Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


21681 Laci Kozlok 2023-03-30 19:37:50
Nagyon jo Ruszalkát láttam a Mezzo-n.    Kovetkezo  adások -  április  7/ 17,25/  április 15  /17,25/   április  18 /17,00/
Asmik Gregorian mint Ruszalka  és Karita Mattila  mint boszorány és idegen hercegno exceláltak. Úgy néz ki, hpgy  a két muvészmo / ormény és finn/ jeleneleg a legjobb cseh énekesnok. Gondoljunk a Jenufára és a Kabanovára.
Asmik Benačková után a  legjobb  Ruszalka . A rendezéssel lehet polemikálni, nekem tetszett - nem volt a zene és a cselekmény ellen.          

21680 Laci Kozlok 2023-03-30 15:43:34 [Válasz erre: 21678 lujza 2023-03-19 04:18:25]
A bécsi Figaro nagyon jo volt.  A szlovák Peter Kellner a címszerepben remekelt.

21679 Edmond Dantes 2023-03-19 07:40:42 [Válasz erre: 21678 lujza 2023-03-19 04:18:25]
Azaz nem kellett 2030-ig várni arra, hogy utolérjük Ausztriát. Sőt, ezek szerint már ők próbálnak utolérni bennünket.

21678 lujza 2023-03-19 04:18:25
Bécsben is megtörtént, ami Budapesten. Figarónak két Suzannája volt, egy a színpadon, egy a zenekari árokban.
https://www.arte.tv/en/videos/113305-000-A/wolfgang-amadeus-mozart-the-marriage-of-figaro/?fbclid=IwAR2wuFESTLFS2RarKvilV-pVPGSxv5sVlCLFOZ8GK9vIW9BCsQ5Qim_Qm4w

21677 Búbánat 2023-03-16 14:01:27
Copf és pihe
2023. 03.08  08.30 – caruso.blog.hu
Ebben a cikkben „elgondolkodtató” észrevételek fogalmazódnak meg a hannoveri színházban (Staatstheater) bemutatott  Rimszkij-Korszakov Szaltán cár című operája kapcsán.

21676 lujza 2023-03-07 23:20:17
A Bayerische Staatsoper már meghirdette a következő évadját. Itt megnézhető: https://www.staatsoper.de/spielzeit-2023-24


21675 -zéta- 2023-03-07 10:07:07 [Válasz erre: 21674 lujza 2023-03-06 23:45:31]
Köszi, tényleg érdemes belekukkantani, főleg annak, aki látta a pestit előadást, de amúgy mindenkinek...:-)

21674 lujza 2023-03-06 23:45:31 [Válasz erre: 21673 lujza 2023-03-06 02:30:20]
Ha valaki még látni szeretné ezt az operát, itt megteheti: https://operlive.de/en.html


21673 lujza 2023-03-06 02:30:20
Remélem, akadtak, akik nézték a Háború és béke közvetítését Münchenből! Sajátos egybeesés, hogy nem sokkal a Magyar Állami Operaház bemutatója után a Bayerische Staatsoper is elővette ezt a művet. Takatsa fórumtársunk jóvoltából most kezdtem ismerkedni Prokofjev igen érdekes operáival, és ez a mű különösen magával ragadott. A hazai előadás is igazán kiváló volt, kivéve a számomra igen zavaró rendezést, nos, a münchenivel ilyen problémám sem volt. Remek előadás, és nyilván nagyobb lehetőségük is volt megválogatni valamennyi szereplőt, így még a karakterek is stimmeltek Boljonszkij és Bezuhov esetében. A kisebb szereplők között örömmel fedeztem fel Sándor Csabát, a fiatal hazai baritont is. És a szünetben egy érdekes beszélgetés is volt a karmesterrel és a rendezővel. Mivel az előadást vasárnap az Arte Concert adta, valószínűleg egy jó ideig még visszanézhető lesz, szívesen ajánlanám mindenkinek. És érdekelne a véleményetek róla!

21672 zenebaratmoncsi 2023-03-05 14:35:31
A 26 éves mezzoszoprán, Elizabeth Hadjivassiliou családja és barátai, akinek testét DNS-sel azonosították, gyászba borultak.

Elizabeth szerepelt a halálos áldozatok eltűnt személyeinek listáján 
Vonat, ez 57 ember életébe került. Rendszeresen megtette az Athén - Thesszaloniki útvonalat a munka miatt. De a szerdai utazás volt az utolsó.

21671 takatsa 2023-03-03 18:18:49 [Válasz erre: 21669 Búbánat 2023-03-01 23:07:31]
Így van, érdemes időről-időre benézni az operavisionba, általában igazi csemegéket találhatunk, én is gyakran merítek onnan. :)

21670 zenebaratmoncsi 2023-03-02 22:06:18
Az kimondhatatlanul hangzó, 57 életet követelő balesetben sajnos egy 26 éves görög szoprán is eltünt:

Tempi: Elizabeth Hadjivassiliou színésznő és szoprán gyötrelme, aki hiányzik

A 26 éves Elizabeth Hadjivassiliou eltűnt
A 26 éves Elizabeth Hadjivassiliou eltűnt  INSTAGRAM@ELIS_CHATZ

Drámai információkérés Elizabeth Hadjivassiliou színésznő és szoprán rokonaitól és barátaitól, aki még mindig hiányzik a tempi vonatbaleset után.

Fotók, videók és személyes adatok birtokában a rokonok és a barátok azt kérik, hogy tudjanak meg valamit szeretteikről, akik továbbra is eltűntek, és a végzetes vonat fedélzetén voltak, amely kedd este (28. 02-án) frontálisan ütközött egy tehervonattal Tempibenhalált terjesztve.

Köztük van a 26 éves színésznő és szoprán ThesszalonikibőlElizabeth Hadjivassiliouakit eltűntként jelentettek be, barátai pedig információt kértek. "Minden héten oda-vissza járt Thesszaloniki Athénba, mindkét városban volt rezidenciája és szakmai foglalkozása" - mondta közeli barátja, Alexia Kouvela az ANT1-nek, hozzátéve, hogy a macskájával utazott, amelyet örökbe fogadott, és nagy gyengesége volt.

