Bejelentkezés Regisztráció

Kommentár

Három az egyben

2003-02-12 08:45:00 KK

\"Deutsche Berlin város képviselőtestülete jóváhagyta a város három operaházának egy szervezetbe történő egyesítéséről szóló tervet.

A terv szerint, melyet Thomas Flierl, a város kulturális vezetője jelentett be hétfőn az egykori kelet-berlini Staatsoper, valamint az egykori nyugat-berlini Deutsche Oper és Komische Oper ezentúl továbbra is egymástól függetlenül működik, de a műhelyeket és az adminisztrációt központosítják.
Tekintettel az operaházak hosszú ideje tartó rivalizálására, valamint arra, hogy eddigi területeiket mennyire hevesen védték, Flierl számára a terv elfogadtatása olyan különleges \"puccs\", mely radikális megoldást hozhat mindazokra a problémákra, melyekkel a főváros opera-térképe a berlini fal leomlása óta küzd.

A szerkezeti reform költségeinek nagy részét a nemzeti kormány állná, mely magában foglalja a 220 elbocsátott dolgozó (ez a három operaház összes alkalmazottjának 10%-a) végkielégítésére szánt összeget. A tervek szerint 40 táncos, 18 zenekari és 7 kórustag állása szűnik meg. Az új, soványabb szerkezet becslések szerint évi 30 millió euró megtakarítást jelent a csődben lévő berlini kormányzat számára. A képviselőtestület jóváhagyása egy tárgyalásokkal és spekulációkkal teli hónap zűrzavarának vetett véget.

Daniel Barenboim, a Staatsoper zeneigazgatója, aki a ház kamarazenekarát vezényelte a zajos sikerrel zárult európai turné utolsó koncertjén, felháborodva reagált arra a hírre, hogy a képviselőtestület igényt tart a Staatsoper 7,2 millió eurós többletére. (A Komische Opert, hasonlóan 1,8 millió eurótól szabadították meg , tiltakozás nélkül, míg a Deutsche Oper, mely 6 millió euró fölötti hiányt halmozott fel, érintetlen maradt.) A berlin Tegel repülőtéren hevenyészve összehívott sajtókonferencián Barenboim kijelentette, hogy nem hajlandó a továbbiakban Flierllel szóba állni, s a képviselőtestületet rablással vádolta, amely törvény szerint, erkölcsileg, politikailag és személy szerint elfogadhatatlan. Érvei szerint a Staatsopert nem szabad megbüntetni azért, mert pénzügyileg sikeresen működik; a turnékból és fesztiválokból származó bevételek elengedhetetlenek az együttes jövőbeli művészeti terveihez. Ezzel szemben hétfői sajtókonferenciáján Flierl ígéretett tett arra, hogy a jövőben a költségvetési többletet nem vonják el. Még fontosabb - állította Flierl -, hogy terve a Staatsoper és két testvér-operaházának jövőjét biztosítja, garantálja a következő öt év finanszírozását, és megelőzi, hogy az operaházak bármelyikét is be kelljen zárni. Flierl elképzelése szerint egy általános menedzsert neveznének ki a házak felügyeletére és koordinálására, de mindhárom intendáns megtarthatja a jogát arra, hogy saját házán belül független döntéseket hozzon (például a művészek és a repertoár tekintetében).

Erre a pozícióra eddig még senkit nem neveztek meg, de az új általános menedzsert terheli majd a felelősség, hogy a látogatók számát évi 700000-ről 1 millióra növelje. Körülbelül 2 millió euróval megkurtítják a Staatsoper éves költségvetését, melyet a krónikus tőkehiánnyal küszködő Komische Opernek adnak. Ezen kívül készleteikkel együtt egyesítik a házak műhelyeit. A díszleteket ezután mindhárom ház számára a Deutsche Operben készítik, a jelmezeket pedig a Staatsoper műhelyében varrják. Az új fúziós terv sikere azon is múlik, hogy a német szövetségi kormány jóváhagyja-e a végrehatáshoz szükséges extra keretet. Mivel Christina Weiss kulturális miniszter már aláírta együttműködési szándékát, úgy tűnik, hogy a házak hosszú távú túlélésére készített \"Flierl modell\" visszavonhatatlanul sínre került.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.