2003-ban még kicsit más volt a helyzet, mint most. De manapság már egy tanszékvezetői kinevezéshez ez a minimum, és aki egyetemen akar maradni oktatóként, az sokkal hamarabb, tulajdonképpen már a diplomaszerzést követően nekikezd DLA tanulmányainak. A DLA-képzés tudtommal 4 év. Én nem tudtam, hogy Rost művésznőnek nincsen DLA-ja, álmomban sem fordult ez meg, ha ez tényleg igaz, akkor nem is értem a kinevezését, még akkor sem, ha nyilvánvalóan több évtizedes oktatói gyakorlat van a háta mögött. Régebben egyetemi tanár 70 éves koráig lehetett valaki, de lehetséges, hogy ez azóta megváltozott.
Megjegyzem, hogy „Prof. Dr. Temesi Mária” 1997 óta a magánének tanszék vezetője a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán. Kinevezésekor még nem volt sem „Prof.”, sem „Dr.” – csak 2003 -tól az, amikor megszerezte a DLA Mesterdoktori Oklevelet. Sőt, a Habilitált Mester Oklevelet is csak 2001-ben szerezte meg a BLFZE-n – a tanszékvezetői kinevezése után négy évvel.
Úgyhogy Rost Andrea annyiban késett meg ezekkel a tudományos fokozatokkal, hogy tanszékvezető csak 65 éves korig lehet valaki. Sietnie kell ezekkel, hiszen pár év és ő is eléri ezt a korhatárt...
/https://www.mariatemesi.com/enekmester/
Nekem van-e PhD-m? Hogy jön ez ide? Én leszek talán tanszékvezető a Szegedi Egyetem magánének szakán? Ha lehetséges, akkor ne személyeskedj, és ne kötözködj. Nézz utána, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki egyetemen taníthasson, vagy tanszékvezető legyen. Volt egy kérdés, hogy hogyan lehet tanszékvezető Rost Andrea. Nem én tettem fel ezt a kérdést, hanem más, talán hozzá fordulj, ha ez a kérdés neked problémát jelent, Én erre a kérdésre válaszoltam azt, hogy úgy, hogy van DLA-ja. Ez egy korrekt válasz volt, bár engem ez a téma nemigen érdekel, miért is érdekelne, és nem is hoz lázba. Az egyetemen való tanításhoz doktori minősítés kell, függetlenül attól, hogy én szeretem-e Rost Andreát, vagy attól, hogyan énekelt fénykorában külföldön, vagy attól, hogyan énekelt és mit csinált egyébként itthon az elmúlt 10 évben. Csak kötözködsz a DLA-n, már isten tudja hányadik körben. Ez azért elég furcsa ahhoz képest, hogy általában csak számokat irkálsz. Természetesen nem vitatom az ehhez való jogodat, mert itt voltaképpen mindenki azt csinál, amit akar. További jó szórakozást.
Egyébként nem kell elmenni a koncertjére, előadására, de éppen eleget letett az asztalra. Ha szereted Rost Andreát, ha nem.
Neked van PhD-d?
Egyébként taníthatna PhD-vel is, de nézz utána!
Csókoltatlak.
Nagyszerű. Örülök, hogy vannak témák, amelyek annyira lázba hoznak, hogy írásra ragadtatod magadat. Még akkor is, ha ez - Rost Andrea viszonylatában - abszolút indifferens, mivel PhD-vel nem taníthatna, mert nem szakirányú lenne a doktori minősítése. Ha pedig valami más országban - pl. Kirgiziában, vagy Lappföldön - PhD-t szerzett volna, mint énekes, a szakmájában, akkor azt honosítania kellene, és máris DLA lenne belőle. Abban viszont igazad van, hogy PhD-ja bárkinek lehet, pl. Vadakat terelő juhásznak, vagy tiszteletbeli csőgörénynek, csak éppen a munkájához nem tudná használni, de a falán akkor is jól mutatna, ha van fal, van szög és van kalapács.
De hagyjuk? Csak leírtam, hogy lehet PhD-je is a művészeknek. Nem sokan vannak, de vannak, nem zenetudósok.
