Nagy magyar muzsikusok - Széll György
Széll György - George Szell
1897. június 7. Budapest - 1970. július 29. Cleveland
Nem sokáig élt Magyarországon - szüleivel három éves korában költöztek Bécsbe. Itt a bécsi konzervatóriumban tanult zongorát, elméletet és zeneszerzést. Korán, még mielőtt egyáltalán a kezébe vette a karmesteri pálcát, már kiváló partitúra-olvasó volt. 1913-ban, 16 éves korában vezényelte első hangversenyét: a beteg karmester helyett ugrott be Bad Kissingben. Egy évvel később 1914-ben már a Berlini Filharmonikusok élén mutatkozott be, mint zeneszerző, karmester és zongorista. Ennek hatására hívta meg Richard Strauss a Berlini Királyi Opera karmesterének, itt két évig volt Strauss asszisztense. Egy alkalommal Strauss elkésett a próbáról, az ifjú Széll kotta nélkül elvezényelte a Till Eulenspigelt. A befutó mester a produkció hallatán kijelentette: "most már nyugodtan meghalhatok". Pályája első 20 évében elsősorban operakarmester volt. 1917-ben Strauss ajánlására kapta meg - Klemperer utódaként - a Strassburgi Városi Opera első karmesteri állását. Ekkor még csak 20 éves volt!
1921: a Darmstadti Opera, 1923: a Düsseldorfi Opera első karmestere. 1924-29: a Berlini Állami Opera és a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, Zeneakadémiai tanár. 1929-ben a Prágai Német Színház és a Filharmonikus Hangversenyek első karmestere, tanít a Dráma- és Zeneakadémián. Ekkor kezdett Európa szerte és Amerikában hangversenyezni, mint koncert karmester. 1937-39-ig a Glasgow-i Scottish Orchestra és a Hágai Residentie Orchestra karmestere volt.
A második világháború kitörése New York-ban érte. Amerika tárt karokkal fogadta az akkor már világhírű mestert. Toscanini meghívására lett az NBC Symphony Orchestra vendégkarmestere, rendszeresen szerepelt a vezető amerikai zenekarok - Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Los Angeles Philharmonia Orchestra, Cleveland Orchestra - élén. 1942-46 között ezek mellett a Metropolitan Operában is vezényelt. Leghíresebb előadásai a Don Giovanni, az Othello, a Mesterdalnok, a Tannhäuser, a teljes Ring - ciklus és a Rózsalovag voltak.
1946-ban szerződött le a Cleveland Orchestra élére, mint zeneigazgató és haláláig itt működött. Vezetése alatt néhány év alatt a zenekar a világ egyik legkiválóbb együttesévé fejlődött. E zenekar élén készítette azóta is világhírű zenekari felvételeit Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Mahler, Strauss, Wagner műveiből a Columbia - ma Sony - cég számára. A háború után a vezető európai zenekarok élén is koncertezett és készített velük felvételeket, melyek a Philips-nél és az EMI.nél jelentek meg.
Az első nagy magyar karmester-generációnak (Reiner, Szenkár, Fleischer, Széll, Doráti) talán legnagyobb képviselője. Elsősorban a nagy osztrák-német klasszikus-romantikus szimfonikus repertoár világklasszis interpretálója. Szigoráról, aprólékos és kemény próbáiról legendák szólnak. Egy alkalommal A Rózsalovag próbáján azzal "tisztelte meg" a Bécsi Filharmonikusokat, hogy az első néhány ütem után leeresztette a pálcáját és kijelentette: "Uraim Önök egyáltalán nem ismerik ezt a partitúrát".
Vajon miért pont Cleveland-et választotta? "Nem tagadom, hogy sokkal nagyobb fizetést ígértek, mint a Metropolitan"- mondta. "De mindenekfelett biztosították számomra mindazokat a művészi feltételeket, amiket akartam. Mint zeneigazgatónak, mindenben valóban az enyém volt az utolsó szó. Nemcsak, hogy minden felelősséget a zeneigazgató visel, de valóban abszolút hatalommal is rendelkezik: ő dönt a műsorról, választja ki a szólistákat, a vendégkarmestereket, alkalmazza és rangsorolja a zenekari tagokat. Abszolút diktatórikus hatalmat gyakorol. Itt is így volt. Kiemelkedő előadásokat másképp nem lehet csinálni".