vissza a cimoldalra
2017-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6255)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11195)
A csapos közbeszól (94)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (559)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6422)
Erkel Színház (8507)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1175)
Franz Schmidt (2953)
Verdi-felvételek (530)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Zenei témájú könyvek (92)
Nagy koncertek emlékezete (32)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (2817 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 85052017-11-11 15:30:59

A zenetörténet különös pikantériája, hogy Jakob Liebmann Beer, ismertebb nevén Giacomo Meyerbeer, egy berlini születésű német-zsidó zeneszerző lett a francia nagyopera néven ismert műfaj legnevesebb képviselője és egy szerelmi történet kereteibe ágyazva éppen az ő legnépszerűbb operája dolgozza fel az 1789 előtti francia történelem egyik legrémisztőbb eseményének, az addigra folyamatossá váló katolikus-protestáns vallásháború csúcspontjának, 1572 Szent Bertalan éjének eseményeit. A mészárlás az operában többször említett, de meg nem jelenő Coligny marsall elleni merénylettel vette kezdetét, három "csúcsra járatott" napot követően néhány hétig tartott, nagyon egyoldalú erőviszonyok közepette: az akkori áldozatok számát több tízezerre becsülik. A jóval később, 1598-ban kibocsátott ún. nantes-i ediktum ellenére a francia protestánsok, a hugenották fokozatosan és szinte teljesen eltűntek Franciaországból, aminek máig ható következményei lettek: a protestantizmus gyakorlatilag megszűnt Franciaországban. A 17. szd. végén a lakosság kb. 5%-át tették ki, ma a teljes francia népesség 1-2%-a tekinthető valamilyen reformált keresztény valláshoz tartozónak. Miként -stílszerúen- "Párizs megér(t) egy misét", ez a mű is megérdemel ennyi bevezetőt.



A reformáció 500. évfordulóján illetve arra is hivatkozva vette elő jó 85 év után Operaházunk A hugenottákat. Az Intézmény a felújítással mert nagyot álmodni és nagyot dobott, minden elismerés megilleti érte: egy ismertebb opera sokadik, akár hagyományos, akár formabontó, netán átértelmezett, jó-közepes minőségű repríze nem lett volna ilyen jelentőségű esemény. A történet hemzseg a dramaturgiai valószínűtlenségektől, néhány szereplő szólamát túlméretezték a szerzők (quasi főszereplővé avanzsált apród és öreg szolga), másokét meg alulkalibrálták (Valentine nagyjából az opera közepén szólal meg először jelentősebben, Nevers haláláról csak "félre"-információból értesülünk, a spiritus rector királynét nagyjából egy felvonásnyit látjuk), de mindezt szívesen elfelejtjük ilyen jól hangzó és érdekes zene hallatán. Olyasféle előkelőség, grandeur sugárzik A hugenották partitúrájából, ami hangulatában engem leginkább a Don Carlosra emlékeztet és ami ezért is teszi egyik kedvencemmé Verdi remekét, a talán legjelentősebb francia nagyoperát. A Valois-nővérek csodásak: itt is, ott is...



A színpadi kivitelezés eklektikus. Úgy vélem, a mű minden tekintetben inkább az Operaház színpadára kívánkozna, az ottani színpad mélysége nem kényszerítené a díszlettervezőt (Horesnyi Balázs) olyan kompromisszumokra mint az Erkel Színház túl széles, ám nem eléggé mély játéktere és a kórus elhelyezése, mozgatása is könnyebb lenne odaát. A függönyre festett díszletek inkább csak jelzésértékűek, folyamatos fel- és lehúzogatásuk olykor zavaró és nem mindig érthető. Kovács Yvette Alida fantáziáját nem korlátozta színpadi akadály, klasszikusan szép, "korhű" jelmezeket tervezett. Mindenféle "modern" megoldás bántó is lett volna és a katolikusok fehérbe, a hugenották feketébe öltöztetését sem éreztem olcsó leegyszerűsítésnek, ellenkezőleg: a cselekmény megértésében néha még segített is a két tábor fekete-fehér színvilágának jól megkülönböztethetősége. A rendező, Szikora János sem ebben a darabban próbálta ki kísérletező kedvét, szerintem helyesen: csak rontott volna az összhatáson, ha például  "mai" hangulatot akart volna teremteni; inkább játszani hagyott semmint játszatott. A rendezői koncepcióhoz tartozó, fő díszletelem(ek)nek számító óriás betűjű szavak közül nem értettem, miért "Bachus"  (és nem Bacchus), nagyon tetszett a Remény-Merény szójáték és a fináléban az Irgalom szó betűinek -azaz magának az irgalomnak- az összeomlása; csak azt hiányoltam, hogy kimaradt a főszereplők librettó szerint tűzfegyver általi legyilkolása, legalábbis én nem hallottam és nem láttam ilyesmit a színpadon.



Ha eddig netán nem, akkor Boncsér Gergely most feliratkozott a Ház vezető tenoristái közé: imponáló biztonsággal, nagyon szép hangon, megfelelő középregiszterre alapozott biztos, fényes magasság birtokában  énekelte Raoult és jól is mozog, jól is mutat a színpadon. Ha korábban, pl. Rodolfóként keveselltem nála a dinamikát, produkciója ezúttal e tekintetben sem hagyott semmi kívánnivalót. Amit akkor írtam, itt bebizonyosodott: a bel canto világa az övé, jelenleg biztosan. Színpadi játéka visszafogott, de ez vélhetően -és kollégáihoz hasonlóan- a rendező szándéka szerint van így. Létay Kiss Gabriella saját legjobb formáját hozta. Miként pl. Angelica nővérként, Valentine szerepében is szenvedő, a sors által vesztésre-áldozathozatalra ítélt, larmoyant hősnő volt: ez tűnik a számára leginkább illő szerepkörnek, a nagy díva-heroina szerepek világa valószínűleg kevésbé az övé. Szép és erőteljes hanganyaga a magas regiszterben sem szűkült be. Nagyon vártuk Kolonits Klára Valois Margitját és azt kaptuk, amit vártunk: királynét alakított a darabban és királynő volt a színpadon. A szerep jókor érkezett hozzá és méltó tolmácsolóra talált benne: briliáns énektechnikája, dinamikai árnyalása, kisugárzása mindenkit elbűvölt. Ám legalább ilyen sokatmondó színészi gesztus volt reagálása, amikor ráeszmél: vallásbékítési-házasságközvetítői terve semmivé foszlott: arcán tétova tanácstalanságot véltem felfedezni, a kudarcos tehetetlenség, szinte kétségbeesés megrendítő kifejezését. Marcel összetett, sok és sokféle énekelnivalót tartogató szerepében Gábor Gézát hallottuk. Megjelenése, szerepformálása inkább a buffó világa felé mutat; igaz, kicsit mulatságos is, ahogy pl. az 1. felvonásbeli nagy jelenetében először áhítatos fohászát hallgathatjuk, rögtön utána a piff-paff-puff harci dalban szinte luciferi vonásokat kell felvillantania; harci(as) jelenetei után a fináléban botcsinálta papként adja össze a halálraszánt szerelmeseket, akikkel együtt aztán ő is a halálba megy...mindezt derekasan végigcsinálja, mindamellett meg kell állapítani, hogy mély hangjai olykor zörgőnek, forszírozottnak hallatszanak. Egy igazi kiugrást is örömmel regisztrálhatok:  Balga Gabrielláét, aki hivatalos besorolása -lírai mezzoszoprán- ellenére virtuóz koloratúra-szubrettként csicsergi-játssza el Urbain apród hetyke, de királynéjáért máris "nagyfiúként" epekedő figuráját, igazi Oszkár-előkép és Cherubin-utód. Sok szép szerep találhatja meg a jövőben. Cseh Antal dörgő basszbaritonja megfelelt Saint-Bris szólamához, az egyéniség súlyát ebből az alakításból nehéz volt megállapítani. Haja Zsolt ismert erényeit és hiányosságait vonultatta fel Nevers grófként: jó kiállás, biztos énektechnika, világos, de nem elég harapós hang. Teljesítménye "félbehagyott"  szerepében így is megfelelő. Az énekkar, Csiki Gábor betanítása nyomán színpadi és színpad mögötti számaiban fölényes magabiztossággal uralta terjedelmes szólamát. Oliver von Dohnányi és zenekara jól viselte a szokatlan terjedelmű és emberemlékezet óta nem játszott, tehát saját előélettel-tapasztalattal már nem támogatott darab megpróbáltatásait.



