Bejelentkezés Regisztráció

Barenboim


83 takatsa 2023-01-14 10:30:29

Ma is lesz egy "80-as koncert". Nagyon várom. :)


82 Edmond Dantes 2023-01-14 09:11:14 [Válasz erre: 80 -zéta- 2023-01-13 20:38:35]

Hiszen Blomstedt azidőtájt még úgyszólván csak erős hatvanas volt! Karmesternek úgyszólván siheder ;-) Amikor legutóbb Mehtát láttam Pesten az Izraeliekkel (ld. Nemzeti ...4366), olyan törődött és öreg volt 80+,  hogy bottal is alig jutott el a dobogójáig, ahol aztán ülve vezényelte a világ leghosszabb szimfóniáját, a Mahler/3-at ... csodálatosan. A zenekar szerintem még a levegőt is egyszerre vette vele és a zenészek egymással is. Búcsúkoncertnek gondoltam...


81 takatsa 2023-01-13 22:19:09 [Válasz erre: 80 -zéta- 2023-01-13 20:38:35]

Érdekes, de amikor először megnéztem az általad linkelt kalózfelvételt, akkor az első néhány másodpercet kivéve a videó végéig Barenboim volt a fókuszban (legalábbis így emlékszem). Most viszont a vége felé nagyon hosszú szakaszon a teljes képernyő fekete, csak a zene szól.

Ahogyan írod, pontosan úgy van: a zenekar teszi a dolgát. Ez sokszor elég is, főleg akkor, ha vannak előtte rendes próbák, és a zenekar tagjai ponotsan ismerik a koncepciót. Itthon is volt olyan karmester, aki nem a dirigensi képességeiről és technikájáról volt híres, de ezeket a hiányosságokat pótolta a műről alkotott koherens és világos elképzelése, amelyet a próbák során jól megértetett a zenészekkel.

Barenboim sohasem volt zseniális karmester, nemzetközi viszonylatban tisztes középszer volt, kevés önálló gondolattal. Viszont fiatalkorában remekül zongorázott, van egy bakelit-lemezem tőle, Bartók zongoraversenyeket játszik Boulez vezényletével, nagyszerű. Ennél mindenképpen szebb búcsút érdemelne.


80 -zéta- 2023-01-13 20:38:35 [Válasz erre: 79 takatsa 2023-01-13 18:11:21]

Egyszer, valamikor a 90-es évek közepe táján a BKK-ban léptek fel a világhírű San Francisco-i Filharmonikusok egy idős dirigenssel. 

Döbbenettel néztem, hogy micsoda aritmikus módon vezényel, hogy nem volt két, egymással összhangban lévő mozdulata. Ha jól rémlik, Trisztan előjáték és Izolda szerelmi halála volt, és és egy Mahler szimfónia, talán a Hatodik. És a zenekar szólt, mint az álom. Iszonyú tanulság volt, hogy mi a fontos. 

Boross Attila élete nagy élményének tartja, hogy 47-48 táján rengetegszer látta vezényelni Klemperert (nota bene, gumicsizmában), és bizony olykor (akkor két stroke után volt) ki-kihagyott menetközben. De a zenekar tudta a dolgát.

Mondok egy slusszpoént: az én karnagyom a San Francisco-iakkal Hertbert Bloomstedt volt, aki a mai napig vezényel... (pár hónapja még biztosan)...


79 takatsa 2023-01-13 18:11:21 [Válasz erre: 77 Nagy Katalin 2023-01-12 18:55:02]

Kedves Katalin, 

Ne búsúljon, nincs rá semmi oka, én tanúsíthatom - utalva egy Coviddal kapcsolatos magán-levélváltásunkra -, hogy Ön mélyen együttérző lélek. Amit Ön írt, az most is, pontosan az Ön empátiáját bizonyítja, hiszen ha egy öreg és beteg művész ítélőképessége beszűkült, akkor rá van szorulva a környezete figyelmére és segítségére, és ebben az esetben éppen az lenne az etikus és empatikus cselekedet ha a környezete megakadályozná abban, hogy az öreg és beteg művész, számára méltatlan és megalázó helyzetbe kerüljön. A közösségtől való búcsúzásnak nagyon sok szép és szívet melengető módja lehetséges, és az illetékesek megtalálhatták volna ennek a módját. Emlékszem, egyszer egy Polgár László áriaestre mentünk, és a helyszínen derült ki, hogy Polgár László betegség miatt nem énekel, hanem helyette a basszista barátai-tanítványai adtak koncertet (ott hallottam ellőször Cser Krisztiánt), és végül tolószékben betolták Polgár Lászlót, aki néhány kedves szót szólt hozzánk. Így is lehet...

