vissza a cimoldalra
2020-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4328)
Társművészetek (2067)
Plácido Domingo (930)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4103)
Operett, mint színpadi műfaj (4551)
A MET felvételei (1212)
Erkel Színház (10716)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (648)
Polgár László (269)
Sass Sylvia (480)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4743)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4929)
Simándy József - az örök tenor (669)
Franz Schmidt (3688)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2057)
Élő közvetítések (8511)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: takatsa
Leírás:
Honlap:
   


takatsa (547 hozzászólás)
 
A MET felvételei • 12122020-09-20 17:01:36

Ha maszkot húzunk és úgy nézzük, minimum 2 m-rel a TV-től, akkor nem lehet baj. :)


Erkel Színház • 107072020-09-19 19:31:04

Lehet, hgy félreértesz. Én nem a püspöki kar zenei műveltségére, vagy zenei izlésére utaltam, már csak azért sem, mert ezt nem ismerem. Csak arra bátorkodtam utalni, hogy a Strauss féle Salomének nincsen sok köze a bibliai történethez, és messze áll a keresztény gondolatiságtól. Ezt a művet az Eucharisztikus Kongresszussal összehozni valószínűleg a tudatlanság bizonyítéka. 


Eiffel Műhelyház • 2842020-09-19 06:59:46

Meláth Andrea nagyszerű énekes, én is nagyon szeretem.


Erkel Színház • 107002020-09-18 19:04:53

Pedig javaslom, hogy merjél ezen gondolkozni, márcsak a saját érdekedben is. Mert aki Wilde/Strauss Saloméját az evangelizáció egyik módjának tartja, amellyel a magar operajátszás méltó módon tiszteleghet az Eucharisztikus Kongresszus előtt, nos - egy ilyen személytől, ebben a járványos időben -, jobb, ha két méter távolságot tart az ember, mert még elkap tőle valamit.


Erkel Színház • 106982020-09-18 16:49:38

Kedves Búbánat,



Nagyon köszönöm ezt a cikket, engem nemcsak meggyőzött, de egészen megrendülten olvastam ezt a részt:



"...Az evangelizálásnak sok módja lehetséges. Miért említem ezt? Itthon a Nemzetközi Eucharisztikus Világkongresszusra időzítették a Salome bemutatóját. A kongresszust elhalasztották, ám ezzel csak erősödött a vágyott cél: jövőre, 2021 szeptemberében talán már a megújult Operaházban lehet előadni a darabot. Ennek pedig úgymond a főpróbája lesz a mostani Erkel színházi premier.”



Lelki szemeim előtt megjelent a Magyar Püspöki Kar, kiegészülve a pápai nunciussal és talán-talán Ferenc pápával, ahogyan az opera díszpáholyában ülve, extázisban nézik a hétfátyoltáncot. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47322020-09-18 16:26:19

Meg kell nézni a Müpa többi előadását, akkor kiderül, hogy a Müpa kezdeményezte-e - mert akkor mnden előadást törölnek - vagy az olasz zenekar mondta-e le. Sajnos én is így jártam, de tényleg egy-két kattintással lehet visszaigényelni a bérlet-hányadot.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624442020-09-18 15:44:04

Hála Istennek van mivel vigasztalódnom. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624422020-09-18 15:14:50

Hogy szalad az idő, igazad van. :) Köszönöm a helyesbítést.



Igen, persze, hogy bezártak, aztán most van ami kinyitott, van ami nem, és most már olyan is van, ami kinyitott-becsukott. Nem baj, pihennek egy évet, és ezalatt zeneileg sokat fejlődnek. :)


Erkel Színház • 106942020-09-18 15:09:20

Ó, nézz vissza az elmúlt évre, és tekints derűsen a következőre, akkor láthatod, hogy merre megy az Opera szekere, micsoda világszínvonalú előadások születnek, és micsoda szakmai-zenei koncepció mentén valósul meg a szép, új világ. :)



Itt nem egy elbukott Salome előadásról van szó, hanem sokkal többről.


Erkel Színház • 106912020-09-18 14:50:55

Egyesek a a Salome premier teljes kudarcát Sera Gösch alakításában vélik látni, felmentve a zenekart és a karmestert, azt hangsúlyozva, hogy márpedig a Strauss zene ilyen, nem a zenével, a zenekarral volt a baj, hanem a Strauss operára alkalmatlan énekesnővel. Holott nem erről van szó, vagy legalábbis nem csak erről. Sera Gösch nem oka a kudarcnak, ő csak egy "tünet", az okot, a felelősöket egészen máshol kell keresni. Én kimondom, hogy ki a felelős. A felelős nem a zenekar, nem az énekesek, sőt (általában) nem is a karmester, hanem a főzeneigazgató. Az a főzeneigazgató, aki az Operaház zenei arculatáért felelős, aki felelős a repertoárért, aki megtervezi az évadot, az új betanulásokat, a premiereket, aki a szerepre kijelöli az énekeseket, az előadásokra a karmestereket, aki ellenőrzi a zenei munkát, stb. Az Operaház főzeneigazgatója anno Erkel Ferenc volt. A jelenlegi utódját úgy hívják, hogy Kocsár Balázs. Ő jelölte ki az előadás szereplőit, köztük a főszereplő Sera Göscht, ő tanította be a művet, és... ő vezényelte a premiert. Ami történt, azért egyszemélyben ő a felelős. 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624392020-09-18 13:55:05

Azért mindenki gondolja végig az Operaház elmúlt 1 évét. Tavaly ősszel, el sem indul a szezon az "amerikai turné" miatt, aztán tavasztól a fél éves szünet, néhány napja újraindulás a botrányos színvonalú Salome egy, azaz egy db. előadásával, most pedig az önkényes bezárás, Isten tudja meddig. Ez az operaház közönségbarát poitikája. A szomszédban pedig ott a MÜPA, szinte minden nap jobbnál-jobb, izgalmas programmal. Mintha a két intézet nem egy városban, nem egy országban, nem egy földrészen, nem egy planétán lenne. Erre mondják azt, hogy ég és föld. Nálam most telt be a pohár, de gondolom, ezzel az érzéssel nem vagyok egyedül.


Erkel Színház • 106802020-09-17 15:22:25

Bravó! A rendező védelmében annyit azért megjegyeznék, hogy ez a süllyesztős jelenet telitalálat volt. Cak az időzítéssel volt egy kis baj, nem a végére, hanem az elejére kellett volna tenni a csattanót. Jut eszembe, most már kezdem sejteni, mit is jelent a "törököt fogtunk" szólás.


Eiffel Műhelyház • 2822020-09-17 15:14:07

Milyen volt a tegnapi Dead Man Walking?



Írjon róla valaki pár sort, mert engem nagyon érdekelne. Volt rá jegyem tavasszal, akkor elmaradt, a tegnapi előadásra pedig nem tudtam elmenni, mert dolgoztam. Persze szabaddá tettem volna magamat, ha tudtam volna, hogy ez lesz az Opera legeslegutolsó előadása.


