Bejelentkezés Regisztráció

A hangszerek csodálatos világa


198 Búbánat 2021-05-01 12:22:51

Pályázati felhívás a Magyar Állam tulajdonában álló mesterhangszerek használatára

A pályázat tárgyát képző mesterhangszerek:

    - 1 db Dominico Montagnana mestercselló;
    - 1 db Nicolas Gagliano Filius Alessandri mesterhegedű;
    - 1 db Antonius Gagliano mesterhegedű;
    - 1 db Laurentius Storioni mesterbrácsa;
    - 1 db Antonius Stradivari Cremoneses mestercselló;
    - 1 db Carlo Tononi mestercselló.


197 Búbánat 2020-11-30 16:26:02

J. S. Bach - Toccata and Fugue in D minor - üveghárfán

Johann Sebastian Bach - Toccata and Fugue in D minor played on the glass harp by GlassDuo at the "Festival di Santo Stefano" in Bologna, Italy.

GlassDuo have created an exceptional musical instrument from a set of custom made wine glasses.



194 Búbánat 2019-05-29 21:23:19

"A Leskowsky Hangszergyűjtemény  az ország egyetlen látogatható hangszergyűjteménye. A több mint kétezer darabot számláló kollekció a klasszikus, népi- és kísérleti hangszereket mutatja be a középkortól napjainkig. Öt kontinens húros, fúvós és ütőhangszerei szólalnak meg a látogató kezében. Zenei előképzettség nélkül is átélheti a hangok születését, a zene örömét!"

Hajógyári Sziget, június 2., 14.30 - tól - Gyereksziget interaktív hangszerbemutató foglalkozás - műsorral egybekötve.



192 Haandel 2019-04-12 18:35:07

Artiphon

Hallelujah



190 Haandel 2019-04-07 08:56:03 [Válasz erre: 189 Héterő 2019-02-19 18:05:57]

:-)


189 Héterő 2019-02-19 18:05:57 [Válasz erre: 188 Haandel 2019-02-19 17:41:43]

Óriásit találtál megint!


188 Haandel 2019-02-19 17:41:43

Amikor a pedál leáll
(:-)


187 Haandel 2019-02-06 16:49:28

'Internal Piano'

Video



185 Búbánat 2019-01-26 21:31:09

2019. 01. 24. - 12:12 forrás: MTI

Münchenbe kerül az utolsó Bogányi-zongora

A müncheni Deutsches Museumban helyezik el a tizedik, magyar állami tulajdonban lévő Bogányi-zongorát a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Müncheni Főkonzulátus és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) közös munkájának eredményeként.

A kölcsönszerződést Tordai-Lejkó Gábor, a Müncheni Magyar Főkonzulátus képviseletvezetője és Wolfgang M. Heckl professzor, a múzeum főigazgatója írta alá – közölte az Emmi csütörtökön az MTI-vel.

A kormány a Bogányi-zongorák magyar és külföldi közintézményekben történő elhelyezéséről és 10 zongora megvásárlásáról 2015-ben döntött abból a célból, hogy a különleges magyar zongorát megismerhesse mind a hazai, mind a nemzetközi zenei élet. A hangszerek elismert magyar, valamint külföldi kulturális intézményekhez kerültek, lehetővé téve, hogy világhírű művészek Magyarországon kívül is koncertezhessenek rajtuk, ezzel is öregbítve a magyar kultúra és zeneművészet hírnevét.

Az állami tulajdonban lévő Bogányi-zongorák hét magyarországi, valamint három külföldi – a Helsinki Sibelius Akadémia, a Moszkvai Állami Csajkovszkij Konzervatórium és a müncheni Deutsches Museum – helyszínre kerültek.



183 Haandel 2018-10-30 17:19:00

Brian May’s Red Special - The Book Launch


182 Búbánat 2018-10-21 12:41:37

A felújított történeti Voit orgona avatása a budapesti Zeneakadémia Nagytermében

2018.10.22.
A budapesti Zeneakadémia Nagytermének meghatározó eleme, az eredetileg 1907-ben, a német Voit cég által épített történeti orgona hosszú kutatómunka és teljes körű felújítás után visszakerül eredeti helyére. Az EMMI által támogatott felújítást nagyszabású orgonaavató koncerttel ünnepli a Zeneakadémia 2018. október 22-én.