Mivel az együttérzés minden emberi kapcsolat alapja, - hogy úgy mondjam, ez teszi az embert emberré -, ezért súlyos vád bárkiről azt állítani, hogy hiányzik belőle az empátia. A most folyó eszmecsere kapcsán volt néhány olyan bejegyzés (pl. "languszta", "tepsiben kivivés") amellyel pontosan az együttérzés tárgykörében lehetne vitatkozni, de én az ilyen megjegyzéseket inkább meggondolatlanságnak tartom, mint az empátia hiányának.


78 Heiner Lajos 2023-01-12 19:04:27 [Válasz erre: 77 Nagy Katalin 2023-01-12 18:55:02]

Kedves Katalin,

 

Nem okozott csalódást, nem bántott meg.

Talán "beszéljünk" másról (amúgy Barenboimot számos, vagy számtalan - melyik a helyes?) alkalommal láttam-hallottam, vegyes benyomásokkal.

Megengedi, hogy diskurzusunkat, persze csak e tárgyban (bármikor örülök, és megtiszteltetés, ha gondolatokat cserélhetünk) egyetlen történettel zárjam le.

A magyar belgyógyászat egyik legnagyobb alakja írta le egyik könyvében.

Az elfekvőből gyógyultan került ki egy beteg.

Elmondta, mi gyógyította meg, szerinte egyetlen szó, "a professzor úr vizitkor csak annyit mondott, moribund".


77 Nagy Katalin 2023-01-12 18:55:02 [Válasz erre: 76 Heiner Lajos 2023-01-12 14:53:15]

Kedves Lajos!

Nem bántott meg, sajnálom, hogy én okoztam Magának csalódást.

Igaza van, lehet engem empátia hiányával vádolni. Jobb, ha még beszélünk egy kicsit erről. Nekem továbbra is etikátlannak tűnik, hogy egy egész zenekar kényszerül úgy tenni, mintha minden a legnagyobb rendben lenne, pedig nagyon nincs így és ezt a koncert előtt már minden felelős vezető tudhatta. Akár hiszi, akár nem, bennem  felmerült a szánalom is. Tényleg nem értem, hogy egy ilyen állapotban lévő embert miért nem beszélt le senki a fellépésről. Én nem vagyok biztos abban, hogy a közönség reakciója tűpontosan kiszámítható. Mi van, ha nem megértők, nem ismerik a betegségét, azt hiszik, hogy csak részeg és esetleg kikérik magunknak. Én nem vagyok orvos, nekem ezek a képek, ez a magatartás nem olyan egyértelmű mint a Maga számára. Ha nem olvastam volna a fórum bejegyzéseit, nem tudom, hogy mit gondoltam volna. Ez nem egy zártkörű rendezvény, hanem egy igen nagy befogadóképességű koncertterembe meghirdetett szabályos hangverseny, én ezt nagy különbségnek érzem.

Könnyen lehet, hogy nincs igazam. Hagyom magam meggyőzni, ha még van kedve szóba állni velem.


76 Heiner Lajos 2023-01-12 14:53:15 [Válasz erre: 75 Nagy Katalin 2023-01-12 12:42:54]

Kedves Katalin,

 

Mindig örömmel olvastam-olvasom hozzászólásait - de ez a kommentje az empátia teljes hiányáról tanúskodik.

Barenboim ante finem, nyilvánvaló.

Ez az ember életének nyolcvan évéből több, mint hét évtizedet töltött a klasszikus zenével. Fellépett, gyerekként Furtwaenglerrel - übrigens: F. 69 éve halott.

Talán ez a koncert volt az utolsó az életében. Lehet a rövid videorészletet szánakozással, sajnálattal nézni, de kritizálni nem kellene.

A közönség tapsolt, ahogy tapsolnának Domingonak is, ha tíz év múlva a Zauberflöte Második őrtállóját énekelné, és a harmadik előadás után tepsiben vinnék ki a színpadról.

Mondhatjuk azt is, hogy Barenboim visszakapta a Sorstól azt, ahogy du Prével bánt.

Az utókor majd megítéli, nem lesz, úgy gondolom, ez az ítélet egységes, de több pozitívumot fog tartalmazni, mint elmarasztalást.

Remélem, kedves Katalin, nem bántottam meg ezzel a beírásommal.


