178 keresztkérdés 2003-06-23 13:46:33
A lottó ötösről beszéltek?
A lottó ötösről beszéltek?
177 Szilgyo 2003-06-23 07:58:31
Kötve hiszem, hogy bárkinek is hiányozna!
Kötve hiszem, hogy bárkinek is hiányozna!
176 Anti bácsi 2003-06-21 11:13:40
Jájjáj, nekem egyáltalán nem jön be...
Jájjáj, nekem egyáltalán nem jön be...
175 kalahari 2003-06-21 04:30:44
Hol bejön, hol nem...
Hol bejön, hol nem...
174 Bulvár Kund 2003-06-21 01:31:07
Nem tudjátok véletlenül, a Zenefórum megszűnt? Vagy csak nekem nem jön be?
Nem tudjátok véletlenül, a Zenefórum megszűnt? Vagy csak nekem nem jön be?
173 kalahari 2003-06-20 16:20:50
Azt hiszem, ide illik leginkább, amit mondani szeretnék. Kedves DNI (gondolom Daunerni)! Beszámolódhoz az Olasz Kultúrintézetből: A rádió élőben közvetítette, így az akusztika lényegesen jobb volt... :-) Nem kötözködni akarok, de Fokanov magyar állampolgárként már \"magyarosan\" használja a nevét: Fokanov Anatolij. Bocs, csak folyton rosszul írják, ezért szóltam...
Azt hiszem, ide illik leginkább, amit mondani szeretnék. Kedves DNI (gondolom Daunerni)! Beszámolódhoz az Olasz Kultúrintézetből: A rádió élőben közvetítette, így az akusztika lényegesen jobb volt... :-) Nem kötözködni akarok, de Fokanov magyar állampolgárként már \"magyarosan\" használja a nevét: Fokanov Anatolij. Bocs, csak folyton rosszul írják, ezért szóltam...
172 Kerengő der Wisch 2003-06-20 11:00:07
Hol kóborolnak azok az apácák?
Hol kóborolnak azok az apácák?
171 Benno 2003-06-19 18:35:43
kávé? tejberizs!!! nem, csak a multkor is visszajött hogy a \"cimzett ismeretlen\", gondoltam hátha most is kóbor apácákkal ment el. mármint a kóbór mailem.
kávé? tejberizs!!! nem, csak a multkor is visszajött hogy a \"cimzett ismeretlen\", gondoltam hátha most is kóbor apácákkal ment el. mármint a kóbór mailem.
170 Szűcs 2003-06-19 18:30:32
Hiányérzeted volt a reggeli kávé mellett? :-))))) Holnapra elmúlik :-)
Hiányérzeted volt a reggeli kávé mellett? :-))))) Holnapra elmúlik :-)
169 Benno 2003-06-19 16:56:26
átment a mail?
átment a mail?
168 gabor 2003-06-18 13:51:37
Kedves Bulvár Kund! Kösz a hüjéneknézést, ha nem vetted volna észre, választhatok, hogy mindenhol rövid ö-t meg ü-t írok, ott is, ahol hosszú kéne, vagy írok hosszút is, de akkor a helyén szép kerek kérdöjelet jelenít meg a progi. Pl.: ? egy h? h?s. (Ezt helyesen írtam.) Ö egy hü hös. (Ezt meg el lehet olvasni.)
Kedves Bulvár Kund! Kösz a hüjéneknézést, ha nem vetted volna észre, választhatok, hogy mindenhol rövid ö-t meg ü-t írok, ott is, ahol hosszú kéne, vagy írok hosszút is, de akkor a helyén szép kerek kérdöjelet jelenít meg a progi. Pl.: ? egy h? h?s. (Ezt helyesen írtam.) Ö egy hü hös. (Ezt meg el lehet olvasni.)
167 Benno 2003-06-18 11:04:30
mail ment daunerni címére!
mail ment daunerni címére!
166 Benno 2003-06-18 00:11:46
ajándék lónak ne nézd a vesszejét!!!
ajándék lónak ne nézd a vesszejét!!!
165 Bulvár Kund 2003-06-18 00:09:51
Ha már helyesírás, akkor vesszőparipa....
Ha már helyesírás, akkor vesszőparipa....
164 gabor 2003-06-17 20:50:52
Elnézést, hogy már megint helyesírási ügyben reklamálok, de úgy látszik, ez nekem valahogy vesszöparipám... Nem lehetne-e a Kodály-módszeres topic [de jó ez a két szó így egymás mellett :-) ] címében a Kodály meg a módszer közé egy kötöjelet biggyeszteni? Sokkal jobban mutatna a bézs háttér elött!
Elnézést, hogy már megint helyesírási ügyben reklamálok, de úgy látszik, ez nekem valahogy vesszöparipám... Nem lehetne-e a Kodály-módszeres topic [de jó ez a két szó így egymás mellett :-) ] címében a Kodály meg a módszer közé egy kötöjelet biggyeszteni? Sokkal jobban mutatna a bézs háttér elött!