181 Haandel 2018-10-18 18:52:17

Mark Knopfler on Guitars

Wikipedia
Mark Freuder Knopfler was born on 12 August 1949 in Glasgow, Scotland, to an English mother, Louisa Mary, and a Hungarian-Jewish father, Erwin Knopfler. His mother was a teacher and his father was an architect and a chess player whose anti-fascist sympathies and Jewish parentage forced him to flee from his native Hungary in 1939.


180 Haandel 2018-10-08 18:18:24

A cat organ or cat piano 
(GermanKatzenorgel or KatzenklavierFrenchorgue à chats or piano à chats/piano chats)

is a hypothetical musical instrument which consists of a line of cats fixed in place with their tails stretched out underneath a keyboard so that they cry out when a key is pressed. The cats would be arranged according to the natural tone of their voices.


179 Búbánat 2017-12-25 22:57:10

2017. DECEMBER 24. VASÁRNAP 17:58

„TEMPERÁLT ZONGORA"

BOGÁNYI GERGELY A GAME BOYRÓL, EGY FEJRE MÉRT KALAPÁCSÜTÉSRŐL ÉS A GYERTYA HÁROM VÉGÉRŐL

Magyar Idők - Ötvös Zoltán

A világ leghíresebb koncerttermei­ben lép fel a Liszt- és Kossuth-díjas Bogányi Gergely. A Mozart, Chopin, Liszt és Bartók műveit egyaránt kedvelő, Vácon élő zongoraművésznek nem telik egy Bogányi-féle csodazongorára.

– Tényleg kikapcsoltatja a zenét, ha valahova belép?
– Megpróbálom legalább lehalkíttatni. Nem azért, mert nem szeretem a szórakozóhelyeken hallható könnyűzenét, hanem mert erről más az elképzelésem, mint az emberek többségének. Nekem a könnyűzene szórakoztató zene, nem pedig buta és primitív zaj. Szeretem a dzsesszt,­ és ki nem állhatom a diszkót. Ha a zenének értelme, harmóniája, dallama, ritmusa, mondanivalója van, vagy legalább néhány ezek közül, akkor az minőségi lehet. A mai könnyűzenéből az előbb említett kritériumok hiányoznak. Engem, aki Bachon és Liszten nőtt fel, nagyon zavar a hatalmas minőségbeli különbség. Bántó, hogy mégis ezek a dallamtalan zajok szólnak majd mindenhol.

– Négyévesen már közönség előtt játszott. 1984-ben, tízévesen felvették a Zeneakadémia előképző „különleges tehetségek osztályába”. Csodagyerek volt?
– Igen. Olyan sok ajándékot kaptam a Teremtőtől, hogy azt nem lehet másnak nevezni. Adottságaim nekem természetesek voltak, ám hosszú évekig nem tudtam, nem értettem, nem hittem el, hogy nem mindenki rendelkezik például abszolút hallással. Nagyon sok hasonló képesség volt számomra természetes, ami másoknak nem adatott meg. Külső szemlélő ezek miatt bizonnyal a csodagyerek kategóriába sorolt.

– Aki sokáig kottát sem olvasott…
– Nem volt rá szükségem, hiszen mindent első hallásra megjegyeztem. Nem ismertem a kottát, de a fejemben lekottáztam a műveket, ami olyan egyszerű és magától értetődő folyamat volt, mint hogy az alma kerek, és bele kell harapni. Kottahűen bármikor lejátszottam a hosszabb darabokat is. Ameddig lehetett, elodáztam a hangjegyek olvasásának megtanulását. Munkás dolognak tartottam.

– Mikor kezdett koncertezni?
– Óvodásként, általános iskolásként egyre gyakrabban álltam színpadra. Ötéves koromtól valamennyi fellépésemet nagyon fontosnak tartottam. Komoly darabokat játszottam, komoly koncertekként emlékezek ezekre.

