vissza a cimoldalra
2019-12-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2947)
Kolonits Klára (1142)
Kedvenc magyar operaelőadók (1149)
A díjakról általában (1076)
Operett, mint színpadi műfaj (4173)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2690)
Belcanto (932)
Franz Schmidt (3467)
Kimernya? (3361)
Alexandru Agache, a bariton (184)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (112)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3527)
modern eszement rendezesek (338)
Élő közvetítések (8265)
Nagy koncertek emlékezete (38)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1815)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Rendhagyó operagála a Danubiával
- zéta -, 2019-11-24 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Kelemen Zoltán és Pál Tamás Budapest Music Center
2019. november 22.

LUI VERDI III. – Apák, szerelmek, barátok

Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta
km. Kelemen Zoltán (bariton)
Óbudai Danubia Zenekar

vez. Pál Tamás
házigazda: Eckhardt Gábor

Operagála, de nagyon másképp. Szokásunktól eltérően már fent olvashatják részletes műsort, a szünet a Rigoletto-monológ után volt. Ez a program fogott meg, mert ritkán hallani ilyen ütős baritonáriákból egy estényit. De mitől volt nagyon másképp? A koncepciótól és Eckhardt Gábor házigazdától.

Pár éve csömörlöttem meg véglegesen az üres és felszínes operagáláktól, azóta nyugodt lélekkel hagyom ki a legnagyobb neveket is, ha az említett standard laposságra utaló jeleket vélek felfedezni előzetesen. Ezúttal viszont az Óbudai Danubia Zenekar három estés Verdi-sorozatának utolsó részére elmentem, helyesebben annak első estjére (minden program kétszer megy). A helyszín az egyszerre intim és patinás Budapest Music Center, mely – mint a példa mutatta – az efféle nagyzenekaros koncertekre is (még) épp alkalmas.

A műsor vonzott, és az, hogy a szokásos énekesi bevonulási manírok helyett volt egy házigazdánk. Eckhardt Gábor zongoraművész, de inkább vérbeli pedagógusnak mondanám (egyébként az is), mert pompásan bánik a közönséggel. Visszatérő házigazda Ő a Danubiánál. A nézősereget szemlélve úgy vélem, nem kevesen jönnek a szellemes-okos, tanító-magyarázó kísérő előadása miatt. Eckhardt ugyanis ügyesen lavíroz a tudományosság és a bulvár között, de talán az előbbihez közelebb egy fokkal. Ez amúgy egy keskeny ösvény számos buktatóval, de egy jó házigazda a szaftos Verdi-idézeteket, és –történeteket mértékkel adagolva a szórakoztatás egyedi műfaját tudja megteremteni, ami Eckhardtnak sikerült is. S mindezen túl még arra figyelnie kellett, hogy a szöveg és a zene aránya összhangban legyen, de ez is összejött.

Az összekötő szöveg azért sem volt mellékes, mert ezen az estén hatalmas anyagot kellett egyetlen szólistának teljesíteni, ha előadásként méricskéljük, úgy jó „két Rigolettonyit”. Az első félidő vége előtt zsinórban négy húzós áriát. Szóval, ezért sem volt baj, ha akadt közben egy szusszanásnyi szöveg.

Mindenesetre Kelemen Zoltán dicséretes magabiztossággal állta a sarat és az áriákat, persze a dolog természetéből fakad, hogy a legjobb összeállításban is vannak még sikerültebb számok is. Kelemen öt Verdi-operából énekelt összesen hat részletet, s valamennyi szólamot már huzamosan repertoárján tartja. A hang magvassága régóta predesztinálja Kelement a hősbariton szerepkörre, számos szerepben Szegeden és most már Budapesten is hallhattuk. Jelen sorok írója korábban olykor a komplett színpadi alakítás nagyformátumosságát hiányolta az imponáló hangi megszólalás mögül, de ezen a koncerten elég volt csak a hangokra figyelni.

