Bejelentkezés Regisztráció

A legnagyobb képzavar


110 Sesto 2007-10-19 17:37:50 [Válasz erre: 109 zsoly 2007-10-19 17:34:40]
....hát a sok lila köd miatt! ;-)

109 zsoly 2007-10-19 17:34:40 [Válasz erre: 108 Sesto 2007-10-19 17:25:19]
Nahát, nem is tudom, hogy jutott eszedbe az anesztézia?! :))

108 Sesto 2007-10-19 17:25:19 [Válasz erre: 104 zsoly 2007-10-19 15:20:21]
...ugyan kérem, ez már nem szinesztézia, hanem anesztézia, vagy anaesthesia (=ahogy jobban tetszik!): szóval teljesen elbódultam, elkábultam töle!....

107 vichy 2007-10-19 15:30:39 [Válasz erre: 105 tarnhelm2 2007-10-19 15:24:47]
Az íz=ujjlenyomatra gondoltam. Nem kellene vmelyiknek melléknévnek lenni, hogy szinesztézia legyen? Vagy tévedek?

106 zsoly 2007-10-19 15:27:51 [Válasz erre: 105 tarnhelm2 2007-10-19 15:24:47]
Wow, tényleg tripla! Azt hiszem, kénytelen leszel Sestonak beszámolni arról, hogy micsoda múzsára leltél Lennyben. :)

105 tarnhelm2 2007-10-19 15:24:47 [Válasz erre: 104 zsoly 2007-10-19 15:20:21]
Kösz, zsoly! ;-) De az \"ujjlenyomattal\" együtt már tripla-szinesztézia (íz, hallás, tapintás)! Lehet, hogy ez túlzás... Lám, mire sarkallja az embert Lenny! :))

104 zsoly 2007-10-19 15:20:21 [Válasz erre: 103 vichy 2007-10-19 15:16:36]
Kedves Vichy! Csak Tarnhelm védelmében mondanám, hogy amit ő írt, az szinesztézia mint költői kép tankönyvi mintapéldája. Ha Tóth Árpád nyakkendője \"lila dalra kelt\", akkor miért ne \"hallhatnánk Mahleres ízt\" egy interpretációban? :))

103 vichy 2007-10-19 15:16:36
zsoly: \"A cérnakesztyű biztos arra jó, hogy a csúf gondolatainkat elrejtsük egy kis csipke csicsa mögé. :)\" tarnhelm2: \"Kérdés, hogy a \"Mahleres-íz\" - amit néha éreztem a nagy szovjet zeneszerző e művénél, vajon Mravinszkij előadásából is kihallhaható-e, vagy ez Lenny ujjlenyomata?\" :-))))

102 virius 2007-08-07 23:34:49
Lásd: Zenei események 776, 780, 784. :)))

101 Kúp Flóris 2007-07-02 15:17:59
Fix - ció ? >és persze reménykedünk abban, hogy a következő hónapokban sem csak saját, kicsiny szerkesztőségi csapatunk tagjai fogják olvasni saját írásaikat. :-))

100 tarnhelm2 2007-06-30 14:10:16 [Válasz erre: 99 tarnhelm2 2007-06-30 14:09:23]
100 %-ig igaza legyen. :)))

99 tarnhelm2 2007-06-30 14:09:23 [Válasz erre: 98 tarnhelm2 2007-06-30 14:08:11]
Nem kell feltétlenül, hogy valakinek...

98 tarnhelm2 2007-06-30 14:08:11 [Válasz erre: 97 sphynx 2007-06-30 13:58:32]
Szerintem is nagyjából kimerült a vita, ha csak feltétlenül nem akarjuk egymást győzködni. (Szerintem, egy vita általában addig érdekes, amíg az álláspontok tisztázódnak.)

97 sphynx 2007-06-30 13:58:32 [Válasz erre: 96 tarnhelm2 2007-06-30 12:55:41]
Hagyhatjuk a dolgot vagy válaszoljak? Cserébe itt egy [url]http://static.flickr.com/23/35681377_9442483ee7.jpg;kép[/url].

