Bejelentkezés Regisztráció

Wagner


2756 Tejberizs 2025-08-14 11:19:32 [Válasz erre: 2755 Hangyászsün 2025-08-13 11:13:15]

A következőket tudom mondani felvetéseidre.

Kroó György említett könyvének első, A Ring, és mitológiai, mondai forrásai – Motívumról motívumra című fejezetében részletesen bemutatja Siegfried és a sárkányvér kapcsolatának témakörét is. Itt csak azt az egy mondatot idézem (94.o.), ami véleményem szerint a legfontosabb felvetésed szempontjából: „Sigurd az Edda szerint nem most hall először a kincsről (jól értette azt is, mire célzott Fafnir, amikor a kinccsel járó halállal fenyegette); de az a tény, hogy a madarak megszólalása előtt eszébe sem jut a Fafnir-barlangba belépni, lehetővé tette Wagner számára, az érdek nélkül, a győzelemért, a félelem megismeréséért, nem pedig a kincsért Fafnir ellen bajvívó Siegfried alakjának elképzelését.”

Peter Wapnewski A szomorú isten – Richard Wagner hőse tükrében című könyvében A játék Siegfriedért avagy az akart szabad fejezetében foglalkozik ezzel a témával. Ő az alábbi konklúzióra jut (177-178.o.): „Más szavakkal: a félelmet nem ismerő hősnek be kell bizonyítania, hogy valóban nem fél, hősiességének a gyakorlatban kell kiállnia a próbát, mielőtt tettének gyümölcseit a világot megváltoztató cselekedetekben élvezheti. A medvefogás gyerekes játék volt. A kard összekovácsolása az első lépés a tett felé. A síphangok még töredékesek, az elhagyott gyermek és az anyatermészet még nem hangolódtak össze. A hallását csak az első kiállt próba élesíti meg. A tett Fafner megölése. Csak ez teszi szabaddá a szabadot. A nagy természet ölébe veszi, megvédi (Mime gyilkos tervétől) és utat mutat neki (Brünnhildéhez).”

Ami a kovácsmesterséget illeti. Kroó Györgynél, a fenti említett fejezetben két kovácsmesterről is olvashatunk Wagner Miméjének forrásai között. Az egyik az, aki felneveli az árvát; a másik pedig, aki elkészíti a kardot. Mindkét mondában szerepelnek a kovácsműhely segédei is, sőt – ha jól értem – a második eset kapcsolatban van egy királyi udvarral is. Tehát mindkét műhely a társadalomban van. Valószínűleg ez utóbbi tény nem igazán érdekelte Wagnert. Ő csak a saját műve szempontjából fontos motívumokat vette át, az esetleg keletkező „apró logikai döccenőkkel” nem foglalkozott. Ehhez kapcsolnám még Nietzsche alábbi gondolatait, amit 1876-ban, a Ring bemutatója után írt Richard Wagner Bayreuthban című, 4. „korszerűtlen elmélkedésében” (319-320.o.): „[…] Wagner költő volta abban mutatkozik meg, hogy nem fogalmakban, hanem látható és átélhető folyamatokban, vagyis mitikusan gondolkodik, ahogyan a nép mindig is gondolkodott. A mítosz nem valamilyen gondolaton alapul […]; a mítosz maga egyfajta gondolkodásmód: a világról alkotott elképzelést közöl, de folyamatok, cselekvések és szenvedések egymásutánjában. A nibelung gyűrűje roppant gondolatrendszer, a gondolkodás fogalmi formája nélkül. […] Az egyik szférából nem nyílik betekintés a vele összeegyeztethetetlen másikba: amíg a költő tart bűvkörében, addig a költővel együtt gondolkodunk, mintha csupán érző, látó és halló lények lennénk; következtetéseink ilyenkor látott folyamatok összekapcsolásai, tehát tényszerű és nem logikai kauzalitások. […]”


2755 Hangyászsün 2025-08-13 11:13:15 [Válasz erre: 2753 Tejberizs 2025-08-12 14:20:53]
Sajnos Kroó könyvét - ráadásul pont más zenei tárgyúakkal együtt - évekkel ezelőtt, költözködés során ellopták. Érdekes és helytálló meglátás, ám Siegfried csak azután érti meg a madár énekét, Mime valódi szándékáról nem is szólva*, hogy megkóstolta a sárkány vérét.  *Siegfried addig is nagyon jól tudja, hogy a törpe csak megjátssza a gondoskodó, szerető (mostoha)szülőt, de - ha nem tévedek - eszébe sem jut, hogy Mime az életére tör, és mi a kovácsmester** végső szándéka. **Nem világos, vannak-e egyáltalán megrendelői Mimének a rengeteg erdőben. Csak úgy saját szórakozására olvasztja, önti és kalapálja a fémeket? Minimum csere alapon kellene dolgoznia, azonban Siegfried az ott eltöltött hosszú évek alatt egy fia emberrel sem találkozik, csak állatokkal, az őzek, rókák, medvék stb. pedig nem rendelnek sem fegyvert, sem használati tárgyakat a vén iparostól.

