Találd ki!
De mi ez a visszatáncolás? Eddig nagyrészt csak piszkáltál.
.
Emlegethettem volna egy lapon mondjuk a komolyzenén belül az impresszionista zenével, vagy a minimalista zenével, de egyrészt így nagyobb volt a kontraszt, másrészt pedig aki akarja érteni a mondanivalómat, az úgy is érti, aki pedig nem akarja, az úgy sem fogja megérteni. Harmadrészt pedig semmivel nem nagyobb túlzás, mint Sosztakvicsot a szarvasgombával egy lapon emlegetni. ( Habár, Sosztakovics illatával kapcsolatban nincsenek tapasztalataim. :D )
.
Azért Sosztakovicsot emlegetni egy lapon a poppal, discóval és hasonlókkal, kicsit túlzás. De semmi gond, itt van egy kis barokk csillapító a zaklatott idegrendszerre.
.
Önnek valószínűleg tökéletesen igaza van, ezért is írtam, "túl sok feszültséget tartalmaz, vagy legalábbis, bennem túl sok feszültséget kelt". Azaz, lehet, hogy csak bennem kelt túl nagy feszültséget, és lehet, nem is annyira a zene zaklatott, mint inkább hogy engem zaklat fel, engem tesz zaklatottá.
Abban is igaza lehet, hogy zaklatott korban élünk, de azt biztosan állítom, hogy nem élek zaklatott életet (Sőt!), és nem is vágyom rá, mint ahogy nem vágyom ilyen zenékre sem. Sosztakovics zenéje sem lesz soha az "én zeném", mint ahogy nem az én zeném a pop, a tresh metalál (Vagy hogy kell írni?), a techno, az italy disco, és még körülbelül másik félezer zenei stílus, irányzat, amiknek még a nevéről sem hallottam. Mint ahogy nem lesz a szarvasgomba sem a kedvenc fűszerem, pedig elismerten a gasztronomómia csúcsain szokott megjelenni.
.
Én nagy örömmel hallgattam Sosztakovics zenéjét, ezt is, mint bármelyik művét, bármikor. Hogy zaklatott ez a zene? Hát, zaklatott korban éltünk és élünk. De talán Bach János passiója nem zaklatott? A zaklatottság nem egy bizonyos zenei stílus, hanem az ember sajátossága. :)
.
Szép öcsém, be föladta kend nékem a leckét ezzel a zenével!
Meghallgattam, ( a szomszédok is :D ) de nem csak 11' 00"-től, hanem az egész tételt, mert igyekszem mindig megtisztelni a szerzőt annyira, hogy amit kereknek álmodott meg, azt legalább először úgy hallgassam. Majd meghallgattam 11’ 00”-től még egyszer.
Remélem, értékeli, mert kizárólag az ön kedvéért tettem. Ugyanis a zenehallgatásra vonatkozóan van egy ahhoz hasonló irányelvem, mint amit a Márai így fogalmaz meg A magyar borokról c. írásában: „ …irodalomról csak akkor esik szó közöttünk, ha legalább ezer éves …”. Az én irányelvem a zenére vonatkozóan, miszerint, csak olyan zenét hallgatok, melynek a szerzője 1901-ben már az égi zenekart erősítette, ennél prózaibb. És nem is szabály, hiszen el lehet tőle térni, de, ha nem muszáj, akkor nem ilyen mértékben. :)
Meghallgattam a fent leírt módon, és utána „el kellett ropogtatnom” egy tripla Xanaxot, mert számomra ez a zene túl zaklatott, túl sok feszültséget tartalmaz, vagy legalábbis, bennem túl sok feszültséget kelt. Azaz, átmeneti egészségkárosító hatást gyakorolt rám. Ezért kérem, legközelebb hasonló ajánlók esetén írja oda a végére: „Mellékhatások tekintetében konzultáljon pszichiáterével.”
Vagy még jobb, ha a topik címének megfelelően megmaradunk a barokk, vagy ahhoz közeli zenéknél.
.
.
Gabi bácsi! Ezt szerintem érdemes volna meghallgatnia 11:00-tól. Igaz, hogy nem bolíviai a melódia és végképp nem barokk, de hátha kedvet kap kimozdulni egy kicsit a barokk kényeztető álomvilágából az élet rút valóságába. Egy próbát megér a dolog Ne spóroljon a hangerővel!
