Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc
Átadták az újjáépült lovardát a Budavári Palotanegyedben
2021.09.14. 19:15 MNO.hu – Ditzendy Attila
„Fodor Gergely, a Budavári Palota megújításáért felelős kormánybiztos rámutatott, hogy a Lovardát Hauszmann Alajos tervezte, s a kor legjobb szakemberei kivitelezték 1902-től, közel fél évszázadon keresztül.
– 1938-ig kizárólag az udvartartás használta, majd az őrség spanyol lovasiskolája tartott bemutatókat falai közt – idézte fel a kormánybiztos, megjegyezve: a második világháború pusztításai nem kímélték a Királyi Lovardát sem, s bár renoválható állapotban volt, ideológiai
alapon, a Főőrségi Épülethez hasonlóan, 1950-ben lerombolták.
– Mindenhol az eredeti századfordulós terveket követtük, de belül a legmodernebb technikával szereltük fel, hogy maximálisan kiszolgáljuk a látogatók igényeit – jelentette ki Fodor Gergely, rámutatva: így üzemelhet a főváros egyik legmodernebb rendezvényközpontjaként.”
Lehet, hogy percemberke(k), de a percek évekké, évtizedekké vál(hat)nak. SZFE oktatója, így jövőbeni szellemiségének egyik jelentős meghatározója, VTA-alapítóként is. Ld. még itt.
Ennyit nem pazarolnék erre az interjúra. Csak Deutsch Tamás idézve, Ki a?
Tisztelt Búbánat!
Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a Moys Zoltán interjúra. Elolvastam a Magyar Nemzet teljes szövegét is, Ön tökéletesen kiemelte a lényeget, nevezett mondanivalóját, eszmei hitvallását. Gondolom az oktatás is ennek alapján fog történni.
Egy apróságot emelnék ki az interjúból, messzemenően tiszteletben tartva az ott közölt gondolatokat.
„A szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak” alatt, 1978-ban adta ki az akkori Gondolat Könyvkiadó Blaise Pascal (kommunista ideológiával egyáltalán nem vádolható francia matematikus, filozófus) Gondolatok című kötetét. Ebben szerepelt az azóta szállóigévé vált mondat:
„Kleopátra orra, ha rövidebb lett volna, a föld arca teljesen megváltozik."
Moys Zoltán úgy vezeti le az ebből kiinduló, „kommunista időszak”-ra vonatkozó gondolatait, hogy magára az eredeti szerzőre való hivatkozást mellőzi. Biztos így kell.
Idézett interjúja végén Moys Zoltán bátran, egyenesen kimondja: „Nagyon várom a megtisztulást a többi múltban ragadt intézményben is.”
Természetesen ezeket a „múltban ragadt intézményeket” nem nevezi meg, hiszen a bátorságnak és egyenességnek ma is vannak határai, nem csak „a szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak”-ban. Ezeket a bátorsághatárokat pedig pontosan érzékeli és nem lépi át Moys Zoltán.
Ha valaki véletlenül nem ismeri Moys Zoltán nevét és a Védett Társadalom Alapítvány (VTA) nevét és irányultságát, a szervezet oldalára kattintva, az Alapítvány vezetőinek impozáns névsora -és hitvallása- ránézésre garantálja az elfogulatlanságot, üres(értéksemleges)séget ... tehát mindazt, amit a szétvert, mára megújult SZFE az Alapítvány segítségével nyújtani fog a hallgatóknak, a magyar színházi és filmes szcénának. A PestiSrácok Fb-bejegyzése is segit az eligazodásban VTA céljait, politikai művészeti irányultságát illetően. A VTA alapítója a belinkelt interjú alanya, Moys Zoltán és Szakács Árpád író, szerkesztő, kultúrharcos egykori társasházi ingatlankezelő, elnöke Földi László titkosszolgálati szakértő, tagjai: Szabó Anett, Földi-Kovács Andrea, Trombitás Kristóf Keresztély, Kovács Zsolt, valamennyien a kiüresedett értéksemleges-ségtől megszabadított közmédia és/vagy a kevésbé semleges (egykori) Echo- ill. Hír TV szereplői, munkatársai. Moys szerint ők képviselik az "igazi" FreeSZFE-t, az "egyetemes, mondhatni abszolút értékeket", lecserélni a "vörös diktatúra évtizedeiben ideológiai és pártalapon kitermelődött „elitet", helyrehozni az "elvesztegetett elmúlt jó három évtizedet", megtisztítani a kultúrát, benne SZFE-t a "hazugság zsoldosaitól", "a rombolóktól", "a sötétségtől", "az abnormalitástól", "a trójai falovaktól". Mindezt t.k. úgy, hogy "leszakadunk az internetről és a nagyvárosok belterjes közegétől ... visszaadjuk az egyetemet a nemzetnek ... nagyon várom a megtisztulást a többi múltban ragadt intézményben is." Hajrá!
