vissza a cimoldalra
2018-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7400)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1066)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1480)
Franz Schmidt (3183)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2889)
Palcsó Sándor (227)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Pantheon (2260)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: von Stolzing
Leírás:
Honlap:
   


von Stolzing (75 hozzászólás)
 
 
Bánk bán • 14312010-10-02 01:47:32
Pár dolog az előbbiekhez:

1. Nem tudjuk, mekkora siker lenne azóta a Bánk bán, ha nem írják át annak idején. Vagyis nem állapítható meg, hogy ebben a sikerben mi szerepe van az átdolgozásnak. A tény az, hogy a ma élők ismernek és kedvelnek(?) egy változatot, amit Erkel Bánk bánjának hisznek. De ez nem az.
2. A most játszott előadás nem jó. Színpadilag sem az. Így duplán ideje lett volna levenni, erre visszahozzák.
3. Igen, egyszer koncertszerűen elhangzik az eredeti. Ám, mint Momo is rámutatott, az operaszerzők nem koncertre írnak, hanem színpadra. Így nem valósul meg az operajátszás, csak zene lesz. A közönség nem kap teljes élményt, és ha még feliratozás sem lesz hozzá, akkor érteni sem fogja. A folyton szidott, és néha joggal kárhoztatott prozódia ellenére az Egressy-féle szöveg nekem tetszik, mert néhol sokkal kifejezőbb, mintha lefordítjuk mai magyarra. Ha az érthetőség problémás, akkor tessék feliratozni. (Emlékezzünk: volt felirat a Gólyakalifához és a Karnyónéhoz is, egyértelműen segítve a befogadást.)
4. Igen, Debrecenben siker volt az előadás, nem egyszer, hanem sorozatban. Akkor most az ottani nézők nyitottabbak, vagy az itteni illetékesek félnek jobban? (bár nem tudom, mitől...)

Ám bármeddig rágjuk a kérdést, nem tudjuk befolyásolni az eseményeket. Lehet tréningezni, hátha megérjük a 250. évfordulót, és akkor talán... :-)
Bánk bán • 14162010-09-30 23:16:24
A darab segítette a darab sikerét. Szerintem.

Amúgy Verdi tényleg jó példa, mert sokat húznak a műveiből (nálunk pl. a fél Traviatát, a jó ég tudja, miért, hisz nem hosszú darab). Ám de mondj olyan Verdi-művet, ahol az egyik duettet teljesen átírják, plusz az egyik szereplő helyett egy másik szájába adják, majd át is helyezik az egészet. Na? Ugye, hogy nem ugyanaz. Aztán még érdemes megnézni, hogyan kezdődik Erkel Bánk bánja. Kórusjelenettel, mint minden rendes belcanto darab. Erre mit csinálnak az átdolgozók? Elébiggyesztenek egy recitatív jellegű valamit Katona szövegével, mert ők jobban tudják, hogy kell kezdődnie. ("Ah, Biberach, örvendj" kezdetű rész, ha nem volna egyértelmű.)

De ahogy most áll a helyzet, nem arról folyik vita, hogy melyiket kellene játszani, hanem arról, hogy egyáltalán bemutatják-e a közönségnek. És ha az előadói oldalról is ilyen ellenállásba ütközik a dolog, akkor nem csodálkozom azon, hogy az illetékeseknek elment a bátorságuk. Így aztán megint nem ismeri meg a közönség a Bánk bánt. (Ja, hogy lesz egy előadás? Hú, az rengeteg, tömegek fogják látni... :-(( )
Olvasói levelek • 79592010-07-28 12:21:10
Zéta, szerintem ezek nem apróbb kérdések.
Egy Konwitschny-rendezés járt itt februárban, nem láttad esetleg? Nyilván jobb lenne nem vendégjátékra hívni, hanem új rendezésre, viszont a semminél ez is több. A Vecsernyét eredetileg Serban rendezte volna, és nem Stegmann. Azt hiszem, lett volna minőségi különbség.
Továbbá javíts ki, ha tévedek, de a vasfüggöny már a múltté, így nem lehet és nem is szabad bezárni ide a fiatal tehetségeket. Csak az Operaházon múlik, hogy tudja-e foglalkoztatni őket (pl. időben felkéri-e őket), de azért ne üljenek itthon, hogy hátha szimpatikusak az éppen regnáló és néhány évente kicserélődő vezetésnek.
Továbbra sem tudom, kit kellett nélkülöznünk a premiert követő évadban...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 326832010-07-28 11:53:51
Azért ez nem semmi: IVA immáron nemcsak Kovalikról tudja látatlanban, hogy rosszul rendez, de Eötvösről is, hogy rossz zeneszerző - de legalábbis nem méltó Madách-hoz.

Ízelítőül itt egy rövid részlet a darabból, amit félő, hogy itthon sosem láthatunk...

Die Tragoedie des Teufels
Olvasói levelek • 79472010-07-27 12:37:13
Én örülök, hogy Kerényit se. Sőt: Szinetárt se - egészen a következő évadig - ennek viszont már nem örülök.

