vissza a cimoldalra
2018-01-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60404)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3889)
Társművészetek (1227)
Milyen zenét hallgatsz most? (24992)
Kedvenc előadók (2815)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11213)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (8775)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2563)
Operett, mint színpadi műfaj (3464)
A Porgy és Bess Magyarországon (226)
musical (174)
Kolonits Klára (1029)
Bretz Gábor (119)
Operamúzeum (912)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1284)
Franz Schmidt (3024)
Bánk bán (2941)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4150)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (533)
Abbado – az ember (146)
Bartók Béla (1881-1945) (200)
Bartók Béla szellemisége (264)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: takatsa
Leírás:
Honlap:
   


takatsa (209 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 87742018-01-20 23:39:27

A hangerővel tényleg nem volt baj, ezzel egyetértek, de a mai (01.20.) előadáson minden mással komoly problémák voltak.  Kezdem Boross Csillával, akinek kedvéért elmentem erre az előadásra. Nagy várakozással tekintettem fellépésére, mert emkélekeztem arra a 2014-es csodálatos Tosca előadására (Cura, Kálmándi), amihez foghatót nemigen hallottam. Mit mondjak, nagy volt a csalódás, nem akartam hinni a fülemnek. Hangja a felső lágéban nemcsak bántóan, hanem néhol ijsztően éles volt, pianói pedig szürkék-vékonykák. Mi történt vele? Ez pillanatnyi indiszpozíció, vagy már széténekelte a hangját? A III. felvonásra aztán valamelyest összeszedte magát, de akkor már szinte mindegy volt... Fokanov bácsi derekasan helytállt, amíg bírta szusszal, de számára a halál most megváltás lehetett. Régebben sem tartottam őt valami nagy Scarpiának (apropó, hová tűnt pl. Perencz Béla??), de azt hiszem most már véglegesen eljárt felette az idő. És Fekete Attila? Hol van már az a karcsú ifjú, aki Wiedemann Bernadett oldalán olyan nagyszerűen énekelte Andrea Chenier-t? A hangja még most is meglenne, de azok a modoros allürök és ordibálások? Persze nem tudom, hogy a mostani választékból ki lenne jó Mario, de az biztos, hogy a 2014-es Cura nagyságrendekkel jobb volt. Már csak a pásztorfiúban reménykedtem - bár ne tettem volna. Úgy kezdte, hogy hamarabb belépett. De nem ám egy taktussal, hanem vagy 2  perccel (és ez most nem vicc). Lehurrogták, csöndben maradt, aztán - gondolom, inába szállt a bátorsága - előadott remegő hangon valami alig hallható vinnyogást. Nem is tudom, hogy voltam-e olyan előadáson, ahol a legnagyobb tapsot a karmester kapta, Keselyák és zenekara meg is érdemelte, mert ezen a napon értékelhető teljesítményt csak ők nyújtottak.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 11792018-01-03 16:30:50

Kedves Búbánat, bocsánat, és köszönöm a kiigazítást. Ez persze a lényegen (sajnos) nem változtat.


Erkel Színház • 86572018-01-02 16:51:59

Úristen! Milyen szörnyű, rémálmaim lesznek. És még csak figyelmeztetést sem látok, hogy 18 éven felülieknek! Hahó Moderátorok, szabadítsanak meg a Gonosztól! :)


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 11772018-01-02 16:46:08

Kiss B Attila sohasem tudott énekelni. Mármint hangja volt, csak valahogy a belső hallása hiányzott, nem tudta megkülönböztetni a tisztát a hamistól. Én már kerülöm vagy 6 éve, nem hiszem, hogy a helyzet azóta rosszabbodott, mert a katsztrofálisnál rosszabb már semmi sem lehet.


Erkel Színház • 86502017-12-31 11:37:01

Igazán szép dolgokat ír Fáy Miklós a szerelemről. Feleségem ehhez hozzátette, hogy azt eddig is tudta, hogy a szerelem vak. De hogy süket is, erre csak most jött rá.


Erkel Színház • 86492017-12-31 10:38:59

Én nem ismerem ezt a Szentkuthy Miklós paródiát, de nekem az előadás közben a következő híres Vonnegut idézet jutott az eszembe:

The cattle are lowing,

The Baby awakes,

But the little Lord Jesus

No crying He makes. 



(Hevenyészett fordításomban: Az ökör elbődül/a gyermek felriad/De kicsiny Jézusunk/sírásra nem fakad.)



Persze hozzá kell tennem, hogy elég fáradt voltam 24 órás szolgálat után...


Erkel Színház • 86372017-12-29 22:37:11

Ó, csak ezt a tenort tudnám feledni...



Netrebko ruhái csodaszépek voltak, és az áriája is. Különösen a pianók.



És abariton is nagyon jó volt.. Karmester, zenekar, kórus: kiváló.


Rost Andrea • 19642017-12-25 17:07:40

Kár fanyalogni, jó lesz a 2-ai előadás. :) Pasztircsák Polina ebben az évadban csak a Boccanegrában énekel, ezt feltétlenül látnom-hallanom kell. Gondolom Agache sem felejtette el a szerepet. Az előadáson Palerdi nem szerepel, mert csak egy Fiesco lesz, Bretz pedig egy nagyon széphangú énekes, egy lírai basszbariton, nem egy hangorkán, de a Boccanegrában talán nem is az a lényeg.


Rost Andrea • 19602017-12-25 15:15:47

A 2-ai előadásra kell elmenni, nem erre. Az minden szempontból nagy élmény lesz, és - ki érti ezt? - rengeteg jegy van még rá. A Boccanegra az egyik legnagyszerűbb opera, zenéjét és mondanivalóját tekintve is, egyáltalán nem értem, hogy miért nem népszerű.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601612017-11-27 22:27:26

Amúgy abszolút telt ház volt, egy gombostűt sem lehetett volna leejteni. Ki érti ezt? :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601542017-11-26 23:50:38

Én viszont ma néztem meg a Traviatát, és ide írom, ha már itt volt szó róla. Még augusztus elején erre az előadásra vettem jegyet, mivel kiváncsi voltam Pasztircsák Polina Violettájára, mivel tavaly csak az első szereposztást láttam a művet. Aztán a művésznő mostanában inkább Grazban énekel Mimit, helyette egy fiatal ukrán szoprán, Tetiana Zhuravel lépett be. Bájos kis hang (hangsúly mindkét jelzőn) igazán szépen, hibátlanul énekel csak még túl fiatal (szűzies) ehhez a szerephez, és a hangjának vivőereje is kicsi. Talán néhány év múlva érzelemdúsabban tudja majd megformálni ezt a nagyon nehéz szerepet. Alfréd Balczó Péter volt és nagyon szépen énekelt, hangerőben nagyon jól illeszkedett Zhuravelhez. Balczót mindvégig a kristálytiszta intonálás, és a meleg hangszín jellemezte és ha nem is könnyen, de a magas C-vel is megbirkózott. Azt hiszem, hogy az énekesek teljesítménye közül ő volt ma este a legmeggyőzőbb. Leo Nuccit vagy 5-6 éve 2 alkalommal is láttam a Rigolettóban, már akkor is jóval túl volt pályája zenitjén, de különösen az első alkalommal még meggyőzően énekelt. Ma este viszont már nagyon éreztem, hogy menniyre eljárt felette az idő. Violettával való kettősét az elbődüléseivel teljesen tönkretette, a "piangi"-nál pedig én is majd elsírtam magamat (dühömben). Nucci már csak ordítva tud énekelni, amely az áriájában talán kevésbé zavaró, de az amúgy is kis-hangú Zhuravellel együtt borzalmas volt. Az utolsó felvonásban belépésekor Violetta felkiált "Ó jaj, elkésett kissé..." - hát igen, vagy 15 évvel, akkor még biztos jobban élveztük volna Nuccit, mint most. A közönség persze hálás, őt tapsolja meg legjobban, amire kicsit rá is játszott, mert a végén, - a tapsrendet felborítva - Violetta után jött a színpadra. A zenekar, kórus, balett jó volt, a rendezésről pedig már tavaly sokat írtak, idénre sem lett jobb.


Pantheon • 21452017-11-23 00:20:27

Istenem, micsoda Anyegin volt....


Erkel Színház • 84652017-10-30 22:49:42

Van egy nagyon szép teljes felvétel is, ha valaki meghallgatja, akkor rájöhet; nem is olyan rossz mű ez.:)



https://www.youtube.com/watch?v=47Og7nQtWag


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600402017-10-30 14:41:56

Több olyan Verdi Requiem előadáson voltam, ahol a trombitások a 3. emeletről fújták a Dies iraet. Gardelli mester pompásan tudta összefogni ebben a helyzetben is a zenekart...



A szombati előadáson a zenekar részéről több pontatlanságot hallottam, pl. egy alkalommal az  egyik  hegedűs 1 taktussal hamarabb lépett be. Hát, elég furcsán szólt.



Manapság már az is dicséretes, ha egy rendezés visszafogott, ilyen szempontból kevés okunk lehetett a panaszra.


Erkel Színház • 83922017-10-29 00:02:53

A kórust biztosan nem zavarta, mert azok kiválóan fel vannak készítve mindenre. De az énekesek egyikét-másikát biztosan zavarta, volt néhány kényes rész, ahol 5-6 szólista is együtt énekelt - a szétmenés határán. De én messze ültem, nem láttam minden mozdulatát, ilyen szempontból az operaház III. emelet oldalsó ülései sokkal jobbak. Egyet biztosnak gondolok: van néhány magyar karmester, aki ugyanígy, és legalább egy, aki jobban vezényelte voltna ezt az operát.


