatot.A rendezés a körülmények miatt csak emléke a régebbi bemutatónak.
A május 13-i Semele előadást csak a második felvonásától látram . .Ez épp Somnus nagyjelenetével kezdődött,amelyet Fried P. énekelt csodás zengő hangon,és a régebbi bemutatóhoz képest sokkal színesebb szerepet formált. Egyébként sok minden változott , mert a kórus nem vett részt most a cselekményben,tagjai kottából ,jobb szélről állva énekeltek-kicsit furcsa volt a régit ismerve.Szintèn oldalról kottábol énekelt a beugró Mester Viktória,aki fölényesen győzte hanggal is..González Mónika kitett magáért,csábos , bájos volt , lehengerlő,de bizonyos helyeken nem szabadon árad a hangja.Meggyesi Jupiterénél Timothy Bench-é annak idején jobban tetszett.Bakos Kornélia is jo volt.A kontratenor Hegyi Barnabás hangereje, hangszine sokat fejlődött ,kár hogy itthon nem érvényesülhet egy ilyen hang.A karmester Németh Pál inkább a biztonságra törekedett a zenekar is hozhatott volna több árnyalatot.A rendezés a körülmények miatt csak emléke a régebbi bemutatónak.
Épp most akadtam a Santa Cecilia koncertajánló oldalára, ahol az Auditoriumban Bartók :A Kékszakállú Herceg Vára lesz három alkalommal műsoron. A cimszerepet Fried művész úr ,Juditot Komlósi Ildikó énekli és Eötvös Péter vezényli az Accademia di Nazionle di Santa Cecilia zenekarát.Hajrá!! http:www.it /news/barbablu.html
SENECA szerepéről van szó természetesen a Poppeában.
A Poppea Megkoronázásában már Kiscellen is lehengerlő volt zengő mély hangjaival ,és az idei Tavaszi Fesztiválon a MÜPA -ban vetített filmben is nagyon tetszett.Ő volt az egyik legjobb a filmben , alakitásban is .
A Poppea Megkoronázásában már Kiscellen is lehengerlő volt zengő mély hangjaival ,és az idei Tavaszi Fesztiválon a MÜPA -ban vetített filmben is nagyon tetszett.Ő volt az egyik legjobb a filmben , alakitásban is .
A Varázsfuvolában is jó volt. Volt egy csúcsszereposztásos előadás, Nyári Zoli, Fried, Kolonits, na az igen!
A Macbethben nagyot alakított, óriási hangi fejlődést mutatott. Az előadás legjobb énekesi produkcióját nyújtotta, magasan! Gratuláció érte!!!
Most épp nincs aktualitása...Én szeretem. Kulturált énekes, szép meleg hangszín, szimpatikus figura a színpadon. És emlékszem még, honnan indult, mikor vizsgázott. Bocs, de meleg levegő volt a maximum teljesítménye. Ehhez képest szépen kinőtte magát. Bravó.
Ám ha nem írnak bele, szomorúan megszüntetjük...
Többek kérésének eleget téve örömmel indítjuk útnak Fried Péter basszista fórumját...:-)