Jessye Norman diszkográfia
Jessye Norman 1945 szeptember 15-én született Augusta-ban, az Amerikai Egyesült Államok Georgia államában. Zenész családból származott: nagyanyja és édesanyja zongoristák voltak, édesapja templomi énekes. Jessye is itt kezdte pályáját, majd a Howard University ösztöndíjas hallgatója lett. 1967-ben végzett. Ezután a Baltimore-i (Maryland) Peabody Conservatory-ban és az Ann Arbor-i Michigan University-n képezte tovább magát.
1968-ban megnyerte az ARD (a Bajor Rádió) Nemzetközi versenyét Münchenben. 1969-ben debütált Berlinden Wagner Tannhäuserének Erzsébet szerepében. A csodálatos hang, mely ezen estén először bűvölte el a közönséget további szerződéseket eredményezett; elsősorban az Aida címszerepében aratott sikereket Berlinben és a milanói Scala-ban. 1970-ben az EMI-nél készítette első lemezét Richard Strauss, Schubert, és Poulenc(!) dalaiból. A lemez akkor nem nagyon fogyott; az operaénekesnőt is kevesen ismerték, a dalénekes Jessye Normant pedig gyakorlatilag senki. Így az EMI ejtette a "témát" - nem sejtették, hogy a század végének egyik legynagyobb dalénekese kezdte így a pályáját. A Philips Classics-nak több szerencséje volt. Jessye Normant szerződtették Sir Colin Davis első Figaro házassága felvételéhez, amely 1972-ben elnyerte a Wiener Flötenuhr díjat és az egész világ megismerte az ifjú énekesnő nevét.
Ugyanebben az évben lépett föl először a Covent Gardenben egy valódi "újdonságban": Berlioz: A trójaiak című, sokáig elfelejtett operájának Cassandra szerepében. A Philips és Jessye Norman együttműködése már 28 éve tart - bár a művésznő időnként hűtlenkedik, és más lemeztársaságoknak (legtöbbször a Deutsche Grammophon-nak) is készít felvételeket. Mindeközben Jessye a XX. század végének egyéik legnagyobb énekes sztárja lett. A 70-es években csaknem az egész világot bejárta Schubert, Mahler, Wagner, Brahms, Strauss és modern szerzők dalait énekelve. A nyolcvanas években már vitathatatlanul ő az egyik legismertebb, legnépszerűbb drámai szoprán.
1989-ben egyedülálló produkcióra került sor a New Yorki Metropolitan operában: Arnold Schönberg Erwartung (Várakozás) monodrámáját énekelte. Az előadás több tekintetben is - a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt - "egyedülálló" volt: Egy modern mű aratott ekkor olyan nagy sikert, amilyenre legmerészebb álmában sem gondolt senki, és egyetlen énekesnő állott a színpadon, aki hangjával és játékával ezt a csodát képes volt véghezvinni.
Jelen diszkográfia azokat a kiadványokat sorolja fel, amelyek a 2000-ik évben kaphatók. Már futó megtekintése is érdekes megfigyelésekre készteti az olvasót. Az első a repertoár cseppet sem szokványos volta. Nyilvánvaló a művésznő vonzódása a dalhoz - amely, mint intim műfaj, általában nem kimondottan a drámai szopránok kedvence, és még kevésbé az amerikai énekeseké - és nemcsak a szokványos német romantikus repertoárhoz, hanem mintha különös affinitása lenne a zenekarkíséretes dalhoz, Berlioz, Mahler és Richard Strauss dalaihoz és a "nehéz" modern szerzőkhöz: Schönberghez, Berghez.
