Bejelentkezés Regisztráció

Egyéb

Topong Bang

2001-10-30 15:12:00 Tóth Péter
\"TopongTopong Bang
Közép-Jávai gamelán zene

SCD 001

Írhat-e az ember kritikát olyasmiről, amihez nem ért? Jó, jó, tudom: óriási ziccer volt. Már hallom, amint kórusban skandálják: eddig is ezt tetted. Ez az állítás, ha talán nem is nélkülöz minden igazságtartalmat mégsem teljesen igaz. Eltöltöttem néhány évet már a hangokkal bíbelődve, s ha nem is nevezhetem magamat zenetudósnak - nota bene nem is szeretném - vannak fogalmaim az európai zene elmúlt néhány száz évének viselt dolgairól. Nos éppen itt kezdődnek a bajok. Mert a csendes-óceáni szigetvilág zenekultúrája tökéletesen fehér folt a számomra.

Önök persze nyilván jártasak a pelog és a slendro hangrendszerében (csak emlékeztetőül: az elsőben 7 hang található, amiből az archaikus dallamokban csupán 4 állandó, valamint a további 2 hang közül az egyik szerepel, a slendro ezzel szemben egy oktávot 5 részre oszt nagy szekund és kis terc közti távolságokra). Nyilván azt is tudják, hogy egy hangnemen belül nincs alaphang vagy más fontosnak nyilvánított hang, így a kezdő illetve a záró hang is más más lehet. Most nem akarok belemenni az irama taggung - tisztességes indonéz nevén mipil és az irama tadi közti különbség taglalásába, elég az hozzá, hogy míg az elsőben a dallam fürgén halad és gyorsan változik, a másodikban, bár lassabban hömpölyög, ezt mégsem érzékeljük, mert ugyanakkor a hangzás egyre sűrűbb lesz az egyes hangszerek aprózó játékmódja miatt.

Ha önök most azt állítják, hogy a gamelán dalok sorszerkezetűek és a sorok majdnem mindig egyforma hosszúak, vagyis 8 vagy 16 ritkábban 32 hangból illetve ütésből állnak, nos akkor nem tévednek. Azok kedvéért, akik mégsem volnának biztosak benne, hogy hol is lakik Szaraszvati istennő, a költészet és a zene istene, gongütés jelzi a formai határokat.

\"Topong

A Topong Bang (jelentése: vörös korona) együttes 1999 végén alakult a budapesti Indonéz Nagykövetségen. Tagjai magyar fiatalok - gimnazisták, végzett művészek és muzeológusok, akiket az indonéz kultúra iránti fogékonyság köt össze. Jellemző, hogy a zenekar megalapításában döntő szerepe volt annak a ténynek, hogy a követség egyetlen dolgozója sem játszott az évek óta porosodó két teljes gamelán hangszerparkon. Azt mondják, hogy ami időben távol van, az ugyan olyan messze van, mint ami térben távol esik. És ez persze fordítva is igaz. Elsajátítható-e egy ennyire másként gondolkodó kultúra egy mai Kelet-Európai fiatal által? Nem tudom. Az együttes indonéz vezetője és mestere Ki Oemartopo mindenesetre megpróbálta a látszólag lehetetlent. Hogy az eredmény indonéz füllel milyen, azt nem tudom. Nekem tudatlannak, tetszik. Mindenesetre a növekvő hazai és nemzetközi sikerek a Kelet-Közép Európában egyetlen tradicionális gamelán zenét játszó együttest igazolják.

A CD gondosan fogalmazott nagyon informatív és ritka szép kísérőfüzettel került forgalomba. Ajánlom ezt a lemezt mindazoknak, akik már szeretik a gamelánt és persze legalább annyira azoknak is, akik még nem. Tegyenek egy kísérletet. Töltsenek egy órát Európán kívül. És ne várjanak semmit, csak hagyják, hogy hasson.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.