Töprengek, hogy megkérdezzem: látta valaki a mostani bécsi Aidát, akár élőben, akár közvetítésben? Az ORF3 ugyan leadta az előadást, de az nálunk nem volt fogható, bár az ügyesek mégis hozzá tudtak férni, és pár napig a you tube-on is fent volt a felvétel.
Kritika a párizsi Trubadúrról operawire.com-on ide kattintva olvasható. Ízelítőnek: "A címszerepet Yusif Eyvazov alakította, egy énekes, akit sajnos gyakrabban utálnak, mint amennyit valójában hallanak. ... az este nagy részében okos énekes volt, a technikájára gondolt, és így nem volt túl hősies." .. "Az est legfényesebb csillaga minden bizonnyal Kutasi Judit Azucénája volt. A színpadi koncepció (szerint -ED): Azucena nem egy gonosz roma, hanem a háború áldozata, bántalmazott menekült. Bosszúja több, mint személyes küldetés; ez minden olyan ember igazolása, akit valaha is leigáztak...Kutasi hangja különleges..."
Kieg. előzőhöz: Jaroussky nem vonulna vissza a zenés színpadtól: a "régi zenéről" vezénylésre és kortárs művekre váltana át.
Cecilia Bartoli, a Monte Carlo-i Operaház új igazgatója bemutatkozó produkciója Händel Alcinája volt, amiben önmagára osztotta ki a címszerepet. A neves kontratenor, Philippe Jaroussky először lép fel itt, de az is lehet, hogy ez lesz a hattyúdala. Teljes cikk/kritika operawire-n itt: https://operawire.com/opera-de-monte-carlo-2022-23-review-alcina/
Elképzelni sem tudtam, hogy a húsz évvel ezelőtti kultfilmből, Az órákból dalművet írnak. Michael Cunningham regénye Virginia Woolf Mrs. Dalloway c. alapművére építkezik, csakúgy, mint az annak alapján készült film, ami egyben három színésznő: Meryl Streep, Julianne Moore és Nicole Kidman jutalomjátéka volt; utóbbi, az írónő alakításáért az Oscar-díjat is bezsebelte. Jó ötlet(em) volt, hogy a MET előadásának megtekintése előtti napon kiástam a netről a filmet, harmadszor is megnéztem és láss csodát, harmadjára bejött. Enélkül nehezen tudtam volna követni egy 2011-ben komponált operájáért (Silent Night) már Pulitzer díjas Kevin Puts és a librettista, Greg Pierce új alkotását, aminek pár hete volt az ősbemutatója és szombaton volt az élő telecast-ja a Fesztivál Színházban. Az időben (1925-1949-1999) és persze térben is (Anglia-Los Angeles-New York) három, egymással bonyolult szálakkal összefonódó cselekmény három nő életének 1-1 napját követi. Woolf a Mrs. Dalloway-t írja (1925) és közben mindenből, mindenhonnan el- és visszavágyódik; a filmben azt is látjuk (az operában nem), ahogyan sok évvel később, lassan a folyóba sétálva véget vet családi és mentális megpróbáltatásokkal terhes életének. Laura (1949) második gyermekét várja a Los Angeles-kertvárosi jólét kellős közepén, közben a Mrs. Dalloway-t olvassa és azonosul a regény írójával és hősnőjével: ő is véget akar vetni saját életének. Utóbb kiderül, nem teszi, de a második gyermek születése után elhagyja egész családját. Clarissa (1999) partit szervez egykori tinédzser-szerelme, ma is jó barátja, a közben íróvá lett és frissen kitüntetett, AIDS-beteg Richard tiszteletére és azért szurkol, hogy Richard elmenjen a partira. Clarissa története sok ponton szintén a Mrs. Dalloway-hez nyúl vissza. Kis (?) spoiler: az csak a legvégén derül ki, hogy Richard, aki partira menetel helyett kiugrik lakása ablakából, nem más, mint Laura elsőszülött gyermeke. A film és az opera zárásaként az idős, fiát most elveszítő Laura felkeresi Clarissát és megköszöni mindazt, amit Clarissa tett -ő pedig nem- a fiáért.