Ugyanakkor az is érdekes, hogy a kiadók vagy a szerkesztők szeszélye folytán e szerzők művei gyakran nem találhatók meg egy kiadványban Jessye Norman előadásában. Berlioz: Kleopátra halála együtt van ugyan a Nyári éjszakákkal, de csak az elsőt énekli Jessye, míg az utóbbit Kiri Te Kanawa adja elő. a Nyári éjszakák is megtalálhatók Jessye Norman előadásában egy másik cég másik CD-jén Ravel Sheherezádéja társaságában. Mahler és Schubert dalokat énekel egyik Philips lemezén Irwin Gage zongorakiséretével, egy másik, kétlemezes Philips-albumon Mahler zenekari dalait énekli Hermann Prey és John Shirley-Quirk társaságában, míg a második CD-n a Dal a Földről található, de ez utóbbiban nem Jessye a női szólista, hanem Janet Baker, pedig Mahler e búcsú-remekét Jessye kétszer s lemezre énekelte, egyszer Jon Vickers, másodszot Siegfried Jerusalem volt a partnere, Sir Colin Davis illetve James Levine vezényletével. Richard Strauss jobb helyzetben van: egy-egy teljes CD jut zongora- és zenekarkiséretes dalainak.
Az opera-repertoár is igencsak figyelemre méltó és tátott szájú csodálkozásra készteti a figyelmes érdeklődőt. Ami elsőre és nagyon feltűnik, az az operai repertoár furcsa töredékessége. A századvég nagy Wagner heroinájától számos nagy szerepet egyáltalán nem hallhatunk: nincs Senta, nincs Tannhäuser-Erzsébet vagy Vénusz, nincs Brünhilde és nincs Izolda! Verdi sorsa még mostohább: két fiatalkori operán, A kalózon és a Pünkösdi királyságon kívül, amelyek bizony Verdi leggyengébb művei közé tartoznak, a nagy, híres operákból Jessye Normannak egyetlen felvétele sincs, Puccini pedig egyáltalán nem szerepel a diszkográfiában.
A harmadik érdekesség az, hogy noha Jessye a Philips cég művészének számít, milyen sok felvételt készített más lemeztársaságoknak, elsősorban a Deutsche Grammophonnak. Noha szokás, hogy egyes felvételekre, amelyek nem sértik a cég érdekeit "kölcsönadják" művészeiket, főleg, ha az illető művet ők maguk nem akarják felvenni, és előfordulnak koprodukciók is, ha a készítendő felvétel olyan művészek közreműködését igényli, akik más cégekkel kötöttek kizárólagos szerződést, Jessye Norman esetében azonban más a helyzet. Ő olyan műveket is felvesz más cégeknél, melyek kimondottan konkurrenciái saját korábi Philips-felvételeinek. Ilyen például a már említett Dal a földről, vagy az, hogy Schubert és Schumann dalait a Philipsnél, a Brahmsokat viszont a Deutsche Grammophonnál vette fel. Az meg kimondottan furcsa, hogy a Philipsnél mindössze egyetlen Wagner felvétele készült: A Wesendonk dalok és Izolda szerelmi halála Sir Colin Davis vezényletével. Az összes többi Wagner, Lohengrin, Parsifal és a két Walkür a Decca, a Deutsche Grammophon és az RCA tulajdona, a másik szerelmi halál a DG-é, a Jelenetek Wagner operákból Tennstedt vezényletével pedig az EMI-é - és jelenleg a legolcsóbb sorozatban, a Red Line-ban kapható.
Bizonyára soha nem fogjuk megtudni Jessye Norman szerződésének részleteit, és nem is fontos, hogy megtudjuk. De ha módjában áll - állt - ilyen könnyedséggel lavírozni a különböző márkák között, akkor miért nem készített több operafelvételt? Ha az egyik cég nem akarta megcsinálni, miért nem fordult a másikhoz? Vagy ő maga nem akarta? Nem tudjuk.
Jessye Norman idén betöltötte ötvenötödik életévét és nyilván túl van pályája delelőjén. Persze biztosat nem lehet tudni: Kirsten Flagstad 1932-ben harminchét éves korában énekelte először Izoldát, a következő évben debütált Bayreuthban, 35-ben pedig a Met-ben. 1941 áprilisában azonban a háború miatt hazatért Norvégiába, helyet adva így Helen Traubelnek, aki 1939-ben, negyvenévesen debütált a Met világot jelentő deszkáin, mint operaénekes. Kirsten Flagstad a háború után ötvenévesen tért vissza az operaszínpadra, és csak 1958-ban, hatvanhárom évesen vonult vissza, de még ezután is, szinte 1962-ben bekövetkezett haláláig készített lemezfelvételeket, melyeken hangja töretlen!