" Van egy cicája, akit megmentett magának, vak, vigyáz rá és nagyon szereti. Voltak álmai, és van, beszélni fogok a jelennel Elizabethről, mert bár nem találták meg, remélem, hogy ott van valahol, még a mobiltelefonja is normálisan csörög" - mondta a barátja. Ahogy korábban írta, Elizabeth Hadjivassiliou macskáját holtan találták, míg a zenészt még nem találták meg.

UI. Reméljük életben van, bár így hogy a cica se él, hát nem sok a remény...



21669 Búbánat 2023-03-01 23:07:31

12 darab nagyon élvezetes és nagyszerű Tell Vilmos-felvételem van DVD-n és CD-n (nem beszélve a rádióból kazettára felvett teljes előadás-vagy stúdiófelvételekről), lenyűgöző tolmácsolásokban, de most túl vagyok egy újabb, kitűnő előadás élvezetén... 

Figyelmetekbe ajánlom Rossini grandiózus, utolsó operájának francia nyelvű, szerintem élményszámba menő előadását az Ír Nemzeti Opera produkciójában, amit az OperaVision streamelt és 2023. január 13-tól 6 hónapig ingyenesen hozzáférhetővé tett platformján. 

WILLIAM TELL – Rossini – Irish National Opera

Az itt látható monstre produkció előadásának felvétele 2022. november 13-án volt, a helyszíne: Dublin, Gaiety Theatre.

  Conductor: Fergus Sheil

Director: Julien Chavaz

Chorus director: Elaine Kelly

Set designer: Jamie Vartan

Costume designer: Severine Besson

Choreographer: Nicole Morel

Irish National Opera Chorus

Irish National Opera Orchestre

 Szereposztás:

 Guillaume Tell – Brett Polegato

Arnold Melchtal – Konu Kim

Mathilde – Máire Flavin

Jemmy – Amy Nì Fhearraigh

Hedwige – Imelda Drumm

Ruodi – Andrew Gavin

Melchtal segnior/Walter Furst – Lukas Jacobsi

Leuthold – Nagy Gyula

Rudolphe – Patrick Hyland

Hunter – Matthew Mannion

Gessler – David Ireland

Dancers – Laura Garcia Aguilera, Stephanie Dufresne, Jeanne Gumy, Sophia Preidel

A csodálatos opera ismét, teljesen varázsának hatalmába kerített!

Kritikákból idézek:

„Rossini csodálatos és extravagáns utolsó remekműve 145 év kihagyás után diadalmasan tér vissza Dublinba.”

„Rossini izgalmas eposza, utolsó remekműve a világ leghíresebb nyitányával, a legambiciózusabb, előremutató és hangilag legnagyobb kihívást jelentő operája. Rossini utolsó operája, amely az 1830-as forradalom felkiáltója lett Franciaországban, nem más, mint maga a forradalom. A svájci népi hős legendáját Schiller drámája alapján újramesélő Tell William grandiózus óda a szabadságról. Az 1875 óta először Írországban bemutatott produkciót Fergus Sheil vezényli, a mitológiai megközelítést alkalmazó Julien Chavaz rendezi. Számára 'a történet nem csak egy távoli svájci közösségről szól, amely az osztrák megszállókkal néz szembe. Ez egy olyan társadalom története, amelynek hirtelen szembe kell néznie civilizációs modellje fenyegetésével.'

„Nyitánya a klasszikus zene egyik leghíresebb dallamát tartalmazza, de a Guillaume Tell  (hogy a megfelelő francia címet adja) Rossini egyik legelhanyagoltabb műve. Ez az utolsó operája, hosszú és epikus léptékű (majdnem négyórás), és kétségtelenül az egyik legnagyobb kihívást jelentő vokális műve, mind a kórus, mind a főénekesek számára. Az Ír Nemzeti Opera és a svájci Nouvel Opéra Fribourg ma esti koprodukciója fergeteges alakítást nyújtott számunkra, a művet 1875 óta először állították színpadra Írországban.  Bár mindenki ismeri a híres almát, amelyet az apának a fia fejéből kell kilőnie, a cselekmény ennél összetettebb, és az ukrajnai invázió fényében ma is nagy visszhangot kelt. Miközben a luzerni városlakók néhány házasságot ünnepelnek az aratás idején, Tell William aggódik az osztrák határ felől érkező invázió miatt. Eközben Arnold, a város egyik fontos vénének fia szerelmes egy Habsburg-hercegnőbe, amely szerelem a későbbi invázióval lehetetlenné válik. A személyes és a politikai négy felvonáson keresztül fonódik össze, mielőtt a szerelem és a szabadság győzedelmeskedik. Julien Chavaz rendező mitológiai megközelítést alkalmaz. Számára 'a történet nem csak egy távoli svájci közösségről szól, amely az osztrák megszállókkal néz szembe. Ez egy olyan társadalom története, amelynek hirtelen szembe kell néznie civilizációs modellje fenyegetésével.' Mitológiai felfogású, de a produkciónak van szürrealista hangulata is. Ez különösen észrevehető Severine Besson tervező jelmezein, aki bináris színmintával jár: fehér és piros. A fehér a természettel harmóniában élő svájciak ártatlanságát jelképezi, míg az osztrák elnyomók ​​pirosat viselnek. Az opera előrehaladtával a svájci falusiak ruhája pirosra fröccsen, ahogy az invázió erősödik. Az osztrákok időnként nagy madármaszkot viselnek (Gesslernek a legnagyobb maszkja van, amely a kalapját ábrázolja, és a 3. felvonásban meg kell hajolniuk), míg néhány svájci nőnek agancsa és szarva van. A hatás keveredik az eredetiséggel, amelyet elhomályosít a reduktív egyszerűség és a misztifikáló szürrealizmus.

