Áttettem a választ privátba :-)
Az operett-maraton előadásra elmentem az Eifell Műhelyházba. Hát az 1-es villamossal próbáltam oda jutni, az se volt túl rózsás, de az átszállás a kőbányai villamosra és hát a környék... No comment. Ráadásul az Eifell a büféjében se volt semmi, csak 5 cm-es sonkás croisson és sütemény (én nem ehetek cukrot) irtó drágán. Na szóval szünetben kénytelen voltam elmenni a közeli Mc Donalds-ba, mivel semmi más nem volt a környéken.
Egyik rokonom is panaszkodott, hogy Üllőn lakik és az utolsó busz 10-30-kor megy este. Nos az a Kökiből indul, de képtelenség elérni egy esti előadás után....így hát nem jár 19 órai előadásokra, vagy ha mennek, autóval. Ő nem tud vezetni, tehát akkor, ha élettársa elviszi.
Ismét egy jo Tosca operafilmet találtam a Tubuson, ussétek be -
Mitől "rémálom" ma a tömeg- vagy közösségi közlekedés? Az elmúlt, mondjuk 50 évben mivel közlekedett az Operaházba? A tömeg- vagy közösségi közlekedés akkor sem volt jobb, sőt. Az Erkel Színháztól induló buszokat most felejtsük el, már csak azért is, mert magát az Erkel Színházat is nagyjából el kell felejtenünk,mint operát és balettet játszó helyet. Ha már valami kifogásolható (Lujza, most ne figyelj!): a MüPa 10 percenként közlekedő 2-ese és/vagy 24-ese jobb? A Műhelyház tömegközlekedése a Kőbányai úton jobb? Az Operaház sűrűn lakott környéken és színházakkal sűrűn telerakott környéken van. M1, M2, 4-6 villamos, 70-78 troli, 105-210 busz jár a közelben. Tudomásul kell venni, hogy a parkolóhelyek száma véges és nőttön csökken. Vannak a környéken parkolóházak. A Nagymező utcai mélygarázs építését, ami éppen a színházi közönség autónak épült volna, hangos tiltakozás akadályozta meg. Akkor hol parkolhatnak autók? Vagy mit javasol?
Ruszalka - Magyar Állami Operaház | Jegy.hu
Hát ha már cseh opera, akkor ott van még Smetana Az eladott menyasszonya.
Koszonom, hogy barátodnak neveztél. Kérdéssel válaszolok -
Szerintem meg vegyél vissza... :-)
Optimalizálni a kozonségszámot ? Ne haragudj ez marhaság.
Ami az ultrakonzervatív pesti közönséget illeti: Én nem sajnálnám le őket ennyire. Úgy látom, megfelelő helyen, megfelelő előkészítéssel és előadásban sok mindenre vevő a pesti közönség. Az elmúlt pár évtizedben volt szerencsém XX. századi darabok sorában működni, és tapasztalni a sikert. Hogy csak a legutóbbit mondjam: Mindegyik Háború és béke előadás erős siker volt. De szétszedték pl. a házat 25 éve a Grand Macabre 2 előadásán is. És sorolhatnám.
(Az egy más kérdés, hogy nem biztos, hogy minden darabnak megfelel az Erkel 2000 fő fölötti méretű nézőtere. De attól sem lesz több a néző, ha egy-egy évadban a befogadó készségnél több a bemutató. Vagy túl sok a modern, de valójában ötlettelen rendezés, stb.
Szóval azért bölcsen kell bánni a körülményekkel is ahhoz, hogy optimalizálni lehessen a közönségszámot. Sok múlik a színházvezetők bölcsességén.)
A BFZ a vásárlóerő csökkenése / a közönség elöregedése/a fiatalabbak jó részének elhülyülése más irányú érdeklődése miatt egyre kevésbé tudja eladni minden évben drágább bérleteit. Ha nem tévedek, Kocsis is bérletben hirdette meg a Strauss-operákat.
Lujzának, Lacinak: ahogy írtam, "Kivételek, mint pl. Az árnyék nélküli asszony, a szabályt erősítik". Ilyen üdítő kivètel = sorozatképes opera a Jenufa és remélem-kívánom, hogy 100 év késéssel ilyen kivétel = sikerdarab lesz-legyen a Ruszalka is, amit MET-streamben láttam Fleminggel a járvány alatt.
Szerintem a Jenufára nagyon is vevő, ami ráadásul könnyebben is fogyasztható az egyébként kiváló Árnyék nélkülinél. És talán nem is ultrakonzervatív a pesti közönség. Én többször is láttam Jenufát, volt Marton-Rálik szereposztás is belőle.