Kedves Zéta, ki az a nagyon sikeres premier-főszereplő, aki a következő évadban már nem szerepelt? Nem tudok rájönni, kire gondolhatsz.
Ami a többit illeti: badarság egyedül Kovalik nyakába varrni a társulat "felszámolásának" kísérletét. Hárman voltak döntéshelyzetben, ebből kettő állítólag még hivatalban van. Arról sem vagyok meggyőződve, hogy a külföldi rendezők meghívása kizárólag a művészeti vezető hatásköre lett volna.
Bánk bán • 13952010-07-23 12:14:15
A honlap jelen állapota alapján november 7-én egy, azaz egyetlen egy alkalommal elhangzik az eredeti változat, a kiírás szerint Césare Lievi rendezésében - de lássuk be, ez elég valószínűtlen. Ezután, négy nappal később, 11-én - részben ugyanazzal a gárdával - visszatérnek a "hagyományokhoz", vagyis Kerényi nézhetetlen rendezéséhez és a Nádasdy-Rékai-páros által össze-vissza szabdalt verzióhoz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 324932010-07-13 21:35:59
A "nézői szempont"-hoz csak egy észrevétel: a kereskedelmi tévék minden színvonalat nélkülöző produkciói a statisztikák szerint sokszor annyi nézőt vonzanak, mint mondjuk egy színházi közvetítés. Akkor az a megoldás, hogy az MTV is átáll erre a műsorpolitikára, mondván, az nagyobb nézőszámot jelent? Ne feledjük, hogy az Operaház is költségvetési intézmény, a mi pénzünkből működik, és a "mi", az minden nézőt jelent. Ergó kötelessége kiszolgálni mindenkit. Az elmúlt években annyi változás történt ezen a téren, hogy a jelmezes koncert típusú (egyébként közönségkedvenc) előadások, mint Aida, Tosca, Trubadúr, Don Carlos, Nabucco etc. MELLETT megjelentek másféle produkciók is, mint a gyerekek körében hatalmas sikert aratott Pomádé, vagy a Kovalik-Zsótér-Vidnyánszky triász által létrehozott szellemi kihívást IS jelentő előadások. Ha fél házat vonzanak, az szomorú (bár a Xerxész most pont tele volt, úgy hallottam), viszont ha sosem kezdenek el közönséget nevelni, akkor hamarosan nem lesz. Tessék megkérdezni egyetemistákat, milyen gyorsan menekülnek el egy függönyszaggatós-lézerkardos Nabuccóról...
Más kérdés, hogy Kovalik mint művészeti vezető nyilvánvalóan követett el hibákat, ilyen volt a balul sikerült Kékszakállú-felújítás, vagy éppen a Vecsernye, amelynek rendezőválasztása szintén nem volt nyerő (jegyezzük meg: eredetileg Serban lett volna). A fenti elv szempontjából érthető, mégis csekély rokonszenvvel fogadtam a Nabucco vagy a Manon Lescaut ilyetén felújítását. Mások nyilván ezeknek örültek, nem vagyunk egyformák. De meg lehetne próbálni tolerálni mások ízlését is. Egyértelműbben fogalmazva: attól még, hogy valakinek nem tetszik egy előadás, nem kell elpusztítani sem a produkciót, sem a rendezőjét nem kell itt habzó szájjal szidni. Olyan egyszerű volna, nem? Próbáljuk meg.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 324572010-06-30 15:25:35
Macskásnak:
EZT találtam az Erkel-pályázatról. (remélem, jó a link)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 324512010-06-29 12:53:27
Ezt én is olvastam, de nem kiegészíteni akarják. Zeneszerzők pályázhatnak 3 részlet megzenésítésével, vagyis teljesen új zenét írnak, nem Erkelt dolgozzák át. Mérhetetlenül nagy a különbség. Amúgy egy érdekes kísérlet, meglátjuk, mi lesz belőle.
Erkel Ferenc • 1442010-06-29 12:07:12
A szerencsés debreceni közönség már ismeri. Tény, ott is voltak húzások, de merőben más kihúzni valamit, és megint más teljesen átírni szöveget és zenét egyaránt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 324492010-06-29 12:01:18
Aki egyszer is olvasta Katona Bánk bánját, vagy Egressyét (és nem Nádasdyét!), annak világos, hogy szó sincs nemzetieskedő toposzokról. Ezeket a hamisítók ültették a darabba, és miután 70 évig ezt az átiratot ismerte mindenki, a nagyközönség hajlamos azt hinni, hogy ennek van valami köze Erkelhez és a Bánk bánhoz. Holott...
Szomorúan olvasom a lenti híreket: ha valóban igaz, hogy az Operaház visszatér a színpadilag és minden más szempontból is vállalhatalan, meghamisított verzióhoz, akkor igazán nagyon "méltón" sikerül megünnepelni az Erkel-évfordulót. Remélem, nem így lesz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 321882010-05-18 12:29:06
Ha olasznak kell lennie ahhoz, hogy értse, miről énekel, az rettentő rossz kilátás a műfajra nézve. Biztos naiv vagyok, de úgy képzeltem, alapvető, hogy a művész - ha nem is beszéli a nyelvet -, akár segítséggel is, de lefordítja és megérti a szerepét. (És a többiekét is - de ezt már leírni sem merem...) Furlanetto persze kiváló volt, de azt hiszem, nem azért, mert véletlenül olasz. Nagy művész. Óriás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 320892010-05-12 22:51:25
Miért támadna bárki is? Azt nézel, amit akarsz, semmi nem kötelező. Csak az indulatodat nem értem. Ha nem érdekel - mint mondod -, miért háborodsz fel?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 11942010-04-27 14:44:00
Átolvastam ezt a topikot. Nem semmi az elmúlt napok termése. Először is: LB kijelenti, hogy neki tetszik az Álarcosbál, és jobban érzi magát benne, mint valami múzeumiban. Erre nekiesnek többen - akik nem is látták -, hogy ne merészeljen ilyet mondani, mert ők aztán jobban tudják, és majd húsz év múlva stb. Mi van??!!?? Nehogy már ne mondhasson véleményt valaki, aki belülről látja a produkciót! Legfeljebb a közönség valamely részének nem tetszik, volt már ilyen. Lesz is.
Aztán a másik, amivel piszkálják: hogy miért ír ide, ráadásul ön-nevével... Hát mivel írjon? Küldhetne családtagokat, írhatna álnéven, de inkább saját nevét használja: mindenképp tisztességesebb. Hogy túl nagy az egója? Na és? Nekem sem szimpatikus, de úgyse változik meg attól, hogy névtelenül ütik itt naponta a kedves fórumozók.
De ha már itt van, legalább kvázi elsőkézből tudósíthat minket Szegedről, ki kellene használni. (Egyébként semmi közöm LB-hoz, nem ismerem, voltaképp nem is hallottam még, csak egyszer, de koncerten, így igazán véleményem sincs róla, csak furcsának tartom ezt a hadjáratot, ami itt ellene folyik.) Hovatovább arról szól a szegedi topik, hogy lehet-e Szegednek saját sztárja vagy sem? Ha a szegedi közönség rajongani akar, úgyis fog, nem tehet ellene senki semmit. De miért is akarna bárki ellene tenni???
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 22010-04-22 13:25:15
Ó, te jó ég! IVA, tényleg elmentél egy előadásra? Sőt: kettőre? Nem vagy beteg? Biztos? Aggódom...

