Nem csak gyűjtőknek - Erich Kleiber felvételei
Erich Kleiber
Berliner Philharmoniker
Orchester der Staatsoper, Berlin
1929-1935
Telefunken
Legacy
2002 Warner Classics - 092742664
W. A. Mozart: Egy kis éji zene, KV 525
C. M. von Weber: Preciosa-nyitány, op. 78
F. Schubert: VIII., h-moll (\"Befejezetlen\") szimfónia, D 759
Liszt F.: Tarantella, S. 162
C. Saint-Saëns: Danse macabre, op. 40
R. Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyei, op. 28
F. von Suppé: Könnyűlovassági nyitány
Megítélhető-e egy zenei teljesítmény hangfelvétel alapján? A kérdés persze
nem mai, de talán nem kevésbé aktuális, mint 20-30 évvel ezelőtt, amikor Pernye
András erről elmélkedett.
Tudom, tudom. Más idők, más fordulatszám. Az Ő idejében még igen gyatra minőségű recsegő-ropogó hanglemezek jellemezték a \"Hi-Fi-t\" is, szó sem volt digitális technikáról, DAT-ról, CD-ről, DVD-ről.
Pernye valami olyasmit mond, hogy zongoristát, énekest csak-csak
meg lehet ítélni, de karmestert szinte lehetetlen.
Miért van mégis olyan nagy reneszánsza az archívumokból elővarázsolt,
digitálisan úgy-ahogy megtisztított, feltuningolt felvételeknek?
Szívesen mondanám, hogy nyilván a hagyományápolás okán, de alighanem nagyot tévednék.
Akkor viszont marad a legkézenfekvőbb magyarázat: ezt keresi a piac.
De miért?
Miért hallgat valaki szívesebben egy helyenként szinte felismerhetetlenül szóló mono felvételt, mondjuk a \"Till\"-ből, amikor több tucatnyi jobbnál jobb kiadvány is kapható?
Ennek számtalan magyarázata lehet.
Ebből az egyik, hogy aki egy ilyen lemezt hallgat, fölfedezni vél valamit a
\"régi szép időkből\". A boldog berlini békeévekből. Megtudhat valamit arról, mit gondoltak (zenei) elődeink a bécsi klasszikáról. Arról, hogyan látták és láttatták kortársaikat.
Mert bőven volt mit megmutatniuk.
A tisztelt publikum pedig lányos zavarában alig tudta eldönteni, hova is menjen aznap este. A Staedtische Operába Bruno Walterhez, a Staatsoperbe Erich Kleiberhez, a Krollba Klemperert
hallgatni, vagy a Berlini Filharmonikusok hangversenyére Furtwänglerrel? A
\"nagy ötösből\" csak Toscanininek nem jutott állandó hely.
Hiába: a bőség zavara.
Kleiber mindenevő volt.
Képes volt egymás utáni estéken vezényelni például a Salomét, a Mesterdalnokokat és a Rózsalovagot. De ő mutatta be a Wozzeket, vezényelte a berlini bemutatóját Bartók, Milhaud, Sztravinszkij vagy Schönberg műveinek.
Diszkográfiájában 49 szerző (Bach-tól mondjuk Dallapiccoláig) szerepel.
A hangfelvételekkel némileg hadilábon állt, pontosan tudva, hogy ezek
legfeljebb kiragadott pillanatai valami megfoghatatlan, s állandóan változó
rögtönzésszerű csodának, de tisztában volt a gramofon jelentőségével, a kortárs
zene terjesztésének fontosságával.
54 lemeztársaságnak készített felvételeket. Erősen redukált zenekarral, egy óriási tölcsér előtt, addig ismételgetve az adott zeneművet, míg mind zeneileg, mind technikailag sikeresnek nem volt mondható.
Kleiber és a Telefunken nagy korszaka 1930-ban kezdődött.
Alig négy és fél év alatt 103 oldalnyi zenét rögzített, 85-öt a Berlini
Filharmonikusokkal.
Johann Strausstól Janácekig.
E lemezen hallható utolsó berlini felvétele is.
Három héttel búcsúkoncertje után Schubert Befejezetlenjével mondott istenhozzádot Berlinnek,
Németországi karrierjének és egy szebb évszázadnak.
1935-öt írtak a naptárak.
A lemezen hallható előadásokkal persze nem muszáj egyetérteni.
Van amelyiknek a tempója okoz meglepetést, másoknál az agogikák. Néhol hiányoznak az ismétlések, máshol hihetetlenül szólnak a rezek.
Mintha egy régi-régi fényképalbumot lapozgatnánk: az emberek ismerősek, de a ruhák, a környezet szokatlan. S valamiért mégis tetszik. Csak az emlékezet tenné?
Ki tudja? Családi albumot lapozgatva nem mondjuk egy-egy megsárgult/megbarnult fénykép láttán, hogy ez tetszik, ez meg nem.
Csak időről időre elővesszük, nézegetjük, elmerengünk.
Mert ez is az életünk része.
Az örökségünk.
Talán így kell ezt a lemezt hallgatni.