Jamie Vartan díszletei a színpad két oldalán állandóan jelenlévő oszlopok minimalista sorozatához nyúlnak vissza, míg a gonosz Gessler széke nevetségesen magas és borzasztóan vörös. Chavaz döntése, hogy belefoglalja a balettsorozatokat, hazárdjáték, de kifizetődő. Nicole Morel koreográfiája rendkívül eredeti volt, örvendetes komikus megkönnyebbülést nyújtott, míg a szarvasok mozgása a 2. felvonás vadászjelenetében és máskor is kitűnően kiegyensúlyozott volt.

Az éneklés a nagyon jótól a kiválóig terjedt. Ez az opera annyit követel a kórustól, mint a szólistáktól, és az INO Chorus kiemelkedő volt, megható népdalokat és heves forradalmi buzgóság pillanatait adta elő. Színészi játékuk rettenetesen meggyőző volt, különösen Gessler uralma alatti rabszolgaságukban.

Brett Polegato egy emlékezetes Tellt alkotott, finom, gazdag bariton hangját öröm hallgatni. Egyetlen áriáját, a 'Be Still'-t nagy átéléssel énekelte el, miközben összességében nagy nemességet hozott a szerepbe.

Ha az opera vitathatatlanul a hősről szól, legigényesebb szerepe Arnoldé a sztratoszférikusan magas bel canto hangjaival és mindvégig szükséges drámai súlyával.  Konu Kim tenor hangja szépen megnyílt az opera előrehaladtával, és a 4. felvonásban nagy erővel és könnyedséggel énekelte felső hangjait. Belenőtt a szerepébe is, a kémia közte és Mathilde között a tettek felett nőtt. Máire Flavin szoprán Mathilde-je eleve meggyőző volt. Arnold iránti virágzó szerelmét tökéletesen megörökítették, miközben a 'Dark Forest' áriáját mély érzelmekkel énekelték. Amy Ní Fhearraigh, mint Jemmy, Tell fia, meglehetősen nagy show-lopó volt mind a színészi alakításában, mind a hangi mozgékonyságában. Az ikonikus almajelenet komikusan úgy készült, hogy az alma az egész fejét eltakarja, miközben a bebörtönzött apja miatti félelmét és aggodalmát tökéletesen ábrázolták. David Ireland meleg basszus-bariton hangja nagyon elégedetté tette Gesslert. Csodálatosan ujjongott, megrészegült a svájci nép feletti hatalmától, és minden alkalommal megfenyegette őket.

Fergus Sheil  csodálatos energiával és zenei látásmóddal vezényelte az Ír Nemzeti Opera Zenekarát. A 'Freedom Descend from Heaven' utolsó refrénjét gerincbizsergető mozzanattá tette, ezzel az operát méltó befejezésig. „

 „Először 1829-ben mutatták be Párizsban, a francia forradalom hosszú árnyékában, és csak egy évvel a X. Károly királyt megdöntő júliusi forradalom előtt, és csábító Rossini utolsó operáját felforgató műnek tekinteni. – Mi szükség van koronára? Természetesen nehéz elképzelni, hogy William Tellt ma adják elő Putyin Oroszországában. – Függetlenség vagy halál!

Az INO meseszerű olvasatában a gyönyörűen minimalista díszletek (dizájner, Jamie Vartan) és a szimpatikus világítás árnyjátéka (Sinéad Wallace) megható főszereplők. Metaforák bővelkednek. Fehér cikkcakk határolja a svájci hegyláncokat, amelyek később villámcsapássá változtak, amely kettéhasítja a sötét eget, majd vérfolyóvá.
A Gessler (basszbariton, David Ireland) vezette osztrák elnyomók ​​úgy épültek fel, mint a tornaterembe illő Marvel rosszfiúk, tetőtől talpig vérfürdő vörösbe öltözve. (A Vörös Hadsereg? Nem tűnik véletlennek.) A hős svájci falvak rusztikus fehérbe és krémszínűbe öltözve, némelyik szárnyakkal vagy csőrrel, agancscsal vagy nyuszifüllel egyek a természettel. Severine Besson szemet gyönyörködtető jelmezei sokat kölcsönöznek a látványnak.
A rendező, Julien Chavez a történetet a természet kontra természetellenességként fogalmazza meg – a jó és a rossz erői ritkán kerültek ilyen éles szembeállításra. A svájci vidéki idillt azonban a lavinák, viharok és vad zuhatagok veszélye mérsékli. A természet, akárcsak Mathilde (szoprán, 
Máire Flavin) és Arnold (tenor, Konu Kim) szerelmi története, ingatag. A démoni hosszúcsőrű lények – természetesen vérvörös – a halál előhírnökeiként leselkednek a jelenetekre, míg a fehérszellem-figurák az irgalom angyalaiként árnyékolják be az elnyomottakat.

Még levágva is, több mint három órával ez az Ír Nemzeti Operazenekar és a karmester Fergus Sheil maratonja, de ők rezzenéstelen energiával navigálnak Rossini fenséges partitúrájának körvonalaiban. Folyamatosan adakozó lakoma ez, kórus a fontos kórus után, megrendítő áriákkal tarkítva.
Felkavaró teljesítményt nyújt Brett Polegato mint a rettenthetetlen Tell, és Lukas Jakobski, aki Gandalf-szerű Melchtalként kezdődik, és a tüzes svájci hazafi Walter Furstként fejezi be. Konu Kim pedig a kórus szárnyaira emelt gerincbizsergető áriákkal állítja be a színpadot az izgalmas fináléban. Úgy érzi, joga van megfejni a tapsot.
Az alsó vég dübörgő dacával szemben Imelda Drumm csodálatos mezzoszopránja Tell feleségeként, Hedwigeként, valamint Amy Ní Fhearraigh nem kevésbé magával ragadó szopránhangja Jemmyként és 
Máire Flavin Gessler nővéreként a remény és a nővére. racionalitás.

