Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


11077 kalahari 2005-12-28 17:28:32 [Válasz erre: 11076 janomano 2005-12-28 17:27:43]
Bohém, ha rám hallgatsz... :-)

11076 janomano 2005-12-28 17:27:43 [Válasz erre: 11074 kalahari 2005-12-28 17:24:49]
Esetleg egy Traviata pénteken...

11075 janomano 2005-12-28 17:25:49 [Válasz erre: 11074 kalahari 2005-12-28 17:24:49]
Sehová. Ma itthon. :-)

11074 kalahari 2005-12-28 17:24:49 [Válasz erre: 11073 janomano 2005-12-28 17:13:32]
Tényleg, Jano, ma hová mész? ;-)

11073 janomano 2005-12-28 17:13:32 [Válasz erre: 11072 mimi59 2005-12-28 16:30:12]
Mindennap karácsony? :-)

11072 mimi59 2005-12-28 16:30:12
Jöttök ma a Carmen-re?

11071 mimi59 2005-12-28 16:28:59 [Válasz erre: 11067 telramund 2005-12-28 14:26:53]
Kedves telramund\' Igen, nem színpadi díszletek között vették fel a felvonásokat. Nagyon impozáns volt díszletként ez a palota. (Sajnos, nem tudtam elolvasni, hol vették fel, mert az íráshoz és a TV- nézéshez két különböző szemüveg kell).

11070 Sesto 2005-12-28 16:25:53 [Válasz erre: 11069 mimi59 2005-12-28 16:23:34]
Semmi gond, söt éppen ellenkezöleg, kedves Mimi! ;-) Örülök, hogy ilyen szép élményekben lehetett részed!

11069 mimi59 2005-12-28 16:23:34 [Válasz erre: 11066 Sesto 2005-12-28 14:19:29]
Kedves Sesto! Igen, Ő énekelt, csak nem tudtam felírni a nevét, az sem segített, hogy nem is hallottam még róla, ez az én hibám. De ez így együtt, egymás után a két csemege nagyon jól esett!

