A Nyugat fia (A Nyugat lánya Domingóval)
Puccini: A Nyugat lánya
Carol Neblett (Minnie), Placido Domingo (Dick Johnson), Silvano
Carroli (Jack Rance), Gwynne Howell (Jake Wallace), Robert Lloyd
(Ashby) stb.
km. a londoni Royal Operaház ének- és zenekara
Vez.: Nello Santi
Díszlet: Ken Adam
Kosztümök és rendezés: Piero Faggioni
Videorendező: John Vernon
Warner Music Vision 5050466-8356-2-8
DVD
Sokat segített ez a DVD abban, hogy megértsem, miért is nem tartozik ez a Puccini-darab a mester legnépszerűbb alkotásai közé. A világpremiert maga Toscanini dirigálta, Caruso, Emmy Destinn és Pasquale Amato voltak az énekesei - és mégis, a mű sosem érte el a Bohémélet, a Tosca, vagy a Turandot népszerűségét.
Felelős ezért egyrészt a muzsika - nélkülözi az előbbiek invencióját, a híres Puccini-áriákat (az egy Ramirrez-ária kivételével), és a hangszerelés is kissé vaskosabb. S persze felelős maga a történet is - a Tosca-konfliktust látjuk itt, mutatis mutandis, de neves énekesnő helyett csaposlánnyal, Róma rendőrfőnöke helyett vidéki seriffel, nem is szólva a Cavaradossi és Dick Johnson közötti különbségről.
A Covent Garden előadása több mint korrekt. Teljesen hagyományos a rendezés, a díszletek (és különösen szép az utolsó felvonásé), a kosztümök; semmi modernkedés, lehet, hogy ilyesmi volt az első este 1910-ben a Metropolitanben.
A címszerepben Carol Neblett. A hang szinte végig megfelel a szólam követelményeinek, csak a nagy csúcspontokon tűnik egy icipicit vékonynak. A művésznő játéka is meggyőző, színpadi megjelenése a pálya ezen szakában már kevésbé.
Silvano Carroli kicsit érdes baritonja, remek színpadi teljesítménye közel jár az ideális Rance-hez. Ám vetélytársa miatt válhat ez a felvétel majd iskolapéldává, tanítandóvá.
Mindig is úgy éreztem, hogy Domingo egyik legjobb szerepe Dick Johnson. És itt valóban a hang, az átélés, a színpadi alakítás, a fizikai megjelenés egészen ritkán megvalósuló összhangjának lehetünk tanúi. Domingo maga Ramirrez. Sármos, lehengerlő - és ez a korszak vokálisan az egyik legjobbja volt (az előadás 1982-es). Õmiatta érdemes, nem: kell ezt a felvételt újra és újra megnézni. Simándy és Bánk, Callas és Tosca, Gregor és Falstaff, és már nem sokáig tudnám sorolni, mily ritka az, amikor művész és operai alak így összefonódik.
A kisebb szerepeket is nagyszerűen kiosztották (Robert Lloyd!); Nello Santi energikusan, határozottan, de a finomságok iránt is érzéssel dirigál.
Kevésbé tudom dicsérni a DVD technikai színvonalát. A hangzás
épp csak megfelelő, több alkalommal inadekvát a kameramozgatás
(némi keresgélés után sikerül csak a \"célszemélyről\" éles képet adni),
és - legalábbis az én példányomon - egy-két másodperces \"ugrások\" is
előfordultak. Ami még furcsább: Domingo a második felvonásban még
csupaszra borotvált, a harmadikban viszont már borostás (nyolcszoros
zoom-mal néztem meg arcát, nincs maszkmester, aki ilyet tudna
csinálni), azaz legalábbis kétféle megoldás kínálkozik:
1. Domingónak igen-igen gyorsan nő a szakálla, egy szünetnyi idő alatt
képes borostát ereszteni, avagy
2. az utolsó felvonás egy másik előadásról származik.
Az apró szépséghibák ellenére érdemes ezt a DVD-t megnézni, annál is inkább, mert ezt a Puccini-opust élőben ritkán nyílik alkalmunk élvezni.