Erkel Színház • 83902017-10-28 23:49:20

Cilike, de volt! És jó volt - mint mindig. És a ruhák is szépek voltak.És a hangok is.:)


Erkel Színház • 83882017-10-28 23:39:59

Hála Istennek megtartották az előadást, és nem is akárhogy. Nagyon kiváncsi voltam erre az operára, amelyet még sohasem láttam, ráadásul ez volt számomra az évadkezdet, így még nagyobb volt az izgalmam. És nem csalódtam, egy szép előadást láttam. Persze ez az előadás nem volt akkora releváció, mint a Kisvárosi, vagy az Árnyéknélküli volt, nem egy zseniális mű ez, de egy komoly mesterember által, jól összerakott opera, amelyet méltatlanul nélkülözött a magyar közönség 85 évig. Ez az eklektikus, sokszereplős mozgalmas opera igencsak sok munkát adott az énekesnek, ki-ki megmutathatta, hogy mit tud. Pl. Kolonits Klára aki az est - minden szempontból - koronázott királynője volt. Néhány kezdeti bizonytalan hangtól eltekintve káprázatos teljesítményt nyújtott, lubickolt ebben a szerepben, bravúros technikával, élvezettel és könnyedén énekelte egymás után ezeket a "gyolkos" áriákat. Nem hiszem, hogy van valaki most a világon, aki ezt a szerepet nála jobban énekelné: Meyerbeer ezt a szerepet Kolonitsnak írta. Nagyon tetszett még Balga Gabriella, aki - biztos vagyok benne - óriási pálya előtt áll. Itt a fórumban mostanában Bretz Gábor nem sok jót kapott, én most szeretném ezt a mérleget kicsit kiegyensúlyozni: ma este nagyon meggyőzően, átéléssel, tökéletes technikával, szép hangszínnel és erőteljes hangon énekelt. A korál-éneklése pedig megrendítően szép volt. A kisebb szerepkben Cseh Antal és Haja Gábor jól énkelt. És néhányan voltak akik megmutatták, hogy mit nem tudnak. Boncsér Gergely például énekelni... Azt hiszem attól még nem lesz tenor valaki, hogy megvan a megfelelő hangmagassága, és ezt - üvöltve - ki is tufja adni magából. Mert a mai napon nagyjából ennyi értékelhető teljesítményt myújtott, a lírai megszólalásai (pl. az az áriája, amelyet egy szál hegedű kisérettel adott elő) szánalmasak voltak. Ez az opera megkívánt volna egy fajsúlyos tenor szereplőt, karmester helyett inkább egy tenort kellett volna importálni. Létay Kiss Gabriella a tőle megszokott biztonsággal énekelt. Nekem nem tetszik az ő hangja, de ez - gondolom - ízlés kérdése, nem az ő hibája. A zenekar tette a dolgát, amely dícséretes, mivel a karmester sok helyen zavaró tényezőként szerepelt.



Nekem tetszett a díszlet és a színpompás jelmezek is. A rendezés - egy ízléstelen jelenetet kivéve - visszafogott és mértéktartó volt.



Ezen az estén sokkal több volt a pozitívum, mint a negatívum, örülök, hogy ott lehettem, és reménykedem, hogy az évadban még sok jó előadásban lesz részem. Köszönet érte.