75 Nagy Katalin 2023-01-12 12:42:54 [Válasz erre: 72 -zéta- 2023-01-11 21:17:48]

Nem volt a közelében senki, aki a színpadra lépését meg tudta volna akadályozni? Az rendben van, hogy a Berlini Filharmónikusok karmester nélkül is kiválóan elboldogulnak, de etikátlan ezzel visszaélni a vezetésnek, vagy én látom rosszul a dolgot?


74 Edmond Dantes 2023-01-12 12:06:54 [Válasz erre: 73 Heiner Lajos 2023-01-12 09:05:49]

Ők viszont élnek. Még. Mindhármat láttam vezényelni vagy zongorázni.


73 Heiner Lajos 2023-01-12 09:05:49 [Válasz erre: 72 -zéta- 2023-01-11 21:17:48]

Kamaszkorunk anno fiatal karmesterideáljai megöregedtek (vagy elhunytak).

Muti pacemakerrel él, Mehta és Barenboim malignitással küzd.

Sze la zsizny...


72 -zéta- 2023-01-11 21:17:48 [Válasz erre: 70 Búbánat 2023-01-11 15:23:38]

Ez egy három nappal ezelőtti kalóz róla, minden benne van....


71 Heiner Lajos 2023-01-11 19:33:42 [Válasz erre: 70 Búbánat 2023-01-11 15:23:38]

Languszta miatt műtötték.


70 Búbánat 2023-01-11 15:23:38

Távozik posztjáról a Berlini Állami Operaház világhírű karmestere

A 80 éves karmester, Daniel Barenboim rossz egészségi állapotára hivatkozva közölte, hogy három évtized után lemond a Berlini Állami Operaház főzeneigazgatói posztjáról.


69 Haandel 2017-11-16 16:37:03

Barenboim at 75: medici.tv birthday celebration

All videos related to Daniel Barenboim

Free: Daniel Barenboim conducts Smetana's Má Vlast

  • Recording date: December 18, 2016

  • Available until: November 17, 2017


68 Búbánat 2017-10-22 10:57:00

Bartók Rádió, ma éjjel: 22.00 – 23.36

Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Lemezbemutató

Elgar: Gerontius álma - oratórium (1900)

Szövegét John Henry Newman írta

Vezényel: Daniel Barenboim

Km. a Berlini Rádió Kamarakórusa,

Berlini Állami Ének- és Zenekar

Szereposztás:

Angyal - Catherine Wyn-Rogers (mezzoszoprán)

Gerontius - Andrew Staples (tenor)

Pap és a Haláltusa angyala - Thomas Hampson (bariton)

(2016. szeptember)

A mikrofonnál: Varga János

Szerkesztő: Bánkövi Gyula


67 Janus 2014-01-10 13:50:23 [Válasz erre: 66 Janus 2014-01-10 13:50:06]
Zongoristaként nagyon szeretem.

66 Janus 2014-01-10 13:50:06
Elővettem a Beethoven zongoraszonátákat Barenboim előadásában és ezek a felvételek tényleg kiválóak!

65 köz(be)szóló 2014-01-10 12:19:47
kezet fogni, azt tud, meg bambán vigyorogni.

64 tiramisu 2014-01-08 19:46:10 [Válasz erre: 63 joska141 2014-01-08 19:35:34]
Hát igen, hát előre nem tudhatta ... Borzasztó élmény lehetett... amely szintén magánügy. Bonyolult.

63 joska141 2014-01-08 19:35:34 [Válasz erre: 62 tiramisu 2014-01-08 18:53:53]
Tisztelt "Tiramisu"! Úgy veszem észre, ezen és az ehhez hasonló fórumokon a hozzászólók valamilyen közösségi eseményből fakadó, ahhoz kapcsolódó magánügyeiket osztják meg egymással. Egyébként köszönöm tanácsát. Sajnos nem tudtam megfogadni, egyrészt elkésettsége miatt, másrészt - ez szintén magánügy - mert több személlyel együtt néztem-hallgattam, akik rossz néven vették volna, ha hangverseny közben eltávozok. Ilyen bonyolult.