163 Búbánat 2003-06-16 13:50:46
Kedves Benno! Gratulálok a cikkedhez. Nagyon élvezetesek voltak a leírásaid. Mintha magam is ott lettem volna...
Kedves Benno! Gratulálok a cikkedhez. Nagyon élvezetesek voltak a leírásaid. Mintha magam is ott lettem volna...
162 Benno 2003-06-14 13:30:03
ami érdekli a nagyobb tömegeket az: 1) sztárok. akik néhanapján idejönnek, akkor teltház van. Gheorghiu/Alagna, vagy vagy Bartoli, vagy most Pavarotti. 2) Wagner operák, föleg a Ring. az emelt helyárral is teltház 3) premierek, de azok se mindig, lsd Ariadne. 4) vannak az ilyen perverz dolgok mint Varázsfütyülö, abbol 3 is van és jol kelnek a jegyek.föleg 5) az egyetlen (!) teltházas idei (szex-)rendezés, az uj DOnGiovanni a rendezöi ötletbörzékre azonban nem kiváncsi a tömeg. megnézik a bérletesek, az érdeklödö kevesek, aztán futnak félházzal. föleg hétköznap (amugyis csak 4 napot jatszanak a házak, átlagban, hetente) pl. a Komische Oper idei bemutatoi közül 2-t szezon elött levettek a müsorrol (egy operett mega Peter Grimes) a Dt Operben is volt elég hely még a pénteki Semiramide-n is az árak annyiban OK, hogy elég széles az árskála. Dt Oper 10-110, Staatsoper 6-120, Komische 8-93 euro között. kisebb nagyobb kedvezmények is vannak. ja meg a Barenboimra is buknak, arra az 5db elöadásra amit sziveskedik elvezényelni a rébízott házban
ami érdekli a nagyobb tömegeket az: 1) sztárok. akik néhanapján idejönnek, akkor teltház van. Gheorghiu/Alagna, vagy vagy Bartoli, vagy most Pavarotti. 2) Wagner operák, föleg a Ring. az emelt helyárral is teltház 3) premierek, de azok se mindig, lsd Ariadne. 4) vannak az ilyen perverz dolgok mint Varázsfütyülö, abbol 3 is van és jol kelnek a jegyek.föleg 5) az egyetlen (!) teltházas idei (szex-)rendezés, az uj DOnGiovanni a rendezöi ötletbörzékre azonban nem kiváncsi a tömeg. megnézik a bérletesek, az érdeklödö kevesek, aztán futnak félházzal. föleg hétköznap (amugyis csak 4 napot jatszanak a házak, átlagban, hetente) pl. a Komische Oper idei bemutatoi közül 2-t szezon elött levettek a müsorrol (egy operett mega Peter Grimes) a Dt Operben is volt elég hely még a pénteki Semiramide-n is az árak annyiban OK, hogy elég széles az árskála. Dt Oper 10-110, Staatsoper 6-120, Komische 8-93 euro között. kisebb nagyobb kedvezmények is vannak. ja meg a Barenboimra is buknak, arra az 5db elöadásra amit sziveskedik elvezényelni a rébízott házban
161 Megén 2003-06-13 11:20:31
Csatlakozom Gabor-hoz és mindenkihez, aki politikamentességet kér.
Csatlakozom Gabor-hoz és mindenkihez, aki politikamentességet kér.
160 Szilgyo 2003-06-13 11:07:29
Benno, a kritikád végén siralmas látogatottsági számokat említettél. Hogy is van ez? Berlinben az emberek nem kíváncsiak az operára, vagy a jegyárak riasztják el őket?
Benno, a kritikád végén siralmas látogatottsági számokat említettél. Hogy is van ez? Berlinben az emberek nem kíváncsiak az operára, vagy a jegyárak riasztják el őket?
159 gabor 2003-06-12 22:41:10
kalahari: Köszi!
kalahari: Köszi!
158 Benno 2003-06-12 16:26:22
YO!! akkor futtatod? mármint nem a lányokat, hanem a hejesírásprogramot :) danke!
YO!! akkor futtatod? mármint nem a lányokat, hanem a hejesírásprogramot :) danke!
157 daunerni 2003-06-12 16:25:28
Dear Benno, Teljesen egyben megkaptam hurrá!!!
Dear Benno, Teljesen egyben megkaptam hurrá!!!