(Egy kicsit zavart a főigazgató farmernadrágban előadott magánszáma, de hamar sikerült túltennem magamat rajta.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 63972017-07-02 22:23:26
Bocsánat, a "Mi újság az Államim Operaház" topicba írtam, de itt is megismételném:
Na, kijavították a hibát.
Gruberovával kapcsolatban maximálisan egyetértek (amint azt le is írtam, az előadással kapcsolatos első bejegyzésben). Minden pálya - legyen az bármilyen hosszú és diadalmas - véget ér egyszer. Lehetséges, hogy most hallottuk itthon utoljára Gruberovát teljes operában, és ha ez esetleg tényleg így van, akkor ez egy hozzá méltó és frappáns befejezés volt, egy olyan élmény, amelyre mindnyájan emlékezni fogunk. A hosszas ováció nem volt véletlen és egyáltalán nem volt túlzó.
És persze, az est csillaga Gruberova volt, - ki is lehetett volna más - ez így volt rendjén. Gruberova jött, Gruberova szerepet választott, a többiek pedig ebben közreműködtek - énekesek, zenekar, karmester. Ez az este eleve erről szólt és minden a papírforma szerint zajlott.
Amiben nem értek egyet Zétával, az, hogy a szereplőktől számon kéri azt, hogy miért nem nőttek fel Gruberovához. Miért nem voltak éppen úgy birtokosai a szerepüknek, miért nem játszottak úgy, mint Gruberova, miért vették elő az olvasószemüvegüket, miért volt bennük kevesebb átélés, stb. Számon lehet ezt kérni egy eleve "hangversenyszerű előadás"-ként hirdetett produkciónál? Amikor Gruberova az egyik nagy szerepét énekli, a többi szereplő viszont egy olyan operát, amelyet sohasem énekelt, és amelynek újbóli előadására kevés az esély? Én úgy gondolom, hogy ezt nem lehet számon kérni. Minden énekes tisztességesen felkészült erre az egyszeri előadásra, alázattal és odaadással asszisztált Gruberovának és mindenki hozzájárult az előadás sikeréhez. Ezen felül én örültem, hogy újra megcsodálhattam Shöck Atala szépséges hangját és élveztem László Boldizsárt vagy Fried Pétert is - nyúlfarknyi szerepében. Gruberova szerepformálása megindító volt, de bármelyik más szereplőtől egy hasonló színpadi produkció nevetséges lett volna.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 593552017-07-02 22:19:23
Na, kijavították a hibát.
Gruberovával kapcsolatban maximálisan egyetértek (amint azt le is írtam, az előadással kapcsolatos első bejegyzésben). Minden pálya - legyen az bármilyen hosszú és diadalmas - véget ér egyszer. Lehetséges, hogy most hallottuk itthon utoljára Gruberovát teljes operában, és ha ez esetleg tényleg így van, akkor ez egy hozzá méltó és frappáns befejezés volt, egy olyan élmény, amelyre mindnyájan emlékezni fogunk. A hosszas ováció nem volt véletlen és egyáltalán nem volt túlzó.
És persze, az est csillaga Gruberova volt, - ki is lehetett volna más - ez így volt rendjén. Gruberova jött, Gruberova szerepet választott, a többiek pedig ebben közreműködtek - énekesek, zenekar, karmester. Ez az este eleve erről szólt és minden a papírforma szerint zajlott.
Amiben nem értek egyet Zétával, az, hogy a szereplőktől számon kéri azt, hogy miért nem nőttek fel Gruberovához. Miért nem voltak éppen úgy birtokosai a szerepüknek, miért nem játszottak úgy, mint Gruberova, miért vették elő az olvasószemüvegüket, miért volt bennük kevesebb átélés, stb. Számon lehet ezt kérni egy eleve "hangversenyszerű előadás"-ként hirdetett produkciónál? Amikor Gruberova az egyik nagy szerepét énekli, a többi szereplő viszont egy olyan operát, amelyet sohasem énekelt, és amelynek újbóli előadására kevés az esély? Én úgy gondolom, hogy ezt nem lehet számon kérni. Minden énekes tisztességesen felkészült erre az egyszeri előadásra, alázattal és odaadással asszisztált Gruberovának és mindenki hozzájárult az előadás sikeréhez. Ezen felül én örültem, hogy újra megcsodálhattam Shöck Atala szépséges hangját és élveztem László Boldizsárt vagy Fried Pétert is - nyúlfarknyi szerepében. Gruberova szerepformálása megindító volt, de bármelyik más szereplőtől egy hasonló színpadi produkció nevetséges lett volna.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 63942017-07-02 19:54:34
Jó lenne végigolvasni Zéta legújabb írását, de valami hiba miatt csak Shöck Ataláig lehet a szöveget betölteni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 593492017-07-02 19:51:33
Zéta legújabb írását csak Shöck Ataláig tudtam elolvasni (valami hiba csúszott a feltöltésbe?), de még ez a szerencse. :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592512017-06-24 23:54:13
Azt hiszem mindenki sokáig fog emlékezni a ma esti Roberto Devereux előadásra. Először is óriási köszönet a zenekarnak, kórusnak és szólistáknak, akik megtanulták ezt a művet, tudva azt, hogy mindössze egy alkalommal fogják előadni. De biztosan mindnyájukat lelkesíthette az a tudat, hogy ez az egyszeri előadás, egyúttal kivételes is lesz. Az énekesek közül elsőként Shöck Atalát emelném ki, ezt a világszép hangot amely most is, mint sok-sok alkalommal nemcsak az operaház terét töltötte be, hanem a szívemet is. Számomra nagy meglepetés volt Szegedi Csaba, akit nem láttam 1-2 éve, és azóta nemcsak kilói száma hanem legalább ennyire hangja is - örvendetesen - gyarapodott. László Boldizsár produkciója már nem meglepetés, jó elmondani, hogy ismét van - a nemzetközi sztárokhoz mérhető - tenorunk. Összességében egy nagyszerű előadást láthattunk: zenekar, énekkar, szólisták, mindenki fantasztikus volt.
És most jön Gruberova. Talán két éve láttam Luciaként, és meg kell mondanom, azóta sokat hanyatlott a hangja. Az első áriáját behunyt szemmel hallgatva, szörnyű csalódás volt. De aztán "az elmúlt idők romjain ülve" kinyitottam a szemem. És akkor a szavakon túl, a hangon túl, megtörtént a csoda: megrendítően de egyben felemelően, megmutatta magát az emberi halandóságon túli halhatatlan lélek. Erre nincsenek szavak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592432017-06-18 14:01:05
Köszönöm a választ. Gondolom 10 órától...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592412017-06-17 16:35:55
Meg szeretném kérdezni, hogy a 2017/18-as évad opera-előadásaira mikortól lehet online jegyet venni? (Júl. 1-re tippeltem, de az a nap szombatra esik)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592182017-06-12 23:21:18
Persze, ez elsősorban ízlés dolga. Függetlenül attól, hogy Pape milyen formában volt, jól, vagy kevésbé jól énekelt (szerintem kevésbé jól), a műsor nagyon szépen és ízlésesen volt összeállítva. Már csak a műsorért is érdemes volt elmenni, különösen azért, mert a zenekar kiváló volt. Ebbe a tematikus műsorba nagyon nem illet ez a ráadás. Az pedig már tényleg ízlés kérdése, hogy Ránki műve a saját maga környezetében csak-csak elmegy, de Verdi és Wagner társaságában számomra borzasztó volt (függetlenül attól, hogy Pape kedvesen, szellemesen adta elő). De azt hiszem kissé túlbeszéltem a témát, elég volt nekem az, amit Erkel "leszólásáért" kaptam, nem kívánom szegény Ránki kvalitásait firtatni vagy megkérdőjelezni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592092017-06-11 23:39:28
Lehet, hogy nem fogalmaztam pontosan: nem az volt a borzasztó, ahogyan Pomádét énekelte, hanem önmagában borzasztónak tartom, hogy egy ilyen koncepciózusan felépített koncertet ezzel a szörnyűséggel fejeznek be.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591972017-06-11 08:28:02
Ez egy Hajánál fogva előrángatott poén volt. :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591922017-06-11 00:13:40
OK, én ezt nem tudhattam. Mindenesetre szép este volt és mégegyszer kiemelném a zenekart, fantasztikusak voltak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591902017-06-11 00:05:17
Nyitányokat nem, de egy-egy csukánnyal (pl. a végén alsó D-vel) próbálkozott, kevés sikerrel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 591882017-06-10 23:48:26
Hát, Pape szerintem feledhető volt (bár rokonszenves énekes, kissé megkopott hang, mélységgel egyáltalán nem rendelkezik és nehezen énekelte át a zenekart), de a karmester jó volt (főleg Verdiben) és a zenekar pompásan szólt. Összességében kellemes este volt, amit számomra kissé lerontott az a borzasztó Pomádé, mint ráadás, de a közönség tombolt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 590692017-05-07 23:37:22
Hát, az biztos, hogy tudnak együtt énekelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 590562017-05-07 00:16:04
Most jöttem az évad legjobb előadásáról, és ez a kijelentésem azt hiszem, nem túlzás. Mert ez a Werther csodálatos volt. Kezdeném a karmesterrel. Sokat fanyalgunk a külföldi karmesterek miatt, akik - tisztelet a kivételnek - az előadás színvonalából inkább elvesznek, mintsem hozzátesznek. Alain Guingal az egyik nagy kivétel. Az első taktustól hallani és érezni lehetett, hogy anyanyelvi szinten ismeri ezt a zenét, és pálcája alól a szivárvány minden színével káprázatosan bontakozott ki ez a ritkán hallott és kevéssé ismert francia opera. A zenekar fantasztikus volt, ma este is bizonyította, hogy megfelelő karmesterrel felveszi a versenyt a világ bármely nagy opera-zenekarával. Én nagy kíváncsisággal ültem be, hogy meghallgassam az orosz "csodatenort" és nem is csalódtam. Dmitry Korchak előadása korántsem volt hibátlan, de magávalragadóan formálta meg és tette hús-vérré Werther személyét. Ritkán hallani ilyen tenor-hangot az Operaházban, már ettől is ünneppé vált a mai nap. De nem ő volt az igazi szenzáció, hanem Shöck Atala ma esti produkciója. Felülmúlhatatlan. Nem akarok erről hosszan értekezni, de számomra Ő ma a legszebb magyar hang. Amúgy a 6 gyerek, és az előadás többi szereplője is nagyszerű volt: mindnyájuk érdeme ez a szép és emlékezetes előadás. Korántsem volt teltház és vastaps sem volt, ami arra utal, hogy a nézők java része nem magyar, hanem külföldi volt. Aki nem jött el, az magára vessen, nagy élménytől fosztotta meg magát.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 590062017-04-30 19:31:29
Köszi a részletes beszámolót.
Én 6-án nézem meg, ugyanebben a felállásban, kivéve azt, hogy Dmitry Korchak lesz a tenor. Youtubon kicsit "nyálas" a hangja, kíváncsi vagyok, hogy mit produkál élőben.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587822017-03-20 00:04:51
Elég foghíjas nézősor mellett zajlott le a Siegfried ma esti premierje. Aki eljött, azt hiszem nem csalódott. Kovácsházi fantasztikusan énekelt, és Sümegi csodálatos volt. Aki még nagyon tetszett, az Marcus Jupither elementáris hangja, de a Wotant éneklő Egils Silins és Rácz István is nagyon jól énekelt. A zenekar szinte hibátlan volt és jó pár csodásan megformált részre még sokáig emlékezni fogok. A magam részéről szomorú vagyok, hogy Halász Péter számára ezzel véget ér a Nibelung gyűrűje, ezt az eljárást méltánytalannak és méltatlannak tartom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587192017-03-12 22:36:39