62 tiramisu 2014-01-08 18:53:53 [Válasz erre: 59 joska141 2014-01-08 16:41:00]
Ha unatkozik, ki kell kapcsolni a televíziót! Ilyen egyszerű. Ráadásul ez magánügy. :-)

61 Janus 2014-01-08 18:13:36 [Válasz erre: 58 Licht Alberich 2014-01-08 00:28:03]
A Wagner-felvételei tényleg nem rosszak: az előző megjegyzésemben a Lohengrint emeltem ki, mert nekem az tetszett a legjobban, de a többi Wagner-felvétele se rossz. Csak azt akartam jelezni, hogy a legnagyobbakhoz nem jöhet szerintem. De tény, hogy a maik között az élmezőnyben van és ha ötven évvel korábban lennénk akkor is egy jó, ha nem is magasan kiemelkedő karmester lenne. Persze tudom, hogy az ilyen hasonlítgatásoknak nem sok értelme van. Meg ez csak az én véleményem, aki tanult zenélni anno, de távolról se szakmabeli.

60 -zéta- 2014-01-08 17:49:25
Ugyanezen koncert kapcsán két hozzászólást idemásolok a MÁO-topikból: 49073 • Janus Én csak a cd felvételeit ismerem, élőben még nem hallottam Barenboimt és azok azért vegyesek voltak szerintem. Legalábbis számomra: voltak, amik tetszettek és voltak amik nem igazán, sőt, Beethoven 6. szimfóniáját szerintem borzasztóan lassú tempóval és csöpögősen interpretálta. De pl. a Lohengrin cd-jét szeretem. Mindenesetre nem egy Karajan, Abbado vagy Klemperer - legalábbis szerintem. 49072 • törpekirály Kiváló zenész,karmester,zongoraművész!Nem kell ezért utálni.A koncert meg nagyon jó volt!

59 joska141 2014-01-08 16:41:00 [Válasz erre: 58 Licht Alberich 2014-01-08 00:28:03]
Tisztelt "Licht Alberich"! Nagyon jó a kérdése. Én azért írtam Barenboim ruházatáról, kézfogásairól, stb., mert mint karmesterként megvalósított zenei tevékenységéről nem tudtam mit írni. Unatkoztam a koncert alatt, egyáltalán nem éreztem azt az egyedi, ehhez a koncerthez tartozó, bécsi hangulatot, amit például még Boskovsky, Kleiber, Prétre, Karajan, sbt. (tetszőleges sorrend) alatt ezeken a koncerteken éreztem. De, hogy mi hiányzott Barenboim zeneileg biztosan pontos irányításából azt én - ehhez abszolút laikus lévén - nem tudom pontosan megfogalmazni.

58 Licht Alberich 2014-01-08 00:28:03
Ugyan a MÁO topikban vetődött fel, de ott elég off téma, ezért itt kérdezem meg: Mi a probléma Barenboimmal? Tényleg olyan gáz volt szerintetek az idei Neujahrskonzert??? Tényleg érdekelnének [i]szakmai vélemények, érvek[/i], mert én csak a Wagner-felvételeit ismerem és azok bár valóban nem eget rengető mesterművek, de egyáltalán nem rosszak. Ha Barenboimhoz viszonyítom a ma aktív mezőnyt (szigorúan a Wagner-repertoár tekintetében), akkor szerintem több nála rosszabb karmester van, mint a jobb...

57 Búbánat 2013-10-30 13:03:03
Előbb int búcsút a Scalának Barenboim Forrás: MTI | 2013. október 28. hétfő 19:11 | A tervezettnél két évvel korábban, 2014 év végén távozik a milánói Scalából Daniel Barenboim, a világhírű operaház zeneigazgatója. Barenboim 2006-ban kezdett a Scalában dolgozni első vendégkarmesterként. 2011. december 1-je óta tölti be a zeneigazgató pozícióját, szerződése eredetileg 2016. december 31-én járt volna le. Távozásának hírét Stéphane Lissner intendáns jelentette be hétfőn, aki maga is elhagyja Milánót a párizsi Opéra kedvéért. Lissner Barenboim leköszönését a BBC News értesülései szerint egy korszak végének nevezte.. Daniel Barenboim idő előtti távozása a "levegőben lógott" egy ideje a Scala szakszervezetei szerint. A karnagy-zongoraművész búcsúszereplése valószínűleg 2014. december 7-én, az operaház 2014-2015-ös szezonjának évadnyitóján lesz: a Fideliót fogja vezényelni. A Scala következő zeneigazgatója minden bizonnyal a milánói operában jelenleg karmesterként dolgozó Riccardo Chailly lesz, aki várhatóan szorosan együttműködik majd a házat 2014. október 1. után vezető Alexander Pereira intendánssal.