 



Meyerbeer: A hugenották, Erkel Színház, 2017. november 9.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600962017-11-08 13:01:38

Tekintve, hogy nem vagyok MÁO tagja (sem), MÁO el- és lekötelezettje (sem), MÁO jogásza (sem).  Senki másról sem állítom a fentieket!



Független gondolkodó és vélemény-nyilvánító vagyok éspedig remélem, megfelelő modorban és stílusban. Másokkal ellentétben a bölcsek kövét sem hordom a zsebemben, máshol sem.



További jó viszonylagos és abszolút egyetértést!


Pitti Katalin • 7462017-11-08 11:44:50

Köszönöm, én is így tudtam (Eboli).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600932017-11-08 11:41:25

Tudtommal ők is voltak állandó tagok, amíg itthon voltak. És úgy lehetnének örökös tagok, ahogy pl. a már említett Németh Mária és Pataky Kámán. Ők sem voltak túl sokáig "rendes" tagok itthon. Az pedig, hogy utána gyakrabban jártak haza vendégszerepelni, azért lehetett, mert nem minősültek "disszidensnek" mint a háború utáni nemzedékből itthonról lelépők, annak -mármint a disszidálásnak-  minden kockázatával és mellékhatásával.


Momus társalgó • 62142017-11-08 11:32:54

Ha komoly az ötlet, én csatlakoznék hozzá, de minimum három probléma van a dologgal.



a) Kinek a helyére? Netán MÁO-ban is borulni készül egy bili? Vagy hová is?



b) Nem hívják. Neki nem tetszik a rendszer, ő nem tetszik a rendszernek. Kölcsönös a nem-szerelem.



c) Majd ha megbolondul(na), jön(ne) haza. Sikeres rendező és oktató "kint", itthon valószínűleg köpködők várnák.


Pitti Katalin • 7442017-11-08 11:19:00

Én pedig úgy tartom, hogy bizony Komlóssy Erzsébeten "nőttem fel" mármint az ő fachjában énekelt szerepeket illetően. Valószínűleg éppen annyival vagy fiatalabb mint én vagy még annál is fiatalabb :-) hogy már nem lát(hat)tad Komlóssyt in floribus. Nem tudok róla, hogy énekelte volna Ebolit (én biztosan nem láttam), de azokban a szerepekben, amikben láttam, senki más nem tetszett jobban mint ő azóta sem: hirtelenjében Carmen, Delila, Amneris, Azucena, Ulrika, Klütaimnesztra sőt Maddaléna és talán továbbiak. Obrazcova és Cossotto-kaliberű hang és személyiség volt. Nem hinném, hogy egyedül vagyok ezzel a véleményemmel. És boldog vagyok, hogy ott voltam a 80. születésnapja tiszteletére rendezett koncerten, ami után néhány hónap múlva elment.



"...negyven éves kora körül  teljesen kész volt vokálisan." Erős túlzásnak gondolom.


Pitti Katalin • 7402017-11-08 09:07:37

Erről van szó. Aki tehette = akit hívtak = szerződtettek, az elment. Kicsit vagy nagyon, attól függően, hogy "kicsit" hívták vagy "nagyon" hívták. Akit pedig nem hívtak, nem hívnak, annak elég volt a közalkalmazotti fizetés. 1989 óta nincs vasfüggöny sem. Kivételek mint mindig, természetesen akadnak. Vannak szerencsésebb és balszerencsésebb sorsok, az élet más területein is. Vannak túl hamar mélyvízbe dobott művészek, akiket aztán túl hamar ejtettek vagy "belefulladtak" a mélyvízbe. Vannak egyéni pl. családi okok is, amik megnehezítenek egy karriert. Vannak olyanok is, akik pl. sokáig keresték a hangjuknak-alkatuknak igazán megfelelő szerepkört és értékes éveket vesztettek el ezzel. És sok más életpálya van, amelyik nem futotta, nem futja ki magát vélt vagy valós érdemei szerint. Nemcsak az Operaházban. Többismeretlenes egyenlet ez!


Pitti Katalin • 7382017-11-08 08:57:24

:-)


Pitti Katalin • 7372017-11-08 08:56:28

-ppp- szíves engedelmével kissé talányos, de bölcs szavait (724) az általad említett és általam rajongva szeretett, tisztelt művészekre kölcsönvéve: hogy "miért nem csináltak nemzetközileg jelentősebb karriert, azt kicsit alaposabb megfigyelés és elemzés után elég jól meg lehet érteni." Másképpen, konkrétabban és 1/1 a te szavaiddal: pontosan erről van szó!! Ma sírnának a gyönyörtől a legnagyobb házak,ha ott énekelnének. Ugyanis ők és az összes többi régi nagyok is ott = a legnagyobb házakban énekelnének (és itthon valószínűleg alig vagy jóval kevesebbet)...legfeljebb egy ostoba rendszabály miattnem lennének örökös tagok. Rosszabbul jártak volna? 


Momus társalgó • 62112017-11-08 08:44:26

Továbbgondolva az előző beírást:



a) Mint már jelezni bátorkodtam, a nepotizmus "nemes" hagyományát újult erővel folytatják a teátrumban, ahogy az a társulat Igazgatás - Művészeti vezetés rovatában első pillantásra kiviláglik.



b) A mostani főigazgató "pislogásánál" sokkal beszédesebb korábbi szakmai-munkahelyi előélete, amit ezen az oldalon lehet átfutni. Nem annyira 1990-94 közötti munkahelye a szembeötlő -ma legfeljebb a Momuson jelenlévők számára érdekes- sokkal inkább 1996-2014 között betöltött pozíciói. Az általa ezen időszakban ügyvezetett koncertügynökség bonyolította és talán az ő mostani főigazgatósága idején bonyolítja továbbra is az Operettszínház külföldi turnéit. Az ügynökség tulajdonosa és az ő családja Budapest és az ország kulturális életének meghatározó szereplői voltak, részben most is azok. Minden mindennel és mindenkivel összefügg (összefonódik??) avagy ahogy az egyik fenti link címe írja: "...régi hagyományok őrzője." Mármint a jelenlegi főigazgató. Nemcsak -mint egy régebbi szlogen mondta- a jövő kezdődött el, a múlt is folytatódik. 


Momus társalgó • 62082017-11-07 21:38:29

Es a pesti premieren ki is kell( ene) majd jonni meghajolni, tapsokat fogadni..