Az INO/NOF koprodukció egyik kulcsfontosságú eleme a négy táncos, Laura Garcia Aguilera, Stephanie Dufresne, Jeanne Gumy és Sophia Preidel szerepe, akik egyensúlyban tartják a baletikus kecsességet a színházi érzékkel. Rossini híres nyitányára adott, humorral megtűzdelt táncuk gyönyörködtető. A III. felvonásban, amikor Gessler Altdorf véres városlakóit táncra kényszeríti Svájc Ausztria általi megszállása alkalmából, a kvartett a dehumanizáltak makabrát vezeti, amely a neves francia tánccsoport, a Compagnie Maguy Marin briliánsan zavaró munkáját idézi.
A négy táncos szarvassá változott, és hipnotikus varázslatot vet fel, miközben olyan lágyan lépkednek, mint az erdőt beborító köd – a Gaiety Színház közönsége láthatóan visszatartja a közös lélegzetét. Tisztelet Nicole Morelnek, akinek lenyűgöző koreográfiája mind esztétikai, mind narratív erővel bír.
Magához a svájci Alpokhoz hasonlóan Rossini partitúrája is tele van drámai csúcsokkal, ahogy a feszültség menthetetlenül nő a félelmetes fináléig. A magaslatok közül oly sokat az Ír Nemzeti Operaház kiemelkedő kórusa lép fel, Elaine Kelly rendezésében. A kóruselőadások nem lesznek ennél jobbak.
Több mint 140 év telt el azóta, hogy Tell William utoljára Dublinban szerepelt, de valójában az egész operavilág régóta figyelmen kívül hagyja Rossini operai hattyúdalát. Lehet, hogy ez megváltozik.
Az Ír Nemzeti Opera epikus, elbűvölő és provokatív produkciója, az Ír Nemzeti Opera lenyűgöző produkciója, a William Tell egymaga újraélesztheti Rossini elhanyagolt remekművét, és rugdosva és sikoltozva visszahozhatja az opera mainstream repertoárjába. Felejthetetlen.”

Tell és Arnold kettőséből: „Ou vas-tu?” – Brett Polegato és Konu Kim

Tell Vilmos - Arnold áriája és stretta, IV. felv. - Konu Kim


21668 lujza 2023-02-28 02:06:05
Vasárnap délután 5 órától egy újabb Háború és béke előadással ismerkedhetünk meg itt:
https://www.staatsoper.de/stuecke/krieg-und-frieden
Érdemes ezt is megnézni hozzá:
https://fidelio.hu/klasszikus/igy-emlekeztek-a-haboru-kitoresenek-evfordulojara-a-muncheni-opera-muveszei-177781.html

21667 lujza 2023-02-28 02:03:31 [Válasz erre: 21666 Laci Kozlok 2023-02-27 18:32:34]
Kedves Laci, én is örülök, hogy előkerültél! Már aggódtam, bár én nem voltam olyan szorgalmas, hogy írjak is Neked.

21666 Laci Kozlok 2023-02-27 18:32:34
Klárika, koszonom. Kérlek írd már meg nekem. hogy lehet privátot kuldeni  vagy elolvasni. Az én  e-mail cimem       laciko111/kukac/gmail.com

21665 Klára 2023-02-27 13:46:35 [Válasz erre: 21664 Laci Kozlok 2023-02-27 11:18:34]
Szervusz, Kedves Laci! Jó téged újra látni a Momuson. A hó elején írtam Neked, még a régi adatokkal. Lehet, hogy az új névvel azt már nem kaptad meg?

21664 Laci Kozlok 2023-02-27 11:18:34
Szervusztok régi barátok. Most Laci Kozlok néven fogol jelentkezni. Három év után végre jo premier az operában. Bemutatták Eugen Suchoň SVäTOPLUK  operáját. Ez a mi nemzeti operánk. Keddre még vannak jegyek,      www.snd.sk
Olvassátok el Pavel Unger kritikáját.
operaslovakia.at/sila-suchonovho-svatopluka-odolala-napadu-preniest-velku-moravu-do- ruin-fabriky/ 

21663 Klára 2023-02-06 19:16:51 [Válasz erre: 21660 -zéta- 2023-02-05 20:35:41]
Valóban nagyon jó előadás lehetett, kár, hogy nem hozzáférhető. Még nagyobb kár, hogy a művésznőt nem latjuk, halljuk itthon

21662 Nagy Katalin 2023-02-06 11:41:14
https://operastreaming.com/opera-don-carlo/
Nem tudom, mi áll a jelenség hátterében. Egyszer meg tudtam nézni, de másodszorra már nem jön fel a teljes operaközvetítés csak a beharangozók.

21661 lujza 2023-02-06 01:24:51 [Válasz erre: 21660 -zéta- 2023-02-05 20:35:41]
Nem láttam ezt az előadást, tényleg jó Eboli lehetett. De mikor hívott meg az Operaház külföldön élő vagy ott dolgozó magyar énekeseket fellépni? Láng Dorottya se énekelt még az Operában soha.

21660 -zéta- 2023-02-05 20:35:41 [Válasz erre: 21659 lujza 2023-02-04 01:24:39]
Tényleg nagyon jó interjú...
Kutasi Judit már két éve, a Modenából közvetített Don Carlosban is lenyűgöző volt... Itt egy részlet az előadásból...
Jó lenne itthon látni operaszerepben ...

21659 lujza 2023-02-04 01:24:39 [Válasz erre: 21655 Edmond Dantes 2023-01-30 16:37:08]
Találtam egy nagyon jó interjút Kutasi Judittal: https://faymiklos.hu/2023/01/31/a_bastille_bevetele

