vissza a cimoldalra
2022-12-04
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5769)
Társművészetek (2584)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63946)
Opernglas, avagy operai távcső... (21628)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Momus-játék (6359)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3319)
Pantheon (3198)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Hangverseny nem lehet ennél több (Concerto Budapest & Gidon Kremer)
- dni -, 2013-05-16 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Gidon Kremer 2013. május 8.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Concerto Budapest
Gidon Kremer – hegedű
Vez.: Keller András

GUBAJDULINA: Impromptu
SCHNITTKE: IV. hegedűverseny
SOSZTAKOVICS: XI. (g-moll, „Az 1905-ös év”) szimfónia, op. 103

Sajnos nagyon kevés háttérinformációnk van ahhoz, hogy mélyebben foglalkozzunk zenepolitikai ügyekkel, és hogy elmélyedhessünk az egyes zenekarok finanszírozási problémáiban. Az is valószínű, hogy ha volna alkalmunk rá, akkor sem egy hangverseny-beszámoló keretei között kellene ilyesmikről írnunk.

Egyetlen kijelentést viszont mindenképp meg kell tennem: annak a zenekarnak, amelyik ilyen hangversenyt tud adni, kell hogy helye legyen a koncertéletben!

Tudom, hogy a Concerto Budapest nem mindig képes ugyanazon a színvonalon teljesíteni, vannak jobb és kevésbé jó fellépéseik, de ez nem csoda, ha a társulat egyik hónapról a másikra vegetál. Ha nagy a fluktuáció, akkor az alkalmi kisegítők is lehetnek egyszer világsztárok, másszor pedig kutyaütők.
Én az utóbbi időkben több remek koncertjüket is hallottam, de úgy értesültem, nem mindenkinek volt ilyen szerencséje. Az tény, hogy a mostani zenekari hangzásra megint nincs okom panaszkodni, sőt! Talán a legelső megszólalás „sound”-ján érzékeltem, hogy nem egy végtelenségig összeszokott és -csiszolt zenekart hallunk, de minderről nagyon hamar megfeledkezhettem. Nagyot is szóltak, szépen is szóltak, és az egyes hangszeres szólókkal is kifejezetten meg voltam elégedve.

Még valami: mifelénk még mindig divat leszólni a hangszeresből karmesterré előlépő muzsikusokat, megfeledkezve a csellista Toscaniniről, az orgonistából lett Ferencsikről és az összes nagynevű elődről. Keller Andrásnak nem kell rájuk hivatkoznia, nem kell magyarázkodnia sem, teljességgel elegendő egy ilyen produkciót felmutatnia. Egy ilyen Sosztakovics-szimfóniát a maga egészében értelmezni, összerakni és felépíteni nem kis feladat, nem elég csak ütemezni hozzá. Keller egy következetes és érett karmester benyomását keltette.

Azt hiszem, ha csak az imént említett szimfóniát hallottuk volna, akkor is kellemes emlékeink lennének erről az estéről. Meggyőző és élvezetes előadásban volt részünk.

Volt viszont egy első félidő, amitől egészen más dimenziók nyíltak meg. Olyan művek és olyan közreműködők, akik az egyébként is jó hangversenyt örökre emlékezetessé tették.

Gubajdulina Schubert előtt tisztelgő műve teljes motívumokat idéz fuvolán a címadó Asz-dúr impromptuból, de folyamatosan kommentálja, idézőjelbe teszi, és kiegészíti azt. Ehhez azért kell bátorság, de Gubajdulina tényleg hozzá tud tenni Schuberthez úgy, hogy közben nem tiszteletlen vele szemben. Nem akar az ő hátán felkapaszkodni, nem rajzol bajuszt Mona Lisának. Inkább fölemeli azzal, hogy betoldja mögé az időközben eltelt kétszáz évet, mintegy köré rajzolja az egész világot. Szép volt Kaczander Orsolya fuvolaszólója és Gidon Kremer hegedülése. A szó klasszikus értelmében volt szép az egész darab.

Schnittke hegedűversenye is szép, de közben brutálisan erős is. Erre mondják, hogy „üt”! Mindenesetre nem nagyon tudok elhajolni előle. Utolér, megállít és hat rám, akár hagyom, akár nem.

Nem tudok róla, hogy létezne „totális zeneszerzés” nevű stílus, mindenesetre ez a szó jutott eszembe. A dodekafon szerzőkhöz hasonlóan használja az összes hangot, mégis tonális. Köze nincs a klasszikus dúr–moll alapú hangrendszerekhez, mégis vannak határozott modulációk, hangnemi irányok. Még zenén kívüli eszközöket is bevet, ilyen például a húrok érintése nélkül, némán hegedülő szólista. De aztán amikor a szem és a fül közötti félreértést próbálja az ember hirtelen élesedő érzékei és ébredő figyelme megmagyarázni, azonnal bebizonyosodik, hogy Schnittke még ezt a hatást is a zene érdekében veti be.
Gidon Kremer itt már nem hegedűs, hanem muzsikus-sámán. A legtöbb hangszeres virtuóz tudja, „hogyan” kell egy művet eljátszani. Kremer azt tudja, hogy „miért”. Ez hatalmas különbség.