Hát, biztosan zenetörténész, vagy filozófiai doktor, esetleg atomfizikus. De hagyjuk. A lényeg, hogy addig sem énekel Budapesten. :)
A zenetörténészeknek PhD-je van például.
Vannak a múvészeti ágakkal is kapcsolható diszciplínák, és így lehet PhD-t szerezni. Igaz, hogy ez nem mindennapos, és jóval nehezebb dolga van annak a művésznek, aki inkább a bölcsészettudomány köréből választ.
Privátban szívesen válaszolok, ha van még kérdésed, vagy kétségeid.
Tudtommal ha valaki Magyarországon művészeti területen (zene, képzőművészet, iparművészet) szerez tudományos fokozatot, azt DLA-nak nevezik (Doctor Liberalium Artium), amely ugyanolyan minősítés, mint a PhD, amely minden más szakágban (pl. jogi, orvosi, közgazdász, stb) szerezhető. Tehát, ha Rost Andrea egyetemen tanít zenei tárgyat, akkor DLA-val kell rendelkeznie.
Igen, ez jogos felvetés, de ezt az utóbbi néhány évtized során több személy és több munkakör (funkcoó, stb) esetében símán fel lehetett volna vetni!
Ezen én is már egy ideje töprengek, mi van, mi lehet (ki lehet?) a háttérben... (nyilván megfelelő szükséges képzettség, képesség, tudás, tapasztalat, gyakorlat, szorgalom, önértékelés, ambíció, elismertség és ki tudja még mi minden...)
Megjegyzem,
a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának Magánének Tanszék vezetője: Bátori Éva opera-énekesnő - mesteroktató
A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Énektanszék vezető tanára 2013 óta Meláth Andrea opera-énekesnő - mint egyetemi docens
Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézet kar Magánének és zenekari Tanszékét Kocsár Balázs vezeti –adjunktus , míg Wiedemann Bernadett énektanár és Kovácsházi István óraadó tanár |
Érdekes, lejjebb olvashatjuk /2062. sorszám/ Rost Andrea "Mandiner" portálnak szeptember elején adott (akkor megjelent) interjúját, melyben nem említette tanszékvezetői megbizatását, csak annyit mondott, hogy tanítani fog Szegeden.
Idézek ebből az interjúból:
"- A tanítással nem kacérkodik?
- De, éppen most kezdek majd tanítani Szegeden. Úgy gondolom, fontos átadni azt a tudást, amit összeszedett az ember. Mint régen a céhlegények, akik külföldre költöztek pár évre, hogy kitanulják a mesterséget, majd felvértezve magukat tudással, hazatértek."
Ezek szerint Temesi Mária már tudta, Rost viszont vagy szerénykedett és azért nem tért ki erre, vagy nem tartotta ildomosnak előre vetíteni jövőbeni "magasabb" titulusát...
Vagy szeptember és október közepe között történt Rost felkérése/megbízása erre a tanszékvezetői pozícióra.
Ha csak a tizedét át tudja adni színpadi kisugárzásának, már sokat nyert vele Szeged városa.
Hogy ülhet ma szinte bármelyik politikussunk a Parlamentben?
Eszerint a Temesi Máriával készült interú szerint már tavaly október közepén tudott volt, hogy Rost Andrea lesz az új tanszékvezető.
Gondolom van DLA-ja. :)
Nem teljesen világos, hogy valaki (bárki), különösebb tanítási gyakorlat nélkül hogy lehet tanszékvezető bármely szakterületen...
Korábban még csak annyit tudhattunk meg felőle, hogy tanít Szegeden... de most már az is "kiderült", hogy az énektanszék vezetője lesz.
Igen, ezt már Ókovács Szilveszter Opera Főigazgató Úr – mint ennek közlésére a legilletékesebb – már elmondta a szokásos heti interjújában. Lásd: Index, mint első közlés és annak különböző Momus fórumokon történő kommentálása.
Rost Andrea fogja váltani Dr. Temesi Máriát a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán magánének tanszékvezetőként.
Néha vissza kell térni a múltba, hogy építhessük a jövőt - Rost Andrea a Mandinernek.
