Legyen egy jó napjuk! (Haydn \"Reggel\", \"Dél\", \"Este\" szimfóniája)
Haydn: Napszakok
Szimfóniák No. 6-8
\"Le matin\", \"Le midi\", \"Le soir\"
Concentus musicus Wien
Nikolaus Harnoncourt
Warner Classics - Elatus
0927495612
Haydn, 1761.
A megfelelő ember, a megfelelő időben, a megfelelő helyen. Ritkán adódik a zenetörténetben ilyen szerencsés konstelláció.
Új állásában első dolga kibővíteni a hercegi zenekart. Mindenekelőtt fúvósokat szerződtet. Kísérletezik, tanul, komponál. És elnézik neki. Sőt. Bíztatják.
Ebből a korai időszakból származik a valószínűleg hercegi ötletre készülő Napszakok sorozat. Haydn ügyesen ötvözi a concertók és az éppen kialakulóban lévő szimfóniák (forma)világát. Mindehhez persze messzemenően kihasználja a szólisták adta lehetőségeket. Kamarazene keveredik szimfonikus tömbökkel.
Haydn az egyik legszellemesebb zeneszerző. A zenei ötletek sokasága, az utalások, lelemények megszámlálhatatlan sora már ezekben az első opuszokban is meglelhetők. A reggel hangulatos természetfestése (felkelő nap stb.) után egy elrontott G-dúr skálával indítja a lassú tételt. Majd, csak hogy mindenki értse, jó hangosan \"kijavítja\" azt. A Dél-ben előbb a francia nyitányokat, majd magát Gluckot idézi meg, míg a záró darabban újra a természetfestés és a \"művihar\" viszi a prímet. Közben mindent kipróbál. Hangszeres recitativókat, hihetetlen modulációkat, újfajta nagyformát.
Harnoncourt és a Concentus musicus Wien úgy játszanak, ahogy az Esterházy udvarban játszhattak az elődök. (Hozzáteszem rögtön, kitűnő zenészeket szerződtettek a kastélyba.) Az előadás életteli, virtuóz és kifejező. Ízlésemnek egy kicsit ugyan túlságosan \"régizenés\", de még bőven azon a határon belül, ami igazán zavarhatná a \"modern\" hangzáshoz szokott füleket.
Kevés olyan szerző van, aki 104 szimfónia alatt ekkora utat járna be, mint Haydn. De olyan is kevés, akinek korai művei (a tojáshéj ellenére is) ennyire élvezhetőek lennének.
Kár lenne kihagyni.