Hát azért elég nehezen hiszem, hogy egy ilyen fajsúlyú karmesternek ez lenne az élete vágya. :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587122017-03-12 14:50:57
Kedves ppp,
Nem akarlak provokálni, távol álljon tőlem, csak tisztázni szeretném, hogy mi a probléma ezzel a 38-as számmal. Magával a 38-as számmal van gondod, vagy inkább csak bizonyos relációban nem tetszik neked a 38-as szám? Én csak találgatni tudok, de többféle relációt tudok elképzelni, pl: főzeneigazgató=38 vagy karmester=38 vagy Kocsár Balázs=38. Az első verzió szerint nem érhetett senkit sem nagy meglepetés, egy évvel ezelőtt, amikor Kocsár Balázst megválasztották, mindenki ezt várta, hogy többet fog vezényelni, és a fórumozók többsége ezt nagy megkönnyebbüléssel vette tudomásul. Tehát bejött a papírforma, ennek örülhet (csaknem) mindenki. A második verzió szerint karmesterből sok a 38. Én ezzel vitatkoznék, mert egyáltalán nem tartanám tragédiának, ha egy zseniális karmester határozná meg az évadot és vezényelne 38 előadást. Pl. csöppet sem fanyalognék, ha Kovács János vezényelne 38 előadást, sőt örülnék neki. (Nyilván nem lenne jó, ha csak Kovács János vezényelne, kapjon más is lehetőséget, hogy legyen kontraszt, ez is szükséges ahhoz, hogy a "jót" megfelelően értékelni tudjuk.) Marad a harmadik lehetőség: Kocsár Balázs=38. Talán ez a probléma? :)
Élő közvetítések • 61942017-03-11 21:41:12
Miért nem írsz te valamit?:)
Csak az utolsó felvonásba tudtam belehallgatni. Bájos, lírai hang, csodás legátók, az erő néhol hiányzik, és egy-egy bántóan alacsony hang, de összességében igazi és nagyon meggyőző Violetta. A tenor - hozzá képest - szörnyű, de ez már csak így szokott lenni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586932017-03-11 16:34:50
Igen, már nagyon várom a Siegfriedet. És Wagneren kívül is volt (szerintem) jó pár nagyon jó előadása, pl. az Árnyéknélküli - ami nekem örök élmény marad -, vagy a tavaly tavaszi Thomas Ades mű. Ha lejár a szerződése, menjen, ha nem marasztalják, lesz számára más, talán jobb lehetőség is. Aztán 5-10 év múlva lehet, hogy visszasírják, az élet már csak ilyen... :)
Jonas Kaufmann • 17972017-03-11 14:35:39
A pénz nem vízválasztó, hanem a pénz az isten. Most már elég régóta, és ezt az evidenciát mindenki tudja. Mindent pénzért lehet venni, Porschét, jachtot, szép életet, kegyes halált, díszsírhelyet, stb. Miért éppen a koncertjegy lenne kivétel? Amúgy vettem 2 bérletet tegnap, darabját 13.500-ért, és örültem neki. Ennyi pénzért be fogok jutni Kaufmannra, és Florezre, sőt, még a Kékszakállút is megnézhetem. Mi itt a probléma?:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 586842017-03-11 14:28:02
Úgy emlékszem, hogy egy éve sokan örömtáncot jártak, és megváltóként üdvözölték az új főzeneigazgatót. Hát, ha 50-szer jobb az elődjénél - mint mondták - akkor a jövő évadban 50-szer magasabb lesz a színvonal, mint tavaly volt. Tehát örülni kell, nem fanyalogni. :)
De persze nem kívánok vitát nyitni ezen, annyit ez a kérdés nem érdemel meg.
Lenne viszont egy kérdésem. Jegyet venni (nem bérletet) a jövő évi előadásokra csak július 1-je után lehet?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584042017-02-19 23:42:44
Carmen 1 hangra:
Régen voltam Carmenen, leginkább azért, mert a magyar standard Don Josét nem tudom elviselni. Így aztán kapva kaptam az alkalmon, hogy külföldi vendégtenor szerepel, és a szereposztás amúgy is nagyon jónak ígérkezett. A ma esti előadás élmény volt, bár inkább negatív, mint pozitív értelemben. Mester Viktóriát hallottam már jó párszor énekelni, nagyon nem voltam elragadtatva tőle eddig sem - pl. Judit (Kékszakállú) szerepében -, de ennél azért többet vártam tőle. Hangjában nem volt semmi átütőerő, ez is elég baj, de emellett sok helyen slendriánul, csúszkálva, pontatlan intonálással énekelt. Túlságosan egysíkú szerepformálása sem tetszett: csak egy kurtizánt láttunk, Carmen izgató, sokszínű személyisége helyett. Don Josét Francesco Pio Galasso alakította. Leírtam a nevét, annak a reményében, hogy soha többé nem kell leírnom. Mert amit ez a szerencsétlen fiatalember művelt, arra csak egy hasonlat jut az eszembe, ezt viszont szégyellem kimondani, inkább csak az angol megfelelőjét illesztem ide: "To howl as a beast caught in a trap." Végső soron megfelelő párost alakítottak. Bretz Gábor nem okozott csalódást: impozáns megjelenés, szép, kulturált és árnyalt hang, jó játék. Csak a hangja lenne egy icipicit több (van erre remény?) akkor tartósan világsztár lehetne. Nagyon tetszett a Szakács Ildikó-Várhelyi Éva kettős. Az énekkar a szokott formáját hozta, hiányoltam viszont azt, hogy a gyerekkar helyett egy leánykar (és nem is lánykák, hanem jól fejlett leányok) énekelt. Nem is volt olyan hangzásuk, mint amit a mester feltehetően megálmodott. Ismét megállapíthattam, hogy az operaház zenekara - függetlenül a dirigens személyétől - nagyon jó. A magam részéről Dénes István bohóckodását (utolsó felvonás nyitójelenete) botrányosnak tartom. (Ezt a harmadik emeletről jól láttam, a földszint nézőinek feltehetően meg kellett elégedniük az előadás utáni taps közben bemutatott bakugrásával.) Talán jobban tenné, ha a karmesteri feladatokkal foglalkozna, és a bohóckodást megtartaná azoknak, akik azt a szakmát profizmussal és avatottan űzik.
És akkor az 1 hang:
Pasztircsák Polina fantasztikus alakítása bizonyította azt, hogy nincsen baj az operaház akusztikájával. Csak jó énekes kell hozzá, és akkor szárnyal a hang. A mai estén Micaela fölmagasztosult, főszereplővé lépett elő. Pasztircsák Polina alakításában nem a naiv falusi libuskát láttuk, hanem egy csodás nőt, tele szeretettel és érzelemmel: Carmen valódi alternatíváját. Don Josénak tehát volt lehetősége a jó és a rossz között választani, magára vessen, hogy a rosszat választotta. Én őt ezért - mai teljesítményét figyelembe véve - egyáltalán nem sajnálom.
Hogy 1 hang megmenthet-e egy egész előadást, azt én nem tudom, de az biztos, hogy ajándékozott nekünk néhány olyan pillanatot, amiért érdemes Operába járni.
Majdnem elfelejtettem: a függönyön volt egy igen mutatós bika, de sajnos neki sem volt hangja.
Renée Fleming • 9752017-01-22 09:11:20
Hallottam elég sok Otellót, nagyon szerettem Tokodyt fénykorában és a Gardelli dirigálta operaelőadások felejthetetlenek voltak. De Fűzfadalt így nem hallottam soha. Nem tudom, hogy zenekarral ez hogyan hangzott volna - valószínűleg nem is lesz lehetőségünk rá ezt megtudni - de így zongorával ami megvalósult, az Fleming hangja volt, zenekar, díszlet, karmester nélkül, csak egy hang: maga a csoda.
Renée Fleming • 9742017-01-22 09:11:13
Hallottam elég sok Otellót, nagyon szerettem Tokodyt fénykorában és a Gardelli dirigálta operaelőadások felejthetetlenek voltak. De Fűzfadalt így nem hallottam soha. Nem tudom, hogy zenekarral ez hogyan hangzott volna - valószínűleg nem is lesz lehetőségünk rá ezt megtudni - de így zongorával ami megvalósult, az Fleming hangja volt, zenekar, díszlet, karmester nélkül, csak egy hang: maga a csoda.
Renée Fleming • 9682017-01-21 23:09:56
Csodálatos volt a mai este, amellyel Renée Fleming sokunkat megajándékozott. Nehéz egy ilyen élmény után bármit is mondani. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy a zongorista Hartmut Höll (akinek lehet, hogy szégyen, de még sohasem hallottam a nevét) egy olyan érzékeny és bensőséges légkört teremtett, amely ebben a nagy koncertteremben szinte megvalósíthatatlan. Sokan kifogásolták a műsorválasztást, de aki ott volt, az igazolhatja, hogy a dalok és áriák egymásbasimulva egységet és teljességet alkottak. Az első részből nekem a Saint-Saens dal tetszett a legjobban, aztán persze jött a második rész, egy olyan Fűzfadallal, amilyent sohasem hallottam, és feltehetően nem is fogok. Utána volt egy olyan érzésem, hogy most kellene felállni, mert már mindent megkaptam, amiért jöttem, sőt többet is, sokkal többet. De jó, hogy tovább maradtam, mert az este még számos meglepetést rejtett, és aztán jöttek a ráadások, elsőnek Gershwin Summertime, és - még több ráadást követően - végezetül egy egészen elképesztő Richard Strauss dal (Morgen). Ez volt a vége, mindenki érezte-tudta, ennél többet, szebbet, megrendítőbbet adni már nem lehet.
És hogy Búbánat kérdésére (Fleming mai hanganyaga még mennyire tud ragyogni...) is válaszoljak: ezen a fagyos téli éjszakán felnézhettem az égre...
Renée Fleming • 9662017-01-21 16:16:41
Hogy ki, miért megy el a koncertre, azt én nem tudom, csak a magam nevében beszélhetek. Én tényleg úgy érzem, hogy muszáj ott lennem, mert nem szabad elszalasztani egy olyan alkalmat, amikor helybe jön egy olyan művész, akit én - bár csak dvd-ken hallottam énekelni - nagyon szeretek. Nem akarok olyan kliséket használni, hogy ő korunk egyik legnagyobb szopránja, de van vele egy Don Giovanni felvételem, ahol csodálatos donna Annát énekel, és nekem Tatjánaként is jobban tetszett, mint Netrebko. Fleming igazi profi, fantasztikusan tud bánni a hangjával, és időnként talán tetten érhető játékában egy csepp mesterkéltség vagy kiszámítottság, de nem zavaró mértékben. Persze ez csak az én egyéni véleményem. A műsorválasztását pedig nagyon izgalmasnak tartom, már csak ezért is - a személytől függetlenül - elmennék.
Renée Fleming • 9582017-01-21 09:42:37
Nálunk úgy alakult a program, hogy maradt egy szabad jegy (erkélyülés, közép, 9. sor), amit (természetesen) nem a mostani 8 ezerért, hanem az eredeti, szeptemberi áron adnék át, valaki olyannak, aki örömmel, nyitott füllel és szívvel szeretne részesévé válni Fleming dalestjének.
Erkel Színház • 72812016-12-27 23:30:31
Én mindenhová csak az emeletre jutok. Ez az én sorsom.
Erkel Színház • 72802016-12-27 23:29:45
Bocs, nem Szigfrid, hanem Walkür, most ősszel. Kár, hogy az ember a saját bejegyzését nem tudja javítgatni. :)
Erkel Színház • 72782016-12-27 22:38:17
Végre egy olyan téma, amelyhez bátran hozzá merek szólni én is. Nem tudom, hogy most az Operaházi, vagy az Erkel színházi wc-kről beszéltél, mert - az operaházival szemben - én az Erkel WC-ivel nagyon meg vagyok elégedve. Különösen a nyitás után voltak csodálatosak, mára már egy ici-picit veszítettek varázsukból, de még most is felemelő érzés betérni bármelyikükbe. És ami még nagyon jó dolog, hogy az Erkelben sok-sok WC van. Ha nem is jut minden vendégre külön WC, de azért a szünetekben sincsen sorbanállás. - Itt közbevetőleg megemlíteném azt a horrorisztikus élményemet, hogy múltkoriban az Operában, a Szigfrid szünetében a férfi WC-t is megrohamozták a nők, alig jutottam be. O tempora, o mores. Szóval az Opera renoválásakor gondolni kellene erre is: nem több fényre, hanem több WC-re van szükségünk...