96 tarnhelm2 2007-06-30 12:55:41 [Válasz erre: 95 sphynx 2007-06-30 12:35:11]
Ok, bizos nem voltam elég érthető, akkor bocs. Manet csak annyiban került ide, hogy az impresszionizmussal vette kezdetét az a folyamat, ami végsősoron az avantgardhoz majd a neoavantgárdhoz vezetett. (Azt mondtam, ne keressük az ősbűnöst, mert akkor Nitsch miatt Manet-t tesszük felelőssé, ahogy a dodekafónia miatt Wagnert és a tristan akkordot.) De a vitának ez a része, esküszöm, nem ért meg ennyit. Korántsem nevezném a nemzeti romantikát szellemtörténet tévelygésnek stb., stb. De ez alapvető szemléletbeli különbség közöttünk, ezen a ponton biztos nem fogunk dűlőre jutni egymással, de ez önmagában nem baj. (Az én állaspontom szerint a dolgokat értékelni a saját korukban kell és nem az utókor szemszögéből.) Viollet-le-Duc megítélésében (t.i. hogy semmit sem tett az építészetthez), szerintem kevesen osztják a nézetedet. Korának egyik legnagyobb tudósa, művészettörténésze, restaurátora és építésze volt. Nemcsak a gótika és a neogótika terén, de például az öntöttvas szerkezetek használata terén is kiemelkedő jelentőségű a munkássága.

95 sphynx 2007-06-30 12:35:11 [Válasz erre: 94 tarnhelm2 2007-06-30 11:44:45]
Azt kellene tisztázni, hogy általános művészi értékekről beszélünk vagy korspecifikus jelenségekről. Manet és Nitsch összehozzása még az utóbbi szintjén sem világos előttem, talán a \"mindketten nagyon mást csináltak, mint ami megszokott volt\" érvényes rájuk? Én inkább a \"mindkettőnek szakálla volt\"-nál maradnék. A nemzeti romantika szellemtörténeti tévelygései lehetnek érdekesek, de ezek szerepe és megnyilvánulása a művészetben nem értéknövelő. Wagner művei a zenéjük miatt és nem a történetük miatt értékes, ahogy Arany János balladái is azért jók, mert Arany János írta őket, és nem azért mert a csodaszarvasról szólnak. Violet-le-Duc szerepe a maga korában lehetett bármi, de az építészethez nem sokat tett hozzá.

94 tarnhelm2 2007-06-30 11:44:45 [Válasz erre: 92 sphynx 2007-06-30 10:58:17]
Ember! Ki beszél analógiáról? Én egy folyamat kezdetéről beszéltem, ennek semmi köze sem stílushoz, sem értékhez. Olyan mintha a kerék felfedezése nevében visszautasítanád, hogy lánctalpas harci járműveket megemlítsem. De lényegtelen, valójában mellékvágány ezen vitatkozni. A XIX. századi restaurálás/rekonstrukciós elvek mások voltak mint a maiak, de a maiak nem léteznének a XIX. századi elvek nélkül. Violet-le-Duc attól még nagy ember volt, sőt zseni a maga korában, hogy ma másképpen restaurálnánk a francia gótikát.

93 kobzos55 2007-06-30 11:01:18
2 évvel ezelőtt a Z-i fesztivál megnyitóján a S-i polgármester tartott egy beszédet. Valószínúleg nagyon szépet írtak neki, de ő nem olvasta, hanem kívülről mondta. Néha félmondatok kimaradtak, máskor összecsúsztak. Pompás képzavarok sorozata állt elő. Sajnos nem volt nálam papír, de ami megmaradt: (midőn az események gyakori látogatására bíztatott:) \"Mert az elmaradt élményért nem kárpótol a megmaradt emlékezet\".

92 sphynx 2007-06-30 10:58:17 [Válasz erre: 91 tarnhelm2 2007-06-30 09:54:48]
Persze valami volt, de amit csak tervrajzok alapján fejeznek be, azt nevezhetjük szimplán korhamisításnak is. Ilyen a Mátyás templom, a prágai Vitus szgyh. nagyrésze, stb. A 20. századi műemlékvédelem hörgött is emiatt, de ma már - sokak megdöbbenésére - hasonló gyakorlat kezd lábrakapni, lásd Visegrád. Nem félreértelmezlek, hanem nem értek egyet veled. Manet nevében is visszautasítom ezt az analógiát.