Moys Zoltán: Mi vagyunk a „free SZFE”
"A RENDEZŐ SZERINT ÉRTÉKSEMLEGESSÉG NEM LÉTEZIK, AZ MAGA AZ ÜRESSÉG"
MNO.Hu - 2021.09.15. 07:15, Pataki Tamás
"A hazajárás egyfajta életmóddá vált – mondta Moys Zoltán, a Hazajáró rendezője. A tízéves műsorról, a Védett Társadalom Alapítvány megalapításáról és arról beszélgettünk, hogy milyen szellemiségben fog oktatni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Ön e héten kezdett el oktatni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE), dokumentumfilmes mesterkurzust vezet Sára Balázs munkatársaként. Miért fogadta el a felkérést, milyen lehetőséget lát ebben?
– Azért vállaltam, mert azt a felkérést kaptam, hogy adjam tovább azt a szellemiséget és szakmai tapasztalatot, tudást, amelynek korábbi dokumentumfilmjeink és a Hazajáró alkotása során birtokába kerültem. Nagy megtiszteltetés, egyben felelősség egy ilyen nagy múltú, több mint százötven éves nemzeti intézményben, a magyar mozgókép- és színházi kultúra fellegvárában oktatni.
Ha jó szakemberek jó szellemben oktatnak, akkor jó művészek kerülnek ki az egyetemről, a jó művészek pedig jó alkotásokat hoznak létre.
Ha az emberek minőségi kultúrát kapnak, azzal önmaguk is értékesebbé válnak, és a nemzet is emelkedik.
– Mit gondol, mi az SZFE küldetése, ön miként fog hozzájárulni ahhoz, hogy felkészült, nyitott szemmel járó dokumentumfilmesek végezzenek az egyetemen?
– Minden nemzeti művészeti intézmény elsődleges küldetésének a magyar és egyetemes kultúra legmagasabb színvonalú szolgálatának kell lennie. Hogy az embereknek olyan alapértékeket adjon, amelyek a fizikai létezésükön túlmutató, szellemi és lelki világukat gazdagítja. Remélhetőleg olyan szakmai tudással és hivatástudattal felvértezett dokumentumfilm-rendezők kerülnek ki a kezeink közül, akik kellő alázattal és kitartó munkával képesek lesznek itthon és az egyetemes értékek művészi ábrázolásával a nemzetközi térben is maradandót alkotni. Szerintem akkor tud világszinten is sikeres lenni egy magyar alkotás – bármiről vagy bárkiről is szól –, ha úgy univerzális, hogy közben sajátosan magyar szemmel készül. Olyan esztétikai élményt nyújt, ami a befogadót nem lehúzza a mélybe, hanem felemeli a mindenség felé. Nem a silány, alantas ösztöneit birizgálja, hanem kiemeli a hétköznapok sodrásából, s miközben katarzisélményben részesíti, példaértékű embereken és történeteken keresztül biztos fogódzkodókat kap az élet útvesztőiben való eligazodáshoz.
– Tehát, ha jól értem, ön értékorientáltan fog oktatni. Ez merész döntés egy értéksemleges világban…
– Értéksemlegesség nem létezik, az maga az üresség.
Nem a személyes értékrendemről van szó, hanem egyetemes, mondhatni abszolút értékekről. A szerves kultúra megerősítésének a mai, értékválságba süllyedt korunkban különös jelentősége van. Szinte minden globális fősodratú kommunikációs csatornán az álvalóság, a természetellenesség, az abnormalitás, a minden tisztát és fenségest lehúzó anyagelvűség zúdul az emberekre. Nem alkotások, hanem termékek születnek. A cél nem a felemelés, hanem a lealacsonyítás, nem a gondolkodásra késztetés, hanem a lebutított üzenetek kérdések nélküli befogadása, a fogyasztás. Persze rombolni mindig könnyebb, mint építeni, nekünk az SZFE-n viszont a nehezebb, de nemesebb utat kell járnunk: észre kell vegyük a körülöttünk, alattunk, felettünk és bennünk létező igaz és örök világot, ami – akárhogy is próbálják sárba tiporni – tele van szépséggel és harmóniával. Meggyőződésem, hogy az örök érvényű valóságnak a művészi színvonalú, professzionális mozgóképi megfogalmazása egy kortárs dokumentumfilmes elsődleges feladata. Egy alkotás nem a művész önkielégítésére szolgál, nem a szakma egy belterjes kritikus szegmensének kell megfeleljen, hanem a befogadó közönségnek. A legkorszerűbb technikával, akár újszerű formákkal, kreatív megoldásokkal szolgálni az örökkévalót. Ehhez az egyetemen adottak a legmagasabb színvonalú technikai és szakmai feltételek, így már csak rajtunk múlik, hogy tudunk-e élni a lehetőséggel.
A Hazajáró legújabb epizódja szombaton debütál. Forrás: Hazajáró közösségi oldala
– Mit gondol az SZFE körüli vitákról?
