-:))
A Traviatát sem hagytam volna ki Aspendosban (szeptember 14. – az Izmiri Állami Opera vendégjátéka és produkciója) de nem maradt rá lehetőségem...
Verdi:Traviata - video montázs (1) - 2022.09.14.
Traviata - video montázs - 2022.09.14.
Amint érzékelem, a bejátszásokat visszanézve, Verdi operájának főhőse itt egy jól megtermett macska volt...
Kedves Búbánat, köszönöm a beszámolódat, igazán vállalkozó szellem vagy! Én is jártam ebben a csodálatos színházban, de nem jutott eszembe egy előadásra visszamenni oda. Talán jobb is.
29. Aspendos Opera és Balett Fesztivál
Giuseppe Verdi: Aida – 2022. szeptember 10.
Kissé bonyolult logisztikával, de két hete, először sikerült eljutnom Aspendosba (Dél-Törökország), a kiváló állapotban fennmaradt híres ókori római színházba, és ott megnéznem egy varázslatos szabadtéri Aida-előadást!
Utazási irodán keresztül, még az év elején – a június-júliusi Írország és Észak-Írország megvalósult körutazás mellett - lekötöttem csoportos indulással egy másik nagy és hosszú szeptemberi török-körutat is, aminek egyik állomása volt Aspendos meglátogatása. Utóbb jutott eszembe, hogy érdemes lenne kihasználnom a lehetőséget: a Földközi-tenger partján található Antalyában több napos üdülés (is) vár rám, és onnan alkalom nyílna egyénileg visszatérni Aspendosba a szeptember 10-i, esti operaelőadásra és utána még az éjjel visszautazhatok az utascsoport szálláshelyére. Tehát megkerestem – ugyancsak itthon – egy másik utazási irodát is, ami egy napos szervezett túra keretében lehetőséget biztosít Aspendosban az általam kiválasztandó esti előadás(ok)on részt venni, oda eljutni. Örömömre, sikerült ezt is elintézni, lekötni a transzfert és megvásárolni az Aida-jegyet (a legolcsóbb áron, 65 Euróért, a hatalmas, félkaréjú nézőtér egy több emeletnyi magaslati üléspontjára). Hozzáteszem, a körút során előzőleg Aspendosban már rácsodálkoztam a nagyszerű, nem teljesen amfiteátrum jellegű antik színházépületre és a színpadon felépített monumentális, a fáraók korát idéző színpompás díszletegyüttesre, úgyhogy nagyon vártam a pár nappal későbbi visszatérést – magát az operaelőadást!
Az Aspendosi Antik Színházban pár nappal korábbi ottjártamkor készített fényképeim közül (premier előtt már a helyén volt és megtekinthettük a hatalmas díszletegyüttest) szívesen betennék ide néhányat a sajátjaim közül – ha ebben a T. Szerkesztőség segítségemre lenne. (Az opera esti előadásán a fényviszonyok miatt, sajnos, nem sikerültek a készített felvételeim.)
A tengerparti Antalya szépséges városából Aspendosba a szeptember havi Opera és Balett Fesztivál előadásokra (Aida, Traviata, Don Quichote – Minkusz-balett, Carmina Burana, Gála-koncert) a megjelölt szálloda- felvevőponttól (az óvárosban a Hadrianus-kapu közelében lévő McDonalds) visznek ki az úgynevezett dolmuş-ok (iránytaxi-féle minibusz). A távolság mintegy negyven kilométer, amit kb. egy óra alatt megtesz a jármű és kényelmesen, időben odaérhetünk a 21 órai kezdésre. (Visszafelé az út hasonló módon történik.)
Korának egyik legnagyobb, máig épségben megmaradt római kori színháza mintegy 15 ezer főt képes befogadni. Kiváló akusztikája miatt rendeltetésszerűen használják nyaranta opera-, balett- és koncertek megtartására a szinte tökéletes állapotban megmaradt ókori színházat. Aspendost az időszámítás előtt a 10. században az achájok alapították, és az ókori időszak egyik virágzó városa volt. A görög építész, Zeno által tervezett színházat a rómaiak az i.sz. után a 2. században építették, mely építmény mindmáig az egyik legfigyelemreméltóbb állapotban fennmaradt színház a világon. Erről bővebben itt olvashatunk.
