vissza a cimoldalra
2019-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10117)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4492)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6717)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1319)
Lisztről emelkedetten (952)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3254)
Élő közvetítések (7877)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1666)
Franz Schmidt (3337)
Kimernya? (3067)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (901)
Jonas Kaufmann (2385)
Birgit Nilsson (41)
Operett, mint színpadi műfaj (3917)
Bende Zsolt (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61688)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Poker After Dark (A Nyugat lánya a MűPában)
Balázs Miklós, 2008-12-17 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

A Nyugat lánya a MűPában - Olga Romanko 2008. december 15.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

PUCCINI: A Nyugat lánya
(koncertszerű előadás)

Olga Romanko, Alexandru Agache, Lee Yeong-Won
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vez.: Carlo Montanaro

Ha az ember lányának egy full van a kezében, fix, hogy bemondja az „all in”-t, legyen bár lelkes amatőr vagy dörzsölt, vérprofi pókerjátékos.
Hát még ha két ász lapul a harisnyakötő szorításában. A meccs eldőlt: Rance serif kurta „jó éjszakát”-ja zárja az elcsalt kártyacsatát. Végre egymásé lehet a bandita és a hamiskártyás. Szép pár, igen, megérdemlik egymást, s azt is, hogy a naplemente vörösében lovagoljanak tova a kaliforniai prérin, délceg férfikórussal és a pompás zenekarral a nyomukban.

Értem, persze, hogy Puccininek elege lett a hullaszagból, hogy szívfacsaró muzsikákkal kísérve „végzi ki” Manont, Mimit, Toscát, Pillangót, na de hogy pont ők, pont Johnson és Minnie éljék túl a századforduló eme vérfürdőjét, s ne a jó bohémek, az ártatlan Madama Butterfly, vagy a tüzes Tosca? Sokan mondják, talán a szikárabb zenei szövetnek, a gyengébb történetnek és a kevésbé könnyen megjegyezhető betétáriáknak köszönhető a Nyugat lánya a többi Puccini-operához képest kevésbé népszerű volta. Pedig van még egy szempont: Toscát, Mimit és a többieket szívesebben támasztjuk fel estéről estére, hogy a végén ismét a kaszásnak adjuk őket. (S valljuk meg: „önként, kéjjel” tesszük mindezt, hiszen addig se magunkat sajnáljuk.)

A vadnyugati rablóvezért és se-hús-se-hal, kártyacsaló kedvesét már nem szeretjük annyira, főleg hogy ily könnyű lábakon járó és fűszertelen a happy end. Puccini, a nagy vak, ezúttal csak megadott, nem emelt vissza, kegyes maradt hőseihez. Slow play, ma nem rohanunk a halálba. Ezúttal se tőr, se tüdővész, se az Angyalvár meredek foka, csak a bitó éltes kötele az árokparton dolgavégezetlenül, meg pár megfáradt aranybányász, aki indulna már a dolgára. Túléljük mi is, ők is, s mehetünk haza az idő előtt kisült bejglihez.

A Művészetek Palotájában a hétfő esti Nyugat lánya volt a Puccini-év utolsó nagy dobása. Ezúttal nem félig-szcenírozott, hanem kifejezetten koncertszerű előadásban, noha valami oknál fogva színes reflektorokkal és fekete-fehér képet sugárzó projektorokkal próbálták dúsítani a vizuális élményt a rendezők.

És ismét jó nevekkel találkozni a főszereplők között. A címszerepet vállaló Olga Romanko neve például kifejezetten jól cseng, csaknem annyira, mint a hangja. Bár színpadiassága inkább egy vidéki primadonna eszköztárára emlékeztet – különösen egy koncertszerű előadás keretében –, hangjával könnyen eléri a remélt hatást. Hangszíne gyönyörű, orgánuma egészségesen telt, a hangok gömbölyűek és szlávosan lebegők, mégsem túlvibráltak. Technikája kiváló, dinamikája rendkívül gazdag és érett szerepfelfogást közvetít; Romanko Minnie-je a szerep komplikáltabb részleteit is képes megvilágítani.