A voce pedig egyszerre harapós és nyers, puha és szenvedélyes, azaz Kelemen technikailag már mindent tud, amit egy olasz baritonnak tudnia kell. Ahhoz a kellékhez nyúl egy frázis megfogalmazása során, amelyikhez szükséges. Minden a rendelkezésére áll és széles a választék. Ez egy nagy és ritka adomány. Ahogy figyelem az énekes pályáját, ez nem jött össze azonnal, de Kelemen a folyton csiszolgató énekes prototípusa lehet. Azaz egy sikeres előadás után is keresi, mit oldhatna meg még jobban. És – ezt a blogját olvasók pontosan tudhatják – folyamatosan hallgatja a nagy elődöket, figyeli, mit leshetne el tőlük.

Az este három legsikerültebb jelenete részéről szerintem az elsőként előadott Macbeth-ária, a szünet előtti utolsó szám, Rigoletto monológja és az estet záró Posa halála voltak. Ezekben a jelenet pontos felépítését és a szélsőséges indulatok megjelenését csodálhattuk. Ez utóbbit azért is emelem ki, mert az énekes ezek segítségével megidézhette a hiányzó színpadot. A publikum reakciójából ítélve, felettébb hatásosan.

Talán ebben a darabkörnyezetben kevéssé érvényesült, vagy az énekes nem teljesen tudott ilyen gyorsan átállni a lírai hangvételre, mert a híres Germont-áriát és Posa búcsúját egy fokkal kevésbé éreztem eltaláltnak. A szólam pontosan megvolt, de jóval kevésbé árnyaltan, mint a megelőző szám. De persze ott lehetett a levegőben, hogy mindjárt utánuk következik a rettegett Cortigiani, a maga démonikus egzaltáltságával.

Kelemen Zoltán partnere a dirigensi pulton az a Pál Tamás volt, aki tán legtöbbször működhetett az énekes előtt a színházi árokban. Lenyűgöző az a vitalitás, ami nyolcvanharmadik életévében járó karmestert jellemzi, s nemcsak az, ahogy végigállta az estét (még a szövegek alatt is). Pál a karmesteri instrukciókkal takarékosan bánt, viszont egyértelmű és határozott mozdulatokkal tartotta kézben az előadást, melyet mindvégig fejből vezényelt. A Macbeth "boszorkányos" balettzenéjét még sosem hallottam ennyire izgalmasnak.

Az Óbudai Danubia Zenekar pedig lubickolt az opera műfajában, s érezhető lelkesedéssel vettek részt ebben a rendhagyó kirándulásban. A teltházas est a publikum zajos ovációjával ért véget.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Balogh Ádám (zongora)
HAYDN: Asz-dúr szonáta, Hob XVI:46
RAVEL: Szonatina
BEETHOVEN: Asz-dúr szonáta, No.12, op.26

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Hambalkó Edit emlékkoncert
Rektor Asszony, Eckhardt Gábor beszél
MOZART: 3. (d-moll) fantázia, K. 397
MOZART: D-dúr menüett, K. 355
Eckhardt Gábor (zongora)
MOZART: D-dúr zongoraszonáta, K. 381 – 2. Andante
Baráth András, Kiss András (zongora)
KISTÉTÉNYI: Editnek – Szomorúság két szólamban
Baráth András (zongora)
J.S. BACH: d-moll zongoraverseny, BWV 974 – 2. Adagio (Alessandro Marcello oboaversenye alapján)
J.S. BACH-BUSONI: C-dúr toccata, adagio és fúga, BWV 564 – Adagio
Pless Attila (zongora)
HAYDN: 33. (c-moll) zongoraszonáta Hob. XVI:20 – 1. Moderato
Kiszely Deborah (zongora)
CHOPIN: Noktürn
Wehner Krisztina (zongora)
DEBUSSY: Képek, 1. füzet – 1. Tükröződések a vízen
Bizják Dóra (zongora)
JANÁČEK: A frýdeki Madonna
Radnóti Róza (zongora)
LISZT: Recueillement
Ránki Fülöp (zongora)
LISZT: Via crucis (négykezes változat)
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Csőke Flóra (cselló) Hámori Angelika (zongora)
"Hangulatkoncert"
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
CSAJKOVSZKIJ: Noktürn, op. 19, No. 4
POPPER: Magyar rapszódia, op. 68
BRAHMS: 1. (e-moll) cselló-zongora szonáta, op. 38
FAURÉ: Elégia, op. 24