2754 lujza 2025-08-13 01:17:49 [Válasz erre: 2752 Hangyászsün 2025-08-11 16:43:34]
Már rég láttam a Varázsfuvolát, de nekem úgy rémlik, hogy még az Éj királynőjénél mondja a 3 hölgy Taminónak, hogy útjukon a 3 gyerek kísérni fogja őket. De ideje megnéznem újra.

2753 Tejberizs 2025-08-12 14:20:53 [Válasz erre: 2752 Hangyászsün 2025-08-11 16:43:34]

Madár-ügyben talán tudok valamit mondani. Kroó György részletesen elemzi ezt a témát is A természet zenéje a Ringben – Stílus, jelentés, dramaturgia c. tanulmányában (Heilavac, avagy délutáni álom a kanapén, 203-207.o.). Röviden összefoglalva: Kroó szerint az Erdei madár a Sellőkhöz – és részben Erdához – hasonlóan a Természetet jelképezi, ami mindent tud és jósol is. A Siegfried II. fv-ban pedig Siegfried még naiv, őszinte hős, aki benne él a Természetben, és így akkor még megérti annak hangját, az Erdei madár énekét. (Az istenek alkonya III. fv-ban Siegfried már nem érti meg, nem követi a Sellők, a Természet szavát.) A yt-on fent van Kroó György ötrészes rádiós előadássorozata a Ringről. Ennek 4. részében (Siegfried) kb. 36:10-től hallható néhány mondat a fenti tanulmány elemzéséből. A varázsfuvola fiúival kapcsolatban nincs ismeretem.


2752 Hangyászsün 2025-08-11 16:43:34 [Válasz erre: 2751 Tejberizs 2025-08-10 18:58:49]
Egy pillanatig sem tételeztem fel tőled kukacoskodást! O:)))  Van még a Ringnek egy rejtélye, konkrétan mi indítja tanácsadásra az erdei madarat? Wotan eszköze lenne, vagy pedig a meg nem határozott tollas állatka (pinty? cinege?) saját kútfejéből cselekszik jót Siegfrieddel? Kissé hasonlít ez a Varázsfuvolából a 3 ifjúra. Ők Sarastro emberei? Csak úgy bukkannak fel, segítséget nyújtva Taminonak és Papagenonak? Hagen varázsitala egyébként olyan gyenge drámaírói fogás, mint a Bánk bánban Biberach hevítő pora, amelyet szegény Melinda vesztére bevesz.

2751 Tejberizs 2025-08-10 18:58:49 [Válasz erre: 2750 Hangyászsün 2025-08-10 00:05:29]
Bocsánat, nem "kukacoskodni" akartam!
Egyébként számomra érdekes a felvetésed. A Wotan/Vándor-kaland (majdnem) negligálása eddig nem foglalkoztatott. Sőt, a Wagner-irodalomban sem találkoztam eddig olyan művel, ami ezt a tényt kiemelte volna.
Igen, a "lötty"-ök drámai alkalmazását már a kezdetektől támadták. A bemutató után E. Hanslick "vígjátéki elem"-nek titulálta őket. Egyébként az "ellenlötty" nem szerepelt a forrásokban. Ezt Wagner találta ki, mert szüksége volt mindkettőre. (Ha esetleg érdekel a téma, tudok irodalmat ajánlani.)
Ami az Oberhoff-könyvet illeti, valóban, sok része komikus. Viszont a vége felé, a zenekarról szóló fejezet szerintem egész jó, hasznos. Pszichoanalízis témában szerintem sokkal jobb az a Wagner-esszé, amit Paneth Gábor írt. (Ennek is elküldhetem a részleteit.)

2750 Hangyászsün 2025-08-10 00:05:29 [Válasz erre: 2749 Tejberizs 2025-08-08 18:40:32]
Ez is jogos - de most hadd ne kutassam át az Istenek alkonya veretes szövegét! :O) Hagen varázslöttye és ellenlöttye egyébként a Ring leggyengébb dramaturgiai fogása. Ám Siegfried nem felejtette el az útjába álló és legyőzött félszemű öreget, miközben Brünnhilde az ellenlötty elfogyasztásáig kitörlődött az emlékezetéből. Valahol érthető persze, hogy sem a Gibichungoknak, sem a vadásztársaságnak nem említi a sárkányhoz képest szánalmas ellenfélnek tűnő locsifecsi vénséget - ugyanakkor nehezen elképzelhető, hogy még a sziklán nem mondta volna el élete asszonyának, milyen fura egy alak okvetetlenkedett vele előzőleg. Oberhoff könyvén pedig egyébként nem bosszankodtam, hanem végig röhögtem, megállapítva, mennyire igaza is volt Karinthynak a sárgaborsó-főzelékkel kapcsolatban.