21658 lujza 2023-02-03 01:22:13 [Válasz erre: 21657 Klára 2023-02-02 23:39:31]
Kedves Klára, köszönöm a részletes véleményedet, sokban egyezik az enyémmel. Netrebko nekem nagy szomorúság volt. Olyan üzembiztos a hangja, mindent tud vele, de annyira lelketlenül énekel, azt kérdeztem magamban, hogy ennek a nőnek nincs szíve? A 2. felvonásban, amikor egyedül van a színpadon, és mindent megmutathatna az érzéseiből, úgy énekel, mint a gép. Süvölt a hangja, megy egyre feljebb, csodálatos is lehetne, de az volt az érzésem, hogy unatkozik közben. Nem jelent megterhelést neki, gépiesen énekli, hogy O Patria mia, semmi érzelem, mintha ő is egy AI lenne. Az ária végén óriási a sikere, neki volt a legnagyobb az este folyamán itt, csak éppen sehol se volt közben ő.
Garanca fantasztikus volt, okos, tudatos nő lehet, valóban nagyon felkészült, és így abszolút hiteles volt. Nekem a legjobban a kettőse Radamessel tetszett, mert ott mindketten bedobták magukat. És nagyon hatásos a rendezés, mikor Radames elítélésére vár, ami a rendezés szerint alul, egy pincében történik, ahová a padlóba vágott nyílásokon át próbál benézni. Ahogy a fény lentről megvilágítja a kétségbeesett arcát, azt nem fogom elfelejteni.
Kaufmann abban a szörnyű párizsi bábos Aidában jobb volt szerintem, bár most is mintha egy báb lett volna a partnere. De azért a sírkamra jelenetben már kicsit javultak, Netrebko is igyekezett némi érzelmet mutatni.
Luca Salsi nagyon jó Amonasro volt, nem is értem, miért jelentette be, hogy többet nem énekli ezt a szerepet. És jó volt Vinogradov is a főpap szerepében.

21657 Klára 2023-02-02 23:39:31 [Válasz erre: 21656 lujza 2023-02-02 01:51:56]
Kedves Lujza, kérdésfeltevésed jogos!
Egyrészt, ez mégis egy zenei topic - még ha  a Momus komolyzenei fórum megnevezése  az átalakítás során el is tűnt a süllyesztőben. A szomorú az, hogy ekkora csend van, vélemény, hozzászólás egy szál se. Pár éve, mikor csatlakoztam a Momus csapatához, egymást váltva jelentek meg a vélemények, állásfoglalások, ezek elkoptak, és sajnos a hajdani levelezők egy része is.
Nem vetekszem nálam hozzáértőbb fórumtársak képességeivel, de megpróbálom papírra vetni (klaviatúrára pötyögni) szerény véleményemet. Nyilván nem mindenki ért velem egyet, evvel tisztában vagyok, nem kötelező. 
Tehát:
Az Aida nagyon jó, külön értékeltem a korabeli díszleteket és jelmezeket! Hervasztó lett volna egy űrállomáson, vagy egyéb manapság divatos  helyszínen látni! A zenekar és a kórus a szokásos színvonal - Bécs az Bécs - ,  de az utóbbi  helyenként valóban túl erős! A bevonulási induló hallatán Jerikó falai leomlanának! Erre a karmesternek kellett volna figyelnie, vagy a rendezőnek. A STOP színpada gondolom elég nagy, az első felvonásban a szent kard átadásánál hátrább húzhatták volna a papok kórusát, sem Kaufmann sem a Főpap nem hallatszott rendesen. Értékeltem, hogy Radames  csak kardot kapott, a párizsi előadásban egy akkora zászlót nyomtak a markába, hogy alig látszott ki mögüle! (azt értem, hogy a felvonás végén Radames és Ramfis kijött meghajolni, de hogy Netrebko az első jelenet után miért jött ki, és  szórta tele bájos mosollyal, csókkal a nézőteret és a zenekart, az nehezen áll össze nálam)
A nagy meglepetés Elina Garanca! Remekül énekel, kicsit felszedett a gyerekek után, teltebb lett a hangja, mint kezdő korában, nagyon jó alakítást nyújtott.  Nekem különösen tetszett az első felvonásban, hogy nem vette rögtön fúriára szerepet, szerelmes fiatal lány, aki koppan, mikor kiderül, hogy az imádott pasi szíve foglalt. (bocsánat a nem opera-kompatibilis  megjegyzésért) Látszik, hogy tudatosan készült erre a szerepre, egyenletes alakítást nyújtott.
Nagyon jó a 2. felv. Aida - Amneris jelenete, majdnem egyenrangú partnerek, Garanca a jobb!  Anna jól énekel, de most is úgy, mintha tele szájjal énekelne, ez a vastagított hang nekem nem tetszik. Ha csak hallanám, és nem látnám, Amneris magasabb fekvésű hangjainál nehéz lenne kiválasztani, mikor ki énekel! Garanca alakítása számomra hihetőbb, ez az érzés végigkísér az egész opera során. Netrebko ugyanazokat a gesztusokat, mozdulatokat hozza, mint bármely másik alakításában.
A 2. felv. második jelenete, a bevonulástól a végéig nagyon jó, a tömeg mozgatása is, az énekesek szuper teljesítményt nyújtanak,  de ahol a kórus - bocsánat, énekkar -  és az énekesek együtt  énekelnek, teljes egészében csak Netrebko jön át, Kaufmann, Garanca és Salsi is csak esetenként.  Ami nagy hiba!
A Nílus-parti jelenet jó lehetne, de Radames és Aida kétfelé játszanak! A férfi a szerelmes, gyötrődő ember, aki a hazája és a szerelme között őrlődik, a nő pedig számító, csábító szirén, aki minden eszközt bevet, hogy a férfit eltántorítsa. Netrebko bemutatja összes képességeit, és túljátssza Aidát - ennyi csáberővel Delila Sámsont is levenné a lábáról, a túl erős smink is ezt a párhuzamot erősíti - eleve rossz indulatot  sejtetve, végül triumfál. Azonkívül nem partner, mert észre kellene vennie, hogy Kaufmann nincs topformában, és kicsit vissza kellene fognia magát! Amonasro megjelenése után Kaufmann remekül, teljes átéléssel énekli az elárult hős és megcsalt szerelmes szavait (zéta szerint Kaufmannban nincs szenvedély!), és a "Sacerdote, io  resto a te" felkiáltás a rá jellemző módon szuper. (lásd: Vittoria a Toscaában)
Amneris és Radames kettőse szenzációs, Kaufmann énekben és alakításban is nagyon jó, végre írt Verdi pár jó frázist szegény tenornak, eddig a nőket kultiválta. Garanca valóban nagyon jó, és mezzo létére egészen jó magassága van! Jó az azt követő Amneris-jelenet is. (ahogy a jelenet végén megköszöni a tapsot, az szolid de hatásos.)
A finálé is nagyon jó, itt már nincs kórus, és a zenekar is visszafogta magát. Kár, hogy Kaufmann ilyen bizonytalan állapotban volt, még így is nagyon jó előadás volt. Persze, voltak neki sokkal - sokkal jobb előadásai, és remélem, még lesznek is! Tekintsetek el a többi szereplő név szerinti felsorolásától, puskáznom kellene, valamennyien jók voltak, kiegyensúlyozott előadást láthattak, akik ott voltak.
Az ORF web oldalán a közvetítéstől számítva 7 napig visszahallgatható az Aida, de persze kódolt adás, számunkra nem elérhető. A yt-ról a teljes felvétel sajnos már  eltűnt, de részletek megtalálhatóak.