 


Momus társalgó • 62052017-11-07 18:34:19

Köszönöm, teljesen igazad van! Valahogy el se tudtam képzelni, hogy a Luxemburg grófját nem az érintett rendezte és nem néztem utána. Ez esetben természetesen semmi akadálya nem volt a premiernek :-) ...és teljesen helytálló a 6190-edben leírt felvetésed, amit később (6200) magam is megtettem. 


Momus társalgó • 62002017-11-07 16:55:47

Jut eszembe: ha a Vadkacsát kilőtte a Víg, akkor miért is nem teszi meg ugyanezt a Sevillaival az Operett? Secko jedno. Szóval ugyanaz az eset forog fenn itt is, ott is. Érdekelne, kinek az irányításával mennek a Sevillai-próbák és a premieren ki jön ki (vagy nem jön ki) a függöny elé meghajolni. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600902017-11-07 16:45:45

Amennyiben az igazság kimondása -lett légyen az netán tabu-döntögetés- "hülyeség", akkor igen: "elhatároztam". Egyébként semmit nem "határoztam el". Tudvalévő, hogy MÁO és nemcsak MÁO minden művésze mindig kiröppent a nagyvilágba...már amelyiket hívták és már amikor nyitva volt számukra a határ. Aztán ritkábban vagy gyakrabban vissza- illetve hazaröppentek (olykor soha többé), szerencsés esetben fénykorukban, rosszabb esetben akkor, amikor "kint" már nem kaptak szerződést. Aki, ahol és amikor csak tehette, "kint" lépett fel, ami érthető is, gázsi és/vagy presztizsszempontból. Lehet ezt tagadni vagy mellébeszélni, de minek?


Momus társalgó • 61992017-11-07 16:36:07

Ld. Pitti Katalin-topik/714. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600862017-11-07 14:22:36

Azért az, hogy "semmiképpen nem lenne igazságos", talán túlzás ld 60082. Azt is mondhatnám, hogy azok, akik "itthon szolgálták a magyar operakultúrát", talán kevésbé voltak (vannak?) keresettek külföldön és emiatt nem kamatoztatták szakmai életük nagy részében, vagy szinte teljes egészében külföldön a tehetségüket..1988-89, a világútlevél bevezetése óta ez különösképpen így van. Mellesleg külföldön is lehet szolgálni a magyar operakultúrát.


Momus társalgó • 61922017-11-07 14:16:54

Arra utaltam, hogy a Vadkacsa próbáit a Marton László-ügy miatt állították le bizonytalan időre.


Momus társalgó • 61892017-11-07 14:11:08

Íme egy "töredelmes vallomás" és egy friss közlemény.



Eltűnődöm, azon, mennyivel szerencsésebbek az Operettszínház nézői és vezetői mint a Vígé: amott bizonytalan időre elröpült elúszott a Vadkacsa, a Nagymező utcában viszont bemutatták a Luxemburg grófját..."percekkel" az ügy kipattanása után. 


Pitti Katalin • 7162017-11-07 13:35:56

Nem vélemény és nem érv vagy ellenérv, csak a pontosság kedvéért: "1977-2001 között a Magyar Állami Operaház magánénekese volt." (wiki)


Pitti Katalin • 7142017-11-07 13:18:31

Szintén Pitti Katalintól függetlenül:



"... jobb ,ha nem mélyedünk bele a témába!" Ebben opponálni szeretnék, éspedig nem a pár hete más fronton :-) divatba jött biliborítások okán. Hanem azért, mert a múltat igenis tisztázni kell. Az aktáknak hozzáférhetővé kell válniuk, mert amíg ez nem történik meg, addig minden a szőnyeg alá söpörve marad, legyen az abúzus, elfenekelés, ügynökakták vagy éppenséggel az ön által említett mindenféle esetek. A lassan és egyesek kénye-kedve szerint kimazsolázott-kiszivárogtatott információk csak mérgezik a köz- és magánéletet. Konkrét és a fórumhoz illő példa volt az 1-2 éve itt is felkerült egykori MÁO-karmester, aki nyilvánvalóan nem volt "magányos harcos" a Házban...de a témáról már írtam a Történelem-topik/429-ben, többek kapcsán, nem ismétlem.


Pitti Katalin • 7122017-11-07 12:54:21

Amit írsz, nem mond ellent a véleményemnek pontosabban az emléke(i)mnek. Nem azt írtam, hogy nem tetszett, hanem azt, hogy nem illett neki = Molnár Andrásnak Kalaf szerepe.


Pitti Katalin • 6972017-11-06 16:41:09

"Io son Turandot."..mondta neki a színpadon, előadás közben Marton Éva, emlékezetes pesti returnje (1986?) közben, amikor állítólag kolléganője eléje állt a 3. felv.-ban....Marton Évát semmilyen értelemben nem könnyű ám "takarni"... Előadás végén Pitti Katalin mindenesetre nem jött ki a tapsrendre, utána az utcán láttam zokogva elrohanni. Egyébként remek előadás volt, csak Molnár Andrásnak -szerintem- nem illett a szerep.


Momus-játék • 53542017-11-06 14:29:01

Válaszolnék, de nem megy át.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600822017-11-06 14:00:44

Köszönöm, ilyesmire gondoltam. Marton Évát kifelejtettem az előző névsorból, ezek szerint ő is ezért nem örökös tag. Másrészt érdekes ez a szabály: a régiek közül sokan -sajnos- biztosan nem voltak ilyen hosszú ideig társulati tagok, legfeljebb jelképesen, hogy csak a legnagyobbak közül Németh Máriát, Pataky Kálmánt említsem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600812017-11-06 13:50:14

Sőt: Korondi György és Korondy György egyaránt örökös tag a névsorban. Talán lehet javítani a hibát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600792017-11-06 12:28:34

Előrebocsátva, hogy nem ismerem az örökös tagság pontos feltételeit, pl. hogy hány évig kell/ett MÁO-tagnak lennie a művésznek, de -objektív mércével!- pl. Budai Lívia, Rost Andrea, Komlósi Ildikó nemzetközi sőt, világkarriert csinált, első blikkre máris hozzátenném őket a címre érdemes jelöltekhez.


Momus társalgó • 61782017-11-06 10:43:59

Legalább most már tudom, miért tűnt el az Operettszínház környékéről partnerével, Teremi Trixivel együtt. Ígéretes vagy már annál is jobb szubrett-táncoskomikus pár volt, de erről Búbánat fórumtárs rendelkezhet részletesebb információval: én inkább csak hírből és a TV-ből ismerem mindkettőt, színpadon keveset és ezek szerint jó régen láthattam őket.