2749 Tejberizs 2025-08-08 18:40:32 [Válasz erre: 2747 Hangyászsün 2025-08-08 10:19:08]
A Wotan-kalandról csak egy mondatban emlékezik meg Siegfried, a sellőkkel való jelenetben: "Kardom kettészelt egy dárdát: az ősi törvény örök fonalát, ha vad átkokat szőttek is belé a Nornák, Nothung szétvágja majd!"
Ha már szóba került Bernd Oberhoff könyve, abban a szerző Brünnhildének Wotan akaratával való "összeolvadásá"-ról, apa és lánya "határtalan összeforrottságá"-ról ír. Ezek szerint, pszichoanalitikus alapon nyilvánvaló, hogy ha Siegfried a varázsital hatására elfelejtette Brünnhildét, akkor el kellett felejtenie Wotant is... :-)))

2748 Hangyászsün 2025-08-08 10:21:18 [Válasz erre: 2745 Edmond Dantes 2025-08-08 06:23:21]
Bagdy Emőke ez irányú ismereteihez/tudatlanságához nem tudok hozzászólni, de szerintem inkább feléd billen a mérleg nyelve.

2747 Hangyászsün 2025-08-08 10:19:08 [Válasz erre: 2746 Edmond Dantes 2025-08-08 06:43:51]
No igen. Először Siegmundnak kellENE győznie, de hát Frickát kiengesztelendő őt ejteni kell. Sebaj, ott van már a megfogant Siegfried, majd ő. Wagner szándéka szerint noha Wotan elpusztíthatná Sieglindét és a magzatot, majd a villámgyorsan cseperedő és erősödő gyereket/ifjút, az immár Vándor diszkréten félreáll, majd a kérdés-felelet játék megnyerésével bolhát ültet Mime fülébe. Amikor Siegfried a sárkányt és a törpét egyaránt eltakarítja az útból, szabad a pálya, ám hogyan jutna vissza a gyűrű a rajnai sellőkhöz, ha az unokája felébresztené Brünnhildét, majd hancúroztak egy sort? Ráadásul a dárda megsemmisülésével Wotan minden hatalmát elveszítette, és csak a Waltraute által felvázolt cselekvési terv segíthetne az isteneken, sőt az a világon? Egyébként mindig érdekelt, miért nem meséli el Siegfried kalandjai között azt, hogy mielőtt odaért volna Brünnhilde sziklájához, az útjába állt egy félszemű, locsifecsi vénember, aki mindenfélét kérdezett tőle, amíg ki nem derült, hogy apja ellensége (volt)? Érdemes lenne rákérdezni a hölgytől, hogyan szerzett jegyet? Jó előre az ünnepi játékok honlapján keresztül/sajtóbelépőt kapott?

2746 Edmond Dantes 2025-08-08 06:43:51
Csak egy kèrdès: "[Wotan] ... megparancsolja Brünnhildének, hogy Siegfried essen el a harcban, de az a vágya, hogy fia győzzön. Amikor Brünnhilde mégis megmentené Siegmundot, Wotan dühbe gurul..." Akkor hogy is van ez? Kinek kell akkor ès ott elesni? Siegmundròl tudok, Siegfriedről -mèg ha ő is Wotan fia lenne, ahogy a rendező agymeni- nem.
Engem itt a modern rendezès el-ès befogadni igyekvőjekènt szoktak szidni megszòlìtani. Ehhez kèpest elborzadva futottam àt az ìràst, illetve a "pszichoelemzett" produkciòròl ìrottakat. Mindig ès hatàrozottan elleneztem, elìtèltem, ha "rendezői szìnhàz" cìmèn a szinpadon làthatò cselekmèny szembemegy a leìrt szöveggel ès a szerző mögöttes vagy kifejezett szàndèkàval. Màrpedig itt erről lehet szò, nem kicsit, nagyon. Az ìràs szerzője, miutàn mindvègig ilyen vàllalhatatlan -àltala elfogadott, sőt, dìcsèrt- cselekmèny-fordulatokkal pèldàlòzva fejti ki gondolatait, ès dicsőìti "frissnek, kreatìvnak, csavarosnak" ezt a Ringet, a vègèn mèg nèhàny "kissè fölösleges csavart" is odavet, ha az addigiakat valaki netàn kevesellnè. Jòl èrezhette magàt Bayreuthban .. èrtem èn, èn is jòl èreztem volna magam .. ajàndèk jeggyel.

2745 Edmond Dantes 2025-08-08 06:23:21 [Válasz erre: 2742 lujza 2025-08-07 02:29:32]
Varrò Szilvia "libsi" ùjsàgoknàl töltötte ùjsàgìròi pàlyafutàsa nagy rèszèt. Vèlhetően alapos agymosàs valamint bankszàmlàja àttekintèse utàn igazolhatott àt a mai indexhez. Ennèlfogva a NER kedvenc ès ordòkkal elhalmozott (köztük van ...khm ...szerencsère a Szkeptikus Társaság 2023-as Laposföld-díja) pszichoizè-nagyasszonya, Bagdy Emőke sem fog kifogàst emelni az ìràs ellen, ha egyàltalàn elolvassa, ha egyàltalàn ismeri a Tetralògiàt.

2744 Hangyászsün 2025-08-07 21:24:14 [Válasz erre: 2742 lujza 2025-08-07 02:29:32]
Elegendő beleolvasni a hölgy írásaiba, hogy képet kapjunk világfelfogásáról. Még ha kékharisnya lenne! :O))) A bayreuthi előadások zenei megvalósítása rendkívül magas, ami az általam legelőször látott abszolút nullára, azaz Schlingensief Parsifaljára is vonatkozik.