A Bartók Rádió sugározza ma - hamarosan:
12:36 – 13:39 Hangversenykülönlegességek - Riccardo Muti 80
Giuseppe Verdi: Rigoletto – keresztmetszet
Közreműködik a Milánói Scala Ének- és Zenekara
Vezényel: Riccardo Muti
Szereposztás:
A mantuai herceg - Roberto Alagna,
Rigoletto - Renato Bruson,
Gilda - Rost Andrea,
Sparafucile - Dimitri Kavrakos,
Maddalena - Mariana Pentcheva,
Giovanna - Antonella Trevisan,
Marullo - Silvestro Sammaritano,
Borsa - Ernesto Gavazzi,
Ceprano gróf - Antonio de Gobbi,
Ceprano grófné - Marilena Laurenzia
1. Kesztyűária (Alagna),
2. Rigoletto monológja, Rigoletto és Gilda kettőse (Bruson, Rost, km.: Trevisan, Alagna),
3. A herceg és Gilda kettőse és jelenet (Alagna, Rost, km.: de Gobbi, Gavazzi, Trevisan),
4. Gilda áriája és az I. felvonás fináléja (Rost, km.: Gavazzi, de Gobbi, Sammaritano, Alagna, énekkar),
5. A herceg áriája II. felv. (Alagna),
6. Jelenet és Rigoletto áriája (Bruson, km.: Sammaritano, Gavazzi, de Gobbi, Laurenzia, énekkar),
7. Gilda és Rigoletto kettőse, valamint a II. felv. fináléja (Rost, Bruson),
8. A herceg áriája III. felv. (Alagna, km.: Kavrakos, Bruson)
(Milánói Scala, 1994. május 13-21.)
Bartók Rádió, ma este
20:35 – 22:00 Rost Andrea (szoprán) és a Győri Filharmonikus Zenekar hangverseny
Km.: Sándor Csaba (bariton)
Vez.: Madaras Gergely
1. Felix Mendelssohn-Bartholdy: IV. (Olasz) szimfónia - I. tétel,
2. Wolfgang Amadeus Mozart:
a) Figaro házassága - A Grófné (Esz-dúr) kavatinája
II. felv.,
b) Don Giovanni - Don Giovanni bordala (Pezsgőária) I. felv. (ea.: Sándor),
3. Felix Mendelssohn-Bartholdy: IV. (Olasz) szimfónia - III. tétel,
4. Giuseppe Verdi: Otello - Ave Maria IV. felv.,
5. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Zerlina és Don Giovanni kettőse I. felv. (Sándor),
6. Felix Mendelssohn-Bartholdy: IV. (A-dúr) Olasz szimfónia - IV. tétel,
7. Ruggero Leoncavallo: Bajazzók
a) Tonio prológja (ea.: Sándor),
b) Nedda áriája (Madárdal) I. felv.,
8. Felix Mendelssohn-Bartholdy: IV. (Olasz) szimfónia - II. tétel,
9. Giacomo Puccini: Pillangókisasszony - Nagyária II. felvonás,
10. Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola - Pamina és Papageno kettőse I. felv. (Sándor)
(Győr, Richter terem, 2021. május 19.)
(Ism. augusztus 10., 13.35)
Egy rövid cikk a mai Délmagyarországban arról, hogy Rost Andrea a jövő tanévtől oktatni fog az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar Magánének Tanszékén.
https://www.origo.hu/kultura/20210330-rost-andrea-az-eleteert-kuzdott.html
Rost Andrea: Azért küzdöttem, hogy életben maradjak
ORIGO
2021.03.30. 10:34
A koronavírus-fertőzésen átesett Rost Andrea most kezd bele régi álmai megvalósításához.
Rost Andrea és Kovács Zoltán kapta idén a Bartók-Pásztory-díjat
2021.03.25 MTI /Kultúra.hu
Opera.hu
Rost Andrea operaénekesnek és Kovács Zoltán zeneszerzőnek, a Magyar Állami Operaház I. fagottművésznek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat idén a kuratórium.