Erkel Színház • 106762020-09-17 14:07:09

Drága Corvette, vastaps, az mindig van. :)



Amúgy értem a célzásodat. Fritz Tamás szavaival élve: Ez egy következmények nélküli ország.


Erkel Színház • 106742020-09-17 14:01:54

"Akkor az énekes énekeljen olyat, amiben hallatszik. Ha nem olyat választ, akkor meg egye meg amit főzött." 



Kedves Dávid, ebben kicsit vitatkoznék. Egyrészt nem ő eszi meg, hanem mi, és ez óriási különbség. Másrészt hogyan érted azt, hogy az énekes választja meg, hogy mit énekel? A világ nem így működik. Nem az énekes választ szerepet, hanem az énekest választják a szerepre. Az énekes ebben a kontextusban egy áru a piacon, és a zenei igazgató (vagy akinek ez a felelelős reszortja) választja ki a feladatra. Sera Gösh ebben maximum annyira felelős, hogy nincsen önkritikája, hanem kapva kap az alkalmon, énekli azt, amire kiválasztják és énekli azt, amiért megfizetik. Nem ő az igazi felelős, hanem az, aki őt erre a szerepre kiválasztja. És ez a zenei vezető, aki őt kiválasztotta, vajon kinek felelős? Jobb helyen a közönségnek. Nálunk, gondolom, senkinek. 


Erkel Színház • 106722020-09-17 13:30:27

Nem találom a megfelelő topikot, így itt gratulálok Zétának a Salome kritikájához.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624342020-09-17 11:57:54

Köszönöm az infót. Az biztos, hogy most a visszaváltás mellett döntök. Az előző szezonból jó sok jegyem maradt, és az opera álal alkalmazott "becserélés" iszonyatosan nehézkes, és szinte követhetetlenül bonyolult szisztéma szerint valósul meg. És a másik kérdés, hogy ugyan mire cserélném be? Olyan előadásokra, mint a Salome? Vagy olyanokra, amelyek úgyis elmaradnak? Irány a MÜPA!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624322020-09-17 11:46:42

Már csak egy kérdésem maradt: 



Van két jegyem az október 6-i Poppeára. Most látom, hogy az is elmarad. Mivel ez nem kormányzati döntés, nincsen semmi központi korlátozás elrendelve, tehát az opera vezetőjének egyéni döntése, ezért szeretnék érdeklődni, hogy hogyan kérhetem vissza sürgősen a jegyek árát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624312020-09-17 11:10:32

A Szentpéteri Opera elmaradó két előadását nagyon-nagyon sajnálom. Naponta lestem a honlapot, hgy mikor lehet jegyet venni rá. :(


Erkel Színház • 106692020-09-17 10:13:36

Ez így van. De mi van akkor, ha mégis énekel? A margitszigeti, 2 évvel ezelőtti előadás azért volt elfogadható, mert ott a hangmérnök sokat tudott javítani a helyzeten, csak fel kellett tekerni Gösh mikrofonjának hangerejét. Az Erkelben viszont egészen más a helyzet, de gondolom, hogy nem a premieren derült ki, hogy Gösh hangja nem képes szárnyalni. Csak volt valamikor egy zenekari próba, és egy személy, aki a nézőtér különböző pontjairól tesztelte a hangzást? És ha ez így volt, akkor valamit kellett volna csinálni, menteni a menthetőt. Az énekest-énekeseket más helyre pozícionálni, esetleg egy mikroportot bujtatni Gösh keblei közé, vagy ne adj Isten a zenekart picit visszafogni. Végső soron a karmester a zenei vezető, nemcsak a zenekar hangzásáért felel, hanem az egész előadásért. Nem tárhatja szét a kezét azzal, hogy ez van. Arról is érdekes lenne tudni, hogy a szereplők válogatása hogyan történik, és kinek a felelőssége az, hogy ki énekel a színpadon...


Erkel Színház • 106622020-09-16 22:18:04

Látom, megint személyeskedsz. Helyben vagyunk.


Régizene • 42592020-09-16 22:01:23

A mesternek van sokkal tágabb értelmezése is. pl. Jézust is a tanítványai, a hallgatósága többször Mesternek nevezte, a "Jó Mester" megszólítást viszont elhárította azzal, hogy "Senki sem jó, csak egy: az Isten." (Márk 10.18)



A "metafizikus" pedig nem magyar szó, így a "milyen mély a gyönyörű nyelvünk..." kiszólás picit biceg. Bocs a kekeckedésért, csak valahogyan ma kibújt belőlem a kisördög, megártott a tegnapi Salome. :)


Erkel Színház • 106602020-09-16 21:50:06

Szegény, ma reggelig sokunk számára ismeretlen Vörös Győző, úgy került ebbe a topikba, mint Pilátus a krédóba. Javaslom, hogy most, mivel munkáját megismertük és alaposan elemeztük, búcsúzzunk el tőle, és bízzuk nevét - momus körökben - a feledésre. :)


Régizene • 42452020-09-16 16:57:25

Ezt pélédaként írtam, de természetesen a példát a valóságból merítettem. És ez azért használható példaként, mert ez egy általános trend, és általában így épülnek manapság a magyar orgonák. De gondolom, hogy máshol is hasonló a helyzet, csak persze tényleg más az, ha egy ilyen speciális orgona egy templomban második orgonaként, koncertezésre szolgál, vagy pedig ez a várva-várt, egyetlen orgona. A mai magyar orgonagyártók általában ezt a trendet követik, például itt van egy gyártó, de ez csak egy jellemző példa.


Régizene • 42442020-09-16 16:48:45

A hasonlatod kicsit sántít, mert a paraszt tudja, hogy milyen a traktor, de a plébános nem tudja, hogy milyen az orgona. A kántorok pedig vagy nem értenek hozzá, vagy szintén a mai trendek bűvöletében vannak. És persze az is probléma, hogy a papok semmiféle egyházzenei képzést nem kapnak. És még sok egyéb probléma van, ez egy összetett kérdés. MIt tesz egy plébános, aki gondosan jár el orgonaépítési ügyben? Keres egy orgonaszakértőt, egy orgonaművészt, egy ismert és elismert szaktekintélyt. És az mit fog javasolni neki? Hát ezt, amiről írok.



És persze szépek és jók ezek a kasztíliai, velencei, vagy északnémet-lengyel reneszánsz orgona replikák, csak az általános céloknak nem felelnek meg. 