.
Elértetted a kérdésemet. Én rákerestem az írásaidra, és azt tapasztaltam, hogy 2010-óta nem foglalkoztat téged a szerkesztőség. Ennek az okára lettem volna kiváncsi. Szerintem a te írásaid semmivel sem rosszabbak, mint a momus egyéb bedolgozóié.
.
Minap volt a TV-ben A misszió c. három Oszkár-díjat kapott film. A film a maga idejében megkapta a kritikáit, ilyet is olyat is, a filmzenéről is elmondták hozzáértők és hozzánemértők, hogy mit gondolnak róla, így nem is filmről, vagy annak zenéjéről akarok most írni, hanem ami a film kapcsán eszembejutott a barokk zenéről.
Mindig is azt gondoltam, hogy ha szélesíteni akarom a "zenei látókörömet", akkor sem kell feltétlenül kimozdulnom ebből a korszakból. A barokk zene tárháza kimeríthetetlen, és egy életet erre áldozva is max. nagyon kis része megismerhető, magunk számára felfedezhető. És akiknek van kedvük hozzá, hogy a jól ismert szerzők jól ismert darabjai alkotta kis világból kitekintsenek, azoknak pl. ott van Dél-Amerika számunkra kevéssé ismert- barokk zenéje.
.
Lehet azt elfelejteni? Életem egyik legszebb zenei élményével ajándékozott meg. Az ember ilyen zenét akar utoljára hallani életében.
Marco Mencoboni, performing the Marche of Scythes by Pancrace Royer
Örök hála!
.
Csak ámulok, hogy ön mikre emlékszik! Pedig már elég régen ajánlottam valahol máshol.
.
Az ön ízlése kiváló! Aki Pankreász Rojét hallgat, annak feltétlen az.
.
Ángyombátyám!
Bevallom, elsőre kicsit valóban kikerekedett a szemem. De az, hogy nekem ez is tetszett, az feltehetőleg alátámasztja a csapnivalóan rossz ízlésemről alkotott prekoncepcióját. :)
.
Én is csak egyszer hallottam élőben. Szerintem is klassz hangszer.
Nézzük-hallgassuk, mire képes a Hámori művek Vivaldi kapcsán! Az a Hámori, akivel nekem, hangsúlyozom, nekem kellene beszélgetnem a zenéről.
https://es-la.facebook.com/Fidelio.hu/v ... 981080576/
Ez a Concerto a Drezdai zenekarnak elég gyengécskére sikerült. Aki kételkedik, 16:20-tól feltétlen hallgassa meg mind a három tételt. Kb. úgy continuóznak benne, mintha köcsögdudát imitálnának, az oboista botrányosan gyenge, a szólóhegedűs nemkülönben. Hogy hogyan tudta a karmester ehhez a fiaskóhoz a nevét adni, azt nem tudom, én a helyében lefújtam volna az egészet. De ez még csak hagyján, mert van olyan, hogy minden összeesküszik az ember ellen, amikor semmi sem sikerül, amikor legjobb lett volna fel sem kelni és egész nap csak magzatpózban regresszálni az ágyban. De kérdem én: minek tették ezt a rettenetet közkinccsé?
Mikor is volt pontosan ez az előadás? 2018. március 9-10-én a BMC koncerttermében. Bő három éve. Nincs mese, a Danubia Zenekarnak ez a véleménye Vivaldiról. Hm. Azt tudtátok, hogy Kurtág György is ebben az épületben lakik? Gondolom párszor lekopogott a botjával, hogy ideje volna már elkezdeni zenélni is.
Szegény Chord! Hányszor az arcomba vágta, hogy nézzem már meg, hogy hol tart a hazai zeneakadémiai oktatás... Aki nem tudná, a felsőfokú zenei hangszeroktatás elsődleges célja a zenekari művész képzés. Olyan szakemberek hadrendbe állítása, akik képesek arra, hogy akkor indítsanak és fejezzenek be egy hangot, amikor a karmester akarja, és még arra is fussa az erejükből, hogy a szólamaikat hibátlanul és tartalommal megtöltve tudják előadni. Az oboista esetén ezekből most semmi sem valósult meg.