Erkel Színház • 72182016-12-19 22:28:30
Nekem a Boccanegra talán a legkedvesebb Verdi operám. Hogy miért nem népszerű? Talán azért, mert két központi témája van, az apai szeretet és a megbocsátás. És hát ennél vannak érdekfeszítőbb témák (szerelem, gyűlölet, féltékenység, gyilkosság, bosszú és még sorolhatnám tovább) amelyek talán jobban vonzzák a közönséget.
Erkel Színház • 71612016-12-18 22:55:42
Don Giovanni: Erwin Schrott - akárcsak múlt évben - frenetikus! Sebestyén Miklós most jobban tetszett. A Zenekar nagyon jó volt, Kesselyák Gergelyt nagy dicséret illeti. És Pasztircsák Polinát ilyen jól talán még sohasem hallottam énekelni: csodálatos volt. A többiek is tisztességesen teljesítettek. Csaknem telt ház, nagy siker. Aki teheti, hallgassa meg, egy ilyen előadás ritka ünnep. Bocsánat a távirati stílusért, most megyek aludni.:)
Erkel Színház • 71082016-12-11 23:34:03
Engem a látvány kevésbé érdekel, legalábbis ki tudom kapcsolni, ha amúgy jó az előadás. Amúgy neked is tetszhetett, mivel ha a rendezés és a látvány egyrészt álmosított, másrészt dühített, akkor ez a két ellentétes érzés szerencsésen kioltva egymást, ott maradt pőrén Mozart zenéje, amit - valljuk meg - nem is kell felöltöztetni.
Erkel Színház • 70982016-12-11 18:55:11
Nekem arról a Cosiról nagyon jó emlékeim vannak, a continuót is Halász Péter játszotta. Ráadásul beugróként Kolonits énekelt, pompás volt. Érdekes, hogy unalmasnak tartottad a vezénylését, mivel a kritikusai szerint éppen ellenkező a helyzet, ők azt állítják, hogy idegbajosan, mindent szétverve dirigál.
A Don Giovanni biztosan jó lesz, én is gyúrok a következő vasárnapra. Tavaly nagy élmény volt...
Erkel Színház • 70942016-12-11 18:43:51
Lehet, hogy rosszul emlékszem, de tavasszal sokan, és nagyon örültek annak, hogy ő lett, ami lett. Amúgy biztosan abból indul ki, hogy gyakorlat teszi a mestert. Vagy ahogyan a telugu mondaná: అభ్యాసం కూసు విద్య
:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 575762016-11-13 10:20:25
Ez olyan szép, mintha nem is Wagner lenne.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574902016-11-08 14:22:30
A Walkür 17 órától 22 óráig tartott, ez természetesen a bruttó idő, amelyben a szünetek, illetve a szokásosan kissé kéőbb való kezdés is beletartozik.De persze nemcsak a hosszúságról van szó, hanem arról is, hogy Wagner az operairodalomban egy különálló vonulatot képvisel, a műveit szokni- és megértésükhöz, befogadásukhoz - saját tapasztalatom szerint - érni kell. Az előadás közben elszivárgott nézők ezért elősorban nem az előadás rossz minőségének bizonyítékai, hanem sokkal inkább arról lehet szó, hogy néhány ember talán most találkozott először Wagner zenéjével és felkészületlenül csöppent bele egy ilyen előadásba.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574832016-11-07 23:14:49
OK, azt írtad, hogy lírai szoprán ... volt. Ezt értettem félre.:) Gondoltam, hogy akkor régen, énekelt lírai szerepeket, amiről én lemaradtam. De abban igazad van, hogy a két dolog között nem feltétlenül szükséges a logikai kapcsolat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574822016-11-07 23:09:25
Én nem büntetésként, hanem ajándékként éltem meg az előadást. Az énekesekről, zenekarról, karmesterről beszéltem, nem a rendezésről. Az igazság az, hogy engem a rendezés eléggé hidegen hagy, a zenére összpontosítok. Amúgy - visszaemlékezve - nem volt benne olyan bántó, vagy nagyon zavaró elem, amit nem tudtam volna kikapcsolni. TV-t, pláne reklámokat nem nézek, így ezekhez nem tudom a rendezést viszonyítani.
Az tény, hogy voltak üres helyek, és ezek az üres helyek a szünetek után szaporodtak. Lehet, hogy fiatalok is távoztak, nem tudom, de ennek nem biztos, hogy az előadás színvonala volt az oka, egy 5 órás Wagner mű sok embert felkészületlenül érhet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574802016-11-07 22:58:06
Én mindent elhiszek neked, kedves Ppp, azt is, hogy Ráhlik lírai szoprán volt. Én lírai szopránként nem emlékszem rá, először - úgy emlékszem - Verdi Macbethben láttam, bár az is igencsak régen volt. Az biztos, hogy vannak nála minden szempontból jobb hangok, viszont a szerepformálása több esetben nagyon jó, azonosul, és él a szerepében. Ezt tapasztaltam Barak feleségeként és most is, a Walkürben. Alakítása erőteljes, hiteles és meggyőző volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574642016-11-07 09:25:37
Sümegi fenomenális volt, Kovácsházit talán még sohasem hallottam ilyen jól énekelni, Ráhlik pedig - a csúnya és éles hangjával - az Árnyéknélküli után most már másodszor hódította meg a szívemet.:)
De minden más is a helyén volt, nem volt gyenge láncszem. Tavasszal nem jutottam el a Walkürre, de talán nem is baj, hogy csak most láttam.
Requiem • 4152016-11-07 09:21:11
hát, igen, ezt benéztem, 9. sorban ültem
Requiem • 4122016-11-06 23:47:27
Bocs nem II, hanem III. emelet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 574592016-11-06 23:46:43
Egy fantasztikus Walkürön voltam ma, csodálatos volt az egész előadás. Köszönet mindenkinek.
Requiem • 4112016-11-06 23:42:33
Tudod, a Traviata az Operaházban volt. És ott a II. em. erkély, jobb első sorban ültem, ami szinte a szinpad fölött van, tehát igencsak közel az énekesekhez. Amúgy az egy fantasztikus hely, mert rálátásom van az egész zenekarra, és a karmester munkájára.
Az Erkelben viszont az erkély 18 (vagy 19?) sora egy jó hely, pontosan középütt, mindent lehet látni, az ember a lábát is ki tudja nyújtani, de az igencsak messze van a színpadtól, ami akusztikában jelenthet valamit. Persze azért Erwin Schrott hangja ezen a helyen is érvényesült, de az tavaly volt.
Requiem • 4052016-11-06 15:11:25
Lehet, hogy tényleg valami baj van velem. Vagy talán az volt a gond, hogy erkélyülés 18- sorban ültem, és nem jött fel oda a hang?
Kolonitsot sokszor hallottam, és pl. Cosiban nagyon tetszett.
Requiem • 4002016-11-06 13:49:24
Én kicsit másképp látom a világot, úgy vélem, hogy maga az élet, a világ is szakrális, mert nemcsak a teremtéskor lebegett Isten lelke a vizek felett, hanem most is "benne élünk és létezünk". De félretéve ezt a gondolatsort, egy Requiem - márcsak a témáját, a szövegét tekintve is - eredendően szakrális. Szokták mondani, hogy a Requiem Verdi legszebb operája, ebben is van igazság, de ha ez így van, akkor ez egy szakrális opera. És egy hittel, alázattal, félelemmel, de ugyanakkor bizakodással és reménnyel előadott Libera me tétel közelebb hozza a földet az éghez.
Requiem • 3982016-11-06 13:20:47
Nekem elég vegyes érzelmeim vannak a pénteki Requiemmel kapcsolatban. Az biztos, hogy összehasonlíthatatlanul jobb volt az egy évvel ezelőttinél, azzal a förmedvényes német szopránnal, még most is hideglelést kapok, ha rá gondolok. Kb. a fele előadásig nagyon tetszett a pénteki. A kis olasz karmester igen szépen indított, az első tétel áttetsző, bensőséges, áhítatos volt. A Dies irae nagyszerűen szólt. Aztán a Larcimosa közben történt valami, egy csodás alt-szóló után gyorsult és zaklatottá vált a tempó, a Sanctus még parádés volt, de aztán valahogyan elveszítette a scralitását az előadás, valószínűleg a hajszolt tempók miatt.
Az énekkar és a zenekar kiváló volt (egy csellószólamot leszámítva). A szólisták közül Stuart Neil nagyon tetszett. Ez a "szerep" sokkal jobban állt neki, mint Radamesé. Kotta nélkül énekelt, és a hangja elementáris. Az Ingemisco-ban az emberi érzelmek teljes skáláját felvonultatta. Egyedül a Hostias tételben volt túl sok a falzett, valószínűleg azért, mert az ő pianója az akusztikus környezetben inkább fortenak hatott volna. Shöck Atala bámulatos, világszép hang, átélt, hittel és alázattal teli előadás. Számomra az ő Lux aeterna tételénél ért véget az előadás. Palerdi nem képviseli azt a színvonalat, mint a többi szólista. És ez az előadás egészére is rányomta a bélyegét, hiszen sok tételben az ő szólójára kellett volna építkeznie a zenekarnak és a kórusnak.
Nem akarok ünneprontó lenni, de feltehetően az Erkel akusztikája miatt, ezen az előadáson Kolonits hangja nem érvényesült. Akik szeretik őt, azok feltehetően nem ezért az előadásáért szeretik.
Azért ezzel a fiatal olasz karmesterrel lehet egy kicsi baj. Nem vagyok pszichológus, de úgy érzem, túlkompenzál valamit, és ez a túlkompenzáció sajnos ront az előadás minőségén. Ez az előadás közben bennem motoszkáló gondolat a tapsnál tudatosult, amely során a karmester nagyon vigyázott arra, hogy végig a pulpituson álljon. Ha nagy művésszé akar válni, akkor először a saját maga hiúságát kell legyőznie.
Én - gondolom másokkal együtt - visszaemlékszem a "régi szép időkre", amikor Gardelli vezényelt, és a szólisták Tokody I., Pánczél É, B. Nagy I, Polgár L. voltak. Hát ez az előadás nem az az előadás volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572592016-10-16 22:39:07
Kedves Lajos,
Már túljutottam azon a koron (sajnos) és jut eszembe, az y kromoszómám is akadályoz ebben.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572562016-10-16 13:05:27
A Cosit két szereposztásban játszották, az egyiket Halász Péter, a másikat Vashegyi György dirigálta. Lehetett választani. Hozzászólásodban nem teljesen világos számomra, hogy ott voltál-e a tegnapi előadáson.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572532016-10-16 11:02:24
Ah, saját magam orvosa vagyok, és egyelőre nem kívánok orvost váltani, ha esetleg erre gondolt a kedves úr. A fülem pedig generálozva, frissen intonálva.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572492016-10-16 09:03:58
Kedves Ppp, így kerek a világ.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572462016-10-16 00:19:38
Kezdem egyre inkább úgy érezni, hogy én egy másik univerzumban élek, vagy legalábbis egy másik - meglehetősen távoli - galaxisban.
Nos, az én galaxisomban ma egy remek Traviata előadásnak lehettem tanúja. A sok negatív kritika után ez kellemes és egyben izgalmas csalódás volt. Halász Péter vezényelt, és a zenekar nagyon-nagyon jól szólt a keze alatt. A kórus és a táncosok is nagyon jók voltak. Úgy vélem, hogy Balczó Péter nagyon sokat fejlődött. Nem egy nagy hang az övé, de tisztán intonál (ami nem mondható el minden hazai tenorról) kifejezetten kellemes hangon és nagyon kulturáltan, minden manír nélkül énekel. A drámaiság még kicsit hiányzik belőle, de idővel megjön majd az is. Én Germont-t Agache megformálásához képest kicsit intellektuálisabbnak képzelem el, és Agachenek volt néhány bántóan alacsony hangja is, de mindent összevetve hozta azt a biztos, magas színvonalat, ami minden alakítását jellemzi. Miklósa Erika mai alakítására pedig nehéz szavakat találni: megindító volt. Hallottam tőle többször Éj királynőt, kétszer Gildát, Norinát és most Violettát. Drámai volt, játszott, élt és meghalt a színpadon, megrendítően szép harmadik felvonást produkálva.