Momus társalgó • 61772017-11-06 10:37:59

...és amikor szoktad írni, hogy "hagyjuk...", akkor tudom, hogy rendben is vagyunk :-)


Momus társalgó • 61722017-11-06 10:12:43

Elnézést kérek, kedves Momo, hogy csak most vettem észre tegnapi válaszodat. Érv helyett ismét sikerült 1-1 kissé erős jelzőt becsempészned, egyet rám, egyet a kormányra. Sebaj, helyi értékén kezeljük mindkettőt mindketten: kormány is, én is :-)



Zenei fórum akkor létezhet, ha zene is létezik. Zene akkor létezik, ha van rá anyagi fedezet, forrás. Anyagi fedezetet, forrást a zenére, kultúrára nagyrészt közpénzből adnak. Ettől a pillanattól fogva a zene, ennélfogva a zenei fórum és egyéb művészetek nem "vegytiszták" = nem politikamentesek. Ilyen alapon a sport kapcsán is tilos (lenne) stadionokra, sportintézményekre, klubokra, futballakadémiákra fordított -mit "fordított": zúdított- pénzekről beszélni. Az olimpia? A béke jelképe, tiszta, szép versengés! Semmi politika, semmi piszkos (vagy nem piszkos) anyagiak, ugye? Na ugye. In concreto: nem tehetek róla, ha a Bogányi-zongorával kapcsolatos bármely beírást, ami nem dicshimnusz, azt te olcsó politikai heccelődésnek, politikai anyázásnak (6151) minősíted, az én  politikai és egyéb minősítésemről nem is szólva, de mondom, utóbbit helyi értékén kezelem. A Bogányi-zongora ügye azonban nem helyi érték: csepp vízben a tenger, ha nem is futballstadion-méretű csepp...



Beírásaim nem neked szólnak ill. akkor szólnak neked, amikor "válasz" gombot nyomok. Előfordul, nem ritkán :-)



PS: 444-en tudtommal nincsenek kommentek, de lehet, hogy tévedek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600772017-11-06 09:48:37

Továbbra is Uzoni Máriától (ill. a személyétől) függetlenül:



"Abszolút korrekt eljárás volt!" Írja itt lejjebb egy illetékes művész. Elhiszem. Csak az a kérdés, ennyire nincs egyetlen művész-kolléga sem a Házban, aki jelenleg méltó a megtisztelő címre? Vagy őket ráérnek majd poszthumusz örökös tagnak megválasztani? 


Momus társalgó • 61562017-11-05 15:22:51

Nyugdíjazási kérelem csatolva


Momus társalgó • 61552017-11-05 15:08:46

Közlemény és nyilatkozat


Momus társalgó • 61532017-11-05 14:16:44

...és nem is kopik. Nem mellékes! Lehet, hogy kiállítóteremnek számít, ahol most van és mintadarab, további megrendelésekre várva. És ha fényes, akkor legalább leporolják.



Ja és további előnye, hogy ez a fekete zongora nem sír, nem nyerit és nem búg.


Momus társalgó • 61522017-11-05 14:11:13

Auftakt/off: tudom, hogy tudod, mennyire szeretem -mint többnyire mások is- ha quasi és érdemi érvelés helyett lehülyéznek  lebutáznak (engem vagy a beírásomat) mint ezúttal is és/vagy politikai azaz tiltott (?) beírásnak bélyegzik. Mert ugyebár politikai beírás/anyázás/heccelődés (ezek a te szavaid) az, ha és amit pl. te annak minősítesz. Sebaj, ezeket helyi értékükükön kezelem ld.  6136/6147



Lényeg/on: tudom, hogy te művész vagy, de akkor is jó, ha tudod (és te tudod is!), hogy nem muszáj és nem is lehet a világon mindent "összeművészkedni", művészi álarc/paraván mögé bújtatni...ahogyan pl. a totálisan pénznyelő automataként viselkedő, kökeményen közpénzt szóró Bogányi-zongorát sem. Ha valahol politikát keresel, jó szívvel ajánlom a csodahangszer környékét. Másként gondolod? Nézz utána "fejlődéstörténetének"! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600732017-11-05 10:44:26

Sörözőben jövedelmezőbb állásnak tűnik mint operában. Főleg ha nem a Ringet játsszák, egyhuzamban mind a négyet.


Momus társalgó • 61492017-11-05 10:38:13

Ha jól értem, a Bogányi-zongora kifejlesztése, majd várható tömeges gyártása-kereskedelmi forgalmazása forradalmasítani fogja a zongoragyártást, a zongorázás oktatását és magát a zongorázást is, sőt: padlóra küldi a világ elektronikai iparának zongorás egyeduralmát, ezáltal megmenti a világ zeneművészetét. (Beírásodban nagyjából-egészében ez áll.)



Remélhetőleg MNB is megérti, milyen magasztos célra adta nem csekély anyagi (közpénz)támogatását. Látok rá esélyt, hogy meg fogja érteni, szükség esetén esetleg még biztosítja a továbbfejlesztéshez szükséges további anyagi forrást, ugyancsak közpénzből. A magas művészet és pártfogása elvégre közérdek. Közérdeket közpénzből, sőt: közpénz jellegét el-nem-vesztő közpénzből támogatunk, természetesen.


Momus társalgó • 61482017-11-05 10:23:03

Mint láthatod -eddig is tudtuk- a világon minden kimagyarázható, kiforgatható. Szerencsére a sértett -félreértés ne essék, jelenleg nem a vélt vagy valós áldozatai számítanak "sértettnek"!- tehát szerencsére az áldozat-rendező már nov. 1-jei nyilatkozata szerint "kénytelen volt...mindannyiuk ellen elindítani a jogi eljárásokat". Hajrá! Győzzön az igazság. Érdeklődéssel várom a fejleményeket. Lehetőleg nem blogbeírásokból, hanem a független igazságszolgáltatás részéről. Remélem, elég semleges vagyok.


Momus társalgó • 61472017-11-05 09:55:58

Lehet, hogy beírásaim érthetetlenek, bár eddig nem ezt tapasztaltam, de lehet, hogy bizonyos IQ-szint kell hozzájuk. Én viszont kétségtelenül nem minősítem mások beírásait, legfeljebb vitázom velük..de azokkal, akik csak lesajnálóan minősítenek, inkább nem.


Pantheon • 21232017-11-05 09:44:14

MDM (ahogy kocsija oldalára is fel volt festve a monogramja) csak a Bajazzókra volt meghirdetve. Találgatás arról volt, hogy elénekli-e a Prológot is -ahogy csinálta már máshol- bariton fekvésben. Nem énekelte el.


Pantheon • 21162017-11-04 20:03:47

Gaetano Bardini operaénekes (1926-2017). Bp.-en is fellépett.


Momus társalgó • 61322017-11-04 17:59:44

Nono, csak óvatosan! Én csak feltettem egy ehhez hasonló apró kérdést nevek említése nélkül ld. 6094-et, ebből és egyből kiderült, hogy én! behoztam a politikát a topikba...



Továbbá a 2. ügyben érintett illető eljuttathatta volna közleményét az MTI-hez és akkor az MTI-hírt azonnal átve(he)tték volna a médiumok. Ez történt, amikor ML adta ki első közleményét. éspedig az MTI-nek! Ez a döntő különbség egyben magyarázatot ad arra, amit itt egyik fórumtársunk számon kért a "ballib" médián: nevezetesen, hogy ML esetében a média azonnal "ráröppen(hetet)t" a hírre és az ügyre, a másik esetben viszont néhány napig hallgatott. Ez nyilván azért történt, mert MTI hivatalos hírét minden médium azonnal átveheti perlés veszélye nélkül. Blogok és bloggerek beírásai viszont nem minősülnek hivatalos hírnek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600612017-11-04 16:39:34

:-)


Momus társalgó • 61292017-11-04 16:38:45

Persze, hogy nem tőled kérdezem :-) Az érintettől kérdezem...ez ugyebár a költői kérdés..



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600592017-11-04 15:44:22

Uzoni Máriától függetlenül:



 



NDK-ban volt tudtommal az a szokás, hogy előadás végén a színház minden dolgozóját kiküldték a tapsrendre. Ideje felzárkózni...lassan már 30 éve nincs NDK.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600582017-11-04 15:39:54

Ja, hogy Szinetár Miklós. Akkor semmi nem lep meg.