A topiknak örülök. Meg annak is, hogy a debreceniek felhozzák az előadásaikat Pestre. Alig várom a Boriszt! Vidnyánszky zseni - egyébként. ;-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 24372010-04-09 09:28:31
Erkel születésnapja november 7., de emlékezhet, amire csak akar, kedves Lajos.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15892010-04-06 17:41:51
Nyilván arra alapozta, hogy parampampoli egy született uruguayinál is jobban tudja, járnak-e arrafelé tangót vagy sem. Elvégre ő parampampoli. Mindent tud. És amit nem - azt is. (Legfeljebb rosszul.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15692010-04-05 17:46:48
Szomorú, hogy semmilyen véleményt nem tűrsz meg a magadén kívül. Az viszont már egyenesen aggasztó, hogy mindazokat, akikkel nem értesz egyet hol lehülyézed, hol süketnek, vaknak, hozzá nem értőnek és hasonlónak titulálsz. Nálad a bölcsek köve? Aligha.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15332010-04-02 10:55:48
Nem kötözködöm, csodálkozom. Azzal kezdted, hogy csak a kimaradt Fülöp-ária és a Mefisztó-szerenád lehetne komolyan vehető műsorszám, majd közlöd, hogy a Mozartok kellemes séták. Ebből következtettem arra, amit írtam az imént. De ha nem így gondolod, örülök, megnyugtattál.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15292010-04-02 10:38:25
Akkor most önmagadnak mondasz ellent? Ezt írtad: "a Mozart áriák és kettősök vokálisan legfeljebb kellemes sétának tekinthetők"
Most akkor séta vagy nem séta?
Én is az éneklést szeretném, de ettől még az a tapasztalatom, hogy minél hangosabb valaki, annál nagyobb a közönségsiker. Így aztán azt is kell hinnem, hogy igenis, sokan igénylik a bömbölést. És sajnos sokan ki is elégítik ezt az igényt. :-(
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15262010-04-02 10:29:27
Vajon honnan ez a téveszme, hogy Mozartot könnyű énekelni? Valószínűleg sokkal nehezebb, mint kiállni és elbömbölni valamit nagy hangon, bár ez utóbbival lehet nagyobb sikert aratni, ez kétségtelen. De stílushűen Mozartot énekelni - azt hiszem, ehhez sokkal jobb énektechnika is kell, ha valaki tényleg jól akarja csinálni. (Mondom ezt általánosságban, mert Schrott koncertjén nem voltam.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 316752010-04-01 11:09:40
Kedves Márta, csak részben értek egyet Önnel. Az opera színház, magam is így vélem. Zenés színház, amelyből mindkettő egyformán fontos. A jó rendező ritka madár - legalábbis a MÁO-ban az. Énekeseink többsége arra kényszerül, hogy jelmezes koncertek keretében, egyéni színészi adottságainak megfelelően dolgozzon ki egy-egy szerepet, rendezői segédlet nélkül. Erre van, aki alkalmas, és van, aki nem (annyira). Figyelmébe ajánlom például, hogy az Ön által is emlegetett Fokanov Anatolij itteni pályája során gyakorlatilag még nem dolgozott igazi rendezővel. Ez alól talán a Pikk dáma volt kivétel. Csodát várunk tőle, miközben semmilyen segítséget nem kap ehhez. (Zárójelben jegyzem meg: önmagában is csoda, ahogyan a hangja szól még mindig.)
A konklúzióban egyetértünk: igenis legyen énekes-színész képzés, igazi rendezőkkel. Csak így válhat az Opera zenész színházzá itthon is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 316382010-03-31 12:08:06
Abból indultunk ki, hogy nem is akart elmenni, csak kapott jegyet ajándékba. Elment, megnézte, nem tetszett neki. Itt elmesélte. Eddig rendben is van. Aztán megpróbált egyesével minden ide tévedő rajongót meggyőzni, miszerint kedvencük borzalmas. Erre írtam, hogy értelmetlen. Nem kell szeretni Milósát. De utálni se legyen kötelező. (Én is voltam mások miatt egy-egy előadásán. Nem tetszett és túléltem.)
Az Oryt egész nyugodtan nézd meg, tudtommal összesen két előadást csinált belőle ME, a többit más énekli (nevet nem tudok hirtelen).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 316262010-03-30 09:47:48
Ne haragudj, de ez nagyon gyenge érv. Ha valami nem tetszik, ne nézd meg. És végképp ne próbáld meggyőzni a rajongókat, hogy rossz az, amit ők jónak hallanak. Elvetélt gondolat. Jómagam sem kedvelem ME művészetét. De nem is járok az előadásaira, sem vásárolt jeggyel, sem ajándékba kapottal, sőt még ha fizetnének érte, akkor sem mennék. Hidd el, boldogabb lesz az életed, ha nem kínzod magad olyasmivel, amiről tudod, hogy nem fog tetszeni. Ettől még mások hadd élvezzék, ne rontsd el az örömüket.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 315572010-03-23 13:23:36
Ám ahhoz veszi a bátorságot, hogy önteltnek és beképzeltnek nevezzen itt többeket is. Továbbra is sántít ez a dolog, még ha próbálja is tagadni a kilétét. (Úgyis mindenki tudja, még Spangel Péter is, aki most úgy tesz, mintha nem tudná, hátha generálhat egy jó kis vitát ebből is.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 315462010-03-23 11:25:23
Elég szánalmas, ahogy a tehetségesebb énekesekre irigykedik (persze merő aggódásból), mert a kedves férje csak Münsterben lehetett "sztár". Komolyan, nem érzi kínosnak, kedves Furzsi?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 314392010-03-16 08:32:08
Cser Krisztián pedig Márciusi Ifjak Díjat kapott. (Mintha ez még nem szerepelt volna itt.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 313032010-03-11 11:10:39
És kinek tűnt még fel, hogy tegnap egyszerre 4 Kiss volt a színpadon? Alighanem világrekord. :-)))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 309362010-03-03 11:56:53
Ne haragudj, de ez nem konzervtív vélemény, hanem butaság. A rendező tehetsége vagy felkészültsége nem a nemzetiségétől függ. Annyi rossz Bánk bánt lehetett már látni itthon magyar rendezőktől, hogy talán ezért sem kísérleteznek tovább a hazai erőkkel. Az, hogy a felkért olasz rendező tehetséges-e vagy sem, lelkiismeretes és felkészült-e vagy sem, az majd kiderül. Semmi más nem számít.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 15072010-03-03 11:52:53
Kedves Spangel Péter, vajon kikre gondolsz mint a MÁO-ban előforduló professzionális Don Giovannikra? Jómagam ilyennel még nem találkoztam e falak között (az idősebbeknek mázlijuk volt Melissel pl.) Az egyetlen magyar énekes, aki világszínvonalú Don Giovannit tud jelenleg, az alighanem Bretz Gábor, de az Operaházban nem énekelte ezt a szerepet, csak Leporellót. A Mozart-maratonról szerencsére ismerhetjük a Don Giovanni-alakítását.
Molnár Levente véleményem szerint rátalált a neki való szerepre a darabban, tetszett a Masettója, nem éreztem túljátszottnak. Legfeljebb a se hús, se hal Don Giovannihoz képest - aki azonban a MÁO falai között régen nem hallott színvonalon abszolválta a szerepet. Ez egyébként több szólistáról elmondható volt (ld. még Kormányzó címszó alatt). Hozzáteszem: valószínűleg nem ugyanazt az előadást láttuk, de ennyit csak nem változott pár nap alatt...
Marton Éva • 582009-12-15 21:40:45
Ha itt valami minősíthetetlen, az a te hozzászólásod, kedves parampampoli. Ha neked az erőszak érv, az téged minősít. Persze a verbális erőszak eddig is része volt a kommunikációdnak, de hogy verekednél, ez új. Ami a kritikust illeti: Gruberovát még túl is dicsérte. Erről ennyit.
Edita Gruberova • 16452009-11-23 13:41:25
Az a tény, hogy azt állítottad, a kritika nem tartalmaz tényeket. Erre írtam, hogy de, igen, tartalmaz. Ezekkel lehet vitatkozni. Ne velem, mert én ott se voltam, a kritikussal inkább.
Lehet, hogy koloratúr szopránokhoz képest nagy a hangja, de nem drámai. Nekem a Norma drámai (koloratúr) szerep, ilyen hangot képzelek hozzá. Ezért sem mentem el a koncertre. Meg azért sem, mert egyszer hallottam Gruberovát élőben: először és utoljára. Nekem nem jön be, sajnálom. Szeressétek helyettem is.
Edita Gruberova • 16402009-11-23 13:12:23
Nem, tévedsz, egyáltalán nem akarok olyan lenni. Meg aztán lány se nagyon lehetnék.
Ez szerintem vélemény: "Norma szerepe nagyon nehéz, tele koloratúrával, amit sokszor elkent, tele drámai fortékkal, melyeket gyakran pianóból indított, így modorossá vált. Egyszer-egyszer kiváltja a hatást, de ilyen mennyiségben nem. A magas hangokat szinte mindig forszírozottnak éreztem..."
Az, hogy végig tudja-e énekelni, valóban csak tipp. Az, hogy elkeni a hangokat, elég tényszerű. Ahogyan az is, hogy egy picike koloratúr hang nem szólhat drámai erővel. Ettől még nektek tetszett, örülök neki. De akinek meg nem, az se süket, csak más az ízlése.
Amúgy a névtelen kritikus dicséri is. Azt nem olvastad?
Edita Gruberova • 16372009-11-23 12:21:45
Ebben az a szép, hogy ha dicsérné az öreglányt, akkor csodálatos kritikus volna, és nem lenne gondod azzal, hogy nem írta alá a nevét. De mivel mást mert hallani, mint amit te rajongói füllel, nyilván süket és tehetségtelen ésatöbbi.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 291922009-11-22 20:12:50
Csak egy név: Bartoli. Májusban másról se szólt a fórum, mint hogy szerintetek milyen rossz. Még ide se ért, mikor már tudtátok, milyen rossz lesz a koncert. Erről ennyit.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 291832009-11-22 19:22:43
Kedves parampampoli (és telramund)!