56 Búbánat 2009-09-12 22:34:21
Egy barátság évfordulójára Salzburgi beszélgetés Daniel Barenboimmal /Új Ember, 2009. szeptember 6./ Zongoraművészként és karmesterként egyformán ismeri és elismeri a világ az 1942-ben, Buenos Airesben született Daniel Barenboimot. Szülei zongoratanárok voltak, képzése így a „családban maradt". Csodagyereknek tartották; hatéves korában debütált egy Beethoven- és Prokofjevkoncerttel. 1953-ban megnyerte az Amerikai-Izraeli Kulturális Alapítvány nagydíját, amelynek párizsi tanulmányait köszönhette. Izraelbe települt, majd Amerikában tanult. Találkozott Furtwänglerrel, aki a még gyermek művészt fel akarta léptetni a Berlini Filharmonikusokkal; Barenboim papa azonban nem kívánta kitenni fiát gyors sikernek. Eleinte zongoraművészként hallatott magáról, majd 1967-ben a Londoni Filharmonikusok élén mutatkozott be először a karmesteri pulpituson. Azóta volt az Orchestre de Paris, a Chicagói Szimfonikus Zenekar vezetője, a berlini Opera főzeneigazgatója, dolgozott Edinburghban és Bayreuthban; jelenleg a milánói Scala irányítója. 2005-ben arab-izraeli zenekarával különleges koncertet adott Ramallahban; Salzburgban 2007 óta vendégeskednek. Barenboim elkötelezett humanista, számos békedíj kitüntetettje; szerény és rendkívüli ember. Szerepe Salzburgban összetett: az intendáns partnere a fesztivál zenei kérdéseinek megvitatásában, Anna Netrebko zongorakísérője orosz dalokból álló koncertjén, az izraeli és arab művészekből alapított West-Eastern Divan nevű zenekarral pedig feje tetejére állítja Beethoven Fideliójának eddig ismert világát... Koncerteket ad és mesterkurzust vezet. Mégis hogy bírja mindezt idővel, energiával? - Elkötelezettnek kell lenni egy ügy iránt, amit jelen esetben muzsikának hívnak. Nagyszerű érzés, magabiztosságot ad és energiát. Akikkel együtt dolgozom, fiatalok és sokféle országból jönnek, aktivitásuk rám is visszahat. Egyetlen témánk van, az éltető zene. Zongorázni legalább úgy szeretek, mint tanítani és vezényelni. Mivel a fesztiválvezetés úgy látta, túl sok volt néhány énekes sztárolása, amit a média fel is fújt, most sallangmentes formában bizonyíthat Netrebko is hazánk dalirodalmának bemutatásával. Számomra öröm, hogy kísérhetem. Önnel beszélgetve elkerülhetetlen a világ egyik legtartósabb konfliktusának érintése. Nem restelli a politikailag kényelmetlen dolgok kimondását és a kompromisszum nélküli állásfoglalást a palesztin ügy mellett? - Sosem tagadtam, hogy Argentínába kivándorolt orosz zsidó értelmiségi családból származom. Izraelbe települtünk, így fiatalemberként találkoztam a közel-keleti konfliktussal, és személyesen is érintett a holokauszt. Közelről láthattam, hogy a népek között a politikusok okozzák a problémát, akik soha nem fogják megoldani a bajokat. Csak az egyes ember tevékenykedhet megoldásukon. Zubin Mehtával történelmet írtak a kultúra világában: a zene közvetítésével megvalósították a toleranciát és békét a népek között. De más segítőtársa is volt ebben... - Jó barátom, Edward Said keresztény palesztin zene- és irodalomtudós, szociológus, aki 2003-ban halt meg. Fiatalkorában Kairóban élt, majd sokat dolgozott Amerikában. Ismeretségünk első pillanatában tudtuk: mély tartalom, közös művészi projektek lesznek a barátságunk mögött. Nem kell mondanom, hogy mind palesztin, mind izraeli részről nemcsak dicséret, de sok kritika is ért bennünket. Éppen tíz éve alapították arab- izraeli zenekarukat. - Amikor 1999-ben Weimar Európa kulturális fővárosa volt, meghirdettünk egy kamarazenei szemináriumot fiatal arab és izraeli zenészek számára. Óriási sikere volt, hatalmas