Impressziók (Rattle / Debussy)
DEBUSSY: Prélude à l\'après-midi d\'un faune
La Mer
La Boîte à Joujou
Three Preludes
Berliner Philharmoniker
Simon Rattle
EMI - 5580452
A nemrég világpremierként megjelent Debussy-lemezzel Sir Simon Rattle is belépett abba az igen rangos sorba, melyet a Berlinieknél Karajan és Abbado kezdett meg. S bár az ő Debussy-értelmezése sokban eltér az elődökétől, nem kevésbé átgondolt, kidolgozott és persze hatásos.
Debussyt impresszionista zeneszerzőként szokás aposztrofálni. Ez a skatulya épp\' annyira igaz, mint minden más sablon. De, ha el is fogadjuk ezt a megközelítést, meg kell állapítanunk, hogy impresszionizmus igen sokféle létezik. Rattle és zenekara a megszokottnál lényegesen erőteljesebb, áttörtségében is keményebb, villódzásában is határozottabb körvonalakkal rendelkező zenét varázsol elő a partitúrából. Míg elődei/kortársai általában a pasztellszíneket, az átmosódó, ködös hangzást részesítették/részesítik előnyben, addig Rattle pointilista festményként értelmezi a műveket, s ennek logikája alapján emel ki egy-egy pillanatra hangszereket, hangszercsoportokat.
A nagyon is tudatosan végigvezetett \"szólamok\" így aztán, mint a televízió fel-felvillanó apró fénypontjai állnak össze teljes egésszé. A hangszínek nála igen erőteljesek. Hogy mást ne mondjak, soha ilyen aranyló sárga b-moll akkordot nem hallottam még, mint A tenger első tételének végén. A nagy crescendók, gyors decrescendók egy állandó mozgásban lévő zenei világot közvetítenek, legyen bár a kiindulópont egy faun erotikus fantáziája, a tenger végtelen játéka vagy a gyermeki varázsvilág. Az előbbihez (Egy faun délutánja) Emmanuel Pahud hihetetlenül buja fuvolajátéka társul.
A lemez érdekessége két, nem a szerző által hangszerelt mű felvétele. A Játékdobozt a tízes évek elején balettnek szánták az alkotók, és a zongorakotta igen hamar el is készült, de a világháború kitörése és a műfaji kételyek lassították a munkát. Az ártatlan gyermeki világban játszódó balett hangszerelését végül Debussy halála után barátja, André Caplet fejezte be.
A másik \"bónusz\" felvétel az angol komponista, Colin Matthew három prelűd-hangszerelése. A lemez egészéhez illő, stílusos, s nem utolsó sorban a szerzőhöz méltó munka.