– Mindig is bántotta az igazságérzetemet, hogy a rendszerváltás után még sok olyan hivatalosan „nemzeti” kulturális és tudományos intézmény működik Magyarországon, ahol sem személyi, sem szellemiségi téren szinte semmiféle változás nem történt a kommunizmus óta. A vörös diktatúra évtizedeiben ideológiai és pártalapon kitermelődött „elit” – a kultúra, a tudomány és a tudatformálás területén sajnálatosan elmaradt rendszerváltás eredményeképp – úgy tartotta kézben és örökítette át elvtársainak ezeket az intézményeket, mintha az alanyi jogon, valamiféle eleve elrendeltség elvén, mindörökre az övék lenne, nem pedig a magyaroké. Akárhogy is kénytelenek voltunk vele együtt élni, a szovjet szuronyokkal létrehozott kommunista időszak mégis csak egy interregnum volt az SZFE életében is. Nem vitatom, hogy azok az évtizedek ne adtak volna nagyszerű művészeket és alkotásokat, de soha nem fogjuk megtudni, hogy mi lett volna, ha nem jön a szovjet megszállás és a diktatúra, ha nem hallgattatják el, üldözik el, internálják vagy akár ítélik halálra szellemi nagyságainkat, köztük színészeket, filmeseket, alkotókat. És azt sem fogjuk megtudni, hány tehetség veszett kárba az elvesztegetett elmúlt jó három évtizedben, amikor az egy tőről fakadó kommunista-internacionalista és liberális-kozmopolita ideológiák dominanciájában folytatódott az oktatás.
Ha madártávlatból tekintünk az egyetem történetére, akkor mi vagyunk a „free SZFE”. Itt az ideje, hogy az 1865-ös alapítók szellemében visszaadjuk az egyetemet a nemzetnek.
Nagyon várom a megtisztulást a többi múltban ragadt intézményben is."
Láttam Vidnyánszky Attila válaszlevelét, de sajnálatos módon nem látom Robert Wilson nyilatkozatát, amire a vezérigazgató válaszolt. Így az egész olyan, mint amikor "az úgy kezdődött, hogy Móricka visszaütött", ld.itt. Szerencsére máshol -ld. 2455- az "alap"nyilatkozat is fellelhető. És még sajnálatosabb, hogy a valóban világhírű rendező pesti Oidipusz-előadásáról origo.hu valahogyan (bizonyára véletlenül) nem közölt kritikát, pedig ismeretes, hogy ezen a portálon gyakran olvashatók kritikák .. pl. Vidnyánszky Attila "óriási sikerű" és "állva-tombolva tapsoló közönségű" produkcióiról.
Vidnyánszky Attila válasza Robert Wilsonnak
ORIGO - 2021.09.18. 14:40
"Vidnyánszky Attila levelét Robert Wilsonnak teljes egészében közöljük."
Hát Szarvas Józsi nemesnek nem mondható arcvonásaival tökéletesen el tudom képzelni Sztyopa Lihofejev dicső alakját.
A világ legnagyobb színházrendezőjének előadása érkezik a Nemzeti Színházba
"Robert Wilson színháza nem a pszichológiai viszonyok elemzésén, hanem a formai tökély megteremtésével, a mítosz szintjén jut el az emberi sors és a lélek mélységeibe. A világ legnagyobb színházi rendezője és vizuális összművészeti alkotója, Robert Wilson Vidnyánszky Attila és a Nemzeti Színház fesztiváljára, a Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra (MITEM - ED) érkezik az Oidipusz című előadással. Összművészeti alkotásait a világ minden részére meghívják, műveit a világ összes színháztudományi vagy színházi iskolájában tanítják. Sepsi Enikő professzor, Robert Wilson-kutató az Origónak adott interjúban arról beszélt, miben áll a páratlan pálya és színházi látásmód, amely Robert Wilsont a kortársak legnagyobbjává tette." Teljes cikk itt.
Az origo.hu már egy ideje büszkén hirdeti az előadást és világhírű rendezőjét, ami tegnap este le is zajlott a MITEM-en. Egyelőre (?) azonban nem olvasható ott az, ami hvg.hu cikkében igen:
Vidnyánszky tevékenysége ellen tiltakozik, a FreeSZFE-nek adakozik a világ leghíresebb színházi rendezője
"...a rendező (Robert Wilson - ED) ... nem jött el az általa rendezett előadással Budapestre ...nem mondta le társulatának előadását a Vidnyánszky által szervezett színházi fesztiválon, - mint tette azt korábban a szintén világhírű Berliner Ensemble- ... úgy gondolta, nem jó módja a tiltakozásnak az, hogy a társulatok elszigetelik a budapesti közönséget, ezért péntek este a társulat lejátszotta az OEDIPUS című előadást a Nemzeti Színházban ... ugyanakkor úgy érzi, nem teheti meg, hogy nem vesz tudomást arról a kontextusról, amelyben ez a fellépés megtörtént... Sajnálattal és fájdalommal figyeltem, hogy Magyarország jelenlegi kormánya hogyan korlátozza a művészi kifejezés és az oktatás szabadságát. Az SZFE tavalyi úgynevezett »modellváltása« antidemokratikus támadás volt az Egyetem autonómiája ellen. A kormány által kinevezett új megbízottak vezetője az a Vidnyánszky Attila, aki a MITEM fesztivál és sok más kulturális intézet vezetője is az országban” – írja Wilson. "Noha boldog vagyok, hogy a munkámat a budapestiek is láthatják, állampolgári kötelességemnek tartom kijelenteni, hogy nem értek egyet az oktatási és művészi függetlenség kizsigerelésével, sem azzal, ha egészségtelen módon túl sok hatalom koncentrálódik kevesek kezében.".. "Ezért a MITEM fesztiváltól kapott honoráriumom felét a FreeSZFE kezdeményezésnek adományozom, amely a kormány támogatása, sőt egyáltalán a létezésük elismerése nélkül folytatja a független oktatást... Wilson emellett részt vesz a FreeSZFE hallgatóival egy beszélgetésen. Végül sorait azzal zárja: „Őszintén remélem, hogy a FreeSZFE további támogatásokra számíthat a világ minden tájáról, és ami ennél is fontosabb, hogy hamarosan újra egyetemmé minősíti a magyar kormány.” Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Több mint 70 újabb hallgató hagyta ott a Színház- és Filmművészeti Egyetemet