2743 Tejberizs 2025-08-07 17:52:13 [Válasz erre: 2740 Hangyászsün 2025-08-06 16:03:12]
Privátban.

2742 lujza 2025-08-07 02:29:32
Nekem az tetszik a legjobban, hogy "fülünk és tudattalanunk már előre vagy visszaugrik a történetben..." Ez a nő egy buta kékharisnya libának tűnik, aki pszichologizál, ehhez képest most a Károli pszichológia szakját látogatja. Mit szól ehhez Bagdy Emőke professzor asszony?
Egyébként csak a BR Klassik-on hallgatva egész jók a előadások, még Vogt se rossz, és a rendezés nem hiányzik.

2741 Hangyászsün 2025-08-06 20:16:35
A "regietheater" küldetéstudattal áthatott művelői számára nem jelent problémát, hogy vadonatúj elemeket, nem létező néma szereplőket iktassanak be, az eredeti történetet megváltoztatva, pl. Don Giovannit angyalok viszik a mennyországba, Trisztán nem hal meg, hanem elveszi Izoldát és biofarmot működtetnek stb. Ennek a Valentin Schwarz nevű ázalékállatnak/véglénynek ügyeletes zseninek az a "megváltó" ötlete, hogy Wotan nemzi Siegfriedet, több szempontból is problémás. Sieglinde ugyebár évek óta senyved Hundingnál, miközben szerencsére nem esik teherbe. Ez még kicselezhető úgy, hogy Hunding mindössze pár nappal korábban ünnepelte az esküvőjét, közben beállít a félszemű aggastyán a karddal stb. Még ha Hunding és teljes retyerutyája fel is öntöttek a garatra, Wotannak csodát kellett volna tennie ahhoz, hogy a boldog férj és vendégei ne lássák meg, miben mesterkedik az öregfiú. Inkább nem folytatom, csak annyit jegyzek meg, hogy ez a rendezés Schlingensief abszolút nullájával összehasonlítva a tehetséges követő kategóriájába tartozik.

2740 Hangyászsün 2025-08-06 16:03:12 [Válasz erre: 2739 Klára 2025-08-06 13:05:56]
A szerző állítólag német szakot végzett, így tudnia kellene, hogy a des Nibelungen egyes szám birtokos eset, lévén gyenge ragozású főnév. Brünnhilde ébresztési jelenete után emlékezetem szerint a legvégén esik szó a halálról. A Walkür zárójelenetében bukkan elő először Siegfried motívuma, miközben a főisten arról énekel, hogy aki az ő dárdájának hegyétől fél, sohase keljen át a tűzön. A hallgató aztán a következő részben bőségesen találkozik ezzel a motívummal. A hivatkozott Oberhoff-könyvet én csak Arany Jánost idézve tudom jellemezni: "Gondolta a fene", esetleg Karinthy pszichoanalízist kigúnyoló humoreszkjében, amelyben az elbeszélő szereti a sárgaborsó-főzeléket, tehát szerelmes a keresztanyjába. (Vsz. a nagynénje a hölgy, így aztán rajta keresztül valamelyik szülőjébe, netán mind a kettőbe). A képeket elnézve az ünnepi játékok honlapján - www.bayreuther-festspiele.de - a zárórészben nem a Nibelungok, hanem a Gibichungok vannak csiricsárén ízléstelenül felöltöztetve, viszont ha azonosítani tudom őket, nem nagyon rínak ki a többi szereplő közül - viszont a rajnai sellőket sokadszorra ábrázolják prostiként, amivel 150 éves hagyományt folytat a rendező (Vö. a korabeli "Huren-Aquarium" jelzőkkel). Többet most nem tudok írni, esetleg később. 

2739 Klára 2025-08-06 13:05:56 [Válasz erre: 2738 Hangyászsün 2025-08-06 09:03:11]
Nagyon köszönöm a kiegészítést, evvel én is tisztában vagyok, ezért is idéztem ezt. A továbbiakban is lehet szemezgetni.

2738 Hangyászsün 2025-08-06 09:03:11 [Válasz erre: 2733 Klára 2025-08-06 08:00:42]
Tudatlanok felvilágosításának érdekében: A Siegfried 2. felvonása a Fafner barlangja mellett leselkedő Alberichhel kezdődik, majd belép a Vándor /=Wotan, aki ősellenségének nagyvonalú szívességet téve felébreszti az alvó Fafnert, aki nem vesz tudomást a közeledő Siegfried által őt fenyegető veszélyről. A rendezésre és a hölgy beszámolójának további cincálására most azonban nem tudok kitérni, de délután majd igen.

2737 Hangyászsün 2025-08-06 08:57:14 [Válasz erre: 2733 Klára 2025-08-06 08:00:42]
VSz rovata blog, tehát afféle melléklet, rovatvezető/főszerkesztő stb. nem látja. Ugyanakkor feltételezem, hogy a teljes szerkesztőségben nincs olyan kultúrember, akinek komolyzenei ismeretei a Kis éji zene felismerésén túl terjednének. 

