Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Haydn misék Gardinerrel

2003-08-01 08:17:00 -té.pé-

\"Haydn Haydn:
Heiligmesse
Paukenmesse (Missa in tempore belli)

Monteverdi Choir
English Baroque Soloists
John Eliot Gardiner
Universal 470 819-2

Két, elképzelhetetlenül sikeres londoni \"turné\" után (1791-92, 1794-95) Haydn elkezdi lezárni életművét. Nem ír több operát, zongoraszonátát, szimfóniát. A londoni út hozama - többek között -, hogy megismer olyan hatalmas kórust és zenekart foglalkoztató műveket, mint Händel oratóriumai. Hazatérése után érdeklődése szinte kizárólag a vokális műfajok felé fordul.

1796 és 1802 között hat mise és egy Te Deum készül el. Haydn itt is, akárcsak oratóriumaiban (Teremtés 1798, Az Évszakok 1801), maximális szintézisre törekszik. A misetételek számtalan közös tulajdonságot mutatnak a szimfóniákkal - szonátaformájú Kyrie tételek, hogy csak a legkézenfekvőbbet említsük -, hangszerelésük pedig vetekszik még az utolsó, \"Londoni\" sorozattal is. A nagymise elnevezéssel azonban némileg csínján kell bánnunk, hiszen Haydn kórusa és zenekara az eisenstadti Bergkirchében aligha lehetett több, mint 30-35 tagú.

A lemezen hallható Missa sancti Bernardi von Offida című misét 1796 nyarán írta, a művet még ugyanabban az évben, kenyéradó gazdájának Maria Hermenegild nevű feleségének névnapján a fent nevezett templomban - Haydn későbbi sírhelyén - be is mutatták. Ez a nap egyben az 1604-94 között élt kapucinus szerzetesből szentté lett Offidai St. Bernard napja is, így aztán (Haydn gyakorlatias gondolkodását ismerve) érthető a címválasztás. Házi használatra azonban a Sanctus tételben megidézett régi német korál, a Heilig, Heilig miatt a Heiligmesse elnevezés volt/van használatban.

Haydn ügyes kézzel ötvözi a népies dallamokat a kánonokkal, a drámát a lírával, a \"komolyat\" a népszerűvel. S teszi mindezt olyan hihetetlenül biztos kézzel, amiben benne van 63 év minden szakmai tudása.

Háborús miséje (Missa in tempore belli) az egyetlen ebből a sorozatból, mely nem a hercegnő névnapi ünnepségén került bemutatásra. Az akkor már Stájerország földjén táborozó francia csapatokat megidéző ágyúdörgések, fanfárok újabb becenevet eredményeztek: Paukenmesse.

A Gardiner alapította kórus és zenekar precízen, fényesen, tisztán muzsikál. Igaz, több mint harminc év után már ismerik egymás minden gondolatát. A tempók helyenként talán gyorsabbak az énáltalam elképzelteknél, de manapság mindenki nagyon siet. Nem kivétel ez alól az idén hatvan éves Sir John sem. Az egész előadás energiától duzzadó, de anélkül, hogy erőszakossá, erőltetetté válna.

A 14 Haydn misét rögzítő sorozat harmadik lemeze nemcsak a fanatikus Haydn rajongók számára lehet érdekes, de azoknak is élményt nyújt, akik a \"Papát\" eddig 104 szimfóniája, vagy 70 vonósnégyese alapján kizárólag instrumentális szerzőként tartották számon.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.