érdeklődés, igény mutatkozott a folytatásra. Ekkor jött az együttes alapításának ötlete, hogy folyamatossá tehessük a munkát. Goethe versgyűjteményéből származik a zenekar neve: West-Eastern Divan. Tagjai Egyiptomból, Szíriából, Libanonból, Jordániából, Tunéziából, Izraelből és Andalúziából származnak. Évente egy alkalommal találkozunk tanulás és koncertekre készülés céljával. Két weimari tréning után Andalúziába helyeztük székhelyünket. Két éve Salzburgban tartottunk szemináriumot, ma pedig már fesztiválvendégek vagyunk. Hangsúlyozza, hogy az együttesnek a zene és nem a politika a célja. - Munkánk alapgondolata a humanizmus. A politika csak gátolja az együttes tevékenységét. Én lennék a legboldogabb, ha a 14-25 év közötti fiatalok országaiban koncertezhetnénk. Meggyőződésünk, hogy megtanuljuk egymás gondolatait, szemléletét, logikáját megérteni és elfogadni. Közösségünkben - hadd nevezzem West-Eastern független köztársaságnak - olyanok a törvények és a szokások, amilyennel sajnos nem találkozunk a művészek országaiban; a szólásszabadság és a tolerancia nálunk természetes. Ön Wagnert játszott Izraelben, és két éve Ramallahban adott koncertet, ami világszenzáció lett. - Sajnos egyedi és kivételes eseménynek bizonyult. Az izraeli Kneszet akkor persona non gratának akart kikiáltani, de nem szavazták meg. Szerencsére voltak, akik megértették célkitűzésünket. A gázai háború idején több meghirdetett koncertünket le kellett mondani arab országokban, mert a rendezvényszervező nem merte garantálni a zenekar negyven izraeli tagjának biztonságát. De egyetlen zenésznek sem jutott eszébe, hogy kilépjen e közösségből. Ha valakinek az a feladata, hogy elsőhegedűs vagy oboista nálunk, nem arra gondol, hogy odahaza a Szíriai Nemzeti Filharmóniában játszik vagy a Kairói Szimfonikusoknál, hanem teljes szívvel-tudással támogatja zenei párbeszédünket: a MUZSIKÁT - nagybetűkkel írva! Saiddal könyvet is írtunk Párhuzamok és ellentétek, gondolatok zenéről és társadalomról címmel. Most Fideliójuk, Beethoven szabadságot hirdető operájának híre járja be a világot. Miért egészítették ki szöveggel, rossz volt az eredeti dialógus? Leonora ugyanis énekes szerepe mellett narrátorként magyarázza az eseményeket... - Rá akarunk mutatni, hogy az öröm csak pillanatnyi, hisz a szabadságra nincs garancia. Florestan szabadulásával nem szűnik meg az igazságtalanság és gonoszság a világban. Beethoven is erre gondolhatott 1815-ben, a napóleoni hódítás idején. Minden operaházat rábeszélnék, hogy a Said szellemében írt szöveges változatot játssza. Néhány évvel ezelőtt Chicagóban vezényeltem egy Fideliót, ehhez írta Said az összekötő szöveget. Ezt meséli Watraud Meier (Leonora) Simon O`Neill (Florestan) oldalán. Az eseményeket saját szemszögéből idézi fel, mintegy a pszichoanalitikus díványán, amikor érzéseiről szól: mi lett volna, ha másképp alakul az életük. Számára Florestan szabadulása illanó öröm. Egyébként pedig ismerjük az opera kulturális hátterét: Beethoven és Goya, Beethoven és Goethe világát, „viszonyát". Biztos, hogy a daljátéknak induló, stilisztikailag túlságosan összetett opera e szövegekkel egységesebb lett, nem töri meg a zenét. Barenboim energikusan, telve vitalitással, gyakran kotta nélkül vezényel. A koncepciójába illő Liszt-Wagner-Berlioz koncertprogram is bizonyítja: e zenekar és humanista alapgondolata a szívügye. Érthető módon - hiszen keveset játszanak együtt - a fiatalok teljesítménye itt-ott kívánnivalót hagy maga után, de mindenki érzi: nem ez a lényeg. Óriási közönségsiker, negyvenöt perces standing ovation zárja a hangversenyt. Reviczky Katalin