Lehetetlen saját szavakkal megfogalmazni - megpróbálni visszaadni - a több ezer éves falak között előadott Verdi-remekmű kapcsán bennem felgyülemlett gondolatokat, legyen szó zenéről, énekről, szereplőkről, színházról, a látványvilágról, a „miliő” -ről. Megannyi érzés kavarog bennem, pedig már tíz nap telt el azóta és még mindig az élmény hatása alatt állok. Az interneten rátaláltam egy nyolc évvel ezelőtti Aida-beszámolóra, aminek szerzője pontosan és hűen írja le az Aspendosban már akkor is bemutatott produkcióról kialakult véleményét, amire én most nem vállalkozom, hiszen csak ki kellene cserélnem abból a szövegből a színpadra alkotók, az előadó-szereplők, a közreműködők nevét, és - kis módosításokkal - máris aktualizálhatom azt:
Szerzőjének akkori „csipkelődése” és "kritikája" szinte rímel az idén most látott előadásról kialakított saját meglátásaimmal, azokkal, amiket akár leírhatnám; láthattam, hallhattam és megtapasztaltam mindazt a csillagfényes éjszakában, amit 2014-ben már leírt a kritikus; miközben belefelejtkeztem Verdi csodálatos zenéjének szépségeibe, túl voltam azon, hogy esetleg bosszankodjak és eltekintsek a szabadtéri megvalósítás során óhatatlanul felmerülő és észlelt, olykor kellemetlen zavaroktól; bár a nagyszerű akusztika miatt nemcsak a szép, az élvezetes, de esetenként a „csúnya” is, a „fals” is, a zajok, zörejek, dinamika, árnyalatok, egyéb „egyenetlenségek”, pontatlanságok is jobban kiütköztek (inkább a zenekarban); a közreműködő török énekművészek és zenészek pedig nyilván nem a bécsi STOP, de még csak nem is a mi OPERÁNK minőségi szintje, azonban így is, ez az új rendezés a látványt, a balettet, a kórust, a korhű jelmezt és díszletet, a témát, történetet és az antik színház helyszínét tekintve, megteremtette azt az illúziót, mintha itt és most lennénk részesei az ókori helyszíneken játszódó tragikus szerelmi drámának, ami kvázi „egyenes adásban” közvetítve valósulhat(ott) meg épp előttünk. Mindezzel együtt ez az aspendosi Aida-produkció különlegességével, az itt nem említendő, konkrét hiányérzeteimet, esetleges fenntartásaimat mégis, megmagyarázhatatlan módon semlegesítette, talán az egzotikumával, az antik idők „megelevenedésének” tükrében, ami tényleg egy varázslatos színtéren sajátságos élménnyé fakadva lenyűgözött. A számos országból eljött „nemzetközi” közönség a hely szellemének (is) adózva hatalmas tapsviharral fejezte ki tetszését a kapott Aida-élményért. Mindenképp megérte számomra ez az Aida-„kitérő”, aminek élményével tovább gazdagodott a hatalmas ország bejárt részeiről szerzett benyomásaim tárháza, legyen szó a kulturális és történelmi örökségéről, a népek vándorlásáról, keveredéséről vagy földrajzról, a fantasztikus természeti képződmények felfedezéséről, melyek sokszínűségükkel amúgy is erősen hatottak rám, képzeletemet felgyújtva.
Az Aida színlapja:
Helyszín: Aspendos Antik Szabadtéri Színház
Időpont: 2022. szeptember 10., 21 óra
Színpadra állítás: Ankarai és Antalyai Állami Opera és Balett produkciója
Km.: Antalyai Állami Operaház Énekkara, Zenekara és Balettkara
Karmester: Raoul GÜRINEIS
Rendező: Vincenzo Grisostomi TRAVAGLINI
Színpadtervező: Özgür USTA
Jelmeztervező: Gürcan KUBILAY
Fénytervező: Giovanni PIRANDELLO
Koreográfus: Szergej TERECSENKO
Szereposztás:
Aida – Feryal Türkoğlu
Radames – Efe Kişlali
Amneris – Ezgi Karajaya
Amonasro – Eralp Kiyici
Ramfis – Zafer Erdas
A fáraó – Engin Suna
Hírhozó – Emrah Sözer
LINK:
A 2022. szeptember 10-i Aida-előadás videofelvétele (YouTube-ról – az I. felv. eleje nincs rajta)
További előadások voltak és lesznek még e hónapban az Aspendos-i Antik Színházban:
Verdi: Traviata (14-én), Minkusz: Don Quijote – balett (17én), Orff: Carmina Burana (21-én). A fesztivál szeptember 25-én Gálakoncerttel zárul.
