Magyar Katolikus Rádió – Zenei közelkép
Elhangzott: 2022. december 14., 12.30 – 12.45
Lehár Ferenc: Giuditta
Szerkesztő-műsorvezető: Boros Attila
A zeneszerző utolsó eredeti színpadi műve volt a Giuditta. Ősbemutató: Bécsi Állami Operaház, 1934. január 20. A magyarországi bemutató: Magyar Királyi Operaház, 1934. április 8.
A darab „sikerét ezúttal is dallamainak nemes eleganciája, hangszerelésének szimfonikus gazdagsága és az énekszólamok operai szintű igényessége biztosítja. És még valami: a zene vonzereje, ami mindezeken túl van és nem körülírható és nem magyarázható.”
Néhány részlet a Giudittából / EMI, 1983/:
Edda Moser és Nicolai Gedda énekel, a Bajor Rádió Énekkarát és Zenekarát Willi Boskovsky vezényli.
- Ottavio belépője (Gedda, km. Férfikar)
- Giuditta és Ottavio szerelmi kettőse - az I. felvonás zárójelenete (Moser és Gedda)
- Giuditta dala és táncjelenete, II. felv. (Moser, km. Énekkar)
- Ottavio búcsúzó dala. (Magyar versfordításban: „Te vagy a napsugaram”) (Gedda)
Az adás visszahallgatható: itt
KEDVES ZÉTA, köszönöm.Élmény, szerény kedves és mindent tud.A legsokoldalúbb énekes. Szép napom lett. Őt hallgatva.
Ma esti operaközvetítés!
2020.09.15 19:00 - 19:30 Bartók Rádió
Prológ Georges Bizet: A gyöngyhalászok A mikrofonnál: László Ferenc |
2020.09.15 19:35 - 21:23 Bartók Rádió
Georges Bizet: A gyöngyhalászok
Háromfelvonásos opera
Szövegét Eugene Cormon és Michel Carré írta
Vezényel: Pierre Dervaux
Km.: Párizsi Opera Comique Énekkara és Szimfonikus Zenekara
Szereposztás:
Leila - Janine Micheau (szoprán),
Nadir - Nicolai Gedda (tenor),
Zurga - Ernest Blanc (bariton),
Nourabad - Jacques Mars (basszus).
A zongorakíséretes koncerten (Trieszt, Giuseppe Verdi Színház - Arany szalon, 1990) Nicolai Gedda műsorában egyebek közt két Lehár-operettdalt is előadott:
- A Paganiniből Paganini dala - magyar fordításban: "Volt nem egy de száz babám..."
- A mosoly országából Szu-Csong dala - magyar fordításban: "Vágyom egy nő után"
Érdekesség, hogy a Gedda a Paganini-dal eléneklése előtt üdvözli a közönség körében jelen lévő magyar énekművész-színésznőt, Eggerth Mártát! - akit láthatóan nagyon meghatottak (a kamera közeli képe mutatja az arcát) a nagyszerű tenor méltató szavai.
"Lippen schweigen" Nicolai Gedda, Anneliese Rothenberger, _Lehár: The Merry Widow
Nicolai Gedda mai születésnapján - 95 éves lenne.... (1925 - 2017)
A víg özvegy keresztmetszet-felvételén Ilosfalvy Róberttel, Erika Köth-tel, Anneliese Rothenbergerrel...
– Die Lustige Witwe - Großer Querschnitt
Label:
EMI – EL 12 8194 4
Format: Cassette (1968)... később LP, majd CD-n is...
Kapcs. 45. és 15. sorszámokhoz
1983. november 28. - Erkel Színház
Puccini: Tosca
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Victorien Sardou drámája nyomán - Luigi Illica és Giuseppe Giacosa írta.
Fordította: Várady Sándor
Vezényel: Medveczky Ádám
Km. a Magyar Állami Operaház zenekara és énekkara
Rendezte: Nádasdy Kálmán és Oberfrank Géza
Szereposztás:
Tosca - Rohonyi Anikó
Cavaradossi - Nicolai Gedda mv.
Scarpia - Berczelly István
Sekrestyés - Bordás György
Angelotti - Tóth János
Spoletta - Tarnay Gyula
Sciarrone - Szüle Tamás
Pásztorfiú - Tordai Éva
Roberti - Domokos Endre
Vizsgálóbíró - Nemes Gyula
Börtönőr - Lukács László
Tiszt - Lux Tibor
Megjegyzem: az operaelőadás hangfelvételét - "Közvetítés az Erkel Színházból" - 1984. április 1-jén sugározta a Kossuth Rádió, 20.26 és 22.54 óra között (közben 22.00 – 22.00 hírek voltak).