Erkel Színház • 106572020-09-16 15:48:05

Ha láttad, kedves Telamund, akkor írjad le a véleményedet. Én amint hazaértem, írtam kritikát az előadásról (10630). Nekem ami a szívemen, az a számon, lelkendeztem nemegyszer hazai operaelőadások kapcsán és most is előítéletek nélkül ültem be az Erkelbe. Arról írtam, amit láttam és hallottam. Ha valaki mást látott és hallott, majd leírja. :)


Régizene • 42402020-09-16 15:39:30

Oké, értem, amit írsz, és sokmindenben igazad van. De gondolj bele a következőbe: Magyarországon vagyunk, és egy templomnak - ahol eddig nem volt semmilyen orgona, esetleg csak valami analóg elektromos vacak - innen-onnan összejön 30 millió forintja, és ezen akar építeni egy kis, kétmanuálos, több célra használható orgonát. És akkor jön az orgonaépítő, és rábeszéli a plébánost arra, hogy ne egy ládagyári vacakot építsen, amiből 12 egy tucat, hanem ebből a pénzből ő készít neki egy csodás, egy manuálos, osztott billentyűzetes spanyol barokk orgona-replikát, amelynek nemhogy Magyarországon, de Közép-euurópában sincsen párja. El is készül a nagy mű, kivonul a Zeneakadémia orgona tanszaka, megtüzdelve néhány külföldi szaktekintéllyel, és mindenki oda van és vissza. Aztán kezdetben kéthetente, később havonta, majd kéthavonta, félévente, évente odavetődik valaki koncertezni. Az orgona valóban csodálatos. Csak egy apró probléma van vele. Liturgikus célokra szinte alkalmatlan, és koncertezésre is csak korlátozott, hiszen kizárólag spanyol reneszánsz és barokk művek előadására alkalmas. Arra viszont ideális. Nem is lenne baj, ha lenne egy másik orgona is a templomban, hétköznapi célokra. De jó, van is, egy hárommanuálos, PC-s, midis billentyűzetes játszóasztal, amelyen az Orgonam program fut. Így hát azt használják...


Régizene • 42372020-09-16 14:17:21

Én eddig azt gondoltam, hogy a hangolás tudománya ugyanolyan fejlődési pályát futott be, mint pl. a technika, ahol először feltalálták a kereket, majd a biciklit és picivel később az űrhajót. Szerncsétlen zenészek  Pitagorásztól Gallilein át hányan és hányan, folyamatosan küszködtek a kvintekkel, kvartokkal és tercekkel, míg végül megszületett a wohltemperiertes klavier. Aztán a többi ment a levesbe, illetve ment volna, ha nem virrad fel a 21. század. Most aztán már Magyarországon is az újonnan készített orgonákat egzotikus furcsaságokra hangolják, hogy ne lehessen rajtuk mindenféle hangnemben, mindenféle műveket játszani, és persze a jó szakembereknek is meg kell élniük valahogyan, mivel nem tud mindenki Valottiban és társaiban hangolni. De hát az ember már csak ilyen, könnyen lemond a valamikor véres verejtékkel megszerzett szabadságról.


Erkel Színház • 106542020-09-16 13:21:13

"Világszenzáció lehet a Salome őszi bemutatója." - írja a kultura.hu. És a mondat folytatásából megtudjuk, hogy miért lehet világszenzáció: "Évek óta dédelgetett terv valósul meg azzal, hogy Vörös Győző ókorkutató jordániai feltáró munkája nyomán Richard Strauss zenedrámája először kerül színre az eredeti evangéliumi helyszínt – Heródes machaerusi palotájának oszlopos udvarát – megidéző díszlettel."



Nekem Vörös Győzővel nincsen semmi bajom, már csak azért sem, mert nem ismerem, most hallottam a nevét először. És a régészeti kutatásokkal sincsen semmi bajom, ezeket fontosnak tartom, és ha pl. a Nemzeti Múzeumban a kutatásaiból nyílik egy tárlat, akkor azt nagyon szívesen megnézem, és maketten is szívesen tanulmányozom majd Heródes egykori palotáját. 



De mitől lenne világszenzáció a Salome magyarországi őszi bemutatója? Az autentikus díszlet miatt? Talán ez a Salome egy régészeti-építészeti-helytörténeti kiállítás? Nem. Ez a Salome egy opera, Richard Strauss talán legjobb operája. És vajon mitől lesz világszenzáció egy opera bemutató? Ki-ki válaszoljon erre a kérdésre érzelmei, tudása, eltökéltsége, vérmérséklete szerint. Én csak egy nagyon csendes megjegyzést teszek a tegnapi cirkusszal kapcsolatban: attól nem lesz értékesebb egy nagy darab ürülék, ha díszdobozba csomagolják.


Erkel Színház • 106402020-09-16 09:03:36

Autentikus díszletek??



Hát, most nagyon durva leszek: elmehetnek ezek a fenébe az autentikus díszletükkel együtt. Ha a falra vetítenek 6 nyavalyás dór oszlopot, nekem az is óriási élmény lett volna, ha a vetített kép előtt egy Strauss operát mutatnak be, és nem ezt, a nem is tudom, hogy mit.


Erkel Színház • 106362020-09-15 23:49:18

Kedves Hangyász,



megvallom, én nem olvastam Wilde novelláját, de elhiszem, hogy a hangsúlyok nála máshol vannak, ugyanúgy, mint ahogyan a bibliai alaptörténetben is, amelyben Salome a tánc után anyjától kérdezi meg, hogy mit kérjen Heródestől, és Heródiás veszi rá a leányt, hogy Keresztelő Szent János fejét kérje. De itt most nem Wildéről és nem is a Bibliáról van szó, hanem Straussról, hogy ő mit gondolt, és mit akart kifejezni Salome karakterével. És az igazság az, hogy még erről sincsen igazán szó, hanem konkrétan erről a szörnyű előadásról, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy Salome egy zavarosfejű szüzike volt-e, vagy a Strauss opera - János jellemezte - büdös kurvája, itt arról van szó, hogy Gösch tökéletesen alkalmatlan volt a szerepére.


Erkel Színház • 106302020-09-15 22:41:04

A Covidnak volt egy nem várt, de igen kellemes mellékhatása, a MET napontkénti operaközvetítései. Első hónapban kitörő lelkesedéssel vetettük bele magunkat a jobbnál jobb operák nézésébe, aztán kicsit megszoktuk, kicsit meguntuk, kicsit belefáradtunk. Mert a jóhoz is hozzá lehet szokni, és a jót is meg lehett unni. Álomba ringatott minket hónapokig a bőség és a sok jó.



De ma, eljött az igazság pillanata, felébredtünk: Salome, premier az Erkel Színházban.