Őszintén kérdezem: csodálkoztok, hogy senki nem akar veletek beszélgetni a Normáról, vagy bármiről, ami Gruberovával kapcsolatos? Ld. a példákat lentebb: ha valaki csak megpróbálja pedzegetni, hogy a világ legnagyobb énekesnője kitétel mégiscsak túlzás, a történelemben valaha élt és a még meg sem született énekesek közötti abszolút elsőség meg már költői túlzásnak is sok, akkor azonnal nekimentek. Ha meg senki nem mond semmit, ahogy a koncert után történt, akkor más ellenséget "kerestek": most éppen az összes zenész kollégát, akiknek ott kellett volna ülni a nézőtéren.
Most meg azt írod, nem vitatkozol tovább. Eddig is csak te vitatkoztál, mert nem tűröd az ellentmondást.
Miközben mások kedvenceit lábbal tiporjátok a földbe mindketten, hiszen nektek lehet. Na most, ez így nem megy, így nem lehet beszélgetni veletek semmiről. Pedig hát sok mindent láttatok-hallottatok, amit meg lehetne osztani másokkal.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 21982009-11-20 11:25:20
Ó, hogyne! Most már tudom, hogy a szegedi színpad pont ugyanaz, mint a MÁO színpada. Ha nem jobb... (Persze, ha az egyik helyen nem kellett, akkor az csak rossz lehet. Meg aztán ott a róka esete a szőlővel...)
Olvasói levelek • 73922009-11-20 11:20:08
Tessék mondani, ki az a "Gilli"? Most olvastam a LB-interjúban.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 285932009-10-13 14:12:58
Szabó Bálint tényleg nem volt jó, na de Gábor Gézát sem kellene meghonosítani az Operaház színpadán. Semmilyen adottsága nem jogosítja fel erre, de még az sem, hogy Heiner Lajossal szokott sörözni.
Ha Kékszakállú-kaliberről beszélünk, akkor talán Polgár László és Fried Péter, ők nemzetközileg is jegyzett birtokosai a szerepnek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 283432009-09-24 21:50:02
Akkor beszéljünk az Otellóról, ez legalább érdekes téma. :-) Általában imádom a minimalista díszleteket (főleg itthon, ahol soha nincs pénz igényes, korhű stb. díszletre, így marad az olcsó, silány utánérzés...brrr), és hát ez az Otello is elég minimál volt, csak éppen szörnyen kiszámítható. Az a béna kereszt kimondottan szájbarágós, főleg, hogy az elején tudod, hogy ketté fogja törni - és tényleg. Curával sem a túlmozgás volt a bajom, hanem a zenei megoldásai. De tény, hogy azóta csináltak rosszabbat: ott a salzbugri Otello, ami már felér egy kabaréval. Azt hiszem, ott az volt a mélypont, amikor Otello kihallgatja Jagót és Cassiót, miközben mindhárman körbe-körbe keringenek valami tükrös paraván körül... Jaj.
Itthon meg van végre pár színházszerű előadás, de én is haragszom, amikor minden héten néznék Anyegint, mert imádom a darabot és ezt a rendezést, közben viszont még mindig nem sikerült olyan szereposztásban kiállítani, amiért hanyatt-homlok rohannék megnézni. Úgyhogy néha már dobnak kisebb-nagyobb kavicsokat az állóvízbe, talán van remény...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 283392009-09-24 20:04:26
Én is örülök, hogy elolvastad, de valamit nem értek: mitől vagy ilyen dühös? Kényszerít valaki, hogy Fideliót nézz bárkivel is? Mert ez esetben érteném...
És egy korábbi témához: szögezzük le azért, hogy Barcelonában is vízzel főznek. Nyilván a hétköznapokban is, hiszen ez még a dvd-kiadásokon is látszik olykor. Legékesebb példája a közelmúltból a Willy Decker-féle Otello, ami a rendezést tekintve a vállalhatatlant közelíti, Cura pedig jócskán elmarad a címszerepben várható minimumtól (mondom ezt úgy, hogy általában nincs vele bajom, de ez az előadás hipergáz). Aztán egy még jobb példa: ha a következő évadban arra jársz, ahol minden este pompás előadások vannak, akkor láthatod Manrico szerepében azt az Alfred Kimet, aki kb. 2 éve itt, a Müpában ordította végig a szólamot, most a Liceuban fogja, csak gondolom, több pénzért. Hogy is van ez a színvonallal?
De visszatérve: a kritikus azt mond, amit akar, és te is azt gondolsz, amit akarsz, csak az nem szerencsés, ha egyedül érvényes kinyilatkoztatásként teszed közzé a gondolataidat.
Egyébként én is voltam Fidelión, és hatalmas élmény volt számomra Molnár András szereplése. Ha legközelebb meg akarom nézni, csakis vele fogom. Legfeljebb veled nem találkozom. Aztán ki tudja, még lehet olyan előadás is, ami mindkettőnknek tetszik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 282632009-09-23 12:00:49
Ha valamivel nem értek egyet, nem adom hozzá a nevemet - ennyi. (Persze én nem vagyok karmester, csak egy néző, akit minden egyes előadáson bosszant ez a vállalhatatlan megoldás - akár Olaszországból való, akár nem.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 282612009-09-23 11:38:01
Egyről beszélünk: kell valaki, aki közbenjár a vezetőségnél és elintézteti, hogy ez az agyrém megszűnjön. Dénes I. a délelőtti darabismertetése során elmondta, hogy ő sem ért egyet ezzel. De akkor miért nem tesz ellene?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 282592009-09-23 11:29:34
Egy olyan karmesterre várok, aki végre úgy játszaná a Manont, ahogy azt a szerző megírta, vagyis az intermezzót az eredeti helyén. Azt hiszem, még várhatok... :-(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 282542009-09-22 11:21:10
Az Operaház végre-valahára felismerte, hogy elfogy a közönsége, ha nem nyer meg újabb generációkat a műfajnak. Lehet fogásokat találni a produkción, többet is, mint a tavalyi Pomádén, de nem biztos, hogy a legjobb módszer azonnal lebaltázni a próbálkozókat, még ha nem is alkottak tökéleteset elsőre (vagy másodikra). Valami elindult most, és a kezdeményezés önmagában érték, a megvalósítás majd nyilván csiszolódik menet közben.
És még egy dolog: ott voltam, láttam-hallottam: a gyerekek élvezték. Végül is ez volt a cél, vagy nem?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 275022009-07-23 10:04:50
Érdekes, nekem is evéssel kapcsolatos hasonlat ugrott be. Tudod, olyanok vagyunk, mint anyuka a csemetéjével, akit arról próbál meggyőzni, hogy kóstolja meg a spenótot, mielőtt eldönti, hogy utálja. Csak amíg a kiskorútól nem jogos számonkérni az érett, felnőtt viselkedést... Na de mindegy is, én feladom. Előadásokról beszélgetni olyanokkal szoktam, akik látták az adott produkciót. Veled nincs miről, és voltaképpen sosem volt, de egyet elismerek: rosszul viselem, amikor látatlanban véleményezel, és nem ígérhetem, hogy a jövőben erre nem hívom fel a figyelmet ismét.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274902009-07-22 09:36:03
Köszönöm a válaszodat, és hogy ismét engem igazolsz.