Bartók Rádió ma esti műsorán
19:00 –19.30 Prológ
Friedrich von Flotow: Márta
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
19:35 – 21.56
Friedrich von Flotow: Márta
Négyfelvonásos opera
Szövegét Friedrich Wilhelm Riese írta
Vez.: Robert Heger
Km.: Bajor Állami Operaház Ének- és Zenekara
(karig.: Wolfgang Baumgart)
Szereposztás:
Lady Harriet Durham, a királynő udvarhölgye - Anneliese Rothenberger (szoprán),
Nancy, a komornája – Brigitte Fassbaender (mezzoszoprán),
Lord Tristan Mickleford, a lady unokabátyja - Dieter Weller (bariton),
Plumkett, gazdag földbérlő – Hermann Prey (bariton),
Lyonel, a testvére – Nicolai Gedda (tenor),
A richmondi bíró - Hans Georg Knoblich (basszus),
Szolgálók - Hanne-Ruth Mayer, Elisabeth Schmaus, Hildegard Steinmaier,
Inasok - Artur Horn, Hans Mursch, Gerhard Fuchs,
Gazdák - Walter Brem, Hans Mursch
Ma két éve hunyt el Nicolai Gedda
Emlélékére, a Bartók Rádió sugározza ma este:
Albert Lortzing: Cár és ács - avagy a két Péter
19:30 Prológ: A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
19.35 - 21.51 Háromfelvonásos vígopera
Szövegét a zeneszerző írta
Vez.: Robert Heger
Km.: Lipcsei Rádió Énekkara (karig.: Armin Oeser),
Drezdai Állami Zenekar
Szereposztás:
I. Péter cár – Hermann Prey (bariton),
Peter Ivanov – Peter Schreier (tenor),
Van Bett, polgármester – Gottlob Frick (basszus),
Marie, Van Bett unokahúga – Erika Köth (szoprán),
Browe özvegye - Annelies Burmeister (alt),
Chateauneuf márki – Nicolai Gedda (tenor),
Lefort admirális – Fred Teschler (basszus),
Syndham lord és Tiszt – Vogel Siegfried (basszus)
Igen, igen, híres és gyönyörű felvétel. Sajnos di Stefano csak nagyon rövid ideig tudta így, Gedda viszont majd' harminc évig így:
https://www.youtube.com/watch?v=R4yqbPFmIWc
Tulajdonképpen Gedda nem indiszponált volt, hanem előadás előtt tudta meg, hogy édesanyját baleset érte. Az előadást nem mondta le, de pszichésen nyilván nem volt teljesen kiegyensúlyozott állapotban.
A C-t pár éve, az előző Traviata rendezés utolsó évében Balczó is énekelte párszor, nem is rosszul. (Az újban is, de nem jól.)
Itt off, de a Faust-kavatina miatt mégis: Bing, akit Di Stefano -Bing MET-emlékiratai szerint- csúnyán átvert, megemlíti,hogy talán életében még nem hallotta úgy az áriát, különösen, a cé végén megcsinált diminuendóval, ahogyan Di Stefanoval, még szerződtetése előtt, a "békeidőben". Íme egy élő felvétel, nem Gedda "terhére" csak érdekességnek.
Csak bármelyik itteni tenor lett volna annyira indiszponált... annak a C-nek a hazaiak közül az elmúlt negyven-valahány év alatt ketten futottak neki, Gulyás Dénes (a 80-as évek közepén) és tavaly Boncsér...
A Traviatában C van a cabaletta végén, azt senki úgy nem énekelte, mint ő, se stúdióban, se élőben. (Igaz, a Faust cavatinát se nagyon.) Sajnos 71-ben még az általános iskola 5. osztályába jártam, így azok az előadások kimaradtak. De 1982-ben, ha a dátumra jól emlékszem, indiszponáltan is pompás C-t énekelt a Traviatában.
Gimnazistaként, véletlen folytán (idős bérlettulajdonos rokon megbetegedett) jutottam el 1971 elején Gedda pesti Traviatájára és noha nem tenor-opera, -a szoprán pedig emlékeim szerint elég gyengén énekelt- kijelenthetem, hogy aznap este köteleztem el magam örökre az opera és a nagy énekesek mellett. Az áriát a gyors szakasszal együtt énekelte, a végén káprázatos magas cével (desz-szel?). Nemcsak éneklése ragadott magával, hanem az általa keltett felejthetetlen hangulat, tomboló siker is. Pár év múlva a Faustban is minden kihozhatót kihozott a szerepből, a kavatina végi cé, kell-e mondani, osztályon felüli volt.
