Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Amerika válasza - Renée Fleming Händel-lemeze

2004-10-20 07:35:00 Varga Péter

\"Renée Händel
Renée Fleming - szoprán
Orchestra of the Age of Enlightement
Harry Bicket
Universal / Decca
475 547-2

Amerika válasza. Néhány éve jelent meg Cecilia Bartoli Vivaldi-lemeze, amellyel az olasz énekesnő forradalmasította a barokk operaéneklésről addig alkotott elképzeléseinket. Renée Fleming amerikai énekesnő Händel-lemeze hallhatólag azzal a szándékkal jött létre, hogy mind a szerző, mind az énekesnő személyében méltó versenytársat állítson annak ellenfeléül.

Versengésről is beszélhetünk akár, de soha nemesebb küzdelmet. Itt tényleg nem csak a részvétel a fontos! Annak idején pont Händel társulatának híres énekesnői (Francesca Cuzzoni és Faustina Bordoni) tépték meg egymást, szó szerint, a színpadon, a közönség nagy gyönyörűségére. Minékünk az is nagy gyönyörűségül szolgálna, ha e két művésznő legalább néhány hónap eltéréssel megfordulna nálunk ugyanazon a színpadon. Addig is itt vannak CD-n, amelyek közül most az egészen friss, Renée Flemingé az írás tárgya.

Az énekesnő lassan két évtizede 1986-ban, 27 éves korában debütált, tehát azt mondhatjuk: hangi, énekesi tudásának teljes birtokában készíthette el ezt az áriaválogatást. Hallhatjuk Händel négy évtizedes opera- és oratóriumszerzői működésének szoprán hangra írott legjavát, természetesen olyan slágerekkel, mint az \"Ombra mai fu\" a Xersesből, vagy a \"Lascia ch\'io pianga\" a Rinaldóból. Drámai és bosszúszomjas, lírai és szerelmesen vágyódó (leginkább) hősnők áriái adnak alkalmat az énekesnőnek teljes eszköztára felvonultatására.

Fleming képességei mellett, egy ilyen válogatást hallgatva Händel nem mindennapi zsenijét is csodálhatjuk, hogy a barokk viszonylag objektíven értelmezett érzelemkifejezési eszközeivel ilyen magas fokon volt képes zenében lefesteni hősei lelki állapotát. Ez persze - mint Bartolinál kiderült -, Vivaldinak sem ment rosszul, kár, hogy az iparszerű barokk operatermelés olyan közhelyessé silányította a műfajt, hogy az efféle gyöngyszemek gyakorlatilag elférnek néhány lemezen.

Mindamellett Fleming képes arra, hogy - a barokk elveknek megfelelően - kissé tárgyilagos maradjon, a megfelelő kifejezésbeli eszközöket alkalmazva, romantikus túlzások nélkül. Ehhez nagy segítség kiváló hangi adottsága: magas hangjai nemhogy elvékonyulnának, inkább erőteljesebben szólnak, fioriturái külön hangokként mégis egybefolyóan gyöngyöznek, intonációja kikezdhetetlen marad a legnehezebb ugrásokban is. Hozzáteendő, hogy fényképei alapján színpadi látványként is megállhatja helyét.

A zenekar tagjai megteszik a magukét. Sok-sok színnel, magas fokú karakterizáló képességgel húzzák alá az énekszó mondanivalóját.

A kihívásra tehát méltó válasz született. A lemeznek ott a helye a másik mellett.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.