A megújult SZFE további 74 hallgatója, komplett osztályok "szeptembertől a Freeszfe Egyesület közreműködésével a salzburgi Mozarteumban, a ludwigsburgi előadóművészeti egyetemen, a varsói színművészeti egyetemen, a svájci Academia Dimitrijben, a pozsonyi színművészeti egyetemen és a bécsi zeneművészeti egyetemen folytatja tovább tanulmányait." ("Félre": ők is olyan hallgatók tehát, akik -Vidnyánszky Attila kuratóriumi elnököt idézve- "önképző egyesület" államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamába édesgetve" óhajtják folytatni ill. befejezni tanulmányaikat.) Néhány hete a filmes vonal 95%-a -szintén teljes osztályok- intett szomorú búcsút az egykori Vas utcai intézménynek ld. 2446 itt. Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Néhány nappal ezelőtti cikk az Origo.hu oldaláról:
https://www.origo.hu/itthon/20210830-a-varkert-bazarban-tartotta-allomanygyuleset-az-mnm.html
Eddig úgy tudtam, hogy a katonaság, rendőrség, ügyészség – tehát a hierarchikus rend szerint felépülő szervezetek – tartanak állománygyűlést.
Úgy látszik, most már a Magyar Nemzeti Múzeum – akinek feladata a történelmi sokszínűség bemutatása - is ilyen szervezet lett.
Hm…
A cikk a Mester és Margarita szeptember 1-jei bemutatója előtt készült, de már előre vetíti a várható nagy sikert. Aleksander Popovski rendezőt természetesen Vidnyánszky Attila hívta meg a Nemzeti Színházba.
A főpróba alapján készült cikk értékeli a színészi teljesítményeket is, a következők szerint (csak kiragadott példák):
Mester szerepében Trill Zsoltot láthatjuk, aki olyan elementáris erővel van jelen a színpadon, hogy még a csendjeire, a lélegzetvételeire is feszülten figyel a néző. Trill Zsolt egyszerűen zseni.
Hella, akit Barta Ágnes alakít – csillogó tehetségű színésznő, aki virtuóz pantomimjátékaival megnevetteti a nézőt.
a konferanszié pedig akarata ellenére táncol valami őrült ritmusra – ezt Kristán Attila játssza olyan fantasztikusan, mintha valóban egy külső erő mozgatná a karját, lábát. Felejthetetlen jelenet.
Bordás Roland játssza a gonosz szerepét, és ezer karaktert jelenít meg a színpadon.
Megdöbbentő: Szarvas Józsefről a kritikusnak csak annyi megjegyzése van, hogy „Sztyopát – a színház vezetőjét, akit Szarvas József játszik”. Valószínűleg az előadás után kritikák már érdemeinek megfelelően fogják említeni friss Kossuth-díjas művészünket.
A cikket illusztráló fényképek szerint a zseniális, felejthetetlen színészek mikroportot használnak.
Mécs Károly Origónak adott interjúja:
"Sok ember elvesztette a tartását, mert engedett a körülményeknek”
/Sztankay Ádám - 2021.08.29. 20:02/
Részlet az interjúból:
"- Említette, hogy ifjan még nem volt képes olyan önfegyelemre, mint például Uray Tivadar. Ugyanakkor, mivel szüleimnek köszönhetően közelebbről ismerhettem nemzedéke színházi képviselőit, azt tapasztaltam: megejtő zabolázatlanságok ellenére olyan eleganciát, stílust, tartást képviselnek, amely ugyancsak múlandóban van. S ami nem a társulati lét függvénye.
- Sok ember azért vesztette el a tartását, stílusát, mert engedett a körülményeknek, divatoknak. Vagy mert megtetszett neki a szabadosság. De vannak, akik nem vesztették el az említett értékeket. Azok sincsenek kevesen, akiknek van tartásuk, koncepciójuk, hivatásérzetük. Emberhez méltó habitusuk. Jó volna, ha őket állítanák piedesztálra a fiatalok elé, hogy megtanulják, melyek a viselkedés, a közönséggel való kapcsolattartás szabályai. Tény, hogy minket még neveltek a szüleink is, ahogyan az iskola ugyancsak. Nem voltak olyan téves olvasatai a liberalizmusnak, amely szerint a tanárnak vissza lehet dumálni, vagy akár fejen is lehet csapni. A tanár sem vert fejbe, csak egyszerűen tanított és nevelt. Hitelesen. Mindemellett természetesnek gondolom a változást is, a generációk közötti különbségeket. Ám a változás csak bizonyos keretek között tekinthető normálisnak. Nem hiszem, hogy az a jó út, amelyben négyéves gyerekekkel is fontosnak tartják megvitatni, hogy megfelelőnek tartják-e szüleik, nevelőik pedagógiai munkásságát. Ezzel szemben fontos lenne, hogy mindenkinek legyen hite, hogy megérezze, miért fontos az."
