Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat
/ 2023.03.25.
A kuratórium 2023-ban Bretz Gábor operaénekesnek és Dragony Tímea zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.
"Bretz Gábor a mai klasszikus zenei élet vezető basszbaritonja, nemcsak hazájában, hanem a külföldi opera- és koncertéletben egyaránt – írja laudációjában Meláth Andrea operaénekes, az Ének Tanszék vezetője.
Adventi visszatekintés...
Müpa Hangstúdiójában: Horti Lilla és Bretz Gábor ünnepi díszei
Nagyon elegáns. -:)
Így adott koncertet?
Átadták a 2022-es Székely Mihály-díjat, az idei díjazott Bretz Gábor.
Az OPERA magánénekesét Hollós Máté zeneszerző és Almási-Tóth András, a dalszínház művészeti igazgatója méltatta, a plakettet Galambos Tibor, a Fészek Művészklub igazgatója adta át, majd a díjazott Gráf Zsuzsanna zongorakíséretével rövid koncertet adott.
(opera.hu – 2022. 05.17)
Jules Massenet: "Don Quichotte"
(helyesbítés)
Live-Übertragung von den Bregenzer Festspielen
Jules Massenet: "Don Quichotte"
18.07.2019 | 19:30 | Ö1
Anna Goryachova (Dulcinée)
Gábor Bretz (Don Quichotte)
David Stout (Sancho)
Léonie Renaud (Pedro)
Vera Maria Bitter (Garcias)
Paul Schweinester (Rodriguez) u.a.
Prager Philharmonischer Chor
Wiener Symphoniker
Dirigent: Daniel Cohen
Inszenierung: Jan Bosse
Opname van het concert gegeven op 7 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Béla Bartók: Hertog Blauwbaards Burcht
9.12.2018 | 14:00 | Radio 4
Elena Zhidkova, mezzosopraan
Gábor Bretz, bas
Örs Kisfaludy, spreker
Koninklijk Concertgebouworkest
Daniel Harding, dirigent
Palais des Beaux-Arts, Brussels
Béla Bartók: Hertog Blauwbaards burcht · Le Château de Barbe-Bleue
8.12.2018 | 19:00 | Musiq3
Judith – Elena Zhidkova
Bluebeard – Gábor Bretz
Narrator – Örs Kisfaludy
Koninklijk Concertgebouworkest
Daniel Harding conductor
In diretta Euroradio dal Teatro Massimo di Palermo
Il Castello del Principe Barbablù (A Kékszakállú herceg vára)
27 novembre 2018 | alle 20.30 | Rai Radio 3
Opera in un atto
Musica di Béla Bartók
Libretto di Béla Balázs
un uomo / il duca Barbablù, Gábor Bretz
Judith, Atala Schöck
Orchestra e Coro del Teatro Massimo di Palermo
direttore, Gregory Vajda
regia, Stefano Ricci
Live from the Royal Opera House, Covent Garden
Verdi: Messa da Requiem
BBC Radio 3 Hangtár (23 Oct 2018)
Soprano Lise Davidsen
Mezzo-soprano Jamie Barton
Tenor Benjamin Bernheim
Bass Gábor Bretz
Royal Opera Chorus
Orchestra of the Royal Opera House
Conductor Antonio Pappano
Ez a salzburgi rendezés egyszerűen katasztrófa, nem véletlenül kapott a kritikusoktól 2 csillagot az ötből. Ez a falanszter gondolat kiüresedik...és hol vannak az összekötő szövegek. pl. Sarasrtro monologja az első ária előtt. A legjobb ebben Pamina, Tamino, Az éj királynője, 2Monostatos.Sajnos Bretznek ez nem való, csak épp a profondo hangok hiányoznak. az alsó fekvésben nem szól a hangja, Sarastro nem ez a hang. Ráadásul forszirozva énekel, és gyenge láncszeme az előadásnak. Csakugy mint az elözö rendezésben, amely viszont ötletes volt, augusztusban a Festspielen, siralmas volt Maetthias Goerne felléptetése Sarastroként. Sikerült élőben látnom az előadást. Szánalmas Sarastrot énekelt.
La Monnaie / De Munt
Mozart: Die Zauberflöte
27 september 2018 | van 19.30 tot 23.30 | Klara
Sarastro: Gábor Bretz
Tamino: Ed Lyon
Queen of the Night: Sabine Devieilhe
Pamina: Sofie Karthäuser
Papageno: Georg Nigl
Papagena: Elena Galitskaya
Monostatos: Elmar Gilbertsson
Narrator: Dietrich Henschel
La Monnaie Children and Youth Academic Chorus, Choir and Orchestra
Conductor: Antonello Manacorda
Interjú Bretz Gáborékkal:
https://kepmas.hu/tarsalgo/papa-menon-enekelj-interju-bretz-gabor-operaenekessel
Ez az Elo kozvetítések topicba szántam
Juraj Valčuha jelenleg a legkeresttebb szlovák karmester. Nagyon jol teljesített.