156 Kerengő der Wisch 2003-06-12 15:41:37
Gáborral nagyon is egyetértek. Legyen -maradjon - ez az újság különbb, mint a sok hasonló, ahol előbb-utóbb egymás torkának esnek az emberek. Beszélgetni, vitatkozni jó. Acsarkodni, gyűlölködni kevésbé. Beszéljünk inkább a zenéről. Esetleg a nőkről***
Gáborral nagyon is egyetértek. Legyen -maradjon - ez az újság különbb, mint a sok hasonló, ahol előbb-utóbb egymás torkának esnek az emberek. Beszélgetni, vitatkozni jó. Acsarkodni, gyűlölködni kevésbé. Beszéljünk inkább a zenéről. Esetleg a nőkről***
155 gabor 2003-06-12 10:19:08
Ha jól tudom, ezt egy internetes fórum esetében nem annyira cenzúrának, mint inkább moderálásnak szokták hívni. De éntölem azt irnak bizonyos höbörgök, amit akarnak. (És ne érts félre, nem rád gondoltam, mert Lebrechtet idézni - akármilyen undorító megállapítását is - még nem politika, és önmagában nem jelent semmit, mint ezt ki is fejtettem.) De mint mondtam, ha nem értetek egyet, jelezzétek, aztán akkor elfelejtjük az egészet, én meg majd gyorsan becsukom a szemem, ha politikaszagot érzek. : ) Mert engem viszont nagyon zavar.
Ha jól tudom, ezt egy internetes fórum esetében nem annyira cenzúrának, mint inkább moderálásnak szokták hívni. De éntölem azt irnak bizonyos höbörgök, amit akarnak. (És ne érts félre, nem rád gondoltam, mert Lebrechtet idézni - akármilyen undorító megállapítását is - még nem politika, és önmagában nem jelent semmit, mint ezt ki is fejtettem.) De mint mondtam, ha nem értetek egyet, jelezzétek, aztán akkor elfelejtjük az egészet, én meg majd gyorsan becsukom a szemem, ha politikaszagot érzek. : ) Mert engem viszont nagyon zavar.
154 Benno 2003-06-12 09:09:08
gabor, ezt miért a szerkesztönek cimzed? csak nem egy kis cenzurára valo felhivas rejlik benne...? t. szerk., mail visszajött, de most ujra inditottam DNI cimére!
gabor, ezt miért a szerkesztönek cimzed? csak nem egy kis cenzurára valo felhivas rejlik benne...? t. szerk., mail visszajött, de most ujra inditottam DNI cimére!
153 kalahari 2003-06-12 03:18:28
Gábor! Mi sem könnyebb ennél! A honlap: http://www.operafesztival.hu/hu/index.cmt Itt mindent megtalálsz.
Gábor! Mi sem könnyebb ennél! A honlap: http://www.operafesztival.hu/hu/index.cmt Itt mindent megtalálsz.
152 gabor 2003-06-12 02:44:38
Egy békésebb ügyben is szeretnék segítségért folyamodni. Hozzáférhetö-e a neten a miskolci fesztivál részletes programja (elöre az egész), és ha igen, hol? Esetleg tudtok-e valamit ajánlani, hogy mire érdemes elmenni, és hogy hogyan lehet bejutni (be lehet-e lógni, ha nem, hogyér a jegy, stb.) Kérlek, segítsetek, késön kaptam észbe a vizsgaidöszak miatt, de nagyon szeretnék legalább egy-két elöadásra elmenni (ha nem kerül ezrekbe az állójegy... : ( ), viszont teljesen tájékozatlan vagyok, ráadásul nem is vagyok miskolci, amit évente egyszer 10 napig nagyon sajnálok. Ja, és sürgös! (Mivel, ugye, már elkezdödött...) Mindent elöre is köszönök!
Egy békésebb ügyben is szeretnék segítségért folyamodni. Hozzáférhetö-e a neten a miskolci fesztivál részletes programja (elöre az egész), és ha igen, hol? Esetleg tudtok-e valamit ajánlani, hogy mire érdemes elmenni, és hogy hogyan lehet bejutni (be lehet-e lógni, ha nem, hogyér a jegy, stb.) Kérlek, segítsetek, késön kaptam észbe a vizsgaidöszak miatt, de nagyon szeretnék legalább egy-két elöadásra elmenni (ha nem kerül ezrekbe az állójegy... : ( ), viszont teljesen tájékozatlan vagyok, ráadásul nem is vagyok miskolci, amit évente egyszer 10 napig nagyon sajnálok. Ja, és sürgös! (Mivel, ugye, már elkezdödött...) Mindent elöre is köszönök!
151 gabor 2003-06-12 02:10:56
T. Szerkesztö! Rövid leszek és velös: Ki a politikával a Momus-röl! Elöre is köszönöm, gabor.
T. Szerkesztö! Rövid leszek és velös: Ki a politikával a Momus-röl! Elöre is köszönöm, gabor.
150 Benno 2003-06-12 01:32:33
ok, mail ment Pista bácsi cimére
ok, mail ment Pista bácsi cimére
149 daunerni 2003-06-12 00:39:50
bármelyikre :-)
bármelyikre :-)
148 Benno 2003-06-12 00:17:18
futtatni 2 t-vel (hehehe)
futtatni 2 t-vel (hehehe)
147 Benno 2003-06-12 00:13:26
nnno..megjöttem a Hollandiról és átolvastam a tegnap irt Semiramide beszámolómat. ha kell, és végig tudtok futatni rajta egy magyar helyesirasi programot (ékezetek stb) akkor elküldöm. melyik cimre?
nnno..megjöttem a Hollandiról és átolvastam a tegnap irt Semiramide beszámolómat. ha kell, és végig tudtok futatni rajta egy magyar helyesirasi programot (ékezetek stb) akkor elküldöm. melyik cimre?