A Nyugat lánya a MűPában - Alexandru Agache
A Nyugat lánya a MűPában - Lee Yeong-Won
Különös kontraszt, hogy míg Romanko igyekszik a librettó minden mozzanatát gesztusaiban is megjeleníteni, partnerei többnyire kifejezéstelen tekintettel, egykedvűen néznek a terem fénytelen mélyébe. Alexandru Agache (Jack Rance) mintha már túl lenne vokális fénykorán, hangja ugyan impozáns és csakugyan szól is, ahogyan kell; sötéten, komoran, büszke gőggel, de kevés benne a szépség. (Rance valóban Scarpia-szerű figura, de mégsem ócska gazember.) Agache a három felvonás alatt ugyanazzal a mord tekintettel mered maga elé, mintha csak az est végét várná, játékában kevés az élet, kevés a valódi tartalom.

Ahogyan a Dick Johnsont alakító Lee Yeong-Won sem akar (vagy nem tud) Romanko méltó partnere lenni, sem játékban, sem vokális kultúrában. Az első felvonás produkciója alapján elkószált operett-tenornak gondolnánk, a második rész áriája már meggyőz, hogy hangja csakugyan szép és nemes, bár kissé vékony ehhez a szólamhoz, éneklése pedig pontos, ám centire kiszámított. A hangok a helyükre kerülnek, megcsillan a minimálisan elvárt muzikalitás, a harmadik felvonás áriája is tisztán, választékosan szól, póztalanul, már-már eszköztelenül, ám kevés valódi kifejezéssel, mondjuk ki: unalmasan.

A mellékszereplők tették a dolgukat. Egy urat emelnék ki közülük: Szappanos Tibort, ő vitán felül kifogástalan produkciót hozott kicsiny, de nem jelentéktelen szerepében.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar kíséretét figyelve az az érzésem, a Puccini-év legjobb zenekari megnyilvánulását hallottuk. Hogy erről az olasz vendégkarmester, Carlo Montanaro is tehet, afelől nincs kétségem. A dirigenst kevésbé, a zenekart jól ismerem, ezért inkább nekik adnám a pontokat (meg a perfekt formát hozó férfikarnak). Mert, ugyan Montanaro felkészült mesternek tűnt, jelzéseit nem mindig láttam következetesnek, sokszor hatottak elnagyoltnak, elsietettnek az elképzelései – a szélesen kanyargó mozdulatokat inkább a tekintélyes apparátusnak tudom be. De a ragyogó pianókat, a szépen megformált zenei momentumokat azért nem érdemes elfeledni, még ha ezt a leosztást csak ketten vitték is végig: Romanko és a zenekar, a többiek már a flop után kiszálltak. Hogy ki nyert, mindegy is, Ramerrez úgyis lenyúlta a kasszát. Aztán irány Mexikó.

A Nyugat lánya a MűPában
(Fotók: MűPa / Pető Zsuzsa)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Manon Lescaut

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Liszt Múzeum

Xuesha Hu (zongora)
LISZT: 11. magyar rapszódia, S. 244/11
LISZT: Spanyol rapszódia, S. 254
LISZT: Obermann völgye, Zarándokévek I., Svájc, S. 160
LISZT: Dante szonáta, Zarándokévek II., Itália, S. 161

14:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Katayama Dozan (Shakuhachi)
Koto-Shakuhachi együttes
Anima Musicae Kamarazenekar
vez.: Antal Mátyás
DOZAN KATAYAMA: Sakura Quartet
DOZAN KATAYAMA: Kokiriko no Kaze
DOHNÁNYI - SITKOVETSKY: Szerenád
MICHIO MIYAGI: - Haru No Umi (Spring Sea)
MINORU MIKI: Lotus Concert
DOPPLER:Hungarian Pastorale Fantasie op.26

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Juniki Anna (szoprán), Katona Ágnes Ariadné (fuvola), Boldog-Nagy Zsófia (csembaló)
Bartha Lóránd (próza)
"Hangulatkoncert"
Pengető billentyűk - Vibe a 17-18. századból
J.S. BACH: D-dúr toccata, BWV 912
A. SCARLATTI: Ardo e' ver per te d'amore
SIRET: Második szvit
STORACE: Passacaglia
TAKEMITSU: Rain Dreaming