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
Bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész
Das Wohltemperierte Streichquartett VII. – 'E-moll'
BEETHOVEN: e-moll vonósnégyes, op. 59, no. 2 (“Razumovszkij”)
DARGAY MARCELL: Új mű
VERDI: e-moll vonósnégyes
FAURÉ: e-moll vonósnégyes, op. 121

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szent Efrém Férfikar:
Bubnó Lőrinc, Bubnó Márk, Balázs Edgár, Nagy Bertalan, Oláh Marcell, Papp Viktor, Pechan Kornél, Rácz Ambrus, Tóth Péter
Művészeti vezető: Bubnó Tamás
"Wings – Lemezbemutató koncert"
Trishagion – Háromszorszent ének az Athos-hegyről
Archiminia – görög újévköszöntő ének
Aboun d’bashmayo – a Miatyánk arámi nyelven (Bubnó Tamás feldolgozása)
Mizmor Le David Ha’Melech – Ének Dávid királyhoz (Bubnó Tamás feldolgozása)
Dormi pizzinu – szárd altató
Mai mou te loulouda – görög húsvéti paraliturgikus ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Malka moma – bolgár karácsonyi kántálás
Simera Christos Anesti – görög feltámadási ének
X. Bölcs Alfonz: Cantigák – Rózsák rózsája, Szeressük Szűz Máriát
Grigory Lvovsky: Gospodi pomiluj (Uram irgalmazz)
Shchedrik – ukrán karácsonyi kántálás (Philipp György és Silló György Béla feldolgozásai)
Stanislav Ludkevich: Nebo i zemlja – Az ég és a föld mostan ünnepelnek (karácsonyi kántálás)
Bubnó Tamás: Abaúji Karácsony (ruszin, cigány, magyar kántálóének-szvit)
Nuku nuku – egy finn altató és az „Enyhe világossága” kezdetű ének összekapcsolása (Bubnó Márk feldolgozása)
Jan Levoslav Bella: Tu es Petrus – Te Péter vagy (nyolcszólamú motetta)
Könyörögjünk Keresztyének – ének a 17. századi Eperjesi Graduálból
Bubnó Tamás: 127. zsoltár – Boldogok mindnyájan, kik az Urat félik
Kodály Zoltán: Esti dal
Sergei Ekimov: 136. zsoltár – Babilon folyóvizei mellett
Sáry László: Zsoltárkánon – Énekeljetek az Úrnak
As I Went Down – észak-amerikai keresztény himnusz (Bubnó Márk feldolgozása)
Mamao chveno – grúz Miatyánk-parafrázis
Raghupathi Raghava Raja Ram – hindu vallásos ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Kae le lae – dél-afrikai sotho gospel (Bubnó Márk feldolgozása)
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Schnöller Szabina (szoprán), Juniki Spartakus (hegedű)
Nemzeti Énekkar
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
"Adventi Koncert"
POULENC: Gloria
MASSENET: Thais - Meditation
FRANCK: d-moll szimfónia

19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból

19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci Templom

Horváth Márton Levente (orgona), ifj. Major István (gordonka)
Ars Oratoria Kamarakórus
Vezényel: Pad Zoltán
"Ki lesz ma?"
Eszmék és muzsika így egyben.
Aki kérdez: Bősze Ádám
Aki válaszol:
Altorjay András - Romhányi-díjas kardiológus, a Deák Dénes Alapítvány kuratóriumának tagja
Praetorius, Palestrina, Victoria, Fauré, Duruflé, Kodály, Bach, Bárdos, Farkas, ifj. Sapszon Ferenc művei
A mai nap
született:
1863 • Pietro Mascagni, zeneszerző († 1945)
1927 • Helen Watts, énekes († 2009)
1951 • Pitti Katalin, énekes
elhunyt:
1562 • Adrian Willaert, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1960 • Clara Haskil, zongorista (sz. 1895)
1983 • Molnár Antal, zenetudós, esztéta (sz. 1890)