Premier? Félig-meddig, hiszen két éve csaknem ez az előadás elhangzott már a Margitszigeten, így nem kellett nulláról kezdeni, a zenekar és az énekesek egy része már többé-kevésbé ismerte az operát. No, meg a főszereplő is ugyanaz volt, Sera Gösh. Nekem a Margitszigeti produkció tetszett, bár a hangosítással nem voltam megelégedve, vagy legalábbis a hangosításra fogtam sokmindent. Most rájöhettem, hogy nem volt igazam. Gyenge félház volt, ami azért is meglepő, mivel ez nemcsak a premier volt, hanem az egyetlen előadás, amelyre a közönség bejöhetett. Már megszokhattuk, hogy az előadás a főigazgató monológjával kezdődik. Beszélt több dologról, de a mondanivalója legnagyobb részében azzal foglalkozott, hogy ecsetelte a zenekar nehéz helyzetét, hogy még a főpróba is elmaradt a Covid tesztelés miatt, és köszönetet rebegett a zenekarnak, hogy elvállalták az előadást, pedig meglett volna a munkajogi lehetőségük arra, hogy elutasítsák a fellépést. Érdekes gondolat. Hát nekik nem ez a dolguk? Mint ahogyan a tanár dolga az, hogy tanítson, az orvos-nővér dolga, hogy gyógyítson, az eladó dolga, hogy eladjon, stb. Miért jár extra köszönet a zenekarnak, ha játszik a meghirdetett előadáson? Nem a közönségnek járna inkább köszönet, hogy kifizette a jegyet, rászánja a szabadidejét, és az egészségét kockáztatva elmegy az előadásra, holott ez nem kötelessége? 



E kis bevezető után következett az előadás. Elöljáróban el kell, hogy mondjam, én nagyon szeretem Richard Strausst, az Árnyéknélkülit háromszor is láttam az opera előadásában, és úgy gondolom, hogy a Salome, Straussnak talán a legnagyobb műve. De ez az előadás még csak nem is emlékeztetett az igazi Straussra. Ha egy mondattal kellene véleményt nyilvánítanom: kritikátlanul rossz volt. Bár sok szereplő van ebben az operában, de mégicsak egyszereplős darab ez, minden Salomén áll vagy bukik. Sera Gösh pedig kimondhatatlanul rossz volt. Ennek a nőnek egészen egyszerűen nincsen hangja. Vagy nem hallottam semmit, vagy pedig valami visítozással vegyes artikulálatlan ordítozást. Nem tudom, hogy mi az a szerep, amit el tud énekelni, de biztosan nem Salome az. Salome egészen más. Salome a gonosz inkarnációja, és a GONOSZ attól igazán borzalmas, hogy varázslatosan szép. Ez a szépség teljes mértékig hiányzott belőle és a hangjából, helyette valami idegbajos és hisztérikus ordítozást, sikítozást kaptunk. A hétfátyoltánc pedig olyan volt mint egy obszcén és gusztustalan gimnasztikai gyakorlat. Mit mondjak a többi szereplőről? Tulajdonképpen ezek után teljesen lényegtelen volt, hogy hogyan énekelnek és mit csinálnak. Talán csak annyit, hogy a Margitszigeti Heródes (Gerhard Siegel) nagyságrendekkel jobb volt a mostaninál (Jürgen Sacher), a kéjenc-pojácát kiválóan alakította, és a Margitszigeten Komlósi Ildikó is emlékezeteset nyújtott. A zenekarról és Kocsár Balázsról még illik néhány szót ejteni. Durva, kiegyensúlyozatlan, egysíkú és minden elképzelés nélküli volt. Kellene egy jó karmester, nagyon-nagyon-nagyon kellene!!



Én nem tudom, hogy Főigazgató úr hatásköre meddig terjed, de azt talán el tudná érni, hogy a ruhatárosok-jegyszedők az előadás közben - az ajtókon kívül - ne beszélgessenek olyan hangosan, hogy a halkabb részeknél a beszélgetésük zavaróan beszűrődjön a nézőtérre. Ha mást nem is, ennyit talán megérdemlünk.


Régizene • 42232020-09-14 21:33:27

Nagyon érdekes. Pedig van benne annyi hang, mint egy Mozartban. Úgy látszik, hogy a hangok sorrendje is fontos. Majd még gondolkozom rajta, hogy is van ez.


A MET felvételei • 11912020-09-14 14:26:03

Persze, a Hollandit! :)



A MET-nek csak egy Hollandi video-felvétele van, a 2020. márciusi (Gergiev, Kampe, Skorokhodov, Nikitin, Selig). Még sokáig kell tartania a COVID-nak, hogy a legfrissebb felvételükkel előrukkoljanak, bár, ahogyan a Porgy és Besst (ami szintén 2020-as felvétel) műsorra tűzték, talán ebben is lehet reménykedni.


Régizene • 42082020-09-13 20:26:59

Kedves Katalin!



Tudnia kell arról, hogy ez egy zártosztály, a belépéshez szakorvosi beutaló szükséges és kényszerzubbony használata ajánlott. Én szóltam... :)


Régizene • 42052020-09-13 19:01:50

Bocsánat, hogy visszatérek erre a Purcell-Currentzis Indian Queenre, de azóta sem tud nyugodtan hagyni a téma. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyszerű előadás, amit nem szerencsés néhány képkockából megítélni, mert egy cseppben nem tükröződik a tenger végtelen teljessége. És különben sem nyugszom addig, amíg nem bizonyítom be nektek az emberi hang utolérhetetlen csodálatosságát. :)


Régizene • 41932020-09-13 13:40:32

Mostanában mindig meglepődök, ha valaki értékeli a humoromat. :)


Régizene • 41802020-09-12 22:44:41

Köszönöm, hogy megosztottad velünk töprengésedet az operáról. Sajnos csalódást kell okoznom neked, mert hosszú évek óta nincsen operabérletem, csak jegyeket veszek kapkodva és hebehurgyán, minden előadásra, amelyben látni vélek valami halvány reménysugarat, hogy lesz benne egy-két olyan pillanat, amire aztán évek múlva is emlékezni lehet. Én tehát pillanat-vadász vagyok, és ebből a szempontból sikeresnek mondhatom magam. A MÜPÁ-ban viszont évről-évre van zenekari bérletem, és az igazat megvallva, ott az elmúlt években sokkal több jó operát láttam, mint az Erkelben-Operaházban.



Azért  üdítő kivételként van néhány olyan zeneszerző, aki nem írt operát, pl. Bach, vagy Liszt is (egy fiatalkoti botlásától eltekintve). Nekik viszont ott volt a Passió-Oratórium-Mise, egy olyan műfaj, ahol szintén találkozik, és elválaszthatatlanul egybefonódik a szöveg és a zene. Hogy miért szeretem az operát? Erre könnyű válaszolnom: engem megbűvöl az emberi hang, az univerzum legtökéletesebb és legmisztikusabb hangszere. 



Köszönöm a linket. Végülis, ha rettenetesnek tartod, akkor ez azt jelenti, hogy érzelmeket váltott ki belőled, így tökéletesen betöltötte szerepét. És persze minden modorosságon túl, ott van az emberi hang, amelyen megszólal a zseniális Purcell. Kell ennél több? Ez maga a bűvölet.


Régizene • 41742020-09-12 17:35:44

zenemű, vagy műzene,



nem érti ezt senkise.



Molier meg francia,



angol ki nem álhatja. 