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Mező Péter tanítványai
Kamarahangversenyek 2018/2019 tavasz
HAYDN: 59. (g-moll) vonósnégyes, Hob. III:74 („Lovas”)
Meier Eveline, Agárdi Anette (hegedű), Lakatos Vivien (brácsa), Nagy Róbert (cselló)
MOZART: 19. (C-dúr) vonósnégyes, K. 465 („Disszonancia”)
Eveline Meier, Hoang Ho Khanh Van (hegedű), Li Ke (brácsa), Kristina Vocetková (cselló)
RACHMANINOV: 2. (d-moll) zongoratrió, op. 9 („Elégikus”)
Matous Peruska (hegedű), Kristina Vocetkova (cselló), Jan Vojtek (zongora)

18:00 : Budapest
Nádor Terem

Ittzés Gergely (fuvola), Monostori Gábor (zongora), Zétényi Tamás (cselló)
A darabról bevezető előadást tart: Sándor László
SÁNDOR LÁSZLÓ: Korálfantázia virágokkal

18:00 : Budapest
Szent Imre Gimnázium Díszterme

A Budapesti Vonósok és a Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistáinak közös koncertje
Műsor:
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva – oboa
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla – hegedű
CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka – gitár
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István és Nok Roland – harsona
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya – oboa
PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter - gitár
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely – hegedű
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár – trombita
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Ando Yuki (ének)
Gaján Evelin (oboa), Kitatani Mariko (hegedű), Holló Mariann (zongora, orgona)
Ando Yuki ének diplomakoncertje
J.S. BACH: Magnificat, BWV 243 – Quia respexit
GRIEG: A szív melódiái, op. 5 – 3. Ich liebe dich
GRIEG: Hat dal, op. 48 – 3. Lauf der Welt, 6. Ein Traum
LISZT: Kling leise, mein Lied
LISZT: Oh, quand je dors
LISZT: Benedetto sia'l giorno (47. Petrarca-szonett)
R. STRAUSS: Nyolc költemény Hermann von Gilm verseire az Utolsó levelekből, op. 10 – 3. Die Nacht
R. STRAUSS: Öt kis dal, op. 69 – 5. Schlechtes Wetter
R. STRAUSS: Das Rosenband
R. STRAUSS: Négy dal, op. 27 – 4. Morgen
R. STRAUSS: Hat dal, op. 17 – 2. Ständchen
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Veronika Eberle (hegedű), Tabea Zimmermann (brácsa), Christoph Richter (cselló), Zempléni Szabolcs (kürt), Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
"Összkiadás élőben"
Schumann zongorás kamarazenéja/5
SCHUMANN: Meseképek, op. 113
SCHUMANN: 3. (a-moll) hegedű-zongora szonáta, WoO27
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
SCHUMANN: Esz-dúr zongoranégyes, op. 47

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Pillangókisasszony

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Frankó Tünde, Kun Ágnes Anna, Gulyásik Attila (ének)
Kassai Franciska előadóművész
Neumark Zoltán (zongora)
Szerkesztő, műsorvezető: Baranyi Ferenc
"Mediterrán május"
Olasz, francia, spanyol áriák, operettdalok, mindenféle énekek

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Agata Szymczewska (hegedű)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
WEINER: Pasztorál, fantázia és fúga
GÓRECKI: Concerto - Notturno hegedűre és vonószenekarra
LISZT: 2. magyar rapszódia
DEBUSSY: Vonósnégyes – vonószenekari változat
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Nika Gorič (szoprán)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Bogányi Tibor
VILLA-LOBOS: I. Sinfonietta(A memória de Mozart)
MOZART: “Pupilleamate“ - Cecilius áriája (Lucio Silla)„Schon lacht der holde Frühling“– koncertária, K.580
VILLA-LOBOS: Bachianas brasileiras No.5
STRAVINSKY: Tűzmadár-szvit (1919)
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)