A Scala évadnyitója a rongyrázás olyan kategóriájába tartozik, mint a bácsi operabál vagy az epsomi/ascoti derbi.
Egy analógia: I. János Károly spanyol király 2008-ban, amikor az országát súlyos gazdasági válság sújtotta, Botswanában elefántokra vadászott. A józanul gondolkodó spanyolokat ez ugyanannyira felháborította, mint az általad említett tény a józanul gondolkodó magyarokat.
Én gondolkodó embernek tartom magamat, éppen ezért a jelenlegi ellenzék pártjaira SEM szavazok.
Én nem botránkoztam meg azon, hogy Ursula von der Leyen asszony megjelent a Scala évadnyitó előadásán, ez olyan társadalmi esemény, amin mindenki megjelenik, aki él és mozog. Megjelent ott a korábbi években Angela Merkel és sok más állam- és kormányfő, akiket mindig tisztelettel köszöntöttek. Az olasz himnusz elmaradhatatlan, az Európai Unió himnusza a vendégnek szólt. Ez a jelenlét lehet az európai egység szimbolizálása, és nyilván alkalom egy kis megbeszélésre akár az olasz elnökkel, akár az új miniszterelnökkel, és sokkal kisebb port ver fel, mint egy hivatalos látogatás. Azonkívül a fehér asztal mellett sokkal könnyebb beszélgetni.
Remek! Köszönöm.
Segítek, itt a link:
Akit érdekel: az operaelőadást közvetlenül megelőzte a Scala zenekarának tolmácsolásában elhangzott - ugyancsak Riccardo Chailly vezényletével - Olaszország nemzeti himnusza (Michele Novaro zenéje) és Beethoven Örömódája, az EU hivatalos himnusza. (Ezek visszanézhetőek a 21638.sz. bejegyzésembe tett link bejátszásának második felében, 5:04 perctől.) Továbbá két linken trailer is megnyitható - képmontázsok az előadásból
Neki se kellett volna.
Bulvár helyett én inkább magát az előadást ajánlanám:
https://www.youtube.com/watch?v=fw31soiMo24
(Elnézést, hogy csak így linkeltem be!)
Én ugyan nem értek hozzá, de Netrebko is énekelt Ladyt.
Én inkább paprikáskrumplit ennék, azt nehezebb elszúrni, mint egy rántottszeletet! :)))
Huszonéve Bécsben beszélgettem egy magyar szopránnal. Arról panaszkodott, hogy nem énekelhette el a Ladyt (és Normat).
Aztán hatvan évesen elénekelte Odabellat...
Mattarella alla Prima del Teatro alla Scala (07.12.22)
/Pupia.tv/ - YouTube
(A Borisz Godunov-premierelőadást megelőzően elhangzik az olasz és az EU himnusza a Milánói Scalában – 2022.12.07. Vezényel: Riccardo Chailly)
Ha Grigorian Lady Macbethet fog énekelni, akkor ő is csak egy ostoba liba, mint annyi sok szoprán a múltban, akik rövid úton hangjukat vesztették, mert azt hitték, ők lesznek az egyetlenek, akik mindent énekelnek, de nem rokkannak bele. (A hölgyek nevének felsorolásától eltekintek, volt köztük magyar is, nem is egy.)
1991, Salzburg, Varázsfuvola. Néhai atyai barátom, Alan Blyth, talán van még valaki, aki emlékszik írásaira, jóvoltából a földszint hetedik sorában ülök.
Solti vezényelt.
S amikor az I. fináléban a Gockenspielé a szerep, lelép a pódiumról, s ő játssza a szólamot.
Ahogy 1937-ben, 54 évvel korábban.
Akkor Toscanini vezényelt.
De azon az előadáson nem voltam ott.
Nos, én Soltival láttam Salzburgban operaelőadásokat, meg a tenor Domingoval, Abbadoval, Soltival, Jansonsszal koncerteket, stb. stb.
Persze, ha nincs rántott szelet, a krumplifőzelék még mindig jobb, mint a zsíroskenyér.