Ha már így szűk körben maradtunk, akkor jöjjön egy kis hangszeres gyorstalpaló. Ha oboista vagy, akkor egy dolgot semmikép ne csinálj! Az előadásra soha ne egy darab náddal érkezz, mert ha elreped, megsérül, akkor nem lesz mivel pótolni. A Bostoni Szimfónikusok szólamvezetője is 4-5 nádat pakol ki a kottatartóra minden egyes alkalommal, és ha kell, akár tételen belül is váltogatja őket a szólóknak megfelelően. De ha szereted az orosz rulettet, akkor az egyetlen használható nádadból koncert kezdése előtt 5 perccel mindenképpen vágj le legalább egy millimétert, és úgy ülj be vele Vivaldit játszani. Mert hősünk ezt csinálta. A srácot nem ismerem, a koncerten sem voltam ott, nemhogy az öltözőben, ahol összerakta a hangszert, de vagyok annyira régi motoros a szakmában, hogy ezt az elemi hibát egyből kiszúrjam. Egy H.L nevű oboista is csinált már ilyet, annyival megfejelve a dolgot, hogy ő nem egyenes késsel, hanem egy görbe körömollóval vágott le a nádból, de neki még így is rendben lement a koncert. Mert van, aki tudja, hogy mit csinál, és van, aki csak a koncerten lepődik meg. A felvétel itt hallgatható meg 16:05-től:
es-la.facebook.com/Fidelio.hu/videos/10160022981080576/
Kis pénz, kis terc. De legalább a miénk ez a borzalom. És Vivaldi még ezt a rettenetes zenei felfogást is megbírná, csak hát ez az oboázás egyszerűen beteszi a kaput. Pedig a hangolásnál még minden rendben van. Látszólag. Hát persze, mert a megcsonkított nád ekkor még átalakulásban van, és nem keményedett be. Mit jelent ez? A nád eleje, a vékonyra kapart rész, amely a rezonanciáért felel a vágás miatt rövidebb lett, mint kellene, emiatt több levegőt igényel a megrezegtetése, és ajakkal is jobban kell csillapítani az élességét, máskülönben úgy szólna, mint a repedt fazék.
Csak aki harapja a nádat, az nem tud rendesen hangot képezni, nem tudja azt pozícióba tenni, ergo hamis lesz, és még be is fullad. Olyannyira elvész a dinamikai távlat 1-2 perc alatt egy ilyen elfuserált náddal, hogy hiába fújod a hangszert, mint a bolond, mégis egyre hallkabban fog szólni, majd bekövetkezik a rémálom, amikor már nem is szól. Ahogy mondom. Nem jön ki rajta hang, csak valami rémes recsegés, amely akár a hangszer meghibásodásával is magyarázható lenne. Szóval soha ne menj egy náddal koncertre!
|
|
.
Re. 497-re (mivel a fórummotor csak így enged írni.)
Uramöcsém! Emá' döfi ez ám a hangszer! Ja, most jöttem rá, hogy ez még nem is az, csak az előzetes reklámban dübörögnek a tankok. :D :D
De félre a tréfával! Vessenek a mókusok elé, nekem tetszik. (Egyszerűen ilyen rossz az ízlésem.)
Hogy a kérdésére is válaszoljak: Nem, még nem hallottam róla, de örülök, hogy megmutatta, és köszönöm!
.
.
De jó, hogy itt van Gabi bácsi! Megnyugtat a jelenléte. Csak ön képes destruktív ösztöneimet szublimálni!
A síkosító tényleg a hölgy ujjaira kell, de nem azért, hogy a zongorán végezze el vele a munkáját.
.
.
Gondolja, sikosító nélkül letapad az ujja a billentyűkre? :D :D
.
Téged miért nem engednek a momus szerkesztői ajánlókat írni? Vagy találjam ki én egy írásod kielemezve? Persze szigorúan szakmai szempontok szerint. Na? Benne vagy? Én marhára élvezném.
500
ééééééééééééés
.
Gabi bácsi! Na erre mondjon valamit! Szóhoz sem jut, ugye? Mert én sem.
.
.
Gabi bácsi! És a birbinya nevű litván hangszerről hallott-e már? Ez tetszeni fog magának.
.
