Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Kovács Eszter Wagner-lemeze

2003-08-19 00:48:00 Szilgyo

\"KovácsKovács Eszter - Wagner operarészletek és dalok
Hungaroton
HCD 32130

Valószínűleg nem vagyok egyedül az operát és a klasszikus zenét kedvelő, fiatalabb generáció tagjai közül azzal, hogy mindezidáig kevesebbet hallottam-hallhattam a 60-as, 70-es évek magyar operaénekesi nemzedékének tagjait. Közéjük tartozik jelen lemez szólistája, a neves, ám Magyarországon viszonylag rövid ideig működő Kovács Eszter is, aki a CD belső borítójának (ahol többek közt minden idők egyik legjobb Siegmund-jával, a kanadai Jon Vickers-szel mosolyog a Met Walkür-előadása után készült fotón) tanúsága szerint számos nyugat-európai és észak-amerikai dalszínházban aratott szép sikereket, elsősorban Wagner-hősnők megformálásával. A lemez természetesen ezekből a szerepekből ad válogatást: hat Wagner-zenedráma egy-egy részlete, valamint az öt Wesendonck-dal szerepel rajta.

Ez a reprezentatívnak mondható program jó lehetőséget kínál arra, hogy az énekesnő számot adhasson képességeiről, hangi adottságairól. Ami első hallásra is szembetűnő: majdhogynem anyanyelvi természetességgel bírja a Wagner-szerepeknél elengedhetetlen Sprachgesangot, és a német kiejtéssel sincsenek gondjai. Ez persze egy ilyen pálya csúcsán (a lemez anyagát 1983-ban rögzítették) úgyszólván el is várható.

A lemez talán legjobban sikerült bejátszásaiban (így a Sieglinde-jelenetben a Walkür első felvonásából, az Istenek alkonya záróképében, valamint a daloknál) a művésznő mély hangjai példamutatóan szólnak, máshol azonban a magas hangokkal már problémák akadnak, azok véleményem szerint sokszor (pl. a Csarnok-áriában) forszírozottnak, és nem egyszer kicsit torznak hatnak. Persze ez a fogyatékosság nem egyedül Kovács Eszter esetében ütközik ki, a korszak szinte minden nagy énekesnője megkínlódott a Wagner-szerepek hihetetlen nehéz szólamaival. Összességében azonban az énekesi teljesítmény ezen a lemezen (is) illúziókeltő, és csak sajnálhatjuk, hogy hazánkban kevésszer hallhattuk ezt a remek hangot élőben.

A zenekari és karmesteri munka mindvégig kifogástalan (az operarészleteket egy kivétellel Mihály András vezényli), a Wesendonck-dalok zenei kísérete pedig Lovro von Matacic és a Zágrábi Filharmonikus Zenekar jóvoltából parádésra sikeredett, a vonóskar egészen varázslatosan szól.

A Hungaroton tiszteletreméltó vállalkozásainak egyike, hogy számos nagyszerű magyar énekművész portré-lemezét teszi elérhetővé, hozzájárulva ezzel az énekesek szélesebb körben történő megismertetéséhez. Kovács Eszter esetében erre - paradox módon - nekünk, magyaroknak van nagyobb szükségünk.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.