91 tarnhelm2 2007-06-30 09:54:48 [Válasz erre: 89 sphynx 2007-06-30 01:16:48]
Hogyne lett volna kölni dóm?! Csak elkezdték és nem fejezték be (mint számos más gótikus épületet), aztán az idők folyamán számos károsodás érte. De a XIX. században középkori tervrajzok (merthogy voltak ilyenek! alapján) kezdték újraépíteni, és ez a lelkesedés a német egység létrejöttének egyik fontos mozgatója volt. A germán mitológia rekonstrukciója ugyanilyen fontos szerepet játszott. (Nálunk sem volt ez másként, Ipolyi Arnolddal, Arany Jánossal). A nemzeti romantikának rendkívül fontos szerepe volt a XIX. században. Sphynx! Ne értelmezz szándékosan félre, kérlek. (Nitsch-Manet) Szerintem elég egyértelműen negnondtam, mit gondolok Nitschről. (ld 79. beírás)

90 brünnhilde 2007-06-30 09:10:59
Az én kedvencem a Siegfried III. felvonásában Brünnhilde énekli: \"Isteni nyugalom tombol bennem ...\"

89 sphynx 2007-06-30 01:16:48 [Válasz erre: 88 tarnhelm2 2007-06-30 01:03:59]
A kölni dóm felépítése, mivel ilyen sose volt, nem az építészet aranybetűvel írt lapjain szerepel, pusztán a kor elferdült múltszemléletét tükrözi, ahogy az ősmondák kreálása is. Nem ezért szeretjük a romantikát. Nitschet azért ódzkodnék egy lapon említeni Manet-val, mert a hozzá hasonló őstulkokat a legkevésbé sem tartom felvilágosult újítóknak. Jó a misztériumjáték, középkor említése, méginkább a primitív (természeti) kultúrák rituális szertartása, ami cseppet sem progresszív, hanem inkább a hierarchikus rend bebetonozásának eszköze. Brucknezzzzz!!!

88 tarnhelm2 2007-06-30 01:03:59 [Válasz erre: 87 sphynx 2007-06-30 00:53:47]
Hogy Wagner nagyobb zeneszerző-e mint író? Kétségtelenül. És nagyobb író-e, mint szcenikus? Valószínűleg. De mégiscsak zenedrámákat írt, meg gesamtkunstwerkről ábrándozott (elég jól meg is csinálta, ha a dimenzióit nem is egyenlő szinvonalon). És a német egység problematikájához a Ring éppúgy hozzátartozott, mint a kölni dóm újraépítése, tehát fontos volt a maga korában az, amiről írta a darabjait. Persze - Nitschben van Rembrandt reminiszcencia, meg egy sor utalás középkori tábalaképekre, meg misztériumokra. Én csak az \"elszabadult avantgárdra\" akartam utalni - amiben Manet-nak - tudta nélkül - nagy szerepe volt, ahogy Wagnernek is a Tristan-akkorddal az atonális zene létrejöttében. De azt mondom neked, hogy Bruckner. És akkor te azonnal bealszol. Ha már eddig nem történt volna meg! :)

87 sphynx 2007-06-30 00:53:47 [Válasz erre: 86 tarnhelm2 2007-06-30 00:43:53]
Látod, te is azt mondod \"mint maga a Mester a zenében\". Nem a történeteiben. Persze olyat is ismerek, aki teljesen \"beköltözött\" a Gyűrűk urába. Nincs ezzel baj, mindenki azzal stimulálja magát, amivel akarja. Mellesleg már Rembrandt is festett félbevágott marhát (disznót?). Nitsch nem inkább a naturalizmus leszármazottja? Courbet? Na, én eldugulok.

86 tarnhelm2 2007-06-30 00:43:53 [Válasz erre: 85 sphynx 2007-06-30 00:35:40]
Csak próbáltam egy ősbünöst felmutatni,aki felborította az akadémikus művészetet. Bővebb fejtegetés helyett: Manet - impresszionizmus - divizionizmus - fauve - kubizmus - avantgárd robbanás. (Ne kezdjünk el most vitatkozni, hogy Corot, meg Delacroix, sőt Goya, meg Turner.) Én birom a nazarénus festőket, ahogy a preraffaelitákat is. Jó, a végállomás a kertitörpe, elismerem. Na és? Készséggel elismerem azt is, hogy Wagner körül kulminálódó festészet közel sem hozott létre olyan értéket, mint maga a Mester a zenében. Az ösmitológia kérdés a XIX. században nagyon izgalmas volt. Talán csak ma tűnik anakronisztikusnak a sok mai baromság fényében.