21656 lujza 2023-02-02 01:51:56
Töprengek, hogy megkérdezzem: látta valaki a mostani bécsi Aidát, akár élőben, akár közvetítésben? Az ORF3 ugyan leadta az előadást, de az nálunk nem volt fogható, bár az ügyesek mégis hozzá tudtak férni, és pár napig a you tube-on is fent volt a felvétel.

21655 Edmond Dantes 2023-01-30 16:37:08

Kritika a párizsi Trubadúrról operawire.com-on ide kattintva olvasható. Ízelítőnek: "A címszerepet Yusif Eyvazov alakította, egy énekes, akit sajnos gyakrabban utálnak, mint amennyit valójában hallanak. ... az este nagy részében okos énekes volt, a technikájára gondolt, és így nem volt túl hősies." .. "Az est legfényesebb csillaga minden bizonnyal Kutasi Judit Azucénája volt. A színpadi koncepció (szerint -ED): Azucena nem egy gonosz roma, hanem a háború áldozata, bántalmazott menekült. Bosszúja több, mint személyes küldetés; ez minden olyan ember igazolása, akit valaha is leigáztak...Kutasi hangja különleges..."


21654 Edmond Dantes 2023-01-30 11:40:06 [Válasz erre: 21653 Edmond Dantes 2023-01-30 11:31:57]
Kieg. előzőhöz: Jaroussky nem vonulna vissza a zenés színpadtól: a "régi zenéről" vezénylésre és kortárs művekre váltana át.

21653 Edmond Dantes 2023-01-30 11:31:57
Cecilia Bartoli, a Monte Carlo-i Operaház új igazgatója bemutatkozó produkciója Händel Alcinája volt, amiben önmagára osztotta ki a címszerepet. A neves kontratenor, Philippe Jaroussky először lép fel itt, de az is lehet, hogy ez lesz a hattyúdala. Teljes cikk/kritika operawire-n itt:  https://operawire.com/opera-de-monte-carlo-2022-23-review-alcina/

21652 Edmond Dantes 2022-12-13 16:23:05

Elképzelni sem tudtam, hogy a húsz évvel ezelőtti kultfilmből, Az órákból dalművet írnak.  Michael Cunningham regénye Virginia Woolf Mrs. Dalloway c. alapművére építkezik, csakúgy, mint az annak alapján készült film, ami egyben három színésznő: Meryl Streep, Julianne Moore és Nicole Kidman jutalomjátéka volt; utóbbi, az írónő alakításáért az Oscar-díjat is bezsebelte. Jó ötlet(em) volt, hogy a MET előadásának megtekintése előtti napon kiástam a netről a filmet, harmadszor is megnéztem és láss csodát, harmadjára bejött. Enélkül nehezen tudtam volna követni egy 2011-ben komponált operájáért (Silent Night) már Pulitzer díjas Kevin Puts és a librettista, Greg Pierce új alkotását, aminek pár hete volt az ősbemutatója és szombaton volt az élő telecast-ja a Fesztivál Színházban. Az időben (1925-1949-1999) és persze térben is (Anglia-Los Angeles-New York) három, egymással bonyolult szálakkal összefonódó cselekmény három nő életének 1-1 napját követi. Woolf a Mrs. Dalloway-t írja (1925) és közben mindenből, mindenhonnan el- és visszavágyódik; a filmben azt is látjuk (az operában nem), ahogyan sok évvel később, lassan a folyóba sétálva véget vet családi és mentális megpróbáltatásokkal terhes életének. Laura (1949) második gyermekét várja a Los Angeles-kertvárosi jólét kellős közepén, közben a Mrs. Dalloway-t olvassa és azonosul a regény írójával és hősnőjével: ő is véget akar vetni saját életének. Utóbb kiderül, nem teszi, de a második gyermek születése után elhagyja egész családját. Clarissa (1999) partit szervez egykori tinédzser-szerelme, ma is jó barátja, a közben íróvá lett és frissen kitüntetett, AIDS-beteg Richard tiszteletére és azért szurkol, hogy Richard elmenjen a partira. Clarissa története sok ponton szintén a Mrs. Dalloway-hez nyúl vissza. Kis (?) spoiler: az csak a legvégén derül ki, hogy Richard, aki partira menetel helyett kiugrik lakása ablakából, nem más, mint Laura elsőszülött gyermeke. A film és az opera zárásaként az idős, fiát most elveszítő Laura felkeresi Clarissát és megköszöni mindazt, amit Clarissa tett -ő pedig nem- a fiáért.

A sokrétű, sok rétegű "háromdimenziós" pszichodrámát, nagy meglepetésemre és örömömre, teljes sikerrel ültette és oltotta zenébe Kevin Puts. Súlyos és "zsíros" zene, különösen az első rész, de mindvégig jól fogyasztható, ha nem is olyan könnyen, mint pl. a szintén kortárs MET-újdonság, a járvány idején stream-elt Marnie. Mindhárom hősnő megkapja a maga hálás szólóját, a mű két csúcspontja talán mégis a két finálé, az első felvonás hatalmas kórus- és táncjelenete valamint a záró hölgytercett, a három "dimenzió" szívszorító, megkapó egybeolvadása.
 