"Az ideológiai álláspont felülírja a szakmaiságot" ... neeem, -jelentsen bármit- ez nem ellenzéki szereplő, FreeSZFE-s szóvivő vagy kirúgott megszűnt munkaviszonyú SZFE-vezető vagy oktató állásfoglalása ... hanem Vidnyánszky Attiláé, a Nemzeti Színház vezérigazgatójáé, egyetemi professzoré, miniszteri biztosé, kuratóriumi elnöké, és a mandiner.hu-n megjelent interjú címében olvasható. Elhihetjük. Ő aztán igazán tudja.
Cserhalmi megütközést keltett székfoglalójával az MMA-n
Részletek a székfoglalóról szóló cikkből: "Szó esett a rendszerváltás előtti kulturális fénykorról,...humorral sokkal többet tehettünk a rendszer kritikájához, mint az árvalányhajas székely himnusszal." ... "Szerinte a két színházi társaság (MSZT és MTT - ED) éppen a nagybetűs színház kárára karatézik. Szenvedélyesen kiállt a korábbi Színház-és Filmművészeti Egyetem mellett is, ahol szerinte az oktatás 'okos, értékes, érzéki, európai' volt."...„egy olyan országban szeretne élni, ahol a politika nem téveszti össze magát a tízparancsolattal, ahol hihetünk magunkban és hisznek nekünk.”...„a hatalom ma is egyféleséget akar, egy olyan masszát, amelyből egyformára lehet szaggatni az itt lakókat, és ha ehhez nem hasonultok, akkor nem vagytok jó honleányok és honfiúk. Isten ne adja, hogy ebben a hazában újra bizonyítani kelljen, hogy ki a jó hazafi. (…) Kell a változás, de csak olyan, ami velünk átbeszélve, a mi egyetértésünkkel történik, minden más történés, nem csak hasonlít az erőszakra, hanem maga az erőszak, mégpedig a leggonoszabb időket idézi. Ne menjünk ebbe bele, Ez egy rossz út, rossz állomása, amely nem csak a jövőnkre hoz szégyent, hanem a múltunkra is, a jelent pedig elviselhetetlenné. teszi”. Forrás: itt. A teljes beszédet Cserhalmi György előzetes beleegyezése ellenére az MMA -mostanáig- nem adta ki (a sajtónak).
Csak ma du. észleltem és látogattam meg, de vasárnap is tart még: TE!rézvárosi FESZTivál az Andrássy úton, Kodály körönd és Izabella u. között. Belépés COVID-védettségi igazolvánnyal! Rengeteg színházi program két színpadon, szinte az összes színház sátrat állított fel, ahol az új évadra válthatók jegyek, bérletek. Részletek: https://eotvos10.hu/esemenyek/terezvarosi-fesztival/
"Vidnyánszky Attila megmutatta az új SZFE-hallgatóknak Vidnyánszky Attila új előadását
A modellváltáson átesett Színház- és Filmművészeti Egyetem nyári tábort szervezett a gólyáknak, akiknek fideszes politikusokkal is volt alkalmuk találkozni ... az újonnan felvett, elsőéves hallgatók augusztus 7. és 14. között „szakmai táborban” vettek részt Debrecenben, ahol Vidnyánszky Attila színházigazgató volt a Nemzeti Színház előtt ... A szakmai felkészítés mellett fontos célja volt a tábornak, hogy oktatóink és hallgatóink megismerkedhessenek egymással, ezzel segítve a szeptemberben induló tanévet, gördülékeny oktatást. Hallgatóink színes programokon keresztül fedezhették fel Debrecen városát, ismerkedhettek meg a kulturális életével, hagyományaival ... A tábor zárásaként hallgatóink megnézték a Csíksomlyói passiót, Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás próbáit, gólyáink megtekinthették a hét folyamán, ezzel is közelebb hozva őket a színházi világhoz és a szeptembertől rájuk váró feladatokhoz." Forrás: itt.
FREESZFE: 41 filmszakos hallgató ment át a Bécsi Filmintézethez azért, hogy saját tanáraiknál tanulhassanak
A Bécsi Filmintézet ad majd diplomát annak a 41 filmszakos hallgatónak, akik a múlt héten közölték, hogy a Színház és Filmművészeti Egyetem helyett a FreeSZFE Egyesületnél folytatják tanulmányaikat – ezt az egyesület elnökségi tagja nyilatkozta az RTL Híradónak. A FreeSZFE Egyesület még márciusban állapodott meg több külföldi egyetemmel, hogy azok elfogadják az egyesületi képzéseken szerzett tantárgyakat és a saját teljes értékű diplomájukat fogják kiadni a hallgatóknak. Forrás: itt.
"Félre": tehát a Bécsi Filmintézet (lenne) az az "önképző egyesület" (ld.2441, 2444), aminek SZFE vezetése titulálta a 95% távozó filmes hallgatót befogadó intézményt..