55 Szilgyo 2009-04-18 20:54:35 [Válasz erre: 52 sphynx 2007-03-17 19:28:48]
Szólj, ha kicsit későn válaszoltam.

54 Szilgyo 2009-04-18 20:53:21 [Válasz erre: 52 sphynx 2007-03-17 19:28:48]
Mozart? Hagggyá mán, egy éve csak Philip Glass-t hallgatok.

53 zuniga 2009-04-17 18:56:30
Nem mindennapi ez a hapi: http://www.spiegel.de/kultur/musik/0,1518,619632,00.html

52 sphynx 2007-03-17 19:28:48
Miért nem találok semmi élvezetet Barenboim első Mozart zv-ciklusában (EMI)? Nincs ezzel más is így? És a második Teldec-eset ismeri valaki? Szilgyo?

51 Hangyász 2007-02-20 10:43:05 [Válasz erre: 50 miketyson 2007-02-20 08:12:44]
Előző este Beethoven C-dúr zgv.-t és a VII. szimfóniát adták elő. Erre nem kaptam jegyet. Egy kamaraegyüttes pedig a Zeneakadémián tartott valamelyik délután koncertet. (Erre érdeklődés hiányában nem mentem el.)

50 miketyson 2007-02-20 08:12:44 [Válasz erre: 49 Hangyász 2007-02-20 07:15:49]
Én emlékszem. Viszont egy egész normális Beethoven zongoraverseny volt előtte.

49 Hangyász 2007-02-20 07:15:49
Hölgyek/Urak! Van még rajtam kívül olyan fórumozó, aki emlékszik rá, hogy ment szét a Berlini Filharmonikus Zenekar 1991-ben az Erkelben Bruckner V. szimfóniájával? (Ugyancsak fórumunk tárgya vezényelt, de ettől még nagyon szeretem és tisztelem.)

48 Hangyász 2007-02-20 07:14:19 [Válasz erre: 47 Alvaro 2007-02-17 20:16:27]
És nem a roppant gyenge Previnnel, mint ama \"titkos\" koncerten.

47 Alvaro 2007-02-17 20:16:27
Szerintem örüljünk, hogy eljön a Bécsi Filharmonikus Zenekar!

46 Estelle 2007-02-15 18:31:23 [Válasz erre: 45 zsoly 2007-02-15 16:07:02]
Ezzel tartozik is a budapesti közönségnek, mert tavaly lemondta a Bach-zongoraestjét, és amit helyette kaptunk ....:-(

45 zsoly 2007-02-15 16:07:02
Félre ne értse senki: az nagyon klassz, hogy Pestre azért eljön!

44 zsoly 2007-02-15 16:03:50
Na, a Musikverein honlapja meg azt írja, hogy Barenboim helyett Pierre Boulez ugrik be. Az elfogult tájékoztatáshoz ez már nyilván nem tartozik hozzá :), szegény bécsiek koncert meg Lang Lang nélkül maradnak, még az is lehetne a benyomásunk. Boulez egyébként biztos kevésbé keresett karmester :))

43 zsoly 2007-02-15 15:59:37
Na, ez mindenesetre érdekes. Kíváncsi vagyok, hogy fő spekulánsaink mivel magyaráznák az alábbiakat :))) A Híradó portálja írja: Exkluzív fellépő a Művészetek Palotájában - csak a magyar közönségnek vezényel Daniel Barenboim A karmester családi okokra hivatkozva váratlanul lemondta hétvégi bécsi hangversenyeit, Magyarországi fellépését azonban nagyon fontosnak tartva Budapesten a publikum elé áll Európa zenei központja lesz február 19-én a Művészetek Palotája. A Bartók-művekkel és német romantikus alkotásokkal turnézó Bécsi Filharmonikusokat dirigáló Daniel Barenboim családi okokra hivatkozva váratlanul lemondta hétvégi bécsi hangversenyeit. Magyarországi fellépését azonban nagyon fontosnak tartva Budapesten a publikum elé áll. Így kizárólag a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben hallható az egyik legkeresettebb karmesterrel koncertező, páratlan szimfonikus hangzásáról híres zenekar. A műsor módosult, ám a koncepció megmaradt: az első részben változatlanul Bartók II. zongoraversenyét tűzték ki Lang-Lang szólójával. A szünet után a Táncszvit és Schumann IV. szimfóniája helyett Bruckner Lipcsében bemutatott VII. szimfóniája hangzik el. Az előadásra egyébként már minden jegy elkelt.