In diretta dal Teatro San Carlo di Napoli
Béla Bartók: Il castello del Principe Barbablù
20 gennaio 2018 | ore 20.30 | Rai Radio 3
Barbablù, Gábor Bretz
Judith, Violeta Urmana
Orchestra e Coro del Teatro di San Carlo
Direttore | Juraj Valcuha
Nyilatkozatokat jókat tud adni. De a képek... hát... -:((
Egy érdekes interjú Bretz Gáborral: https://777blog.hu/2017/11/14/het-gyermek-karrier-de-nem-mel-gibson-interju-bretz-gaborral/
Direkte fra Koncerthuset
Bartók: Hertug Blåskægs
12.10.2017 | 19:30 | DR P2
Nora Gubisch, mezzosopran.
Gábor Bretz, bas.
DR SymfoniOrkestret.
Dirigent: Alain Altinoglu.
Bretz Gábor tegnap nagyon jól énekelt a Puritánokban. Leginkább azt szeretem az ő művészetében, hogy nem csak az orgánum nagyon szép, de kitűnően frazeál, nála mindig biztos vagyok abban, hogy tudja, hogy miről énekel. És ez nem csekélység.
111
Gondoltam, hogy nem kell kifejtenem, de ezek szerint rosszul...igen, arra céloztam, hogy besegít. De egyébként a cikkben arról is esik utalás, hogy a nagyszülők igencsak besegítenek a család mindennapjainak lebonyolításába.
Megnőne a vevőforgalom, ha a művész olykor beállna :)
Ez a feleségének az üzlete, ő csak besegít, de nyilván nem ő viszi, arra nem lenne ideje. Nagyon talpraesett asszony, hét gyerek mellett létre tudott hozni egy ilyen jó kis vállalkozást. (Mondjuk a hét gyerek már eleve olyan szervezőkészséget követel mint egy vállalkozás.)
[url]http://valasz.hu/kultura/kulonleges-vallalkozasba-fogott-a-hetgyerekes-magyar-operasztar-felesege-121295;még erre is van ideje[/url]
Igazad van. -:)
Ehhez nincs mit hozzátenni.A tervekben -3 cipőmérettel nagyobb dolgok szerepelnek,mint a realitás és az adottság. Persze ma a microhangok világában ez nem jelent semmit.Akiknek meg van "Hangja"(nagy)az eressze le magát!Persze ettől még énekelhet valaki szép hangon ,muzikálisan,de Hófehérke sem érezhette magát a törpék között olyan nagyon jól,de jött a királyfi csókja-szerencsére!
[url]http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/interju/bretz_gabor_szeretek_itthon_enekelni;Bretz Gábor: "Szeretek itthon énekelni"[/url]
Interjú a Fidelióból: [url]http://www.fidelio.hu/zenes_szinhaz/interju/bretz_gabor_szeretek_itthon_enekelni ;Bretz Gábor: "Szeretek itthon énekelni"[/url]
Két kiemelés a Mi újság a Magyar Állami Operaházban?-topicba, a Faust főpróbájáról írt 52515. sz. hozzászólásomból: Adva van egy daliás, sőt módfelett szép megjelenésű Mefisztó (Bretz Gábor), riasztó maszk nélkül, s ráadásul olyan laza eleganciával visel minden holmit, mint egy modell. (...) A szólistáknak köszönhetően az est elsősorban a szép baritonéneklésé volt. Mert ennek tartom Bretz Gábor művészetét. Nem hozta a basszus-Mefisztók félelmetességét és ördögiségét, noha minden hangja megszólalt, nem akármilyen szépséggel, olvadékonysággal, dallamformálással. Bármikor néznék a kedvéért másmilyen Faust-előadást.
100
¤99¤
Korábban egyedül Bretz Gábor „Mefisztója” szerepelt a Faust adatlapján; most látom, hogy Rubén Amoretti is vendégszerepel. Tudja valaki, hogy mikor? Az előadás napi bontásainál továbbra is csak Bretz Gábor látható.
