Salzburgi Don Carlos
2003. augusztus 27.
Salzburg, Grosses Festspielhaus - Salzburgi Ünnepi Játékok
Verdi: Don Carlo
II. Fülöp: Ferruccio Furlanetto
Don Carlo: Johan Botha
Rodrigo: Dwayne Croft
Főinkvízitor: Kurt Rydl
V. Károly: Chester Patton
Elisabetta di Valois: Adrienne Pieczonka
Eboli: Olga Borodina
Égi hang: Lubica Vargicová
Km. a Bécsi Állami Operaház zenekara (karigazgató Rubert Huber) és a Bécsi Filharmonikus Zenekar
Vez.: Valery Gergiev
Rendezés, színpadkép, kosztümok: Herbert Wernicke
Ki ez az ember?
Ki ez az ember, aki nem a vezénylésből, hanem a vezénylésért él?
Ki ez az ember, akinek a Bécsi Filharmonikusokkal pár éve adott első koncertje olyan szenzáció volt, hogy terven kívül CD-n is kiadták?
Ki ez az ember, aki lassan átveszi Herbert von Karajan örökét, nemcsak Salzburgban, ahol a nyitókoncerten túl idén az övé volt két operaprodukció is, hanem szinte mindenütt? Akinek a legnagyobb sanszot adják arra, hogy teljesítménye révén egy karmestert ismét mint \"Európa főzeneigazgatóját\" emlegessenek?
Ki ez az ember, aki Salzburgban Abbadotól örökölte Wernicke Boris Godunov-produkcióját, s mindenki azt mondta, jobb, mint olasz pályatársa?
Ki ez az ember, aki tavaly ugyanitt olyan brutális, zajos, durva, lelketlen Turandotot dirigált, hogy azt mondtam magamnak, lehet, hogy egy nőt meg tud izélni, de megsimogatni biztos nem, Liuról pláne nem beszélve?
Ugyanő az, akinél a kollapszus kerülgetett, amikor a Kisvárosi Lady Macbeth zenekari közjátéka szólt? S aki ugyanígy viszcerális hatást tudott elérni Kascsej táncával?
Ki ő, akinek a fizikai megjelenéséhez inkább asszociálni egy papot, mint egy dirigenst?
Ki ez az ember, aki már a közvetlen posztkommunista érában elérte, hogy a szentpétervári Kirov operatársulatát, produkcióit a legérdekesebbek között emlegessék, a mai CD-ínséges időkben sorra rögzítsék velük az újabb és újabb felvételeket?
Ki ez az ember, akiről Beethoven-tolmácsolása után egyes fórumokon mint orosz barbárról beszéltek az USA-ban, aki ugyanakkor James Levine után - vagy mellett? - ma a Metropolitan Opera meghatározó karmesteregyénisége?
Akinek a nevét az egyik legismertebb Internetes keresőprogramba beütve 15 640 találatot kapunk?
Ki ő, akinek Don Carlos-előadását nézve-hallgatva az emberben sosemvolt asszociációk, szókapcsolatok támadnak? Aki úgy nyúl az Erzsébet-Carlos zárókettőshöz, hogy szinte három dimenzióban jeleníti meg a szexmentes buja, vad erotika fogalmát? De mindez már a zárócsúcs az egész este hangulatán, hiszen előtte az Erzsébet-ária bevezetésében olyan izgalmat keltett, ami szinte páratlan (talán Pál Tamás sokáig utolsó szegedi operaelőadásán hallottam ilyet valamikor 1983 táján), úgy fogta össze a Fülöp-Főinkvizitor kettőst, mint talán csak Vaszy Viktor a szegedi Szabadtéri legendás produkciójában úgy 1968 magasságában. Ki ő, akinél valóban Monet ecsetjére való misztikával indul a darab, hogy a végén - a la Greco - Ég és Föld dőljön össze?
Ki ő, hogy fél éjszakát ne engedjen aludni?
Ki ez az ember?
Ki ez a Valery Gergiev?