Ja, én is hallottam a gyertyázásról. Hát nem is tudom. Valahogy nem kaptam hozzá kedvet.
Szia, Corvette, látom te is előkerültél. Erre inni kell. Amúgy a háttérben van két égő gyertya, de úgy látom, neked semmi sem elég.
Gabi bácsi! Ez itt mióta J.S Bach szerzeménye? És hol maradt a háttérből a síkosító és a százas csomag papírzsebkendő?
.
Mily szép dolog is, amikor nem csak a fúvósoknak, hanem egy zongoristának is van tüdeje Bach-hoz
.
Mivel a zenei érdeklődésem 90%-át a barokk zene köti le, de öregségemre elértem a bölcsesség azon fokát, hogy nem ragaszkodom feltétlenül a régizenei elvekhez, ezért itt mutatnék be két Bach darabot egy nagyon különleges hangszeren a Clavinet-en
Bach English Suite No 1 in A Prelude on Hohner Clavinet
Bach Goldberg Aria on Clavinet D6
,
2021.01.29 20:46 - 22:00 Bartók Rádió Koncert A bolíviai barokk és öröksége Ea: Marta Hernando, Andrea Duca (hegedű), Paz Alonso (gordonka), Daniel Oyarzabal (orgona), Daniel Garay (ütőhangszerek) Km.: Delia Agúndez, Blanca Gómez (szoprán) 1. Ismeretlen szerző: Sonata chiquitana no. 18 a Chiquitos gyűjteményből, 2. Roque Ceruti (1683-1760): Según veo el aparato (Agúndez, Gómez), 3. Ismeretlen szerző: In hac Mensa Novis Regis - ária a Moxos gyűjteményből) (Gómez), 4. José de Orejón y Aparicio (1706-1765): Mariposa de sus rayos(Agúndez), 5. Ismeretlen szerző: Folía a Moxos gyűjteményből), 6. Domenico Zipoli (1688-1726): In hoc mundo a Chiquitos gyűjteményből (Agúndez, Gómez), 7. Roque Ceruti (1683-1760) - Juana Inés de la Cruz (1648-1695) nővér verse: Escuchad dos sacristanes (Agúndez, Gómez), 8. José de Orejón y Aparicio (1706-1765): Ah del gozo (Agúndez, Gómez) (Madrid, Amerika Háza, 2018. február 24.) |
Bartók Rádió mai műsorán
12:36 – 13.11 Az Affetti Musicali hangversenye Alessandro Scarlatti kantátáiból
Művészeti vezető: Malina János
Km.: Németh Judit (ének)
1. Perche tacete,
2. Filen mio caro bene
(Budapest, Történeti Múzeum, Királypince, 1997. május 26.-részletek)
Igazi csemege a barokk zene szerelmeseinek - a Mezzo csatornán láthatjuk ma 17 órától: David et Jonathas, by Marc-Antoine Charpentier Biblical tragedy in five acts with and a prologue, libretto by Père François de Paule Bretonneau William Christie (musical direction) Andreas Homoki (stage direction) Pascal Charbonneau (David), Ana Quintans (Jonathas), Neal Davies (Saül), Frédéric Caton (Achis), Kresimir Spicer (Joabel), Dominique Visse (La Pythonisse), Pierre Bessière (L'Ombre de Samuel) Chorus and Orchestra Les Arts Florissants Recorded at the Festival d'Aix-en-Provence, Théâtre de l'Archevêché, in 2012 The Old Testament tells how the young David, victor over Goliath, calmed King Saul's dreams with his psalms and how he developed a deep friendship with the King's son. Inspired by this deep affection, Charpentier composed an opera for a boys' school: David et Jonathas, a biblical tragedy which, beneath its edifying veneer, displays vibrant scenes that are as passionate as those of the great French lyric tragedy of the time. The opera freed the French composer from comparison with Lully, in whose shadow he remained while the latter was still alive. Since its premiere at the Louis-le-Grand Jesuit College in 1688 and its modern revival in 1981 at the Lyon Opera, David et Jonathas has been played in concert, recorded on a few occasions but rarely staged. William Christie, who already produced a seminal recording of the opera, will conduct for the first time a staged version of Charpentier's masterpiece at the Festival d'Aix-en-Provence.
Talán Frushena erre visszatér...