Társművészetek • 12162017-11-04 15:32:57

Vajon mióta az orosz nemzeti egység napja november 4-e? Csak nem 1956 óta? A többi: no comment. A Nemzeti Színház sorsa további 5 évre (2018-2023) eldőlt. Vagy további többször 5 évre. A vattagyárak napi három műszakban termelhetnek.


Momus társalgó • 61272017-11-04 15:29:11

Most már nem szerkesztek, hanem a te utóbbidra válaszolok. Tehát ld. előző (szerkesztett) beírásom + ha a feljelentett nem talál tanúkat, az csak jó a feljelentőnek = rajta, jelentse fel a rágalmazót! Még ma. Vagy tegnap. Megtette?



A félrenézést nem én írtam.


Momus társalgó • 61262017-11-04 15:25:23

Bocsánat, válaszod közben szerkesztettem előző beírásomat. Most végleges.


Momus társalgó • 61242017-11-04 15:20:04

Nem működik a "különc zsenik esete". Hol és ki húzza meg a vonalat? Hol kezdődik a különc zseni, akinél talán az ember elnézőbb és mi az, amit a különc zseninek talán az ember elnéz?


Momus társalgó • 61232017-11-04 15:16:26

Nem! Az érintett tegyen feljelentést pl. ahogy ő írta: személye-családja-társulata megrágalmazása,  jó hírnév megsértése stb. címén, amit rögtön be is lengetett és akkor mehet a nyomozás. Tett már feljelentést?


Momus társalgó • 61122017-11-03 21:22:29

Koszi, nem is rossz otlet! Sosem keso eletmuvet alapozni. Ab start talan Soros...khm...MMA-osztondijra fogok palyazni erthetetlen beirasaimmal ;-)


Momus társalgó • 61102017-11-03 20:17:14

Fejetol illatozik a hal.


Momus társalgó • 61062017-11-03 14:36:19

Hát nem. Semmi "célozgatás" nem volt, csupán feltettem egy kérdést éspedig név/nevek nélkül. Nevet/neveket -ha figyeled- azóta sem írok ki, monogramot is csak "ML" esetében, a másik ügyben egyáltalán nem. 



"Namost ... ha szerintetek KMG annyira fideszes": ugyan ki állított ilyesmit? Vagy az ellenkezőjét? Mint írtam: "ML Fidesz-közeliségéről, sőt: semmilyen-közeliségéről sem tudok"..miként -ez egyszer átvéve az általad írt monogramot- "KMG" semmilyen-közeliségéről sem tudok, teszem hozzá most.



 


Momus társalgó • 61002017-11-03 11:09:46

Markánsan kerülöm a politikai vonalat mindkét ügyben. Egyébként -a te logikádat követve- nem tudtam ML Fidesz-közeliségéről, sőt: semmilyen-közeliségéről sem tudok. Mellesleg az érdekhálók mindenhol kibogozhatatlanok, színház(ak)ban is.



Ja és nem magyaráz(kod)om, nincs is mit vagy miért, csak egy kis sajtó-kronológiát csináltam :-)


Momus társalgó • 60992017-11-03 11:07:05

És a nepotizmus folytatódik avagy the show and nepotism must go on. Az itt látható felső vezetők közül legalább hárman a legszorosabb (nem titkolt) rokonságban állnak egymással.


Momus társalgó • 60962017-11-03 10:44:52

Kihagytad a transzneműeket...nos, az a "fach" nekem (is?) már túl "magas" ;-)


Momus társalgó • 60952017-11-03 10:42:14

Óóóó, hol voltak még hajóágyúk, amikor az  igazgatók már "elszabadultak"?! :-)


Momus társalgó • 60942017-11-03 10:27:50

Az ügy előszele napokkal korábbi, a dolgot már egy 2017.10.28.03h20 keltezésű cikkben megpendítik. Ezután 2010.10.30. itt. Nevesítve pedig az online médiában először itt: http://www.nlcafe.hu/sztarok/20171101/szexualis-zaklatassal-vadoljak-kerenyi-miklos-gabort azaz 2011.11.01. Ez az oldal (már?) nem nyitható ki, de a portál keresőjében jelenleg is fellelhető, dátummal.



Hogy ezek után X miért Y-t hívta fel telefonon és nem a fenti médiumok valamelyikét és Y miért vállalta fel az ominózus levél közzétételét, azt csak ők tudják...


Momus társalgó • 60932017-11-03 10:06:23

Jól gondolod. Higgy a szakembereknek :-)



6073-ban leírt sok mindennek az egymással való összefüggéseit nem értem.



ML általános vélekedés szerint halkszavú (nem halszagú!), finom művész- és úriember, nem az az ordibálós fajta, aztán meg...Na ezért nem értem az összefüggést a szexuális zaklatás és az ordibálós/nem-ordibálós karmesterek, rendezők közt. Írod, mennyi mindenféle karmesterrel és rendezővel dolgoztál = ahány, annyiféle. Dolgozhattál éppenséggel olyan halkszavúval is, aki zaklatott...esetleg másvalakit, csak nem tudsz róla. Kurz: minden van.



 


Momus társalgó • 60922017-11-03 09:53:55

Frances McDormand a számára 1996-ban Oscar-díjat (Fargo) hozó szerep elnyerését firtató kérdésre állítólag ezt felelte: naná, hogy én kaptam a szerepet! Lefeküdtem a rendezővel...Joel Coen 1984-ben vette el a színésznőt.


Momus társalgó • 60762017-11-02 19:29:31

"A szexuális visszaélések a szakértők szerint nem szexről szólnak, hanem a hatalomról." Nem tudom, miféle szakértők szerint, de jó nagy hülyeségnek csúsztatásnak, tévedésnek tartom. A szexuális visszaélések a szexről szólnak, a hatalommal való  visszaélések a hatalomról szólnak, a krumplileves pediglen krumplileves. Ha mindent ráfogunk a hatalomra, akkor kitör az anarchia. Ha arra utasítanak, hogy időben adjam le a határidős munkát, akkor  -ha ez nem tetszik vagy nem lennék vele időre készen- azt mondhatom: "szexuálisan zaklatnak"?! Továbbá hol húzható meg a határ decibelben és egyebekben, ameddig még jogos a rendező/karmester ordibálása és honnantól szexuális zaklatás? Vagy honnantól micsoda? 


Momus társalgó • 60712017-11-02 15:30:19

Na ez biztos. Annyira nem, hogy akkor most nekilátok "lefordítani". Ha segít valaki, -privátban is jó, sőt még jobb lenne- megköszönöm.


Requiem • 4352017-11-02 15:27:45

Felejthetetlen, örök élmény volt és maradt ott lenni ezen a koncerten. 


Momus társalgó • 60672017-11-02 09:02:18

Kit is hívott fel az "érintett" telefonon, hogy elektronikus postásként közzétegye az "érintett" cáfolatát? Miért is éppen őt?



És mit jelent ez: "az a rágalomhadjárat, amit ellenem, a családom és a társulat ellen folytat..."?  1) milyen rágalomhadjáratot folytat bárki a család ellen? 2) milyen rágalomhadjáratot folytat bárki a társulat ellen? Nyoma sem látszik egyiknek sem.