"Igen, mondtam, hogy NEM nézem meg az Anyegint (és nem is néztem meg)."
"Nem mondtam, hogy nem láttam a Fideliót! Egyébként nem láttam"
"A Xerxészről sem írtam egy árva szót sem!"

Tehát végre írásba adtad: ezeket mind nem láttad, ámde tudod, hogy rendezőjük tehetségtelen szemfényvesztő. (Ne tagadd le: többször is írtad ezt, még cifrább kifejezésekkel.)

"Más rendezők munkáival kapcsolatban sem szoktam "így" nyilatkozni, sohasem!"

Lássunk erre is példát:

"Az Operaház néhány előadásának ma igenis célközönsége van, amint a jelenlegi Nemzeti teljes ambíciójának is: Alföldi – közlékenyebb lévén Kovaliknál - ezt meg is fogalmazza."

Vagyis Alföldi is teljesen rossz irányba viszi a Nemzetit, amit gondolom, szintén onnan tudsz, hogy minden előadást megtekintettél ott is, akár többször.

És még egy gyöngyszem:

"Ennek ellenére lehet meglátásom és véleményem arról, ha valakinek manipulált sajtója van."

Nyilván megint Kovalikról beszélünk. Avass be, honnan lehet tudni, hogy manipulált a sajtója? És ki manipulálja? Ő maga? Vagy tart erre külön embereket? És mi módon műveli ezt? Ráadásul már nemcsak itthon, hanem Németországban is, ejnye...
Vagy csak arról van szó, hogy nem a te (látatlanban kialakított) véleményedet tükrözi a kritikák többsége, így biztos az újságírók is hazudnak?

Az Anyeginhez csak annyit: honnan is tudjuk, hogy a jelmezek nem ábrázolják a szereplők jellemét? Ja, hogy a képekről? Az más.
További jó képnézegetést kívánok neked, és legközelebb majd akkor beszélgessünk, ha láttál egy előadást. Vagy talán inkább akkor sem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274732009-07-21 13:44:05
Látod, erről beszéltem korábban (csak IVA nem érti), hogy egy széles palettát kínáló színházban te is talász olyat, ami tetszik, én is találok, és még nagyon sokan megtalálhatják a kedvükre valót. Mindenkinek minden nem fog tetszeni, és ez így van jól. Továbbá amíg csak egyetlen operaház van Budapesten, addig ennek az egynek kell kiszolgálnia a sokféle nézői igényt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274712009-07-21 10:23:41
Azucena, szerintem senkit nem zavar, ha neked valami nem tetszik. Azt nehéz akceptálni, amikor látatlanban tudod, hogy a németországi Bohémélet, amit egyikünk sem látott, csakis rossz lehet, és ezzel együtt azonnal eltiltod Kovalikot a klasszikusok megrendezésétől. De tegyük fel, hogy csak első felindulásodban estél túlzásba, és fátylat rá.
Személy szerint örülök neki, hogy megnézted ezeket az előadásokat, annak ellenére, hogy nem tetszettek, mert így legalább megismerted őket, és véleményed van róluk. Aztán hátha egyszer lesz olyan is, ami tetszeni fog. Ki tudja?