"A HETVENÖT ÉVES FILMRENDEZŐ SZERINT A KELET-EURÓPAIAK MINDIG TÖBBET AKARTAK"
"Rófusz Ferenc elküldi A legyet a Pink Floydnak"
MNO.hu - PATAKI TAMÁS
Interjú Rófusz Ferenccel: itt
Milyen "régi színvonalra" gondolsz, amit tartani kell(ett volna)? Az SZFE -beleértve nyilván a filmes vonalat- a döntéshozók egyön-tetű állásfoglalása szerint idejétmúlt, elavult, haveri alapon szerveződő komcsi-balos zárvány (volt) már évtizedek óta. Ezzel indokolták szétverését alapítványba szervezését is. Az új intézetek, tanárok listája t.k. ide kattintva olvasható, de nem néztem utána, történt-e időközben változás. Mindenesetre több, mint érdekes, hogy a filmes hallgatók 95%-a, az SZFE új urainak vezetőinek ismeretesen mély szomorúságára (ld. lejjebb), távozott SZFE kötelékéből. Inkább kockáztatják, hogy (idézet) "egy önképző egyesület (FreeSZFE - ED) felelőtlenül, egy felsőoktatási akkreditációval nem rendelkező, államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamba édesgeti az SZFE diákjait”.
Hát nem tudom. Mindenesetre Enyedi Ildikó és Tarr Béla a FreeSZFE csapatát gazdagítja. Ki maradt a régi SZFE-n, hogy tartsa a színvonalat?
2442
"Negyvenegy hallgató hagyja el az SZFE-t – írtuk meg szombaton a FreeSZFE Facebook-posztjára hivatkozva. A hallgatók szakítanak az SZFE-vel, tanulmányaikat szeptembertől a FreeSZFE Egyesület közreműködésével folytatják. Minderre közleményben reagált az egyetem vasárnap." Forrás és a közlemény = 'Nincsenek meglepve, de szomorúak' itt. (A 41 hallgató távozása gyakorlatilag az SZFE-"filmes vonal" szinte komplett elnéptelenedését jelenti - ED.)
Frissítés Ugyanez a hír magyarnemzet.hu írásának sokat eláruló címében: Megfosztják az SZFE-hallgatókat a magas színvonalú tanulás lehetőségeitől, itt.
Bizonyos feltételek esetén az előírásoktól el lehet tekinteni. Legalábbis ezt mondják - én sose feleltem meg "bizonyos feltételeknek".
Origo már a Madách Színház tervezett Webber-bemutatójáról illetve Szirtes Tamás "hazugságáról" (sic! -ED) is éber szemmel lerántotta a leplet ld. ez alatt+musical-topik.
Egy, ezt a témát-darabot kiveséző cikket a megfelelő helyén = musical-topikban pár napja már elhelyeztem. Lehet, hogy ennek a cikknek egy új, Ketrecharcos-topikban még jobb helye lenne. A művész e produkciójával bizonyára megkoronázza sikerekben gazdag, fénylő pályafutását. Bár spéttel, végre mno.hu is rácuppan(tat)ott Szirtesre.
Nem is tudtam, hogy L. Simonnak múzeológusi végzettsége is van.
Jól rímel rá az Origo néhány nappal ezelőtti cikke:
A cikk címe: „Jordán Adél nevetséges LMBTQ-propaganda bejelentésre készül”
Idézet a cikkből: „Az interjú közepén Jordán Adél arról is beszél, sokáig zavart személyiség volt, pszichológushoz is járt és szerinte ennek hátterében az áll, hogy szülei - a Karácsony Gergely 99 Mozgalmában résztvevő Jordán Tamás színész és Lázár Kati színésznő - valójában nem akarták őt és abortuszra is készültek.
Az LMBTQ-propaganda elfogadása után, mintegy magától értetődően csap át a beszélgetés a klasszikus család létjogosultsága elleni támadásba, így aztán az egyébként őszintének mutatni akart vallomás, meglehetősen reklámszagúra sikeredett.”
VÉLEMÉNY
MNO.HU - 2021. AUGUSZTUS 4. SZERDA 07:45
"GYERMEKEINK ÉS UNOKÁINK VÉDELMÉBEN NINCSEN ÉS NEM LEHET PARDON"
/Bognár Zsolt, színművész/
„A sajtóban nyilvánosságra került információk szerint Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója tagadja, hogy Andrew Lloyd Webber LMBTQ-gyerekmusicaljének bemutatására készül, noha a színház hivatalos üzleti tervében az igazgatói szándék egyértelműen szerepel.”
L. Simon Lászlót nevezték ki a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatójának hétfőn.
Mai hír az interneten:
A cikk főcíme, az immár szokásos:
Óriási siker volt Vidnyánszky Attila előadása (Ausztriában)
Az alcím, kisebb betűkkel:
"Még a várokozásnál is nagyobb sikere volt Ausztriában Vidnyánszky Attila 2013-as rendezésének Gmündben, a cseh határnál, az Átjárások elnevezésű fesztiválon, amely hidat kíván teremteni a háború után két országra szakított település oldalai között."
"Vidnyánszky Attila, 2013-as nagyszerű rendezése, Zelei Miklós darabjából készített Zoltán újratemetve című előadás meghívása régi terve volt a fesztiválszervezőknek, amely idén először mutatkozott be Ausztriában, hangos sikert aratva."