– Zenetanára mesélt arról, hogy gyerekként a színpadra lépés előtti utolsó másodpercig a Game Boy számítógépes játékot nyúzta. Most mivel kapcsol ki?
– A Game Boy egyfajta huncutság volt a részemről, pimaszság magammal és egy kicsit másokkal szemben: lám, én ezt is meg tudom csinálni. Annyira jól tudom a darabokat, hogy nekem ez is belefér. Miközben stresszként éltem meg a fellépést, amit nagyon komolyan gondoltam. Manapság nincs szükségem ilyen trükkökre a koncertek előtt.

– Mindhárom testvére zenél. Más útjuk nem is lehetett a Bogányi gyerekeknek?
– Természetes folyamat volt, ahogy mindannyian a zene felé terelődtünk. Nagyon sokféle hatás ért bennünket, de a zene olyan magától értetődően jött élethivatásként, hogy más szóba sem jöhetett. Ez azonban nem azt jelenti, hogy zenei burokban éltünk és nőttünk volna fel.

– Közismert a család erős finnországi kapcsolata. Azon túl, hogy már ott is van Bogányi-zongora, miért fontos az északi rokon nép?
– Tizenhárom éves koromban kerültünk Finnországba, az ott töltött évek meghatározóak számomra. Rengeteg lehetőséget és egy másik hazát is kaptam északon. Az Egyesült Államokban is viszonylag hosszú időt töltöttem – tanultam –, majd elkezdődött a koncertezős élet, de az újabb helyszínek nem vehetik fel a versenyt Magyarországgal és Finnországgal.

– Van különbség koncert és koncert között? Jobban izgul Vácon, ahol mégis több a személyes ismerőse, mint mondjuk valamelyik külföldi palotában?
– A zene mondanivalója ugyanaz, hiszen egy szonáta Tokióban és Nagymaroson is ugyanaz a darab. A hazai pálya éppen a hazai pálya miatt ad egészen különleges hangulatot a koncertjeimnek. Tudom, hogy a barátok, az ismerősök ott ülnek a széksorokban, emiatt sokszor nehezebb és izgalmasabb lehet egy előadás Vácon, mint mondjuk Mexikóban.

– Vannak kedvencei, vagy életkor-, esetleg hangulatfüggő, hogy milyen darabot játszik?
– Nem engedem meg magamnak azt a luxust, hogy a hangulatomtól függjön, éppen mit játszom. A repertoárom ilyen szempontból nem változik. Én remekművekkel foglalkozom. Zongoraművészként szerencsére példátlan gazdagsággal állok szemben, hiszen szinte kifogyhatatlan mennyiségű remekművet írtak Bachtól napjainkig.

– Nehezen kerítettünk időt a beszélgetésre, majd amikor láttam a naptárát, megértettem, miért. Ha percre nem is, de órára jó előre be van osztva az élete. Csak a zene, semmi más?
– Órára beosztom a napjaimat, de a zene mellett sok egyéb is belefér. Kíváncsi természetű emberként számos dolog érdekel: tudomány, sakk, tenisz, jégkorong. Az említett sportágak azért, mert mindegyiknél van stratégia, pszichológia. Nem vagyok bezárkózott, csőlátó, szakbarbár. Kíváncsi vagyok az emberek véleményére. Koncertek után sokszor előfordul, hogy érdekes emberekkel tudok összejönni. Néhány nappal ezelőtt Kunszentmártonon voltam, ahol a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutatóban feltűnt Boros Misi koncertjét hallgattam meg, illetve játszottam egy meglepetésdarabot. A fellépés után vacsorára voltunk hivatalosak, ahol számos kiváló emberrel ismerkedhettem meg, nagy-nagy örömömre. Ilyenkor érzem, hogy nem csak adok, kapok is. Valaki egy alkalommal megjegyezte, hogy a gyertya három végét égetem. Az ilyen alkalmakkor nem olyan hevesen égek.