11068 Búbánat 2005-12-28 15:06:32 [Válasz erre: 11063 -zéta- 2005-12-28 13:10:02]
Sok szépség rejlik abban, mint minden Puccini operában. De még nem kiforrott alkotás. Szívhez szóló, érzelmekben gazdag. Az operában finoman vagy éppen erőteljesen rajzolt karakterek; az énekben és zenekari kíséretében egyaránt gazdagon ábrázolt jellemek, sorsok; a jellemábrázolás, a főhősök, de még a mellékszereplők mind egyénileg mind csoportosan mesteri szerkesztésűek; ügyes dramaturgia, gyönyörű dallamvilág, fantasztikus invenció, szinte utolérhetetlen szépségű hangszerelés. Sűrített dráma. A finálé katarzisa, a szereplők sorsának tragikuma mindig \"átjön\". Mégis, nem érzem elég kiforrottnak a darabot (Massenet operája számomra sokkal szívbemarkolóbb, poétikusabb és fájdalmasabb, talán líraibb és „csapongóbb”). Egyszóval nem érzem eléggé érettnek a művet, amit nemcsak a komponista fiatalságával (bár már sokat tudott az életről és a színpadról) magyarázok, hanem azzal, hogy sok minden átjön a „kortárs” operákból, s bár ebben a művében Puccini már megtalálta a saját, csak rá jellemző egyéni stílusát, és ügyesen használja a színpadi hatástkeltő- és fokozó teljes fegyverarzenálját, és a siker sem marad el, de valami mégis hiányzik a „termésből”. Ezt a valamit nem tudom a nevén nevezni. Megfoghatatlan. Én ezt a hiányzó pluszt érzem, értem és találtam meg a Turandotban. Amihez fokról fokra közelebb kerül a szerző a Manon Lescaut-jától, mégha látszólag zsákutca, üresjárat, visszalépés is megtalálható a következő évtizedek oeuvre-jében. Még annyit, hogy a szövegírói Puccini „besegítésével” szinte egytől egyig mestermunkát végeztek, és hozzá az egzotikum, a briliáns hangszerelés minden egyes darabjában rejt valami utánozhatatlan egyedi varázst, szépséget, amivel elrepíti valahová a befogadó nézőt-hallgatót... Ugyanezeket a \"paneleket\" sorolhatnám a Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony, a Triptichon vagy A nyugat lánya remekművekről is. Mert azok, bizony remekművek! És keletkezésük sorrendjében egyre nagyszerűbbek, érettebbek, letisztultabbak. Néha ismétli önmagát. Ez nem baj. És aztán eljutottam a Turandotig, a csúcsig. Efelől semmi kétségem nincs. Hiszen a magam szubjektív módján, a befejezetlenül hagyott Turandotban találom meg az érettségnek és a letisztultságnak, a drámának és a lírának, a szenvedélynek és a végső alázatnak, a megvilágosodásnak, a megvalósításnak azt a hőfokát és formáját, amely egyszerre felperzsel, eléget, ugyanakkor nemcsak alázuhanok az örvénybe, hanem a poklok tüzéből szárnyalok fel a mennybe, a misztikumba. Ezek a szélső belső és külső hatások egymást nem közömbösítik a Turandotban, hanem valami megmagyarázhatatlan földöntúli erőt kölcsönöznek a műnek. Kiemelnek és taszítanak egyszerre. Ezt persze mondhatnám pl. a Toscára is, csak ott azonban minden sokkal racionálisabb, logikusabb s ez számomra nem elég vonzó. Nekem kell a megmagyarázhatatlan, a rejtelem, a felfoghatatlan, a mesés, a színpompás, freskószerű tablók sora is. És ha ügyesen van adagolva a tömeg monumentalitása és az egyéni sorsok képei, azok zenedrámai megfogalmazása, akkor az ütköztetésükből páratlan zenei szépség kábít el. Ilyen Puccini Turandotja. Az ügyes librettó, a hatásos dramaturgia okán, az érett, a sokat tapasztalt és megélt szerző minden mesterségbeli tudása benne van az operában. Ezért is merem állítani a magam elfogult módján, hogy a komponistát szinte predesztinálta ennek a művének a megírására mindaz a már megírt sok szépség, amelyeket akár előtanulmánynak is nevezhetnék, noha tudom, hogy azok egyenként egytől egyig önmagukban is megállják a helyüket a színpadon, sok örömöt szerezve hallgatóinak-nézőinek. Kevés olyan színpadi szerző született, aki minden csínját jól ismerte ismerte a zenealkotásnak, és akinek kezei közül olyan remekművek kerültek ki, mint a felsoroltak, és az általam legnagyobb mesterművének tartott Turandot. Talán így tudnám megfogalmazni magamnak a \"hattyúdal\"-lal kapcsolatos érzéseimet. Persze, lehet vitatkozni nézeteimmel, s bizonyára rá lehet mutatni okoskodásom „gyenge” pontjaira. S talán a „ráhatásnak”és más bölcs okfejtéseknek köszönhetően „megnevelni” is lehetne, ha hagynám magam. De „vénülő” fejemmel már valószínűleg nem fogok „köpenyeget” váltani, és „tanaimat” eldobni. Ami bevált és jól érzem benne magam, azt nem hinném, hogy levetném vagy másra cserélném. Tehát a fenntartásaim helyett inkább azt mondanám megitélésem szerint a Turandot a legmagasbbrendű kompozíciója Puccininek, amit valaha írt.

11067 telramund 2005-12-28 14:26:53 [Válasz erre: 11066 Sesto 2005-12-28 14:19:29]
Az a Traviata valamikor 2ooo-ben egyenes élő adás volt Párizsból.A felvonások\"eredeti helyszinen??/Párizs/lett rögzitve és a fél világ közvetitette.Nem volt rossz,bár nekem Panerai már hangilag nagyon öregnek tünt.