146 Szűcs 2003-06-11 11:35:49
Milyen Wagner-maratonos hír? Látsz Te itt olyat? :-))))))) Leszedtük, kösz.
Milyen Wagner-maratonos hír? Látsz Te itt olyat? :-))))))) Leszedtük, kösz.
145 KK 2003-06-11 11:30:17
Kedves Benno! Megkövetlek. Elfelejtettem megnézni a dátumot. Poénként esetleg a Barenboim-fórumba kerülhetett volna... Mea culpa!
Kedves Benno! Megkövetlek. Elfelejtettem megnézni a dátumot. Poénként esetleg a Barenboim-fórumba kerülhetett volna... Mea culpa!
144 Benno 2003-06-11 10:48:51
ez a Wagner-maratonos \"legfrissebb\" hír csak poénból vagy direkt került ide több mint egy évvel az esemény után?
ez a Wagner-maratonos \"legfrissebb\" hír csak poénból vagy direkt került ide több mint egy évvel az esemény után?
143 Búbánat 2003-06-10 12:20:34
Ezúttal a mai METRO újságban figyeltem fel erre a kis hírre: „ A tervek szerint 2005 tavaszán nyílik meg az új koppenhágai operaház, melyben több mint ezer helyiség lesz. Az új épület lesz azt otthona a Dán Királyi Operának és a Királyi Filharmóniának is. A kritikusok szerint az építmény azonban túl nagy, és nem illik Koppenhága városképéhez. Az épületet a Moller Alapítvány építteti, ajándékként. A beruházás értéke csaknem háromszázmillió euró. Az alapítvány a múlt hét végén két napra megnyitotta a látogatók előtt a félkész állapotban lévő épületet, hogy megnézhessék, hol tartanak a munkálatok, és hogy saját maguk dönthessék el, illik-e a városba vagy sem.”
Ezúttal a mai METRO újságban figyeltem fel erre a kis hírre: „ A tervek szerint 2005 tavaszán nyílik meg az új koppenhágai operaház, melyben több mint ezer helyiség lesz. Az új épület lesz azt otthona a Dán Királyi Operának és a Királyi Filharmóniának is. A kritikusok szerint az építmény azonban túl nagy, és nem illik Koppenhága városképéhez. Az épületet a Moller Alapítvány építteti, ajándékként. A beruházás értéke csaknem háromszázmillió euró. Az alapítvány a múlt hét végén két napra megnyitotta a látogatók előtt a félkész állapotban lévő épületet, hogy megnézhessék, hol tartanak a munkálatok, és hogy saját maguk dönthessék el, illik-e a városba vagy sem.”
142 Swirl 2003-06-05 09:41:50
Jó napot! Már sok helyen kerestem, de nem találom Puccini Turandot-jának magyar szövegét, vagy részletes leírását. Ha valakinek esetleg meg van elektronikus formában, az kérem küldje el az e-mail címemre: swirl@freemail.hu Előre is köszönöm!
Jó napot! Már sok helyen kerestem, de nem találom Puccini Turandot-jának magyar szövegét, vagy részletes leírását. Ha valakinek esetleg meg van elektronikus formában, az kérem küldje el az e-mail címemre: swirl@freemail.hu Előre is köszönöm!