Ezzel viszont vitatkoznék: a Vecsernye se nem klasszikus, se nem modern előadás. Én például utáltam elejétől a végéig (igaz, nem követeltem a rendező rituális megégetését, sem a szakmától való eltiltását.) Számomra ez egy átgondolatlan produkció, minimális rendezői jelenlét nélkül. A jövőben ha tudom, elkerülöm.
Ám még egy dolog: attól, hogy csúnya díszlete van az előadásnak, még nem lesz modern. Sőt, ami modern (jelentsen ez bármit), az sem lesz feltétlenül csúnya. A Bohémélethez: ha elolvasod az ismertetőket, akkor világosan látszik, hogy a rendező két síkon játszatja az operát, azért van Miminek pénze telefonálni, mert egy színészt alakít egy tévésorozatban. Még ha elsőre szokatlan is, gondold végig, hátha találsz benne logikát. Utána még mindig mondhatod, hogy nem tetszik. :-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274702009-07-21 09:53:48
Nem leptél meg a válaszoddal: megint támadsz, ám nem cáfolsz meg. Semmit nem sugalltam, csak a tényt szögeztem le, amit te magad többször is említettél e fórumon. Mondtad vagy nem mondtad, hogy NEM nézed meg az Anyegint, mert látatlanban tudod, hogy borzalmas? Mondtad vagy sem, hogy nem láttad a Fideliót? És a Xerxészt? (az egyszerűség kedvéért csak a három legutóbbi Kovalik-rendezést sorolom, bár más rendezők más munkáival kapcsolatban is szoktál így nyilatkozni). De itt a lehetőség, cáfolj meg: ha a háromból bármelyiket láttad, megkövetlek, komolyan mondom. Nos?
(És ha időd engedi, elárulhatnád, mi taszít az Anyeginben, amit ugye nem is láttál?)
A színháznak nem célközönsége van, hanem célja a közönség, ami egy heterogén massza, és aki olyan színházat akar csinálni, ami mindenkinek tetszik, eleve kudarcra van ítélve. De ha jól értem, csak olyat kellene csinálni, ami neked megfelel, és akkor rendben lenne a dolog...
Tudom én, hogy soha semmiről nem fogjuk meggyőzni egymást, nem is célom. Nekem végképp mindegy, hogy mit szeretsz és jársz-e előadásra. Azonban amíg szokásod marad, hogy látatlanban véleményezel, addig kénytelen vagyok rögzíteni - már csak a véletlenül idetévedő, újonc olvasók érdekében is -, hogy a véleményed a semminél is kevesebbet ér, mert nincs alapja.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274542009-07-20 09:06:47
IVA, már régóta mindenki tudja ezen a fórumon, hogy utálod az Anyegin-előadást, amit természetesen nem is láttál - a többivel egyetemben, amelyekről szintén rendszeresen kinyilatkoztatsz. Ha neked ez fontos, ám mondd el minden héten újra és újra. Viszont egy dolgot ne tégy, kérlek: ne sugalld azt, hogy ha te nem nézed meg, akkor más sem, és hogy bizonyára nincs is közönsége az előadásnak. Ez ugyanis nem igaz.
A színház pedig nem irtja a közönségét, legfeljebb a különböző előadásokkal más és más közönségrétegeket szólít meg. (Az, hogy te egyikbe sem kívánsz tartozni, a saját döntésed, elvégre nem kötelező színházba járni.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274072009-07-17 12:49:11
Tudomásom szerint 4, azaz négy Kovalik-rendezés van jelenleg repertoáron. Ez még elég messze van az egész repertoártól. Kik a barátai?
Nem tudom azt sem, ki az a "Ti"? Jómagam nem képviselek semmilyen csoportot. Mégcsak nem is istenítek senkit. Ha valami nem tetszik - és hidd el, van jó néhány ilyen műsoron -, de a darabot és/vagy az előadókat szeretném hallani, ott tudomásul veszem a lehetőségeket, és elviselem a látványt, ha a zenei megvalósítás megéri. Bosszankodás helyett megalkuszom a lehetőségekkel. Csak ezt tudom ajánlani neked is: ha fontosabb, hogy meghallgasd a kedvenc operádat, akkor törődj bele, hogy nem a te ízlésednek megfelelő a színrevitel. De azt is vedd tudomásul, hogy másoknak meg tetszik, és ne erőszakold rá az értékítéletedet az egész világra. Úgysem fog menni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274042009-07-17 12:23:27
Továbbra sem értem a problémdat. Ha nem szereted Kovalik munkáit, hát ne nézd. Még sosem láttam, hogy erőszakkal vonszolt volna be bárkit az előadásaira, és amennyiben a jövőben sem tervez ilyesmit, egészen egyszerűen elkerülheted. És így a felháborodásnál hasznosabb dolgokra fordíthatnád az energiáidat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274022009-07-17 12:17:54
Pardon, természetesen kedves Azucena...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 274012009-07-17 12:17:04
A rendezők általában azt a darabot rendezik meg, amelyikre felkérik őket. De kedves Amneris, miből gondolod, hogy a te feladatod előírni, hogy mit rendezzen Kovalik (vagy akár bárki más)?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 266812009-06-01 10:11:07
A Vecsernyéről: Verdit és friss, vállalkozó szellemű, érdekes és izgalmas szerzőnek tartom, a tegnap látott színrevitel (azért sem fogom rendezésnek nevezni) unalmas öregúrnak mutatta legfeljebb. A megvalósítás ennél jobban sikerült, bár mindenki hozott anyagból dolgozott rendező híján. Irigylem a Fekete Attila-rajongókat, hogy nekik ez tetszik, nekem fizikai fájdalmat okozott a végigüvöltött 5 felvonás, és sajnos az összes együttest hazavágta azzal, hogy a partnereket leordította a színről. Na de akinek tetszik, hallgassa. A többiek rendben voltak, nekem külön meglepetés volt Rácz István, őt rég hallottam ilyen jónak. Az énekkar is tetszett, csak a mozgatásuk nem - amiről nem ők tehetnek. Mint ahogy a nőrablás kínosan béna megvalósításáról sem.
És aki a csavarokban értelmet keres: sok sikert! :-))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 265542009-05-22 14:21:00
Bizony, menjünk Győrbe Hunyadiért. Eredeti Bánk bánért Debrecenbe, Berliozért Szegedre... Ideális esetben ez úgy működne, hogy ha már egy társulat létrehoz egy produkciót, rengeteg pénzt és energiát belefektetve, akkor azt körbeviszik az országban, ha másképp nem, akkor nyári fesztiválokon, így több város és régió láthatna több produkciót, mint amennyit az adott színház létrehozni képes abban az évadban. Lényegében ez történt a Mezzo-fesztivál keretében, de ennél gyakrabban is lehetne vendégségbe hívni produkciókat. Legutóbb a kolozsváriak jártak az Erkelben vendégjátékon - az évadon belül. A Budafesten a debreceni Végzetet játszották, idén nyáron a Luciát fogják. Nem hiszem, hogy a szegediek tiltakoznának, ha meghívnák őket az Adrianával vagy épp a Faust elkárhozásával. És lehet, hogy több szervezést igényel, de nem lehetetlen talán, hogy a MÁO társulata is fellépjen olykor vidéki operajátszó helyeken.
És még valami: panaszkodunk itt, elkényeztetett pestiek, hogy szűkül a repertoár... Akkor mit mondjon az, akinek lakóhelyén, többtagozatos színházban, mindössze évi néhány operaprodukció jut, talán kevesebb, mint ahány premier zajlik a MÁO-ban? (a kérdés költői)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 265522009-05-22 13:06:10
A következő évadban Debrecenben Borisz Godunov-premier lesz. És műsoron marad a Ruszalka is, tehát akit érdekelnek a szlávok, arrafelé veheti az irányt...