11066 Sesto 2005-12-28 14:19:29 [Válasz erre: 11064 mimi59 2005-12-28 14:15:32]
Gvazava Eteri...Violetta-ként,...nem?!... :-))) Egy Scala-s Fiordiligi-t és ezt a Traviata-t leszámitva nem volt hosszú a karrierje,...nem is tudom mit és hol énekel jelenleg... (?)

11065 Momo 2005-12-28 14:18:10 [Válasz erre: 11064 mimi59 2005-12-28 14:15:32]
Dehogy... itt vitatkoztunk... :-)

11064 mimi59 2005-12-28 14:15:32
Tegnap este a csodás Turandot után a RAI UNO még egy La traviata-val is megörvendeztetett. Violetta-t éneklő művésznő nevét nem tudtam leírni, rosszul meg nem akarom, de a főszerepekben Rolando Panerai és José Cura tündökölt, Zubin Mehta vezényletével a RAI zenekarának élén. 2000.-ben készült a felvétel. Látta rajtam kívül még valaki?

11063 -zéta- 2005-12-28 13:10:02 [Válasz erre: 11060 Búbánat 2005-12-28 01:56:14]
Első mondatodat úgy kell érteni, hogy a többi Puccini-opussal kapcsolatban fenntartásaid vannak? Pl. mi a Manonnal kapcsolatban?

11062 telramund 2005-12-28 08:55:13 [Válasz erre: 11033 Momo 2005-12-28 00:37:50]
?????????Kár!!!!!

11061 Auch ich war einst ein feiner Csárdáskavalier 2005-12-28 03:43:59
Le villi nagyon jó. Maazel, Domingo, Scotto. És jó rövid.

11060 Búbánat 2005-12-28 01:56:14
Turandot az egyetlen Puccini dalmű, amit minden fenntartás nélkül, tényleg nagyon szeretek. Már nem is számolom, hogy az opera ma esti előadása az eltelt évtizedek során hányadik volt a sorban… Nem volt módomban a 20-i és 23-i Turandotokat megtekinteni, ezért jelen beszámolóm természetszerűleg nem tartalmaz összehasonlításokat, csak a ma esti felejthetetlen pillanatainak felidézésére korlátozódik. Címszerepben Lukács Gyöngyi tündökölt, akinek bemutatkozása Puccini hattyúdalában, ez új szerepében számomra a reveláció erejével hatott. Bevallom, a Katerina Izmajlova után már nagyon vártam, hogy újra egy „reprezentatív” szerepben láthassam-halhassam; kisugárzása mit sem vesztett fényéből, hangjának – nyugodtan mondhatom – messzehíres szépsége, az énekművészi tökélye is a régi; statikus, beállításában már-már jelképessé meredt szerep – szerencsére –nem tette próbára mozgáskultúráját. Maradt ideje a részletek megformálására, s kedvére csillogtathatta szilaj fortissimóit, korlátlan regisztere minden gazdagságát, szenvedélyét, a szélsőséges indulatok elhitetésére igen alkalmas előadásmódját. Átütőerejű fényesen tündöklő hangjával maximálisan elégedett voltam. Utoljára talán a sokévi szünet után újra hazalátogató, még, mint „vendég”, Marton Éva sikere merül fel az emlékezetemben, amikor jelenlétemben megelevenedett a férfigyűlölő kínai császárlány históriája. Jó volt ma este újra szembesülnöm Kovalik talán legjobb rendezésével (sok jó ötlet van benne s főleg a karakterek jól kidomborodnak) és az érdekes, stílusos díszlet-jelmez kombinációval, melyek pompásan hozzák a mese misztikus hangulatát. A két sötét éjszaka játszódó felvonás között nagyszerűen érvényesül a fényben úszó kontrasztokban gazdag középső; a már nem először látott Lee Jeong-Won Kalaf-alakításával művészi pályája újabb mérföldkövéhez érkezett. Győzte a szólam legnehezebb változatának minden nyaktörő csúcsát. Híres nagyáriáját azzal fejezi be, hogy „All’ alba vincero…” , azaz, „Mire hajnal virrad, enyém a győzelem…” Nos, Lee Jeong-Wonnak nem kellett hajnalig várnia, mert már este – Lukáccsal együtt – övé volt a győzelem. Liut Tokody nem először énekli, és mindig megragad drámaiságával, annak ellenére, hogy a szólam maga lírai. Az ő megformálásában Liu nem egyszerű törékeny rabszolgalány; a művészi biztonság és tudatosság az ösztönös helyzetfelismerő érzéssel párosul, és halála a megrendültségen túl valami mély belenyugvást vált ki belőlem. Tokody pályája vége felé ügyesen navigál: hangja erejét jól beosztja, a pianók még mindig a helyén vannak, s ha kell a hangja a drámai felizzással sem marad adósunk. A vak tatár fejedelem Valter Ferenc hangján jelentéktelen figurává degradálódik. Pedig Timurhoz nem kell nagy vivőerejű hang, inkább líra és mélységes fájdalom. Ez főleg Kováts Kolosnak fekszik jól, de még Fried Péter is szerencsésebb választás lett volna, aki – emlékeim szerint – annak idején e rendezésbe beszállván egy dacos, a fiát gyűlölő Timurt jelenített meg, ki a végén leköpi Kalafot. Valter Ferenc egy szürke, jellegtelen, epizódszintre degradált alakítással rukkolt elő. Sajnos. A három miniszter szerepében Káldi Kiss András, Beöthy-Kiss László és Derecskei Zsolt ugyancsak elég halovány alakítást nyújtottak. Mindezért viszont kárpótolt a főszereplő énekesek és a kórus-zenekar szerintem kitűnő teljesítménye, s az egész előadás élén Pál Tamás biztosította a karátokba dúskálkodó előadás színvonalát. S meg kell dicsérnem őt, hogy nem engedett a közönség nyomásának; hiába a jól megérdemelt tapsvihar a Nessun dorma után, a tenornak és a többieknek a partitúrában nincs megállás! Én úgy láttam, hogy a zenekar és a kórus ideális összhangban követik a karmester irányítását. Az előadásnak meg volt a pompás ritmusa, melyben a feszültség fokozatosan nő, hogy aztán drámaivá sűrűsödve a harmadik felvonásban kulminálva magasfeszültségként robbanjon! Tényleg emlékezetes Turandot-előadásnak tapsolhattam az este az Erkel Színházban! Kár, hogy vége a sorozatnak. Kedvet kaptam volna egy negyedikhez… Nem baj, az lesz nemsokára Lukács Gyöngyivel a Norma.