Az átadóünnepséget a hagyományoknak megfelelően Bartók Béla születésnapján, ám a járványhelyzetre való tekintettel online tartották meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
Az elismerést a zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory Ditta alapította végrendeletében, és 1984 óta minden évben egy-egy kimagasló tevékenységet végző magyar anyanyelvű előadó és zeneszerző kaphatja meg. Olyanoknak ítélik oda, akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez, a bartóki szellemiség megőrzéséhez – közölte a Zeneakadémia.
https://kultura.hu/rost-andrea-es-kovacs-zoltan-kapta-iden-a-bartok-pasztory-dijat/
Rost Andreáról szóló méltatásában Medveczky Ádám így idézi fel az operaénekes zeneakadémiai felvételijét: „megjelent egy kedves fiatal hölgy, megállt a színpadon, és kinyitott egy könyvet. Természetesen rögtön sejtettük, hogy Norina áriáját fogja énekelni, hiszen az kezdődik egy romantikus regény felolvasásával. Ahogy dalra nyitotta ajkait, elfelejtkeztünk könyvről, mindenről. Elmerültem hangjának színében, kifejezésének gazdagságában.” Mint hozzáteszi,
Rost Andrea pályafutása viharos gyorsasággal ívelt fölfelé, hiszen még növendékként debütált Gounod Júliájaként, ám sűrű foglalkoztatottsága ellenére lelkiismeretesen, felkészülten látogatta a szerepgyakorlat órákat, és nem felmondta a leckét, hanem előadta.
„Szakmai tökéletesség és költészet, ezek sikerének alappillérei. A bel canto nála anyanyelvként szerepel, de koncertjein bebizonyította, hogy minden zenei stílusban képes nagyszerűt produkálni. Gyönyörűen énekel dalokat, és megigéző kedvességgel olykor operettet” – hangsúlyozza Medveczky Ádám.
[...]
Kapcs. 2050., 2049. sorszámok
„Rost Andrea 30” jubileumi gála műsora ma ismét látható a televízióban:
2021.01.03 21:05 - 22:25 M5 (HD)
"MINDIG VELED" - ÜNNEPI KONCERT - SZÖRÉNYI LEVENTE, ROST ANDREA
A 2020/ DECEMBER/ 17, 20:00 IDŐPONTRA MEGHIRDETETT KONCERT ELMARAD.
A kialakult járványhelyzet és rendkívüli intézkedések miatt, a Mindig veled - Szörényi Levente, Rost Andrea ünnepi koncert új időpontban kerül megrendezésre, 2021. szeptember 28-án.
Rost Andrea hétfői bejegyzése a Facebook oldaláról (interneten több portál megosztotta):
"Tegnap volt az opera világnapja, amit idén egészen máshogy ünnepeltem, mint korábban.
Néhány napja a Szent László Kórházba kerültem koronavírus fertőzéssel.
Hálás vagyok az orvosoknak és a nővéreknek, akik mindent megtesznek ebben a nehéz helyzetben.
Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!
Még Amerikából is imádkoztak a gyógyulásomért. Már sokkal jobban vagyok!
Mindenkinek köszönöm, aki gondol rám ezekben a napokban!"
Rost Andreat a Szent Laszlo korhazban kezelik koronavirus fertozessel.
2020. 09.22 12:35 - 13:50 Bartók Rádió
Vigh Andrea hárfázik, Kelemen Barnabás hegedül, Rost Andrea énekel
1. Camille Saint- Saëns: Fantázia hárfára op. 95 (Vigh),
2. Georg Friedrich Händel: a) Rinaldo - Almirena áriája a II. felvonásból, b) Xerxész - Xerxész áriája I. felv. (Rost, Vigh),
3. Camille Saint-Saëns: Fantázia hegedűre és hárfára op. 124 (Kelemen, Vigh), ráadás: Vecsey Ferenc: Valse triste (Kelemen, Vigh),
4. Gabriel Fauré: a) Adieu - Poéme d'un jour op. 21/3 (Rost, Vigh), b) Desz-dúr impromptu op. 86 (Vigh),
5. Claude Debussy: a) Álmodozás, b) Menüett - Kis szvit no. 3, c) Holdfény - Suite bergamasque no. 3 (Kelemen, Vigh),
6. Maurice Ravel: Öt görög népdal (Rost, Vigh),
7. Richard Strauss: Reggel op. 27/4 (Rost, Kelemen, Vigh)
(Zeneakadémia, Nagyterem, 2020. március 2. - részletek)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad / Piotr Beczała és Rost Andrea gálakoncert
„Korunk egyik legkeresettebb lírai tenorja, állandó vendége a világ vezető operaházainak.”