– Hogyan töltődik fel?
– Katolikus emberként akkor érzem a legjobban magam, ha folyamatosan kapcsolatban vagyok az égiekkel. Mert az maga a feltöltődés. Onnan jön minden, az ihlet, az inspiráció, az érték, az értékítélet. Nehéz a folyamatos kapcsolattartás, de törekszem rá.

– Sohasem érezte azt, hogy valami egészen mást csinálna inkább?
– Még nem.

– A csodazongora létrejöttét azzal indokolta, hallani akarta, hogyan szólhatnának az ismert darabok jobban, úgy, ahogy azt belül hallja. Miért kellene jobban szólniuk, hiszen az egykori szerzők arra a hangszerre írták a darabokat, amely akkor volt?
– Fizikailag valóban ez volt a helyzet, de a zsenik igénye messzebb mutatott. Bach is jobb hangszert szeretett volna, ezért örült a tizenkét fokúság kitalálásának. Ennek örömére komponálta a halhatatlan Das wohltemperierte Klavier (A jól temperált zongora) gyönyörűséges huszonnégy darabját, majd még egy teljes ciklust. Beethoven sem volt elégedett, olykor szétverte hangszerét, mert jobb hangzású zongorát akart. Liszt Ferenc kifejezetten a minél jobb zongorák építésére inspirálta a hangszerkészítőket. Meggyőződésem, mindhárman örültek volna egy modern zongorának, például egy Bogányinak. Mert valami hasonlóra vágytak. Napjainkban a technika a zenészeket segíti.

– Mit mondanak művésztársai a csodazongoráról?
– Eddig csak a prototípusok léteztek. Se alkalom, se idő, se elegendő hangszer nem volt arra, hogy akár az ismert hazai művészek kipróbálják a zongoránkat. Most tartunk ott, hogy végre elkészült öt új hangszer, amelyeket mostanában adtunk át a megrendelőnek. Elkezdődik a hangszer önálló élete, izgatottan várom, hogy a kollégák mit mondanak majd róla. A zongora mostani konstrukcióját véglegesnek tekintem, de mindig előfordulhat, hogy kitalálunk valami újat, amitől még szebben szólhat majd a hangszer.

– Idén nyáron jelentették be, hogy a Magyar Nemzeti Bank visszakérte a szuperzongorára adott hatvanmilliós támogatását, miután kiderült, hogy tavaly nulla forint árbevétele volt a zongorát gyártó Zengafons Kft.-nek.
– Pont akkor került erre sor, amikor nagyon sok nehézséggel küzdöttünk, újabb és újabb problémát kellett megoldanunk a gyártás során – kalapácsütés volt a fejre ez a döntés. Áthidaltuk ezt a nehéz időszakot is, a barátaim komoly anyagi segítséget nyújtottak.

– Évekkel ezelőtt a házát is eladta, hogy legyen pénz a fejlesztésre…
– Azóta sincs még saját tulajdonú otthonom. Ez egyáltalán nem zavar, majd lesz, ha úgy kell lennie.

– Egy erősen középkategóriás Förster zongora állt a nappalijában. Nem telik egy Bogányira?
– Nem. Egyelőre nem.

– Miért, mennyibe kerül?
– A közepes méretű modell 250 ezer euró, a most elkészült nagy pedig nagyjából 300 ezer euró.

– Számos portál azzal támadja, hogy eddig egyetlen zongorát sem sikerült eladni az állami megrendeléseken felül. Piacképes termék lehet ez a fejlesztés?
– Jaj kérem, hát olyan sok csacsiságot beszélnek néha az emberek vagy néhány újság. Már négy hangszert eladtunk, ebből hármat külföldre, ráadásul úgy, hogy azok a hangszerek szinte még prototípusok voltak, a gyártás akkor nem is működött rendesen. Ezeknek a hangszereknek sorozatszámuk sem volt, bár azt mondják, ettől még értékesebbek lesznek később.

– Kudarcnak élte meg, hogy a tizenöt éves lánya abbahagyta a zongorázást?
– Nem, sőt azt látom, hogy bár néhány éve abbahagyta a zenélést, most állandóan zongorázni akar. Komoly műveket tanul meg, de azt mindketten tudjuk, hogy belőle nem lesz zongoraművész. Nem baj, a zenével szoros és meghitt lesz így is a kapcsolata.

