Bejelentkezés Regisztráció

Hangszeres művek

Máté Balázs és a gáláns Lanzetti (Lanzetti-szonáták)

2007-01-03 06:16:00 Johanna

\"Lanzetti-szonáták\" SALVATORE LANZETTI:
Hat szóló (szonáta) könnyed és elegáns modorban

Máté Balázs - barokk cselló
Karasszon Dénes - barokk cselló
Davidovics Igor - theorba, lant, barokk gitár
Jeremy Joseph - csembaló, orgona

Hungaroton
HCD 32422

Máté Balázs legújabb lemeze nagyszerű felvétele a Hungaroton World Premier sorozatának. Nem csak azért, mert a kitűnő csellista újra tanúbizonyságát adhatja hangszertudásának, de ismét olyan szerzővel ismertet meg bennünket, akinek a nevével nem túl gyakran találkozhattunk eddig a koncertműsorok ajánlatában, pedig igazán érdemes egy kicsit foglalkozni vele.

Salvatore Lanzetti zeneszerző és csellóvirtuóz volt. Éppen akkoriban élt, amikor a cselló, mint hangszer kezdett a maihoz hasonló formát, karaktert ölteni, szólóhangszerként is funkcionálni. Lassanként már nem csupán az eredetileg hegedűre írt zenéket játszották a csellisták, de saját repertoár is született, elsősorban persze maguk a hangszer virtuóz mesterei komponálták ezeket a műveket. Ezen jelentős csellóvirtuózok egyike volt Lanzetti is, aki Nápolyban látta meg a napvilágot. Hangversenykörútjai során a fél világot beutazta, s a kor jeles írói nagy elismeréssel nyilatkoztak játékáról. Ahogyan Máté Balázs ezt a lemez kísérőfüzetében megfogalmazza: \"Lanzetti \'új korszakot\' nyitott a gordonkamuzsikában, neki tulajdonítván a hüvelykujjtechnika bevezetését, s vele a csellón addig ismeretlen két- és háromvonalas regiszterek szédítő magasságainak felfedezését\".

A lemezen hat szonáta szerepel, mindegyik három tételes. Az opus címe - Hat szóló (szonáta) könnyed és elegáns modorban - is elárulja, Lanzetti valami újat, frisset szeretett volna alkotni kedvenc hangszere számára, s ez tökéletesen sikerült is. Ha csak belehallgatunk a felvételbe, már akkor is azonnal érzékelhetjük Lanzetti egészen különleges hangzásvilágát. Nagy ívű, úgy is mondhatnám nagyvonalú lassú tételei kimondottan figyelemfelkeltőek. Gyors tételei fantáziadúsak, erőteljesek, játékosak. Elég nehéz volna meghatározni milyen stílust is képviselnek ezek a szonáták. Érezhető bennük természetesen a barokkos gondolkodás, de leginkább valamiféle gáláns hangulatot árasztanak, néhol Händel, másutt Hotteterre, Couperin, másutt Marcello jut eszembe róla - kétségtelenül olasz ez a muzsika -, s a klasszika szele is jócskán érezhető már rajta. Akárhogy is, Lanzetti gordonkamuzsikáját kimondottan üdítő hallgatni. Tele van meglepetéssel, humorral, érzelmekkel, meghökkentően izgalmas dallamfordulatokkal.

Máté Balázs barokk csellózásáról csak jót szólhatok, érzésem szerint az ország egyik legjobb gordonkását tisztelhetjük benne, aki rendkívül jó érzékkel nyúl a régi, ismeretlen muzsikákhoz is. Gyönyörű, meleg, telt hangon, kifejezően, stílusosan játszik, s annak ellenére, hogy Lanzetti zenéje felkínálja a lehetőséget a túlzott elragadtatásra, szerencsésen elkerüli az érzelgősség csapdáját is. Lemezén, barokk csellón ismét Karasszon Dénes a partnere. Lanton, barokk gitáron Davidovics Igor, orgonán és csembalón pedig Jeremy Joseph működik közre.

Nagyszerű lemez, biztosan nagy élményt jelent mindazoknak, akik szeretnek valami újat felfedezni, vagy szeretik a 18. századi muzsikát, vagy akár, egyszerűen csak a barokk cselló rendkívüli hangjának szerelmesei.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.