A mindenség (R. Strauss: Songs & Arias / Renée Fleming)
R. STRAUSS:
Vier letzte Lieder
Ariadne auf Naxos
Verführung, op.33 no.1
Freundliche Vision, op.48 no.1
Winterweihe, op.48 no.4
Zueignung, op.10 no.1
Die ägyptische Helena
Renée Fleming
Münchner Philharmoniker
Christian Thielemann
Universal / Decca
478 0647
Nagy rizikót nem vállaltam ezzel a lemezzel, annyi szent! Korunk messze legautentikusabb Strauss-énekesnője énekli a Mester hattyúdalát, a Négy utolsó éneket, négy másik zenekari dalát, valamint négy áriáját.
Renée Fleming pontosan hozza a papírformát. A Négy utolsó ének megközelítésén persze lehet vitatkozni. Strauss valószínűleg drámaibb hangra szánta utolsó alkotását, ráadásul a posztumusz bemutatón, 1950-ben Kirsten Flagstad állt a publikum előtt.
A világ azonban egyre haladt tovább a kifinomultabb megoldások felé. A XX. század végére a Négy utolsó ének mind lágyabb értelmezést kapott. Emlékezzünk csak Lucia Popp vagy Jessye Norman lapunkban is tárgyalt/feldícsért produkciójára. (Persze a „másik oldal” is erősített, nem olyan rég elemeztük Nina Stemme nagyszabású előadását.)
Fleming valószínűleg a létező legmesszebbre jutott líraiságban. Utánozhatatlan, ahogy a September vagy a Bei Schlafengehen véget nem érően könnyed melizmáiba beleúszik, s egy pillanat alatt megteremti az elmúlás tiszta, józan, és egy cseppet szomorkás hangulatát, pont úgy, ahogy az élettől búcsúzó komponista megálmodta. De ebben az elmúlásban megtalálhatjuk az értelmet, a szépséget és az örökkévalóságot is. A mindenséget.
A felvételt idén nyáron rögzítették, a Müncheni Filharmonikusok közreműködésével, a pulpituson pedig az a Christian Thielemann állt, aki szép csöndben, szívós munkával korosztálya vezető dirigensévé nőtte ki magát. A dalkísérés az egyik legszebb feladat, s egyben az egyik legnehezebb. Adni a tudást úgy, hogy az a szólista legszebb erényeit hozza ki. S Thielemann adja, finoman és hozzáértően, tolakodástól mentesen.
A lemez további (nagyobb) része bónusz. Kapunk három elgondolkodtató, szép és autentikus részletet az Ariadnéból, egyet Az egyiptomi Helénából. S még négy zenekari dalt.
Fleming megkerülhetetlen előadó, ha Richard Strauss műveiről van szó. De ezt már az elején is tudtam.