Itt említem meg azt is, hogy szeptember 29-én Plácido Domingo ad koncertet az ókori szabadtéri színházban. Mellette közreműködik: Jennifer Rowley (szoprán). A Limak Filharmonikus Zenekart Eugene Kohn vezényli.
Ezt foleg SMARAGD forumtársunknak ajánlom. Már szo volt a pozsonyi zeneifesztiválrol.Ennek keretében okt. 2.-kán egy orgona komcert lesz. Tobbek kozt elhangzik F.Schmidt - toccata és fúga is.
www.bhsfestival.sk
Pontosítás: 2023-ban nyilván a 100. Játékokat ünneplik és nem a Játékok "100. születésnapját". Az első előadások az Arénában Verdi születésének centenáriumi évében, 1913-ban azaz 110 éve voltak. Az előadások a két világháború idején 4 ill. 6 évig szüneteltek.
Plácido Domingo visszatérne a veronai Arénába, amely jövőre ünnepli a Játékok 100. születésnapját. Az énekes-karmester levélben fordult Verona polgármesteréhez és az Aréna művészeti vezetőjéhez, hogy idei "két, rendkívül gyenge énekesi és karmesteri teljesítménye ellenére" (Traviata ill. Turandot) hívják őt vissza a 2023-as Játékokra, noha több zenekari tag -tiltakozása jeléül- nem állt fel a közönség tapsai alatt az előadás(ok) végén. Teljes cikk itt.
Lesz 2022. szeptember 16-án Prágában az Állami Operaházban Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. jazzoperettje, amiben opera énekesi nehézségű dalok is vannak. Megy rá valaki?
Musica non grata | Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy - YouTube
Az a 2015-ös, egy szál zongorával kísért előadás a sajátságos rendezéssel, a különleges színpadképpel fokozta az intimitást, Egyúttal hangsúlyossá tette a zárt közösséget, és azt a bezártságot, amit Katja érzett.
Tudod, kedves Laci, "ki keres, az talál". Jó lenne persze Pesten is bemutatni, csak ha lehetséges, akkor ne az Eiffelben, vonósnégyes kísérettel. :)
Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ismerek egy 2015-ös felvételt (amelyhez anno magyar feliratot is eszkábáltam), ahol zongorakísérettel hangzik el a mű, és bizony megrendítően szép előadás az is.
Le a kalappal, kedves Takatsa. Hátha a MÁO vezetosége kedvet kap e remekmu színre vitelére. Ez nagyon, nagyon jo zene - foleg ha Hrúša dirigál. És Pesten vannak énekesek is akik világszinvonalon elo tudnák adni. Gondolok a 2 noi szereplore - Kabanicha Lukács Gyongyi lehetne és Káťa pedig Pasztircsák Polina.
A világon gyakren játszák Janáček muveit. Egy jo Vec Makropulos nagyon hiányzik a repertoárbol. Jobb Elinát mint Gyongyit nem tudok elképzelni.
Láttam, hallottam a Pesti Jenůfát, nagyon elégedett voltam a szoveg érthetoségével.
Ha netán valakit érdekelne: https://www.youtube.com/watch?v=HlDvJP1SplI
Hát egészen elképesztő vagy! Hogy sikerült még ezt is megtalálnod? Mindenesetre nagyon köszönöm, meg fogom ezt is nézni, most jól el vagyok látva Katjákkal. :))
Itt a kritikához a 2022-es salzburgi K. Kabanova felvétel videója, ráégetett német felirattal. Ha már a hangfájl nem volt elég. :)
Kritika a salzburgi K.Kabanovárol / google lefordítja/
operaslovakia.sk/salzbursky-festival-2022-novou-katou-kabanovou-splaca-dlh-leosovi-janackovi/
talán az elveszített ártatlanságra gomdolt, a bűn előtti állapotra.