2736 Hangyászsün 2025-08-06 08:49:07 [Válasz erre: 2732 macskás 2025-08-05 20:05:24]
Feltehetően elolvasott egy angol nyelvű ismertetőt, mert olyan avítt idiómákkal, mint a német (+az összes európai nyelv) a korral haladó ember manapság már nem foglalkozik.

2735 Hangyászsün 2025-08-06 08:46:40 [Válasz erre: 2732 macskás 2025-08-05 20:05:24]
Mindent a tudós szerzőnőről: Mondjam azt, hogy nem lepődtem meg? Viszont legyen meg az az öröme, hogy politikailag korrekten neveztem meg. Csak azon töprengek, minek nevezzek egyébként pl. egy újságíró hermafroditát?

2734 Hangyászsün 2025-08-06 08:41:12 [Válasz erre: 2731 Tejberizs 2025-08-05 18:46:27]
Feltételezem, hogy a Drogsziget összes fellépőjéről alaposabb ismeretekkel rendelkezik. Mi az, hogy? Nagyon is! :O(((

2733 Klára 2025-08-06 08:00:42 [Válasz erre: 2731 Tejberizs 2025-08-05 18:46:27]
"Richard Wagner Siegfriedjének második felvonásának nyitójelenetét Wotan, a főisten zavarja meg, aki ingerülten tépi le egyik lánya kötését."  stb.
Néha a kritikusok írásait is felül kellene bírálni megjelenés előtt!

2732 macskás 2025-08-05 20:05:24 [Válasz erre: 2731 Tejberizs 2025-08-05 18:46:27]
vezető motívum, hát behalok

2731 Tejberizs 2025-08-05 18:46:27
Varró Szilvia írása az index.hu oldalon A nibelung gyűrűjéről az idei bayreuthi produkció kapcsán. Az önmagában örömteli esemény, hogy egy ilyen témájú cikk egyáltalán megjelenhet itt; de az elszomorító, hogy nyilvánvalóan szakmai lektorálás nélkül, több hibával került nyilvánosságra.

2730 Hangyászsün 2025-05-13 12:38:23 [Válasz erre: 2729 Tejberizs 2025-05-12 22:56:40]
Menj vissza ebben a fórumban 2021-ig, ahol korábbi, bár a jelenlegire nagyon hasonlító művésznevemen írtam meg a véleményemet Gottfried W. irományáról.

2729 Tejberizs 2025-05-12 22:56:40 [Válasz erre: 2728 Edmond Dantes 2025-05-12 12:45:23]

Kedves Edmond Dantes, köszönöm reagálását! (Később jutott eszembe, hogy az eredeti topicban is kellett volna egy jelzést írnom…) Értem az álláspontját.

Valóban, Cosima és Wagner kapcsolatát az irodalom többféleképpen értékeli. A híres 1872-es fényképből is homlokegyenest ellenkező következtetéseket tudtak levonni az elemzők; pl. Gottfried Wagner vs. Bernd Oberhoff.

Ha már szóba került Gottfried Wagner könyve. Még 2021 őszén már szó volt róla itt, a Wagner-topicban és javasolta, olvassam el. Csak jóval később tudtam ezt megtenni, így akkor már nem reagáltam rá. Most annyit azért leírok, hogy véleményem szerint vigyázni kell vele, mert szakmailag veszélyes. Gottfried Wagner az elején azt ígéri, zenetörténészként vizsgálja Richard Wagner életét és életművét, de ennek ellenére számos hiba, hiányosság, ellentmondás, homályosság, csúsztatás szerepel benne az életrajzzal, a művek történetével, azok szövegével, sőt zenéjükkel kapcsolatban is.


2728 Edmond Dantes 2025-05-12 12:45:23 [Válasz erre: 2727 Tejberizs 2025-05-11 17:07:54]
Kedves Tejberizs, köszönöm, hogy elolvasta beírásomat, csak nemrég vettem észre itt, hogy reagált rá.
Egy helyesbítéssel tartozom: a boldog(talan) Siegfried természetesen Cosima és Richard Wagner egyetlen fiúgyermeke volt.
Ami a jutalomfalatot illeti: nincs kutyusom, de azt tudom, hogy ezt a szót vagyis ezt a falatot akkor kapja a kis (vagy nagy) kedvenc, ha valamit jól végez el: kis vagy nagy dolgát vagy teljesít egy feladatot. Cosima is elvégezte a nagy feladatot: fiúgyermeknek adott életet, hogy meglegyen az utód, aki a Wagner-szentélyt irányítja, amikor a Mester már nem él. Más kérdés, hogy ameddig csak egészsége engedte, ő volt-lett lett a nagyasszony. Ezért én nem érzem lealacsonyítónak a szó használatát. Mellesleg szólva, -lehet, hogy ezzel újabb vitát nyitok- Cosima "odaadó anya, társ és feleség"- mítoszát sok későbbi kutatás legalábbis megkérdőjelezi, hogy ne mondjam, egyik-másik porig rombolja, legutóbb a kitagadott Wagner-dédunoka, Gottfried nemrég itthon is megjelent könyve ... amiben inkább a "rossz feleség", Minna Planer tűnik odaadó társnak, feleségnek, végül áldozatnak: Wagner áldozatának, de ez már messzire vezet a "jutalomfalattól" :-)
PS A tribscheni villában, ahol a Mester a Siegfried-idillt komponálta, nemrég jártam. 