11059 egy kívülálló 2005-12-28 01:54:50 [Válasz erre: 11054 kalahari 2005-12-28 01:32:15]
És akkor még A Nyugat lányáról és a Triptichonról nem is beszéltünk...

11058 Momo 2005-12-28 01:46:25 [Válasz erre: 11057 Köcsög 2005-12-28 01:44:59]
Megesik...

11057 Köcsög 2005-12-28 01:44:59 [Válasz erre: 11056 Momo 2005-12-28 01:42:27]
Elütötte magát? >>:-))

11056 Momo 2005-12-28 01:42:27 [Válasz erre: 11055 Köcsög 2005-12-28 01:35:48]
Jókedvű. még viccelt is. Aztán csinált meglepő dolgokat. Az egyfajta tehetség, hogy egymás utáni két előadáson máshogy üssön valamit az ember... :-))) De nem akarom bántani...

11055 Köcsög 2005-12-28 01:35:48 [Válasz erre: 11053 Köcsög 2005-12-28 01:29:22]
Mármint a karmester,Pál úr.

11054 kalahari 2005-12-28 01:32:15 [Válasz erre: 11050 egy kívülálló 2005-12-28 01:14:40]
A Pillangót is szeretem, csak abból nem lehet sokat megnézni egyszerre. Nagyon megviseli az embert. (Fogalmam sincs, hogy lehet sorozatban énekelni...) Tessék holnap jönni Bohémre, csak ellenőrzés végett, hogy tényleg jó-e? ;-)

11053 Köcsög 2005-12-28 01:29:22 [Válasz erre: 11052 Momo 2005-12-28 01:17:15]
És milyen volt ma karnagy úr?

11052 Momo 2005-12-28 01:17:15 [Válasz erre: 11051 Köcsög 2005-12-28 01:15:33]
Igen szívem... ha tehetem felállok... :-)))

11051 Köcsög 2005-12-28 01:15:33 [Válasz erre: 11047 Momo 2005-12-28 01:07:41]
Csakhát a zenekarból nem mindig hallani jól az énekeseket, momka...

