Bejelentkezés Regisztráció

Kamara

a tangó divat.

2001-04-08 00:00:00 -t.p-
\"Oblivion\"Oblivion
Tangos by Astor Piazzolla
Okoun Ensemble
BMC CD 045

Senki sem tudja honnan jött. Egyszer csak ott volt Buenos Aires, a jó levegő városának bűzös külvárosaiban. Talán neve sem volt. S ha volt is, nem jelentett semmit. Vonásain jól felfedezhetőek voltak a kubai és andalúziai ősök, de némi dél olasz beütés épp úgy kirítt, mint a fekete kontinens alig-alig rejtett génjei. Egyszóval fiatal volt egzotikus és ismeretlenül is csábító. Bejárta a klasszikus karrier-utat. Kezdve a kis kocsmákban, ahol olcsó cigarettafüst és híg lőre keserű szaga keveredett az emigránsok százféle nyelvű, honvágytól gyötört sóhajával, folytatva a lerobbant külvárosi kuplerájokig, ahol zord férfit játszott pendelyes fiú és leszázalékolt munkás, míg végül fölkarolta valaki - persze nem egészen önzetlenül -, s a kávéházakon, kabarékon át már egyenes út vezetett a \"krém dö lá krém\" Párizsáig. Itt gyorsan kikupálódott. Az agyon mosott régi göncöket a tűzbe vetette, az olcsó arcvizeket felváltotta a drága parfüm, és az egykori utcagyerek milliós tételekben eladható portéka lett.

\"Astor

Astor Piazzolla életútja kísértetiesen hasonlít a fent vázolt tangó pályájához. Mar de Plata-i születés, Bronx-i gyermekkor, majd hazatérés és tizenéves fejjel második harmonikás egy tangó-zenekarban. 19 éves, amikor az ott turnézó Rubinsteinnek megmutatja egy darabját, aki rögtön beajánlja Alberto Ginastera-nak. Nála megtanulja a zeneszerző mesterséget. Innen, - mint a mesében - már csak egy lépés Párizs, ahol Nadia Boulanger növendéke lesz. A Mar-de Plata-i proli gyerek persze már azt is letagadná, hogy valaha is hallott tangót, nem hogy elárulja \"magas\" pártfogóinak, maga is évekig játszotta azt. De végül is - ahogy egy meséhez illik is - győzött az anyanyelv, Piazzolla 1960-ban Buenos Airesben megalapította a Quinteto Nuevo Tangót. Stílusa ötvözi a hagyományt az olasz bel canto, a modern dzsessz és a kortárs zene elemeivel.

Az 1992-ben elhunyt Piazzolla igazán divatos szerző. Több tucat filmzenéje mellett, az e lemezen is feldolgozott Négy évszak számtalan lemezen megjelent. (Ügyes marketing fogásnak tűnik a cím választás, hiszen szinte tálcán kínálja a lehetőséget, hogy egy koncerten/lemezen szólaljon meg Vivaldi művével. És a menedzserek rendre be is kapják a horgot.)
(Ahogyan egy korábbi recenziónkban már nálunk is olvashatták... a szerk. - Otto Stagioni)

A század-, ezredvég divatirányzatainak szinte egyetlen közös vonása az eklektika. Úri körökben ezt persze stílusok ötvözetének hívják és hódít rendületlenül. A BMC viszonylatban is rendkívül szép kiadványon az Okoun Ensemble kvintettjét (hegedű, zongora, harmonika/bandoneo, nagybőgő, gitár) vonósnégyessel és ütő hangszeresekkel egészítette ki. A hangzás meggyőző, a stílus szimpatikus, a zene elég változatos, valami hiányérzetem mégis marad. Pedig higgyék el, ez a cikk elején említett utcalányból avanzsált szalon-dáma igazán mestere a szakmának, de az is igaz, hogy egy úriember nem veszi feleségül a szeretőjét.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.