85 sphynx 2007-06-30 00:35:40 [Válasz erre: 84 tarnhelm2 2007-06-30 00:27:21]
Manet és Nitsch? Ezt még fejtsd ki bővebben mielőtt ágyba zuhanok. A Ring története, ahogy a nemzeti romantika ősmitológia generáló kultusza, giccses. A képzőművészetben is, sajna, azt kell mondani (Julius Schnorr von Carolsfeld, Moritz von Schwind). Kertitörpe.

84 tarnhelm2 2007-06-30 00:27:21 [Válasz erre: 83 sphynx 2007-06-30 00:18:54]
Hú, az új kedvenceid ügyében nem tudok állást foglalni. De mondjuk Cage - mint koncept, érdekes. Nem érdemes kutatni, az ős bűnt! Valószínűleg Manet-t tennénk felelőssé Hermann Nietsch-csért. Wagnert meg a dodekafoniáért. (És végső soron az ajtónyikorgásért) A Ring történetét viszont korántsem találom gyagyának. Nagyon is érdekel. Az is, amit Wagner kigondolt, meg az is, amiből kigondolta (Edda, Niebelungen Lied stb.) Akkor már a Lohengrin, vagy a Tannhäuser \"gyagyább\", bár nem hiszem, hogy ez jó szó. De mit mondjunk a Figaro házasságáról? A Cosi fan tuttéról? A Manon Lescaut-ról? És egy sereg más librettóról?

83 sphynx 2007-06-30 00:18:54 [Válasz erre: 78 tarnhelm2 2007-06-30 00:05:00]
Ebben egyetértünk. Nem komolyzene. Bár Scelsi, Tristan Murail, Kanchelli ajtónyikorgás zenéje mennyiben az? (Két hete ismerem őket.) És nem Wagner kezdte a műfajokat összeboronálni? De az ő zenéjét még lehet élvezni anélkül is, hogy pl. a Ring gyagya történetében nagyon el akarnál mélyedni.

82 tarnhelm2 2007-06-30 00:16:17 [Válasz erre: 81 Sesto 2007-06-30 00:13:15]
Jó éjt, Sesto! Sphynx meg beájult Nitschtől! :))

81 Sesto 2007-06-30 00:13:15
...én minden esetre elhúzom a csikot az ágy irányába; húzós-hosszú hét volt,...és még nincs vége!... Jó éjt!.. ;-)

80 Sesto 2007-06-30 00:09:31 [Válasz erre: 78 tarnhelm2 2007-06-30 00:05:00]
...a vita közel sem felesleges(!),...csak a topic volt figyelmen kivül hagyva,...klaro, Wedekind és Büchner emlitése -csupán a margón- az adott szinpadi darabok kapcsán még elfért, nem?... Weill-lel nekem most tele a hócipöm, Brecht-tel együtt, nem megyek bele mélyebben a témába: akkor nyissatok egy társmüvészet (ek) topicot,...az nem lenne rossz gondolat!...

79 tarnhelm2 2007-06-30 00:08:37 [Válasz erre: 75 sphynx 2007-06-29 23:59:33]
Egyáltalán nem birom Hermann Nitschet. Olyasmivel sokkolja a nézőket, amivel nagyon könnyű sokkolni.

78 tarnhelm2 2007-06-30 00:05:00 [Válasz erre: 77 Sesto 2007-06-30 00:00:59]
Biztos kellene valami társművészet topic vagy hasonló. (Lehet, hogy van is) Mert már Wedekinddel és Büchnerrel is offban voltunk, de mégsem mondanám, hogy feleslegesen beszéltünk irodalmi vonatkozásokról. Sphynx-szel való vitát sem gondolnám feleslegesnek. Amiről ő beszélt, azt tényleg érdemes a zene, irodalom, kabaré, festészet, stb témakörében kezelni, mert Kurt Weil elég nehezen állna meg a saját lábán, mint zeneszerző - ha nem vennénk mindezt figyelembe.

