Yuri Bashmet
Johannes Brahms (1833-1897) Quintet In B Minor For Viola And Strings, Op. 115 DMITRI SHOSTAKOVICH (1906-1975) Sinfonia For Viola And Strings (Arrangement Of The 13th String Quartet In B Flat Minor, Op. 138) SONY SK 60550 |
Yuri Bashmet minden kétséget kizárólag a ma élő egyik legnagyobb brácsaművész. Az 1953-ban Rosztovban született ukrán muzsikus a moszkvai konzervetórium legfiatalabb tanáraként fog bevonulni az almamater nagykönyvébe. Attól kezdve, hogy 1976-ban megnyerte a müncheni brácsaversenyt, nemzetközi és hazai karrierje töretlen. A Milánói Scala-tól az Amszterdami Concertgebouw-ig új fogalmat tanított a hallgatóságnak: Brácsa szólóest.
Az addig jobbára csak zenészviccekben - negatív szereplőként - felbukkanó hangszert és játékosát a legmagasabb piedesztálra állította. Aki hallotta már valaha is játszani, megmondhatja: a brácsa nem valami szükséges rossz a hegedű és a cselló között, hanem önálló életű, a legnagyobb emóciókat is könnyen kifejező, ugyanakkor rendkívül virtuóz hangszer.
Hogy egy-egy kiváló hangszeres mennyire inspirálhatja kora alkotóművészeit, azt a zenetörténet már számtalanszor bizonyította. Bashmet kivételes játékmódja Shnitkétől Gubaidulináig jó néhány szerzőt megihletett. De tavaly februárban Manchesterben, Gidon Kremerrel ő mutatta be Britten kettősversenyét is.
Ez a mostani lemeze az első a Sony kiadásában. Két átiratot tartalmaz. Az első közismert a kamarazene rajongók között. Brahms Klarinét kvintettjét szinte kötelező ismerni. Az átirat - a klarinétszólót szólóbrácsa interpretálja, míg a többi szólam vonószenekarrá dúsul - vadonatúj művet eredményez. Értelemszerűen csökken a távolság a szólista és a többi hangszer szólama között, ugyanakkor mélyértelműbbé, koherensebbé válik a zenei szövet.
Sosztakovics 13. b-moll Op. 138. vonósnégyesének átirata revelációként hatott. A mintegy félórás kompozíció a mélységek olyan dimenzióit tárja fel, amelyre csak a legnagyobb szerzők képesek. És a legnagyobb előadók - tehetnénk hozzá. Szó sincs itt a szimfóniákból, filmzenékből ismert hatásvadászatról. Csak a lecsupaszított zene. Ahogy a levelüket vesztett faágakat recsegteti a fagyos szél. Ennyi.
Megrázó zene.