Csak most, utólag látom (szerkesztek), hogy kb. ugyanezt megírtam éppen egy éve is..ami nem véletlen = köszönhetően Búbánatnak, az évforduló(k) folyamatos számon- és karbantartásának.
Én is ugyanígy voltam vele, de egy konkrét áriát meg se tudnék nevezni. De még ma is úgy érzem, hogy akármit hallgatok vele, mindenkinél jobbnak tűnik. A tökély. Csak ennyi, és semmi más. Nyugodjék békében! (Köszönöm, hogy emlékeztettél rá.)
Többek között neki is köszönhetem, hogy az operát kamaszként megszerettem. Ez az előbbi mondat persze így sablonos, mert vajmi keveset mond el arról, hogy egy nagyformátumú énekes milyen mértékben képes erre az énekléses csodás valamire kaput nyitni. Egy emlék a sok közül: Bartók rádió, Opera-művészlemezek, v. Pódium c. műsor. (Azóta már ezek a műsorok sincsenek...) Hüon áriája. Te jó ég, mi ez az ária, ez a hangtorna? Ismertem már a "3 tenort", de így egykik sem énekel. Ki ez? Mondogatom. És egyáltalán, hogy lehet ilyen jól énekelni..? Mondja a műsorközlő, hogy Geddát halhattuk. Nos, a név bevésődött! :)
Tegnap volt egy éve, hogy elhunyt Nicolai Gedda, aki több mint 50 évig állt operaszínpadon.
Bartók Rádió operaközvetítése ma éjjel:
21.44 – 23.55 A New York-i Metropolitan Operaház archívumából
V/5. rész
Verdi: Rigoletto
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Victor Hugo nyomán - Francesco Maria Piave írta
Vezényel: Lamberto Gardelli
Km. a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Gilda - Roberta Peters (szoprán),
Rigoletto - Cornell MacNeil (bariton
Mantua hercege - Nicolai Gedda (tenor)
Sparafucile - Bonaldo Giaiotti (basszus),
Maddalena - Belén Amparan (kontraalt),
Giovanna - Carlotta Ordassy (mezzoszoprán),
Monterone gróf - Raymond Michalski (bariton),
Marullo - Robert Goodloe (bariton),
Borsa - Carelli Gabor (tenor),
Ceprano gróf - Gene Boucher (basszus),
Ceprano grófné - Lilian Sukis (mezzoszoprán)
Börtönőr - Lloyd Strang (basszus)
Apród - Loretta Di Franco (szoprán)
(1967. április 8.)
19.00 – 19.35 Prológ
Verdi: Rigoletto
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
(Stockholm, Berwald-terem, 1981. június 12. - részletek)
A Bartók Rádió sugározza ma délután 14.31 – 15.00 A Svéd Rádió Szimfonikus Zenekarának Lehár-hangversenye Vezényel: Jan Stulen Km. Nicolai Gedda (tenor) 1. Lehár Ferenc-Ludwig Herzer-Fritz Löhner-Breda: Friderika - Óh lányka, óh lánykám (Gedda) 2. Lehár Ferenc-Paul Knepler-Jenbach Béla: Paganini- Paganini áriája (Gedda) 3. Lehár Ferenc: Arany és ezüst – keringő 4. Lehár Ferenc-Ludwig Herzer-Fritz Löhner-Breda: A mosoly országa a) Szu Csong belépője (Gedda) b) Barackvirág-dal - Szu-Csong dala I. felv. (Gedda) c) Vágyom egy nő után (Gedda)
Bartók Rádió sugározza ma este 19.00 – 20.55 Bizet: Gyöngyhalászok Opera három felvonásban Szövegét Eugene Cormon és Michel Carré írta Vezényel: Pierre Dervaux Km. a Páriszi Opera Comique Ének- és Zenekara Szereposztás: Leila - Janine Micheau (szoprán Nadir - Nicolai Gedda (tenor) Zurga - Ernest Blanc (bariton) Nourabad - Jacques Mars (basszus)
És mindhárom előadásban másik baritonja volt: Renato Bruson, Lorenzo Saccomani, Frank Guarrera.
Geddával is. A másik tenorja Flaviano Labó volt.
Igen és Geddával...
Búbánat listája, egyáltalán, amit a Momusért tesz, csodálatraméltó. Ágay nevét azért írtam külön, mert láttam az előadást, jól tudom, a Metben is énekelt Luciat?
Lajoskám, tudom, hogy tudsz olvasni, remélem, nem feltételezted az ellenkezőjét rólam. -:)
Én is köszönöm. Geddához méltó szép megemlékezés. Az utolsó dal pedig valódi ajándék: csoda.