77 Sesto 2007-06-30 00:00:59 [Válasz erre: 74 tarnhelm2 2007-06-29 23:58:55]
...nem az útvonal, hanem a topic volt talán nem igazán megfelelö?! Nagyobb \"off-ok\" biztos vannak,...de terjedelmesebbek???

76 Sesto 2007-06-29 23:59:34
11356. sphynx Előzmény - 11355 Válasz erre 2007-06-29 23:58:56 Holnap lesz Klimtről és Schieléről két, régi jó film a Dunán.

75 sphynx 2007-06-29 23:59:33
Persze, a [url]http://www.nitsch.org/images/norm-omt1998d-2.jpg;Hermann Nitsch[/url]nek te is meg Sesto is \"csápoltok\".

74 tarnhelm2 2007-06-29 23:58:55 [Válasz erre: 71 Sesto 2007-06-29 23:54:29]
Tényleg nem, de Kurt Weil -> Brect -> Otto Dix -> Georg Grosz -> Neue Sachlichtkeit útvonal elég logikus. Ennél néha nagyobb offok is vannak.

73 Sesto 2007-06-29 23:58:26
...itt is lehet Kokoschka-t szeretni, na jó Schiele-t is,...hmmm,...milyen jó a Schiele-tárlat!... ;-) 11355. tarnhelm2 Előzmény - 11354 Válasz erre 2007-06-29 23:56:32 Kokoschkát viszont szeretem. Nem is beszélve Schieléről. Pedig ők is képesek voltak groteszk dolgokra! :)

72 Sesto 2007-06-29 23:55:44 [Válasz erre: 69 Sesto 2007-06-29 23:51:42]
....igy \"berreg\" Sphynx válasza Tarnhelm2 bejegyzése miatt: 11354. sphynx Előzmény - 11353 Válasz erre 2007-06-29 23:50:54 brr! csúnya bácsi

71 Sesto 2007-06-29 23:54:29 [Válasz erre: 70 tarnhelm2 2007-06-29 23:52:57]
...mivel zenéröl a másik topic-ban már egy ideje egy szó sem esett, annak ellenére, hogy az véletlenül és kivételesen(?) pont egy zenés topic lenne?!... ;-)

70 tarnhelm2 2007-06-29 23:52:57 [Válasz erre: 69 Sesto 2007-06-29 23:51:42]
Biztos hogy a jó topicban járunk? :)))

69 Sesto 2007-06-29 23:51:42
...akkor még mindig képek-képzavar-és-irányzatok: 11353. tarnhelm2 Előzmény - 11351 Válasz erre 2007-06-29 23:50:01 Ha figyelemesen olvasod, amit írok, akkor láthatod, hogy én a Neue Sachlichtkeitnak csak a forradalmi, groteszk, társadalombíráló ágáról írtam, mint olyanról, amit nem birok. Van art decós vonulata is, amivel semmi bajom.

68 Sesto 2007-06-29 23:47:18
Sphynx conclusio-ja: 11352. sphynx Előzmény - 11350 Válasz erre 2007-06-29 23:45:33 Jól, van na.

67 Sesto 2007-06-29 23:45:10
...detto: 11351. sphynx Válasz erre 2007-06-29 23:42:59 Neue Sachlichkeit nem jó?

66 Sesto 2007-06-29 23:44:21
...ez se hiányozzék: 11350. tarnhelm2 Előzmény - 11347 Válasz erre 2007-06-29 23:41:59 Nem mondtam, hogy ördögtől való minden ami groteszk, társadalombíráló és marxista. De a Neue Sachlitkeitnek ettől a marxista-forradalmi ágától feláll a szőr a hátamon, nem tehetek róla, számomra viszolyogtató. (De nem akarlak erről lebeszélni, és szemben veled, azt sem mondom, hogy csacskaság, ha te ezt szereted.) Ellenben szeretem József Attilát, Uitz Bélát (amíg nem őrült meg teljesen a Szovjetúnióban), és többé-kevésbé Derkovits Gyulát is - bár kétségkívül jobban szeretem a csendéleteit, mint a direkt társadalomkritikus képeit.