141 Heiner Lajos 2003-06-05 08:11:16
Búbánatnak: Tisztelt Hölgyem/Uram! Mea culpa. A Flórez-CD ismertetésemből kimaradt a „színpadon” szó. Azazhogy tudtommal Pavarotti színpadon sose énekelte Elvino szólamát. Talán a freudi unbewußt a ludas – Flórezt „élőben” egyetlenegyszer hallottam idáig, épp a Somnambulaban (ld. a Momus beszámolóját). Így persze színpadi előadásra gondoltam Pavarotti kapcsán is – de ezt ki kellett volna írni. Sőt. Mea maxima culpa. Elkezdtem keresgetni, hogy Pavarotti valóban csak lemezre énekelte-e a szólamot – merthogy nála ez nem lett volna egyedülálló jelenség ( a Tell Vilmos Arnoldját biztos, hogy sose alakította kosztümben, kétségeim vannak Enzo szerepével kapcsolatban is, Andrea Chenier-t pedig évekkel a stúdiófelvétel után énekelte el először a publikum számára). Megnéztem pár, kezembe eső szakirodalmat. Jens Malta Fischer: Große Stimmen (Suhrkamp, 1995) Brian Adams: La Stupenda – A Biography of Joan Sutherland (Hutchinson, 1980) Karsten Steiger: Opern – Ein Verzeichnis aller Aufnahmen (Cormoran, 2000) Luciano Pavarotti: Meine Welt – mein Leben (Kindler, 1995) Jürgen Kesting: Die Grossen Sänger (Econ, 1993) Ezekben nem találtam adatot arra, hogy Pavarotti énekelte volna Elvinot színpadon, ill. lenne „élő” felvétele erről az operáról. Megkerestem kérdésemmel atyai jóbarátomat, az angol operakritikusok egyik doyenjét, Alan Blyth-t, aki azt válaszolta: „Nem vagyok biztos benne. Talán nem.” Aztán mégis találtam valamit (Harold Rosenthal és John Warrack: The Concise Oxford Dictionary of Opera, Oxford University Press, 1980), mely szerint Pavarotti „London, C. G. 1963 Rodolfo, and subsequently Tonie (Fille du régiment), also Elvino, Alfredo, Duke of Mantua, Edgardo.” És egy kedves szegedi operaénekes barátom utánanézett az Interneten – ő is azt találta, Pavarotti valamikor alakította Elvinot színpadon (forrásadatot nem kaptam). Hát, ezért a „maxima”. Elnézést kérek Búbánattól, Olvasóinktól. Kárpótlásul idemásolnék pár mondatot két, mértékadónak tartott könyvből Pavarotti Alvajáró-lemezéről: „Elsőre éneklése figyelemreméltó szép legatója és tiszta kiejtése miatt, de az hamarosan érzéketlen erőltetésbe megy át, mely a leginkább lírai részek kivételével a teljes felvételt tönkreteszi.” (Opera on Record 2, ed. Alan Blyth, Hutchinson, 1983) „Noha Elvino nem Pavarotti tökéletes szerepe, mégis könnyűvé tudja tenni hangját és mozgásban lévővé, mézes finomságával. A kettősöket és a tenor áriákat a közölt kottához képest egy egész hanggal lefelé transzponálták – standard gyakorlat ebben az operában – kivéve az „Ah, perché non posso odiarti”-t, mely harmadhanggal lefelé transzponált. Az eredmény nem mindig optimális: Bellini nem akarta volna az első szoprán-tenor kettőst ugyanabban a fekvésben, mint az ezt követő basszusáriát, és nem írt volna más hangnemben egy cavatinát a cabalettához képest (Elvino: „Tutto é sciolto” és „Ah, perché non posso odiarti”). (Guide to Recorded Opera, ed. Paul Gruber, Thames and Hudson, 1993). Búbánat kiegészítéséhez Donizetti Erzsébetével kapcsolatban: itt csak a Decca kísérőfüzetének információja („Introductory notes and translations Š 2003 Decca Music Group Limited”) állt forrásként rendelkezésemre. Eszerint a Royal Opera premierjén Giuseppe Sabbatini helyett beugorva Flórez énekelt Donizetti elveszett operája, az Elisabetta premierjén. Ha a Decca nem tudott, akart több információt közölni, én sem gondolom, hogy muszáj lett, vagy kívántam volna. Amúgy, ősbemutató: akkor Donizetti Erzsébetét a szerző életében sose játszották? Ha nem, akkor a Flórez énekelte előadás volt-e az ősbemutató? Mi az, hogy ősbemutató – ha most órányi, korábban nem játszott anyagot előadnak, az-e? Akkor ősbemutató volt a Turandot legújabb verziója, amit tavaly nyáron szenvedtem végig a III. felvonást Salzburgban? Ősbemutatóként tudósíthatom-e majd Olvasóinkat a Hoffmann-meséi idei salzburgi előadásával kapcsolatban, ahol először szólal meg majd egy mostanában megtalált sanzon? Kérdések, nézőpontok ütközése. De úgy hiszem, ezért jó a Momus. Én örülök, ha akárhonnan – Pozsonyból is jött – megjegyzést kapok. Mert ez az jelenti, hogy olvasnak bennünket. És még egyszer bocsi, és még egyszer köszönet. Heiner Lajos