Most még Jessye Norman hangja is intakt, egymás után jelennek meg új felvételei. Reménykedhetünk, hogy ő is megörvendezteti csodálóit még néhány nagyszerű meglepetéssel.
Bartók: A kékszakállú herceg vára -, Polgár Chicago SO; Boulez |
DG 447 040-2 |
Beethoven: IX
szimfónia -, Fassbaender, Domingo, Berry Wiener Staatsopernchor; WPh., Böhm |
DG 445 503-2 |
Beethoven: IX
szimfónia -, Runkel, Schunk, Sotin Chicago SO & Chorus, Solti |
DECCA 417 800-2 |
Beethoven: Complete
Edition vol.19 (Large
Choral Works) Missa Solemnis |
DG 452 798-2 |
Beethoven: Missa
Solemnis Studer, -, domingo, Moll Leipziger Rundfunkchor; Schwedischer Rundfunkchor; Eric-Ericson Kammerchor; W.Ph., Levine |
DG 435-770-2 |
Beethoven:
Fidelio -, Goldberg, Moll, Wlaschicha Staatsopernchor Dresden; Staatskapelle Dresden; Haitink |
Philips 426 302-2 |
Beethoven: Fidelio - Highlights | Philips 438 496-2 |
Berg: 7 frühe Lieder, 5
Orchesterlieder Op.4, 2
Lieder Ann Schein - zongora London SO; Barenboim |
Sony 66826 |
Berg: Der Wein, Lulu-Suite,
Lyrische Suite Judith Blegen, New York Ph., Boulez |
Sony 45838 |
Berlioz: Roméo et
Juliette -, Aler, Estes Westminster Choir, Philadelphia O., Muti (+ Les Nuits d\'été - Baker) |
EMI 572 640-2 |
Berlioz: La Mort de
Cléopatre Orchestre de Paris, Barenboim (+ Les Nuits d\'été - Te Kanawa) |
DG 445 594-2 |
Berlioz: Les nuits
d\'été London SO, Sir Colin Davis (+ Ravel: Shéhérézade) |
Philips 412 493-2 |
Bizet: Carmen -, Schicoff, Estes, Freni Orchestre National de France; Ozawa |
Philips 442 366-2 |
Bizet: Carmen - Highlights | Philips 426 040-2 |
Brahms: Lieder Daniel Barenboim - 1 CD |
DG 412 311-2 |
Brahms: Lieder Daniel Barenboim - 2 CD |
DG 459 469-2 |
Brahms: Ein deutsches
Requiem -, Mynninen London PO & Choir; Tennstedt (+ Schumann: Requiem, Requiem für Mignon) |
EMI 569 653-2 EMI 569 518-2 |
Bruckner: Te
Deum -, Minton, Rendall, Ramey Chicgao SO & Choir; Barenboim (+ Bruckner: I. szimfónia) |
DG Galleria 435 068-2 |
Fauré: Penelopé -, Taillon, Muttenloher Ensemble Vocal Lafarge Orchestre Philharmonique de Monte Carlo; Dutoit |
ERATO 2292-45405 |
Haydn: Armida -, Ahnsjö, Burrows, Ramey, Leggate, Rolfe Johnson Orchestre de Chambre de Lausanne; Doráti |
Philips 432 438-2 |
Haydn: Lavera
costanza -, Donath, Ahnsjö, Ganzarolli, Trimarchi Orchestre de Chambre de Lausanne; Doráti |
Philips 432 424-2 |
Mahler: Szimfóniák: II.