(Ezt csak azért írtam, mert szeretném tartani magam a korvett által megkövetelt társalgási színvonalhoz.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624182020-09-12 17:28:29

Ha féélreérthető voltam másoknak is, nemcsak neked, akkor szeretném tisztázni, hála Istennek nem kell sorbaállni órákig a pénztárnál, mert most már online, kényelmesen, otthon, a fotelben ülve lehet jegyet rendelni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206422020-09-12 12:29:54

Mivel minden mű elején kiírják, hogy mit énekelnek, ezért a beazonosítás viszonylag könnyű. :)



Ne használj olyan vírusvédelmet, amely megköti a kezedet és a szellem szabad szárnyalását.


Régizene • 41682020-09-12 11:41:58

Ezt nem egészen értem. A társaság szellemi színvonalára, vagy a társalgás szellemi színvonalára gondolsz? Persze, ha magamba nézek, mindkettőben igazad lehet. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624142020-09-12 11:32:46

Én valahol olyasmit olvastam, hogy akkor felvételt készítenek, hogy később le tudják adni a nagyérdemű közönségnek, akik nem mertek elmenni az élő előadásra. Mindenesetre furcsa, hogy miért kell üres teremben felvételt készíteni. Amúgy olvasva téged, csodálkozom. Nem hittem volna, hogy vannak emberek, akik pénztárban vesznek jegyet, nem online módon. :) Emlékszem a 80-as évekre, amikor feleségem vidékről ment fel, és többszáz méteres sorban várakozott, hogy az évadra bérleteket vehessen. Hát, hála Istennek ennek az időnek egyszer és mindenkorra vége.


Régizene • 41652020-09-12 00:21:28

"Zsenik kivételek"



De hát kedves Uram, itt csak zsenikről beszélünk. A többi kit érdekel??



És mi az, hogy mindent egyszerre nem tudunk, mert azt csak a teremtő tudja?



Isten az embert a saját képére és hasonlatosságára teremtette, tehát mi is tudunk, mindent, egyszerre - akarni. :)


Régizene • 41622020-09-11 23:15:35

És éppen Bartók mond ilyeneket? Akinek a zenéje aztán tényleg totális. Gondolj csak a Mandarinra. Biztosan rossz napja volt.


Régizene • 41612020-09-11 23:12:07

De hát kedves diósjenő én az egész világot akarom, és lehetőleg egyszerre! És a zene pontosan ez: minden érzékeszervre hat. Nemcsak a füledet kell nagyra tátani, hanem az egész Énedet. Becserkészni, aztán rárontani és habzsolni, habzsolni...


Opernglas, avagy operai távcső... • 206402020-09-11 23:08:20

Köszi a linket, Otello. Fantasztikus élmény. Amíg ilyen Radvanovsky-félék szaladgálnak a földön, nem kell félnünk az opera hanyatlásától.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624102020-09-11 22:27:27

Nekem van jó helyem, de amint hallom, lehet, hogy aztán szétültetnek. Az mindenesetre megnyugtató, hogy mellettem ülhet a télikabátom.


Régizene • 41572020-09-11 22:25:53

Az opera egy zenés történet. Az a jó, ha hat minden érzékszervre. Egyszerre kell hallani, látni, tapintani, szimatolni.


Régizene • 41562020-09-11 22:23:46

Szerinten többet kellene beszélni és többet kellene foglalkozni Currentzissel, és főleg Purcellel. Gondolom, a rendezésről Currentzis nem tehet, de Purcell abszolút avantgard zeneszerző volt, egy ilyen változatot nemcsak elfogadna, de jót is röhögne rajta. :)


Régizene • 41232020-09-09 21:13:05

Micsoda zene!! Ezért szeretek én bekukkantani ebbe a fórumba. :)


A MET felvételei • 11752020-09-09 00:02:06

Örülök, hogy nektek is tetszett ez a csodás előadás. Majd karácsonyra megpróbálok írni hozzá magyar feliratot, csak be kellene szereznem egy szleng-szótárat. :)


A MET felvételei • 11662020-09-05 10:22:12

Újólag csak annyit tudok mondani, hogy nézzétek meg ezt a csodálatos Porgy és Besst, felejthetetlen élményben lesz részetek. :)


Régizene • 40562020-09-04 21:23:05

Ah, ne essetek egymásnak, mert a végén megszűnik ez a jó kis topik, sok értékes gondolattal, és még több, jobbnál jobb zenével. Mindhármatoknak igaza van, de amit egyenként képviseltek, az csak részigazság. De ezek a részigazságok csak látszólag ellentétesek, és puzzle-ként összerakhatók, csak egy kis szeretet és egymás elfogadása szükséges hozzá.:)


Régizene • 40212020-09-02 11:24:59

Hallott már valaki Daniel Croner (1655-1740) erdélyi zeneszerzőről és teológusról? Mert én még soha, de most itt van a nagy alkalom.


Régizene • 40102020-09-01 17:19:06

Itt van egy kis Bach orgonazene, annak apropójából, hogy elkészült a szári templom reneszánsz-korabarokk egy manuálos és pedálos replika orgonájának a virtuális (Hauptwerk) változata. Nagy István játszik.


Régizene • 39632020-08-29 22:11:01

Nana, ez a "magácska" kicsit erős volt, remélem, hogy nem egy lmnpqrstvwxyz-vel folytatok itt polémiát az irodalom és a zene kapcsolatáról. 


Régizene • 39592020-08-29 20:04:18

Mi ez?



Egy eddig kiadatlan Rejtő Jenő regény első fejezete? :)


A MET felvételei • 11172020-08-29 19:52:12

Egy kicsit előreszaladok, de már most felhívom mindenki figyelmét a jövő hétvégi Porgy és Bess produkcióra, amelyet 2 napig tesz elérhetővé a MET. Ez egy vadonatúj, 2020 koratavaszi előadás. Én láttam az Erkelben a Pory és Besst, és nagyon tetszett. De ez a MET felvétel legalább 1000-szer jobb annál, és ez most egyáltalán nem túlzás. A rendezés, a képi megjelenítés, a zenekar, az énekesek játéka és hangja felülmúlhatatlan. Kezdem érteni, hogy miért ragaszkodnak ahhoz, hogy ezt az operát csak feketék adhassák elő. Ez a Pory és Bess örök élmény lesz, senki se hagyja ki.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47032020-08-29 16:19:35

Várd ki a végét, egyáltalán nem biztos, hogy nem engedig be a művészeket az országba. Lesznek kivételek, mint ahogyan azt a foci-döntő kapcsán magad is láthatod.


Régizene • 39282020-08-27 17:18:13

Erről jut eszembe, már csak egy kis erőfeszítés szükséges, és a Régizene utoléri az Operett a magyar rádióban topikot. Ez lesz csak a fényes győzelem. :)



(Bocs, ezt a megjegyzést a tömbfelügyelőre szántam)


Régizene • 39252020-08-27 17:04:07

Gondolod, hogy volt bármikor szürke és csöndes egy olyan templomtér, ahol Bach zenéje zengett?


Régizene • 39222020-08-27 16:48:57

Amúgy Vashegyit sok alkalommal volt "szerencsém" látni-hallani az operaházban, mivel gyakorta megfordul ott (is). No, de 2015-ben volt egy Vivaldi Farnace produkció, Németh Pál vezénylésével, hát az nagyszerű volt. Azt hittem, hogy ez valaminek a kezdete, de sajnos a kezdet és a vég ebben az esetben egybeesett.