Búbánatnak: Tisztelt Hölgyem/Uram! Mea culpa. A Flórez-CD ismertetésemből kimaradt a „színpadon” szó. Azazhogy tudtommal Pavarotti színpadon sose énekelte Elvino szólamát. Talán a freudi unbewußt a ludas – Flórezt „élőben” egyetlenegyszer hallottam idáig, épp a Somnambulaban (ld. a Momus beszámolóját). Így persze színpadi előadásra gondoltam Pavarotti kapcsán is – de ezt ki kellett volna írni. Sőt. Mea maxima culpa. Elkezdtem keresgetni, hogy Pavarotti valóban csak lemezre énekelte-e a szólamot – merthogy nála ez nem lett volna egyedülálló jelenség ( a Tell Vilmos Arnoldját biztos, hogy sose alakította kosztümben, kétségeim vannak Enzo szerepével kapcsolatban is, Andrea Chenier-t pedig évekkel a stúdiófelvétel után énekelte el először a publikum számára). Megnéztem pár, kezembe eső szakirodalmat. Jens Malta Fischer: Große Stimmen (Suhrkamp, 1995) Brian Adams: La Stupenda – A Biography of Joan Sutherland (Hutchinson, 1980) Karsten Steiger: Opern – Ein Verzeichnis aller Aufnahmen (Cormoran, 2000) Luciano Pavarotti: Meine Welt – mein Leben (Kindler, 1995) Jürgen Kesting: Die Grossen Sänger (Econ, 1993) Ezekben nem találtam adatot arra, hogy Pavarotti énekelte volna Elvinot színpadon, ill. lenne „élő” felvétele erről az operáról. Megkerestem kérdésemmel atyai jóbarátomat, az angol operakritikusok egyik doyenjét, Alan Blyth-t, aki azt válaszolta: „Nem vagyok biztos benne. Talán nem.” Aztán mégis találtam valamit (Harold Rosenthal és John Warrack: The Concise Oxford Dictionary of Opera, Oxford University Press, 1980), mely szerint Pavarotti „London, C. G. 1963 Rodolfo, and subsequently Tonie (Fille du régiment), also Elvino, Alfredo, Duke of Mantua, Edgardo.” És egy kedves szegedi operaénekes barátom utánanézett az Interneten – ő is azt találta, Pavarotti valamikor alakította Elvinot színpadon (forrásadatot nem kaptam). Hát, ezért a „maxima”. Elnézést kérek Búbánattól, Olvasóinktól. Kárpótlásul idemásolnék pár mondatot két, mértékadónak tartott könyvből Pavarotti Alvajáró-lemezéről: „Elsőre éneklése figyelemreméltó szép legatója és tiszta kiejtése miatt, de az hamarosan érzéketlen erőltetésbe megy át, mely a leginkább lírai részek kivételével a teljes felvételt tönkreteszi.” (Opera on Record 2, ed. Alan Blyth, Hutchinson, 1983) „Noha Elvino nem Pavarotti tökéletes szerepe, mégis könnyűvé tudja tenni hangját és mozgásban lévővé, mézes finomságával. A kettősöket és a tenor áriákat a közölt kottához képest egy egész hanggal lefelé transzponálták – standard gyakorlat ebben az operában – kivéve az „Ah, perché non posso odiarti”-t, mely harmadhanggal lefelé transzponált. Az eredmény nem mindig optimális: Bellini nem akarta volna az első szoprán-tenor kettőst ugyanabban a fekvésben, mint az ezt követő basszusáriát, és nem írt volna más hangnemben egy cavatinát a cabalettához képest (Elvino: „Tutto é sciolto” és „Ah, perché non posso odiarti”). (Guide to Recorded Opera, ed. Paul Gruber, Thames and Hudson, 1993). Búbánat kiegészítéséhez Donizetti Erzsébetével kapcsolatban: itt csak a Decca kísérőfüzetének információja („Introductory notes and translations Š 2003 Decca Music Group Limited”) állt forrásként rendelkezésemre. Eszerint a Royal Opera premierjén Giuseppe Sabbatini helyett beugorva Flórez énekelt Donizetti elveszett operája, az Elisabetta premierjén. Ha a Decca nem tudott, akart több információt közölni, én sem gondolom, hogy muszáj lett, vagy kívántam volna. Amúgy, ősbemutató: akkor Donizetti Erzsébetét a szerző életében sose játszották? Ha nem, akkor a Flórez énekelte előadás volt-e az ősbemutató? Mi az, hogy ősbemutató – ha most órányi, korábban nem játszott anyagot előadnak, az-e? Akkor ősbemutató volt a Turandot legújabb verziója, amit tavaly nyáron szenvedtem végig a III. felvonást Salzburgban? Ősbemutatóként tudósíthatom-e majd Olvasóinkat a Hoffmann-meséi idei salzburgi előadásával kapcsolatban, ahol először szólal meg majd egy mostanában megtalált sanzon? Kérdések, nézőpontok ütközése. De úgy hiszem, ezért jó a Momus. Én örülök, ha akárhonnan – Pozsonyból is jött – megjegyzést kapok. Mert ez az jelenti, hogy olvasnak bennünket. És még egyszer bocsi, és még egyszer köszönet. Heiner Lajos
140 Megén 2003-06-02 10:22:02
Bocsánat, hogy berontok, de előkerültem, hazaérkeztünk. Egy kis friss információként: Milanoban a Scala teljesen ki van belezve, csak a három főfala van meg, kívülről megtámasztva. Viszont ha az olasz építőiparban meg lehet bízni, jövőre, október 19-én átadják. Információ még nincs a nyitással kapcsolatban. A maketteket a Galériában, elöl a kirakatban meg lehet nézni, ha valaki még arra jár. A dóm 600 éves születésnapja alkalmából hangversenysorozat van június 25-ig, főleg egyházi zenék 5-11 Eurós belépőkkel (kicsit drága). Ennyit a hírharangozásról, üdv minden chatelőnek!