2727 Tejberizs 2025-05-11 17:07:54
A Nemzeti Hangversenyterem... c. topicban olvasható Edmond Dantes fórumtárs mai beszámolója (6868. sorszám) a Rádiózenekar koncertjéről, amin elhangzott R. Wagner Siegfried-Idyll c. kompozíciója is.
A jelzett beszámolóban e művel kapcsolatban ezt is olvashatjuk: "Jutalomfalat volt Cosima számára egyetlen gyermekük, a névadó Siegfried születése alkalmából."
E mondat három részletéhez is megjegyzést fűznék, de ez a hozzászólás az eredeti helyen offtopic lenne, ezért áthozom ide.
1. A "jutalomfalat" kifejezést igen lealacsonyítónak érzem emberrel kapcsolatban.
2. Cosimának és Wagnernek három gyermeke született: Isolde, Eva és Siegfried. (Isoldéval kapcsolatban volt ugyan apasági per.)
3. Siegfried Wagner 1869. június 6-án született, a Siegfried-Idyllt pedig 1870. december 25-én játszották el először, születésnapi ajándékként Cosimának.

2726 Edmond Dantes 2024-07-27 14:02:11 [Válasz erre: 2725 -zéta- 2024-07-27 12:20:32]
Kedves -z-, alighanem a főpròbàt làttam: akkor ès ott megfelelt.

2725 -zéta- 2024-07-27 12:20:32 [Válasz erre: 2723 Edmond Dantes 2024-07-27 09:41:11]
Kedves ED, rosszul emlékszel, a versenydalt alig tudta végigénekelni és ez így volt mindhárom alkalommal...

2724 Klára 2024-07-27 11:43:35 [Válasz erre: 2721 -zéta- 2024-07-26 21:04:17]
Vogt Bayreuthban be van betonozva, Mindegy mit csinál - vagy nem csinál - ő a favorit.

2723 Edmond Dantes 2024-07-27 09:41:11 [Válasz erre: 2721 -zéta- 2024-07-26 21:04:17]
Vogtot, a pesti Stolzingi Walthert hallottad? Abban, úgy emlékszem, elég jó volt, persze azóta jó pár év eltelt..

2722 macskás 2024-07-26 22:18:41 [Válasz erre: 2721 -zéta- 2024-07-26 21:04:17]
ha csak a hang lett volna siralmas...
szenvelgés, affektálás, jaj, de nagyon szépen akarom énekelni (ami nem jött össze neki)

2721 -zéta- 2024-07-26 21:04:17
Siralmas ez a mai Tannhäuser, a címszereplőt bármely harmadrangú helyről kizavarták volna egy generációval ezelőtt, ha ezzel a hanggal próbálta volna Pedrillot megjeleníteni.... :-(

2720 Búbánat 2024-07-25 11:48:12

 A Trisztán és Izolda élő közvetítése Bayreuthból ma 16 órától.

A Bartók Rádió operaközvetítése, 15.55-től  kb. 22.10-ig (az egy-egy órás szünetekkel).

Zenei vezető Szemjon Bicskov

Rendezte Thorleifur Örn Arnarsson



Trisztán (tenor) Andreas Schager

Marke király (basszus) Günther Groissböck

Izolda (szoprán) Camilla Nylund

Kurwenal (bariton) Olafur Sigurdarson

Melot (tenor) Birger Radde

Brangäne (mezzoszoprán) Jekaterina Gubanova

Pásztor (tenor) Daniel Jenz

Kormányos (bariton) Lawson Anderson

Fiatal tengerész (tenor) Matthew Newlin


2719 Búbánat 2024-07-15 21:46:02
Az örök Wagner-napok

Magyar Kurír– 2024. július 14., vasárnap | 19:01

Pallós Tamás

„Akik rendszeresen járnak hangversenyekre, operaelőadásokra ismerhetik azt a bizonyos emelkedettség érzést: most megint valami megmagyarázhatatlan történt. Velünk, mindannyiunkkal, egyszerre. Persze ahány ember, annyiféle emóció: vannak, akik „kívülről” közelítenek, és a világhírűvé vált fesztivál profi előadásaként dicsérik a produkciót; a Wagner-rajongók egy újabb, a kényes fanatizmusukat erősítő impulzusként értékelik; mások korunkban különösen aktuális témákat feszegető, az emberiséget önvizsgálatra sarkalló, hosszú „látomásos” lelkigyakorlatként fogják fel a Ringet… De van, akinek kisebbfajta csoda, egy újabb bizonyság arra, hogy az isteni és emberi teremtőerő bizonyos pontokon rendre érintkezik.”