Régizene • 39212020-08-27 16:38:45

Még szerencse, hogy Bach evangélikus volt és nem kálvinista, különben halál várt volna minden orgonára. Bár a polémiát olvasva számomra nem teljesen világos, hogy az orgona, vagy az orgonista volt-e az elsődleges probléma. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622572020-08-19 17:14:07

Kedves Zenebaratmonika. Meg szeretném kérdezni tőled, hogy mi a lényeg az operettnél? Én már annyit gondolkoztam rajta, de hiába.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622562020-08-19 17:10:55

Az Arabellát én egyszer láttam, és ez pontosan elég is volt. :)



De a kérdésemre nincsen válasz: a Saloménak premierje van szeptember 15-én, és ez egyben a 2020/21 évad utolsó előadása is itthon. MIért???


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622202020-08-19 09:13:58

Itt van pl. a Salome. Nagyon szívesen megnézném, de szeptember 15-én máshol leszek. Erre kiderül, hogy a premieren kívül nem is lesz több előadás (csak két zártkörű és októberben egy előadás Brnoban). Ki érti ezt??


Opernglas, avagy operai távcső... • 206262020-08-17 10:32:26

Köszi. Asmik Grigorian nagy kedvencem. :)


Régizene • 37282020-08-14 17:22:14

Itt van néhány Zsoszken a gyűjteményemből, csak, hogy ne maradjunk abrak nélkül hétvégére. :)



Én is szeretem, énekeltük jó pár kórusművét.


Régizene • 36962020-08-12 21:15:17

Köszönöm szépen. Amióta láttam Currentzist a Müpában, Mahlert vezényelni a Permi zenekar élén, azóta böngészgetem a permi álláshirdetéseket. :)


Opernglas, avagy operai távcső... • 206152020-08-12 18:39:29

Szívesen. Engesztelésül Corelliért. :)


Opernglas, avagy operai távcső... • 206142020-08-12 18:38:39

Oké, de ennek is már 13 éve, és a MAO-ban már tényleg évtizedek óta nem volt. Utoljára Marton Évával láttam.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206112020-08-12 18:00:02

Hát, akkor töltsed le, nem fogsz csalódni.Írtam hozzá magyar feliratot is, megkínlódtam vele. 



Ha így vesszük, akkor szinte minden opera története soványka, néhány mondatban elmondható. Van ennek mély tartalma, csak az nagyon nyomasztó (különösen ez az első verzió), jobb bele sem gondolni. És van néhány olyan jelenete (Pl. Leonóra áriája a rendház előtt, és utána a duett a gvárdiánnal), amelynél Verdi aligha írt szebbet. És a kórusok.... szóval sokminden. Az biztos, hogy nem olyan koherens történet és zeneszövés, mint a Trisztán vagy a Parsifal, de Verdi nem Wagner.  Mindenesetre én sajnálom, hogy az operát már évtizedek óta nem játsszák Budapesten.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206092020-08-12 15:55:18

Gorcsakovának nemcsak a hangja csodás, hanem a játéka is, ilyen fokú spiritualitásra manapság már csak az orosz lélek képes. És hát Grigorian is egy nagy felfedezés.


Régizene • 36842020-08-12 08:40:07

Légy egy kicsit nyitottabb és megértőbb. Kermes és Jessye Norman felvételét azért linkeltem be, hogy bizonyítsam, egy remekművet milyen sokféleképpen lehet előadni. Az emberi fájdalomnak végtelenül sok megélése és kifejezése lehet, és a maga módján mindegyik hiteles és megrendítő. (De ha már itt tartunk, akkor megkérdezném, hogy Currentzis Dido felvételével kapcsolatban mi a kofogásod?)


Opernglas, avagy operai távcső... • 206072020-08-11 22:51:22

Itt az idő, hogy kirukkoljak  ezzel a DVD-vel, amelyet szeretnék megosztani veletek, és egy hétig szabadon letölthető.



A Végzet hatalmáról van szó, ez az opera már több mint 30 éve foglalkoztat. Én ezt tartom Verdi legnagyobb operájának, de ha ezzel lehet is vitatkozni, az biztos, hogy a legnagyobb hatással rám ez a Verdi opera volt és van. Nagyon sokáig keresgéltem egy olyan felvételt, amely legközelebb áll ahhoz, amit én tartok erről az operáról, és végül megtaláltam. Egy 1998-as felvételről van szó, szintén Mariinszkij színház, Gergiev, egészen elképesztő orosz énekesekkel. Az első, tehát a Pétervári verzió, amely egyáltalán nem könnyed szórakozás. Az első verzió véresen brutális, a második kissé enyhített, de az is katarzis nélküli. Igazi befejezés nincsen, de hogyan is lehet befejezni egy olyan történetet, amelynek a végső kicsengése az, hogy Isten ugyan megbocsát, de az ember sohasem képes megbocsátani se a másik embernek, se saját magának. 



A megadott linkről az összes fájlt le kell tölteni. A borító külön van, a többi fájl pedig egy normális dvd, amit ki lehet dvd-re írni, vagy számítógépről pl. Vlc lejátszóval lejátszható, ha a video_ts_ifo fájlra kattintunk. Van magyar felirat is, amely automatikusan indul.


Régizene • 36802020-08-11 22:20:05

Nekem Dido itt kezdődik és itt végződik.


Opernglas, avagy operai távcső... • 205902020-08-11 12:23:37

Miért ne lenne értelme? Én is felteszek ezt-azt letöltésre, hátha érdekel valakit. Mondjuk nem sokakat, de ez nem keserít el. Máris töltöm, és köszönöm. És jótett helyébe jót várj. :)


A MET felvételei • 9542020-08-09 22:59:26

Én pl. annak örülök, hogy Macskás feltámadt, és már nem csak a számmisztikát gyakorolja. De hát ez nem csoda, tudvalevő, hogy egy Macská(s)nak legalább hét élete van.


Régizene • 36462020-08-09 22:50:06

A tökéletesség engem mindig riaszt egy kicsit. Kell valami esendőségnek lenni, hogy az ember azonosulni tudjon vele. Amúgy is, a lemezborítón olyan, mintha három lába lenne. Én a háromlábú embereket ki nem állhatom. :)



Köszönöm az orgonás lemezt. Olasz barokkot lehet itthon is játszani, pl. a Farkasréti templom velencei orgona-replikáján


Régizene • 36372020-08-09 20:30:21

Igazán szép. A második felvétel a profibb, az első pedig a szívhezszólóbb. És a befejező szakasza...


A MET felvételei • 9252020-08-08 13:33:51

...és akkor megszólalt a kakas?



Ha igazán édekel, akkor utánanézhetsz a Wagner felvételek c. topikban, de amúgy nem érdekes.