Az eredmény uralkodik rajtam, azóta is hatása alatt vagyok, más ember lettem. Hangverseny nem lehet ennél több, ennél jobb.

Ez volt a Concerto Budapest Richter bérletének negyedik koncertje.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

18:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

"A Zeneakadémia Műhelyei - Ének Tanszék"
zenei vezető: Sándor Szabolcs
Felkészítő tanárok: Dallos Erika, Varga Bence, Almási Tóth András, Alszászy Gábor, Virág Emese, Halmai Katalin, Kertesi Ingrid, Termes Rita, Sándor Szabolcs
Műsorvezető: Meláth Andrea (tanszékvezető)
Mozart: „Ah, guarda, sorella” – Fiordiligi és Dorabella kettőse a Così fan tutte című opera első felvonásából
Szabó Alexandra, Ortan Vivienne (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Evening Rise
Dolhai Luca, Hunyadi Donatella, Fodor Ilka, Szekér Anna, Döbörhegyi Mihály, Havalda Balázs (ének)
Dallos Erika (zongora)
Monteverdi: Lamento della ninfa
Szőke Diána, Havas-Horváth László, Papp Zoltán, Bán Balázs, Gyárfás Balázs, Rátkay Áron (ének), Dallos Erika (csembaló)
Mozart: „Bald prangt, den Morgen zu verkünden” – a három fiú és Pamina jelenete A varázsfuvola című opera második felvonásából
Híves Boglárka, Garics Laura, Szikora Adél, Fodor Ilka (ének), Dallos Erika (zongora)
Brahms: Neue Liebeslieder, op. 65 – 1. Verzicht, o Herz, auf Rettung, 2. Finstere Schatten der Nacht, 7. Vom Gebirge Well auf Well
Mráz Nikolett, Finszter Eszter, Papp Balázs, Czinke László, Király Ádám, Mikulik Márton (ének), Dallos Erika (zongora)
Rossini: La regata veneziana – 1. Anzoleta avanti la regata, 2. Anzoleta co passa la regata
Ortan Vivienne (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Kulisszatitkok – Betekintés a BA III. éves hallgatók nevetségesen misztikus pillanataiba…: Hogy készül egy csapat a produkcióra? Hogyan lesz a semmiből valami? Mit jelent a csoportdinamika? Van rossz ötlet? Nyilvános óra, avagy egy rendezőmentes próba 15 percben
Alkotók: Czinke László, El-sayed Jázmin, Hunyadi Donatella, Kovács Júlia, Mészáros Gréta, Szőke Diána, Termes Rita, Varga Bence
Fauré: Három dal, op. 23 – 2. Notre amour
Fauré: Öt velencei dal, op. 58 – 5. C’est l’extase
Fauré: Három dal, op. 7 – 2. Hymne
Mráz Nikolette (ének), Virág Emese (zongora)
Rahmanyinov: Szirenj (Orgona), op. 21/5
Rahmanyinov: Margaritki (Margaréták), op. 38/3
Szabó Alexa (ének), Alszászy Gábor (zongora)
Az MA opera szak bemutatkozása Almási-Tóth András vezetésével: Orfeusz – a zenei mítosz Monteverdi, Haydn, Gluck, Offenbach lábnyomán
Tuznik Natália, Kapi Zsuzsanna, Amy van Walsum, Beéry Benjamin, Fenyvesi Gabriella, Híves Boglárka, Papp Balázs, Szeleczki Artúr, Jóhansson Áron Ottó, Lei Jiang (ének)

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Han Chi Ho (zongora)
Grégoire Rolland: Vonal és kör, zongoraprelűd
Franz Schubert – Liszt Ferenc: Der Wanderer
Franz Schubert: C-dúr fantázia („Wanderer”), op. 15
Isang Yun: Interlúdium A zongorára
Liszt Ferenc: h-moll szonáta

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Liza Ferschtman (hegedű), Pablo Barragán (klarinét)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (művészeti vezető: Várdai István, koncertmester: Tfirst Péter)
Prokofjev: 1. (D-dúr) szimfónia, op. 25 („Klasszikus”)
Hartmann: Kamara-concerto klarinétra, vonósnégyesre és vonószenekarra
Beethoven: D-dúr hegedűverseny, op. 61
A mai nap
elhunyt:
1976 • Benjamin Britten, zeneszerző (sz. 1913)
1993 • Frank Zappa, zeneszerző (sz. 1940)