szimfónia Marton, -, wiener Staatsopernchor, W.Ph.; Maazel |
Sony 48198 |
Mahler II. szimfónia (l. fent) | Sony 38667 |
Mahler: III.
szimfónia Wiener Staatsopernchor; Wiener Sängerknaben, W.Ph., Abbado |
DG 410 715-2 |
Mahler: Das Lied von der
Erde -, Jerusalem Berliner Ph.; Levine |
DG 439 948-2 |
Mahler: Das Lied von der
Erde -, Vickers London SO.; Davis |
Philips 411 474-2 |
Mahler: Lieder eines
fahrenden Gesellen,
Kindertotenlieder Lieder aus Des Knaben underhorn -, Prey, Shirley-Quirk Royal Concertgebouw O.; Haitink (+ Das Lied von der Erde - Baker, King) |
Philips 454 014-2 |
Mahler:
Kindertotenlieder Berliner Ph.; Haitink (+ VI. szimfónia) |
Philips 426 257-2 |
Mahler,
Schubert: Lieder -, Gage |
Philips 426 642-2 |
Mascagni: Cavalleria
rusticana -, Giacomini, Hvortovsky Choeurs et Orchestre de Paris; Bychkov |
Philips 432 105-2 |
Mozart: Die Gärtnerin aus
Liebe (Complete
Mozart Edition -34) -, Donath, Troyanos, Cotrubas, Hollweg, Prey Chor und Symphonie-Orchester de Norddeutschen Rundfunk, Schmidt-Isserstedt |
Philips 422 534-2 |
Mozart: Le nozze di
Figaro (Complete Mozart
Edition - 40) Freni, -, Minton, Wixell, Ganzarolli, Grant BBC Chorus and Symphony Orchestra, Davis |
Philips 422 540-2 |
Mozart: Le nozze di Figaro - Highlights | Philips 466 244-2 |
Offenbach: La belle
Hélene -, Aler, Bacquier, Lafont Choeurs et Orchestre du Capitole de Toulouse; Plasson |
EMI 747 157-2 |
Offenbach: Les contes
d\'Hoffmann -, Araiza, Studer, Ramey, Von Otter, Lind Rundfunkchor Leipzig Staatskapelle Dresden, Tate |
Philips 422 374-2 |
Purcell: Dido and
Aenes -, Allen English Chamber Orchestra, Leppard |
Philips 416 299-2 |
Ravel: Chansons
madecásses Ensemble InterContemporain, Boulez (+ Ravel: Mélodies, Roussel: Symphony No.3 Gomez, van Dam, BBC SO, New York Ph, Boulez) |
Sony 64107 |
Ravel: Mélodies -, Berganza, Lott, Mesplé, Bacquier, van Dam, Baldwin, Fontanarosa, Debost Orchestre du Capitole de Toulouse, Ensemble de Chambre de l\'Orchestre de Paris, Plasson |
EMI 569 299-2 |
Ravel:
Shéhérézade (+ Berlioz: Nuits d\'été London SO, Davis) |
Philips 412 493-2 |
Schönberg: Erwartung,
Brettl-Lieder Metropolitan Opera Orchestra, Levine |
Philips 426 261-2 |
Schömberg:
Gurre-Lieder -, Troyanos, McCracken Tanglewood Festival Chorus, Ozawa (+ Schönberg: Chamber Symphonies RSO Frankfurt, Inbal) |
Philips 464 040-2 |
Schönberg: Lied der
Waldtaube Ensemble InterContemporain, Boulez (Schönberg: Erwartung, Pierrot lunaire Martin, BBC SO, Minton, Barenboim, Debost, Pay, Zukerman, Marrell, Boulez) |
Sony 48466 |
Schönberg: Arnold Schönberg
Exposition: The Early Years (1894-1907) -, Trampler, Ma, Juilliard String Quartet, BBC Singers, etc., Boulez |
Sony 62019 |
Schubert: Lieder Die Allmacht, Rastlose Liebe, Meeresstille, Ganymed, Erlkönig, An die Natur, Der Musensohn, Der Tod und das Mädchen, Gretchen am Spinnrade, etc. -, Philip Moll |