Nahát! Most kezdem bánni, hogy nemrég szolgáltatót váltottam és már nincs Mezzom :-) Az utóbbi időben csupa sokadik ismétlés, ugyanazok a karmesterek, zenekarok stb. Szerintem ez a Rameau is többször volt már Mezzon, (elengedtem) itt a Kimernyában pedig pár éve szintén volt, mint zenei kérdés, talán a nyitánya vagy a balett (ha van benne), már nem emlékszem.
Szörföztem a tv-n ma reggel, hogy mik lesznek a mai műsorok. A Mezzo tv Rameau "A gáláns Indiák" c. operáját közvetíti, a Grand Théâtre Bordeaux 2014.es előadását, felvételről. A szereplők egy része elagánsan felöltözve, még egyenruha és vállszalag is akad. Egy részük viszont - nincs más szó - anyaszült meztelen, férfiak-nők vegyesen. Nem ismertem ezt az operát, a wikipédián kerestem meg. Lehet, hogy a fantáziadús rendező a perui inkákat, vagy a perzsa szerepőket tudja csak ebben a miliőben elképzelni? Rossz lehet neki, én a helyében más foglalkozást választanék!
Természetesen ezek meg is vannak, remek felvételek! De ilyen a naiv telhetetlen. Már azt hittem, valahogy ezt a felvételt is megszerezted. :)))
Érdekes Salomét fedeztem fel az Arte-Concerten. Szigorúan csak felnotteknek./ sex,erotika, meztelenkedés/ A bemutato áprilisban volt Helsinkiben.
www.arte.tv/en/videos/104849-000-A/richard-strauss-salome/
Nagyon szépen koszonom kedves Takatsa. Az eloadás kituno, foleg a címszereplo.
Kedves Lujza, februárban 3 változatban is feltöltöttem a Katia Kabanovát (Salzburg:1998, Madrid: 2008, Les Bouffes du Nord: 2015) "képpel, magyar szöveggel" legyen ennyi elég. :)
Ó, köszönöm! Én már meghallgattam ezt a felvételt, és látod, elkényeztettél, mert most hirtelen azt hittem, hogy ezt is képpel, de még inkább magyar szöveggel tetted fel. :)) Azt hiszem, ez egész jó előadás, bár a szereplők közül csak Herlitziust ismerem.
Kozlok Lacinak és másoknak itt van a 2022-es salzburgi Katia Kabanova.
Én bele tetszettem nézni, amibe lehetett, az Istenek alkonyát a BR-Klassik livestream formájában közre is adta. Utána olvastam kritikákat is, és hallottam a többi közvetítés végén is a buúzásokat a rendezőnek. De engem inkább az énekesek teljesítményével kapcsolatban érdekelt volna mások véleménye.
Ha bele tetszenek nézni a képekbe meg tanulmányozzák a sajtóvisszhangot, akkor a Ring RENDEZÉSE nem éppen sikertörténet. Persze van még lejjebb. Ha Schlingensief Parsifalja -10, akkor ez valahol -6 és -7 között leledzik szerény véleményem szerint.
Azért az egy picit szomorú, hogy mintha csak a bulvár jönne át Bayreuthról is. Pedig hallhatóak az előadásaik is, és nem is rosszak azok.
Hála Istennek, a balesete nem volt annyira súlyos! Tegnap este a Siegfried-ben már ismét fellépett!
Súlyosan megsérült Bayreuthban A walkür hétfői bemutató előadásán a Wotant alakítóTomasz Konieczny.
A második felvonásban az énekes alatt összeroskadt a fotel, aki a földre került és úgy megsérült, hogy a második felvonást még befejezte, a harmadikat azonban már nem tudta vállalni.
Már megjelent a pozsonyi zenei fesztivál programja www.bhsfestival.sk
Kristine Opolais váratlan megbetegedése miatt elmaradt a Görög Nemzeti Opera tegnap esti Tosca-előadása Herodes Atticus Odeon-színházában. A mai, utolsó előadásban Lianna Haroutounian, Giorgio Berrugi és Tassis Christoyannis éneklik a főszerepeket. (Utóbbi jövőre a Wertherben fog énekelni a MüPában.) Forrás: operawire.