Bocsánat, hogy berontok, de előkerültem, hazaérkeztünk. Egy kis friss információként: Milanoban a Scala teljesen ki van belezve, csak a három főfala van meg, kívülről megtámasztva. Viszont ha az olasz építőiparban meg lehet bízni, jövőre, október 19-én átadják. Információ még nincs a nyitással kapcsolatban. A maketteket a Galériában, elöl a kirakatban meg lehet nézni, ha valaki még arra jár. A dóm 600 éves születésnapja alkalmából hangversenysorozat van június 25-ig, főleg egyházi zenék 5-11 Eurós belépőkkel (kicsit drága). Ennyit a hírharangozásról, üdv minden chatelőnek!
139 Búbánat 2003-06-02 09:53:22
Heiner úrnak: a cikkében foglaltakat pontosítom és kiegészítem. Rosszul tudja, hogy Pavarotti sosem énekelte Elvinót. Olvassa el a könyvét, amely magyar nyelven „A pék fia és a kilenc magas C” címmel jelent meg. A legvégén a diszkográfiában talál az Alvajáróra vonatkozó adatokat is. (A 2. kiadásban még bőségesebbet.) A DECCA-nál felvették vele lemezre az operát, amelyen olyan partnerek működtek közre, mint Sutherland, Ghiaurov és a karmester Bonynge. Gyári kazettán meg van nekem a felvétel és csak a legjobbakat mondhatom róla. A Flórez által énekelt Elisabetta - részlettel kapcsolatban tett zárójeles mondatait a szombati Magyar Nemzet kis cikkével kiegészítem. „Donizetti-ősbemutató lesz júliusban a New York melletti Caramoorban rendezendő fesztiválon. Az 1840-ben komponált Erzsébet, a száműzött lánya első partitúra részleteire Will Crutchfield, a fesztivál igazgatója talált rá 1984-ben a londoni Covent Garden pincéjében. Három évvel később újabb részletek kerültek elő, és ezt a töredéket 1987-ben már játszották is Londonban. Crutchfieldnek a párizsi nemzeti könyvtárból előkerült részletek alapján 2002-re sikerült rekonstruálni az opera teljes francia változatát.”
Heiner úrnak: a cikkében foglaltakat pontosítom és kiegészítem. Rosszul tudja, hogy Pavarotti sosem énekelte Elvinót. Olvassa el a könyvét, amely magyar nyelven „A pék fia és a kilenc magas C” címmel jelent meg. A legvégén a diszkográfiában talál az Alvajáróra vonatkozó adatokat is. (A 2. kiadásban még bőségesebbet.) A DECCA-nál felvették vele lemezre az operát, amelyen olyan partnerek működtek közre, mint Sutherland, Ghiaurov és a karmester Bonynge. Gyári kazettán meg van nekem a felvétel és csak a legjobbakat mondhatom róla. A Flórez által énekelt Elisabetta - részlettel kapcsolatban tett zárójeles mondatait a szombati Magyar Nemzet kis cikkével kiegészítem. „Donizetti-ősbemutató lesz júliusban a New York melletti Caramoorban rendezendő fesztiválon. Az 1840-ben komponált Erzsébet, a száműzött lánya első partitúra részleteire Will Crutchfield, a fesztivál igazgatója talált rá 1984-ben a londoni Covent Garden pincéjében. Három évvel később újabb részletek kerültek elő, és ezt a töredéket 1987-ben már játszották is Londonban. Crutchfieldnek a párizsi nemzeti könyvtárból előkerült részletek alapján 2002-re sikerült rekonstruálni az opera teljes francia változatát.”
138 Kerengő der Wisch 2003-05-28 18:06:47
Most olvastam, hogy átadták a legjobban szerkesztett koncertprogramért járó díjat. (Legfrissebb) Versenyt hírdetek - ha megengeditek - a legjobb program összeállítására. Bárki benevezhet, bármilyen képzeletbeli hangverseny ötlettel. A legszimpatikusabbra pedig szavazhatunk. A pénzjutalom ugyan annyi lesz, mint a hírben.
Most olvastam, hogy átadták a legjobban szerkesztett koncertprogramért járó díjat. (Legfrissebb) Versenyt hírdetek - ha megengeditek - a legjobb program összeállítására. Bárki benevezhet, bármilyen képzeletbeli hangverseny ötlettel. A legszimpatikusabbra pedig szavazhatunk. A pénzjutalom ugyan annyi lesz, mint a hírben.
137 Sz. J. 2003-05-27 09:23:07
Kösz az észrevételt, javítottuk. Mondjuk, észrevehettem volna, hogy már a cím sem \"összkiadás\", hanem \"emlékkiadás\". :-(
Kösz az észrevételt, javítottuk. Mondjuk, észrevehettem volna, hogy már a cím sem \"összkiadás\", hanem \"emlékkiadás\". :-(
136 Szilgyo 2003-05-27 08:19:25
Csak annyit, kötve hiszem, hogy a 23 órás Prokofjev-emlékkiadás egyben összkiadás is lenne, hiszen jónéhány opera kimarad, pl. Tüzes angyal...