Erkel Színház • 84862017-11-01 17:11:56

8482-8483-ra összevontan reagálok, bár inkább át kéne menni a Társalgóba. A Víg már csak ilyen évtizedek óta: egy nagy színész- és produkciótemető. 40-50 éve szerződtetett színészek odakozmáltak a Szt. István-körúti/Váci utcai akolmelegben és úgy (ott) maradtak máig.  És ez az állapot szerintem nagyrészt az exigazgató nevéhez és munkásságához köthető, és ami a jelek szerint a "csak" főrendezői stalluma mellett is megmaradt...eddig. Eszenyi Enikő és a társulat ígéretes kezdés után visszasüppedt a ML-mocsárba. Talán jobban jártak azok, akik akár idén, akár korábban "csapatostul elhagyták a házat". És talán a közönség is jobban jár majd egy másik rendezővel kiállított Vadkacsával feltéve ha...de nem nevezem meg a másik Víg-sztárrendezőt, aki évtizedek óta ontja kikezdhetetlen és/de unalmas egyenprodukcióit ott és más színházakban is.


Erkel Színház • 84852017-11-01 16:55:35

:-)



(ha netán komoly is a kérdés, szmájlit érdemel)


Erkel Színház • 84812017-11-01 15:53:29

Az meg hagyjan, hogy csomo jegyet, de a Vig a berletes rendszerre epit...es a berleteseknek - jobb hijan?- egy uj udvoske, Vecsey "Hasi" Miklos  Jozsef Attila- eloadoestjet kinalja karpotlasul a Vadkacsa helyett! Ennyire nincs tartalek rendezo vagy tartalek produkcio egy akkora hazban? Bocs az offert, de csak reagalok.


Erkel Színház • 84802017-11-01 15:44:28

Ahogy latom masik topikban, maradhat/nak meg el mas bemutato/k is, mashol...


Erkel Színház • 84762017-11-01 12:34:04

Épp ellenkezőleg: a Meyerbeerek csak úgy hemzsegtek MÁO repertoárján sőt már 1884 előtt is a Nemzeti Színházban és a közönség csak úgy falta  őket. A repertoárból lassacskán és több okból koptak ki.


Olvasói levelek • 111842017-10-31 18:52:03

Nincs, es kozben el is szallt, mert valami mas szoveggel felul-control ceztem..most mar megvarom, amikor megjelenik egy masik hozzaszolas. Ja es mint latom, az utolso megjelent beiras a 8471-es, oldalt viszont ez van: Erkel Színház (8472)



 


Olvasói levelek • 111822017-10-31 17:21:59

T. Szerkesztok!



Erkel Szinhaz topik jelenleg "nem fogad" = beirasom (ami valasz lenne ottani 8470-re) tobbszori probalkozas utan/ellenere nem megy at sehogyan sem, nem tudom miert. Ha netan egyszer csak atmegy ott az osszes "tobbszori probalkozas", elore is elnezest kerek.


Pantheon • 21132017-10-31 17:11:03

Kukely Juliarol azonnal a Hoffmann mesei jut mindig eszembe, egy nagy kedvencem, amiben o bizony megcsinalta a "triplaszaltot", elenekelte a 3+1 noi foszerepet, emlekezetesen. Nyugodjek!


Erkel Színház • 84642017-10-30 21:56:31

Nemcsak a zaszloshajo, hanem az egesz flotta :-) kiment a divatbol es sokaig inkabb mar csak 1-1 ariat ismert a szelesebb sot a szukebb kozonseg mint Eleazaret (La juive) esetleg Fideset A profetabol es meg parat. Aztan elkezdtek visszaszivarogni, pedig horror koltsegu darabok: pl. A trojaiak es nehany masik. Talan A zsidono is 1-2 idosodo tenor kedveert kerul/t elo a kottatar(ak)bol. Valahogy az opera lyrique is lefutni latszott (persze nem a Faust es meg 2-3!), de valahogy visszajottek, joddogelnek  odhazajukon kivul is, Massenet-val az elen, pedig -lehet, hogy tevedek- talan mar felig-meddig leirtak oket, ahogyan Meyerbeer(eke)t is. 


Erkel Színház • 84612017-10-30 20:13:57

Talan meg a Mefistofeleben tetszett Bretz Gabor a legjobban. Apuka szerepekhez (Daland, Pogner) tul fiatal, hangilag is, szineszileg is, a szerintem az o kedveert osszerakott Kekszakallu-Mario/Cipolla estehez pedig szimplan kevesnek ereztem. Kellemes hangu oratorium-enekeskent ismertem meg, tul hamar sztaroltak, kar. Szerencsejere (szerintem) egy fiatal basszus hangot kevesbe lehet ido elott tonkretenni mint egy fiatalon agyonterhelt tenort vagy szoprant = meg rendbe johetnek nala a dolgok.


Erkel Színház • 84602017-10-30 20:07:26

Bocsanat, Puritanokat nem emlitettem. Azt irtam, hogy az olasz bel canto opera zaszloshajoja (tudtommal) a Norma, a francia grand opera zaszloshajoja (tudtommal) A hugenottak. Rangsort sem allitottam, mar csak azert sem, mert a Meyerbeert meg soha nem hallottam a maga teljessegeben, sot tul sok reszletet sem ismerem...majd nov. 9-en. Viszont olvasmanyaimbol ugy tudom, hogy A hugenottak a grand opera vagy ahogy kritikajaban -zeta- szamomra frappans kifejezessel meghatarozza, a "francia bel canto" legreprezentativabb darabja. A hugenottak es a Norma nem vetheto ossze, mert ket orszag ketfele zeneje. Az, hogy melyik mikor - hol - hany embernek tetszik jobban, izles es kordivat kerdese lehet. Nemreg egy Kimernya-keresgeles kozben jottem ra, mennyi verista operaert rajongott a kozonseg a maguk idejeben es hany maradt beloluk mara mutatoban a konstans repertoaron...aztan lehet, hogy egyszer csak megint divatba jonnek, ha nem is az osszes. A grand operat is eltemettek mar parszor.


Erkel Színház • 84502017-10-30 14:41:41

Neeem! Azert Wagner nem Tell és nem Hugenottak. Persze -mint mindig irom- mindez izles dolga, de ha olvasod Wagner "végeérhetetlen énekbeszédeit", mindjart minden megvilagosodik, uj ertelmet kap. A zene elsosorban. Es a Ringben talan leginkabb. Sajat tapasztalat. 


Erkel Színház • 84482017-10-30 14:32:19

:-) ...



...de egyelore azert meg nem ilyesmire gondolok, hanem pl. az 1982-es emlekezetes-Ljubimovos Don Giovannira, amikor a zenekar a szinpadon ult, talan egy szalmaval felszort almon vagy erre az eloadasra, amikor -ha jól emlekszem- a zenekar, (talan jelmezben?) szinten a szinpadon ult. Erdekes produkcio volt egy kulonleges enekessel az elen es egy stilusos, nagyra nott kisfiuval a karmesteri pultnal, aki meg foiskolas volt es mara sot mar "tegnapra" beerett, de ezt akkor meg nem lehetett tudni. Es bizony-bizony lattam en nagyszeru remekmu nagyszeru eloadasat szinhazban is, nem is tul regen: a zenekar is "jatszott" espedig nemcsak zenet, hanem az eloadas szerves resze volt. Megoldottak szepen.