11050 egy kívülálló 2005-12-28 01:14:40 [Válasz erre: 11049 egy kívülálló 2005-12-28 01:09:53]
Érdekes, a Toscát is eleinte utáltam, aztán megkedveltem, de ma már eléggé háttérbe szorul nálam a többi Puccini mellett. Mondjuk maga Puccini is jobban szerette a Manont, a Bohémet, a Pillangót. Valaki azt írta/mondta, hogy a Toscánál a szív hagyott ki, a Pillangónál a színpadi érzék (persze csak Puccini legjobb formájához képest); számomra ezért az utóbbi kedvesebb. De a Bohém tökéletes, abban egyszerűen nincs hiba, pofátlanul jó. Ilyen tökéleteset utolsónak szoktak írni az emberek. Ennek súlya valószínűleg Puccinit is nyomasztotta a Turandot idején, ld. befejezés körüli bonyodalmak...

11049 egy kívülálló 2005-12-28 01:09:53 [Válasz erre: 11046 kalahari 2005-12-28 01:06:29]
Patané azért tetszett valamelyest, mert legalább kinézett valahogy, ha már énekelni nem tudott. Többnyire a fordítottja szokott megtörténni. Szerencsére Lukács Gyöngyinél a két adottság szerencsésen egyesül.

11048 Momo 2005-12-28 01:08:32 [Válasz erre: 11046 kalahari 2005-12-28 01:06:29]
Szegénykém... :-)))

11047 Momo 2005-12-28 01:07:41 [Válasz erre: 11045 martuni 2005-12-28 01:04:30]
Szerinted... :-)) Az is egy érdekes álláspont, hogy aki bírálja a Szent Tehenet, az biztos rosszindulatú... Aki nincs velünk az ellenünk, igaz...? Pedig nincs igazad. Szeretem én Lukács Göngyit, de ez a szerep szerintem nem neki való. És olyan is.

11046 kalahari 2005-12-28 01:06:29 [Válasz erre: 11042 egy kívülálló 2005-12-28 00:56:01]
Kezdettől Tosca-fan vagyok, és persze Bohém is elég hamar, videót meg szinte sosem nézek, amíg nem láttam élőben. A Turandotot meg Patanéval láttam először, és utána nem is vágyakoztam rá különösebben.

11045 martuni 2005-12-28 01:04:30
Ha ez ennyire komoly, akkor a hozzáértés egy pöttyet hiányzik belőled. Na jó, lásd kivel van dolgod: biztos van benned hozzáértés is, de sajna az a fránya gyűlölködés mindig elnyomja. Igazán sajnálom.

11044 Momo 2005-12-28 01:01:35 [Válasz erre: 11040 martuni 2005-12-28 00:54:13]
Azt meg nem nagyon értem, mért szeretet kérdése, ha más a véleményem, mint a tiéd... (de ne válaszolj, a kedves, lekezelő belépőd után nem nagyon szeretnék veled beszélgetni)

11043 Momo 2005-12-28 00:56:17 [Válasz erre: 11040 martuni 2005-12-28 00:54:13]
Mondjuk, nem nagyon szorulok rá, hogy te a végén megszeress... :-) Nem izélek, hanem ez a véleményem. Rajongástól mentesen.

11042 egy kívülálló 2005-12-28 00:56:01 [Válasz erre: 11038 kalahari 2005-12-28 00:48:57]
Lemezről, videóról sem? Érdekes, nekem ez volt az első Puccini, ami megfogott. Kezdetben utáltam a Bohéméletet, így aztán semmi nem is érdekelt Puccinitól. Aztán Marton Éva kedvéért megnéztem a tévében a Turandotot, és kitört a Turandot-mánia. Szerencsére ez \'97-ben volt, pont következett a felújítás... És csodák csodája, mára a másik kedvenc Puccinim a Bohémélet!

