Rossz karmester, közepes rendezés, világszám Violetta - a Traviata Prágában
2003.movember 12. - Národni Divadlo, Prága
Verdi: Traviata
Lassan két évtizede, hogy operaelőadásokat látogatok a prágai Nemzeti Színházban, ezalatt alig-alig találkoztam rossz zenekari teljesítménnyel, vagy gyenge karmesterrel. (Persze az azért igen érdekes volt, amikor egy szombat délutáni Eladott menyasszonyt a szemlátomást ittas Frantisek Vajnar próbált elvezényelni az orkeszter derűje közepette...)
Nos, Jaroslav Kyzlink rossz dirigens. Gregor József szokta az ilyenre mondani, hogy Ferencváros-Rendezőn kevesebb integetést látni. Emellett megvan az a különös szokása, hogy a karmesteri pálcával csapkodja a partitúrát.
Az egész este amúgy elég érdektelen volt. A rendezés (Jana Kalisová) konvencionális, korrekt, unalmas. Egy félmeztelen hölgy keblei erősen követik Newton törvényét, áttételesen is lefelé viszik a színvonalat.
Örülök, hogy Dalibor Jedlicka 75 évesen még énekel, Grenvilként ez nem túl zavaró. Annál inkább a szintén veterán Pavel Cervinka, idősebb Germont-ként. A voce kistercnyi tartományban nagytercnyit lebeg.
Adam Zdunikowski - ifjabb Germont - kellemes hang. Jó Mozart-énekes lehet, de a drámai részeknél ez a szólam túl nagy falat számára.
Egyedül Marina Vyskvorkina miatt nem távoztam idő előtt. Violettája abszolút világszínvonal - jobb, mint a Bécsi Opera jubileumi Verdi-sorozatában Gallardo-Domas. Emlékezetem szerint a hölgyről egy régebbi Traviata-előadás kapcsán már beszámoltam. Pár héttel azután, hogy fellegekbe dicsérve nagy karriert jósoltam neki, a bécsi Staatsoperben beugrással mentette meg a Lammermoori Luciát. Azóta Violettaként is fellépett, várja Berlin, Hamburg, és Tokió is. Szép, kiegyenlített, mozgékony voce az övé, profi alakítással, és a művésznő roppant előnyös megjelenése sem elhanyagolható.
Hát igen, ez Prága - ha kivételesen nem is jó egy előadás, azért akad benne legalább egyvalaki emlékezetes…