Philips 412 623-2 |
Schubert, Mahler: Lieder - l. Mahler | |
Schumann: Frauenliebe und
Leben, Liederkreis Op.39 -, Irwin Gage |
Philips 420 784-2 |
Schumann: Requiem
Op.148 Requiem für Mignon Op.98b (+ Brahms: Ein deutsches Requiem -, Mynninen, London Ph. Choir and O., Tennstedt) |
EMI 569 653-2 |
Richard Strauss:
Lieder Malven; Ständchen; Mit deinen blauen Augen; Ich trage meine Minne; Klingl; Allereelen; Die Nacht; Die Zeitlose; Einerlei; Lob des Leidens befreit; Ach lieb, ich muss nun scheiden; etc. -, Geoffrey Parsons |
Philips 416 298-2 |
Richard Strauss: Vier letzte
Lieder; Cäcilie; Wiegenlied; Morgen; Meinem Kinde; Zueignung; Ruhe, meine Seele Gewandhausorchester Leipzig, Masur |
Philips 411 052-2 |
Richard Strauss: Ariadne auf
Naxos -, Gruberova, Várady, Frey, Bär, Fischer-Dieskau Gewandhausorchester Leipzig, Masur |
Philips 422 084-2 |
Richard Strauss:
Salome -, Morris, Raffeiner, Witt, Leech Staatskapelle Dresden, Ozawa |
Philips 432 153-2 |
Stravinsky: Oedipus
Rex -, Schreier, Terfel, Peeters, Swensen, Tatara, Wilson Saito Kinen Orchestra, Ozawa |
Philips 446 331-2 |
Tippet: A Child of our
Time -, Baker, Cassily, Shirley-Quirk BBC singers, Choral Society and SO, Davis (+ Tippet: The Knot Garden) |
Philips 446 331-2 |
Verdi: Il
corsaro -, Carreras, Caballé, Grant, Mastromei, Noble, Oliver Ambrosian Singers, New Ph.O., Gardelli |
Philips 426 118-2 |
Verdi: Un giorno di
regno -, Cossotto, Carreras, Wixell, Sardinero, Ganzarolli, etc. Ambrosian Singers, Royal Ph.O., Gardelli |
Philips 422 429-2 |
Wagner:
Wesendonk-Lieder Tristan und Isolde: Vorspiel und Liebestod London SO., Davis |
Philips 412 655-2 |
Wagner:
Lohengrin -, Domingo, Sotin, Randová, Nimsgern, Fischer-Dieskau wiener Ph., Solti |
Decca 421 053-2 |
Wagner: Parsifal -, Domingo, Moll, Morris, Wlaschicha, Rootering The Metropolitan Opera Ch. and O., Levine |
DG 437 501-2 |
Wagner: Parsifal - Querschnitt | DG 445 868-2 |
Wagner: Der Ring des Nibelungen | DG 445 354-2 |
Wagner: Die
Walküre -, Behrens, Ludwig, Lakes, Morris, Moll The Metropolitan Opera O., Levine |
DG 423 389-2 |
Wagner: Tristan und Isolde -
Isoldes Liebestod (+ Siegfried Idyll, Tannhäuser-Ouverture, Tristan und Isolde - Vorspiel wiener Ph., Karajan |
DG 423 613-2 |
Wagner: Scenes from Tristan
und Isolde, Tannhäuser,
Der fliegende Holländer, Die Götterdämmerung London Po., Tennstedt |
EMI 569 849-2 (Red Line) |
Gyűjteményes lemezek |
|
Amazing Grace Where you there? Calvary; Give me Jesus; Great day; May had a Baby; Let us break bread together; There\'a man going round; etc. |
Philips 432 546-2 |
Les chemins de
l\'amour Duparc: La vie antérieure; Phiylé; Chanson triste; L\'invitation au voyage Ravel: 2 mélodies hébraiques; Poulenc: Voyage á Paris; Montparnasse; La grenouillére; Les chemins de l\'amour; etc. |
Philips 416 445-2 |