Műsorterv
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 263012009-05-12 14:34:51
Láttam DVD-n egy pár Metes produkciót, és hát azokban iszonyú sok pénz van. Ezért fázom én az ilyen látványos, korhű meg nemtudommilyen produkcióktól, mert nálunk erre sose lesz pénz. Az ötlet jó, a díszlettervek csodásak - mondjuk, aztán mire megvalósul, marad az igénytelenség és az olcsóság. Akkor már inkább az üres színpad vagy a stilizált díszlet, mert az is tud katartikus lenni. Az utóbbi évek legmeghatározóbb színházi élménye számomra az Anyegin és A végzet hatalma volt. Ettől függetlenül persze lehet katartikus egy Tosca- meg egy Manon-előadás is, de biztosan nem a produkció, hanem az egyéni teljesítmények okán.
Aztán amikor választanom kell, hogy a poros, ócska produkció kiváló énekesekkel, vagy a friss szellemű, gondolkodtató előadás gyenge előadókkal, akkor kénytelen vagyok elismerni, hogy a színpadi múzeumot még mindig jobban viselem a zeneileg rossz előadásnál.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 262942009-05-12 13:40:54
Most jót nevettem. Kovalik Mikótól tanuljon? Talán inkább ne...
Sehol nem írtam, hogy bárki is bukfencezzen a Nabuccóban. Azt sem mondom, hogy mindenáron át kell halyezni aegy másik korba. Nem kell. Korhű módon is lehet IGÉNYESEN rendezni. Ez a Nabucco nem olyan.
A másik felével egyetértek: színesebb repertoárt szeretnék én is, most a francia és az orosz, illetve a szláv irodalom úgy összességében mellőzve van. Németekből már remekül állunk. Az olaszokat kell pihentetni néha, rendben: tessék forgatni, nem kell minden évben ugyanazt nézni.
A koncertezés azért lett divat, mert olcsóbb. Ugyanezért megy a félszcenír is, amit személy szerint nem nagyon kedvelek. De olcsóbb, mint díszletet, jelmezt készíteni, hónapokig próbálni stb. A koncert is lehet nagy élmény, de ne feledjük, ez elsősorban a zenerajongókat célozza meg. Az olyan néző-hallgató, aki színházi élményre IS vágyik, annak egy koncert nem nyújtja azt az élményt. És bizony, Momónak van igaza: az opera színházi műfaj - akár tetszik, akár nem. Hát tessék is színházként kezelni...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 262832009-05-12 12:59:22
Azért a Nabuccót ne nevezzük már rendezésnek! Legfeljebb színpadra állítás, és annak is gyenge. Részemről bármilyen korszakba tehetik (úgysem az a lényeg), csak értelme legyen, a szereplők közti kapcsolatokat mutassa meg. Ilyenformán édesmindegy, hogy Abigél lovon, harci szekéren vagy autón érkezik-e. Ami itt Nabucco címen folyt, azt jelmezes koncertnek lehetne nevezni, ha nem kerülnek bele az olyan idióta és nevetséges ötletek, mint a Jedi-kard, a ledőlő papundekli-bálvány, na és a poros függönyök, amit teljesen értelmetlenül szaggatnak le minden alkalommal.
Kovalik Balázst sem értem, hogyan adhatja a nevét ilyen produkciókhoz...
PÁR-BAJ-TÉR - Topic személyes konfliktusok rendezésére • 152009-03-12 11:15:23
Ez a téma még ide sem tartozik, nemhogy a MÁO-topikba. Sajnálatos, hogy komolyzenei fórumon arról kell beszélni, hogy egyesek durván általánosító és kirekesztő mondatokat írnak le, majd megsértődnek, ha ezt mások szóvá teszik. Cilike, ha nem érted, mi a baj a hozzászólásoddal, akkor a helyzet még súlyosabb. Nem kívánom neked, hogy szülőként saját gyermekeddel tapasztald meg, milyen, amikor a mássága miatt megbélyegzik a hozzád hasonlók...
Le kellene már számolni ezzel a hetero felsőbbrendűségi érzéssel. Homoszexuális embertársainknál sem szebbek, sem okosabbak, sem egészségesebbek, és még csak boldogabbak sem vagyunk. Legfeljebb többen.
Jó lenne inkább művészetről, zenéről beszélgetni...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252602009-03-11 09:59:55
Aki úgy megy el egy előadásra, hogy nem tudja, mit fog látni, az egyszerűen igénytelen. Maradjon inkább a tévé előtt, ahhoz nem kell gondolkodni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252592009-03-11 09:56:31
Ugye ezt te sem gondolod komolyan? Senki lelkének egészsége nincs összefüggésben a szexuális beállítottságával.
A "kifacsart koncepciót" nem is értem. Kevés olyan mély értelmezését láttam a női sorsnak, mint Kovalik Anyeginjében. Persze ennyi erővel nem is kellene Csajkovszkijt játszani, hátha ő sem volt "egészséges lélek" a terminológiád szerint... Toleranciából lehetne leckéket venni még sokaknak ebben az országban... :-(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252392009-03-10 15:29:17
Alfióból szerintem csak Canio következhet logikusan, így pedig Lolából lenne Nedda, de ilyen mérékű jellemváltozás alighanem lehetetlen. Az egy más kérdés, hogy a hangfajok sem stimmelnek, de legfeljebb nem ugyanaz játssza.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252382009-03-10 15:21:08
Olvastam a blogot, de nem győzött meg. Valóban nem kell szünet, át lehet díszletezni csöndben is. Ld. még Bohémélet első és második felvonása között... Ja, és ott sem játszanak semmit közben. Persze lehet, hogy ha GYRGY vezényelné, akkor előre venné mondjuk a negyedik felvonást... Végül is...? De ugyanilyen butaság volt az André Chénier felvonásai között bármit is játszani - ráadásul az egyik "közjáték" egy másik darabból volt ugyebár... Amennyire tudom, itt a rendező zseniális ötletével volt dolgunk.