Ismét egy hely, ahol Vidnyánszky Attila munkásságát, és ezzel közvetetten, a magyar nemzet Trianon miatt fájdalmát maximálisan elismerik és támogatják.
Sajnos számítástechnikai ismereteim meglehetősen siralmasak, így nem tudok új fórumot létrehozni. De valaki megtehetné, ezt „Óriási siker Vidnyánszky Attila előadása” gyűjtőnéven. Nevezett alkotóra színházi előadás témájában más jelzős cikket eddig nem is találtam. Későbbiekben nem is kellene mást tenni, mint az ilyen című, már konkrét hely és előadás meghatározású írásokat itt közzétenni.
Stílszerű lenne a kifejező nevű "ajjaj"-topikba tenni ... azzal a személlyel együtt, aki MÁO részéről felkérte a NER-hercegnőt erre a munkára. Riszpekt Juratsek!
Az est sztárvendégei Kiszely Tünde, Győzike és Berki Krisztián. A közeműködő Száztagú Húszfogú Asszonykórust Lagzi Lajcsi vezeti.
Minden kedves vendéget egy pohár Kőhányási sötéttel köszöntenek.
Nem tudom, hogy ez az Operaház vagy a Balettművészet profilba illene jobban
Mai hír:
A Magyar Állami Operaház bejelentette, hogy jövő tavasszal Rubint Réka rekreál – Nőnapi ajándék az Operából címmel rendezvénynek adnak otthont, melyen Rubint Réka értelemszerűen különleges edzést tart majd. Ehhez az Opera társulata adja majd az aláfestő zenét, az egész eseményről pedig filmfelvétel készül majd.
A cikkben említett eseményhez, majd a cikkben részletezett erről szóló vitához nem kell kommentár…
MNO.HU - 2021. JÚLIUS 21. SZERDA 07:15 2021. 07. 21. 07:32
Mikulás Ferenc: „Ha az ember végigtekint az életén, akkor látja, hogy nincsenek véletlenek”
A KECSKEMÉTI FILMES CSODA
/Ditzendy Attila/
"Ötven esztendeje alapította a Pannónia Filmstúdió kecskeméti telephelyét, a rendszerváltozás után önállósuló Kecskemétfilm Kft-t. 1985-ben elindította a Kecskeméti Animációs Filmszemlét, 1995-től a nemzetközi fesztivált, a KAFF-ot. Tevékenyen részt vett a KönyvtárMozi-hálózat kiépítésében, amely a megszűnt filmszínházakat igyekszik pótolni a kistelepüléseken. Mikulás Ferenccel beszélgettünk, aki a jövő hónapban ünnepli 81. születésnapját."
Az már foglalt!
Jöhetnek kalakaban!
Inkább Cavaradossi..de Mathis még inkább, a név is (majdnem?) stimmelne.
Marcello esetleg?
off Szükségem lehet a közeljövőben egy jó festő-mázolóra. Tapétázni tudók előnyben.
Tisztelt Edmond Dantes! Figyelemfelhívása alapján elolvastam a Mandiner gondolatgazdag cikkét, melyben Darvasi Ilona – többek között – a Turay Ida Színház épületének kialakításáról nyilatkozik.
Részletesen ismerteti azt az áldozatkész és minden elismerésre méltó tevékenységet, mellyel Ő és munkatársai saját kezűleg alakították ki a színház belső tereit, fúrtak, faragtak, villanyt szereltek. Ez a nyilatkozatrész a következő mondattal fejeződik be:
„Az épület külső homlokzata újra a régi fényében tündökölt, mely Kocsis Máténak volt köszönhető.”
Nem tudom, hogy Kocsis Mátéban kit tisztelhetek, a színház egyik tagját vagy egy jó kézügyességgel megáldott homlokzatkészítőt, a cikk erre nem ad feleletet. Mindenesetre a Kocsis Máté által tündökölővé varázsolt homlokzat ma is dicsőségesen hirdeti a jó szakmunka becsületét.
A jelenlegi józsefvárosi vezetésnek nem fontos a kultúra - a mandiner.hu szemlézi a hirnyolc.hu józsefvárosi hetilap interjúját Darvasi Ilonával, a Turay Ida Színház igazgatójával. A bevezető mondat jól összefoglalja a lényeget: "A Turay Ida Színház sok mindent megélt." Ez így igaz. Daliás idők: "Leépítés után: Nemcsák beviszi a családját a József Attila Színházba" (hvg.hu) ... bevitte. "Miből él a Turay Ida Színház? - A vándorút vége" címmel a Magyar Narancs még 2014-ben írt hosszabb cikket, amiből egyebek közt az is kiderült, hogy jobb idők jártak, amikor Darvasi Ilona a soproni Petőfi Sándor Színház igazgatója volt, vagyis 2007 és 2012 között (hvg.hu). Ezekben az években szimbiózisban élt a magánszféra és az önkormányzati színház, csakúgy, mint akkor, amikor a Turay a József Attila Színházzal (JASz) kötött szerződéseket. Merő véletlen, hogy Nemcsák Károly, a JASz akkori és jelenlegi igazgatója történetesen Darvasi Ilona férje volt. Közben néhány évig, amikor a művésznő Sopronban volt színházigazgató, a Turayt (nem közös) lányuk, Darvasi Cecília vezette. Három a magyar igazság színigazgató egy családban, szép teljesítmény volt. Akkor kezdhetett beborulni az ég, amikor "Kényes ponthoz érkezett Nemcsák Károly és Darvasi Ilona válópere" (origo.hu), azaz a vagyonelosztáshoz, majd amikor "Eldurvult a válóper: 100 milliós házon vitatkoznak Nemcsák Károlyék" (blikk.hu). Az igazgatónő szerint azonban a lényeg az, hogy "Pikó András (Józsefváros jelenlegi, ellenzéki támogatású független polgármestere - ED) válaszra sem méltatott." Mielőtt azonban könnyekre fakadnánk, megnyugodhatunk: a jeles társulat nem marad(t) támagatás nélkül: az állami támogatásokból "80 milliót szánnak a Turay Ida Színháznak" (szinhaz.online).