– A Liszt- és a Chopin-életmű továbbra is pályafutásának meghatározó eleme. Változott a zeneszerzőkről alkotott képe?
– Nem változott, mélyült.

– A zeneszerzéssel nem próbálkozik?
– Bevallom, magam is komponálok. Az M5-ös csatorna összes zenéjét én írtam. Miniatűr műfaj ez, hiszen néhány másodperces szignálokról van szó, de ezek komponálása óriási kihívás, hiszen abban a tíz-tizenöt másodpercben egyszerűen, de mondani kell valamit.

– A vezénylés is szóba jöhet? Kocsis Zoltán nyomdokait követve.
– Nem, mert ha nem tudok vezényelni, nem állok ki zenekar elé.

– Milyennek látja a mai hazai (komoly)zenei életet?
– Pezseg, színvonalas. Örömmel tapasztalom, hogy Magyarország ebből a szempontból is egyre inkább világszínvonalú hely. Sok országban mind kevesebb a jó zene, zenekarok szűnnek meg, silányul a koncertélet, nálunk éppen ellenkezőleg, a minőség terjed.

– A kortárs zenét is követi?
– Születnek olyan művek, amelyeket örömmel lejátszanék, de nehéz az egyébként is túlhajszolt életemben még arra is figyelni, hogy kiválogassam a megannyi kortárs műből az eljátszásra érdemeseket.

– Vácon él, de a szobi zeneiskolát vezeti. Senki sem lehet próféta a saját hazájában?
– Ez így nem igaz. Így alakult, de örülök neki, mert Szobon egy másik szeretni való közösséget találtam.

– Kossuth-díj, díszpolgárságok, elismerések garmadája. Hiányzik-e bármi az életéből?
– Nagyon jó, ahogy most van, de mindennap szeretném még jobbá tenni a körülöttem lévő világot.



175 Héterő 2017-10-09 01:46:56 [Válasz erre: 174 Haandel 2017-10-08 17:04:58]



Szent ég, ez meg micsoda??



 


174 Haandel 2017-10-08 17:04:58

MUSICES
(Musical Instrument Computed Tomography Examination Standard)
 

In the MUSICES project, the GNM (Germanisches National Museum) and the EZRT (Development Center for X-ray Technology) of the Fraunhofer Institute for Integrated Circuits (IIS) are jointly developing a guideline for the three-dimensional x-ray computed tomography (3D-CT) of musical instruments.


173 Héterő 2017-06-14 01:19:49 [Válasz erre: 172 Haandel 2017-06-13 16:53:43]
:-)

172 Haandel 2017-06-13 16:53:43 [Válasz erre: 170 Héterő 2017-06-12 17:47:40]
Are they verShed – or not, who will DeciIde, DeciOda, Antonio’s secret code is an unbeatable csoda!

171 Haandel 2017-06-13 16:52:16 [Válasz erre: 170 Héterő 2017-06-12 17:47:40]
[url]https://hu.wikipedia.org/wiki/H%C5%B1ha!_jel;Hűha![/url]

170 Héterő 2017-06-12 17:47:40 [Válasz erre: 169 Haandel 2017-06-12 17:13:17]
Are they versed - or not, who will decide? Musicians sometimes drive me really wild: I tell it now clearly with this simple verse: nobody should ever our Antonio asperse.

169 Haandel 2017-06-12 17:13:17 [Válasz erre: 167 Héterő 2017-06-11 14:49:33]
:))) * * * * * …’’So researchers asked musically versed listeners to compare three Stradivarius violins to three newer models, based on listener preference and sound projection.’’… Hallom a versed: Who are these ‘musiCallY versed’?