Olga ezt a szerepet Bécsben/2020/ és Milanoban/ 2023/ is nagy sikerrel énekelte.
Én is nagyon orulok a pesti Ruszalkára. Sajnos úgy néz ki, hogy meseoperának készul, pedig nem az. Legalább a címszerepre meghívhattak volna kulfoldi énekesnot./ például Olga Bezsmertnát - ukrán szoprán, kiválo Ruszalka volt Pozsonyban/
Janáček már klasszikusnak számít. Kétszer voltam a pesti Jenúfán, és telt ház volt.
BFZ azt hiszem, bérletben tartja előadásait. Hűséges törzsközönsége évről-évre megveszi a bérletet és el is megy a koncertekre. Ők nagyjából meg is töltik a MüPát, Ruszalkára, Pelléasra, másra. Ahogy NFZ és Kocsis Zoltán Strauss-operáit is bizonyára bérletben játszották, úgy tudott megtelni a Ház. MÁO-nak óvatosabban kell(ene) eljárnia, mert az ultrakonzervatív pesti közönség nem vevő ezeknek a (számára) operai csemegének számító darabokra sorozatban. Kivételek, mint pl. Az árnyék nélküli asszony, a szabályt erősítik, utóbbi is köszönhetően a kiváló szereposztásnak, élén a Sümegi-Rálik párossal. Ettől még az a véleményem, hogy az, ismétlem: ultrakonzervatív pesti közönség, tetszik-nem tetszik, úgy általában nem vevő pl. Janáček operáira.
Talán három Ruszalka is volt, egészen jó, telt házas előadások, én is ott voltam. De pont a Ruszalka és a Jenufa azok, amik nálunk is ismertebbek, és többen érdeklődnek irántuk. Gondolom, az Opera téli Ruszalka bemutatóját is sokan megnézik majd.
Fischer Iván 2017-ben vagy 2018-ban hangversenyszerű előadásban vezényelte a MüPá-ban a Ruszalkát. Legalább 2 előadás volt. Macskással összefutottam, néhai párom a másikra ment el.
Én sem, mert akkor legfeljebb a Rádióban az Óvodások műsorát hallgattam. :O)))
A BR Klassik oldalán meghallgatható a Bajor Állami Operaház új Figaro házassága bemutatója (Konstantin Krimmel, Louise Alder, Elsa Dreisig, Huw Montague Rendall, Avery Amereau, vez. Stefano Montanari).
"a Zelmúlt 100 évben a cseh operák nem igazán (vagy sehogy sem) állták meg a helyüket Pesten."
Ez butaság.*
Csak, hogy a rendszerváltás utánt nézzem: 2004-2006-ban és 2008-ban összesen 31 előadásban ment a Jenůfa. 2014-2015-ben és 2018-ban 12. **
Ha felvállal (tisztességgel bemutat) egy művet a vezetőség, és nem csinál hozzá valami elcseszett rendezést, van egy tisztes mennyiségű közönség.
* (Másnak véletlenül se írnék ilyet, de neked akkora arcod van, a görényezéssel, és a folyamatos kötözködéseddel, hogy belefér. :-)
** Tannhäuserből például az évi 4 db a megszokott mennyiség. Az a kivétel, amikor esetleg több van (már, amikor műsoron van).
Talán helyesebb lenne ("wenn schon") pl. a Katja Kabanovát is a MüPában egy (1) esetleg 2 alkalommal előadni, lehetőleg valamilyen koprodukcióban. Egy komplett operaházi szériát nem érne meg és nem érné meg. "Csehszlovák" operának számít és a Zelmúlt 100 évben a cseh operák nem igazán (vagy sehogy sem) állták meg a helyüket Pesten.
Az első szereposztásban Orosz Júlia énekelte a címszerepet. 1976-ban pedig a Prágai Nemzeti Színház vendégjátékán lehetett megtekinteni a darabot az Operaházban.
Köszönöm a kiegészítést! Akkoriban még nem "nőttem bele" a rendszeres operalátogatást lehetővé tevő életkorba.
Magyar Nemzet, 1961. március 17.