A MET legjobb erőit vetette be a produkció sikere érdekében. A rendezést a Philip Glass-Akhnatent is jegyző Phelim McDermott-ra bízták, aki Tom Pye pompás színpadképei között (és jelmezeivel) kiváló munkát végzett. A kórus, az elnyűhetetlen Donald Palumbo irányításával főszereplővé nőtt egy alapvetően személyes magánszférákat bemutató darabban és Yannick Nézet-Séguin főzeneigazgató keze alatt a zenekar is remekelt.
 
Renée Fleming öt és fél év után tért vissza a MET-be operaszerepben, teljes sikerrel. A közönség szinte extatikusan ünnepelte immár hatvanas éveiben járó örök kedvencét, aki megannyi klasszikus figura után ezúttal másodízben vállalt itt fellépést kortárs műben, ősbemutatóban először. Ha színészileg nem is járt  -a filmbéli kollegina- Meryl Streep magaslatain, mindvégig uralta a színt, talán nem függetlenül a rendező szándékától. A másik megasztár, Joyce DiDonato, túlontúl öregre maszkírozva, de hatalmas elhitető erővel, átéléssel jelenítette meg Virginia Woolf zaklatott, látomásos világát és hangilag is teljesen rendben volt. Az igazi felfedezést számomra mégis Kelli O'Hara jelentette, akinek eddig a nevét sem hallottam és aki hangban-játékban egyaránt kimagaslót nyújtott Laura szerepében. Nem csupán operaénekes ő, énekelte már -éppen Fleming oldalán- A víg özvegy Valencienne-jét, sőt a Cosi Despináját is ezen a színpadon, és elsőosztályú musical-sztár a Broadway-n  (My Fair Lady, Kiss Me, Kate stb.). Egyenrangú partnere volt két hírneves kartársnőjének, sőt ... A népes szólistagárdából mellettük is fel kellett figyelni Kyle Ketelsen férfias, zengő basszbaritonnal bíró Richard-jára, (ő itt Leporellókat, Escamillókat, de pl. Bécsben már Don Giovannikat is énekel/t) és a gyerekkori énjét, Richie-t tüneményesen éneklő és játszó kisfiúra, Kai Edgar-ra. Ha csak két villanásnyi időre is, de jó volt viszontlátni Kathleen Kim-et és under(wo)man-ként a számomra ezidáig szintén ismeretlen, de már főszerepeket is letudott Denyce Graves-t.
 
Kevin Puts: Az órák - Metropolitan Opera, New York, 2022. december 10.

21651 Hangyász 2022-12-13 08:35:05 [Válasz erre: 21645 Klára 2022-12-12 14:07:51]

A Scala évadnyitója a rongyrázás olyan kategóriájába tartozik, mint a bácsi operabál vagy az epsomi/ascoti derbi.


21650 Hangyász 2022-12-13 08:34:00 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

Egy analógia: I. János Károly spanyol király 2008-ban, amikor az országát súlyos gazdasági válság sújtotta, Botswanában elefántokra vadászott. A józanul gondolkodó spanyolokat ez ugyanannyira felháborította, mint az általad említett tény a józanul gondolkodó magyarokat.


21649 Hangyász 2022-12-13 08:31:18 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

Én gondolkodó embernek tartom magamat, éppen ezért a jelenlegi ellenzék pártjaira SEM szavazok.


21645 Klára 2022-12-12 14:07:51 [Válasz erre: 21644 Búbánat 2022-12-12 10:14:56]

Én nem botránkoztam meg azon, hogy Ursula von der Leyen asszony megjelent a Scala évadnyitó előadásán, ez olyan társadalmi esemény, amin mindenki megjelenik, aki él és mozog. Megjelent ott a korábbi években Angela Merkel és sok más állam- és kormányfő, akiket mindig tisztelettel köszöntöttek. Az olasz himnusz elmaradhatatlan, az Európai Unió himnusza a vendégnek szólt.          Ez a jelenlét lehet az európai egység szimbolizálása, és nyilván alkalom egy kis megbeszélésre akár az olasz elnökkel, akár az új miniszterelnökkel, és sokkal kisebb port ver fel, mint egy hivatalos látogatás. Azonkívül a fehér asztal mellett sokkal könnyebb beszélgetni.


21644 Búbánat 2022-12-12 10:14:56 [Válasz erre: 21642 lujza 2022-12-11 22:27:24]

Remek! Köszönöm.

Segítek, itt a link:

Mussorgsky - Boris Godunov

Akit érdekel: az operaelőadást közvetlenül megelőzte a Scala zenekarának tolmácsolásában elhangzott - ugyancsak Riccardo Chailly vezényletével - Olaszország nemzeti himnusza (Michele Novaro zenéje) és Beethoven Örömódája, az EU hivatalos himnusza. (Ezek visszanézhetőek a 21638.sz. bejegyzésembe tett link bejátszásának második felében,  5:04 perctől.)  Továbbá két linken trailer is megnyitható -  képmontázsok az előadásból


21643 parampampoli 2022-12-12 10:07:22 [Válasz erre: 21641 lujza 2022-12-11 22:24:37]

Neki se kellett volna.


21642 lujza 2022-12-11 22:27:24 [Válasz erre: 21638 Búbánat 2022-12-11 13:36:21]

Bulvár helyett én inkább magát az előadást ajánlanám:

https://www.youtube.com/watch?v=fw31soiMo24

(Elnézést, hogy csak így linkeltem be!)

 


21641 lujza 2022-12-11 22:24:37 [Válasz erre: 21637 parampampoli 2022-12-11 11:40:25]

Én ugyan nem értek hozzá, de Netrebko is énekelt Ladyt.


21640 lujza 2022-12-11 22:23:15 [Válasz erre: 21635 Heiner Lajos 2022-12-11 06:22:53]

Én inkább paprikáskrumplit ennék, azt nehezebb elszúrni, mint egy rántottszeletet! :)))


21639 Heiner Lajos 2022-12-11 16:32:16 [Válasz erre: 21637 parampampoli 2022-12-11 11:40:25]

Huszonéve Bécsben beszélgettem egy magyar szopránnal. Arról panaszkodott, hogy nem énekelhette el a Ladyt  (és Normat).

