Bejelentkezés Regisztráció

Interjúk

\"A Régi Zenei Napok egy kicsit küldetés\" (Liszkay Mária, a rendezvény fesztiválmenedzsere)

2003-07-01 08:13:00 Kerékgyártó György - Szűcs József

Itt valami nem stimmel. Egy rendezvénysorozat ideje alatt a főszervező legyen zaklatott, ideges, rohangáljon fel-alá, beszéljen egyszerre két mobiltelefonba. Liszkay Máriával, a Régi Zenei Napok fesztiválmenedzserével többször is találkoztunk Sopronban, és mindig az volt az érzésünk (talán az interjú fotóiról is lejön), hogy nem dolgozik. Ugyanis úgy tűnik, ez neki nem munka, nem kényszerű kötelezettség - valami más.

\"Liszkay    - Egyetlen plakát, szórólap sem jelöli, hányadik Régi Zenei Napok zajlik Sopronban…

   - A tizenkilencedik. Jövőre ünnepeljük a huszadik jubileumunkat, he megéljük. Úgy értem: anyagilag.

   - Annyira ingatagnak tűnik a jövő év?

   - Nem tűnik annyira ingatagnak, de szerintem minden fesztivál küzd azzal a problémával, hogy évről évre nehezebben teremti elő a szükséges összeget. Nekünk idén a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma a fő támogatónk, és két követség is - a belga és a holland - csatlakozott a mecénásokhoz. Harmadik éve támogatónk a soproni Pannónia Szálló, amely térítésmentesen tíz szobát biztosít nekünk a fesztivál teljes időtartamára. Ugyancsak térítésmentesen kapjuk az épületet is, ahol a fesztiválközpontot rendeztük be. A város idén először sajnos pénzzel nem tudott segíteni bennünket, ami érzékenyen érintette a költségvetést, de bízunk abban, hogy jövőre ez másképp lesz.

   - A koncertek helyszíneiért fizetni kell?

   - Igen.

   - A tizenkilenc év alatt a soproni Régi Zenei Napok milyen ázsiót teremtett magának a hazai zenei életben?

   - Tizenöt évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a rendezvény bevonuljon a köztudatba.

   - Ennek mi az oka?

   - Azt nem tudom megmondani. Mindent megtettünk annak érdekében, hogy előbb felfigyeljenek ránk, de nem így történt. Az elmúlt években azonban sokat változott a helyzet. Ma már a közönség és a fellépők is pontosan tudják, hol a helye ennek a fesztiválnak. Visszatérő arcokat látunk a nézőtéren, a művészek számára pedig fontos, hogy itt fellépjenek. Nagyon gyakran és nagyon sokan jelentkeznek nálunk a programjukkal. A koncertek pedig telt ház előtt zajlanak.

\"Liszkay    - Meddig tartott a fesztivál történetében a kísérletezés? Ma már a kurzusvezetők is rendszeresen járnak vissza.

   - Négy évvel ezelőtt határozta el a szerkesztőbizottság, hogy \"vetésforgóban\" hív kurzusvezető tanárokat. Idén Barthold Kuijken vezeti a fuvola-, Anneke Boeke a furulya-, Martin Klietmann az ének-, Komlós Katalin a fortepiano-, Széll Rita pedig a barokk tánckurzust.

   - A közönség összetételét tekintve a Régi Zenei Napok mennyire Soproné, a régióé, mennyire országos vagy nemzetközi fesztivál?

   - Német, angol és osztrák vendégek látogatják rendszeresen a soproni zenei eseményeket, szóval nem csak fogorvoshoz jönnek ide. Több olyan visszatérő látogatónk van itthonról - például Mosonmagyaróvárról, Pápáról - és külföldről, akiket személyesen ismerünk, mert a szabadságukat rendszeresen itt töltik, és jó kapcsolatot ápolunk velük. Egy fiatal német házaspárt például, amikor ötödik alkalommal látogattak el hozzánk, tortával köszöntöttünk.

   - A kurzusok látogatóiról azt hallottuk, hogy a világ legkülönbözőbb tájairól érkeztek. Van például norvég résztvevő.

   - Ez igaz, olasz hallgatóink is vannak, japánok is, de a kurzusokon - épp úgy, mint a koncertek nézőterein - zömében magyar vendégekkel találkozni. Mindenkit nagyon szívesen látunk, de a kurzusok inkább magyaroknak szólnak. Ennek az egyik oka, hogy itthon nincs régi zenei képzés, ezek a kurzusok tehát a hiányt igyekeznek pótolni.