Ez a műsor nagyon élvezetesnek ígérkezik. Remek szerzők, két kitűnő énekesnő. Kár, hogy itt a momuson a barokk zenének sincs (a fushena óta) nagy keletje.
Ma éjjel a Duna TV-ben láthatjuk: 22.50 – 1.00 MüpArt Classic [url] https://www.mupa.hu/program/barokk-divak-parbaja-2014-12-01_19-30-bbnh; Barokk dívák párbaja [/url] A 2014. december 1-i koncert felvétele a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben (107 perc) Közreműködők: Simone Kermes (szoprán) Vivica Genaux (mezzoszoprán) Cappella Gabetta (koncertmester: Andrés Gabetta) A barokk korban is divatos volt a versengés művészek között, orgonapárbajról, csembaló- és később zongora-versengésekről számolnak be a zenetörténet-írók. Ezt a hagyományt idézi fel két virtuóz énekesnő többek között Händel, Bononcini, Hasse, Porpora, Leonardo Vinci, Ariosti sziporkázó áriáit és duettjeit felidézve. Rendező: Gémes Katalin Operatőr: Homonnay Viktor Műsoron: • Carlo Francesco Pollarolo (1653-1723): Ariodante - nyitány • Giovanni Bononcini (1670-1747): Astianatte - Spera che questo cor • Georg Friedrich Händel (1685-1759): Scipione - Scoglio d'immota fronte • Attilio Ariosti (1666-1729): Lucio Vero - Vorreste, o mie pupill • G. F. Händel: Giulio Cesare - Piangerò la sorte mia • Johann Adolph Hasse (1699-1783): Dalisa - Priva del caro bene • Nicola Antonio Porpora (1686-1768): Elisa - Nobil onda • J. A. Hasse: Cleofide - Se mai più sarò geloso (duett) • N. A. Porpora: Orfeo - nyitány • Giuseppe Arena (1713-1784): La clemenza di Tito - Come potesti, oh dio • Leonardo Vinci (1690-1730): Ifigenia in Tauride - L'onda chiara che dal fonte • Geminiano Giacomelli (1692-1740): Scipione in Cartagine nuova - Villanella nube estiva • J. A. Hasse: Issipile - Impallidisce in campo • J. A. Hasse: Artaserse - Va' tra le selve ircane • J. A. Hasse: Cajo Fabricio - Padre ingiusto • Pietro Torri (1650-1737): Amadis - Ferma crudel… Son costretta esser crudele (duett)
A fórumok listáit végig-böngészve azon csodálkoztam, hogy Baldassare Galuppi nevével alig találkoztam. Ennyire nem ismeri senki (persze frushena kivételével) ezt az általam csodálatosnak tartott olasz zeneszerzőt ? Egy-pár operáját ismerem (megvan nekem), de a csemballó koncertjei, zongora-szonátái között nagyon sok kiváló darab van. Dallamosak, ritmusosak, élvezet hallgatni őket !
ÓÓÓ, nagyon finom.... felkészülten mentek neki.
Na, ez izgalmasan hangzik. Köszönöm a tájékoztatást!