Kedves joska141, igen, láttam a cikket, de nem akartam, hogy fórumtársaink elfogultsággal vádoljanak arra hivatkozva, hogy egyazon lendülettel ugyanabból az újságból mindjárt két írást is belinkelek. Apáti Bence frappáns és tárgyilagos megállapítása Alföldi Róbertről ("....Robi egy zseni, és pont. ...") annyira lenyűgözött, hogy az Apáti-opuszt választottam. Jó, hogy ön is résen volt-van, így ez a míves cikk is bekerült fórumunkba.
A másik írást is láttam, igen érdekes, nívós munka. Sajnos mindössze öt (5) alkalommal írja le a jeles művészről, hogy "nagy színész" illetve "az egyik legnagyobb magyar színész", ez igazságtalan és méltatlan Haumann Péterhez. Talán ha hosszabb lenne, (még) többször leírták volna. Mit lehet tenni, ha egyszer az origo.hu-nak nem csupán a Katona igazgatója nem nyilatkozott, de mint az a cikkből kiderül, idézem: "Haumann Pétert is kerestük, őt azonban nem tudtunk (sic! - ED) elérni." Talán a művész értékrendjébe nem/sem fér bele a portál szellemisége? Pedig érdekelt volna, miért vonul vissza valójában a színpadtól, amikor még alig töltötte be 80. életévét és bizonyára sok szép szerep várt volna még reá. Annál is érdekesebb ez az elhatározása, mert alakja rendszeresen feltűnik az ellenségesnek minősített RTL Klub egyik most is futó sorozatában. Úgy látszik, hogy az RTL Klub nem alázta meg őt, sem erkölcsileg, sem pedig anyagilag. Az is érdekelt volna, mit és ki(ke)t ért „kaposváriak", "kaposvári szellem" alatt, ami-aki számára sérelmes: netán Vidnyánszky Attilát, aki az ottani (kaposvári) egyetem címzetes egyetemi tanára,2013–2020 között művészeti rektorhelyettese volt? Remélhetőleg ha origo.hu el tudja érni Haumann Pétert,megkérdezik tőle és mi megtudjuk.
PS Jelzem, van élet az Unión Katonán kívül is. Pl. Vidnyánszky Nemzetijében.
Tisztelt Edmond Dantes! Az Ön által szemlézett Magyar Nemzet ugyanezen a július 10-i napon Vidnyánszky Attila gondolatainak is helyt adott a következőkben:
Nevezett szerint, most nem tudom milyen minőségében nyilvánult meg, (idézem):
„A Színház- és Filmművészeti Egyetem
- tanári kara sok remek szakemberrel egészült ki,
- a lerongyolódott, áldatlan állapotban lévő épületeket felújítottuk,
- a szenátus megkezdte munkáját,
- tervezzük az új campust,
- tehát készen állunk
mondja Vidnyánszky Attila”
Azt hiszem ez a bizakodó nyilatkozat (és az interjú további részében leírtak) mindannyiunk számára megfelelő biztosítékot nyújtott, hogy a rendszerváltás után a korszakváltás a NER szellemében ezen a területen is megvalósulhatott.
Mintegy ennek igazolásaként, nagyon jól rímel erre az Origo július 11-i cikke, mely részletesen foglalkozik azzal, hogy: https://www.origo.hu/kultura/20210709-haumann-alig-kapott-szerepet-a-katonaban-az-utobbi-evekben.html
Az oknyomozó cikk címe: Így alázta meg Haumann Pétert saját színháza
A megalázás okairól az Origo próbálta szóra bírni Máté Gábor igazgatót is, de az igazgató (itt idézem a cikket):
„A színház sajtósával oldotta meg Máté Gábor a válaszadás feladatát, és röviden annyival elintézték megkeresésünket, hogy az Origónak nem válaszolnak.”
A cikk még – igen helyesen – hozzáteszi, hogy a Katona József Színház fővárosi fenntartású, így végső soron a kialakult helyzetért (és még több más alázásért, közlekedési dugókért, záporok utáni elakadó vízelvezetésért, stb.), Karácsony Gergely főpolgármester a felelős.
Robi megint az asztalra csapott - Apáti Bence írása
Benne: "....Robi egy zseni, és pont. ..." Idézet vége. Találó, tömör megállapítás Alföldi Róbertről. (Szó szerinti kiemelés tőlem - ED) Teljes cikk magyarnemzet.hu-n itt.