Erkel Színház • 84472017-10-30 14:18:16

Nem o fogja eldonteni...hanem a zsebe :-)


Erkel Színház • 84422017-10-30 12:02:09

Lehet csurni-csavarni, de egy un. jatekoperaban az enektudassal, hangi adottsagokkal-hangkepzessel igenis egyenrangu a szineszi jatek es kepesseg, a kulso (igen: testi!) adottsagok, eletkor, az enekesek egymashoz "passzolasa", rendezes, vilagitas, diszlet(ek), jelmez(ek), korus es statiszteria mozgatasa. A zenekar egyelore nem perdul tancra, de torzshelyet, a zenekari arkot olykor bizony mar el kell hagynia, pl ha a rendezo a zenekart is beepiti a cselekmenybe.


Erkel Színház • 84402017-10-30 11:55:28

En hasznaltam a "zaszloshajo" kifejezest es/de nem ket operara csak a Normara. Ugy hiszem ez a minosites nagyjabol igaz is a bel canto operak eseteben, azon belul is az opera seriak kozott.


Erkel Színház • 84372017-10-30 11:51:01

Erre irtam: "ez mar egyeni izles dolga"...hamarosan kiderul.


Erkel Színház • 84352017-10-30 11:48:48

En johiszemubb vagy naivabb vagyok. Sokadszorra is Binget es konyvet kell ideznem, aminek most nem vagyok a kozeleben = fejbol. Amikor egeszsegugyi okokbol harom tenor enekelte egy eloadasban Nilssonnal a Trisztant, eloadas elott Bingnek ki kellett mennie a fuggony ele ezt bejelenteni. Kb. azt irta, hogy amikor a rivalda ele lepett, a kozonseg felol nagy morajlast hallatszott, mert ha az igazgato kijon eloadas elott, annak kulonleges oka van, espedig akkor es ott csak az, hogy Nilsson beteg, lemondta a fellepest. Ehhez kepest "csak" harom gyengelkedo, de hadra foghato tenort kellett bejelentenie es a kozonseg nagyon boldog volt. Szoval ilyesmi tortenhetett szombat este is. Nem biztos, hogy aki elment a premierre, koztuk nyilvanvaloan egy csomo potyajegyes disz- es VIP-vendeg (!), ok "verszagra" gyultek, a pisszeges (ertsd: moraj) is ertheto es az sem 100%, hogy harom premieren nincs annyi mediamunkas mint akkor es ott. Zsurnalisztikai (es koltoi) tulzasok mindig voltak, vannak, lesznek. Egy ezer eve nem jatszott megaprodukcio eseteben egyebkent amugy sem meglepo a fokozott kivancsisag: nyilvan erdekesebb esemeny mint egy negyvenedik Traviata-felujitas.


Erkel Színház • 84192017-10-29 16:53:20

Tovabba en mindig ugy tudtam, hogy A hugenottak a francia grand opera zaszloshajoja kb. mint a bel canto operae a Norma, tehat zenetorteneti erteke ketsegbevonhatatlan lehet. Az mas kerdes, melyik zene az ertekesebb, de ez mar egyeni izles dolga espedig akar koronkent, orszagonkent elteroen. Nekem erdekes lesz par heten belul pont ezt a ket operat latni, Meyerbeeret raadasul most eloszor.Az viszont meglep, hogy Wagner is meritett belole...foleg, hogy azt olvastam, eppen Wagner "megsemmisito kritikaja" nyoman kezdett a kozonseg elfordulni Meyerbeertol, nyilvan elsodlegesen Wagner fele, de nem csak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600242017-10-28 20:15:13

Ld. Társalgó 6054-6055



Előzőmet szerkesztettem...volna, de közben -talán ijedtében?- lefagyott a gépem, tehát így:



Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)...de hogy őszerinte Magyarországon melyik az  uralkodó katasztrófa- vagy keselyűmédia, azt nem tudjuk...legfeljebb sejtjük.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600202017-10-28 19:53:21

Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600192017-10-28 19:49:04

Nagyjából jól emlékeztem, amikor azt, írtam, hogy kb. a 90-es évek közepén szűntek meg az operasugárzások. 1992-2002 között két  "kötelező" (1994 és 1998.) március 15-ei Bánk bánt és Kókai Rezső szintén "kötelező" -mert milleniumi- István királyát leszámítva mindössze egyetlen MÁO+Erkel kakukkfióka-közvetítés volt, egy 1998-as Figaro. Egy teljes évtized nagy idő... 


Pantheon • 21052017-10-28 19:34:26

Brian Galliford operaénekes


Erkel Színház • 83872017-10-28 19:29:34

Most érkeztem haza...neeem, nem az Erkelből :-) és amit már biztosan mindenki tud, ezt olvasom


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 600152017-10-28 19:28:50

Most érkeztem haza...neeem, nem az Erkelből :-) és amit már biztosan mindenki tud, ezt olvasom


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599842017-10-28 09:36:51

Auber: A portici nema



Brusszel, Theatre de la Monnaie, 1830. augusztus 25.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599682017-10-27 10:19:53

Arról nem a maiak tehetnek, hogy régebben kevesebbet (vagy nem) közvetítettek operákat. Mint már írtam, MÁO a 90-es évek közepén, azaz nagyjából Szinetár Miklós (fő)igazgatása idején és valószínűleg tőle nem függetlenül zárkózott el a premierek rádiós közvetítésétől, ami pótolhatatlan hiányt okozott, már csak archiválási szempontból is. E tekintetben a mai helyzet jobb: legalább felveszik-leadják és megőrzik-archiválják az újdonságokat, reprízeket. Az más kérdés, hogy milyen a mai produkciók színvonala, de egyrészt ez szubjektív megítélés kérdése, másrészt legalább láthatók, ebből következően láthatók lesznek, megmaradnak. Azután majd az utókor eldönti, melyik előadás volt -szavaiddal élve- "boldog" és melyik "boldogtalan". Ami és akinek nem tetszik: ki-vagy átkapcsol. Gyanítom, hogy 20-30 év múlva az akkori -ppp-k = véleményformálók, köztük te is :-) szomorú nosztalgiával gondolnak majd a 2010-es évekre: "bezzeg akkor még legalább..." stb. Tudod: nie (optimistábbak szerint: selten) kommt etwas besseres nach.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599622017-10-26 16:43:30

...és ahol a teve igenis átbújik a tű fokán...;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599592017-10-26 15:44:59

Úgy gondolom, hogy a Zelmúlt 100 esztendő alatt a technika fejlődése nemcsak begyűrűzhetett és be is gyűrűzött Magyarországra (is), hanem számos hazai, rádiózással, tévézéssel kapcsolatos magyar találmány is született, továbbá licencek-szabadalmak és import jóvoltából külföldi technikák is beszerezhetővé váltak. Magam nem rendelkezem semmilyen műszaki képzettséggel, sőt technikai érzékkel sem, de az az érzésem, hogy a tűéles kép-és hangminőségű  felvétel(ek) már jó ideje előállítható(k) itthon is és elő is áll(nak). Azt viszont tényleg nem tudom, hogy a tűéles kép-és hangminőségű  felvételből egyenesen következik-e a tűéles kép-és hangminőségű  élő közvetítés. Talán igen, de tapasztalatom szerint a legtűélesebb kép-és hangminőségű  felvétel/sugárzás is valamelyest torzul "vételkor" pl. a Fesztivál Színházban. Az igazi tűéles kép-és hangminőség szerintem csak és kizárólag a helyszínen = a nézőtéren jön/jöhet létre...olykor, pl. gikszer esetén az előadó balszerencséjére, amit a tűéles technika némi ügyeskedéssel esetleg ki tudna javítani  ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599582017-10-26 15:26:13

Nem cáfolva ezt, sőt, inkább ráerősítve, hozzátenném: nem lebecsülve, ellenkezőleg, nagyra becsülve MÁO művészi teljesítményeit, alkotóit, karmestereit, énekes-táncos szólistáit, együtteseit, technikai személyzetét, de -megint egyszer 1/1 Binget idézve- MET mégiscsak a világ legelső operaháza a világ leggazdagabb városában...