Csak annyit, kötve hiszem, hogy a 23 órás Prokofjev-emlékkiadás egyben összkiadás is lenne, hiszen jónéhány opera kimarad, pl. Tüzes angyal...
135 Kerékgyártó György 2003-05-19 12:01:17
Sziasztok! Javában dolgozunk a Szegeden felvett beszélgetés szerkesztésén. Elég nagy munka, úgyhogy türelmet kérünk.Ha nem történik nagyobb katasztrófa, holnap olvashatjátok.
Sziasztok! Javában dolgozunk a Szegeden felvett beszélgetés szerkesztésén. Elég nagy munka, úgyhogy türelmet kérünk.Ha nem történik nagyobb katasztrófa, holnap olvashatjátok.
134 Szilgyo 2003-05-16 10:22:14
Otto Edelmann csodaszépen énekli a Flieder-monológot(is) a Karajan-féle Mestereken...Nagy énekes volt!
Otto Edelmann csodaszépen énekli a Flieder-monológot(is) a Karajan-féle Mestereken...Nagy énekes volt!
133 Búbánat 2003-05-16 09:19:33
A rövid hírekből hiányzik, ezért itt jelzem a következőket. A Magyar Nemzetben olvasom, hogy „Gyászol a nemzetközi operaélet: 87 éves korában elhunyt Sesto Bruscantini, a XX. század egyik legnagyobb lírai basszbariton énekese, Mozart és Rossini-operaszerepek kiemelkedő alakítója. A kivételes énektechnikájának köszönhetően 1986-ig rendszeresen fellépő Bruscantini ünnepelt résztvevője volt a glyndebourni és a salzburgi fesztiválnak. 86 éves korában meghalt Otto Edelmann, a világ egyik legismertebb basszusénekese, aki 36 éven át volt a Bécsi Állami Operaház tagja, visszatérő vendége a salzburgi és bayreuthi ünnepi játékoknak, s 1954-től a New York-i Metropolitan Operának is tagja.” Felvetem a gondolatot, hogy a rövid hírekben vagy külön nyitandó rovatban folyamatosan tegyék közzé az ilyen jellegű, feltételezem sokakat érdeklő személyi híreket is: kitüntetések, díjak, évfordulók, gyászhírek stb.
A rövid hírekből hiányzik, ezért itt jelzem a következőket. A Magyar Nemzetben olvasom, hogy „Gyászol a nemzetközi operaélet: 87 éves korában elhunyt Sesto Bruscantini, a XX. század egyik legnagyobb lírai basszbariton énekese, Mozart és Rossini-operaszerepek kiemelkedő alakítója. A kivételes énektechnikájának köszönhetően 1986-ig rendszeresen fellépő Bruscantini ünnepelt résztvevője volt a glyndebourni és a salzburgi fesztiválnak. 86 éves korában meghalt Otto Edelmann, a világ egyik legismertebb basszusénekese, aki 36 éven át volt a Bécsi Állami Operaház tagja, visszatérő vendége a salzburgi és bayreuthi ünnepi játékoknak, s 1954-től a New York-i Metropolitan Operának is tagja.” Felvetem a gondolatot, hogy a rövid hírekben vagy külön nyitandó rovatban folyamatosan tegyék közzé az ilyen jellegű, feltételezem sokakat érdeklő személyi híreket is: kitüntetések, díjak, évfordulók, gyászhírek stb.
132 Megén 2003-05-16 09:07:45
Mindenki figyelmébe ajánlom a mai Matáv zenekari koncertet a Zeneakadémián, csupa csemege.
Mindenki figyelmébe ajánlom a mai Matáv zenekari koncertet a Zeneakadémián, csupa csemege.
131 Megén 2003-05-14 14:50:51
Kerengő der Wisch, lehet, hogy azért, de az is lehet, hogy jó. Én első időben féltem tőle, de sokat kell hallgatni, és most már \"találkoztunk\", és tetszik Rahmanyinov.
Kerengő der Wisch, lehet, hogy azért, de az is lehet, hogy jó. Én első időben féltem tőle, de sokat kell hallgatni, és most már \"találkoztunk\", és tetszik Rahmanyinov.
130 Kerengő der Wisch 2003-05-14 11:48:57
Nem értem ezt a Rachmaninov hírt. Szerintem egyáltalán nincs elfeledve. Többet játsszák mint sok kortársát. Egyszerűen kell az unokának a lóvé!
Nem értem ezt a Rachmaninov hírt. Szerintem egyáltalán nincs elfeledve. Többet játsszák mint sok kortársát. Egyszerűen kell az unokának a lóvé!
129 szerk 2003-05-14 10:14:55
bocs, a szórendért. Még valami: bizonyos Pedro Pauwels műveli ezt a színpadon.
bocs, a szórendért. Még valami: bizonyos Pedro Pauwels műveli ezt a színpadon.