168 macskás 2017-06-11 15:08:49 [Válasz erre: 167 Héterő 2017-06-11 14:49:33]
:)

167 Héterő 2017-06-11 14:49:33 [Válasz erre: 166 Haandel 2017-06-10 17:15:21]
It might have been [i]deaf-test[/i] instead of [i]blind-test[/i]... :-)

166 Haandel 2017-06-10 17:15:21
[url]https://phys.org/news/2017-05-ditch-stradivarius-violins.html;Ditch the Stradivarius? New violins sound better: study[/url]

165 Haandel 2017-03-27 19:57:06 [Válasz erre: 164 Haandel 2017-03-27 19:48:17]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=QF-iWlqh6Lo;The Infinitone - FIRST PRIZE Performance at the 2017 Guthman New Musical Instrument Competition[/url]

164 Haandel 2017-03-27 19:48:17 [Válasz erre: 163 Haandel 2017-03-27 19:44:04]
First Place: [url]https://www.youtube.com/watch?v=9bd3TEo5WWY;Infinitone[/url] Created by: Subhraag Singh

163 Haandel 2017-03-27 19:44:04 [Válasz erre: 162 Haandel 2017-03-05 08:08:39]
[url]http://guthman.gatech.edu/2017-winners;Meet The 2017 Guthman Winners[/url]

162 Haandel 2017-03-05 08:08:39
Margaret Guthman Musical Instrument Competition [url]https://guthman.gatech.edu/;Margaret Guthman Musical Instrument Competition[/url] The 2017 Guthman Competition Finals will take place onThursday, March 9TH at 7:00 PM at the Georgia Tech Ferst Center for the Arts. [url]https://guthman.gatech.edu/2017-semi-finalist;2017 Semi-Finalists[/url] [url]https://guthman.gatech.edu/2016-winners;2016 Winners[/url] YT: [url]https://www.youtube.com/watch?v=5EUHqy_QmHk;2016 Guthman Musical Instrument Competition Final Concert[/url]

161 Haandel 2017-02-15 15:50:40 [Válasz erre: 160 Haandel 2017-02-15 15:49:56]
[url]http://www.musiconclub.com/musicon/;Musicon[/url] is a musical instrument designed to promote development and exploration – both physical and artistic – in children between the ages of 2 and 8. Created by designer [url]http://www.kamillaszuk.pl/;Kamil Laszuk[/url] as part of his 2011 graduation thesis at the Academy of Fine Arts in Wroclaw, Poland, the unusual instrument represents a fusion of Laszuk’s two passions: music and design.

160 Haandel 2017-02-15 15:49:56
[url]http://www.musiconclub.com/musicon/;Musicon[/url] is a musical instrument designed to promote development and exploration – both physical and artistic – in children between the ages of 2 and 8. Created by designer [url]http://www.kamillaszuk.pl/;Kamil Laszuk[/url] as part of his 2011 graduation thesis at the Academy of Fine Arts in Wroclaw, Poland, the unusual instrument represents a fusion of Laszuk’s two passions: music and design.

159 Haandel 2017-02-13 18:46:38
[url]https://www.abqjournal.com/948387/philharmonic-bringing-a-heavy-hitter-for-mahler-schubert.html;Philharmonic bringing a heavy hitter for Mahler, Schubert[/url] … “We know he was never happy with the sound of the hammer,” Cooper said of the composer. Mahler wrote the work in 1903 and 1904. At the time of its 1906 premiere, the percussionist banged on a bass drum. “He went off the podium and hit it himself and had to laugh because it didn’t sound any better,” Cooper said. … YouTube: [url]https://www.youtube.com/watch?v=-YYgoYe7JCk;BoxdescriptionTRIMMED[/url]

158 Haandel 2017-02-03 17:25:57
A húr A húr az élete túlnyomó részét csendben tölti - ilyenkor egy szempillája sem rezdül. Csendben, de készenlétben, mint egy elragadó ragadózó, aki rád vár, rezdületlenül. Megfeszülve várja, hogy rátaláljon a vele egy húron pendülő párja: arra, aki az egyik kezével lefogja s a másikkal rezonanciába hozza. A húr ilyenkor életre kel, s hol sír, hol örül, de mindent és mindenkit megzengett maga körül!