Live from the Barbican [url]http://www.bbc.co.uk/programmes/b054t850;Bartok: Duke Bluebeard's Castle[/url] 13 March 2015 | 20:30 | BBC Radio 3 (29 days left to listen → i>)) Michelle DeYoung (mezzo-soprano - Judith) Gabor Bretz (baritone - Duke Bluebeard) BBC Symphony Orchestra Kirill Karabits (conductor)
Live from the Metropolitan Opera [url]http://www.metopera.org/opera/carmen-bizet-tickets?icamp=carmen&iloc=hpbuc;Bizet: Carmen[/url] March 7, 2015 | 19:00 CET | [url]http://kwax.com/listen.php;KWAX[/url] Micaëla: Ailyn Pérez Carmen: Elina Garanca Don José: Yonghoon Lee Escamillo: Gábor Bretz Metropolitan Opera Chorus and Orchestra Conductor: Louis Langrée
Lehet, hogy B.G. mégis "sajtóbasszus", de most meg is írták ami a való.Europe II.osztály.-és el kellene döntenie, hogy milyen hangfaj,
http://newyorkclassicalreview.com/2015/02/passion-in-short-supply-the-second-time-around-with-mets-low-voltage-carmen/ Egy újabb kritika a MET "A szenvedély második alkalommal is hiányzik A MET "alacsony feszültségű "Carmen előadásból. ' A Bretz G-ről szóló részben így fogalmaz a kritikus: "Az épp futó Carmen szériához A MET számára nehéz volt egy olyan Escamillo megtalálása,aki valóban behozza a Házba a Torreádor dal sistergését. Bár annak ellenére, hogy Bretz hozza ugyan a Torreador elképsztő hetvenkedő vérpezsdítő alakját,és ezzel még ő került legközelebb a szerephez, de miután hangja kicsi a MET-hez, így eltompult a hatás."
Live from the Met [url]http://www.metopera.org/metopera/season/single/reserve.aspx?perf=12917;Bizet’s Carmen[/url] Feb. 23, 2015 | 7:25 pm → 01:25 CET | [url]http://www.metopera.org/stream.aspx?src=wlnug;Listen Live[/url] Micaëla: Hei-Kyung Hong Carmen: Elina Garanca Don José: Roberto Alagna Escamillo: Gábor Bretz Conductor: Louis Langrée
De ugye, azért nem örülünk?
Nem kell ahhoz a MET színházterme, hogy kiderüljön, Bretz Gábornak meglehetősen korlátozottak a hangi kvalitásai. Gondoljunk a Marióra, vagy a Kékszakállúra, minduntalan elnyomta a zenekar. Szép teljesítmény, ha ilyen hanggal eljut egy énekes a Metropolitanba, nagy dicséret az ipresszáriójának.
Elképzelhetőnek tartom, hogy Bretz Gábor miután egyébként is szeret torkosságba menekülni és egyfajta torokrezonanciával ráerősíteni a hangjára, plusz még sötétíteni, ahogy most is valószínűleg épp ez történhetett, -csakhogy a hatalmas MET színhézterme é (talán a művész érezte a nagy teret) és még nagyobb forszírozásra késztette a művész urat, amely terem nem hálás a manipulált hangokkal.
[url]http://www.metopera.org/stream/schedule.aspx;Bizet: Carmen[/url] Monday, 2/23/2015 | 7:25 → 01:25 | [url]http://www.metopera.org/stream.aspx;Listen Live[/url] Langrée; H-K. Hong, Garanča, Alagna, Bretz
Nekem határozottan tetszik. A honlapjáról meghallgatható Otello-részletben üde is, fényes is a hangja.
Köszönet a linkért. Ahogy elnézem, ez a Carmen sem könnyíti meg az énekesek dolgát (a mégoly jó külsejűekét sem) abban, hogy jelmezük is segítse jelentős karakterformálásukat. Világdivatnak tűnik a színtelenség, a jellegtelen, éppen csak nem mai, de semmi esetre sem a cselekmény korát, világát idéző miliő. Bretz Gábor úgy fest a képen, mintha első szigorlatáról érkezett volna. Nem csodálom, ha ilyenformán nem bízott abban, hogy a mindenki figyelmét magára irányító figura érzékileg megvan, neki már csak jól kell énekelnie. (Az a rough lehet csak nyers, sőt csupán kiegyenlítetlen is, és hogy folyamatosan nyomta a hangját, csak feltételezhető. A less pedig értelmezhető úgy is, hogy Bretz debütálása csak a Pérezénél volt kevésbé sikeres, akinek a bemutatkozását, kifogásolt hangszíne ellenére is, értékelte a kritikus. No de milyen kritikus lehet az, aki Bretz Gábor hangját basszusnak találta?)
Azért az a Micaela is elég rémes!
http://www.nytimes.com/2015/02/09/arts/elina-garanca-reprises-her-role-in-carmen.html Bretz Gáborról is ír a MET Carmen-jéről szóló kritika. A kritkus kevésbé sikeres debütálásként aposztrofálja. Folyamatosan nyomta a hangját hogy énekelje a torreador Escamillo szerepét, durvának és színtelennek hallatszott.