2718 parampampoli 2024-06-19 16:54:18
ELADÓ 2 jegy a június 20-ra (holnapra!) a BUDAPESTI WAGNER-NAPOK keretében rendezett Wagner: A Rajna kincse című előadásra a Müpába.
A jegyek az 1. emelet oldalerkély 1. sorába szólnak, eredeti áruk 29000 Ft/db, most a két jegy 40000 forintért eladó.
Az előadás 18 órakor kezdődik.

2717 Tejberizs 2024-06-10 21:06:19
"Loge annak a tükre, akivel találkozik." Interjú Christian Franzzal.

2716 Tejberizs 2023-11-09 14:37:48 [Válasz erre: 2715 Búbánat 2023-11-09 13:55:11]
Köszönöm a linket!

2715 Búbánat 2023-11-09 13:55:11
Wagner végtelenül komolyan vette az embert – Beszélgetés Hoványi Mártonnal a Ringről

Magyar Kurír, 2023. november 4., szombat | 18:55 - KULTÚRA

A szépre érzékeny gondolkodók iskolája és közössége, a MűGond hermeneutikai kör az idei esztendőben hét előadásban értelmezte Richard Wagner főművét, A Nibelung gyűrűjét irodalmi, motivikus, zenekritikai és esztétikai megközelítésből. Az online most is elérhető Wagner kincse kurzus vezetője Hoványi Márton irodalomtudós, katolikus teológus, a MűGond társalapítója volt.


2714 Búbánat 2023-06-21 15:17:54

Ma: 19:00 - 21:28 Bartók Rádió

Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Budapesti Wagner-napok

Művészeti vezető: Fischer Ádám

Istenek és hősök - A Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye Richard Wagner operáinak zenekari részleteiből

Vezényel: Fischer Ádám

  1. A bolygó hollandi - nyitány
  2. Tannhäuser - nyitány
  3. Lohengrin - az I. felvonás előjátéka
  4. Lohengrin - a III. felvonás előjátéka és Nászinduló
  5. Trisztán és Izolda - előjáték és Izolda szerelmi halála
  6. A nürnbergi mesterdalnokok - nyitány
  7. Az istenek alkonya - Gyászinduló
  8. A walkür - A walkürök lovaglása


2713 Norna3in1 2023-06-17 11:06:58 [Válasz erre: 2712 lujza 2023-06-17 00:36:51]
Kedves Lujza! 
Valóban, tévedtem. Túlságosan megtetszett a Madár-Fricka-Erda ív, nem néztem utána, hogy helytálló-e... Ami a Frickákat illeti: nem láttam/hallottam mindenkit, akiket igen, jellemzően F. idegesítő vonásait hangsúlyozták (nem az énekkel, hanem a játékkal);  gyakran azt éreztem, hogy a karakter leginkább a státuszát félti (afféle vidéki úrinő, aki élete kiteljesedését abban látja hogy hozzáment a körorvoshoz... hol van ez egy istennőtől?) a Rajnában viszont Schöck Atala egészen más személyiséget mutatott, ami lenyűgözött. Németh Juditot sajnos élőben nem láttam ebben a szerepben, ami biztosan nagy veszteség. 
A tegnapi Walkür nem tetszett annyira, de még így is jobb volt, mint sok más előadás.  Stuart Skelton enyhe csalódás volt, ennyire hűvös Sigmundot eddig nem hallottam. 

2712 lujza 2023-06-17 00:36:51 [Válasz erre: 2711 Norna3in1 2023-06-16 09:19:27]
Előre is elnézést kérek, mert a memóriám nem tökéletes már, de azt hiszem, a Te írásodban is vannak tévedések. Schöck Atala nem először énekli Frickát, mint ahogy Gál Erika se először Erdát. És őt nem szabad összetéveszteni Gál Gabival, aki sok éven át volt tüneményes kismadár. Idén, és talán már tavaly is Zemlényi Eszter énekli ezt a szoprán szerepet.
Egyébként Schöck Atala nekem most a Rajna kincsében jobban tetszett, mint a Walkürben. Itt egy számomra eddig ismeretlen, de remek Wotan (Aris Argiris) volt a partnere, akit azért nem sikerült leénekelnie. De Fricka korábban se volt egy "random nőci", például Németh Judit énekelte sokáig.

2711 Norna3in1 2023-06-16 09:19:27
Erősen indított a MüPa az idei Rajna kincse előadással. Sokat lehetne  beszélni az előadásról, maradok egy, számomra meglepő, de nagyon izgalmas, kockázatos és tökéletesen megvalósult ötletnél, Fricka és Erda "felcserélésén". Schöck Atala az évek során szinte összeforrt Erda szerepével, mikor megláttam a kiírásban, hogy Frickát énekli, azt hittem, elírták... de nem, valóban ő énekelte, s csak ünnepelni tudom a váltást. Súlyosabb hangja az eddigieknél sokkal markánsabb, mélyebb alakká tette az istennőt, aki így egyértelműen nem egy random nőci Wotan oldalán, hanem a FELESÉGE. Így, csupa nagybetűvel. Alig várom, hogy délután hogyan teremti le hitvesét - ilyen Fricka mellett Wotannak semmi esélye... Erdát a korábbi Fricka, Gál Erika (aki pár éve még Énekes madár volt - szép ív a szerepekben) énekelte. Tiszta, csengő hagja az ária egészében hibátlanul szárnyalt, utolsó szavait pedig - sinn' in Sorge und Furcht - még dermesztőbbé tette. Ismétlem, kockázatos vállalkozás volt - kellett hozzá két ilyen ragyogó művésznő. Lehet, lesznek, akik eretnekséget kiáltanak - alt és mezzoszoprán helyet cserél??? mikor a Mester mást írt elő?? skandallum!!!! - a magam részéről üdvözlöm és amíg lehet, visszahallgatom a médiaklikken. (igen, jó, hogy most élünk, élhetünk a technológia áldásaival is)
+ 1 nem hagyhatom szó nélkül Haja Zsolt Donnerét: ő maga volt "Donner, der Herr".  Tényleg.