42 Búbánat 2005-11-10 11:49:57
Tegnap este keresgéltem a TV csatornák között és épp akkor értem a Mezzora, amikor egy régi fekete-fehér dokumentumfilm vetítését kezdte el, amely Jacqueline du Pré emléke előtt hódolt. Milyen gyönyörű nő volt! Milyen vidám, közvetlen, temperamentumos teremtés volt! Mennyire művelt és sokoldalútudású! És milyen született zenei-tehetség! Itt még makkegészségesnek látjuk, szinte fel sem fogható, hogy milyen fájdalmasan fiatalon kellett itt hagynia bennünket a hirtelen jött súlyos kór következtében. Elragadó, tüneményes, ahogy a csellóján játszott, de zongorázni is fantasztikusan tudott; a privát- és koncertfelvételeken férje, a fiatal és jóképű, fekete hajú, lezseren öltözködő és viselkedő hitvese, a zongoraművész - karmester, Daniel Barenboim is feltűnik más nagyszerű művészek társaságában – du Pré muzsikus partnereként, de baráti összejöveteleken is. Van egy egészen jópofa jelenet, amikor du Prés egy házimuzsikáláson baráti körben valami Mozartot zongorázik, ujjai peregnek a billentyűkön, s az oldalt álló Barenboim pajkosan egy-egy pillanatra megfogja a magasba röppenő balkezet, de azonmód gyorsan el is engedi, bogy a feleség folytathassa a játékot a következő ütemmel; ő pedig folytatta is, ki nem esve a ritmusból, közben pajkosan felkacsintva rá.… Elragadó jelenet! A 25 perces filmet ma 13:45-től ismétli a Mezzo.

41 alberich 2004-11-14 21:40:28 [Válasz erre: 40 FOLLÓ 2004-11-14 20:20:33]
Egyetértek az itteni szavakkal. Egyébként most jelent meg Barenboim egyik könyve, (Európa kiadó), melyben Edward W. Saiddal, a nagy tudóssal beszélget, többek közt ezekről a kérdésekről.

40 FOLLÓ 2004-11-14 20:20:33 [Válasz erre: 39 ti-is 2004-10-02 22:13:35]
E vélemény előtt mélyen meghajlok és oly mértékű tisztelet ébredt bennem ti-is iránt, amit nehéz szavakkal kifejezni. Ezt a Barenboim iránt érzett tiszteletemmel mérhetem csak. S milyen mély a megvetésem, képzelhetitek, azok iránt, akik kivonultak a Wagner-koncertről!!!

39 ti-is 2004-10-02 22:13:35
Barenboim... Mindenki, aki ebbe a fórumba akár csak néhány szót is írt eddig, megkérem, gondolkodjon el a következön: Van-e \"halálos\" ellensége? Családban, lakóhelyen, munkahelyen stb. Igen arra gondolok, mikor a kapcsolat annyira megromlott, hogy már szóba se áll az illetövel, és a helyzet csak nem akar javulni. Most tessék elképzelni, hogy ezzel az illetövel - a \"hálálos\" ellenséggel - le tetszenek ülni sakkozni. Vagy kártyázni, vagy csak egy pohár italt meginni. Ugye, elképzelhetetlen? Tudom, hogy a két dolog nem összehasonlítható, de valami ilyest tett Baremboim. Egy zenekarban muzsikáltatta a palesztin és az izrali zenészeket. Ès ott a halálos kifejezés nincs idézöjelben... Milyen lenne a világ, ha MINDENKI ilyen cselekedeteken törné a fejét? Számomra ö testesíti meg az EMBERT. Ìgy, nagy bötükkel.... (Ès az is megérdemelne egy kis gondolkozást, hogy ö volt az, aki az Izraelben tabunak számító Wagner zenéjét megpróbálta újjáéleszteni...)

38 wurm 2004-10-02 21:21:29 [Válasz erre: 37 janomano 2004-10-02 20:44:19]
Black Sabbath? Ez valami rockos banda?

37 janomano 2004-10-02 20:44:19 [Válasz erre: 36 alberich 2004-10-02 19:35:25]
Ha mindenki ilyen penge, tarthatnánk a következő Sabbathot együtt is..! :-)

36 alberich 2004-10-02 19:35:25 [Válasz erre: 35 mélymagyar 2004-10-01 21:12:29]
Olvastam a Singer testvért. A másik testvér jobb. Ez egy kicsit lapos. Túl hosszú, egy idő után leül, nincs már benne spiritusz. De azért oké, hogy megjelent.

35 mélymagyar 2004-10-01 21:12:29 [Válasz erre: 34 janomano 2004-10-01 20:34:38]
A könyvet \"természetesen\" olvastam. Jó munka. van most magyarul egy jó zsidó-témájú regény, Singer: Az Askenázy testvérek.

34 janomano 2004-10-01 20:34:38 [Válasz erre: 32 mélymagyar 2004-10-01 10:13:58]
Csak ajánlottam egy jó könyvet! Nem erről szól...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.