Bejelentkezés Regisztráció

Operabemutatók

Tomboló siker – Az új Pillangókisasszony mankóval Szegeden

2025-01-01 17:37:10 Heiner Lajos

Az új Pillangókisasszony Szegeden 2024. december 20.
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: Pillangókisasszony

Cso-cso-szán - Máthé Beáta
Pinkerton - Tötös Roland
Sharpless - Réti Attila
Suzuki - Vajda Júlia
Goro - Büte László
Bonzo - Cseh Antal
Kate Pinkerton - Rózsa Kitti
Yamadori - Borbély Jácint
Császári biztos - Görbe Norbert
Yakusidé, Cso-cso-szán nagybátyja - Süli Tamás
Anyakönyvvezető - Makkos Ambrus
Cso-cso-szán anyja - Dobrotka Szilvia
Cso-cso-szán nagynénje - Tóth Judit
Cso-cso-szán unokahúga - Csuzdi Eszter

a Szegedi Nemzeti Sínház Ének- és Zenekara
vez. Pál Tamás

Nem csak a szakma szabályai miatt illik, kell először a címszereplőről írni. Azazhogy, hic et nunc, helyesebb lenne a ’méltatni’ kifejezést használni.

Amikor Máthé Beátát, vagy 8-10 éve először hallottam, talán a szegedi konziban, mindenképp egy teremben, zongorakísérettel, egyebek mellett énekelte a Turandot-áriáját is – láthatóan-hallhatóan görcsölve, bal karját combjához szorítva. Nagy még Rád ez a kabát, kislány, gondoltam (nem ezekkel a szavakkal, ez egy kifejezetten eufemisztikus átirat, de az ember lovagias a hölgyekkel szemben, no meg DNI úgyis kihúzná).

Immáron egész más a véleményem. Nem, ez a voce nem Turandot, talán a pálya utolsó szerepe lehet, remélhetőleg sok-sok év múlva. De Cso-Cso-Szán szólamát tökéletesen uralja, bírja a nagy kitöréseket, s hihetetlenül árnyaltan énekel, akár egy frázison belül váltva hangszínét – azt a hangszínt, ami gyönyörű, minden lágéban.

Hogy mennyire értelmes művész, mutatja az a tény, hogy csak pár hete, egy koncerten hallottam vele a Nagyáriát – korrekt előadás volt, most kivételes.

Számomra Medorája (Verdi: A kalóz) óta evidens, hogy Máthé a mai szegedi operajátszás egyik legdíszesebb ékköve. Szeretném hallani vele a nagy Verdi-szerepeket, a két Leonórát, Elisabettat, Améliát, idővel Aidát.

Tötös Rolandról (Pinkerton) hasonlót tudok mondani, mint Máthéról – teljes operaelőadásban őt is, Máthéval együtt, tavaly hallottam utoljára, szintén A kalózban. Tötös folyamatosan fejlődik, fényes magasságai még biztosabbak, erősebbek. Egyedül színészi játéka lehetne árnyaltabb, kevesebbet kellene a dirigenst, zenekart néznie.

Két „veterán” művészetét is élvezhettük. Vajda Júliát (Suzuki) nemrégiben köszöntötték pályafutása 45. évfordulója kapcsán, Réti Attila (Sharpless) baritonja még mindig régi erejével dörög.

Nem vállalkozok a teljes énekesgárda méltatására, még egyetlen név: kevés operatársulat tud kiállítani egy olyan, Szegeden vagy épp a pesti Operában főszerepeket éneklő művészt Bonzoként, mint Cseh Antal.

Egy klasszikus, szélsőséges megoldásoktól mentes színpadra állítást láthattunk, Juronics Tamás rendezésének, Vízvárdi András díszletének, Bianca Imelda Jeremias látványos jelmezeinek köszönhetően.

Ám a legnagyobb elismerés a dirigensnek, Pál Tamásnak jár. Most is világosan előttem, noha lassan fél évszázada, nagyanyámmal a földszint utolsó előtt sorában, a bal szélen ültünk, ahogyan a Maestro berobbant Mozart Figarojával Szeged zenei életéve – hogy rövidebb időszakoktól eltekintve azt uralja, remélhetőleg még sok éven át.

P. S.: A beszámolóm címében szereplő mankóra a magyarázat: nem képezte a rendezés részét, e sorok írója bicegett vele combnyaktörése -műtétje után…

Az új Pillangókisasszony Szegeden
Fotó:© Tari Róbert






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.