157 Haandel 2017-01-29 09:00:59
[url]https://www.youtube.com/watch?v=BTRP82Tm73Y; Elbphilharmonie Orgel – Geburt einer Majestät[/url]

156 Haandel 2017-01-06 18:23:28
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Nyckelharpa;Nyckelharpa[/url] A nyckelharpa (kiejtése körülbelül: nükkelharpá) egy svéd billentyűs vonós hangszer… [url] https://www.youtube.com/watch?v=7sfBcWvVUbs&list=PLXTXNGOAw8-6FekUyyCT8UuEqrRWQleQH; Thomas Roth (Nyckelharpa) - Ingredients [/url]

155 Haandel 2017-01-06 18:23:09 [Válasz erre: 154 Héterő 2017-01-05 02:47:46]
:))) (Bevallom, hogy én néha akkor da-да-dog-dog-ok-OK, amikor külföldön a nagy kutyáknak hiába magyarázkodok ;-)

154 Héterő 2017-01-05 02:47:46 [Válasz erre: 152 Haandel 2017-01-04 16:56:08]
Jé, a svéd nyelv - dadogva hasonlít az angolra! :-)

153 Haandel 2017-01-04 17:08:43 [Válasz erre: 152 Haandel 2017-01-04 16:56:08]
[url]https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Sundberg;Wikipedia: Johan Sundberg[/url]

152 Haandel 2017-01-04 16:56:08
[url]https://www.youtube.com/watch?v=CxFVjKMsaTc;Johan Sundberg - The voice as a musical instrument[/url] (YouTube) [url]http://faculty.washington.edu/losterho/Sundberg.pdf;Johan Sundberg: The Acoustics of the Singing Voice[/url] The voice is an instrument consisting of a power supply (the lungs), an oscillator (the vocal folds) and a resonator (the larynx, pharynx and mouth). Singers adjust the resonator in special ways.

151 Haandel 2016-12-16 17:23:15 [Válasz erre: 146 Haandel 2016-12-10 09:29:47]
[url]http://timberens.com/bio.htm;Tim Berens[/url] [url]http://timberens.com/funstuff/playingAranjuez.htm;Playing the Concierto de Aranjuez[/url] … Friday, I arrived at the Ariel Theater in Gallipolis, Ohio for the first of 2 rehearsals. The Ariel Theater is a magnificent hall, built in 1895 as a venue for Vaudeville acts. The acoustics are spectacular. To my great shock and delight, I realized that I would not need amplification to play the Aranjuez or the Vivaldi. I arrived with a rather elaborate sound system for amplification and was delighted to leave it in my car. (Some RMCG regulars should avert their eyes for this next sentence.) [url]http://www.guitarfoundation.org/?HoFOphee;Matanya Ophee[/url] was right: in the right hall, with the right orchestra, the Aranjuez can be performed without amplification. There was a discussion here in RMCG many years ago about this exact thing. I, having played hundreds of concerts with the Cincinnati Pops Orchestra, applied all of my knowledge to this discussion and came up with the wrong answer, insisting it couldn't be done. Matanya insisted it could be. He was right.

