Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

VI. Károly esete Szent Istvánnal (Caldara: Oratórium Szent Istvánról)

2011-07-12 09:34:38 Johanna

Caldara: Oratorio d Santo Stefano Primo Re dell'Ungheria CALDARA: Oratorio d Santo Stefano Primo Re dell'Ungheria

Savaria Barokk Zenekar
Randall Scotting, González Mónika, Szigetvári Dávid, Jekl László
Német Pál

Hungaroton
HCD 32690

*

Antonio Caldara velencei hegedűs család gyermeke volt, zenei tanulmányait a Szent Márk-katedrális kórusának tagjaként kezdte. Több hangszeren is tanult játszani. Első operáját 1689-ben mutatták be. 1699-ben Mantovába költözött és a hercegi udvar szolgálatába állt. Később Rómába, majd Barcelonába utazott, de 1709-ben visszatért, s Ruspoli bíboros szolgálatában "maestro di cappella" lett. 1716-tól kezdve Bécsben működött udvari másodkarmesterként, s elképesztő mennyiségű zenét írt. Elsősorban mint opera- és oratóriumszerző vált híressé, hangszeres művei kevésbé jelentősek. Caldara művészetét kortársai igen nagyra tartották, Bach és Telemann is előszeretettel tanulmányozta muzsikáját, s többen Händeléhez hasonlították jelentőségét.

Hogy miért írt egy bécsi olasz szerző egy magyar királyról oratóriumot? Még mielőtt a hazafias büszkeség elöntené lelkünket, elárulom, hogy Caldara alibinek használta fel István király történetét. Az oratórium szövege ugyanis leginkább egyfajta üzenetként szolgált XI. Kelemen pápa számára, aki nem volt hajlandó áldását adni VI. Károly (a darabban természetesen Szent István) uralkodásához. Az oratóriumbéli király többször is könyörületességért esedezik, hogy rátalálhasson az igazi hit útjára.

Az oratóriumnak valójában semmilyen története nincs. A négy szereplő Szent István király, Gizella királyné, Anastasio főpap, és egy alattvaló, akit Erastónak neveznek. A mű kétrészes, a nyitány után recitativók és áriák következnek, melyeknek sorát egy duett és egy tercett töri csak meg. Az erkölcsi tanulságokban bővelkedő szöveg szerzője ismeretlen.

A felvétel természetesen a World Premier sorozat egy újabb tagja. Németh Páltól már megszokhattuk, hogy a zeneirodalom ismeretlen kincseivel lepi meg hallgatóságát. És Caldara oratóriuma valóban nagyszerű zene. Recitativói izgalmasak, áriái kifejezőek, dallamosak, nem szűkölködnek meglepő fordulatokban sem. A hangnemváltások, alterált hangok időnként viszont az énekeseket is meglepik. Leginkább igaznak érzem ezt González Mónika esetében, aki időnként kissé bizonytalanul vészeli át a modulációkat, intonációja pontatlanná válik. Hangja viszont nagyon szép, hajlékony, fényes és telt.

Amerikai kontratenort hallhatunk István király szerepében. Randall Scotting igen szép hangon énekel, bár kisebb intonációs problémái neki is akadnak. Hiányoltam előadásából a hangulati változatosságot is. Jekl Lászlónál pedig a hang lebegése ront kicsit az egyébként igen pontos, muzikális előadáson. Szigetvári Dávid mind technikai, mind pedig zenei szempontból kiváló. Hangja gyönyörű, egységesen és tisztán szól, zeneileg pedig igen kifinomultan, változatosan adja elő szerepét.

A zenekari hangzásról is csak jót mondhatok. A Savaria Barokk Zenekar Németh Pál vezényletével nagyszerű. A hegedűszólam kimondottan energikusan, izgalmasan szól, és mindenképp említést érdemel a continuókban szereplő csellószóló is, telt hangszínével, határozott, pontos játékával.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.