2710 Tejberizs 2023-05-31 21:33:10
Érdeklődöm, hogy valakinek megvan-e Hevesy Iván Wagner Richárd zenedrámái c. könyve (Táltos., Bp. 1921-24), vagy ennek 5. (Mesterdalnokok) és 6. (Trisztán, Parsifal) kötete?


2709 Siegfried 2023-05-24 17:49:56
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/wagner-kilora-merve-178805.html

Wagner, kilóra mérve?

Elkezdtem meghallgatni, a "Walse! Walse!" válogatást, de csak a második énekesig bírtam. Elviselhetetlenül hosszúak és nagyon tömény.

2708 lujza 2023-05-23 03:06:33
Gondolom, Wagner születésnapja alkalmából az M5 csatorna éjszakai műsorában két olyan Wagner est felvételét adták le a Müpából, ami a karantén alatt készült. Az elsőben 23:45-től a Mesterdalnokok nyitány, majd Lohengrin részletek után Izolda szerelmi halála következett:
https://mediaklikk.hu/video/mupart-classic-wagner-varazs-1-resz/
Majd közvetlenül ez után éjjel 1:50-től Hollandi részletek, majd a Trisztán teljes 2. felvonása hangzik el, közönség nélkül. Ez nekem most megy:
https://mediaklikk.hu/m5-elo/ , de ez is visszanézhető majd. Akik már ki vannak éhezve Wagnerre, azoknak feltétlenül ajánlom. A Rádiózenekar játszik Fischer Ádámmal és nemzetközi szereplőgárdával.

2707 Tejberizs 2023-04-17 23:05:08

A Mi újság a MÁO-ban topicban olvastam, hogy idén is kivetítették a függönyre a kérést a Parsifal előadások előtt, hogy ne tapsoljanak az első felvonás után. Mintha tavaly is olvastam volna erről, de nem emlékeztem, hol. Közben megtaláltam Ókovács főigazgató úr azon levelét, amiben erről ír (Ókovács Szilveszter: Ötödik hadoszlopunk? Negyedik hatalmi águnk? avagy a közönségről - 2022.04.30. origo.hu) E levélben olvasható:

„[…]Ugyan kiírjuk, hogy Richard Wagner személyes kérése, hogy az első felvonást ne kövesse taps, valóságos tömegpszichológiai kísérlet, ahogy várjuk, mégis lesz-e? Aztán jön pár kósza tenyérpár, aztán jön több is, de érkezik a pisszegés, és a nézők tisztázzák magukkal a helyzetet. Wagner pedig végülis boldog lehet, hisz 140 éves kérés betartásáról van szó, hát kinek jut ma már ilyesmi figyelmesség osztályrészéül?[…]”

Ami miatt ezzel kapcsolatban írok, az az, hogy tudomásom szerint Wagnernek nem volt ilyen kérése! Ugyanis Cosima a Naplóban az 1882. július 26-27-28. napoknál az alábbiakat írja ez ügyben (Gondolat, Bp, 1983, 376-377.o.):

„Szerda, 26-a. […] Amikor a második felvonás után erősen lármáznak és kiabálnak, R[ichard] a mellvédhez lép, és azt mondja, bár művészei és ő maga is nagyon örülnek a tetszésnyilvánításnak, de abban állapodtak meg, nem mutatkoznak, nehogy megzavarják a hatást, vagyis hogy az „úgynevezett függöny elé hívás” elmarad. […] De a végén R[ichard]-ot bosszantja a néma közönség, amely félreértette őt; még egyszer szól a nézőkhöz a galériáról, és minthogy ekkor kitör a tapsorkán, és újra meg újra kihívják a szereplőket, R[ichard] a függöny elé lép, és kijelenti, egybe akarja gyűjteni a művészeit, de már félig levetkőztek. Ez a téma foglalkoztat bennünket hazamenetelkor, s így mérges a hangulat.[…]”

„Csütörtök, 27-e. Első beszélgetésünk témája megint csak a közönséghez való viszony, és hogy hogyan kellene azt szabályozni úgy, hogy a művészek se veszítsék el kedvüket a taps elmaradása miatt.[…]”

„Péntek, 28-a. „[…] Az első felvonás végén jóleső, ájtatos csend. De a második után kínosan hat, hogy ismét lepisszegik a tapsolókat.[…]”






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.