150 Búbánat 2016-12-14 00:19:18
[url] http://magyaridok.hu/kultura/munkanapok-a-legendaval-1248202/; VÁRDAI ISTVÁNHOZ KERÜLT TARTÓS HASZNÁLATRA STRADIVARI 1673-AS CSELLÓJA [/url] MAGYAR IDÓK, 2016. DECEMBER 13. KEDD 07:02 /Bonczidai Éva/ „MUNKANAPOK A LEGENDÁVAL” Körner Tamás zenei menedzser és Várdai István csellóművész mutatott be egy különleges hangszert, az Antonio Stradivari cremonai műhelyében készült 1673-as csellót. A híres hangszereknek nevük is van, az 1673-asként emlegetett szépség megnevezése az évszámra utal, ugyanis abban az évben ezt az egyetlen csellót készítette a világhírű olasz mester. De a hangszer gyakran akkor is nevet kap, ha különleges emberek szólaltatják meg. A tegnap bemutatott cselló is ilyen, ex-Du Pré–Harrell Stradivarius néven is ismert, hiszen nemcsak a készítője miatt számít értékesnek, hanem amiatt is, hogy a korábbi tulajdonosai között volt a tragikusan fiatalon sclerosis multiplexben elhunyt, csodálatos angol csellista, Jacqueline du Pré és a világhírű amerikai gordonkaművész, Lynn Harrell. […] Zongoristák esetében gyakrabban hallani olyanokról, akik időt és energiát áldoznak arra, hogy a hangszerüket tökéletesítsék, megszállottan törekednek a határok tágítására, a megálmodott hangzás létrehozására. Várdai is ilyen tudatos művész, és Tóth Károly hangszer-restaurátor segítségével olyan finommechanikai beállításokat végeztek el a Montagnana-csellón, hogy azt elismeréssel fogadta a zenésztársadalom. A Stradivari-hangszer tulajdonosa tud erről, ezért rá merte bízni Tóth Károlyra a csellót, hogy szaktudásával ezúttal is segítse Várdait. A hangszer mindennapi karbantartása nem bonyolultabb, mint más cselló esetében, de például a húrcsere nem egyszerű: Dániában a legjobb gyártó cég vezető mérnöke hozott külön erre a hangszerre kifejlesztett és gyártott húrokat.

149 Haandel 2016-12-12 18:05:53 [Válasz erre: 148 Héterő 2016-12-12 00:48:32]
:) ([url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Hangtan;hangtan[/url] → [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Akusztika; akusztika[/url]tan ;-) (Szeretném elkerülni a félreértéseket, ha jól értem, akkor: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Hangosság ~ [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Hangosság;Vita: Hangosság[/url])

148 Héterő 2016-12-12 00:48:32 [Válasz erre: 147 Héterő 2016-12-12 00:47:14]
[url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita;Hangosság[/url]

147 Héterő 2016-12-12 00:47:14 [Válasz erre: 146 Haandel 2016-12-10 09:29:47]
Tanulságos példája annak, amikor a tartalom és forma - [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Hangosság[/url] - szerves egységet képez: "A hangerő maradhatna a fizikai kategóriá[b]ba.[/b] Már értem félreértésem.Abban teljesen igazad van hogy a téma megértéséhez szükség van mind a kettőre.Én a [b]hangtan[/b] kerestem, de a zenei kategórián belül, és amikor megtaláltam azt hittem a zenei kategóriában van.Szóval... ...jelzésekkel szabályozzák.Szóval ha majd lesz egy szócik róla a zenei kategóriában mind a két megnevezésnek a címben kell szerepelnie.Így a legegyszerűbb-értelmesebb.Laikusok nem ismerik a..." Wiki-wiki, óh, jaj! Szócik... Ciki.

146 Haandel 2016-12-10 09:29:47 [Válasz erre: 145 perempe 2016-12-05 02:05:46]
Ez nagyon érdekes, ezért utánanéztem: Classical Guitar | JULY 22, 2015 [url]http://classicalguitarmagazine.com/david-russell-xuefei-yang-and-milos-karadaglic-reflect-on-the-concierto-de-aranjuez/;David Russell, Xuefei Yang, and Milos Karadaglic Reflect on the ‘Concierto de Aranjuez’[/url] … I would think it would be challenging to adjust to the dynamics of an orchestra, to play at sufficient volume to still be prominent in the overall blend. RUSSELL: If the orchestra is good, they can play gentle enough so the guitar is audible. Nowadays, too, there are very good amplification systems, and I often use them to make a better balance with the orchestra. … + [url] http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/part3.pdf;Acoustics for violin and guitar makers[/url] … (Example 3.9) For comparison it should be mentioned that the sound levels for the guitar and violin are considerably lower than for the bass singer. For the guitar measurements have shown that the levels vary between 35 and 70 dB SPL*) and for the violin between 45 and 60 dB (Spelda). Thus the pp-levels seem a bit low to be heard well, which also is in agreement with common experience. + *) SPL (Sound pressure level) - hangnyomásszint [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Hangoss%C3%A1g; A hangosság[/url] a hang fülünk által érzékelt intenzitásának, erősségének mértéke.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.