Boccherini, Druschetzky és Förster a Hungarotontól
BOCCHERINI: Három fuvolanégyes C-dúr kvintett fuvolára, oboára és vonósokra Ittzés Gergely – fuvola, Hadady László – oboa, Ábrahám Márta – hegedű, Bársony Péter – brácsa, Rohmann Ditta – cselló Hungaroton HCD 32695 | |
DRUSCHETZKY: Három divertimento Klarinét kvartett Varga Gábor – basszetkürt, klarinét, Csalló Roland, Salamon György – basszetkürt, Rolla János – hegedű, Szűcs Máté – brácsa, Várdai István – cselló Hungaroton HCD 32694 | |
FÖRSTER: Három vonósnégyes AuthenticQuartett Hungaroton HCD 32705 |
A Hungaroton World Premier sorozatában nemrégiben megjelent három felvétel hangszer-összeállítás tekintetében teljességgel különbözik egymástól. Egy dologban azonban mégis közösek: mindhárom lemezen a XVIII. és a XIX. század fordulóján élt mesterek szerzeményei hallhatóak.
Elsőként essék néhány szó a Boccherini kamarazenéjét tartalmazó korongról. A népszerű szerző neve természetes módon összenőtt híres menüettjének dallamával. Sajnos a jól ismert melódiát már olyannyira sikerült agyonhallgatnunk a mobiltelefonok és kaputelefonok csengőhangjaként, vagy a telefonközpontok várakoztató zenéjeként, hogy sokan már inkább talán menekülnénk előle, semmint szívesen hallgassuk.
De Boccherini valóban szerette a menüettet. Nagyjából hatszáz szerzeményéről tudunk, s ezeknek igen nagy része tartalmazza ezt a kedvelt táncot, ahogyan a most rögzített három fuvolanégyes, és a C-dúr kvintett fuvolára, oboára és vonósokra című darab is.
A könnyed, de cseppet sem érdektelen tételeket nagyszerű művészek interpretációjában hallhatjuk. Ittzés Gergely ugyan elsősorban modern fuvolistaként nyert ismertséget, de a lemez hallgatásakor meggyőződhetünk róla, hogy a rokokó világa sem idegen tőle. Ahogyan Ábrahám Márta, Bársony Péter, és Rohmann Ditta is gond nélkül azonosul a könnyed, problémáktól és tragédiáktól mentes zene hangulatával. Előadásuk kifejező, intonációjuk pontos. Nincs ez másként a kvintettben sem, ahol Hadady László nagyszerű oboajátéka színesíti tovább a hangzást.
Georg Druschetzky neve talán valamivel kevésbé cseng ismerősen, pedig a cseh származású szerző igen különleges egyéniség volt. Rengeteg átiratot készített híres komponisták műveiből, főként fúvósokra. De bőséggel írt saját alkotásokat, gyakran különleges hangszerekre is. Komponált például versenyművet üstdobra és zenekarra, de írt szimfóniát is. Általában véve nagyon érdekelték őt a különleges hangú instrumentumok. Nagyon szerette például a klarinétok családjába tartozó, igen szép hangú basszetkürtöt. Több mint harminc darabot írt erre a hangszerre, melynek akkoriban igen virtuóz játékosai voltak.
Három divertimento és egy kvartett szerepel a felvételen. A divertimentók három basszetkürtön hangoznak fel, a kvartettben egy klarinét, egy hegedű, egy brácsa és egy gordonka játszik. Érdemes belehallgatni a rövidke tánctételekbe. Többnyire kedves, könnyed tételek, időnként humorosak, néha meglepőek, egyszóval igen változatosak. A kvartett pedig kifejezetten izgalmas, imponáló zenedarab. Megérdemelné, hogy gyakran szerepeljen a koncertműsorokban.
Ajánlatunk harmadik szereplője Emanuel Aloys Förster. Az Authentic Quartett tolmácsolásában a sziléziai születésű szerző három vonósnégyesével ismerkedhetünk meg. Förster házassága révén került a bécsi nemesi szalonokba, ahol az akkoriban igen népszerű házimuzsikálás fejlődésével egyre több nagyszerű kamarazenei társulás alakult, főként vonósnégyesek. Volt tehát apparátus a népszerű műfaj legújabb darabjainak színvonalas előadására. Haydn, Mozart és Beethoven egyaránt kapcsolatban állt Försterrel, Beethoven még tanította is zenére kollégája gyermekeit.
A felvételen hallható vonósnégyesek egy igazán kiváló kismester alkotásai. Nem mondhatom, hogy a zeneirodalom legnagyobb remekei, de igazán kellemes, élvezetes darabok, amelyekben a szerző törekszik a hangszerek sajátosságainak, előnyeinek megmutatására, a könnyű felfoghatóságra, a zenei változatosságra.