Bejelentkezés Regisztráció

Hangszeres művek

\"És vágjunk neki bátran...\" (Kurtág György: Játékok)

2006-07-13 08:41:00 - zéta -

\"Kurtág:KURTÁG GYÖRGY: Játékok
Csalog Gábor, Kemenes András, Kurtág Márta, Kurtág György, Ha Neul-Bit, Asztalos Aliz - zongora
BMC
CD 123

\"Játéköröm, a mozgás öröme, bátor, ha kell, gyors közlekedés az egész billentyűzeten, mindjárt a tanulás kezdetén, hangok körülményes kikeresése, ritmusok kiszámolgatása helyett - ez a kezdetben még ködös elképzelés hozta létre végül is ezt a gyűjteményt.\" - olvashatjuk Kurtág György Játékokjának első, 1979-es kiadásában. És ezzel szinte minden fontosat el is mondtunk.

A kortárs zene első számú (és egyszemélyes) intézménye, a BMC most CD-n jelentette meg a Játékok egy válogatását. S bár kósza pletykákból tudni lehet, hogy készül az összkiadás is, javaslom a Kedves Olvasóknak: ne várjanak addig. A felvétel, a nagyszerű válogatás komplett élményt nyújt, élvezzék minél előbb!

Valahogy úgy indulhatott, hogy Kurtág - a környezetében lévő gyermekek zongoratanulását, a hangszerrel való nehézkes ismerkedést látva - megpróbált könnyed, tréfás, játékos hangvételű darabokkal hozzájárulni a kezdeti sikerélményekhez. Utána beleszerethetett a műfajba, a rövid és tömör gondolatok, érzések rövid és tömör kifejezésébe. Persze sántít a példa, de Márai Sándor jut eszembe, aki megrögzött grafománként szűkebb és tágabb környezete minden rezdülését érzékenyen kísérte és rögzítette. Naplói, feljegyzései számos apró, de csak kiváltságosoknak kijutó fontos gondolatot rejtenek, olykor tényleg csak egy-egy sorban kifejtve. Kurtág Játékai is így alakulhattak egyre-másra.

A lemezen hallható válogatás (Csalog Gábor remek munkája) ötvenhét apró játékot rejt. Három téma köré csoportosíthatnánk őket. Az elsőt talán gyerekjátékoknak-technikai játékoknak nevezhetnénk (pl. Könyökös, Tenyeres, Ugráló kvintek, Totyogós, Nyuszicsököny stb.). A második csoport barátokról, kollégákról, ismerősökről szóló rövid lélegzetű darabok (pl. D\'ora dara.b, Szoltsányi György emlékezete, Hommage a Berényi Ferenc 70, Hajdú András 60 éves! stb.). A harmadik a magasabb rendű, esetleg más művekben is előforduló, mondhatni messzebbre kitekintő gondolattöredékek (pl. Helyettem kis virág, Medália, Ligatúra y stb.).

Azt gondolhatnánk, hogy e művek-művecskék csak utólag nyerték el címüket, mintegy megkülönböztető jelként, de ez nem így van. Erre legfőbb bizonyítékok maguk a művek. Hihetetlen, mennyit ki tud fejezni két kéz a zongorán! Itt hozhatnám föl példának a Totyogós, a Veszekedés, a Madaras című játékokat, ahol egyszerű példával, néhány hanggal is bámulatos hatást fejthetünk ki. Másutt Kurtág az egyszerűségből épít súlyos várat. Vajon lehet-e fájdalmasabban búcsút venni az elvesztett baráttól, mint ahogy ő teszi egy elhaló csöndes dallammal a Tollrajz, búcsúzóul Schaár Erzsébetnek c. darabban? Kedvenceim azok a darabocskák, melyeket a magyar zenei élet prominens tagjai, komponisták, tanárok, gyakorló zenészek ihlettek. Kurtág jól ismerheti, ismerhette egyéniségüket. Jó és rossz oldalukról egyaránt. E művek hol csöndes főhajtás, hol meg finoman felvázolt karikatúra formájában mutatják be őket.

Beszélnünk kell még egy fontos dologról a Játékok kapcsán! Kurtág egész életművében feszegeti a zenei előadóművészet és a kottaírás határait. Ebben a művében sincs másképp. Persze a fent idézett soraiban maga a szerző buzdít bennünket, hogy egy kicsit kezeljük szabadabban a szent kottát, ugyanakkor ritmusképletei nem mindig könnyítik meg az előadó helyzetét. Azt eredmény viszont egy soha nem hallott hangulatsor. Ahogy Csalog Gábor írja a kísérőfüzetben: \"... a rejtett utalásrendszerek erezete keresztül-kasul behálózza e késői műveket, határaik olykor elmosódnak, és a játékos már nem a darabból épít kozmoszt, hanem a kozmosz az, ami beszüremlik...\"

A lemez tulajdonképpen Csalog Gábor lemeze. Két önálló számban és a négykezesekben közreműködik még Kemenes András. Egy-egy műben Asztalos Aliz és a Ha Neul-Bit (ez utóbbi a Magyar nyelvlecke külföldieknek című, fölöttébb szellemes darabban). Négy mű a Kurtág házaspár kezei közül került ki, s a mélyen elgondolkodtató Virág az ember ... - Miljankónak című négykezes után Kurtág György és Kurtág Márta ötvennyolcadikként, CD-zárónak eljátssza a BWV 106-os (Gottes Zeit ist die Allerbeste) Bach-kantáta nyitószonatinájának négykezes változatát. Az örökkévalóságnak, mindnyájunknak.

Mi sem tehetünk mást, mint amit a komponista a már egyszer idézett kiadás bevezetőjében ajánl, sejthetően nemcsak e művek kapcsán: \"És vágjunk neki bátran - tévedéstől sem félve - a legnehezebbnek: a hosszú és rövid értékekből teremtsünk érvényes arányokat, egységet, folyamatot - a magunk örömére is.\"






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.