Aztán hatvan évesen elénekelte Odabellat...


21638 Búbánat 2022-12-11 13:36:21 [Válasz erre: 21630 Búbánat 2022-12-09 14:03:07]

Mattarella alla Prima del Teatro alla Scala (07.12.22)

/Pupia.tv/  - YouTube

(A Borisz Godunov-premierelőadást megelőzően elhangzik az olasz és az EU himnusza a Milánói Scalában – 2022.12.07.  Vezényel: Riccardo Chailly)

Boris Godunov - Milánói Scala - trailer (1)

Boris Godunov - Milánói Scala - trailer (2)


21637 parampampoli 2022-12-11 11:40:25 [Válasz erre: 21634 lujza 2022-12-11 03:20:06]

Ha Grigorian Lady Macbethet fog énekelni, akkor ő is csak egy ostoba liba, mint annyi sok szoprán a múltban, akik rövid úton hangjukat vesztették, mert azt hitték, ők lesznek az egyetlenek, akik mindent énekelnek, de nem rokkannak bele. (A hölgyek nevének felsorolásától eltekintek, volt köztük magyar is, nem is egy.)


21636 Heiner Lajos 2022-12-11 08:09:37 [Válasz erre: 21634 lujza 2022-12-11 03:20:06]

1991, Salzburg, Varázsfuvola. Néhai atyai barátom, Alan Blyth, talán van még valaki, aki emlékszik írásaira,  jóvoltából a földszint hetedik sorában ülök.

Solti vezényelt.

S amikor az I. fináléban a Gockenspielé a szerep, lelép a pódiumról, s ő játssza a szólamot.

Ahogy 1937-ben, 54 évvel korábban.

Akkor Toscanini vezényelt.

De azon az előadáson nem voltam ott.


21635 Heiner Lajos 2022-12-11 06:22:53 [Válasz erre: 21634 lujza 2022-12-11 03:20:06]

Nos, én Soltival láttam Salzburgban operaelőadásokat, meg a tenor Domingoval, Abbadoval, Soltival, Jansonsszal koncerteket, stb. stb.

Persze, ha nincs rántott szelet, a krumplifőzelék még mindig jobb, mint a zsíroskenyér.


21634 lujza 2022-12-11 03:20:06 [Válasz erre: 21631 Heiner Lajos 2022-12-09 16:30:52]

Azért, ha lenne, aki szponzorálná, lesz egy-két olyan előadás jövőre is Salzburgban, amire szívesen kimennék. Nekem ugyan nem kedvencem a Macbeth, de Grigorianra kíváncsi lennék, bár Warlikowsky rendezésére kevésbé. És Tareq Nazmi is énekelt már más szerepet is, még fiatal és tehetséges, ki tudja? És akad még egyéb is: https://operawire.com/asmik-grigorian-andre-schuen-michael-spyres-renee-fleming-lead-salzburg-festivals-2023-season/?fbclid=IwAR23yz0KSeDV2hfl1a_bb5Sd5MTi1i0hsjWci5CAEIln6_s4yf3Eu6Rrv88


21633 lujza 2022-12-10 02:31:53 [Válasz erre: 21629 Búbánat 2022-12-09 13:45:37]

Kedves Búbánat, mindig csodálom, hogy miket vagy képes olvasni! Ez is olyasmi, amitől csak a hányinger kerülgeti az embert. Miért kell beszennyezni mindent? Igen, ott volt von der Leyen asszony, és nemcsak az olasz, de az uniós himnuszt is eljátszotta a zenekar. Na, és? (Mellesleg, az olasz elnökkel együtt úgy megtapsolták őket, ahogy nálunk biztos nem fordulhatna elő.) És valóban, elhangzott egyes ukránok részéről, hogy a Scala ne vegyen elő orosz operát a megnyitóra, de ez inadekvát kérés volt, nem úgy, mint az, hogy Putyin barátja ne vezényeljen most sehol. (Netrebko más tészta, ő mindent elkövetett, hogy tisztára mossa magát.).

De készült egy remek előadás, azt reméltem, hogy itt többen megnézték (a yt-n megtalálható), és netán véleményt is írnak róla, de ebben csalódnom kellett.


21632 Klára 2022-12-09 22:00:05

Ha valakit esetleg érdekel, a STOP 2022.12.11-én 17:00 órai kezdettel közvetíti a Nürnbergi mesterdalnokokat.

A BSO december 7.-i Lohengrin előadása a yt-n az alábbi linken megtalálható: http://youtube.com/watch?v=ysRjAxEW8EU                 


21631 Heiner Lajos 2022-12-09 16:30:52

1990 óta meglehetős rendszerességgel látogatom a nyári Salzburgi Ünnepi Játékokat (három évad maradt ki).

Oly érdektelen szezonnal még nem találkoztam, mint amilyennek a 2023-as tűnik.

Sok  "sztár" lép fel.

Pl. a Macbetben Bancot éneklő basszus szerepei között Zunigat és a Mesterdalnokok Éjjeliőrét emelik ki...


21630 Búbánat 2022-12-09 14:03:07 [Válasz erre: 21629 Búbánat 2022-12-09 13:45:37]

Egy beszámoló a milánói Boris Godunov-premierelőadás  fogadtatásáról (az évadnyitóra érkezett, megjelent reprezentáns személyekről)

https://news.italy24.press/lifestyle/255290.html


21629 Búbánat 2022-12-09 13:45:37 [Válasz erre: 21628 lujza 2022-12-08 01:02:38]

Képek: Ursula a Milánói Scala évadnyitóján

/oroszhírek.hu - 2022. december 8./

 „Az ukránok tiltakozása ellenére a Milánói Scala Muszorgszkij Borisz Godunov című operájával nyitotta évadát, amelyben a főszerepet Ildar Abdrazakov, az Oroszországi Föderáció Érdemes Művésze alakította.”

„A premieren részt vett Sergio Mattarella olasz elnök, Giorgia Meloni miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője.”






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.