Külföldön
Eredetileg nem a kilencedik, hanem a hetedik volt műsoron, karmesterként pedig Daniele Gatti neve szerepelt a plakátokon. Aztán Gattit augusztus elején kirúgták, a segítségül hívott Bernard Haitink pedig a kilencedikkel vállalta a munkát.
Külföldön
Nem csalódtak, akik jegyet váltottak a két hatalmasság, Edita Gruberova és Juan Diego Flórez közös fellépésére a Lucrezia Borgiában. Érdekes módon színpadi előadásban most először szerepeltek együtt, holott koncertszerű operaelőadásokban már többször is énekeltek.
Külföldön
Egy kortárs cseh zeneszerző, Miloš Orson Štĕdroň kamaraoperát írt Don Hrabal címmel. A Prágai Nemzeti Színház négy előadást tervezett, az utolsóra sikerült sajtójegyet kapnom. Vonatjegyet vettem, szállást foglaltam – hogy az előadás napján ott várjon az „elmarad” kiírás...
Külföldön
Mozart művének egyik alaphibája az lenne, hogy nemigen mozgatja a cselekményt semmi történés. Ez a videós tevékenység viszont állandóan állásfoglalásra készteti a nézőt és a főhősöket egyaránt. Mindjárt értelme lesz egy mégoly banális mondatnak is, ha tudjuk, hogy éppen milyen szituációban, vagy mely látványelemhez kötődve hangzott el.
Külföldön
Sikerült a Lammermoori Lucia rendezését Edita Gruberova számára egy kissé tradicionálisabb irányba módosítani, ami szerintem egyáltalán nem vált kárára a produkciónak.
Külföldön
Saját bakancslistámon szerepelt az amszterdami "Prinsengrachtconcert". Régen kinéztem magamnak. Augusztus közepén-végén, szombaton szokott lenni, márpedig nekem nyáron van esélyem arra járni, és a Concertgebouw ilyenkor úgyis zárva van.
Külföldön
A Gioconda amúgy is a nagy kedvenceim közé tartozik. Láttam, anno, a budapesti előadást, s láthattam, szűk húsz esztendeje, a fentebb emlegetett Hein karnagy úr dirigálásával Prágában. Ám ez az este minden korábbi Gioconda-élményemet elmosta.
Külföldön
A koncert előtt az ember végigsétál a Getreidegassen, még nem kell a turistahordákat kerülgetni. Rácsodálkozik a piac hihetetlen nyüzsgésére. Átmegy a Makartstegen, a gyalogoshíd „túlsó” végén vet egy pillantást Salzburg Mozart után talán második leghíresebb szülöttének, Herbert von Karajannak a szobrára, és már ott is van a „tetthelyen”...
Külföldön
A jelenlegi prágai rendezést még nem láttam. Jiři Heřman munkája, Jaroslav Bönisch díszleteivel emlékezetes és rendkívül konzekvens. Ő is sok fényhatást használ...
Külföldön
Óriási siker tehát a prágaiak új Janaček-produkciója. És ha arra gondolok, hogy Budapestnek vagy egy évtized kellett, hogy a Jenufa 2004-es premierjének langyos fogadtatása diadalmenetté váljon, abban bízom, hogy talán egyszer A holtak házából is színre kerül.