Bejelentkezés Regisztráció

Budapesten

Lengyel Zoltán zongoraestje

1998-11-14 11:24:00 Dr. Geréb

1998. november 14. Nádor terem, Lengyel Zoltán (zongora)
BACH: Olasz koncert, BWV 971
B-dúr partita, BWV 825
DEBUSSY: Images - 1. kötet
HOLLÓ AURÉL: A Rák jegyében
RAVEL: Gaspard de la Nuit
BACH: c-moll partita, BWV 826

Nehéz helyzetben vagyok. Mert mit is írjak egy koncertről, ahol csodálatos pillanatok és unalmas percek váltogatták egymást? Írjam azt, hogy rossz volt? Ez így nem igaz. Írjam azt, hogy jó volt? Ez sem igaz. Lengyel Zoltán kétségkívül szimpatikus és tehetséges zongorista. Nádor termi hangversenysorozatának első koncertjén Bachot és impresszionista darabokat játszott. Erősen hullámzó minőségben. A nyitó olasz koncert (BWV 971.) határozott és meggyőző volt, de a B-dúr partita (BWV 825.) alatt fölfedeztem, hogy a frissen helyrehozott terem plafonja itt-ott beázik. Ez bizony nem jó jel. Sem a teremnek, sem az előadónak. A Debussy darabok (Images - I. kötetből) mind-mind jól indultak, szép hangszínnel, dús hangzással, de aztán kifáradtak.
Holló Aurél: A Rák jegyében c. zongoradarabja sok Debussy egy kis dzsesszel leöntve. Látványos, jól hangzó, mindenféle egyéniséget nélkülöző kompozíció. Lengyel Zoltán szemlátomást jól érezte magát ebben a többnyire virtuóz közegben. A hangverseny szünetében a figyelmes rendezők Aloysius Bertrand három költeményének magyar fordításával ajándékozták meg a hallgatóságot. Mélységesen egyetértek az idegen szövegre írt, vagy azon elhangzó művek magyar fordításának fontosságával, de Ravel: Gaspard de la Nuit c. három tételes zongoradarabja esetében indokolatlannak tartom. A három, más-más módon nehéz tétel, az esetleges inspiráción túl nem sok közös vonást mutat a dagályos, szimbolista versekkel. Az Ondine hullámaival még megbirkózott az előadó, de a Le Gibet lélekharang osztinátói bizony itt-ott kilukadtak. A Scarboról meg csak annyit, hogy Lengyel Zoltán még nem tart ott, hogy ezt a hihetetlenül nehéz darabot teljes mértékben kielégítő módon megszólaltassa. A műsort záró c-moll partita (BWV 826.) viszont bőven kárpótolt a korábbi hiányérzeteimért.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.