   - A Régi Zenei Napok - mivel ennek a műfajnak nincsenek hagyományai Magyarországon - tulajdonképpen úttörő vállalkozás.

   - Most már nem, de amikor először szerveztük, az volt.

   - Talán az is oka, hogy tizenöt évig kellett küzdeni az elismertségért?

   - Valószínűleg. Mi voltunk az elsők, akik ilyen fesztivált szerveztünk, ezt követte a Budapesti Régi Zenei Fesztivál, a fertődi Haydn Fesztivál - mondhatom, hogy mi vagyunk a \"nagy testvér\".

\"Liszkay    - Hányan fordulnak meg itt a Régi Zenei Napok programjain?

   - A régi zene bizonyos értelemben rétegműfaj, nem vonz óriási tömegeket. Esténként átlagban háromszáz néző kíséri figyelemmel az eseményeket, és nyolc napig tart a fesztivál, ki lehet számolni. De ismétlem: ennek a fesztiválnak a szervezés inkább küldetés egy kicsit, nem az a cél, hogy százezrek vegyenek részt a programokon.

   - Végül is ez a fesztivál az ön ötlete volt, vagy a Hungarofesté?

   - Egyike vagyok azoknak, akik a kezdetektől szervezik a fesztivált: nekem ez a tizenkilencedik. Annak idején az Interart Fesztiválközpontnál kezdtük el, ami az Interkoncert kis irodája volt. Az akkori vezetőnk, Klenjánszky Tamás ötlete a kezdeményezés.

   - Miért Sopronra esett a választás?

   - Ez is Klenjánszky Tamás ötlete volt. Ő jól ismerte a várost, sok barátja volt itt, szerintem egyszerű magánbeszélgetések során kristályosodott ki az elképzelés, hogy ez a város tökéletesen alkalmas a Régi Zenei Napok megszervezésére.

   - Korosztály szerint kiket vonz a fesztivál?

   - Érdekes megfigyelni, hogy nagyon sok fiatal látogat el hozzánk. Azt megszoktuk, hogy a középkorúak vagy az idősebbek érdeklődnek a komolyzene iránt, de ritka tapasztalat, hogy ennyi fiatalt vonzzon egy ilyen esemény. Még meglepőbb - és ez Sopron szempontjából érdekes -, hogy évről évre rengeteg fiatal vesz részt a barokk táncház programján.

   - A korábbi sajtótájékoztatón is elhangzott, hogy Sopronban idén először mutatnak be oratórikus művet: a Máté-passiót. Miért csak most?

   - Pénzügyi magyarázata van. Említettem, hogy évről évre nehezebb előteremteni a szükséges összeget a fesztiválra. A szerkesztőbizottságnak döntenie kell, és nyilvánvaló, hogy attól a produkciótól \"szabadul meg\" először, amelyik a legtöbbe kerül. Szerencsénkre idén a Nemzeti Kulturális Alapprogram - reméljük, nem utoljára - lehetővé tette, hogy egy ilyen nagyobb szabású művet is bemutassunk.

   - Mekkora a költségvetése a fesztiválnak?

   - Ez nem egy drága fesztivál. A nyolc nap tizennyolcmillió forintba kerül. Nagyon szeretném, ha ezek a problémák megszűnnének, ha végre előre lehetne tervezni, és gördülékenyen mennének a pénzügyek.

\"Liszkay    - Talán egyszer olyan presztízs lesz itt fellépni, hogy akár ingyen is vállalják…

   - Volt már rá példa. Előfordult, hogy annyira nem volt pénzünk, hogy valaki felajánlotta az ingyenes szereplést. De nem szeretnénk, ha ez gyakorlattá válna.

   - Jövőre ünnepi programmal készülnek?

   - Rendszerint a fesztivál ideje alatt szokott ülésezni a szerkesztőbizottság, és elkezdeni tervezni a következő év programját. Azért nem nyilatkozom szívesen a jövőről, mert terveink ugyan vannak, a főbb vonalakat is sejtjük, de rengeteg múlik azon, hogy végül mennyi pénzt tudunk összeszedni. Gondolom, nem újdonság, ha azt mondom, Magyarországon egy fesztiválszervező az esemény előtt néhány hónappal tudja meg, mennyi pénz jut a rendezvényére… Az itt fellépő művészek azonban több évre előre terveznek, úgyhogy nem egyszerű mindent egyeztetni. A kérdésre válaszolva: ünnepi programot szervezünk, és reméljük, ez a jubileum másoknak is fontos lesz majd.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.