Még nem baszéltunk a muncheni operafesztivállrol. A jegyárak barátságosabbak mint Salzburgban. 190-11 euro. Az eloadások legalább olyan jok mint a salzburgiak.
www.staatsoper.de/en/opera-festival
Kattincsatok a ALL DATE FOR OPERA, itt megtalálhato a jovo évi program is.
Még nem baszéltunk a muncheni operafesztivállrol. A jegyárak barátságosabbak mint Salzburgban. 190-11 euro. Az eloadások legalább olyan jok mint a salzburgiak.
www.staatsoper.de/en/opera-festival
Kattincsatok a ALL DATE FOR OPERA, itt megtalálhato a jovo évi program is.
A Szentmargitbányai Kőfejtő Nabucco bemutatója nagy siker
Librarius.hu – 2022.07.17.
"Több ezres nézőközönség, köztük osztrák hírességek töltötték meg a Szentmargitbányai Kőfejtő nézőterét Verdi Nabucco című operájának premierjén. A különleges helyszín 1996-ban éppen ezzel az operával debütált, és utoljára 2007-ben állították itt színpadra. A következő szezonban, 2023-ban Bizet Carmen-jét tűzik műsorra."
Nem hinném, hogy elfoglalom más elől a helyet. Egyébként legutóbb történetesen én voltam az (21389), aki saját konkrét külföldi operai élményéről beszámolt ebben a topikban. Sajnos erre nincs túl gyakran lehetőségem. Addig is azzal főz az ember, ami(je) van. Az elmúlt időszakban általam ide -nem teljeskörűen- belinkelt vagy beírt események elég széles körben keltenek élénk visszhangot. Akit nem érdekelnek ezek, azok továbblapoznak vagy pl. Freischützöt néznek.
Engem nem érdekel, te vagy, aki ezt a témát már hosszú ideje mantrázod, csak segíteni próbáltam, mert nem jöttél rá, hogy kell megnézni a Cilike álal belinkelt videókat. Mindig nagy érdeklődéssel kattintok az Operai távcső topikra, hátha van valami érdekesség, de sajna ez megy már régóta. Bízom benne, hogy hamarosan túlleszünk rajta.
Nem ígérem, hogy megnézem, de te majd beszámolsz róla, ha már úgyis rákattantál ;-)
Kedves joska141, hát igen, arról-róla lemaradtam. Szerencsére t.k. Fiorenza Cossotto is kárpótolt évekkel később ugyanabban a szerepben, ráadásnak férje, Ivo Vinco énekelte Ramfist. Ahogyan pl. Obrazcova is (Nyesztyerenkóval "súlyosbítva") kárpótolt a Don Carlo(s)ban, amiben Bumbry szintén fellépett itt. Igen, a Marton-gálán láttam Bumbryt, íme:
https://www.youtube.com/watch?v=81UrxUjOZt8
Vajon emlékszik-e még valaki, hogy Bumbry pesti Don Carlo(s)-Ebolija mellett éppen Marton Éva énekelte a Mennyei hang szólamát ... és neki (is) tényleg mennyei hangja volt.
Előttem szólóknak: ha emlékezetem nem csal, MÁO kórusában -ellentétben a MET kórusával!- néhány éve volt egy bizonyos valóban érzékeny zaklatási "ügy", amit aztán, képzavar! elsikált a feledés jótékony homálya. Avagy: mindenki seperjen először a saját kórusa portája előtt...
A facebook oldalon szerencsére nem vagyok fent, egyébként is remekül elvagyok az ilyen jellegű "műélvezetek" nélkül. Per pillanat egy nagyon jó Freischütz megtekintése köti le minden időmet, így a megelevenedett állóképek nélkülözni kénytelenek szerény érdeklődésemet!
A MET (vagy a "csak" MET kórusának és zenekarának) nagyobb docsőségére! Mert ettől színvonalasabbak lesznek a rendezések, jobban szól a kórus, a zenekar, netán egyes szólóénekesek is jobban fognak énekelni!
Ah, már csak hármat kell aludni, és nálunk is lesz ilyesmi. Addig is, ha rákattintasz a "Továbbiak" szóra, amely egy link, akkor egy facebook oldalra jutsz, ahol az állóképek megelevenednek. Remélem, hogy tudtam segíteni neked ezzel a kis használati útmutatóval.