A harmadik emeleten ülve engem kevéssé zavart a rendezés, mivel a hátteret az oldalülés első sorából csak részlegesen látni, így a hangokra és az előtérben zajló eseményekre koncentráltam, ezekkel pedig minden rendben volt. Azért nekem is feltűnt a molett vattacukros lány, amit elég otromba rendezői húzásnak tartok, de hát kit érdekel a rendezés, ha egy ilyen jó előadásnak lehet tanúja.
Hát, ez történt ma este az én galaxisomban, s ha ez a hír eljut Önökhöz, akkor kérem ne irigykedjenek, hanem örüljenek az örömömnek :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568652016-07-01 16:40:34
Én nem láttam a szigeti Traviatát, így nincs is róla véleményem, csak általánosságban mondtam, hogy egy operaházi előadás azért minden szempontból más.
Nem járok szabadtéri előadásokra, mert túl sok a mellékes körülmény, amely elvonja az ember figyelmét. Szúnyogokkal, lepkékkel, békákkal harcoljon inkább más.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568622016-07-01 16:14:45
Huh, azt hittem, hogy valami jó kis kalózfelvételt osztasz meg velünk PPP.:)
Amúgy én úgy gondolom, hogy egy szabadtéri előadás inkább a cirkuszi produkció kategóriájába tartozik. A hangosítás miatt a hangi produkció megítélése is bizonytalan, de ugyanígy nem szerencsés egy szabadtéri előadáson számonkérni a drámaiságnak, a feszültségnek, vagy éppen az intimitásnak a meglétét vagy hiányát. A jó színésznek (énekesnek) a közönséget kell megrendítenie, nem saját magát. Azt nem tudom, hogy volt-e a közönségben valaki, akit megrendített az előadás, de én a megrendüléssel megvárnám az őszt, és nemcsak Miklósa, hanem a második szereposztás (Pasztircsák Polina) előadását is kíváncsian várom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568522016-06-30 20:53:24
Köszönöm szépen.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568482016-06-29 20:10:35
Meg szeretném kérdezni, hogy interneten mikortól lehet jegyeket venni a következő évad előadásaira?
(Gondolom július 1-jétől, de nem találtam semmilyen információt, és az is érdekelne, hogy hány órától).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568362016-06-26 11:31:12
Pasztircsák Polina "ígéret" még...
Ez az ígéret Desdemonaként elég figyelemreméltó volt, dalénekesként pedig már most is a legnagyobbak között van... :)
Ősszel láthatjuk majd Violettaként - igaz csak matinéidőben, aztán talán Donna Anna is lesz: kíváncsian várom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 568352016-06-26 11:23:27
Nagyon örülök, hogy írtál a Tündérkirálynőről, méltatlan lett volna, ha nem ejtünk szót a fórumon erről a kiváló előadásról. Ebben az évadban két utolsó opera-élményem Thomas Ades Viharja és Purcell Tündérkirálynője volt. Két angol zseni - nagyszerű előadásban, bizonyítva azt, hogy a MÁO - ha összeszedi magát - bármely stílusban csodákra képes. A Purcell opera igazi nyáresti kikapcsolódás volt. Megvallom, könnyesre kacagtam magam Szappanos Tibor és Gianluca Margehieri duettjén. A szövevényes cselekményből nem sokat értettem, de számomra bizonyos komikum abból is adódott, amikor egy-egy ária szövege szöges ellentétben volt a színpadi történéssel. Én nagyon örülök annak, hogy most már évek óta az Opera az évad végén bemutat egy-egy kevésbé ismert barokk operát. Nagy élmény volt tavaly a Vivaldi opera és az idei Purcell mű is. Baráth Emőke fantasztikus. Van egy igazi, nemzetközi mércével is elsőrangú barokk énekesnőnk, ha másért nem, ennyi indok is elég, hogy a jövőben is folytatódjon a barokk opera sorozat. És a többi közreműködő is káprázatos volt. Külön kiemelném a női duetteket, ezeken belül is Szemere Zita teljesítményét. A Next winter az egyik legszebb Purcell dal, élmény volt, ahogyan Fried Péter énekelte. Én nagyon jó ötletnek tartottam a barokk és a dzsessz együttes szerepeltetését, ez a két stílus igencsak sok rokon vonást mutat, hiszen a saját korában a barokk zenének is az egyik meghatározója volt a spontaneitás. És a dzsessztrombitás igazi zseni, nagyszerűen ellenpontozta a zenekar trombitásának gikszereit. Ettől eltekintve a zenekar elsőrangú teljesítményt nyújtott, a karmester igencsak invenciózus és kiváló vezetésének köszönhetően. A kórus pedig mindig fantasztikus. Megvallom, én nem vagyok hertzérzékeny, így a 440 Hertz-zel nem volt semmi bajom. Amúgy ezt koncepcionálisan sem tartom hibának, az Operaház hangsúlyozottan nem régi-zenét játszik, hanem ZENÉT. És ez a zene nagyon jól szólt, évszázadok távolából is frissen, hozzánk szólóan. Mindent egybevetve egy kiváló és örömteli előadásnak lehettünk tanúi, köszönet érte.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566392016-05-28 23:41:52
Ma volt szerencsém megnézni a Vihart. Hát ez egy igazi remekmű, és végre egy olyan előadás, ahol minden a helyén volt. Karmester, zenekar, kórus, énekesek, rendezés, díszlet. Óriási élmény és nagy-nagy meglepetés. És ezúton szeretnék köszönetet mondani Halász Péter karmesternek, aki ezen a fórumon csak rosszat kapott. Az ő nevével jelzett korszak rövid volt, de számomra emlékezetes marad, sok-sok jó előadással és hiánypótló mű bemutatásával. Most nyilván egy más korszak kezdődik és majd néhány év távlatából ki-ki ráébredhet arra, hogy ezzel mit nyertünk és mit veszítettünk.
Élő közvetítések • 53872016-04-17 14:36:58
Hú, én nem is ismertem ezt a linket, de nagyon jó. És aztán nézegettem a videók között, és találtam egy fantasztikus szopránt:
Dinara Alieva
Vajon mikor fog énekelni Budapesten??
Erkel Színház • 65962016-04-02 20:37:18
Óriási szerencsének tartom, hogy Ulbrich Andreát szinte évről-évre láthatjuk a Trubadurban. Én már többször mentem el, csak az ő kedvéért, és még sohasem csalódtam.:)
Erkel Színház • 65952016-04-02 20:35:39
Én a magam részéről nagyon sajnálom, ami Halász Péterrel történt, mert egy nagyon tehetséges karmesternek tartom. Talán 5-6 éve láttam először, vendégkarmesterként a Turandotban, és keze alatt úgy szólt a zenekar, ahogyan csak Kovács János vezényletével hallottam addig. Nekem a törzshelyem a III. emelet bal vagy jobb oldali első sora, így nagyszerűen "belátok" a zenekari árokba, és nemcsak a karmester minden mozdulatát látom, hanem azt is, hogy milyen a kölcsönös kommunikáció a zenekar és a karmester között. Így - ha a magam szubjektív módján is, de valamelyest meg tudom ítélni a karmester munkáját. Jópár évtizede rendszeresen járok operába és így talán kijelenthetem, hogy az operaház zenekara igencsak "karmesterérzékeny". Így hallottam már mennybe menni is a zenekart, játékával, teljesítményével nemcsak megközelíteni, de esetenként túlszárnyalni is a világ nagy zenekarait, de hallottam már a pokolnál is mélyebbre szállni: minősíthetetlenül játszani, ugyanazokat a zenészeket. Halász Péterrel sokszor a mennybe szállt ez a zenekar, nagyon sok örömteli élményt szerezve, azt hiszem sokunknak. Csak hármat emelnék ki a sok-sok jó produkció közül: egy tüneményes Cosit, egy két évvel ezelőtti Parsifalt, és mindenek előtt Az árnyéknélküli asszonyt, amelyet háromszor is láttam, és ha élek, akkor évtizedek múlva is emlékezni fogok rá. Persze voltak kevésbé sikerült produkciói is, pl. az őszi Verdi Requiem, de összességében - Zeneigazgatása alatt - izgalmas és jó előadásoknak lehettünk szem- és fültanúi. Én személy szerint szeretnék köszönetet mondani, és kívánok neki további sikeres pályát. És csak reménykedni tudok abban, hogy a jövőben is gyakran látjuk, bár a magyar viszonyokat ismerve lehet, hogy ez csak hiú ábránd a részemről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 560732016-03-08 21:51:14
A Mel Gibson félén biztosan kiakadnál, bár van abban is egy szép pillanat: Isten könnycseppje. És van szép "Holokausztos film", ami azt hiszem tetszene neked is, Cilike: a Schindler listája. Ahogyan a fekete-fehér film alkotta térben átlépked a pirosruhás kislány, az a 3-4 másodperc többet mond el mindenről, mint a Saul fia másfél órája (ez persze csak az én véleményem).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 560012016-03-06 19:50:50
Azért megnyugtató, hogy a mi fórumunk ezerszer békésebb és kulturáltabb, mint a magyar átlag.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 559702016-03-05 22:18:23
Hát, én nem tudtam, hogy volt ilyen előadás. Csak úgy elmélkedtem magamban. Mindig tanulok valamit.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 559682016-03-05 21:58:40
Azért Kádár utolsó beszéde megér egy misét.:)
Abban a szövegben fantasztikus lehetőségek rejlenek, amely egy zseni kezében nagy művé állhatna össze.
Kádár egy igazi antihős volt és ez a beszéd leleplezi őt is és az egész korszakot. Egy leépült elme kásás zagyválása mögött felsejlik Kádár heroikusan eszelős erőfeszítése az önigazolásra, amelyet persze nem a mélyre elásott bűntudat motivál, hanem egy sunyi és a maga primitívségében meglepően ravaszdi ember gyáva és paranoiás menekülése egy feltételezett majdani igazságszolgáltatás elől. Ez a beszéd tanúság arra, hogy Kádár már életében az önmaga által teremtett pokolba került. És a beszédet elolvasva, undorral kevert sajnálattal, feltehetjük mi is a kérdést, amelyet Tosca is feltesz a halott Scarpia mellett: "Ettől az embertől rettegett egész Róma?" Ettől az embertől féltünk (és ezt az embert szerettük) annyian?
Szóval jó kis anyag ez, sokmindent lehetne belőle csinálni, de alapvetően én is szkeptikusan várom a végeredményt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 558392016-02-28 23:20:53
Igen, ez a Radostina igazán szörnyű volt, remélem soha többet nem fogom látni az operaszinpadon. Stuart Neil elképesztően néz ki, de szerencsére a nagy testben igen nagy hang lakozik, amely természetesen és játszi könnyedséggel szól a magas regiszterben is. A nagy hang sajnos ebben az esetben a pianók rovására megy, a finálé utolsó hangjai pedig igencsak falzettben hangoztak el. Ettől függetlenül élvezetes volt a produkciója, jó volt egy igazi nagy, az Erkelt teljesen betöltő, hangot hallani. Megvallom, én nem nagyon kedvelem Komlósit a szörnyen erős vibrátója miatt, de amit a harmadik felvonásban művelt, arra nincsen szó, káprázatos és megrendítő volt. Óriási élmény, köszönet érte. Kálmándi és Palerdi is meggyőzően énekelt, a kisebb szerepekben pedig Heiter Melinda alakítása tetszett nagyon. A kórus általában jó volt, bár a férfikarban volt néhány olyan hang, ami nagyon kiszólt, és ez a líraibb részeknél zavaró volt. Dénes Istvánról jobb, ha nem mondok semmit, ha valakit érdekel róla a véleményem, akkor üsse fel a Jelenések 3:15-16-ot. A rendezést nemigen értettem, de nem is foglalkoztam vele.:)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58602016-01-26 19:40:49