Azért, ha lenne, aki szponzorálná, lesz egy-két olyan előadás jövőre is Salzburgban, amire szívesen kimennék. Nekem ugyan nem kedvencem a Macbeth, de Grigorianra kíváncsi lennék, bár Warlikowsky rendezésére kevésbé. És Tareq Nazmi is énekelt már más szerepet is, még fiatal és tehetséges, ki tudja? És akad még egyéb is: https://operawire.com/asmik-grigorian-andre-schuen-michael-spyres-renee-fleming-lead-salzburg-festivals-2023-season/?fbclid=IwAR23yz0KSeDV2hfl1a_bb5Sd5MTi1i0hsjWci5CAEIln6_s4yf3Eu6Rrv88
Kedves Búbánat, mindig csodálom, hogy miket vagy képes olvasni! Ez is olyasmi, amitől csak a hányinger kerülgeti az embert. Miért kell beszennyezni mindent? Igen, ott volt von der Leyen asszony, és nemcsak az olasz, de az uniós himnuszt is eljátszotta a zenekar. Na, és? (Mellesleg, az olasz elnökkel együtt úgy megtapsolták őket, ahogy nálunk biztos nem fordulhatna elő.) És valóban, elhangzott egyes ukránok részéről, hogy a Scala ne vegyen elő orosz operát a megnyitóra, de ez inadekvát kérés volt, nem úgy, mint az, hogy Putyin barátja ne vezényeljen most sehol. (Netrebko más tészta, ő mindent elkövetett, hogy tisztára mossa magát.).
De készült egy remek előadás, azt reméltem, hogy itt többen megnézték (a yt-n megtalálható), és netán véleményt is írnak róla, de ebben csalódnom kellett.
Ha valakit esetleg érdekel, a STOP 2022.12.11-én 17:00 órai kezdettel közvetíti a Nürnbergi mesterdalnokokat.
A BSO december 7.-i Lohengrin előadása a yt-n az alábbi linken megtalálható: http://youtube.com/watch?v=ysRjAxEW8EU
1990 óta meglehetős rendszerességgel látogatom a nyári Salzburgi Ünnepi Játékokat (három évad maradt ki).
Oly érdektelen szezonnal még nem találkoztam, mint amilyennek a 2023-as tűnik.
Sok "sztár" lép fel.
Pl. a Macbetben Bancot éneklő basszus szerepei között Zunigat és a Mesterdalnokok Éjjeliőrét emelik ki...
Egy beszámoló a milánói Boris Godunov-premierelőadás fogadtatásáról (az évadnyitóra érkezett, megjelent reprezentáns személyekről)
https://news.italy24.press/lifestyle/255290.html
Képek: Ursula a Milánói Scala évadnyitóján
/oroszhírek.hu - 2022. december 8./
„Az ukránok tiltakozása ellenére a Milánói Scala Muszorgszkij Borisz Godunov című operájával nyitotta évadát, amelyben a főszerepet Ildar Abdrazakov, az Oroszországi Föderáció Érdemes Művésze alakította.”
„A premieren részt vett Sergio Mattarella olasz elnök, Giorgia Meloni miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője.”
Időnként óriási a drága Haandel hiánya! Ma volt az évadnyitó előadás (Szent Ambrus) a Scalában. Borisz Godunov premier volt Abdrazakovval a címszerepben. Remek előadás volt, nekem mindenki tetszett benne, és jó volt a rendezés is. Közvetítette a RAI Uno, az arte és a medici tv, de talán még más csatornák is. Talán visszanézhető is lesz, érdemes utánanézni!
https://www.youtube.com/watch?v=a2zDJBVfEWk
Ideális felvétel lett volna ha Aida- Price, Amneris - Obrazcova, Radames - Corelli,
Amonasro - Bastianini. Sajnos ez nem johetett létre.
És még Callas, Barbieri, Tucker, Gobbi, vez. Serafin./1955/
És ami a legjobb felvételt illeti, akkor Nilsson, Bumbry, Corelli.
Jó, jó nem mentem vissza még régebb(iek)re. Annyira azért nem vagyunk öregek ;-)
Akkor, ha Met, még inkább Cigna, Martinelli, Castagna, Tibbett, Pinza, vez. Panizza.
1937 febr. 26.
Neked volt, voltak - nekem van, vannak és maradnak örökre. Ez az alapvető különbség.