Kedves Zéta! nagyon szomorúan olvastam a nekrológot. mert a legkedvesebb énekesem miatt íródott. Köszönöm a megemlékezést,nekem életem egyik meghatározó élménye volt élőben látni, s lemezeit hallgatni. Kislány korom óta -a rádióból ismertem s szerettem meg egyedül állóan szépséges hangját. Számtalan felvételét őrzöm s naponta hallgatom. Köszönöm.
Tudok olvasni. De ez volt az egyetlen pesti előadás, amit Geddaval láttam, és hihetetlen volt, ahogy az ő hangja Ágayéval összekapaszkodott. Persze mindketten olaszul énekeltek, ezért volt Alisa bemondása, "Mit mondasz?" komikus.
Az rajta van a listán.
És a Luciaban Ágayval...
Teljesen egyetértek, a francia operákkal is és Kraussal is...és mindennel. Életem nagy élménye , h láthattam Őt, és lemezei a legféltettebb kincseim.
Operaszínpadon 1952-ben debütált Stockholmban, hamarosan meghívták a milánói Scalába, a Párizsi Operába, a New York-i Metropolitanbe és a londoni Covent Gardenbe. Herbert von Karajan a legnagyobb Mozart-énekesnek tartotta, mások a hangok poétájának. Luciano Pavarotti azt állította: nincs tenor, akinek a magas regiszterben szebben csengene a hangja, mint Geddának. Tökéletes hangképzésének és énektechnikájának, hatalmas hangterjedelmének köszönhetően könnyedén és kitűnően tolmácsolta a legnehezebb tenorszerepeket is, az operaszínpadon kívül a koncerttermek nagyszerű dalénekesei között tartották számon. Pályafutásának nagy szerepeit több mint kétszáz lemez is megörökítette. Sokoldalú művész, nagyszerű pedagógus volt, svájci otthonába visszavonulva néhány tanítványt is vállalt. Mások mellett Brickner Szabolcs is részt vett a mesterkurzusán. Gedda hatvanas évek végétől többször is fellépett a budapesti Operaházban. Kép: imz Most találtam, megosztom.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=7o_Y3FALzyU;Nadir románca.[/url] Nagyon szeretem a vele készült Gyöngyhalászok felvételt. Massenet operáit ő szerettette meg velem - és után a Alfredo Kraus. Kivételes adottságai voltak és kivételes tehetsége, műveltsége. Mindig tudta miről énekel, mit énekel, és hogyan kell énekelnie. Mozart szerepek, bel canto, Verdi, vagy verista darabok, Puccini vagy a francia operairodalom remekei: bármit is énekelt, azt mindig szívvel, érzelmi árnyalatokban gazdagon énekelte. Csodálatos pianók, erőlködés nélküli magas hangok, ihletettség, csodálatosan hajlékony hang.
Minden esti altató dalom. https://www.youtube.com/watch?v=oASM2UsCXXE
Egy komment a Szadkóhoz Que bella pieza cantada por un grande de grandes, maravilloso Nicolai gedda!!!
Asszád ária vége valami gyönyörűség,katarzis.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=83OUwKTTJu8;"Magische Töne".[/url] Ideális lett volna Asszád szerepére is. [url]https://www.youtube.com/watch?v=U8DbbcdSF10;Egy orosz ritkaság - amit én nagyon szeretek.[/url]
69-ben Faragó volt vele az ördög, a kritikából úgy rémlik. 1976-ban Ütő volt Mefisztó, ő se volt éppen méltó partner. 1973-ra nem emlékszem.
Köszönöm én is. Pantheonban már írtam 1971-es Alfredojáról, remek Melissel és sajnos egy (legalábbis) akkor és ott méltatlan színvonalú Violettával. Ott voltam egyik káprázatos Faustján is, inkább valamelyik 1973-es lehetett. Ágai Karola énekelte Margitot játszi könnyedséggel rázta ki a kisujjából, Mephistora már nem emlékszem.
Legyen itt az ŐT búcsúztató csodálatos video: https://www.youtube.com/watch?v=7zyaowsZu-s
Csodálatos művész volt -egyik első felvétele, amit hallottam tőke, a Lenszkij-ária volt, azt meg is tanultam betéve, annyiszor hallgattam. Nála aztán nem volt kérdés a hangszépség és a technika.
Szívemből szóltál -- köszönöm!