Ma este a Bartók Rádióban: 19.35 - 22.36 Operaritkaság Alessandro Scarlatti: Károly, Németország királya (1716) Háromfelvonásos opera Vez. Fabio Biondi Km. a Stavanger Szimfonikus Zenekar Szereoposztás: Lotario - Romina Basso (kontraalt), Giuditta - Roberta Invernizzi (szoprán), Gildippe - Marina de Liso (mezzoszoprán), Adalgiso - Marianne Beate Kielland (mezzoszoprán), Bernardo - Carlo Allemano (tenor), Asprando - Joré Maria Lo Monaco (mezzoszoprán), Armilla - Damiana Pinti (alt), Bleso - Roberto Abbondazna (basszus)
[url] http://www.mediaklikk.hu/2014/12/05/graun-cleopatra-es-cesare/; Graun: Cleopatra és Cesare [/url] Bartók Rádió - 2014. december 6., szombat, 19:00 Háromfelvonásos zenedráma Szövegét Giovanni Gualberto Botarelli írta. Vezényel: René Jacobs Közreműködik: a Berlini Rádió Énekkara és a Concerto Köln
[url]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKY9lEvzGvW5XYHKTJZXgClQyRmPEY3IgIaVvU11dYr_tmBb6iFQ;Sonia PRINA: contralto[/url] [url]http://www.musicateatromarsi.it/2011/11/reportage-fotografico-gemma-bertagnolli/;Gemma BERTAGNOLLI: soprano[/url]
[url]http://www.iicbudapest.esteri.it/IIC_Budapest/webform/SchedaEvento.aspx?id=889;I Sonatori de la Gioiosa Marca/Francesco Fanna[/url] Le donne di Vivaldi/Antonio Vivaldi prete, tra il Pio Ospedale della Pietà e i Teatri d’opera europei Soliste: [url]http://www.musicateatromarsi.it/2011/11/reportage-fotografico-gemma-bertagnolli/[/url] Gemma BERTAGNOLLI: soprano[/url], [url]http://www.bach-cantatas.com/Pic-Bio-BIG/Prina-Sonia-03.jpg;Sonia PRINA: contralto[/url] Manuela Custer, Susanna Moncayo von Hase Violino: Giorgio Fava/Flautino: Dorothee Oberlinger/Mandolino e Arciliuto: Ivano Zanenghi Narratore: Filippo Plancher/Testi: Myriam Zerbi A műsorban Antonio Vivaldi operarepertoárjából hallhatunk válogatást, a velencei Pietà jótékonysági. "Kórház"- nak komponált egyházi vokális és instrumentális műveiből. Antonio Vivaldi pap, egész eletet a legnevesebb európai operaházakban töltötte zeneszerzői és impresszáriói minőségben, valamint a talált gyerekek velencei intézményében, a Pietà Kórházban folytatott tanítói tevékenységet, s ennek az intézménynek komponált számos vokális és instrumentális művet.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=-94QRWJGz4o&feature=youtu.be;HÄNDEL: 'Belshazzar' recit & aria: "Destructive war" - David HANSEN: countertenor[/url] Música: Georg Friedrich Händel (1685 -- 1759) Libreto: Charles Jennens (1700 -- 1773) Cyrus, príncipe de Persia..............David Hansen (contratenor)
[url]http://www.youtube.com/watch?v=rGq6gngAiZQ;Antonio Maria BONONCINI: 'La Griselda' aria di: "Cara sposa" - David HANSEN[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=m3z0MorkR7w;Leonardo VINCI: 'Alessandro nell'Indie' aria di: "Risveglia lo sdegno" - David HANSEN[/url]
Holnap a Belvárosi Szent Mihály Templomban (1056 Budapest, Váci utca 47/B) este fél nyolckor a Barokk Zenei Fesztivál záróhangversenye A műsor: - A. Corelli: Christmas Concerto - Eszterházy Pál: Harmonia Coelestis - részletek Budapesti Victoria Kamarakórus Liszt Ferenc Kórus és Kamarazenekar Énekszólók: Andrejszki Judit - szoprán Puskás Eszter - alt orgona: Hajdók Judit lant: Caius Hera Vezényel: Farkas Mária Belépőjegy: 2.600 Ft
[url]http://www.youtube.com/watch?v=w0cBGGi6e4o;Leonardo VINCI: "Il Medo" - aria di: 'Sento due fiamme in petto' - David HANSEN[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=VyyA9ARs6gU;Leonardo VINCI: 'Il Medo' aria di: "Taci, o di morte" David HANSEN[/url]
szerdán a Fesztivál Színházban [url]http://mupa.hu/program/a-budapesti-fesztivalzenekar-cseh-barokk-estje-2013-09-18_19-45-fesztivalszinhaz;Európai hidak, Csehország[/url] Vejvanovský: Harmonia Romana Zelenka: Szopránáriák a Sub olea pacis et palma virtutis oratóriumból Zelenka: V. (G-dúr) capriccio J. J. Benda: G-dúr hegedűverseny F. Benda: Olasz áriák (L’onda che mormora tra sponda e sponda;Non posso che amare sembianze) J. A. Benda: D-dúr szimfónia Közreműködik: [url]http://www.dominiquelabelle.com/;Dominique Labelle[/url] - szoprán [url]http://www.bfz.hu/events/event-20130918-1945/;Dominique Labelle interjú[/url]