A MET felvételei • 9212020-08-08 08:24:50

Egyetértek. Bár mikor Nagyhétre elérhetővé tettem ugyanezt a felvételt, ráadásul jobb minőségben és magyar felirattal, akkor - ha jól emlékszem - kisebb volt a lelkesedésed.


Régizene • 36142020-08-07 18:35:19

Azt te jobban tudod. :)


Régizene • 36102020-08-07 17:41:17

Fantasztikus.



Akinek volt szerencséje a "régizene" fejlődését követni a 70-es évek elejétől, az láthatja a különbséget és azt az óriási utat, amit megtettek. Mert hát mi volt régen? Az lett csembalista, akit a ZAK-on nem vettek fel a zongora-szakra. Ma már egészen más a helyzet, a dilettánsok - legalábbis nyugaton - eltüntek, felváltották őket már középszinten is a "vérprofik", felső szinten pedig a káprázatos tehetségek. :)


Régizene • 36062020-08-07 16:40:04

Köszönöm az újabb videót, igazán nagyon tanulságos. Úgy gondolom, hogy mindenki úgy bohóckodik, ahogyan tud. Ez is adottság kérdése. A cél az, hogy örömöt szerezzen a közönségnek, valami meghökkentő, nem megszokott dologgal. A ráadásoknak, gálaműsoroknak ez a célja és értelme, hogy az előadó megmutassa magát más oldaláról is, kötetlenebbül, közvetlenebbül, valahogyan személyesebben. Orlinski produkciója is ebbe a kategóriába tartozik, ugyanúgy, mint azé a bohócé, aki három hasraesés után buggyos nadrágjából elővarázsol egy hegedűt, és elkezd játszani csodálatos hangon egy Bach szólószonátát. És hogy ebben a megszentelt pillanatban az embernek a nevetéstől, vagy a sírástól csodulnak ki a könnyei, az már csak rajta múlik.



Így válik a komoly komolytalanná és komollyá a komolytalan. NIncsen semmi különbség közöttük, mindez csak nézőpont kérdése, a különbség te vagy, magad.


Régizene • 36022020-08-07 13:12:48

Húhaaaa! Ez fantasztikus, nagyon köszönöm. Ez az Orlinski egy igazi polihisztor. Micsoda kondíció és bámulatos mozgáskultúra. Bizonyítéka annak, hogy ép testben ép lélek lakozik. Ezért szeretem én ezt a topicot, és benne, konkrétan téged, mert az élet és a világ újabb és újabb dimenzióját tárod fel előttünk. Köszönöm. :)



Lenne egy szakmai kérdésem is, ami igen erősen furdalja az oldlamat: hogyan érted el azt, hogy a link megnyitásakor új lap nyíljon meg? Ez egy nagyon hasznos dolog, ezért szeretném, ha beavatnál.


Régizene • 36002020-08-07 12:13:03

Itt látható a négyfejű sárkány. Corvette-nek szeretettel. :)


Régizene • 35202020-08-03 19:41:40

Én eddig a marslakókra gyanakodtam. Aztán most kiderül, hogy Göbbels? Micsoda csalódás...


Régizene • 35002020-08-02 22:43:53

Addig biztos nem múlik el, amíg ilyen jó felvételeket küldesz.:)


Régizene • 34962020-08-02 20:09:30

Megvakarom a bal fülemet a jobb kezemmel, majd biztonság kedvéért a jobb fülemet a bal kezemmel. Ez lenne az a tenyeres-talpas német barokk? Oké, azért teszek még egy próbát és meghallgatom a Himmel Reiße áriát a János passióból, (amit később maga Bach cenzúrázott).  Hát ezt az áriát csinálja utána az a sok pökhendi és orrhangú francia. Ebből a megjegyzésemből is látszik, hogy nekem mindenem a német barokk. Na jó, Purcell-vel talán engedményt teszek, de Buxtehude, Pachelbel, Böhm és tsai felülmúlhatatlanok. Legalábbis orgonás téren, mert én szabadidőmben virtuális orgonamintákat készítek, így többé-kevésbé leragadtam ennél a hangszernél. Bár meg kell vallanom, amikor tavaly, hangmintakészítéssel kapcsolatban, belebotlottam a gazdagréti templom spanyol replika orgonájába, hát köpni-nyelni nem tudtam, annyira meglepődtem, mert ilyen szerzetet még életemben nem láttam. Egy ócska, egymanuálos hangszer, azzal a sok, nevetséges nyelvsípjával, de amikor megszólal, hát az döbbenetes, egy másik dimenzió, egy különálló, varázslatos univerzum a spanyol barokk, felkavaró élmény volt.



Zelenkát csak úgy felfedeztem magamnak 15 éve. Nem is tudom, hgy mi fogott meg benne. Talán a neve? Gondold el, valaki felveszi a Dismas - a jobb lator - nevét: mekkora hit, és mekkora alázat. És ráadásul cseh a lelkem, hát mi, zenei téren hol kullogtunk akkoriban, valahol a Volga-Káma vidékén, vagy Perzsiában? Volt honnan kinőnie a cseh zenekultúrának. És amit írt, hát az sem utolsó, és nagyon-nagyon egyedi, mint ahogyan te is említetted. És gondolom, szinte az összes szerzeménye elveszett, pedig ő is, a kis katolikus templomában, hétről-hétre alkothatgatott...


Régizene • 34892020-08-02 13:59:38

Ha már szóbakerült a későbarokk (kiüresedés?), annyira várom, hogy egyik kedvenc zeneszerzőmről, Zelenkáról is ejtsetek 1-2 (jó) szót.


Régizene • 34732020-07-30 00:10:41

Azért van az oroszlánnak bajusza, hogy húzgálják. Először óvatosan, aztán egyre bátrabban, végül önfeledten. :)



Hogy mi fogott meg ebben az áriában? Először is az, hogy egy nagyon érdekes és elgondolkoztató film zenéje volt, egy olyan filmé,  amelyet jó szívvel ajánlok mindenkinek. Másodszor az, hogy én nem ismertem ezt az áriát. Azt éreztem, hogy Vivaldi, de így is kutakodnom kellett, amíg megtaláltam. Harmadszor pedig az, hogy azonnal két ilyen felvételt is találtam. Jarousskyét - aki a filmben is énekelt, és Orlinskiét. Negyedszer az, hogy ez a két előadás annyira különböző. És a különbözőség egy jó dolog, mert a művet megmutatja egy másik oldaláról is, így a megismerés, a befogadás teljesebb lesz. 