Kedves ppp! Meghallgattam, amit belinkelltél, valóban fantasztikus. Egy ilyen szerep megformálásához szív és lélek kell. Persze nem árt, ha hang is van hozzá.:) Sokminden megbocsátható, de ha valaki valóban takaréklángon énekli Turandotot, az megbocsáthatatlan.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58352016-01-11 21:01:35
Köszönöm, nagyon jó felvétel, bár én a régebbi Bartók interpretációit jobban szeretem. Bouleznek egyébként nem a Concerto volt a kedvenc Bartók zeneműve, sokkal nagyobbra értékelte a Zenét és a Csodálatos Mandarint.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58292016-01-10 18:12:05
Én Bouleznek nagyon sokat köszönhetek, mert ő szerettette meg velem Bartókot. Lehet, hogy kicsit provokatív a kijelentésem, de állítom, máig sem tud senki úgy vezényelni Bartókot, ahogyan ő tudott. A 70-es évek végétől gyűjtögettem a felvételeit, ezek a lemezek akkoriban itthon ritka kincsek voltak. Concerto, Tácszvít, Zongoraversenyek (Barenboimmal) és persze a Mandarin (duplán csodálatos), nem is tudom, hányszor hallgattam. És számomra Kékszakállúban is az ő előadása az etalon (az első felvétele, Troyanosszal, Nimsgernnel). Ezekért a felvételekért Boulezt én tiszteletbeli magyarnak tartottam és akként is gyászolom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548802016-01-02 22:00:14
Kedves Parampampoli, a "DE"-t úgy értem, hogy a világ dolgain nem passzívan kell keseregni, hanem mindenkinek a saját kis életében, a saját területén tenni kell ellene. És akkor a sok kis "de" összeadódhat, és lehet belőle egy nagy "DE". Hogy ez mire elég, azt előre nem lehet tudni, de az biztos, hogy a világ így megy előre. Én alapvetően optimista vagyok. Az élet, és a szellem csodálatos teljesítményei azt bizonyítják, hogy az entrópia ellen nemcsak lehet, hanem kell is harcolni.:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548712016-01-02 19:35:45
Azt a csehszlovák filmet Peter Dvorskyval én is újranézném. Elérhető valahol?
Miklósa Erika • 9682016-01-02 18:29:33
Igen, Amfortas. Felejthetetlen.
Egy nagyszerű és ígéretes hang, örüljünk neki. Amúgy egy jókedvű fiatalember. Biztosan van még rajta csiszolnivaló, amire van még ideje bőven.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548632016-01-02 18:26:18
Mi ez? Valami kinyilatkoztatás? Talán egy új apokrif evangélium? :)
És máshol ki a sztár? És máshol milyen a sajtó? Vagy milyen az élet?
Általában mindenhol ilyen, és általában ez a trend.
DE... - És ezt a "de"-t érdemes mindenkinek végiggondolni egy új év hajnalán.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548372015-12-31 00:45:22
Én ma (30-án) láttam a Bohéméletet, nem véletlenül, mert Halász Péter vezénylésére inkább kiváncsi voltam. A szereposztás hasonló volt, kivéve azt, hogy Musettát Váradi Zita alakította (nagyon jól). Én szemben Ivával 1987 óta (és már néhányszor azt megelőzően) ha nem is számtalanul láttam a Bohéméletet, de azért törekedtem arra, hogy minden évben Karácsony táján eljussak rá. Az elmúlt évek során volt részem hidegben és melegben is, és megvallom, 1-2 év kihagyás azért volt, mert nem akartam lerombolni azt az élményt és emléket, amit a fiatal- és középkorú Tokody nyújtott ebben a szerepben. Persze így karácsony táján a körülmények nem ideálisak, nem a megszokott látogatók ülnek a székeken. Láttam vagy 5 német buszt is, amely főként mögém öntötte az elég kulturálatlan fiatalságot, akik szinte az egész előadást végigsuttogták, és az orrfúvásokat is az áriák közepére időzítették. És ennyi székcsattogtató is már régen ülésezett itt. De persze ezeket a külső körülményeket ki lehet kapcsolni, és az előadás amúgy igen jó volt. Ennél jobb szereposztást manapság nemigen lehet kitalálni. ÉLmény volt Molnár Leventét hallgatnom, és Fekete Attila is átéléssel, nagy hévvel énekelt. Pasztircsák Polináról én szívesen zengek ódákat és most is ezt teszem. Egy csodás egyedi hang birtokosa, számomra öröm minden fellépése. Most is az volt. Sokat fejlődött és ért ebben a szerepben, azt hiszem kijelenthetem, hogy itthon ő ma az első számú Mimi és Desdemona. Titkos vágyam, hogy egyszer láthassam Tatjánaként az Anyeginban, talán az operaház vezetői is előszedik valamikor ezt a csodás operát, amelyet a repertoárból nagyon hiányolok. Fried Péter ma nem volt jó formában, a kabátáriát múlt évben Cser Krisztiántól sokkal szebben hallottam. Mindent összevetve egy jó előadást hallgatva búcsúzhattam 2015-től, kívánom, hogy soha rosszabb operaévad ne legyen.
És még egy: a díszletek. Én nemigen szoktam a rendezéssel, díszletekkel foglalkozni, számomra elsődleges a zene, amit behúnyt szemmel is kiválóan tudok hallgatni, ha a látvány nem tetszik. De ezek a díszletek valóban mesésen szépek. Valamit tenni kellene, hogy fennmaradhassanak. Nem lehet egy díszletet műemléknek vagy legalább védettnek nyilvánítani? Mert ez a díszlet talán a legszebb bohémélet-díszlet a világon, komoly értéket képvisel és jó lenne, ha nemcsak nekünk, hanem gyerekeinknek, unokáinknak is mesélhetne egy eltűnt, szép korról, amely már csak az emlékeinkben él.
Erkel Színház • 59842015-12-07 00:05:48
Kedves Búbánat, a tetkóját, gyűrűjét, no meg az üllepét sem láttam az emeletről, de a hangja felért hozzám is.:)
Erkel Színház • 59812015-12-06 23:43:48
Én is eljutottam ma a Don Giovannira, és annyit mondhatok, hogy fantasztikus előadás volt. Bár sokszor voltam már benne, nem is sejtettem, hogy ilyen jó az Erkel színház akusztikája, de itt van a bizonyíték, csak megfelelő énekes kell hozzá. Egy csodás este volt, Schrott persze kimagaslott a mezőnyből, egy külön minőséget képviselt, de az egész társulat kitett magáért.
Telramundhoz hasonlóan sokáig mekem sem volt kedvencem a Don Giovanni, de aztán hozzájutottam egy fantasztikus DVD-hez (Terfel, Furlanetto, Fleming, Met 2000, Levine) aminek nem tudtam ellenállni, annyira, hogy még magyar szöveget is fordítottam a DVD-hez, hogy szűkebb környezetem is tudja élvezni az előadást. Méltánytalan lenne a mai előadás összehasonlítása ehhez a dvd-hez, de az biztos, hogy Schrott alakítása csak a legnagyobbakhoz mérhető. Egy énekes, akinél rendben van minden: a megjelenés, mozgás, színészi alakítás, gesztusok és hát a hang.... S mind emelett egy rokonszenves, kedves ember.
Csak keveset írnék a többiekről. Sebestyén Miklós nagyon tetszett, és egy más szereposztásban biztos ő lett volna az est fénypontja. Én még nem hallottam őt énekelni, de remélem, máskor is előfordul majd az operaházban. Horváth István az elmúlt két évben sokat fejlődött, nagyon szépen és átéléssel énekelt, még előnytelen fellépését is feledtetni tudta, pedig jelmezében úgy nézett ki, mint egy eltévedt törp a Gyűrűk urából. Gábor Géza megfelelő hangerővel és a kellő drámaisággal énekelt.
A hölgyek közül Szemere Zita tetszett a legjobban, nagyon aranyosan, nagy átéléssel és szépen csengő hanggal énekelt. Fodor Beatrixtől - a szörnyű Bűvös vadász után - nem vártam sokat, de kellemes csalódást okozott. K.K. viszont nagy csalódás (le sem merem írni a nevét, mert akkor néhányan letekerik a fejem). Lehet, hogy indiszponált volt a művésznő, de meg sem közelítette pl. a Cosiban nyújtott teljesítményét. Kár volt azért az világ talán legszebb áriájáért..., amit hazaérve gyorsan meg is hallgattam Renée Fleminggel, hogy helyreálljon a világ egyensúlya.
Mindent összevetve csodás este volt, és Erwin Schrott alakítására biztosan emlékezni fogok mindaddig, amíg a szenilitás nem reseteli teljesen az agyamat. Amit viszont nem értek: nagyon sok üres hely volt az emeleten. Emberek, mikor mentek az Erkelbe, ha most nem??
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 544622015-11-16 22:39:29
Semmi gond, kedves PPP, lehet, hogy neked van igazad. Bár lehetséges, hogy a 14-i előadásban neked is jobban tetszett volna. És az is biztos, hogy Fokanovval szemben én kicsit elfogult vagyok negatív irányba, szép hangú, de merev és egysíkú énekesnek tartom, az utóbbi időben Jágót, Rigolettót láttam vele, és nagyon nem tetszett.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 544602015-11-16 22:17:16
Kedves Iva! Én is a 14-i előadást láttam. :) Emlékszem a 2007-es bemutatóra, én a második szereposztást láttam akkor, az Ifjú Fekete Attilával, Bátori Évával, Anatolij Fokanovval, és óhatatlan, hogy összehasonlítsam valamelyest a két előadást. Sommás véleményem az, hogy a 2007-es előadás lényegesen jobb volt. Fekete Attila akkoriban robbant be, és kitűnően, sokat ígérően énekelt, az embernek volt egy olyan érzése, hogy talán véget érnek a szűkös esztendők, és újra lesz egy nagyszerű hőstenorunk. Kamen Chanev számomra nagy csalódás volt. A tavalyi Parasztbecsületben kifejezetten tetszett, de most jobbára csak a hangereje volt meg, minden más hiányzott belőle. Az biztos, hogy nem egy Peter Dvorsky, vagy Szergej Larin, az operaháznak tovább kellene keresnie egy fiatal, tehetséges és megfizethető tenort, aki vissza-visszajárna és megszépítené szürke hétköznapjainkat. Én Bátori Évát nagyon szerettem és szerepformálásban szinte utolérhetetlennek tartom ezért nem lenne korrekt, ha hozzá hasonlítanám az egészen más fachba tartozó Rálik Szilviát. Róla elragadtatással beszéltem at Árnyéknélküli asszony kapcsán, hát Madeleine szerepét nem neki írták. Ettől függetlenül megcsillantotta azt, hogy milyen nagyszerű áriák vannak ebben az egyébként középszerű operában. Gunyong Na-ról kissé bővebben írnék, mert véleményem szerint kimagaslóan ő volt az előadás legjobbja. Fokanov 2007-es alakítását iszonyatosan egysíkúnak éreztem, ezzel szemben Gunyong alakítása sokkal komplexebb volt. Hangi adottságairól nem kívánok senkivel sem vitatkozni, de az biztos, hogy meggyőzően testesítette meg Gérardot, aki nem egy gonosz hérosz, mint Scarpia, hanem sokkal inkább egy a becsvágyában, aljasságában, önsajnálatában, elkésett tenniakarásában, tehát minden tulajdonságában kisstílű és középszerű ember, akiben - egy kis önkritikával - időnként magunkra ismerhetünk. Ezt a személyt kiválóan testesítette meg Gunyong Na, köszönet érte.
Lamberto Gardelli • 252015-11-08 12:51:44
Nagyon szép a megemlékezésed ppp, gratulálok és köszönöm. A Gardellis időszakot - aki részese volt - senki sem feledi. Számomra az volt az aranykor.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Déri György (cselló), Kemenes András (zongora)
A:N:S Chorus
Vezényel és mesél: Bali János
"Liszt-Kukacok Akadémiája"
A „felesleges” kotta
Alleluja. Non vos relinquam orphanos – gregorián
Alleluja. Non vos relinquam orphanos – organum duplum
Viderunt omnes – organum quadruplum (részlet)
SCHUBERT: Die Advokaten (Az ügyvédek), D. 37
WEBERN: Drei kleine Stücke (Három kis darab), Op. 11
KURTÁG: Jelek, játékok és üzenetek – Message-consolation á Christian Sutter
KURTÁG:Játékok (részletek)

11:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

11:00 : Budapest
Erkel Színház

RÁNKI GYÖRGY: Pomádé király új ruhája

18:00 : Budapest
Kassák Múzeum

Traverata - korhű hangszereken:
Balogh Vera (fuvola), Feltein Attila (hegedű), Móré László (brácsa), Maróth Bálint (cselló)
MOZART: Kontratáncok K.609
JOHANN NEPOMUK WENDT: A-dúr kvartett nr.3
MOZART - WENDT: A varázsfuvola [K.620]

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Tímár Sára (ének)
Sebő Ferenc, Dúcz Erzsébet, Enyedi Ágnes, Égető Emese, Horváth Sára, Orbán Johanna, Paár Julianna, Soós Réka (ének)
Kalász Máté, Mihó Attila (hegedű)
Fekete Márton (brácsa), Lelkes András (bőgő), Szabó Dániel (cimbalom, ének), Juhász Zoltán (furulya), Halászi Lehel (furulya, kaval, tánc), András Orsolya (ütőgardon, ének)
Tázló együttes:
Draskóczi Lídia (hegedű), Sófalvi Kiss Csaba (furulya), Németh László (koboz), Benke Félix (dob)
Tímár Sára lemezbemutató koncertje
"Minek nevezzelek…"

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Tosca

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Radu Lupu (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
J.S. BACH: II. (h-moll) szvit, BWV 1067
SCHUMANN: a-moll zongoraverseny, Op.54
RACHMANINOV: II. (e-moll) szimfónia, Op.27
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Szokolay Balázs (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny, Op.23
FRANCK: d-moll szimfónia, FWV 48
A mai nap
született:
1848 • Henri Duparc, zeneszerző († 1933)
1941 • Plácido Domingo, énekes
1945 • Peter Konwitschny, operarendező
1947 • Matuz István, fuvolista
elhunyt:
1851 • Albert Lortzing, zeneszerző (sz. 1801)
1948 • Ermanno Wolf-Ferrari, zeneszerző (sz. 1876)
1973 • Szabolcsi Bence, zenetörténész (sz. 1899)