Bumby sajnos nagyon beteg, mert pár hete stroke-ot kapott. -:((((
Eyvazov nem lép fel a Covent Garden júniusi Trubadúr-előadásaiban, mivel hitvesét Netrebkot ott "Putyin miatti kompromittáltsága miatt nem alkalmazzák", Marina Rebeka énekel majd. Eyvazov pótlása folyamatban van. Forrás: slipped disc-ben itt.
Volt a MET-ben is olyan Aida, amiben pl. Price/Bumbry/Bergonzi/Merrill volt a kvartett + Hines ill. Giaiotti, Schippers vezényelt. Volt .. Szerencsére közülük Price mellett még Bumbry is itt van.
Addig örüljünk ameddig "jövök a szokásos lemezzel". És tudod, hogy miért örüljünk? Mert ameddig én jövök, te pedig olvasod és még reflektálsz is rá, az azt jelenti, hogy élünk. Becsüljük meg! Élünk, ellentétben -nagy kedvencem, Price kivételével- a felsorolt művészekkel és örömmel hallgatjuk a maiakat és reméljük, hogy a holnapiakat is, mert az azt jelenti, hogy "holnap" is élünk. És nem csak lemezeken és az emlékeinkből.
November 28-án a madridi Teatro Realban történt meg a Nemzetközi Operadíjak átadása, első alkalomal nem az Egyesült Királyságban.
UKRAINIAN OPERA COMPANIES HONOURED BY INTERNATIONAL OPERA AWARDS
Odessa and Lviv opera theatres jointly awarded Opera Company of the year in recognition of outstanding work in extraordinary circumstances
Dame Janet Baker given Lifetime Achievement Award
Samoan tenor Pene Pati wins Opera magazine’s Readers’ Award in public vote
British soprano Nardus Williams named as Rising Star
Volt olyan Aida a Staatsoperben, amelyben a négy főszereplő Leontyne Price, Giulietta Simionato, Dimiter Uzunov és Ettore Bastianini volt, von Matacic vezényletével. Azt lehet álomszereposztásnak nevezni, ez a mostani a szomorú valóság. Tudom... most majd jössz a szokásos lemezzel, hogy ők már nincsenek, ők már a múlt. Igen, ez igaz, de a szavaknak van jelentése, és nem helyes a tejberizst libamájnak nevezni.
Sántító hasonlat, de leginkább semmi köze a dologhoz. Véleményt mondani és köpködni, két abszolút külön dolog.
Tudod, a padlóra se köpünk, pedig nincs már kiírva sehová.
2017-ben Münchenben betanította és vezényelte az Andrea Chénier bemutatót, valamint a következő előadásokat, az is elég mély víz volt, de nem fulladt bele. Ettől eltekintva a STOP valóban mélyvíz!
Jelen esetben szívesen lennék hülye és megtölteném a StOP-ot magammal erre a bécsi Aidára, pedig -lévén, mint írod, szólásszabadság- elárulom: nem tartozik a kedvenc Verdi-operáim közé.
Igen, ezt a friss kinevezését láttam wikiben. Semperoperes -nem tudom, hogy hány és milyen- vezénylését leszámítva eléggé a mélyvízbe veti magát vagy dobjàk ezzel a StOP-Lohengrinnel ...
A dirigens a Volksoper Wien zeneigazgatója.
Jaj, dehogynem! Nálam még szólásszabadság van. Engem is hülyéztek eleget itt, és az még az udvariasabb vélemény volt. Túléltem, mint látszik. Akinek nem inge, ne vegye magára!
Neked viszont nincs jogod hozzá, hogy bárkit lehülyézz!
Akkor ne tedd, jogod van hozzá!
És olyan is van, hogy mindenki szembejön az úton. Én nem hülyézném le a közönséget, még egy részét se! Ilyet csak sértett primadonnák tesznek.
Maradjunk abban, hogy a közönség egy részének. Annyi hülye mindig akad, hogy a Staatsopert megtöltsék. Semenchuk nem csak Telramund szerint lenne jobb Amneris -- és nem talán, hanem ezer százalékig biztosan -- hanem szerintem, és mindenki szerint, aki a két énekesnőt hallotta, ha valamit ért az operához.