"Házy Erzsébet, Katja Kabanova megszemélyesítője illúziót keltő, fiatalos jelenség. Énekes-teljesítménye is - könnyed és tiszta intonáció, hajlékony és ha kell, erőteljesen szárnyaló ének - igen jó hatást tesz ebben a szerepben, ahol az ösztönös dallamkészségen és muzikalitáson múlik a legtöbb, s a hangszín- kultúra választékossága nem elsődleges jelentőségű. Alakításának hangulata, drámai légköre is van; talán csak az alak tragikus súlyával marad kissé adós.”
Házy Erzsébet és Kövecses Béla
Házy Erzsébet, Nagypál László, Elek Éva, Varga András
Házy Erzsébet és Svéd Nóra
Fotók: MTI - Keleti Éva - az opera próbáján, 1961. február 21.
A Katja Kabanova 1961-ben pár előadást megélt a MÁO színpadán, de sajnos nem nézhettem meg..
A szokásos magyar rutin uralma. Kocsis hiába agitálta a MÁO-t, a Makropoulos vagy a Katja Kabanová műsorra tűzésére irányuló javaslatai falra hányt borsónak bizonyultak. NB: Nem ő akarta ezeket elvezényelni, csak a fafejű/süket vezetőséget próbálta győzködni.
És milyen nagyszeru lehetne mnt Elina Makropulos.
Sajnos nem láttam, de Rálikot illetően egyetértek Veled!
Remélem, sikerult megnézni a Jenúfát. Kellemes meglepetés volt számomra Rálik Kostelníčkája, remekelt mint énekesno és színészno is, kulon kiemelem a kiválo szoveg mondást. Igen, Janáček és R.Strauss valo a muvésznonek.
A cseh TV-ben ma 20.15-22.20 Jenúfa / Brmo 2019, Kostelníčkát Rálik Szilvia énekelte/
Az Ábrahám Pál Bál a Savoyban operettjét látta valaki a Prágai Operaházban? Tudom más műfaj, de mégis csak egy híres operaházban megy. Ma, október 20-án is az megy.
Én meg a pármai Verdi-fesztivált úgy általában.
Àprilisban Wellber vezènyelte azt a bècsi Lohengrint, amit làttam (ld. itt 21689). Jò volt, csak nem tudtuk, mièrt tűnt el a tapsok elől a vègèn.
Ez a gála nekem nagyon tetszett. A pármai opera kituno zenekarát és korusát Omer Meir Welber vezényelte - nagyon tehetséges izraeli karmester, szolisták - Eleonora Buratto-szoprán, Clementine Margaine-mezzo, Gregory Kunde - még mindig jo tenor és Michele Pertusi-basszus. Flelhangzottak korai és kesoi Verdi részletek - Nabucco, Lombardok, Ernani, Don Carlos, Aida, Otello operákbol. Mindenkinek ajánlom.
Verdi gála Pármábol.
Ha Boross Csillát akarjátok látni mint Abigélt a Nabuccoban, akkor utazzatok Brnoba - oktober 15, vasárnap.
Olvastam. Lebrecht szeret szenzációhajhászan írni, a dolgok igazságtartalmától függetlenül. Az operaház honlapján "Altersempfehlung"-ként van megadva az ajánlott korhatár, ami – mint a magyarul is létező tükörfordítás is érezteti – ajánlás, és amit egyébként, ahogy a MÁO-nál, úgy Berlinben is minden darab mellett feltüntetnek (parental guidelines vagy guidance néven a ROH szintén). Kupfer Fideliojánál épp eggyel magasabbra sorolták a rendezést (12), Chéreau Elektrájánál meg eggyel alacsonyabbra (16), csak ezzel az információval együtt gondolom, már nem lett volna olyan csattanós a főcím. Az meg húsz évnyi Bieito után már magában senkit nem is érdekelne, hogy egyébként kifütyülték a rendezést. (Trailer)
A cikk a "Berlin bans" és "not permitted" kifejezéseket használja, amik kifejezetten tiltásnak számíthatnak.
14-es ajánlott korhatárral fut, mint itthon például a Nabucco. Almási-Tóth 18+-os Idomeneojához képest mindenesetre a kanyarban sincs.
A MET mostani szériájában Monastyrska és Gagnidze énekli a Nabucco főszerepeit. A három szólista, főleg a szoprán és a basszus Belosselskiy nem kapott túl jó kritikát. A zenekart (Daniele Callegari) dicsérik, a kórust nagy ovációval ünnepelte a közönség. (operawire)
A Pesten is rendező Calixto Bieito megosztó Aidáját Berlinben csak 14 éven felüliek nézhetik meg. A produkcióban az egyiptomi rabszolgák kortárs gyermekmunkások. (slippedisc)