65 Sesto 2007-06-29 23:42:46
11347. sphynx Előzmény - 11346 Válasz erre 2007-06-29 23:35:12 Értem, de csacskaságnak tartom. Nem mind örödgtől való, ami groteszk, társadalombírálat, ne adj isten marxista. Mellesleg a haladó értelmiség a 20. században legtöbbször baloldalinak tartotta magát. Más volt ez a fogalom a 20-as 30-as években, mint a későbbi tapasztalatok után. És azon a társadalmon volt is mit bírálni. Művészileg nagyon érdekes korszak volt. 11346. tarnhelm2 Előzmény - 11344 Válasz erre 2007-06-29 23:24:00 Nem mondtam, hogy Grosz minden képét utálom. Volt szürrealista korszaka is (bár azért se rajongok.) Szerintem, érted, amit írtam. 11345. sphynx Előzmény - 11343 Válasz erre 2007-06-29 23:23:34 Kirchnernek ugyanolyan torz világa van, ha úgy tetszik. Nem explicite társadalomkritika, de annak is lehet venni. pl. 11344. sphynx Előzmény - 11341 Válasz erre 2007-06-29 23:21:00 Ez mind az expresszionizmus. Grosznak van futurista képe is: a \"Republikánus automaták\". 11343. tarnhelm2 Előzmény - 11340 Válasz erre 2007-06-29 23:20:08 Az expresszionizmus tág fogalom. A Die Brücke (Pechstein, Heckel, Kirchner, Schmidt-Rottluf stb.) és a Der Blaue Reiternek (Kandinszkij, Jawlensky, Marc, MAcke, Gabriele Münter stb.) által képviselt művészetnek nincs politikai konnotációja, témáikban nem társadalomkritikusak. A Grosz, Otto Dix féle Neue Sachlichkeit erősen marxizáló, groteszk társadalomkritikáját - amely valóban közel áll Brechthez nem bírom elviselni. Két teljesen különböző dologról van szó. 11342. sphynx Válasz erre 2007-06-29 23:20:02 Ne már\', hogy ez nem jó? 11341. Sesto Válasz erre 2007-06-29 23:19:52 George Grosz? \"Neue Sachlichkeit\"? 11340. sphynx Előzmény - 11339 Válasz erre 2007-06-29 23:15:21 Mondom, hogy fejlődnöd kell. Mellesleg expresszionizmus mindegyik. 11339. tarnhelm2 Előzmény - 11338 Válasz erre 2007-06-29 23:09:50 Ne keverjük a dolgokat! Die Brückét, Der Blaue Reitert imádom, Otto Dixet, Georg Groszt nem bírom. 11338. sphynx Előzmény - 11336 Válasz erre 2007-06-29 23:05:04 Ernst Ludwig Kirchner? George Grosz? Franz Marc? stb? Ők is hidegen hagynak? 11337. tarnhelm2 Előzmény - 11334 Válasz erre 2007-06-29 23:04:03 Sphynx ez mind ok. De Otto Dixet sem birom elviselni. Értem én, hogy valaki ezt szeretheti, de én sosem fogom, mert totlisan másként látom a világot.

64 Kúp Flóris 2007-06-12 00:36:50
Hová tegyem mert laktat:-) Uzsonnára Orsi langusztája - saját főből Csoma-gólja : >várakozásteljes parfümillat< (istenkirály !!!):)))

63 Kúp Flóris 2007-04-24 11:48:58 [Válasz erre: 60 sphynx 2007-02-14 20:13:04]
Azé\' vannak reményt keltő próbálkozások ! Pl \" töltött muzsikus \" >.....mellett hatalmas szerepe van Peter Schreiernek, aki mintha tölcsérrel töltené a muzsikát a körülötte lévőkbe.

62 janomano 2007-02-14 21:21:44 [Válasz erre: 60 sphynx 2007-02-14 20:13:04]
Fáy esetleg elénekelhetné a következő kritikáját. (zongorakisérő: Schiff András)

61 janomano 2007-02-14 21:20:33 [Válasz erre: 59 Kúp Flóris 2007-02-14 18:48:11]
Tessék: gondolj arra, hogy beleesel egy szakadékba és minél lejjebb érsz, annál biztosabb vagy benne, hogy placcs lesz a vége.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.