Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

A szerelem és tenger petyhüdt költeményei - Chausson-Ravel-Debussy

2005-05-12 09:09:00 dni

\"A ERNEST CHAUSSON: Poème de l\'amour et de la mer
MAURICE RAVEL: Shéhérazade
CLAUDE DEBUSSY: Le Livre de Baudelaire - from Debussy\'s Cinq Poèmes de Charles Baudelaire (Orchestrated by John Adams)
Susan Graham (soprano)
BBC Symphony Orchestra
Yan Pascal Tortelier
Warner 2564-61938-2

Chausson, Ravel, Debussy. A posztromantika francia szárnyának színe-virága. Egy Wagneren nevelkedett, sőt, egyenesen wagneriánus nemzedék a mester teuton masszivitása nélkül.

Tehetségük nem hétköznapi, ötleteik vannak, a mesterséget tudják.

Szépek is a dalok. Elsőre feltűnik a hasonlóság, jól hallható, hogy Richard Strauss - ha német is - ugyanabból az alomból származik. Szóval szépek ezek a dalok.

Elsőre feltűnik. Aztán másodikra is szépek, de aztán nagyon hamar hamar eltereli a figyelmem valami, és akárhányszor hallgatom végig a lemezt, a harmadik dalt holnap már nem ismerném fel egy \"kinyerma\" vetélkedőn. Mindezért persze szívesen hárítanám a felelősséget a művekre, de nem nagyon találok fogást rajtuk, ahhoz túl jól vannak megcsinálva. Arra gondolok, hogy talán csak a szerkesztés szerencsétlen hatása, hogy a lemez-kezdő Chausson Poème de l\'amour et de la mer ciklus első dala a legmarkánsabb - és talán legszebb - tétele a felvételnek.

Igazam volt, ha máshol kezdem, akkor az a másik a legszebb.

Egyszóval semmi baj nincs, hacsak nem az, hogy túlságosan is idegen számomra, számunkra a \"bágyadt, petyhüdt\" francia stílus, vagy hogy egy kevésbé pejoratív jelzőt mondjak, nevezzem \"pasztell\"-nek?

Bevallom, kezdetben kissé ingerültté tesz, amikor rájövök, hogy talán csak én hallgatom rosszul ezt a lemezt.

Ezúttal nem kellene olyan intenzíven követnem a zenei folyamatot, talán részt sem kell vennem benne. Lehet, hogy a hímsoviniszta neveletetésnek köszönhető, hogy az embernek nehezére esik nem irányítani, hanem csak engedni és elfogadni?

Valamelyest határozott karakterrel, csupán Ravel Shéhérazade dalai rendelkeznek. Bizonyára nem véletlen, hogy a lemezen szereplő művek közül ezek a legismertebbek. A Chausson dalok szépsége meglepetés, de ez a meglepetés nem tartós, és a szép pillanatok dacára Debussyt is nehezen idézem fel egy nap elteltével.

Suzan Graham viszont emlékezetest alakít. Visszafogott és árnyalt, de minden pillanatban érezhető a benne rejlő erő. Drámai mezzo, de a mélységei csak úgy egyszerűen vannak. Nem huhognak úgy öblösítve, ahogy az gyalázatosan gyakran hallható ebben a műfajban. Magasságok és mélységek pianissimók és fortissimók egyaránt rendelkezésére állnak - de nem kérkedik velük, hanem csak használja őket.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.