Bejelentkezés Regisztráció

Egy lelkes kezdő kérdései


3 Gulia 2003-06-11 11:28:57
Akkor én ajánlanék neked egy borzasztóan jó könyvet. Mivel említetted,hogy szereted Puccinit-megjegyzem ennek nagyon örülök-feltétlenül olvasd el Bókay János Bohémek és pillangók című művét,ami a művész életregénye. Nagyon izgalmas és azt hiszem mindenkinek-főleg aki Puccinit énekel-el kéne olvasnia,hogy közelebb kerüljön ahhoz az érzelemvilághoz,amit a művei tükröznek. Én is kérdeznék valamit. Hogy hogy lelkes kezdő vagy? Úgy értem, esetleg most kerültél közelebb a zenéhez?Hangszeren kezdtél játszani vagy megragadott egy opera???

2 Búbánat 2003-06-11 09:39:59
Nálam okosabbak, nyilván arra a kérdésre is választ tudnak adni, hogy mi a különbség egy Wagner heroina és egy Verdi drámai szoprán hangja között.(Azon túlmenően, hogy az egyik csak Wagner hősnőket énekel, a másik meg csak Verdit.) És akkor még nem is mélyedtem el abban, amikor egy univerzális női hang mind a kettőt egyforma kvalitásokkal abszolválja. Ugyanezt a párhuzamot a férfiaknál, mondjuk a hőstenor hangra is elmondhatnánk.

1 Harazdy Miklós 2003-06-10 23:40:57
Kedves Lelkes kezdő! Minden ember hangterjedelme pontosan meghatározható, leírható. Hangfaj alapján nincs lényeges különbség a hangterjedelmet illetően, két-két és fél oktávnyi használható megfelelően. Ez mindenkinél más: vannak \"rövidebb\" és \"hosszabb\" hangok. Természetesen ez a művészi kvalitásokkal nincs szoros összefüggésben, pl. Renato Bruson kifejezetten rövid hang. A drámai és a lírai szoprán hangszínben, súlyosságban, vivőerőben különbözik egymástól, hangterjedelmük majdnem azonos. Kis a-tól háromvonalas c-d-ig. Koloratúrszopránoknak háromvonalas esz- f-ig kell énekelniük. De például egy igazi basszus is a nagy C- egyvonalas f-ig használható. Igazából a hangfajba sorolás kényes, és gyakran erőltetett dolog. Egy énekes növendéknél pl. sokszor nem tudni, drámai szoprán lesz-e, vagy mondjuk lírai mezzo. Ami az Operaházakat illeti: úgy tűnik, máig is a legjobbak: Wiener Staatsoper, La Scala, Covent Garden, NY Metropolitan, és persze Párizs, Berlin, München, Salzburger Festspiele, Zürich,stb. A mi színházunk? Reménykedjünk, hogy felkapaszkodóban vagyunk!

0 Lelkes kezdő 2003-06-10 21:53:23
Kedves Asztaltársaság! Lehet, hogy kinevettek, de büszkén vallom, hogy nagyon lelkes és még inkább nagyon kezdő vagyok, ami az operát illeti. Ezért teljesen alapvető kérdéseim vannak, amiket ha megválaszolnátok, borzasztóan hálás lennék. 1. Lehet, hogy nagyon matematikus a megközelítés, de leírható a hangterjedelem egzakt módon? Függ a hangmagasságtól (tehát elmondható-e általánosságban, hogy egy tenornak vagy egy baritonnak nagyobb a hangterjedelme)? Egy jó drámai szopránnak meddig kell tudnia elmennie magasságban - és meddig lehet? 2. Apropó drámai. Mit jelent a drámai-lírai különbségtétel? Amit persze a szopránok esetén tovább bonyolít a koloratúr. Ez mit is jelent pontosan? Minden hangnemnek megvannak ezek a fajtái? (Én eddig csak szopránok és baritonok esetén hallottam a különbséget.) 3.Nagyon örülnék, ha tudnátok nekem mondani jó könyveket, lemezboltokat, felvételeket. Kedvenceim Puccini és Callas. 4. Magyarország ma hol helyezkedik el nemzetközi összehasonlításban az operajátszás területén? Melyik operák-operaházak-énekesek viszik a prímet? Úgy értem, én is rengeteg neves operaházat és énekest ismerek, de melyek azok, amik tényleg most is remekek? Előre is köszönök minden választ, segítséget! És azt is megértem, ha nagyon idegesítőnek tartotok...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.