Én nem tudom, hogy Orlinskibe hogyan kell beleverni a műveket, nem is tudhatom ezt, nem rendelkezem semmi háttérinformációval. Én csak megyek a fülem után és azt értékelem. Pl. azt a kitartott hangot, amely tényleg nyers és éles és nem kellően szabályozott, de amelyből valami elementáris erő tör fel. És ez az erő, ez a csúnyaság a szépsége, mert ez az erő lenyűgöző.  Lehet, hogy úgy kell beleverni minden hangot, nem tudom. De aztán ez a hang kijön belőle... Én tudok kottát olvasni, van valamelyes zenei érzékem is, de hiába verne belém bármit is a karmester, ilyen hang nem jönne ki belőlem. És a karmester hiába érti a zenét, belőle sem jön ki ilyen hang. Ilyen hang Orlinskiből jön csak ki, ez egyes egyedül az övé, az ő talentuma. Azt írod, hogy "amit a karmester mond, azt az utolsó hangig megvalósítja". Ezen a mondatodon én nagyon elgondolkoztam. Lehet, hogy ez az, amit úgy hívnak, hogy szakmai alázat? Nem tudom, kevés tapasztalatom van ezen a téren, mert a szakmai alázat manapság ritka, mint a fehér holló. :)


Opernglas, avagy operai távcső... • 205782020-07-29 18:47:23

Kedves Telramund,



beszégessünk inkáb Semenchukról. Én a közös nevező híve vagyok, nem a legkisebb többszörösé.  :)


Opernglas, avagy operai távcső... • 205752020-07-29 18:20:12

A vonyítás: magas, hosszú, elnyújtott hang. Általában kutyák és farkasok sajátságos hangja, de az ember - mint tudjuk - mindenre képes, így vonyítani is tud. A vonyítás ebben az esetben olyan fokú modorosság (ami már modortalanság) és ennyire extrém megnyilvánulása már akkoriban is túlment a jóérzés, a jóizlés és tolerancia határán. Ez fakadhatott önmutogatásból, pökhendiségből, önteltségből, a zenekar, a karmester, az énekes partnerek, a zeneszerző szándékának semmibevevéséből, a szakmai alázat teljes hiányából és mindabból, ami egy önmagában kételkedő, szorongó, örökös megfelelési kényszertől gyötrődő, labilis elme sajátja. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 205652020-07-29 12:13:34

Elnézésedet kérem Ladislav, csak nem találtam rá szavakat.


Opernglas, avagy operai távcső... • 205622020-07-29 11:17:56

A Nilsson-Corelli páros Turandot beli "együttműködéséről" is lehet olvasni érdekes dolgokat, ami szintén a zaklatott idegállapotot támasztja alá. Persze ez nem kisebbíti Corelli érdemeit, a 22 másodperces Vittoria vonyítással méltán került be a guiness rekordok könyvébe. Akkoriban ezt a sportot űzte mindenki. :)


Opernglas, avagy operai távcső... • 205582020-07-28 20:26:56

"Saját bevallása szerint romló idegállapota is közrejátszott abban, hogy 1976-ban tökéletes hangi állapota ellenére visszavonult a színpadi énekléstől."



Ennél azért többről volt szó, de maradjunk ennyiben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 205482020-07-28 14:18:37

Ugyan már, nemcsak a Youtube-on kell vadásznod a felvételeit, van pár jó minőségű videód is, ahol megítélheted azt, hogy milyen hangot nem tudott kiénekelni, amit megkívánt a szerepe, akár Pinkertonként, Otellóként, Des Grieux-lént, Alfred Germonként, Calafként, Rodolfóként, és kilométer hosszan sorolhatnám. 



És manapság már nem kell óránként sorbállni egy jegyért, kényelmesen online is megveheted, és az Erkelbe egy mozijegy árából is el tudsz menni - már ha éppen nincsen bezárva.


Opernglas, avagy operai távcső... • 205472020-07-28 14:09:13

Mostani szerepével én sem értek egyet (bár éppen azt bizonyítja, hogy sohasem volt bariton), de ez nem teheti és nem is teszi zárójelbe az egész pályafutását. Nem vitatom azt, hogy Pavarotti könnyedébben énekelte a magas hangokat, ez így van, de Pavarotti mindent könnyeden énekelt, az a szerepformálás, átélés és mélység (nem hangmagasságra értve) hiányzott belőle, ami Domingo lényegi sajátja volt. Távol áll tőlem, hogy Pavarotti kvalitásait kétségbe vonjam, de Domingo ugyanolyan nagyság volt, a XX. század második felének nagy énekese, számtalan felejthetetlen szerepben.



Corelli egy idegroncs volt, ne kívánd senkinek, hogy az ő példáját kövesse. :)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Rudnyiczky Tatyjana, Csáky-Bogár Rita (hegedű), Szkordilisz Emília, Farkas Anna (oboa), Radnai Róbert (brácsa), Demeter László (fuvola), Révész Márk (kürt)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András, műsorvezető: Zelinka Tamás
"Középpontban a versenyművek"
Bach: d-moll kettősverseny, BWV 1043
Marcello: d-moll oboaverseny
Stamitz: D-dúr brácsaverseny, op. 1
Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (fuvola változat), op. 64
R. Strauss: 1. (Esz-dúr) kürtverseny, op. 11

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bakonyi Anikó, Turpinszky Gippert Béla, Miksch Adrienn, Huszár Anita, Vághelyi Gábor, Kiss András, Laczák Boglárka
Sinfonietta Erudita (művészeti vezető: Tötös Krisztina)
Vörösmarty Vegyeskar (karigazgató: Gyombolai Bálint)
rendező Toronykőy Attila
Vezényel: Oberfrank Péter
Ruszalka, a vízitündér
Antonín Dvořák operája nyomán

14:30 : Budapest
BFZ próbaterme

"Kakaókoncert"
ismétlés: 16:30

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Varnus Xavér (orgona)
2021. február 17-ére halasztva
Elmarad

18:00 : Budapest
Hubay Zeneterem

Czabán Angelika - ének
Granik Anna - zongora
Detvay Mária Marcella - hegedű
Tóth Armand - fuvola
Händel: Neun deutsche Arien IX. HWV 210
Flammende Rose, Zierde der Erden (B.H.Brockes)
Schumann: Suleika dala (W. Goethe)
Holst: Négy dal (Anonym)
Poulenc: La Courte Paille (M. Caréme)
Farkas F.: Le Sylphe (P. Valéry), Pour Isabelle (Ch.
Baudelaire)
Tóth A.: Töredék-dalok (Arany J.), Álomdalok
(Gárdonyi G., T. Arghezi, Tóth A., R. M. Rilke)
Ligeti Gy.: Három Weöres dal
II.

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Jake Heggie: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking)
Elmarad
13:00 : Tállya
Művelődési Ház

Miskolci Szimfonikus Zenekar
"Kerekdomb Fesztivál nyitókoncert"
Haydn: "Az este" szimfónia No. 8
J.S. Bach: h-moll zenekari szvit, Bourrée, Polonaise, Menuet és Badinerie tételek
Mozart: Kis éji zene
Weiner I. divertimentó Op. 20

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Szutrély Katalin, Pintér Ágnes, Balogh Eszter, Bárány Péter, Megyesi Zoltán, Melkovics Zoltán, Najbauer Lóránt
Orfeo Zenekar és Purcell kórus
Vezényel: Vashegyi György
Bach: h-moll mise, BWV 232
Elmarad
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)