11041 Norma 2005-12-28 00:55:11 [Válasz erre: 11039 janomano 2005-12-28 00:52:59]
Majdnem lefejezték. Vagy lelábazták, pedig még rejtvényeket sem akart fejteni.

11040 martuni 2005-12-28 00:54:13 [Válasz erre: 11033 Momo 2005-12-28 00:37:50]
Jaj,te Momcsi! Ne ízélkedj már! Olyan jó pofa vagy, hogy még a végén megszeretünk. De egyetérteni valószínüleg sosem fogunk.

11039 janomano 2005-12-28 00:52:59 [Válasz erre: 11037 Norma 2005-12-28 00:44:49]
Ja, az izgi volt! :-)

11038 kalahari 2005-12-28 00:48:57 [Válasz erre: 11035 egy kívülálló 2005-12-28 00:38:11]
Nem igazán. Sosem volt olyan Turandot, aki megmutatta volna, hogy miről szól ez a szerep valójában.

11037 Norma 2005-12-28 00:44:49 [Válasz erre: 11035 egy kívülálló 2005-12-28 00:38:11]
Ja, azt a satyeszt néha lesodorják a függönnyel meghajláskor. Veszélyes üzem. De ma egy kórustagot is - valószínűleg új - be kellett rántani a vasfüggöny alól/elől.

11036 Norma 2005-12-28 00:42:43 [Válasz erre: 11033 Momo 2005-12-28 00:37:50]
De én ma láttam, és tetszett. Örülök, hogy jobb is volt, gratulálok neki. Én ma értem rá. Ennél jobb? A közelmúlt - itthoni - Turandotjai közül ki van jobb? Misura, Szilfai, Pelle, Patané, Fekete?

11035 egy kívülálló 2005-12-28 00:38:11 [Válasz erre: 11032 kalahari 2005-12-28 00:31:56]
Én is nehezen jutok szóhoz, azt hiszem, mindent elmondtak már előttem, ami szép és jó volt ma este. És a szép és jó bizony döntő többségben volt ma este. Hogy Róka miatt majdnem felborult a második finálé, az csupán egy kedves színfoltja volt az előadásnak. De legalább tényleg jól hallani az öreget, pontatlan belépésével együtt. Mondjuk nem csoda, szép nagy hangvető van a fején. :-)) Kalahari, eddig nem szeretted a Turandotot???

11034 janomano 2005-12-28 00:37:59 [Válasz erre: 11031 Norma 2005-12-28 00:26:30]
Búbcsi is volt, nem tom hol kóricál... :-)

11033 Momo 2005-12-28 00:37:50 [Válasz erre: 11030 Norma 2005-12-28 00:24:04]
Hát szerintem van ennél jobb. És L.Gy. nem is volt olyan jó, mint az előző előadásokon.

11032 kalahari 2005-12-28 00:31:56 [Válasz erre: 11031 Norma 2005-12-28 00:26:30]
Jelen. :-) A mai előadás tette fel a koronát a sorozatra. Azt hiszem, megszerettem a művet. Mást nem tudok mondani.

11031 Norma 2005-12-28 00:26:30 [Válasz erre: 11028 janomano 2005-12-28 00:18:44]
Őszinte voltam, drága jano! Ezek szerint te is jártál ma az Erkel környékén? És hol vannak a többiek?

11030 Norma 2005-12-28 00:24:04 [Válasz erre: 11029 Momo 2005-12-28 00:21:36]
Igen.

11029 Momo 2005-12-28 00:21:36 [Válasz erre: 11027 Norma 2005-12-27 23:54:10]
\"Az általam ismert Turandotok közül a legjobban.\" Sokat ismersz? :-)

11028 janomano 2005-12-28 00:18:44 [Válasz erre: 11027 Norma 2005-12-27 23:54:10]
Minden szó igaz, kedves Norma! :-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.