Classics Arias and Songs by Verdi, Poulenc, Mozart, Bizet, R.Strauss, Purcell, Schubert, Berlioz, Brahms, Mahler, Gershwin, Gounod |
Philips 434 161-2 |
Live at Hohenems Händel, Schumann, Schubert, Brahms, R.Strauss -, Geoffrey Parsons |
Philips 422 084-2 |
Brava Jessye! The very best of Yessye Norman |
Philips 454 693-2 |
Sacred Songs Gounod: Sanctus, O divine Redemer; Franck: Panis angelicus Schubert: Ave Maria McGimsey: Sweet little Jesus boy Adams: The Holy City, etc. Ambrosian Singers Royal Ph.O., Gibson |
Philips 400 019-2 |
Spirituals I couldn\'t hear nobody pray; My Lord what a Morning? There\'s a Man going round; Ev\'ry time I feel the Spirit; Thre is a Balm in Gilead; Live a Humble; Mary had a Baby; Great Day; etc. -, Ambrosian Singers, Dalton Baldwin |
Philips 416 462-2 |
With a Song in my Heart Porter, Rodgers, Gershwin, Kern, Arlen -, Boston Pops Orchestra, John Williams |
Philips 412 625-2 |
The Jessye Norman
Collection er greatest performances in opera and song Arias, Songs, Spirituals |
Philips 422 893-2 -4 |
I was born in Love with
You Music by Michel Legrand -, Michel Legrand |
Philips 456 654-2 -4 |
In the Spirit - Music for
Christmas American Boychoir Saint Thomas Choir of Men and Boys Riverside Choir Orchestra of St. Luke\'s, Robertson |
Philips 454 985-2 -4 |
Christmastide - Christmas
carols American Boychoir New York Choral Society Empire Chamber Ensemble, de Cormer |
Philips 420 180-2 -4 |
Diva - Jessye Norman wagner, Offenbach, Berlioz |
EMI 565 576-2 |
Ten top Sopranos - Famous Arias -, Battle, Caballé, Crespin, Freni, Te Kanawa, Nilsson, Price, Sutherland, Tebaldi |
Decca 436 461-2 |
Recital - Jessye Norman Chausson Michel Dalberto Orchestre Philharmonic de Monte-Carlo Armin Jordan |
Erato 0630 14073-2 |
The Classic Christmas
Album -, Battle, Carreras, Domingo, Pavarotti, Studer, Te Kanawa, Terfel, Argerich, Mutter, etc. |
DG 449 965-2 |
The Classic Lovers
Album -, Pavarotti, Domingo, Carreras, Hampson, etc. |
DG 453 600-2 |
Erlkönig - The Art of the Lied -, Ludwig, Fischer-Dieskau, Wunderlich |
DG 445 188-2 |
Kathlen Battle - Jessye
Norman Spirituals in Concert Great Day; Oh what a beautiful City; Swing low, Sweet Chariot; Me\'s got the whole World in his Hand; Gospel Train; Balm in Gilead; In that great Getting up Murning; etc. Chorus and Orchestra, Levine |
DG 429 790-2 |
Video |
|
Jessye Norman sings
Carmen -, Shicoff, Estes Choeurs et Maitrise de Radio France Orchestre National de France, Ozawa A film by Susan Foemke, Peter Gelb, Albert Maysles and Charlotte Zwerin |
Philips 070 118-3 |
Richard Strauss: Ariadne auf
Naxos -, Battle, Troyanos, King The Metropolitan Opera Orchestra, Levine Staged by Bodo Igesz |
DG 072 411-3 |
Wagner: Die Walküre -, Behrens, Morris, Ludwig, Lakes, Moll The Metropolitan Opera Orchestra, Levine Production: Otto Schenk |
DG VHS:PAL 072 419-3 NTSC 072 519-3 DVD-VIDEO: NTSC 073 011-9 |