Ennek megfelelően kellene a művészt is bemutatni. Idézetek a Budapesti Nyári Fesztivál nyitó gálájának ajánlójából. (szabadter.hu)
„A művész idei szezonja Hamburgban kezdődött, Angela Gheorghiuval énekelt az Elbai Filharmoniában,…” - a Filharmonia az: Filharmónia.
”Ezután a drezdai Frauenkirche-ben lép fel, ahonnan a német ZDF TV-csatorna minden évben élőben közvetíti híres karácsonyi koncertjét a Musikvereinbe a bécsi Konzerthausba, Wroclaw Országos Zenefórumába és az Esseni Filharmóniába.” – ez hogy is van, ki mit hová közvetít?
„Ezt követően a 64. bécsi operabálon énekel, majd három operettjátékban lép fel a Zürichi Operaházban.” – operajáték is lenne ezek szerint?
„Stanislaw Moniuszko új produkciójában Jontek szerepében láthatja majd a közönség a Bécsi Színházban és Varsóban, a Teatr Wielki-ben.” – Moniuszko produkciója, ő lenne a rendező e mondat értelme szerint? - ő már egy halott lengyel zeneszerző, nincs produkciója.
„A Bécsi Állami Operaházba Lohengrin és Rusalka két produkciójával tér vissza, és címszerepet játszik Jules Massenet Werther-sorozatában a New York-i Metropolitan Operában.” – a vírus átírta a műsorterveket, jó lett volna aktualizálni: Bécsben nem énekel a következő szezonban Lohengrint, csak a Ruszalkában és A rózsalovagban fog fellépni.
„2012-ben a drezdai Semperben adott szilveszteri koncertet Christian Thielemann rendezésében…” – a Semper az Semperoper, Thielemann nem rendez, hanem vezényel.
„Rost Andrea 30” jubileumi gála műsora volt:
Budapesti Kongresszusi Központ – 2019. december 22.
Közreműködik:
Sándor Csaba operaénekes,
a Miskolci Nemzeti Színház Zenekara.
Vezényel: Káli Gábor
I. rész
- Gounod: Faust – Keringő
- Gounod: Faust – Margit Ékszeráriája (Rost Andrea)
- Gounod: Faust – Walpurgis-éj (balettzene-részletek)
- Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária (Sándor Csaba)
- Puccini: Bohémélet – Mimi áriája, I. felv. (Rost Andrea)
- Puccini: Bohémélet – Mimi és Marcello kettőse, III. felv. (Rost Andrea, Sándor Csaba)
- Puccini: Bohémélet – Musette keringőáriája (Rost Andrea)
II. rész
- Mascagni: Parasztbecsület – Intermezzo
- Leoncavallo: Bajazzók – Tonio áriája (Prológ) (Sándor Csaba)
- Leoncavallo: Bajazzók – Nedda áriája („Madárdal”) (Rost Andrea)
- Verdi: Otello – Desdemona áriája („Ave Maria”) (Rost Andrea)
- Puccini: Tosca – Tosca „imája” (Rost Andrea)
- Lehár Ferenc: A víg özvegy – Hanna és Danilo szerelmi kettőse, III. felv. (Rost Andrea, Sándor Csaba)
- Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia belépője (Rost Andrea)
Ráadás:
John Francis Wade: Adeste Fideles - „Ó, jöjjetek, hívek, ujjongva, vidáman, ó jöjjetek, jöjjetek, vár Betlehem! Megszületett az angyalok királya”…/ Ó, jöjjetek, imádjuk az Urat!...” (Rost Andrea, Sándor Csaba)
Ma este az M5 műsorán!