...de akkor az az egykori mondás is megáll (mondta azt akárki is akármire), meg kell, hogy álljon és el kell fogadnunk, miszerint: merjünk kicsik lenni! :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599542017-10-26 11:23:42

Ezt =  "iszonyatos technikai apparátus kell" (mármint  élőben közvetíteni) egészen komolyan tetszik gondolni? A telefonhírmondó jóvoltából már 1918-tól rendszeresek voltak a közvetítések a Népoperából, a Nemzeti Színházból, valamint a Király Színházból.  1925 után a megalakuló Magyar Rádió folytatta és továbbfejlesztette ugyanezt. 1957-ben (60 éve) pedig a Magyar Televízió is felállt. Most pedig 2017-et írunk, a Zűrben évtizedek óta műholdak keringenek, egy részük pont ilyesmiket csinál: "műholdas sugárzás", effélék. 



Mint már írtam, premierek, felújítások sugárzását, sőt: felvételét tudtommal éppen MÁO lehetetlenítette el kb. a 90-es évek közepén...valóban iszonyatos (bürokratikus) apparátussal :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599532017-10-26 10:33:20

Első ránézésre ezek a MET-rádióadások fizetősnek tűnnek: "donation" stb. = más "tészta".



November 4: a tényszerűség kedvéért ki kell, hogy javítsalak. A SzerencseSzombat 18,35-19,35 között lesz, utána 19,35-21,45: Mansfeld, kanadai-magyar filmdráma, 21,45-22,55: Négy nap-Kádár János árulása, dok.film. (forrás: Színes RTV, 44. hét)



A közmédiával kapcsolatos véleményem -ami itt off lenne = nem teszem közzé- fentiek ellenére természetesen mit sem változik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599522017-10-26 10:20:59

Javaslom jól fel- és megjegyezni az 59820-ban található, jóváhagyott MÁO- és Eiffel-csarnok-rekonstrukció "végleges" költség-keretszámokat...aztán majd nézzük meg a tényszámokat a megnyitáskor, megnyitás után 3 és 6 hónappal, mekkorák lettek a végszámlák...



"Félre": a nyári itthoni "vizes-VB" pl. még mindig tart...legalábbis ami újabb és újabb számlák folyamatos beérkezését illeti. Tegnap is hírt adtak újabb számlá(k)ról. Újabb magyar aranyérmekről nem érkezett híradás :-(


Momus társalgó • 60552017-10-25 19:54:54

"... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." Ugyan mely médiumokra gondol/céloz Főigazgató Úr? Mert én tudnék  katasztrófa- vagy keselyűmédiumokat sorolni szép számmal, de nem biztos ám, hogy ugyanazokra gondolunk!



Egyébként az általa itt alattam mondottakban van igazság, nem kevés, függetlenül a szóbanforgó rendező (és színésznő) személyétől.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599462017-10-25 19:48:46

MET-ből, Scala-ból, stb tudnak élőben közvetíteni...de alig hiszem, hogy tévében, élő adásban. Mozivetítés: az más.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599412017-10-25 13:17:08

Ld. ez alatt + el kell ismerni, M5 rendszeresen leadja a produkciókat MÁO-ból, Erkelből, Szegedről stb olykor import "árut" is. Más kérdés, hogy mindezt többnyire kései órában és az is más kérdés, hogy ezen adások nézettsége azért nagyon alacsony, mert későn vetítik vagy azért vetítik későn, mert alacsony a nézettségük = vö. tyúk vs. tojás :-)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

"A hangszerek világa" – MVM Koncertek
Vigh Andrea hangszerbemutató koncertje gyerekeknek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Vokális univerzum"
KODÁLY: Liszt Ferenchez
KODÁLY: Akik mindig elkésnek
KODÁLY: Öregek
KODÁLY: Jézus és a kufárok
KODÁLY: Mátrai képek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Várjon Dénes, Roman Rabinovich (zongora)
Veronika Eberle (hegedű), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/4"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
SCHUMANN: Fantáziadarabok, Op.88
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) vonósnégyes, Op. 117
SCHUMANN: Meseképek, Op.113
SMETANA: g-moll zongoratrió, Op.15

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Énekeljen mindenki!"
KODÁLY: Háry János

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Parázsfuvolácska

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Bodó Antónia, Illési Erika, Molnár Noémi, Nagy Gabriella (hegedű),
Gálfi Csaba, Juhász Barna, Yamamoto Nao (brácsa), Kertész György,
Mód Orsolya (cselló), Jóföldi Anett (fuvola), Szitka Rudolf (klarinét),
Polónyi Ágnes (hárfa), Teraszova Brigitta (zongora)
"Vasárnapi Kamarazene"
ENESCU: F-dúr hangversenydarab brácsára és zongorára
MOZART: A-dúr klarinétkvintett, K.581
BAC: Elegiac Trio
DVOŘÁK: Esz-dúr vonósnégyes, Op.51, No.10

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Juhász István (tenorharsona), Veér Mátyás (basszusharsona)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
KODÁLY: Galántai táncok
HIDAS: Florida - kettősverseny
LAJTHA: VI. szimfónia, Op.61

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Környei Miklós (gitár), Pregun Tamás (zongora)
BEETHOVEN: G-dúr szonáta (Op.49, No.2)
TÁRREGA: Traviata fantázia
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
RAHMANYINOV: Etudes-Tableaux (Op.33)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Megyesi Zoltán (tenor), Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
Klenyán Csaba (klarinét), Radovan Vlatković (kürt)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/5"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
BRAHMS: Változatok egy Schumann-témára, Op.23
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
WOLF: Olasz szerenád
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Cimbalom és tárogató, hagyomány és megújulás"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Kemény Krisztina és tanítványai (gordonka)
Fauré, Glazunov, Popper, Klengel, Csajkovszkij és Dvořák művei

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Solymári Tímea (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Musica Nostra Nőikar, Szekér Bernadett (zongora)
vez.: Mindszenty Zsuzsánna
Meláth Andrea (mezzoszoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
Vass Lajos Kamarakórus, Baja Mónika (zongora)
vez.: Darázsdi Zita és Somos Csaba
Kolonits Klára, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Budapesti Monteverdi Kórus
Erdődy Kamarazenekar (koncertmester: Szefcsik Zsolt)
vez.: Kollár Éva
"A KÓTA ünnepi hangversenye Orbán György 70. születésnapja alkalmából"
ORBÁN GYÖRGY: Missa sexta
ORBÁN GYÖRGY: Kilenc dal Weöres Sándor verseire
ORBÁN GYÖRGY: Prédikátor-ének
ORBÁN GYÖRGY: Liber scriptus
ORBÁN GYÖRGY: Tószunnyadó
ORBÁN GYÖRGY: Zsoltárváltozat
ORBÁN GYÖRGY: Tavaszi szél
ORBÁN GYÖRGY: Stabat Mater
10:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Tatai Ütőegyüttes:
Májer Dániel, Wéber Péter, Molnár Szabolcs
Szerkesztő, műsorvezető: Ocskai Gabriella
"Ráhangoló"
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)