Nicolai Gedda halálhíre engem is megrendített! Nagy kedvencem volt, tenor-fenoménnak tartottam mindig, akinek énekművészetére csak a legnagyobbaknak kijáró hódolattal, tisztelettel és szeretettel tekintettem. Személyesen mint néző, többször volt szerencsém hozzá az Erkel Színházban (Tosca, Lammermoori Lucia, Traviata), ezek az előadás-élmények maradandóak számomr, ahogyan a Zeneakadémián adott egyik dalestjére is szívesen emlékszem vissza. A rádióból, a televízió képernyőjéről, lemezekről is sok felvételét tartom számon, az opera, az oratórium mellett a sok nagyszerű operettet is, amelyekben énekelt. (Lehár, Kálmán, J. Strauss, Offenbach, Suppé, Millöcker, Zeller…) Pompás lírai tenorja mindig elbűvölt, varázsa megkapott, legyen az olasz, francia,német vagy orosz nyelvű darab, amiben hallottam énekét. Mindenképpen kiemelem saját kedvenceimet, melyeket vele nagyon megszerettem: Rossini: Tell Vilmos, Bellini: A puritánok, Romeó és Júlia; Donizetti: Lammermoori Lucia; Verdi: Traviata; Adam: A lonjumeau-i postakocsis, Gounod: Faust; Rómeó és Júlia; Offenbach: Hoffmann meséi; Massenet: Manon, Werther, Thais; Weber: Oberon, Flotow: Márta, Lortzing: Cár és ács; Csajkovszkij: Anyegin; az operettek közül legelsőként Lehár Víg özvegye és a Mosoly országa kívánkozik ide - ezekben is csodálatosat alkotott! Fényes, magas, szárnyaló (lírai) tenorját mindig is a mi Ilosfalvy Róbertünk mellé helyeztem – példaképemül. Utánakerestem budapesti operafellépéseinek: 1969. szeptember 19.: Gounod: Faust (címszerep) 1969. szeptember 23.: Verdi: Rigoletto (a mantuai herceg) 1971. január 27.: Verdi: Rigoletto (a mantuai herceg) 1971. január 29.: Verdi: Traviata (Germont Alfréd) 1973. június 14.: Gounod: Faust (címszerep) 1973. június 16.: Gounod: Faust (címszerep) 1976. június 3.: Puccini: Bohémélet (Rodolphe) 1976. június 5.: Gounod: Faust (címszerep) 1980. február 20.: Donizetti: Lammermoori Lucia (Edgar Rawenswood) 1980. február 24.: Csajkovszkij: Anyegin (Lenszkij) 1981. március 10.: Verdi: Traviata (Germont Alfréd) 1983. november 28.: Puccini: Tosca (Mario Cavaradossi) Gedda igen magas kort ért meg, aki Plácido Domingo után a legtöbb operaszerepet énekelte el hosszú művészi pályája során. Életének utolsó szakaszát csendes visszavonultságban élte meg; mégis, most nagyon hiányzik léte, fájó az eltávozása…
Ma 91 éves a csodálatos tenor! Isten éltesse sokáig! [url] http://www.dailymotion.com/video/x2rvlhr; Pearl Fishers_Krister St.Hill & Nicolai Gedda [/url] (Värmland Classic Festival, 1996) Les pêcheurs de perles / G. Bizet, E. Cormon, M. Carré „Au fond du temple saint” (Nicolai Gedda, tenor; Krister St Hill, baryton) Eremitage orkestern Camerata St Petersburg Dirigent: Mats Liljefors
A Bartók rádió közvetíti ma este a dalest hangfelvételét: 21.13 – 22.00 Nicolai Gedda énekel Zeneakadémia Nagyterem, 1984. február 25. Zongorán közreműködik: Pataki Éva 1. Mozart: Az ibolya 2. Schubert: a) A vándor éji dala, b) Nyugtalan szerelem, c) A pásztor, d) Első bánat 3. Wolf: a) A pásztor, b) A fájdalom gyönyöre 4. Beethoven: a) Színes szalaggal, b) A bolha 5. Muszorgszkij: Bolhadal 6. Csajkovszkij: Csak kit a vágy hevít 7. Thomas: Mignon - Wilhelm Meister áriája II. felv. 8. Massenet: Werther - Werther áriája II. felv. 9. Boito: Mefistofele - Faust áriája IV. felv. (Ism. június 25., 14.13)
[url]http://www.arte.tv/guide/de/055898-000/nicolai-gedda;Nicolai Gedda[/url] - Von der Langlebigkeit einer Stimme 9. November 2015 | 0:20 Uhr | Arte
öröm volt tegnap este újra meghallgatnom ezt a Hoffmann meséi-felvételt a rádióban! Az utóbbi években a rádió csak részleteket sugárzott belőle, most viszont végre, az egész operát "megkaptuk" - Gedda "univerzális" hangi megformálását is élvezve.