2020.06.10., 21.00 - 22.15
Rost Andrea 30 éve az operaszínpadokon
(2019)
„A sugárzó tehetség nem húz falakat, hanem kinyitja és odaadja magát a közönségnek”… Rost Andrea, az utóbbi évtizedek egyik legjelentősebb szopránénekese, akinek különleges színű, minden regiszterben kiegyenlítetten szóló hangját a világ legrangosabb operaházaiban és koncerttermeiben élvezhette a közönség. A művésznő 2019-ben ünnepelte pályafutásának 30., a milánói Scala-beli debütálásának 25. éves jubileumát. A jeles évfordulók alkalmából 2019. decemberben, a Budapest Kongresszusi Központban adott koncertet, ahol az elmúlt három évtized szerepeiből - Gildától Toscáig- lenyűgöző személyiségével és éteri hangjával bűvölte el a közönség sorait. ”A hangom, a zongora, a zene, a zeneszerző mindig biztos kapaszkodó, soha nem csalódom bennük."
Közreműködik: Sándor Csaba operaénekes, Miskolci Nemzeti Színház Zenekara. Vezényel: Káli Gábor
Rost Andrea: Évtizedeket pihenek ki a karantén alatt – interjú
borsonline.hu - 020.05.10. 09:00 G. Sz.
"Nekem az éneklés a lételemem. Most a határidők, konkrét megtanulnivalók nélküli gyakorlás időszakát éljük mindannyian. A megszokott, a felkészülésre és előadásra tagolt időből az időtlenségbe pottyantunk, amivel nehéz mit kezdeni. Kínosan ügyelek arra, hogy az előírásokhoz tartsam magam, és vigyázzak a páromra, a gyerekeimre és magamra. Eközben azt érzem, mintha évtizedeket pihennék most ki, hiszen egyszerre egy-két hétnél több szabadságom sosem volt. De ezt az időt arra is felhasználom, hogy a harminc év alatt felgyülemlett emlékeket, prospektusokat, fotókat rendszerezzem. Ez iszonyatos munka, ugyanakkor remek időutazás."
Rost Andrea: „Nekem itt vannak a gyökereim”
VÁGI BARBARA2019.12.15. 18:59 ORIGO.hu
„Szülőhazám Magyarország, otthonom Budapest, világom az opera, az összművészet világa. Bármihez is kezdek, mindig az operából indulok ki és oda is térek vissza: ahhoz a tudáshoz, amit a Zeneakadémián elsajátíthattam. Hitem arra ösztönöz, hogy az értékekkel, amelyeket pályafutásom során összegyűjtöttem, gyarapítsam az országot, ahol élek, amelynek neveltetésemet és értékrendemet köszönhetem." - így fogalmazott Rost Andrea, világhírű operaénekesnő. Lehetetlen felsorolni az összes operaházat, ahol énekelt - mert szinte nincs is egyetlen olyan neves színpad a világon, ahol ne lépett volna fel. Csak a legjelentősebbek: New York-i Metropolitan, a milánói Scala, párizsi Opéra Bastille, a londoni Királyi Opera, a chicagói Lyric Opera, a madridi Teatro Real, a Sao Pauló-i, a San Franciscó-i és Los Angeles-i Opera és a washingtoni Nemzeti Opera. Tizenhárom éves volt, amikor egy tenyérjós megjósolta, hogy világhírű művész lesz, tengerentúli színpadok ünnepelt sztárja. Így lett.
Rost Andrea az idén ünnepli pályafutásának harmincadik évfordulóját, és éppen 25 éve lépett először a milánói Scala színpadára. Azóta világsztár. Interjú Rost Andreával.
ROST ANDREA - 30 ÉVE AZ OPERASZÍNPADOKON
Budapest Kongresszusi Központ
2019. december 22.
Köszönet a linkert!
Sok-sok eve mar, hogy - ismert szegedi orvosprofesszornak es zenebaratnak köszönhetöen - bemutatkozhattam a Muvesznönek egy zartköru becsi fogadason. Emlekszem, kacagasa betöltötte a patinas kavehaz összes termet.
Azon a nyaron a Salzburger Festspielenen Violetta szerepere volt kituzve. Gondoltam egy mereszet, es levelben kertem töle interjut, nem is remelve, hogy valaszol.