Állóképeket látok és azokon semmi különöset. Kétségtelen, hogy ez más, mint mondjuk a Békemenet vagy a Szent István-napi körmenet, de mégis mi az, ami itt, ahogy írni tetszik, "abszolút méltatlan és szégyenletes"? Mindenféle saját megjegyzés nélkül úgy gondolom, hogy a MET igazgatósága szankcionálná a testületet vagy azokat a tagjait, akik abszolút méltatlanul és szégyenletesen viselkedtek (volna), és/mert sértették (volna) az intézmény jó hírnevét. Ha ilyesmiről tud valaki, kérem, kérjük, hogy ossza meg itt a fórumon.
És van egy nagyszeru Aida felvétel/szerintem a legjobb/ - Nilsson, Bumbry, Corelli.
Tisztelt Edmond Dantes! Évtizedekkel ezelőtt Grace Bumbry az Erkel Színházban, az egyik előadásán Amnerist énekelt. Sajnos sok mindenre már nem emlékszem. De arra igen, hogy az egyik jelenetben a színpadon teljesen hátul feküdt egy kereveten és áradt belőle a hang. Természetesen, mint mindig, az erkély utolsó sorában is tökéletesen lehetett hallani.
A pár évvel ezelőtti Marton Éva gálán való részvételéről ne beszéljünk.
Bezzeg pár éve Antonenko Pesten vagy most Aronica Bolognában annál inkább ld. 21389...
Én azt a bejegyzést láttam, amiben a MET kórusa testületileg = egyként üdvözli az ottani Pride-ot. Olyan cikket nem olvastam, ami a MET-kórus homoszexuális tagjainak a felvonuláson való részvételéről, viselkedéséről szólt volna. Nehezen tudom elképzelni, hogy a kórustagok, ha felvonultak, helytelenül viselkedtek. Pape otromba bejegyzése a kórus kiállását kritizálta emlékezetem szerint. A BLM, mint minden mozgalom, köztük a melegjogi vagy pl. a női egyenjogúságért küzdő vagy a családon belüli erőszak ellen fellépő mozgalom (#meetoo!) nem mentes a túlzásoktól, túlkapásoktól. Évszázados sérelmek, elnyomások, elfojtások törnek a felszínre. Nincs pontos határ, melyik mozgalom tartja be a társadalmi normákat és mikor hágja át azokat. A jogalkotás lassan halad az események mögött. Idővel azonban ezek a jelenségek letisztulnak, kisimulnak, ahogy pl. a nők szavazáshoz való joga vagy egyetemre járása is természetes dolog, pedig nemrég ez még nem volt így. Színesbőrűek, színesbőrű nők esetében különösen nem. Remélhetőleg megérjük, hogy a ma még (vagy ma ismét!!) rendezetlen dolgok is rendeződnek ...aztán jönnek majd újabb rendezetlen, rendezendő dolgok... A történelem nem áll meg, a társadalmak állandó mozgásban vannak, ha nem is mindig a kívánatos módon. És hogy mi "kívánatos", az is folyamatos vita tárgya ... demokráciákban. Ld.még 21442 "frissítés".
A Fidelio-cikk első fele kb. azonos operawire.com cikkével ld. 21439 itt. Bumbry valóban legenda, csak sajnálni tudom, hogyy anno Pesten nem láthattam az ötszörösére felemelt helyárak miatt. Ő egy másik generáció képviselője, aki úgy nőtt fel, hogy az ő korában afroam. énekes örülhetett, ha egyáltalán felléphetett. (Marian Anderson volt 1955-ben az első afroam. énekes, aki fellép(het)ett a MET-ben.) Angel Blue és sokan mások számára ma már ez természetes dolog, ők már egyenjogúak, olykor talán egyenjogúbbak is: ezt nevezik talán pozitív diszkriminációnak. Évszázados sérelmeiket próbálhatja az amerikai társadalom kompenzálni. (...mindeközben "fehér" rendőrök halomra lőnek az utcán, utakon "fekete" kisstílű bűnözőket.) Angel Blue és kollégái nem esnek hasra a meghatottságtól, ha szerződtetik őket és hangot adnak annak, miért tartják sértőnek, rasszistának a "blackface"-t ld. hvg.hu 21442.