Az egy érdekes kérdés, hogy mennyire lehet szabadon kezelni a felvonásokat, összevonni stb., és ez mennyire egyeztethető össze a szerző szándékával, amiről már nem áll módunkban megkérdezni. Közvetítettek olyan Trubadúrt Párizsból, ahol a szünet a második felvonás közepén volt, ez azért elég meredek. Másrészt pedig ott vannak a korunk támasztotta igények: a nézőknek haza kell jutni, közben pedig hétköznap 7 óra előtt kezdeni nem szerencsés...
Még izgalmasabb a húzások ügye: erről hosszabban lehetne beszélgetni, hogy miért maradt így, és kell-e, lehet-e változtatni rajta?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 252342009-03-10 14:28:07
A Manon Lescaut nem hagyományos rendezés, csak rossz. Ráadásul nem is korhű, hiszen áthelyezte a cselekményt... Ámde azon gondolkodom, miközben itt olvasom, milyen hevesen védik többen is a szerzői szándékot az állítólagos rendezői önkénnyel szemben, hogy vajon miért nem volt ilyen heves a tiltakozás a karmesteri önkény ellen? Az talán tiszteletben tartja a szerzői szándékot, ha a dirigens gondol egyet, és átpakolja a harmadik felvonás előjátékát a negyedik elé, mondván, neki úgy jobban tetszik? Nos, mit mondanak a tisztelt fórumozók? A rendezőnek semmit, a karmesternek mindent?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251932009-03-08 22:55:15
Sajnálom, hogy nem érted. Arra céloztam, hogy az előbb minden lehetséges vitapartneredet leminősítetted. Így tényleg nincs miről beszélgetnünk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251902009-03-08 22:29:02
Látod, ebből megint nem lesz párbeszéd. Kijelented, hogy akik másképp gondolják, mint te, nem szeretik a műfajt eléggé. És bizonyára egyéb rémségekre is képesek... Ezt a kesztyűt nem veszem fel, ne haragudj.
A műfajt szeretem, és azt hiszem, nem kell belemagyarázni semmit, a jó rendező beéri azzal, amit megtalál a darabban, vagyis eleve benne van, legfeljebb az egyszeri nézőnek nem jutna eszébe otthon, a lemezjátszó mellett.
De arra kíváncsi volnék: ha a lemezhallgatás ugyanazt az élményt adja, akkor miért mész el egy előadásra? (Tényleg kíváncsiságból kérdezem.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251862009-03-08 21:59:29
Szerintem nem lenézik, csak unják. És mindenkinek azt könnyebb megérteni, amit ő maga gondol... ;-)
Az a baj, hogy már abban sem fogunk tudni megegyezni, mi számít rendezői önkénynek és mi a darab "megerőszakolásának".
Szerintem nem a hagyományos és modern között van választóvonal: egyszerűen van jó színház meg rossz színház. És van, ami nem is színház.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251832009-03-08 21:16:30
Látod, Brünnhilde, te azt mondod: az opera színház. Ezt gondolom én is - és még jó páran. Viszont sokaknak az operaház az a hely, ahol szép zenét hallgatnak, szép díszletek és jelmezek között, nagy hangú énekesekkel. Ez pedig nem színház, csak jelmezes koncert. És ez a kettősség - úgy fest - megmarad örökké.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251512009-03-05 11:31:15
IVA: Nem hazudtam. Olvasd vissza magad... Pl. Kovaliktól talán csak a Turandotot láttad, mégis minden rendezéséről tudod, hogy ócska vacak, ő maga pedig tehetségtelen és sarlatán. Na most akkor ki ferdít?
(Momo-hoz semmi közöm egyébként.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 251432009-03-05 08:34:08
Egy kimaradt:
3/b kategória: nem is látta az előadást, de masszívan elutasító véleménye van róla. (ld. még IVA címszó alatt...)
Olvasói levelek • 67892009-02-17 11:24:47
A mai cikkhez:

Kingsor melyik darabban található (zéta szerint)?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 247452009-02-10 09:28:22
Zak! Csodálom a kitartásodat! Persze ettől még IVA marad az egyetlen és megkérdőjelezhetetlen szaktekintély. Hozzá képest egy Fodor Géza smafu, és a többi szakíró is, mert nem rendelkeznek azzal a képességgel, amivel a kiváló IVA, aki látatlanban is bármiről tud véleményt alkotni. Már csak egy dologra vagyok kíváncsi: anno a szinhaz.hu fórumáról mindenkit elüldözött kinyilatkoztatásaival, azóta magával beszélget - vagy áttelepül ide észt osztani. Vajon a Momus olvasói meddig tolerálják még? Azért bevallom: pengeváltásotok felettébb szórakoztat... ;-)
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
14:30 : Budapest
BFZ Székház

Kakaókoncert
ismétlés: 16:30

15:00 : Budapest
Zeneakadémia

"Liszt-Kukacok Akadémiája"
Zenelabirintus

15:00 : Budapest
Erkel Színház

ORFF: Carmina Burana

16:30 : Budapest
Napfényes Étterem és Rendezvényterem

Narihito Mukeda (zongora)
Shimizu Yosuke, Hagiwara Riku, Hagiwara Izumi (cselló)
Ifjú virtuózok és mesterművek
PAGANINI: variációk egy Rossini témára
POPPER: Koncertpolonéz Op. 14.
SCHUMANN: Adagio és Allegro
BARRIÉRE: Szonáta két csellóra
BOCCHERINI: Esz-dúr csellószonáta
POPPER: Szvitek két csellóra
POPPER: Requiem Op.66.

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

25 éves a Nemzeti Kulturális Alap
Fesztiválnyitó gálaest

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Nyíregyházi Pro Musica Leánykar
Vezényel: Szabó Dénes
Ittzés Gergely (fuvola), Balog József (zongora)
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Gyöngyösi Levente szerzői estje
Nőikarok
Fuvolaverseny
Zongoraverseny
A Mester és Margarita – I. felvonás
19:00 : Kecskemét
Hírös Agóra, Kulturális Központ

Operát az Operából! – Klasszikus és modern
Balett-est
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)