Szegedi lakasomon hivott fel - es meg ö kerdezte, hogy nekem! mikor lenne jo egy idöpont az interjura. A sors fintora, hogy vis maior miatt a szörnyuseges V. L. enekelte el vegul a szolamot.
Nagy enekesnönek es nagyszeru embernek tartom.
Portré-interjú a friss HVG-ben Rost Andreával. A teljes beszélgetés elolvasható hvg.hu-n, itt.
Pályafutása 30. évfordulóját ünnepli Rost Andrea
Opera-vilag.net - 2019. június 8. - MTI
Az ez alkalomból rendezett koncertre december 22-én kerül sor.
Koncerttel ünnepli pályafutásának 30., a milánói Scala-beli debütálásának 25. évfordulóját Rost Andrea szoprán december 22-én a Budapest Kongresszusi Központban.
A hangversenyen az elmúlt három évtized nagy szerepeiből szólal meg válogatás Gildától Toscáig a Miskolci Nemzeti Színház Zenekara kíséretében, Káli Gábor vezényletével és Sándor Csaba operaénekes közreműködésével – közölték a szervezők az MTI-vel.
Rost Andrea a Zeneakadémián Bende Zsolt növendéke volt, karrierje 1989-ben indult, amikor főiskolásként elénekelte Júlia szerepét Gounod Rómeó és Júlia című operájában a Magyar Állami Operaházban. Ugyanebben az évben első helyezést ért el az Európában legrangosabbként jegyzett Mirjam Helin Nemzetközi Énekversenyen, 1991-ben a Wiener Staatsoper magánénekese lett, 1994-ben hívta meg Riccardo Muti a milánói Scalába a Rigoletto bemutatójára. Gilda szerepében olyan nemzetközi sikert aratott, hogy a Scala visszatérő vendége lett.
Három évtizedes pályafutása alatt fellépett a világ szinte valamennyi jelentős operaszínpadán, beleértve a New York-i Metropolitant, a párizsi Opéra Bastille-t, a londoni Királyi Operát, a chicagói Lyric Operát, a madridi Teatro Realt, a Sao Pauló-i, a San Franciscó-i és Los Angeles-i Operát, a washingtoni Nemzeti Operát. Ünnepelték a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a leghíresebb koncerttermekben – a londoni Wigmore Hallban, a tokiói Suntory Hallban, a zürichi Tonhalléban, a New York-i Carnegie Hallban – is. Dolgozott mások mellett Sir George Soltival, Nikolaus Harnoncourt-ral, Claudio Abbadóval, Riccardo Mutival, partnere volt Plácido Domingónak, Roberto Alagnának, Renato Brusonnak és Leo Nuccinak.
Repertoárja felöleli a legjelentősebb Mozart-, Donizetti-, Verdi-, Puccini- és Gounod-szopránszerepeket, de kiválóan énekel Richard Strausst és Bartókot is.
/MTI/
Orbán Viktor: Tisztelet Rost Andrea művésznőnek
Vasárnap este a Festetics-palotában zártkörű hangversenyen egyszerre két jeles évfordulót ünnepelt napjaink egyik legkiválóbb operaénekesnője, Rost Andrea. 30 éve, még a Zeneakadémia hallgatójaként énekelt először főszerepet operaszínpadon, illetve 25 éve lépett fel először a milánói Scalában. A Rost30 Gildától Toscáig című ünnepi hangversenyen részt vett Orbán Viktor is, a miniszterelnök hétfőn Facebook-bejegyzésben méltatta az énekesnőt.
A fotó Rost Andrea áriaestjén készült a Marczibányi Téri Művelődési Központban, január 19-én.
/Forrás: Budai Polgár/
Tisztelt Búbántt! Vannak erre megfelelő mondások, inkább nem idézem. Elég az hozzá, hogy a koncert napján én lettem az, aki alaposan megfázott. Szétköhögtem volna - minden reklámozott ellenszer használata mellett - az egész koncertet. Most lábadozok...
Sikerült elmenni a koncertre? Ha igen, köszönettel venném, ha kaphatnék valami beszámoló-félét Rost Andrea előadásáról.
Meresz joslatom: nem mondja le... ;-)